2018 / III. − 3. tanulmány −
Július 14 − 20Élet a korai Egyházban
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Apostolok cselekedetei 2:42-46; 3:1-26; 4:1-18,
34-35; 5:1-11, 34-39
„Mindennap állhatatosan, egy
szívvel, egy lélekkel voltak a templomban, és amikor házanként megtörték a kenyeret,
örömmel és tiszta szívvel részesültek az ételben; dicsérték Istent, és kedvelte
őket az egész nép” (ApCsel 2:46-47, RÚF).
A korai egyházat szinte már nem is
sürgethette volna jobban az idő. Jézus megválaszolatlanul hagyta az idő elemét
(ApCsel 1:6-8), amikor a Messiás országának megalapításáról kérdezték. Ezt úgy
is érhették, hogy a Lélek kiárasztásán és az apostoli küldetésen múlik minden.
Így amikor elérkezett a pünkösd ideje, a korai hívők azt hitték, hogy minden
beteljesült: már megkapták a Szentlelket és az egész világnak kihirdették az
evangélium üzenetét. Nem úgy, hogy az apostolok hagyták el Jeruzsálemet, hanem
a világ jött el hozzájuk (ApCsel 2:5-11).
Ezután az egyház elszakadt az anyagi
javaktól. Úgy érezték, hogy rövid az idő, ezért mindenüket eladták és a tanulásnak,
a közösségnek szentelték magukat, miközben Jézusról tettek tanúbizonyságot, de
csak Jeruzsálemben. Bár hatékonyan segítette az általuk kidolgozott közösségi
program a szegényeket, Istennek mégis közbe kellett lépnie, hogy megtartsa az
egyház egységét, mivel hamarosan gondok jelentkeztek. Ugyanekkor kezdtek szembenállással
is találkozni, de mindeközben a hitük rendületlen maradt.
TANÍTÁS ÉS KÖZÖSSÉG |
Július 15 |
Vasárnap |
Pünkösd után Lukács a jeruzsálemi
gyülekezet belső életének leírására tért át. „Ők pedig kitartóan részt
vettek az apostoli tanításban, a közösségben, a kenyér megtörésében és
az imádkozásban” (ApCsel 2:42, RÚF). Az említett négy pont tulajdonképpen
tanítást és közösséget jelent. A 46. vers szerint a templomban tanítottak, míg
a közösséget magánházakban élték meg.
A templom udvarát fedett
csarnokok vették körül, ahol többnyire rabbik tanítottak. A hívők komolyan
tanulmányozták az apostolok tanításait, ami azt mutatja, hogy a Lélek ajándéka
nem pusztán szemlélődő vallásosságra vezette őket, hanem intenzíven tanultak az
apostolok vezetése mellett, akiknek erőteljes szavait csodák és jelek
hitelesítették (ApCsel 2:43).
A lelki közösség a korai
keresztény kegyesség egy meghatározó jegye. A hívek folyamatosan együtt voltak,
nemcsak a templomban, hanem az otthonokban is, ahol közösen ettek, úrvacsorát
vettek és imádkoztak (ApCsel 2:42, 46). Ilyen napi ünnepekkel fejezték ki a
hitüket Jézus közeli visszajövetelében, amikor majd a Messiás országában
helyreáll az Istennel való közösségük (Mt 26:29).
A magánházak kulcsfontosságú
szerepet játszottak a korai egyház életében. A hívők továbbra is részt vettek a
templom napi szertartásaiban (ApCsel 3:1), szombatonként pedig feltehetően a
zsinagógában voltak a többi zsidó hívővel együtt (Jak 2:2), de a keresztényi
áhítat meghatározó részére az otthonokban került sor.
Olvassuk el ApCsel 2:44-45 és
4:34-35 verseit! Mi volt a korai keresztény közösség egyik fontos jellemzője?
_____________________________________________________________
Mivel hitték, hogy közel a vég,
az anyagi javaikat, mai kifejezéssel élve a „magántulajdonukat” már nem is
tekintették fontosnak. Így megfelelőnek tűnt anyagi erőforrásaik közösségi
használata. Nem volt okuk a holnap miatt aggódni, mivel országában maga a
Messiás gondoskodik majd a szükségleteikről (Lk 22:29-30). Az elosztás révén
egyre inkább erősödött közöttük az egység, és ez a keresztény nagylelkűségre is
remek példa volt.
Mennyire
vagyunk nagylelkűek azzal, amit az Úrtól kaptunk?
A SÁNTA MEGGYÓGYÍTÁSA |
Július 16 |
Hétfő |
ApCsel
3:1 verse szerint Péter és János a templomba tartott a 3 órakor kezdődő imádságra.
Ez mutatja, hogy a korai időszakban az egyház hite jellegét tekintve zsidó
volt. Vagyis az apostolok nemcsak azért jártak a templomba, hogy tanítsanak
vagy új hívőket nyerjenek, hanem mert Péter és János még mindig zsidó volt,
legalábbis eddig a pontig a zsidó vallási hagyományokat követték (ApCsel 20:16;
21:17-26). Aznap bámulatos csodát tettek (ApCsel 3:1-10), ami lehetőséget adott
Péternek arra, hogy elmondjon egy újabb prédikációt.
Olvassuk
el ApCsel 3:12-26 szakaszát! Mire helyezte Péter főként a hangsúlyt ebben a
prédikációban?
Öt fő
pont jellemzi a korai keresztény igehirdetést: Jézus a szenvedő Messiás (ApCsel
3:18); Isten feltámasztotta Őt (ApCsel 3:15); Isten megdicsőíttette Jézust a
mennyben (ApCsel 3:13); vissza fog térni (ApCsel 3:20) és a bűnbocsánathoz
szükséges a bűnök megbánása (ApCsel 3:19).
Sok
szempontból mi is ugyanezt az üzenetet visszük el a világnak, noha a
körülmények megváltoztak. Az apostolok még zsidó környezetben voltak, az
embereknek nem kellett vallást váltani, hanem csak egyszerűen „áttérni” a régi
szövetségről az újra. Isten népeként el kellett fogadniuk a Messiást, tapasztalva
Jézus elfogadása után a valódi újjászületést.
Még ha
más is most a helyzet, az üzenet lényegében ugyanaz: Krisztus meghalt a
bűneinkért, feltámadt és vissza fog térni. Ez azt jelenti, hogy benne találjuk
meg az üdvösségünket. A keresztre feszített, feltámadt és visszatérő Jézus
Krisztus áll szükségképpen az üzenetünk előadásmódjának a középpontjában A
jelenések könyve 14. fejezete hármas angyali üzenetének kontextusában is.
„A magukat keresztényeknek vallók
között a hetednapi adventistáknak kell a leginkább felemelniük Krisztust a világ
előtt. A harmadik angyal üzenete a szombat hirdetésére szólít. Ezt az igazságot
is hirdetni kell az üzenetben található többi igazság mellett. Viszont Krisztus
Jézust nem szabad kihagyni, aki a figyelem központjában áll. Krisztus keresztjénél
találkozik a kegyelem és az igazság, és az igazságosság és a béke csókolgatják
egymást. Segíteni kell a bűnösnek, hogy a Golgotára tekintsen. Egyszerű gyermeki
hittel kell bíznia az Üdvözítő érdemeiben, el kell fogadnia igazságát és hinnie
kell kegyelmében” (Ellen G. White: Gospel Workers. 156-157. o.).
AZ ELLENÁLLÁS KEZDETE |
Július 17 |
Kedd |
Nem
sok idő telt el, mire az egyház sikerei ellenállást gerjesztettek a jeruzsálemi
vezetőkben. A jeruzsálemi templomot a főpap és a társai vezették, a legtöbben
közülük szadduceusok voltak. A főpap a Szanhedrin testületének az elnöke is
volt, ami abban az időben leginkább szadduceusokból és farizeusokból állt. A
szadduceusokat felettébb nyugtalanította Péter és János tanítása, miszerint
Jézus feltámadt a halálból, mivel nem hittek a feltámadásban. A templom őrei
letartóztatták az apostolokat, akik a következő napig őrizetben maradtak, majd
a tanács elé vitték őket (ApCsel 4:1-7).
Olvassuk el ApCsel 4:1-18
szakaszát! Mit válaszolt Péter arra a kérdésre, hogy milyen hatalom által
cselekedtek? Mi volt Péter üzenetében, ami miatt a vezetők fenyegetve érezték
magukat?
_____________________________________________________________
A hatalomra vonatkozó kérdés
mutatja, hogy a zsidó vezetőket éppen ez foglalkoztatta. Péter viszont nemcsak
azt jelentette ki, hogy a csodát Jézus nevében tették. Felhívta a figyelmet
arra is, hogy az üdvösséget egyedül tőle kaphatjuk. Az apostolok a legfőbb
zsidó testület előtt jelentek meg, ám annál jóval nagyobb hatalom szolgálatában
álltak. Egyszerű, iskolázatlan, galileai halászok voltak, ezért a jelenlevők
megdöbbentek bátorságuk és ékesszólásuk láttán. Pontosan az volt a lényeg, amit
ugyan a vezetők nem vettek észre, hogy beteltek Szentlélekkel, épp ahogyan
Jézus előre megmondta (Mt 10:16-20). Mivel a Szanhedrin képtelen volt tagadni a
csodát – a meggyógyított férfi is jelen volt, mindenki láthatta –, ezért
megtiltották az apostoloknak, hogy tovább prédikáljanak. Ugyanúgy tartottak az
üzenettől, mint a mozgalom növekvő népszerűségétől. Mivel nem értékelték
helyesen a bizonyítékokat, hagyták, hogy az előítélet és a védekezési kényszer
diktálja a cselekedeteiket.
Péter
utolsó szavai Az apostolok cselekedetei legértékesebb gyöngyszemei közé
tartoznak: „Vajon igaz dolog-é Isten előtt, rátok hallgatnunk inkább, hogynem
Istenre, ítéljétek meg! Mert nem tehetjük, hogy amiket láttunk és hallottunk,
azokat ne szóljuk” (ApCsel 4:19-20).
Gondolkodjunk
el a hatalomvágyról, arról, hogy milyen veszélyes is lehet minden szinten és
környezetben! Keresztényként Isten szolgálatra hívott el bennünket. Miért
őrizkedjünk tehát annyira a hatalom csábításától?
ANÁNIÁS ÉS SZAFIRA |
Július 18 |
Szerda |
Nem
volt kötelező a korai egyházban közkézre adni a javakat, ez nem számított a
tagság formai feltételének. Ám bizonyára többen is példát mutattak az önkéntes
nagylelkűség tekintetében, ami az egész közösségre ösztönzően hatott. Az egyik
Barnabás esete volt (ApCsel 4:36-37), ő a könyv későbbi részében fontos
szerepet játszik.
Persze
rossz példák is előfordultak, amelyek az egyház egységét belülről bomlasztották,
ráadásul pontosan akkor, amikor a külső támadások elkezdődtek.
Olvassuk
el ApCsel 5:1-11 verseit! Mi a történet tanulsága?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Bár Lukács nem közli az összes
részletet, nem kérdéses: Anániással és Szafirával nem az az alapvető probléma,
hogy meg akarták tartani a pénzt, inkább a közösségen belüli megtévesztés volt
a baj. A bűnük nem hirtelen felindulásból fakadt, aprólékosan kigondoltak egy
tervet, amivel szándékosan próbára akarták tenni „az Úr Lelkét” (ApCsel
5:9, RÚF). Nem lettek volna kötelesek eladni a tulajdonukat és pénzt adni az
egyháznak. Amikor erre rászánták magukat, talán egyedül a saját érdekükben
cselekedtek, sőt, lehet, hogy egy ilyen dicséretesnek, jótékonynak tűnő tettel
befolyást akartak szerezni a testvérek között.
Ez talán magyarázza, hogy miért
büntette meg őket Isten ilyen súlyosan. Még ha az egyház közösségi életét az a
meggyőződés alakította is, hogy Jézus nemsokára visszajön, Anániás és Szafira
tette csökkentette volna az Isten iránti hűség fontosságát, rossz befolyást
árasztva a hívők között. Sem Anániás, sem Szafira esetében (ApCsel 5:8) nem olvassuk,
hogy lehetőségük lett volna megvallani a bűneiket, de talán csak a beszámoló
rövidsége miatt.
A lényeg, hogy az elejétől a
végéig bűnös módon viselkedtek, a bűn pedig komoly dolog Isten szemében (Ez
18:20; Róm 6:23), még akkor is, ha nem mindig bünteti meg azonnal. Sőt, már
annak is Isten kegyelmes voltára kell bennünket emlékeztetnie, hogy a büntetést
gyakran elhalasztja (2Pt 3:9).
Miért
vigyázzunk, nehogy mi is feszegessük a kegyelem határait, mint a korai egyház
két tagja tette?
A MÁSODIK LETARTÓZTATÁS |
Július 19 |
Csütörtök |
Isten fel tudta használni az
apostolokat a bűnre kimondott ítéletben, amint Anániás és Szafira esetében
történt, valamint abban is, hogy a bűnösöket kegyelmében részesítse. Erőteljes
gyógyító szolgálatuk (ApCsel 5:12-16) kézzelfoghatóan bizonyította, hogy Isten
Lelke munkálkodik bennük. Meglepő, hogy az emberek még Péter árnyékát is gyógyítónak
hitték. Az evangéliumokban ezzel az az eset áll a legközelebbi párhuzamban,
amikor egy nő meggyógyult, miután megérintette Jézus ruháját (Lk 8:43-44).
Lukács persze nem mondja, hogy Péter árnyékának gyógyító ereje lett volna, csak
az emberek gondolták így. Isten viszont még úgy is kiárasztotta kegyelmét, hogy
a népszerű babonaság szintén benne volt a képben.
Minél inkább beteltek az
apostolok Szentlélekkel, minél inkább növekedett a jelek és a csodák száma, a
vallási vezetők annál féltékenyebbek lettek. Emiatt másodjára is letartóztatták
az apostolokat (ApCsel 5:17-18). A vezetőség egyes tagjai csak az apostolok
szabadulása után (ApCsel 5:19-24) kezdtek arra gondolni, hogy talán
természetfeletti erők munkálkodnak, és miután Péter újabb bátor beszédet
mondott, amelyben kihangsúlyozta: „Istennek kell inkább engedni,
hogynem az embereknek” (ApCsel 5:29).
Olvassuk el ApCsel 5:34-39
verseit! Hogyan próbálta meg Gamáliel eltéríteni a Szanhedrint attól, hogy kivégeztessék
az apostolokat?
A Szanhedrint a szadduceuok
vezették, a farizeusoknak csak kisebbségi befolyása volt. Gamáliel farizeus
volt, a törvény doktora. A zsidók annyira tisztelték, hogy így szólították:
„Rabban” („tanítónk”), nem csupán „Rabbi” („tanítóm”). Pál is a tanítványa volt
(ApCsel 22:3).
Gamáliel felidézett két lázadást
Izrael közelmúltjából, amelyeknek szintén voltak követői és zavart keltettek.
Miután a vezetőket megölték, a követőik teljesen szétszóródtak. Gamáliel azt a
következtetést vonta le, hogy ha a keresztény mozgalom embertől ered, hamarosan
el fog tűnni. Viszont ha isteni eredetű, ahogy azt az apostolok állították,
akkor hogyan akarnának az útjába állni? Gamáliel tanácsa kerekedett felül. Az
apostolokat megvesszőzték, majd ismét rájuk parancsoltak, hogy ne beszéljenek
Jézus nevében.
E
történet szerint miért lehet szükséges és miért segíthet gyakran a jó tanács?
Hogyan tanulhatunk meg többször tanácsot kérni, még akkor is, ha olyasmit
hallunk, amit nem igazán szeretnénk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 20 |
Péntek |
„Sáfárok vagyunk, és távolléte
idejére Urunk a házának és érdekeinek gondozásával bízott meg bennünket, mert
ennek szolgálatáért jött a földre. Amikor visszatért a mennybe, ránk hagyta a
felelősséget, és elvárja, hogy figyeljük és várjuk megjelenését. Legyünk hűek a
bizalmához, különben ha váratlanul eljön, álomban talál bennünket” (Ellen G.
White: Testimonies for the Church. 8. köt., 37. o.)!
„Az embereknek fel kell mérniük az Isten
ügyében tett ígéreteik és fogadalmaik szentségét. Az ilyen fogadalmakat
általában nem tekintik annyira kötelezőnek, mint az emberek előtt tett kötelezettségvállalásokat.
Vajon az Istennek tett ígéret kevésbé lenne szent és kötelező? A keresztények
figyelmen kívül hagyhatnák adott szavukat, ha az nem tartalmaz konkrét feltételeket
vagy mert nem lehet a jog eszközeivel kikényszeríteni? Nincs olyan jogi tétel
vagy kötelék, amely jobban kötelezne, mint az Isten ügye mellett tett fogadás”
(Ellen G. White megjegyzései, The SDA Bible Commentary. 6. köt., 1056.
o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1.
Jézus egyebek mellett két üzenetet bízott
tanítványaira: közeli visszajövetelének ígéretét és a világszéles missziót. Hogyan
befolyásolja ez a két tényező a küldetéstudatunkat és az evangélium hirdetésére
való elhívásunkat?
2.
Valaki egyszer azt mondta: „Készen kell
állnunk, mintha Jézus ma jönne el, de úgy kell munkálkodnunk (az egyház
küldetésében), mintha még száz évbe telne, hogy megérkezzen!” Milyen
bölcsességet találunk ebben a gondolatban? Hogyan alkalmazhatjuk ezt az elhívásunkra?
3.
Miért álljon minden prédikációnk
középpontjában Jézus élete, halála, feltámadása és visszatérése? Gondoljunk
erre így: Mi haszna volna az üzeneteinknek ezek nélkül az események nélkül?
4.
Mennyire nehéz belelátni mások szívébe,
legyen az akár jó, akár rossz? Mire tanít meg Anániás és Szafira története ezzel
kapcsolatban?
5.
Említsünk meg néhány mai „Gamálielt”, akit
ismerünk! Esetleg mi tölthetjük be ezt a szerepet mások életében? Beszélgessünk
a csoportban arról, hogyan segített egy-egy bölcs tanács, amit adtunk vagy kaptunk!
Mit tanulhatunk meg ezekből az esetekből?
MÁR KÉSZÜLÖK…
Már készülök, mert menni kell.
Az ősi titok énekel.
Énekli már a távozást,
a félve várt és várva várt
találkozást, majd odaát.
A távozók útját lesem
az élet rácsai közül,
és készülgetek csendesen.
Ha forró homlokom tüzel
a fáradt tenyerem között,
Ő van itt, valahol közel.
Már méregetem az eget,
a távolit, a csodálatost,
s a választ, amit rejteget.
Ha szólnak, félig hallgatom.
Az angyal, ki eddig kísért,
készítgeti az altatóm.
Itt még félig, már félig ott,
mint ünnepére készülőn
a hétköznapból meghívott.
Böngészi még egyszer a hit
a Könyv kopottra olvasott,
eget ígérő szavait.
Böngészi titkon a remény,
átvinnivalót mit talál
e szürke élet peremén.
Még nem tudom, mi lesz velem,
bár rettegek és reménykedem.
A múltamat söpörgetem,
s dúdolva, ha ágyam vetem,
a találkozóm énekelem.
(Ismeretlen szerző)