2018 / III. − 2. tanulmány −
Július 7 − 13Pünkösd
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Zsoltár 110:1-3; Jóel 2:28-32; János 14:16; Apostolok
cselekedetei 2:1-13, 22-39
„Ezt a Jézust feltámasztotta az
Isten, minek mi mindnyájan tanúbizonyságai vagyunk. Annakokáért az Istennek
jobbja által felmagasztaltatván, és a megígért Szentlelket megnyervén az
Atyától, kitöltötte ezt, amit ti most láttok és hallotok”
(ApCsel 2:32-33).
A „pünkösd” a pentēkostē szóból
ered, a zsidó hetek ünnepének görög nevéből (2Móz 34:22). A zsengék napjaként
is ismerik (4Móz 28:26). A kifejezés azt jelenti, hogy „ötvenedik”. Onnan ered,
hogy a páska utáni első naptól (az árpakévék bemutatásától) számított ötvenedik
napon ünnepelték. Az öröm és a hálaadás napja volt ez, amikor Izrael népe „a
búza zsengéjének aratásakor” (2Móz 34:22) az Úr előtt bemutatta a
termést.
Az ünnep megfelelő jelképe lett a keresztény
egyház első lelki aratásának, amikor a Szentlélek a korábbiaknál nagyobb
mértékben töltetett ki, és háromezren keresztelkedtek meg egyetlen nap alatt
(ApCsel 2:41). Jézus mennybemenetele és megdicsőülése után a Szentlélek
kiáradása olyan hirtelen és természetfeletti esemény volt, amely az apostolokat
egyszerű, ismeretlen galileaiakból határozott meggyőződésű és bátor emberekké
alakította át, akik megváltoztatták a világot.
A pünkösdöt gyakran nevezik az egyház
születésnapjának, amikor Isten új, földi közösségeként ismerték el Krisztus
követőit – zsidókat, majd pogányokat.
A SZENTLÉLEK KIÁRADÁSA |
Július 8 |
Vasárnap |
A tanítványok Jézus parancsának
engedelmeskedve Jeruzsálemben várták a megígért Szentlelket, buzgó imádsággal,
őszinte bűnbánattal és dicsőítéssel. Amikor eljött a nap, „mindnyájan együtt
voltak ugyanazon a helyen” (ApCsel 2:1, RÚF), talán Az apostolok
cselekedetei 1. fejezetében említett felházban. Hamarosan viszont
nyilvánosabb helyre indultak (ApCsel 2:6-13).
Olvassuk el ApCsel 2:1-3
szakaszát! Milyen természetfeletti elemek kísérték a Szentlélek kiáradását?
Eseménydús jelenet volt. Először
hirtelen hang jött a mennyből, mint vad szélvihar, ami betöltötte az egész
helyiséget, majd úgy tűnt, hogy lángnyelvek jelentek meg és nyugodtak meg az
ott levőkön.
A Szentírásban a szelet és a
tüzet gyakran „teofániával”, avagy isteni megjelenéssel azonosítják (például
2Móz 3:2; 19:18; 5Móz 4:15). Ráadásul a szél és a tűz még Isten Lelkét is
jelképezhette (Mt 3:11; Jn 3:8). Akármi is legyen pünkösd esetében a pontos
jelentése ennek a jelenségnek, az üdvösség történetében különös pillanatot
jelölt, a Szentlélek megígért kitöltetését.
A Szentlélek mindig is
munkálkodott. Az ószövetségi időkben gyakran jelentőségteljesen mutatkozott meg
Isten népe fölötti befolyása, de sosem annak teljességében. „A patriarkális
korszakban a Szentlélek befolyása gyakran megnyilatkozott észrevehető módon, de
sohasem a maga teljességében. Most a Megváltó szavainak engedelmeskedve a tanítványok
könyörögtek ez adományért, és a mennyekben Krisztus hozzátette az Ő
könyörgését. Jogot formált a Szentlélek ajándékára, hogy népére kitölthesse”
(Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó,
24. o.).
Keresztelő János az eljövendő
Messiáshoz kötötte a Szentlélek általi keresztséget (Lk 3:16; vö. ApCsel
11:16), és Jézus is több alkalommal utalt erre (Lk 24:49; ApCsel 1:8). A
Szentlélek kitöltése volt Jézus első közbenjárói tette Isten előtt (Jn 14:16,
26; 15:26). Pünkösdkor beteljesedett az ígéret. Pünkösdkor a Szentlélek általi
keresztség különleges alkalom volt, ami összefüggött Jézusnak a kereszten
aratott diadalával és mennyei felmagasztalásával, de a Lélekkel való
betöltekezést a hívőknek újból és újból át kell élniük az életük során (ApCsel
4:8, 31; 11:24; 13:9, 52; Ef 5:18).
Milyen
bizonyítékunk van arra, hogy a Szentlélek munkálkodik az életünkben?
A NYELVEKEN SZÓLÁS AJÁNDÉKA |
Július 9 |
Hétfő |
ApCsel
2:4 versében a Szentlélek jelenlétét a nyelveken szóláson keresztül vehetjük
észre. Ugyanakkor ez az ajándék csak az egyik megnyilvánulása a Szentléleknek
(ApCsel 10:45-46; 19:6). Többek között ide tartozik még a jövendőmondás (ApCsel
11:28), a látomások (ApCsel 7:55), az ihletett beszéd (ApCsel 2:8; 28:25), a
gyógyítás (ApCsel 3:6, 12; 5:12, 16) és a szolgálatra való alkalmassá tétel
(ApCsel 6:3, 5).
A
nyelveken szólás ajándéka pünkösdkor nem azért történt, mert ez a legjellemzőbb
vagy a legfontosabb bizonyítéka a Szentlélek kiáradásának. Azért került rá sor,
hogy elindíthassa az egyház világszéles küldetését. Vagyis az ApCsel 1:8
versében található elhíváshoz szükség volt a nyelveken szólásra. Az
apostoloknak a kulturális határokon átlépve, a világ végéig kellett eljutniuk
az evangéliummal, tehát fontos volt azoknak a nyelvén beszélniük, akiknek
hallaniuk kellett mondandójukat.
Olvassuk
el ApCsel 2:5-12 verseit! Mi a bizonyítékunk arra, hogy az apostolok létező idegen
nyelveken beszéltek?
Úgy
sejtjük, hogy az 1. században nyolc-tízmillió zsidó hívő élhetett világszerte, mintegy
60%-uk Júdea területén kívül. Az ünnep alatt Jeruzsálemben tartózkodók közül
sokan idegen országokból jöttek, nem beszéltek arámul, az akkori júdeai zsidók
nyelvén.
Nem
kérdés, hogy a pünkösdi megtértek közül a legtöbben olyan zsidók voltak, akik
más területekről származtak és az evangéliumot a saját nyelvükön hallhatták. A dialektos
szó – ami egy nép vagy régió nyelvét jelenti (ApCsel 2:6, 8; vö. ApCsel
21:40; 22:2; 26:14) – a bizonyíték arra nézve, hogy az apostolok létező idegen
nyelveken szóltak és nem ismeretlen, elragadtatott nyelveken. Egyértelmű tehát,
hogy különböző nyelveken beszéltek. Az volt a csoda, hogy az egyszerű
galileaiak olyan nyelven szólaltak meg akkor, amit órákkal azelőtt nem is
ismertek. A helyi zsidók számára, akik tanúi voltak a jelenetnek és nem
ismerték ezeket a nyelveket, az tűnt az egyetlen lehetséges magyarázatnak, hogy
az apostolok részegek voltak, és nekik értelmetlennek tűnő, furcsa hangokat
hallattak. „Mások azonban gúnyolódva mondták: Édes bortól részegedtek
meg” (ApCsel 2:13, RÚF).
Isten
csodálatos módon mutatta meg magát nekik, ők mégis azt hitték, hogy ez csupán
részegség? Mit tehetünk, hogy mi ne legyünk ennyire vakok lelkileg?
PÉTER PRÉDIKÁCIÓJA |
Július 10 |
Kedd |
A részegséggel
való megvádolás adott Péternek lehetőséget arra, hogy elmagyarázza, mi is
történt. Beszédében először a Szentírásra mutatott (ApCsel 2:16-21), és a
prófécia beteljesítéseként írta le a Szentlélek kitöltetését.
Vessük
össze ApCsel 2:17 és Jóel 2:28 verseit! Péter szerint mikor teljesedik Jóel
próféciája?
_____________________________________________________________
Jóel
próféciája az üdvösség jövőbeli korára vonatkozik (Jóel 2:32), amit több természeti
jel és a Lélek bőséges kiárasztása jelez majd (Jóel 2:28-31). Péter fel akarta
hívni a figyelmet a pillanat történelmi jelentőségére azzal, hogy a pünkösdi
eseményt egy ilyen prófécia fényével világította meg. Fontos különbség azonban,
ahogyan idézi Jóelt. A bevezető „azután” (Jóel 2:28) szava helyett,
amely úgy általánosságban mutatott a jövőre, Péter azt mondja, hogy „az
utolsó napokban” (ApCsel 2:17), amivel arra utal, hogy az üdvösség
történetének utolsó nagy felvonása kezdődött el. Ez természetesen nem a teljes bemutatása
az utolsó napok eseményeinek, hanem bizonyítékként hozza fel a korai egyházra
jellemző sürgősség szemlélete mellett. Nem tudták, mikor jön el a vég, de meg
voltak győződve arról, hogy nemsokára elérkezik.
Olvassuk
el ApCsel 2:22-32 verseit! Mi volt a lényegi mondanivaló Péternek az
evangéliumról szóló előadásában?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Miután Péter felhívta a figyelmet
pünkösd jelentőségére a prófécia szempontjából, Jézus életének, halálának és feltámadásának
legutóbbi eseményei felé fordult. A feltámadás kapott nagyobb hangsúlyt, mivel
az az evangélium történetének meghatározó tényezője. Péter számára a feltámadás
volt a legfőbb bizonyíték Jézus mellett (ApCsel 2:22, 27), és a Szentírást idézte,
hogy alátámassza a jelentőségét. Jézust nem tarthatta vissza a halál, mivel Ő a
Messiás. Így feltámadása Péter és az Újszövetség többi írója számára nemcsak
annak lett erőteljes bizonyítéka, hogy Jézus a Messiás, hanem az üdvösség egész
keresztény üzenetének is.
Mindig
körülvesz bennünket a halál, minket és szeretteinket is fenyegetve. Miért olyan
fontos igazság tehát Jézus feltámadása?
JÉZUS FELMAGASZTALÁSA |
Július 11 |
Szerda |
„Annakokáért az Istennek jobbja
által felmagasztaltatván, és a megígért Szentlelket megnyervén az Atyától, kitöltötte
ezt, amit ti most láttok és hallotok” (ApCsel 2:33).
Beszéde harmadik részében Péter
visszatért a nyelveken szólás kérdéséhez, ami már először is odavonzotta az embereket.
A hívők azért szóltak nyelveken, mert éppen akkor árasztotta rájuk Isten a
Szentlelkét a mennyből, nem mintha részegek lettek volna, ami igen furcsán
hatott volna, méghozzá reggel 9 órakor (ApCsel 2:15).
Olvassuk el ApCsel 2:33-36
szakaszát! Mi a kapcsolat Jézusnak Isten jobbján történt felmagasztaltatása és
a Szentlélek kiárasztása között?
_____________________________________________________________
Isten jobbja a hatalom posztja
(Zsolt 110:1-3). Péter a Szentírásra alapozott érvében állította, hogy Jézus
azért töltötte ki a Lelkét követőire, mert erre a tisztre emelkedett a
mennyben. Felmagasztaltatása révén nem lett olyan pozíciója, amivel korábban ne
rendelkezett volna (Jn 1:1-3; 17:5), hanem ezzel az Atya a legmagasabb fokon
ismerte el, hogy Jézus Úr és Megváltó (ApCsel 2:36).
Ez az esemény tulajdonképpen a Szentírás
egyik legfontosabb témájához vezet el bennünket: a jó és a rossz közötti
kozmikus küzdelemhez. A lényeg, hogy a Lélek nem jöhetett volna el teljes
mértékben, ha Isten nem magasztalja fel Jézust (Jn 7:39), és nem dicsőült volna
meg, ha nem győzedelmeskedik a kereszten (Jn 17:4-5). Más szóval, Jézus
megdicsőülése volt a Szentlélek eljövetelének feltétele, mert ez jelképezte,
hogy Isten elismeri mindazt, amit Jézus a kereszten tett, ideértve a világ
trónbitorlója felett aratott győzelmet is (Jn 12:31).
Árnyékot vetett Istenre, hogy a
bűn betört a világba. Jézusnak nem csupán azért kellett meghalnia, hogy
megváltsa az embereket, hanem azért is, mert így tudta igazolni Istent és így
leplezhette le Sátánt, a csalót. Jézus szolgálata idején már munkálkodott az
üdvösség korszaka (Lk 4:18-21). Szabadon engedte Sátán foglyait, amikor
ördögöket űzött ki vagy bűnöket bocsátott meg. Viszont a kereszt adott neki
teljes felhatalmazást arra, hogy ezt megtehesse. Amikor a menny jóváhagyta
Krisztus önfeláldozását, Jézus súlyos vereséget mért Sátánra, Isten pedig
kiárasztotta a Lelket, hogy előkészítse adventjére az embereket.
ELSŐ GYÜMÖLCSÖK |
Július 12 |
Csütörtök |
Péter szavai szíven találták a
hallgatóságát. Némelyek közülük néhány héttel korábban még bizonyára Jézus
keresztre feszítését követelték (Lk 23:13-25). Miután viszont meggyőződtek
arról, hogy a názáreti Jézus Isten által kijelölt Messiás, elkeseredetten
kiáltottak fel: „Mit cselekedjünk, atyámfiai, férfiak” (ApCsel 2:37)?
Olvassuk el ApCsel 2:38 versét! Mi a
megbocsátás két alapvető feltétele?
_____________________________________________________________
A
bűnbánat azt jelenti, hogy határozottan megváltozik az életünk menete, elfordulunk
a bűntől (ApCsel 3:19; 26:20), és nem csupán szomorkodunk vagy furdal a
lelkiismeretünk. A valódi bűnbánat Isten ajándéka a hittel együtt, de mint
minden ajándékot, vissza is lehet utasítani (ApCsel 5:31-33; 26:19-21; Róm
2:4).
Keresztelő
János ideje óta a keresztséggel hozzák összefüggésbe a bűnbánatot (Mk 1:4).
Azaz a keresztség a bűnbánat kifejezése lett, a szertartás a bűnök elmosását és
a Szentlélek általi, erkölcsi helyreállítást jelképezi (ApCsel 2:38; 22:16; vö.
Tit 3:5-7).
Olvassuk el ApCsel 2:38-39
verseit! Milyen különleges ígéretet kapnak, akik megbánják bűneiket és megkeresztelkednek?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az emberek pünkösdkor nemcsak a
bűnbocsánat, hanem a Szentlélek teljességének ígéretét is megkapták a személyes
növekedésükhöz, az egyházban végzett szolgálathoz és főként a misszióhoz. Talán
ez volt a legnagyobb áldás az összes közül, hiszen az egyház tulajdonképpen
azért létezik ma is, hogy hirdesse az evangélium jó hírét (1Pt 2:9). Így ettől
kezdve üdvbizonyosságuk lehetett, a Szentlélek erejét is megkaphatták, ami
alkalmassá tette őket arra a küldetésre, amelyre az egyház elhívást kapott.
Azoknak,
akik az evangéliumot akarják hirdetni, miért fontos felismerniük, hogy Isten
megbocsátotta a bűneinket? Végső soron milyen reménységet kínálhatunk másoknak
Jézusban, ha mi magunk nem rendelkezünk vele?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 13 |
Péntek |
A Szentlélek pünkösdi kitöltetése
fontos igazságra vetett fényt. Arra, ami a mennyben történt, valamint arra,
hogy az Atya elfogadta Jézusnak a világ bűneiért hozott áldozatát. A Lélek
kiárasztása azt is megmutatta, hogy Isten felmagasztalta Krisztusnak a földi
áldozatán alapuló, értünk végzett mennyei munkáját. Ezek a nagyszerű események
még jobban rávilágítanak arra az igazságra, hogy a menny és a föld olyan
összeköttetésben áll, amit most fel sem tudunk fogni.
„Krisztus mennybemenetele volt a
jele annak, hogy követői elnyerik a megígért áldást… Miután Krisztus a mennyei
kaput átlépte, angyalok imádata közepette megkoronázták. Amint ez a szertartás
véget ért, a Szentlélek gazdagon áradt a tanítványokra és Krisztus valóban
megdicsőíttetett azzal a dicsőséggel, mellyel öröktől fogva rendelkezett
Atyjánál. A Lélek pünkösd napi kiárasztásával a menny azt üzente: a Megváltó
ünnepélyes felkenetése megtörtént. Ígérete szerint elküldte követőire a
mennyből a Szentlelket annak jeléül, hogy mint pap és király, átvett minden
hatalmat mennyen és földön, és népének Felkentje lett” (Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 25. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1. Milyen pünkösdre számíthat ma az
egyház? Mit lehet megismételni és mit nem?
2. Időzzünk el annál a gondolatnál,
hogy Jézus feltámadását Péter a pünkösdi üzenetének fontos részévé tette! A
feltámadás még csodálatosabb lett attól, hogy bármire is számítottak akkor a
Messiással kapcsolatban a zsidók, a halálból való feltámadását senki nem várta.
Nem erre számítottak azok, akik várták a Messiást. Miért fontos a Biblia
tanításait ismerni az újabban elterjedt nézetekkel szemben?
3. ApCsel 2:38 a keresztség
szükségességét említi. Vajon azt jelenti ez, hogy aki ismerte Jézust, de a
keresztsége előtt halt meg, szükségképpen elveszett? Indokoljuk a válaszunkat!
IFJ. HÖRÖMPŐ GERGELY:
MÁTÉ
Itt ülök én és szedem a vámot
– kettő helyett sokszor a hármat –,
hogy gazdagodjam, az a fontos,
a számításom sose pontos…
Vámszedő vagyok. Gyűlölt egy alak.
Fekély a társadalmon. Erkölcsi salak.
De néha… délután elnéztem messze,
Kapernaum határán pálmaligetekre,
narancs- és citromfákra. A dombok alatt
sok földműves már gabonát arat.
Aztán egyszer, mikor arra járt sokadszor
Jézus, követte Őt sok ember, asszony,
megállt; és én tétován felálltam.
„Gyere velem, jöjj, kövess bátran!”
– szólt. Rögtön csomagoltam
és tudtam, ezentúl övé vagyok,
élőn vagy holtan.
Mindig akadnak majd,
kik pénzt lesnek a Boltban,
de én a szívemet
Krisztusnak adtam.