2018 / III. − 1. tanulmány −
Június 30 − Július 6"...lesztek nékem tanúim..."
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 5Mózes
19:15; Példabeszédek 16:33; Lukács 24:25, 44-48; Apostolok
cselekedetei 1:6-26
„Hanem vesztek erőt, minekutána
a Szentlélek eljő reátok: és lesztek nékem tanúim úgy Jeruzsálemben, mint az
egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig”
(ApCsel 1:8).
Befejeződött Jézus földi küldetése. Isten
hamarosan elküldi a Szentlelket, aki – sok jellel és csodával támogatva tetteiket
– felhatalmazza és vezeti a tanítványokat küldetésükben, hogy az egész földre
elérjenek. Jézus nem maradhatott velük örökké emberi testben. Testet öltése
egyrészt fizikai korlátokat szabott világszéles küldetésének, másrészt pedig
szükséges volt mennybemenetele és megdicsőülése is ahhoz, hogy a Szentlélek
eljöhessen.
Jézus feltámadásáig azonban a tanítványok ezt
nem látták világosan. Amikor mindent hátrahagytak, hogy követhessék Jézust,
csupán politikai felszabadítónak hitték, aki egy nap majd kiűzi a rómaiakat az
országból, visszaállítja Dávid dinasztiáját és Izrael múltbeli dicsőségét. Nem
volt könnyű nekik másképpen gondolkozni.
Az apostolok cselekedetei
1. fejezetében ez volt a legfontosabb téma Jézus
utolsó tanításában, amit a tanítványainak mondott. Ebben az összefüggésben ígérte
meg a Szentlelket. A fejezet ír Jézus mennybemeneteléről és arról, hogyan
készült fel a korai egyház a pünkösdre.
IZRAEL HELYREÁLLÍTÁSA |
Július 1 |
Vasárnap |
Kétféle prófécia vonatkozik az
Ószövetségben a Messiásra. Az egyik csoport királyi Messiásról szól, aki örökké
fog uralkodni (Zsolt 89:4-5, 36-38; Ézs 9:6-7; Ez 37:25; Dán 2:44; 7:13-14), a
másik pedig azt jövendöli meg, hogy a Messiás meghal az emberek bűnéért (Ézs
52:13–53:12; Dán 9:26). Ezek a próféciák nem mondanak egymásnak ellent, csupán
rámutatnak a Messiás szolgálatának két egymást követő szakaszára: először szenvednie
kell, utána pedig királyként fog uralkodni (Lk 17:24-25; 24:25-26).
Az I. századi zsidó
messiásvárással viszont az a gond, hogy egyoldalú volt. A politikai szabadságot
hozó királyi Messiás reménysége elfedte a Szabadító szenvedésének és halálának
gondolatát.
Eleinte a tanítványok is a
királyi Messiás után vágyakoztak. Hitték, hogy Jézus a Messiás (Mt 16:16, 20).
Időnként még azon is kapták őket, hogy egymás között veszekednek, ki melyik
oldalán ül majd, amikor trónra lép (Mk 10:35-37; Lk 9:46). Jézus figyelmeztette
őket, hogy milyen sors vár rá, de egyszerűen képtelenek voltak megérteni, mit
jelent ez. Ezért a halálakor összezavarodtak és elcsüggedtek. „Pedig mi azt
reméltük, hogy Ő az, aki meg fogja váltani az Izráelt” (Lk 24:21) –
mondták.
Olvassuk el ApCsel 1:6 versét!
A kérdés szerint mit nem értettek meg? Hogyan válaszolt nekik Jézus ApCsel 1:7
versében?
_____________________________________________________________
Jézus halálát végzetes csapásként
élték meg a tanítványok, feltámadása azonban újjáélesztette reménységüket, politikai
váradalmaik soha nem látott magasságokba emelkedtek. Természetesnek tűnt, hogy
a feltámadás a Messiás országa megalapításának egyértelmű jele.
Jézus viszont nem felelt
egyenesen a kérdésükre. Nem utasította el a tanítványok kérdése mögött
meghúzódó eljövendő ország gondolatát, de nem is fogadta el. Válasz nélkül
hagyta, miközben emlékeztette őket, hogy Isten lépéseinek az ideje csak Istenre
tartozik, következésképpen az emberek nem férhetnek hozzá.
Mi
volt a tanítványok valódi problémája Lk 24:25 szerint? Miért olyan egyszerű
elhinni, amit éppen hinni szeretnénk, szemben azzal, amit a Biblia valójában
tanít? Hogyan kerülhetjük el ezt a csapdát?
A TANÍTVÁNYOK KÜLDETÉSE |
Július 2 |
Hétfő |
Olvassuk el ApCsel 1:8 versét!
Mit kellett volna a tanítványoknak tenni ahelyett, hogy próféciai feltételezgetésekbe
kezdenek?
Négy
fontos elem van ebben a szakaszban a tanítványok küldetésével kapcsolatban:
1.
A Lélek ajándéka.
A
Szentlélek mindig is tevékenykedett Isten népének életében, a próféták szerint
ugyanakkor a jövőben majd különös módon kitölti Lelkét az Úr (Ézs 44:3; Jóel
2:28-29). Jézust felkente a Szentlélek, tehát az Ő szolgálata során is már
végezte a munkáját (Lk 4:18-21), de hivatalos beiktatása nem történt meg
Krisztus mennyei megdicsőüléséig (Jn 7:39; ApCsel 2:33).
2.
A tanú szerepe.
A
tanú a saját tapasztalatáról számol be, amire a tanítványok teljes mértékben
képesek voltak (ApCsel 1:21-22; 4:20; vö. 1Jn 1:1-3). Isten azzal bízta meg
őket, hogy mondják el a világnak Jézussal szerzett sajátságos tapasztalataikat.
3.
A küldetés terve.
A
tanítványoknak először Jeruzsálemben, majd Júdeában és Samáriában, végül pedig
az egész világon bizonyságot kellett tenniük. A terv progresszív volt.
Jeruzsálem számított a zsidó vallási élet központjának, ahol Jézust elítélték
és keresztre feszítették, Júdea és Samária a szomszédos területek voltak, ahol
Jézus szintén szolgált. Viszont a tanítványok nem korlátozhatták a
tevékenységüket ezekre a helységekre, a küldetésük világszéles volt.
4.
A küldetés iránya. Az ószövetségi időkben a népeket kellett Istenhez vonzani (lásd
Ézs 2:1-5), nem Istent kellett Izraelnek „elvinnie” a népekhez. A néhány
kivétel (például Jónás) nem érvényteleníti a főszabályt. Ettől kezdve viszont
más lett a stratégia. Továbbra is Jeruzsálem maradt a központ, de ahelyett,
hogy a tanítványok ott eresztettek volna gyökeret, a világ végéig el kellett
jutniuk.
Lk 24:44-48 szakasza szerint mi
volt az üzenet lényege, amit a tanítványoknak hirdetni kellett?
Jézus biztosan sok igazságot
elmagyarázott a tanítványainak Isten országáról a feltámadása utáni negyven nap
alatt (ApCsel 1:3), még ha több mindent nem is értettek, amint ApCsel 1:6
versében a kérdésük is mutatja. Ismerték a próféciákat, de ekkor új oldalról, a
kereszt és az üres sír fényében láthatták azokat (lásd ApCsel 3:17-19).
JÉZUS VISSZATÉR |
Július 3 |
Kedd |
Hogyan ír Jézus
mennybemeneteléről Lukács ApCsel 1:9-11 verseiben? Mi a jelentősége annak, hogy
két angyal szólt a tanítványokhoz (lásd 5Móz 19:15)?
Lukács elég röviden számol be a
mennybemenetelről. Jézus a tanítványokkal volt az Olajfák hegyén és még áldást
mondott rájuk (Lk 24:51), amikor felemelkedett a mennybe. A szöveg
természetesen a látványt írja le. Azaz a jelenetet emberi szemszögből mutatja
be, nem úgy, ahogy az egészen pontosan megtörtént. Jézus elhagyta a földet, és
ezt nem lehetett más látható módon tenni, csak úgy, ha felemelkedik.
Jézus mennybemenetele Isten
természetfeletti tette volt, a Bibliában olvasható sok csoda egyike. Erre utal
az is, hogy Lukács szenvedő szerkezettel (epērthē, „felvitetett”, ApCsel
1:9, RÚF) írja le. Az Újszövetségben csak itt fordul elő ez a szó, de a görög
fordítású Ószövetségben (a Septuagintában) több helyen megtalálható ez az
igealak. Mindegyik Isten tetteire vonatkozik, ami arra enged következtetni,
hogy maga Isten volt az, aki Jézust a mennybe vitte, amint Ő volt az is, aki a
halálból feltámasztotta (ApCsel 2:24, 32; Róm 6:4; 10:9).
Lukács beszámol róla, de csak Az
apostolok cselekedeteiben, hogy miután Jézust már eltakarta egy felhő, két
fehérbe öltözött alak állt meg a tanítványok mellett. A leírás egyezik azzal,
ami a fényes ruhájú angyalokról szól (ApCsel 10:30; Jn 20:12). Azért jöttek,
hogy biztosítsák a tanítványokat: Jézus ugyanúgy fog visszatérni, ahogyan
elment. Mellesleg egyedül Az apostolok cselekedetei említi meg
azt, hogy Jézus a „szemük láttára” (ApCsel 1:9, RÚF) emelkedett fel.
A látható felemelkedés lett a
látható visszatérés garanciája, ami úgyszintén felhőben fog megtörténni, akkor
viszont már „hatalommal és nagy dicsőséggel” (Lk 21:27) jön el Jézus,
nem privát jellegű esemény keretében. Mivel „minden szem meglátja Őt” (Jel
1:7), nem lesz egyedül (Lk 9:26; 2Thessz 1:7). A második eljövetel dicsősége
messze felülmúlja majd a mennybemenetelét.
Hogyan
tarthatjuk mindig szem előtt a második advent valóságát és ígéretét? Hogyan
befolyásolja ez életünk minden területét, például az anyagiakat, a fontossági
sorrendünket és az erkölcsi döntéseinket?
FELKÉSZÜLÉS PÜNKÖSDRE |
Július 4 |
Szerda |
ApCsel 1:7-8 verseiben olvasható válaszában
Jézus nem foglalt állást az időről. Ugyanakkor ha természetes módon
továbbgondoljuk a szavait, arra következtethetünk, hogy azután tér majd vissza,
miután a Szentlélek eljön és a tanítványok bevégzik a küldetésüket (lásd még Mt
24:14). Az angyalok megjegyzése (ApCsel 1:11) sem válasz a kérdésre, hogy mikor
jön el Isten országa. Ám úgy is lehetett érteni, hogy hamarosan be fog
következni. Ez magyarázza, hogy miért tértek vissza a tanítványok „nagy
örömmel Jeruzsálembe” (Lk 24:52). Úgy értelmezték Jézus második eljövetelének
bizonytalan idejét, hogy a vég közel van, aminek még nagyobb bátorsággal
kellett eltöltenie őket a küldetésük teljesítéséhez. Az apostolok
cselekedetei további része ezt a gondolatot fogja bemutatni.
Olvassuk el ApCsel 1:12-14
szakaszát! Ki volt még ott a felházban? Hogyan készültek fel a Szentlélek
kitöltetésére?
Miután a tanítványok visszatértek az Olajfák
hegyéről, egy jeruzsálemi magánház felső vendégszobájában gyűltek össze
(latinul cenaculum). Jézus néhány női követője (Lk 8:1-3; 23:49;
24:1-12) és az édesanyja meg a testvérei is ott voltak a tanítványokkal.
Jézus testvérei (Mk 6:3) vagy József és Mária
fiatalabb fiai lehettek (Mt 1:25; Lk 2:7), vagy, ami valószínűbb, József első
házasságából származó fiai, ebben az esetben József özvegy volt, amikor elvette
Máriát. Meglepő a jelenlétük a tanítványok között, hiszen mindig kétkedtek
Jézust illetően (Mk 3:21; Jn 7:5). Viszont változtatni látszott a helyzeten
Jézus feltámadása és külön megjelenése Jakab előtt (1Kor 15:7). Úgy tűnik, hogy
később Jakab átvette Péter helyét a keresztény közösség vezetésében (ApCsel
12:17; 15:13; 21:18; Gal 2:9, 12).
A tanítványok szüntelen imádkoztak (ApCsel
1:14) és a templomban dicsőítették Istent (Lk 24:53), így kétségtelen, hogy az
idejüket mind bűnvallással, bűnbánattal és bűneik elhagyásával töltötték. Úgy
képzelték ugyan, hogy a Szentlélek kitöltetése Jézus azonnali visszajöveteléhez
vezet, a lelki hozzáállásuk mégis teljes összhangban állt az elkövetkezendőkkel,
hiszen a Szentlélek az imádságra válaszul érkezik.
A napi
választásainkkal hogyan segítünk előkészíteni a Szentlélek munkáját az
életünkben?
A TIZENKETTEDIK APOSTOL |
Július 5 |
Csütörtök |
A korai keresztény közösség
körülbelül százhúsz hívőt számlált (ApCsel 1:15). Első adminisztratív tettük az
volt, hogy kiválasztottak valakit Júdás helyére.
Olvassuk el ApCsel 1:21-22
verseit! Milyen képességeket vártak el Júdás utódjától? Miért voltak ezek olyan
fontosak?
Szemtanúként látnia kellett Jézus
feltámadását (vö. ApCsel 4:33). Ez azért volt fontos, mert a feltámadást újból
és újból erős bizonyítékként hozták fel Jézus messiási volta és az egész
keresztény hit igazsága mellett.
Ugyanakkor azok közül kellett
választani, akik ott voltak a tanítványok mellett Jézus szolgálatának idején.
Pál később úgy érvelt, hogy bár nem kísérte Jézust a földi szolgálata során, ő
is jogosult az apostoli tisztre, a damaszkuszi úton Jézussal való találkozása
tette képessé a feltámadásról való bizonyságtételre (1Kor 9:1). Bár Pál magát „mintegy
idétlennek” (1Kor 15:8), „torzszülöttnek” (RÚF, ÚRK) nevezte, mégsem
hitte, hogy kevésbé volna alkalmas a többi apostolnál (1Kor 9:2; Gal 2:6-9).
Tehát csak a tizenkettő és Pál volt „apostol” a szó gyakorlati, vitathatatlan
értelmében (ApCsel 1:25-26). A kifejezés viszont alapvető, általános módon
küldöttként vagy hírmondóként más evangéliumi munkásokra is alkalmazható (ApCsel
14:4, 14; Gal 1:19).
Olvassuk el ApCsel 1:23-26
szakaszát! Hogyan választották ki Mátyást?
Különösnek tűnhet a módszer,
ahogyan Mátyást kiválasztották, de a sorsvetés régóta alkalmazott döntéshozási
forma volt (pl. 3Móz 16:5-10; 4Móz 26:55). Ráadásul két, korábban ugyanannyira
alkalmasnak tartott jelölt közül választottak, nem az ismeretlenbe léptek. A
hívők imádkoztak Istenhez és hitték, hogy az eredmény az Ő akaratát tükrözi
majd (vö. Péld 16:33). Arra nézve nincs bizonyíték, hogy a döntést valaha is
megkérdőjelezték volna. Pünkösd után azonban már nem volt többé szükség
sorsvetésre, mert a Szentlélek közvetlenül vezette a közösséget (ApCsel 5:3; 11:15-18;
13:2; 16:6-9).
Mit
felelnénk, ha valaki ma odajönne hozzánk és ezt kérdezné: „Hogyan tudhatom meg,
mi Isten akarata az életemre nézve?” Indokoljuk meg a válaszunkat!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 6 |
Péntek |
„A pünkösd és a
parousia (második advent) közötti teljes átmeneti időszakban (legyen az
akármilyen hosszú vagy rövid) az egyháznak végeznie kell világszéles küldetését
a Szentlélek ereje által. Krisztus követőinek ki kell jelenteniük, hogy Ő már
egyszer eljött, bűnbánatra és Jézus második adventjére való felkészülésre
szólítva az embereket. A »földnek mind végső határáig« (ApCsel
1:8) és »a világ végezetéig« kell hirdetniük bizonyságtételüket… Nem hagyhatjuk
abba, míg mindkét feltétel nem teljesül” (John R. W. Scott: The Message of
Acts: The Spirit, the Church & the World. Downers Grove, 1990,
InterVarsity, 44. o.)!
„Az Üdvözítő
tanítványainak adott megbízása kiterjed minden hívő emberre. Magába foglal
minden Krisztusban hívő embert az idő végéig. Végzetes tévedést követnénk el,
ha azt feltételeznénk, hogy a lelkek megmentésének a munkája egyedül csak a
felszentelt lelkészektől függ. Krisztus mindazokat megbízta az evangélium
hirdetésével, akikhez eljutott a mennyei ismeret. Krisztus mindazokat
felavatja, felszenteli arra, hogy munkálkodjanak embertársaik üdvösségéért,
akik már megkapták és magukban hordják életét. Az egyházat ennek a munkának a
végzésére alapították, és mindazok, akik ünnepélyes és szent fogadalmat tettek
az egyháznak, arra kötelezik el magukat, hogy együtt munkálkodnak Krisztussal”
(Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 2010, Advent Kiadó,
726-727. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1.
ApCsel
1:7 idézi Mk 13:32 versét: „Azt a napot viszont vagy azt az órát senki nem
tudja, sem az angyalok az égben, sem a Fiú, hanem csak az Atya” (RÚF).
Ellen G. White elmondja: „Isten népe számára többé soha nem lesz időn
alapuló üzenet. Sem a Szentlélek kitöltésének, sem Krisztus eljövetelének
pontos idejét nem fogjuk megtudni” (Szemelvények Ellen G. White
írásaiból. 1. köt. Budapest, 1999, Advent Kiadó, 179. o.). Hozzáteszi:
„Olyan igát vesz magára és olyan üzenetet hirdet az, aki Krisztus megjelenésének
óráját, napját vagy évét hirdeti, amit az Úr sosem adott neki” (Advent
Review and Sabbath Herald, 1893. szept. 12.). Mennyire időszerűek ma
ezek az üzenetek a számunkra?
2.
Valaki egyszer azt mondta: „Istennek
inkább tanúkra, mint ügyvédekre van szüksége.” Mit gondolunk erről az állításról?
3.
Mi volt az ima szerepe a korai egyházban?
Véletlen egybeesés lenne, hogy az életük minden meghatározó pillanatában
találunk utalást az imádságra (ApCsel 1:24; 8:14-17; 9:11-12; 10:4, 9, 30;
13:2-3)?
KRISZTUS
ÉS AZ ÜLDÖZÖTT EGYHÁZ
„Az a kő, amelyet az építők megvetettek, az
lett a sarokkő, az Úrtól lett ez, és csodálatos a mi szemünkben”
(Mt 21:42, RÚF).
„A Megváltó mennybemenetele után az isteni
jelenlét tudata a szeretet és világosság teljességével volt velük (a
tanítványokkal). Személyes jelenlét volt ez. Jézus, a Megváltó, aki velük járt,
velük beszélt és imádkozott, aki reményt és vigaszt öntött a szívükbe, ajkán a
béke üzenetével vitetett tőlük a mennybe. Amint az angyalok serege fogadta Őt,
e szavakat hallották: »íme, én veletek vagyok minden napon a világ
végezetéig« (Mt 28:20). Emberi alakban szállt fel a mennybe. Tudták, hogy
Isten trónja előtt áll, mégis barátjuk és Megváltójuk, részvéte irántuk
változatlan, örökre azonosult a szenvedő emberiséggel. Tudták, hogy megsebzett
kezeire és lábaira mutatva bemutatta Isten előtt vérének érdemeit,
emlékeztetőként arra az árra, melyet lefizetett megváltottaiért. Ez a gondolat
erősítette őket, hogy elszenvedjék a szégyent érette. Egységük vele most
erősebb, mint amikor személyesen velük volt. A bennük lakozó Krisztus
világossága, szeretete és ereje rajtuk keresztül áradt szét úgy, hogy ezt az
emberek észrevették és csodálták.
Péter védekezésül mondott szavaira Krisztus a
maga pecsétjét helyezte. A tanítványok oldala mellett állt szavahihető tanúként
a csodálatosan meggyógyult férfi. Nyomatékot adott Péter szavainak annak a
jelenléte, aki néhány órával előbb még tehetetlen nyomorék volt, most pedig
visszanyert egészséggel állt ott. A papok és főemberek hallgattak. Képtelenek voltak
megcáfolni Péter állítását; azonban elhatározták, hogy véget vetnek a tanítványok
tevékenységének…
Mialatt Péter és János fogoly volt, a többi
tanítvány – ismerve a zsidók gyűlöletét – szüntelenül imádkozott értük, nehogy
megismétlődjék a Krisztus megölésénél gyakorolt kegyetlenség… Míg egyesített
imájuk hitben felszállt a mennybe, megjött a felelet. Az a hely, ahol
összegyűltek, megmozdult, és ismét kimentek, hogy Isten szavát hirdessék
Jeruzsálemben. »Az apostolok pedig nagy erővel tettek bizonyságot az Úr
Jézus feltámadásáról…«, és Isten csodálatosan megáldotta fáradozásaikat”
(Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó,
43. o.).