Ellen White-idézetek
13. tanulmány − 2015
December 19−25.Jeremiás könyvének tanulságai
Szombat délután – december 19.
„Jeremiás szintén úgy beszélt az eljövendő Megváltóról, mint a Dávid
házából származó királyról: »Íme, eljönnek a napok, azt mondja az Úr, és
támasztok Dávidnak igaz magvat, és uralkodik mint
király, és bölcsen cselekszik, és méltányosságot és igazságot cselekszik e
földön. Az Ő idejében megszabadul Júda, és Izrael bátorságosan lakozik, és ez
lesz az Ő neve, amellyel nevezik Őt: Az Úr a mi igazságunk!« Ismét: »Mert ezt mondja az Úr: Nem vész ki a Dávid férfi
sarjadéka, aki az Izrael házának székébe üljön. És a lévita papok férfi
sarjadéka sem vész ki előlem, aki élő áldozatot áldozzon
és ételáldozatot égessen, és véres áldozatot készítsen mindenkor.« (Jer 23:5–6,
33:17–18)” (Az apostolok története, 223. o.)
„Az ilyen keresztényben Krisztus vallása életadó, egész lényét betöltő
elvként, élő, munkálkodó lelki erőként mutatkozik meg. Az ifjúság üdeségét,
erejét és boldogságát tükrözi. Az Isten Igéjét befogadó szív nem olyan, mint a
tó, ami elpárologtatja a vizét, sem pedig mint a megrepedt víztározó, ami
elveszti kincsét. Hanem olyan, mint a kiapadhatatlan forrás táplálta hegyi
patak, aminek habzó, hűs vize szikláról sziklára csobog, és felüdíti a
fáradtakat, a szomjasakat és a megterhelteket.” (Krisztus példázatai,
130. o.)
„Isten meg akarta tanítani a népet, hogy hódolattal és félelemmel
közeledjen hozzá az általa előírt módon. Ő nem fogadhat el részleges
engedelmességet. Nem volt elég, hogy az istentiszteletnek ebben az ünnepélyes
időszakában majdnem mindent úgy cselekedtek, ahogy azt Ő elrendelte. Az Úr
átkot mondott azokra, akik eltérnek parancsolataitól, és nem tesznek
különbséget a közönséges és a szent között. A Mindenható a
próféta által ezt jelenti ki: »Jaj azoknak, akik a gonoszt jónak mondják és a
jót gonosznak; akik a sötétséget világossággá és a világosságot sötétséggé
teszik… Jaj azoknak, akik maguknak bölcseknek látszanak és eszesek önmaguk
előtt… Akik a gonoszt ajándékért igaznak mondják, és az igazak igazságát
elfordítják tőlük… Mert a seregek Urának törvényét megvetették, és Izrael
szentjének beszédét megutálták.« (Ésa 5:20–24) Senki se csalja meg magát azzal
a hiedelemmel, hogy Isten parancsolatainak egy része nem lényeges, vagy azzal,
hogy Isten valami változtatást is elfogad a megkövetelt helyett.
Jeremiás próféta ezt mondta: »Kicsoda az, aki szól és meglesz, ha nem
parancsolja az Úr?« (Sir 3:37) Isten semmiféle olyan parancsolatot nem
rögzített Igéjében, amelynek az emberek akaratuk szerint engedelmeskednek
vagy nem engedelmeskednek, és nem viselik ennek következményeit. Ha az
engedelmesség szigorú útja helyett az emberek valami más ösvényt választanak,
hamarosan megmutatkozik, hogy annak »vége a halálra
menő út« (Péld 14:12).” (Pátriárkák és próféták, 360–361. o.)
„Az Izrael elé tárt dicsőséges lehetőségek megvalósulásának az Isten
törvénye iránti engedelmesség volt a feltétele. A nekik megígért emelkedett
jellemet és az áldások teljességét – az értelem, a lélek, a fizikai élet, a
ház, a föld, a jelen és eljövendő élet áldásait – Isten csak az engedelmeseknek
kínálja fel.
A gyümölcstermés feltétele – mind a lelki életben, mind a természet
világában – a menny törvényeinek való engedelmesség. Társaikat
az Istent dicsőítő gyümölcsterméstől vonják el mindazok, akik a parancsolatok
áthágására biztatják őket. Az ő vétkük is, hogy az Úr nem kapja meg a
szőlőskert gyümölcsét.” (Krisztus példázatai, 305–306. o.)
Vasárnap – december 20. – Szertartások
és a bűn
„Meg kell értenünk, hogy mi egyénenként munkatársai vagyunk Istennek. »Annakokáért, szerelmeseim, amiképpen mindenkor
engedelmeskedtetek, nem úgy, mint az én jelenlétemben csak, hanem most sokkal
inkább az én távollétemben, félelemmel és rettegéssel vigyétek véghez a ti
üdvösségeteket! Mert Isten az, aki munkálja bennetek mind az akarást, mind a
munkálást jó kedvéből.« (Fil 2:12–13) Íme, hogyan
működik együtt a mennyei hatalom az emberi erőfeszítéssel!
Szükség van a korai és a késői esőre. »Isten munkatársai vagyunk.« (1Kor 3:9) Csakis az Úr részesíthet bennünket korai és
késői esőben. A felhők, a nap fénye, az éjszaka képződő harmatcseppek az ég
értékes ajándékai. De mindezek mit sem érnek, ha személyes erőfeszítések révén
nem fogadják el ezeket. A földművelőknek is személyesen ki kell venniük a
részüket a munkából. Szántaniuk, vetniük kell. Elő kell szedniük szerszámaikat,
amelyeket használniuk is kell. A magvat a megfelelő időben el kell vetni.
Tiszteletben kell tartani a vetés és aratás szabályait, másképp odalesz a
termés…
Ekképpen fest Isten és ember együttműködése. Minden erő tőle jön: »Nálam nélkül semmit sem cselekedhettek.« (Jn 15:5) Hány
órát dolgozhatunk egyedül anélkül, hogy nehézségekbe ütköznénk? Minden dicsőség
az Úrtól származik, és minden lehetséges úton vissza kell hozzá térnie, ha
együtt dolgozunk vele…
Tartsuk szemünk előtt saját lelki érdekeinket. Ha megmaradunk Krisztusban,
nem fogjuk megengedni – még őérette végzett szolgálatunkban sem –, hogy
ambiciózus megvalósításaink előnyt élvezzenek hittestvéreinkkel való lelki
kapcsolatainkhoz képest.” (This Day With God, 276. o.)
„Ez a porszem világ volt színtere Isten Fia testet öltésének és
szenvedésének. Krisztus nem az el nem bukott világokhoz ment, hanem ide jött,
az átoktól eldurvított, tönkretett földre. Kilátása nem volt kecsegtető, hanem
a lehető legcsüggesztőbb. Mégsem lankad el, s kedvét sem veszti, míg meg nem
szilárdítja a földön az igazságot (Ésa 42:4). Ne
feledjük a pásztor nagy örömét, hogy megtalálta az elveszettet. Összehívja
szomszédait: »Örüljetek velem, megtaláltam elveszett
juhomat.« Az egész menny visszhangozza az öröm hangját. Maga az Atya énekkel
örvendezik egyetlen egynek is a megmentésén. Az öröm mily szent elragadtatását
fejezi ki ez a példázat! Kiváltságod, hogy részt vegyél ebben a szent örömben!”
(Bizonyságtételek, 6. kötet, 124–125. o.)
Hétfő – december 21. – A szív vallása
„»Halljátok az Úr Igéjét, júdeaiak, mind, akik bementek ezeken
a kapukon, hogy leboruljatok az Úr előtt! Így szól a seregek Ura, Izrael
Istene: Jobbítsátok meg útjaitokat és tetteiteket, akkor megengedem, hogy ezen
a helyen tartózkodjatok! Ne bízzatok ilyen hazug szavakban: az Úr temploma, az
Úr temploma, az Úr temploma van itt! Mert csak ha
igazán megjobbítjátok útjaitokat és tetteiteket, ha igazságosan ítéltek ember
és embertársa között, ha a jövevényt, árvát és özvegyet nem nyomjátok el, és
ártatlan vért sem ontotok ezen a helyen, nem követtek más isteneket a magatok
romlására: akkor megengedem, hogy ezen a helyen tartózkodjatok, azon a földön,
amelyet őseiteknek adtam, öröktől fogva mindörökké.« (Jer 7:2–7)
Ebből világosan megmutatkozik, hogy az Úr nem akar fenyítéket alkalmazni.
Feltartóztatja az ítéletet, hogy meggyőzze a megátalkodottat. Aki »szeretetet, jogot és igazságot« gyakorol a földön,
bánkódik gyermekei tévelygése miatt. Mindenképpen meg akarja tanítani őket az
örökkévalóság útjára (Jer 9:24). Kihozta Izraelt a
szolgaságból, hogy Őt, az egyedül igaz és élő Istent szolgálják. Bár hosszú
ideig tévelyegtek a bálványimádás útján, és semmibe vették intéseit; most mégis
kijelentette: kész felfüggeszteni a büntetést, és újabb alkalmat ad a
megtérésre. Világossá tette, hogy csak szívük őszinte megújulása tudja
elhárítani a közelgő végzetet. Hiábavaló a templomban és szolgálataiban
bízniuk. Ceremóniákkal és szertartásokkal nem tehetik jóvá a bűnt. Ha Isten
népének is vallják magukat, csak szívük és szokásaik
megújulása mentheti meg őket állandó vétkezésük elkerülhetetlen
következményétől.” (Próféták és királyok, 413–414. o.)
„A szívnek előbb el kell fogadnia a Jézusban
megnyilatkozó igazságot. Ez az igazi vallás alapja. Ezt követi a bűntudat: a
bűn miatt beteg lélek érzi, hogy orvosra van szüksége, ezért a názáreti Jézus
elé megy bűnbocsánatért esedezve. Vállalja, hogy hadat üzen a lelkek
ellenségének, és rá tekint, hogy erőt vegyen tőle a kísértések legyőzésére. Imádkozik,
és kutatja az Írásokat. A Biblia igazságai új és rendkívül érdekes
megvilágításban tárulnak fel előtte, miközben Isten Lelke meggyőzi őt azok
fontosságát illetően. Krisztus életét tanulmányozza, és minél mélyebben
feltárul előtte a Megváltó feddhetetlen jellemének tisztasága, annál kevésbé
bízik önnön jóságában. Minél rendszeresebben és közelebbről figyeli Jézust,
annál inkább meggyőződik önnön esendőségéről. Szertefoszlik az önigazultság
érzete, és teljességgel összetörve ráesik a Kősziklára, Jézus Krisztusra. A
kísértő sanyargatni fogja, ami miatt időnként azt érzi, hogy Isten nem fogadja
el őt. De ha hisz az Úr szavában, és kéri ígéretei teljesedését, a sötétségen
át feltartóztathatatlanul megy Krisztus szeretetének tiszta világossága felé.”
(Lift Him Up, 273. o.)
Kedd – december 22. – A szív vallása
„Akár hűek vagyunk, akár nem, magunkért kell elszámolnunk Istennek, nem
másokért. Ha hibát fedezünk fel más hitvallókban, és helytelenítjük
viselkedésüket, az nem ment fel minket, egyetlen hibánkat sem egyenlíti ki. Ne
szabjuk magunkat másokhoz, és ne mentegessük a viselkedésünket, csak mert mások gonoszul tesznek. Isten a magunk számára
adta a lelkiismeretünket. Fenséges elveket fektetett le Igéjében, amelyek
elégségesek, hogy irányítsanak keresztény életutunkon és viselkedésünkben.
Családotok, kedves barátaim, nem tartja magát a menny törvényének elveihez.
Sosem éreztétek át a rajtatok nyugvó, embertársaitok iránti kötelesség terhét.”
(Bizonyságtételek, 3. kötet, 523. o.)
„Személyes küldetésünk és felelősségünk van az emberek üdvösségét illetően,
amiről személyesen jelentést is kell tennünk. Ugyanakkor saját üdvösségünket is
szem előtt kell tartanunk, és ezért nekünk erőfeszítéseket kell tennünk… Mások
áhítatossága és Isten iránti engedelmessége nem üdvözít bennünket, és
küldetésünket sem teljesíti. Az ő erőfeszítéseiket nem említik majd érdem
gyanánt a nevünk mellett…
Isten mindegyikünket feladattal bízott meg: nem ideiglenes munkával, mint
amilyen a magvetés, ültetés vagy a termés begyűjtése, hanem országa állandó
építésével, a lelkeknek az igazsággal való
megismertetésével. Ez a legelső és legfontosabb küldetésünk. Az Örökkévalónak
joga van felettünk. Ő áldott meg minket képességekkel és lehetőségekkel, nekünk
csupán fel kell ismernünk azokat, és élnünk kell velük. Ezeket az Isten iránti
kötelezettségeinket rajtunk kívül senki sem teljesítheti. Mások ellenszegülése
nem lesz mentség számunkra, hiszen egyedüli példaképünk, akit követnünk kell: a
bűntelen, feddhetetlen Jézus…
Most kell munkába állnunk! Most kell jellemünket a mennyei példaképhez
igazítanunk… Ha ismerjük Krisztust, másoknak is bemutatjuk Őt. »Amiképpen te
küldtél engem e világra, úgy küldtem én is őket e világra« (Jn
17:18), szögezte le Jézus. Azért jött az emberek közé, hogy kinyilatkoztassa
számukra az Atyát, a mi küldetésünk pedig az Ő jellemének képviselete. Semmi
sem menthet fel ez alól a kötelesség alól.” (Our High Calling, 303. o.)
„A saját körében mindenki eljuthat a keresztény
jellem tökéletességére. Jézus áldozata által nyílt meg a lehetőség, hogy a hívő
elnyerje mindazt, ami a megszentelődéshez szükséges. Isten felszólít, hogy
érjük el a tökéletesség színvonalát; példaképül állítja elénk Krisztus
jellemét. A Megváltó földi életében – melyet a gonosszal szemben tanúsított állandó
ellenállás csiszolt tökéletessé – bemutatta, miként juthat az ember, Istennel
együtt munkálkodva, már itt is a jellem tökéletességére. Ő így biztosít
bennünket, hogy mi is teljes győzelmet arathassunk.” (Az apostolok története,
531. o.)
Szerda – december 23. – Isten és a
bálványok
„A szüntelenül Jézusra tekintő lélek előtt
feltárul az Ő önmegtagadó, alázatos szeretete, amit utánozni fog. El kell
távolítani a büszkeséget, becsvágyat, gyűlöletet és önzést a szívéből. Sok
ember esetében ugyan bizonyos mértékben háttérbe szorultak e rossz
jellemvonások, de nincsenek gyökeresen kiirtva a szívből. Ha úgy alakulnak a
körülmények, ezek a negatív vonások újra előtörnek, és Isten elleni lázadáshoz
vezetnek. Itt lappang a rettenetes veszély. Titokban megőrizni egy bűnt annyit tesz, mint táplálni a bezárt ellenséget, aki a
megfelelő pillanatra vár, hogy kiszabaduljon, és romba döntse az életünket.” (Bizonyságtételek,
4. kötet, 175. o.)
„Milyen kevesen tudják, hogy kedvenc bálványaik vannak, és bűnöket
melengetnek! Isten látja e bűnöket, melyekhez ti talán vakok vagytok. Ezért
fáradozik metsző késével, hogy mélyebbre hatoljon, és lefejtse rólatok a
melengetett bűnöket. Ti akarjátok megválasztani a megtisztítás folyamatát.
Milyen nehezetekre esik alávetni magatokat a keresztre feszítésnek. Holott
mikor teljesen Istenre bízzuk a dolgainkat, őrá, aki ismeri gyengeségünket és
bűnös voltunkat, a legmegfelelőbb utat választja, hogy elérje a kívánt
eredményeket. Énokh is folytonos küzdelem árán, őszinte hittel járt az Úrral.
Nektek is módotokban áll ezt tenni. Teljes mértékben megtérhettek, és valóban
Isten gyermekei lehettek, nemcsak magatok örülve akarata ismeretének, hanem
példamutatással másokat is az alázatos engedelmesség és odaszentelődés
ugyanazon ösvényére vezethettek.
A valódi istenfélelem szerteágazó és közlékeny. A zsoltáríró mondja: »Igazságosságodat nem rejtettem el szívemben. Elmondom a
te hűségedet és segítségedet, nem titkolom el kegyelmedet és igazságodat a nagy
gyülekezetben.« Ahol az Isten szeretete él, ott mindig
ki is akarják azt fejezni.” (Bizonyságtételek, 3. kötet, 543–544. o.)
„Sátán csalókon keresztül, láthatatlan utakon
növeli hatalmát, és akadályokat gördít Isten népe elé, hogy az emberek az ő
rabjai maradjanak, és ne gyülekezzenek Krisztus lobogója alá. Megtévesztéssel
akarja elcsalni a hívőket Jézustól, s akiknek ingadozó a hitük, azok
kétségkívül a csapdáiba esnek. Akiket pedig nem képes bűnbe vinni, azokat
üldözni fogja, ahogyan a zsidó főemberek is üldözték a Megváltót…
Az ellenség szeretné belesodorni Isten maradék népét a világra váró
általános romlásba. Ahogy Krisztus eljövetele közeledik, egyre eltökéltebben
erőlködik, hogy elveszítse őket. Férfiak és nők állnak majd elő, akik azt
állítják, hogy új világosságot, új kijelentést kaptak. Ezt azzal a céllal
teszik, hogy megingassák a régi tájékozódási pontokba vetett hitet. Tételeiket
nem vetik alá Isten Igéje vizsgálatának, mégis akadnak majd olyanok, akiket
félre tudnak vezetni. Hamisságot terjesztenek, és többen beleesnek majd ebbe a
csapdába. Kósza értesüléseknek adnak hitelt, majd továbbadják a rémhíreket, s
ezzel a lánccal a csalók fejedelméhez kapcsolják magukat. Ez a lelkület nem
mindig az Úr üzeneteinek nyílt elutasításában fog megmutatkozni, hanem
sokféleképpen kifejeződő, tartós hitetlenségben. Minden egyes hamis állítás
táplálja és erősíti a kételyt, amely miatt sokan helytelen irányba fordulnak
majd.
Nem lehetünk eléggé óvatosak a tévelygés bármilyen formájával szemben, mert
az ellenség megállás nélkül próbálkozik, hogy embereket vonjon el az
igazságtól. Elhiteti velük, mennyire rátermettek.” (Bizonyságtételek, 5.
kötet, 295–296. o.)
Csütörtök – december 24. – A maradék
„Isten megbocsátja a bűnt. Ez a legnagyobb örömünk. Ha szaván fogjuk, és
elhagyjuk bűneinket, Ő kész eltörölni minden álnokságunkat. Megtisztítja a
szívünket, és biztosítja számunkra a Szentlélek jelenlétét, miközben Jézus
közbenjár értünk. A lelki dolgokat azonban lelkiképpen kell értenünk. A hit,
mely megkülönbözteti Isten akaratát, betartja ígéreteit, és él a Szentírásban
kinyilatkoztatott igazságok nyújtotta lehetőségekkel:
ez élő, cselekvő és kitartó hit. Éppen azért, mert bűnös, függő,
hiányosságokkal teli, tévedő és tehetetlen lelkek vagyunk, Krisztus
feddhetetlenségében kell bíznunk.
Ha úgy fogadnátok el az Üdvözítő szavait, mintha kizárólag hozzátok intézte
volna, ha úgy élnétek meg az igazságot, mintha ti lennétek az egyedüli bűnösök
a föld felszínén, akikért Krisztus az életét áldozta, megtanulnátok
hit által kérni a keresztre feszített és feltámadt Megváltó érdemeit…
Sokan úgy érzik, hogy jellembeli hiányosságaik miatt képtelenek megütni
Jézus mércéjét, de mindaz, amit tenniük kell, nem más, mint életük minden
lépésében megalázkodniuk az Atya hatalmas keze alatt. Krisztus nem aszerint értékeli az embert, mennyit dolgozik Isten
országáért, hanem hogy milyen lelkülettel teszi.
Amikor terheket cipelő, önnön erejükben nem bízó, alázatos embereket lát,
akik kizárólag benne bíznak, fáradozásaikat kiegészíti tökéletességével, és ezt
a krisztusi kegyelemmel egyesített erőfeszítést elfogadja az Atya. A bűnös
hiányosságait befedi az Úr tökéletessége, teljessége, feddhetetlensége. Ő
szeretettel, irgalommal és kedvesen tekint azokra, akik őszinte akarattal,
összetört szívvel alázatos erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy
elvárásai szerint éljenek. Számára ők engedelmes gyermekek, akik rendelkeznek
Krisztus érdemeivel.” (In Heavenly Places, 23. o.)
Péntek – december 25.
További tanulmányozásra: Isten csodálatos kegyelme, 259. o.