12. tanulmány − 2015
December 12−18Vissza Egyiptomba
.
|
December 12 |
Szombat |
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 16:3;
4Mózes 16:13; Jeremiás 40:7-16;
41–44
„Ők pedig mondának, Jeremiásnak: Az Úr legyen ellenünk
tökéletes és igaz tanúbizonyság, ha nem mind ama beszéd szerint cselekszünk,
amellyel elküld téged mi hozzánk az Úr, a te Istened” (Jer 42:5).
E heti tanulmányunk Jeremiás próféta munkásságának záró szakaszához vezet el. A befejezés nem az, hogy „boldogan éltek, amíg meg nem haltak”. Bizonyos értelemben úgy is összefoglalható az e heti tanulmányunk, amely Jeremiás könyvének gerince, ha azt mondjuk, hogy itt található a kegyelem ígéretének relatív korlátozása. Úgy kell értenünk, hogy a kegyelem nem fogja azokat megmenteni, akik kategorikusan elutasítják. Nem az számít, hogy az Úr hányszor szólt hozzájuk, felajánlva nekik a kegyelmét, a védelmét, a bűnbocsánatot, a békét és a jólétet, hanem az, hogy a hűséges maradék elfogadta Isten ajánlatát.
Mi a helyzet Jeremiással? Élete és munkássága emberi szempontból jelentéktelennek tűnt. A „könnyező prófétának” sokat kellett szenvednie, még azt követően is, hogy a figyelmeztetések beteljesedtek, mivel az emberek bűnös, pogány viselkedésükkel lázadtak és nyíltan szembe fordultak a prófétával, ezáltal megvetették az Úr szavát.
Mennyire óvatosnak kell lennünk! A kegyelem olyan ajándék, amely az arra méltatlanoknak adatott, de nem nyerhetik el azok, akik nem fogadják el.
.
|
December 13 |
Vasárnap |
Azt
gondolhatjuk: a város pusztulása és Babilon győzelme Izrael felett azt
jelentette, hogy a nép megtanulta a történelmi leckét. Sajnos nem mindenki vonta
le a következtetést, és a dráma még nem ért véget.
Olvassuk el Jer 40:7-16 verseit!
Mi volt (újra) a népnek szóló üzenet? Miért jelentőségteljes a maradék kifejezés
a 11. versben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
béke és a jólét ígérete ellenére (lásd Jer 40:12) nem
mindenki volt elégedett a fennálló helyzettel.
Olvassuk el Jeremiás 41. fejezetét! Milyen új problémákkal
kellett a „maradéknak” szembenéznie?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
gyilkosság eredeti okát nem ismerjük, az viszont tény, hogy „a királyi
családból vagy a tisztségviselők” közül követhette el valaki. A körülmény azt
sugallja, hogy a vezető réteg még nem fogadta el, hogy a választott népnek
fejet kell hajtania a babiloni uralom előtt. Mivel Gedáliást a babiloni király
helyezte a trónra (lásd Jer 40:5), néhányan úgy
gondolták, hogy az új kormányzó hazaáruló, aki hűtlenné vált, ezért el kell
távolítani udvarával együtt.
A
fejezet további részében láthatjuk, amint a maradék új fenyegetéssel nézett szembe:
a babiloniaiaktól való félelem, akik (nem ismerve a történtek részleteit) megtorlást
terveznek Gedáliás és a babiloni harcosok lemészárlása miatt (lásd Jer 41:3).
Ismáel vétkei félelmet keltettek még azokban is, akiknek
semmi közük nem volt ezekhez a bűnökhöz. Ez mit mond
el azzal kapcsolatban, hogy engedetlenségünk által mennyi fájdalmat és
szenvedést okozunk olyanoknak, akiknek semmi közük nincs a bűneinkhez
.
|
December 14 |
Hétfő |
Olvassuk el Jeremiás 42. fejezetét! Milyen hangsúlyos
üzenet található itt, amely szól azoknak, akik Isten útmutatását keresik
imádságban? Mit kérnek a vezetők Jeremiás prófétától? Jer 42:1-3
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Úgy
tűnik, hogy egész Izraelben csupán egyetlen biztos pont van: Jeremiás. Gyermekek
és nők, fiatalok és idősek nyújtják felé kezüket, hogy legyen segítségükre,
kérdezze meg Izrael Istenét, hogy mit tegyenek. Ismerték és tudták Jeremiásról,
hogy Isten prófétája, és amit az Úr nevében mondott, az beteljesedett.
Megígérték:
„Mindent úgy teszünk, ahogyan üzeni általad az Isten.” Eskü alatt elkötelezték
magukat az emberek, hogy Isten akarata szerint cselekszenek. „Ha jó, ha rossz,
hallgatni fogunk az Úrnak, a mi Istenünknek szavára, amelyért mi téged
őhozzá küldünk; hogy jó dolgunk legyen, mert mi hallgatunk az Úrnak, a
mi Istenünknek szavára” (Jer 42:6). Szavaik
elkötelezett vallomások voltak, mindazok után, amelyek velük történtek.
Vizsgáljuk
meg, milyen párhuzam fedezhető fel Jeremiás próféta korábbi üzenetével: „Ne
bízzatok az idegen hatalomban! Bízzatok az Úrban, Ő felvirágoztat benneteket és
elhozza nektek a szabadulást, amikor itt az ideje! A szabadulás nem véletlenül
következik be. Ahogy az idegen hatalmak nem segítettek korábban, most sem
fognak támogatni benneteket.”
Isten
figyelmeztette őket, mert ismerte szívüket és tudta: azon gondolkodtak, hogy
visszamenjenek-e Egyiptomba (gondolj itt a jelképekre), ahol megkapják a hőn
áhított biztonságot. Az Úr tehát nagyon világos és egyértelmű parancsot adott
számukra, hogy ezt ne tegyék, mert ez romlást hozna az életükre.
Ismét
fontos választás és döntés, amit nekünk is meg kell hoznunk: a Jézusba vetett
hit és az engedelmesség által élet és béke – vagy nyomorúság és halál. Nem
számítanak a körülmények, végül mindannyian ugyanazt a véget kapjuk. A
maradékkal ellentétben a figyelmeztetés számunkra nem olyan látványos, de
hasonlóképpen megkapjuk az útbaigazítást.
Élet vagy halál, áldás vagy átok? Milyen döntéseket hozol
naponta, az élet vagy a halál döntéseit?
.
|
December 15 |
Kedd |
Ha
még nem olvastunk előre, Jeremiás 42. fejezetét érdemes tanulmányozni. Mit
tesznek az emberek? Hittel fognak cselekedni, amely az engedelmességben nyilvánul
meg, és Júdában maradnak? Elkövetik-e a régi hibákat, ahelyett, hogy az „Így
szól az Úr” parancsát követnék? A saját akaratukat cselekszik-e azzal
szemben, amire Isten a 42. fejezet utolsó verseiben világosan figyelmeztette őket,
hogy mi történik, ha mégis visszatérnek Egyiptomba?
Olvassuk el Jer 43:1-7 verseit!
Mit tettek?
_____________________________________________________________
Amikor
nem „ízlik” az Úr szava, akkor kétségbe vonjuk az üzenet eredetét. Hasonlóképpen,
az emberek és a vezetők kételkedtek Jeremiásban. Úgy tűnik, hogy Izraelben csak
a körülmények változtak, az emberek a régiek maradtak, gondolkodásukban és
szívükben egyaránt. Úgy vonták ki magukat Isten parancsa elől – és esküjük alól
–, hogy Jeremiás prófétát bántalmazták. Azonban a becsületben megőszült és
tisztességben megöregedett Jeremiást nem akarták a vezetők nyilvánosan megtámadni.
Ezért Bárukot vádolták meg, a szolga ellen fordították haragjukat, hogy
felizgatta ellenük a prófétát.
Olvassuk el 2Móz 16:3 és 4Móz
16:13 verseit! Milyen párhuzam fedezhető fel a nép Jeremiáshoz és Mózeshez
intézett szavaiban?
_____________________________________________________________
Az emberi természet kifogásokat keres, hogy valakit
hibáztasson a saját gondjaiért; keresi a lehetőséget, hogy a szükségest ne tegye
meg. Bárukot megvádolták azzal, hogy a babiloniaiak győzelmét kívánja, és
honfitársai fogságba vitelét szorgalmazza. Jer 43:1-7
szakasza nem szól arról, hogy az emberek miért tartották árulónak Bárukot, mint
ahogy azt sem írja le a Szentírás, miért vélték azt, hogy Mózes meg akarja
öletni a népet a pusztában, miután kivonultak Egyiptomból. Az emberek érzelmük
és szenvedélyük rabságában talán nem rendelkeznek reális indokokkal
véleményüket illetőleg. Milyen fontos tehát szenvedélyünket és érzelmünket
alárendelni az Úrnak!
Milyen gyakran engedjük, hogy érzelmeink és vágyaink
elhomályosítsák józan ítélőképességünket és felülírják még az „Így szól az
Úr” parancsát is? Mi módon védjük meg magunkat attól, hogy az érzéseink és
vágyaink irányítsák életünket? 2Kor 10:5
.
|
December 16 |
Szerda |
Olvassuk el Jer 43:8-13 verseit!
Mit mondott az Úr Jeremiás által?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Taphanész
Egyiptom északkeleti határán volt található, komoly erődítménnyel rendelkező
határváros volt, ahol jelentős zsidó diaszpóra élte mindennapjait.
Jeremiás
egy újabb szimbolikus prófétai cselekedetet hajtott végre. A szavak olykor
hangsúlyosak, azonban a bemutatott cselekedetek még nagyobb hatást gyakorolnak
ránk. Hogy pontosan miként kellett Jeremiásnak köveket eltemetnie a fáraó háza
elé, nem tudjuk. Az üzenet lényege, hogy a fáraó nem egyenlő Istennel, aki
beteljesíti ígéretét. A menekültek azt gondolták, hogy az Egyiptomba való
szökésük védelmet és biztonságot jelent nekik. Ám legalább akkorát tévedtek,
mint azok, akik korábban úgy vélték, hogy védelmet és biztonságot jelent
Egyiptom árnyékában élni (Jer 37:7-8). Az egyiptomi
istenek értéktelen bálványok, pogány fekélyek voltak az emberek életében, és
rávették őket, hogy az igazságot ne ismerjék fel. Az izraelitáknak ugyanúgy
tudniuk kellett volna, mint ahogyan mi is tisztában vagyunk azzal, hogy az
egyedüli biztos védelmünk csupán az Isten iránti engedelmességből fakad.
„Amikor
az önmegtagadás vallásunkká válik, meg fogjuk érteni
és tenni fogjuk az Úr akaratát; a szemeink be lesznek kenve szemgyógyító írral,
hogy a törvény csodálatos dolgait szemlélhessük. Az engedelmesség útját látjuk majd
az egyedül biztos útnak. Isten csak olyan mértékben tartja felelősnek népét, amilyen
mértékben a világosság értésükre adatott. A törvény követelései igazak és
ésszerűek és Krisztus kegyelmén keresztül elvárja, hogy teljesítsük kéréseit”
(Ellen G. White: The Review and Herald. 1890. február 25.).
Gondoljunk arra a szimbólumra, amikor az izraeliták
eljutottak Egyiptomba, hogy a vágyott biztonságot megtalálják. Milyen ironikus!
Lelki értelemben milyen kísértés környékez bennünket, hogy „visszamenjünk Egyiptomba”,
megtaláljuk azt, amiről úgy véljük: az Úrban nem találtuk meg?
.
|
December 17 |
Csütörtök |
Olvassuk el Jer 44:1-10 verseit!
Mit tettek a foglyok Egyiptomban?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jeremiás
az egyiptomi fogságában is ugyanazzal a problémával találta magát szemben,
amely ellen Izraelben több mint negyven éven keresztül felemelte szavát. Akkor
a nép vezetőihez szólt, most a nép szegényeit figyelmeztette a bálványozás
miatt. Jeremiás üzenete Egyiptomban is ugyanaz volt, mint korábban Jeruzsálemben.
Sajnálatos módon a foglyok közül sokan azokat a bűnöket követték el, amelyek
pusztulást hoztak rájuk.
Milyen felháborító választ adtak Jeremiásnak, amikor a
próféta szembenézett velük? Jer 44:15-19
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Szívük
keménysége és tévedésük teljesen átalakította gondolkodásukat. Nyíltan kihangsúlyozták
a prófétának, aki „az Úr nevében” szólt hozzájuk, hogy igazából ezt követően
fognak a pogány istenekhez fordulni. Indoklásuk szerint a korai időkben, a
jósiási reformokat megelőzően mélyen elmerültek a bálványimádásban, és jó
illattal áldoztak a „menny királynőjének”, továbbá ezt italáldozatokkal
tetézték, s akkor jól mentek a dolgaik. Anyagilag biztonságban éltek. Azonban a
jósiási reformok után (amelyek túl későn jöttek és csak
félszívvel hajtották végre) a veszély bekövetkezett. Vajon miért hallgatnának Jeremiásra
és intéseire?
Jeremiás
válasza (Jer 44:20-30): „Nem, nem értitek?! Pontosan
ezért jött rátok a katasztrófa, mert mindezeket cselekedtétek. A makacs
ellenállásaitok miatt nem akartok megváltozni és ezért még több sorscsapás jön rátok. A biztonság, amire hőn vágytok
Egyiptomban, délibáb és hazugság, a pogány istenekhez hasonlóan, akiket
imádtok. Végül meg fogjátok érteni az igazságot, de már túl késő lesz!”
Mi van azokkal, akik a bűneikben és hitetlenségükben –
látszólag úgy tűnik – jobban élnek, mint a hűséges keresztények, akiknek nehéz
próbákon kell átjutniuk? Ezt a helyzetet hogyan tudjuk megérteni?
.
|
December 18 |
Péntek |
Jeremiás
könyvében, mint ahogy az egész Bibliában a gonosz és a jó kérdésével szembesülünk.
Keresztényként pedig különbséget tudunk tenni a jó és a rossz között, mert
Isten pontosan meghatározta (lásd 5Móz 12:8; Józs
24:15; Mik 6:8; Mt 22:37-39; Róm 7:7). De mi van akkor, ha nem hiszel Istenben?
Hogyan tudod megkülönböztetni a jót a gonosztól? Az ateista Sam Harris a következőt
javasolja A morális határ című
könyvében, amelyben értelmezi a jó és a rossz fogalmát, amelyeket kizárólag a
tudomány módszerein keresztül érthetünk meg. Amint a tudomány segítségével
megértjük, mi a különbség az erős és a gyenge nukleáris erő között, ugyanígy
segít felfogni a jó és a rossz közötti különbséget. Azt is felveti, hogy egy
nap a tudomány talán a gonoszságot is gyógyítani fogja. „Gondold csak át, mit
jelentene, ha a jövőben gyógyítani tudnánk az emberi gonoszságot! Képzeld el,
csak a vita kedvéért, hogy bármilyen kardinális változás előidézhető az emberi
agyban olcsón, fájdalommentesen és biztonságosan. A pszichopata betegség ellen
a gyógyító orvosság az étrend-kiegészítőbe helyezhető, mint a D-vitamin. A gonoszság
nem egyéb, csupán táplálkozási hiányosság” (Sam Harris: The Moral Landscape.
Simon & Schuster, Inc., Kindle Edition, 109. o.). A
legtöbb tudós, még akik nem hisznek Istenben, azok sem tartják lehetségesnek,
hogy a tudomány valamikor is meg tudja oldani a gonoszság problémáját. Ha nem
hiszel Istenben, akkor hol találsz rá a megoldásra?
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
„Minden attól
függ a mi életünkben, hogy mennyire fogadjuk el Isten feltételeit” (Szemelvények
Ellen G. White írásaiból. 1. köt., Budapest, 1999,
Advent Kiadó, 118. o.). Miért tévedés azt gondolni, hogy a megváltást feltétel
nélkül kapjuk meg? A feltétel nem ugyanazt jelenti, mint a cselekedet, amely
némelyek szerint érdemessé tenne bennünket Isten előtt? Hogyan tudjuk
megkülönböztetni a cselekedetek általi üdvösség hamis tanítását (legalizmus) attól
a másik hibás elmélettől, hogy a megváltás nem feltételekhez kötött (olcsó kegyelem)?
2.
Gondolkozzunk
még a csütörtöki tanulmányunk utolsó kérdésén! Ha valaki azt mondja: „Nem
hiszek sem Jézusban, sem Istenben, mégis milyen jól megy sorom. Igazából jobb
az életem, mint a tied, pedig te keresztény vagy!” Hogyan válaszolnál erre?
TÚRMEZEI ERZSÉBET:
SZONETT
A GAZDAGÍTÓ SZEGÉNYSÉGRŐL
Keresztje alatt a Megfeszítettnek
katonák osztoztak néhány ruhán.
Morogtak, hogy annyi csupán,
és a köntösére sorsot vetettek.
Más nem maradt utánad semmi, semmi!
Krisztus, a kismadárnak fészke volt,
s neked fejed se hol lehajtanod!
Hogyan is tudtál ilyen szegény lenni!
Szent szegénységed csodagazdagsága
örökül maradt a szegény világra:
szereteted, irgalmad, életed,
hogy ezt a mérhetetlen örökséget
osztogathassuk ma is, áldva téged
és gazdagító szegénységedet.