9. tanulmány − 2015
November 21−27Jeremiás próféta igája
.
|
November 21 |
Szombat |
E
HETI TANULMÁNYUNK: Jeremiás 16:1-13; 27:1-18; 28; Dániel 4:25; Hóseás 1:1-3; 2Timótheus
4:3-4
„Mondja
vala pedig mindeneknek: Ha valaki énutánam akar jőni,
tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét minden nap, és kövessen engem”
(Lk 9:23).
Amint láttuk, Isten
prófétái nem csupán szavakkal prédikáltak, hanem szimbolikus cselekedetek által
is. Máskor a próféták életük példáján keresztül tették érthetővé üzenetüket.
Jeremiást újra elhívta az Úr, hogy „átélje” az üzenetét, amelyet közvetítenie
kellett: egy fából készült igát kellett viselnie.
„Így szól az Úr
nékem: Csinálj magadnak köteleket, és jármot és vedd
azokat a nyakadba” (Jer 27:2). Nagyon
terhes és nehéz feladat lehetett ez még a legjobb körülmények között is.
Ebben az esetben azonban még nehezebb volt, mivel egy hamis próféta
megkérdőjelezte Jeremiás hitelességét. Ezen a héten betekintünk az
igazság és a tévedés küzdelmébe, amely az emberek szívéért és elméjéért
folyik. Meglátjuk azt is, hogyan lehet a kegyelem üzenete valójában hamisság.
Jeremiásnak tilos
volt gyászolni, amikor mások gyászoltak, nem örülhetett, amikor mások örültek. Ezekben a helyzetekben Isten segíteni akart népének, hogy
megértsék bűneik következményeit. A cél az volt, hogy térjenek meg, engedelmeskedjenek,
és ezzel csökkentsék bűnös cselekedeteik következményeit.
.
|
November 22 |
Vasárnap |
Jeremiás élete és sorsa kétség kívül nem volt könnyű (s ezt
a próféta elismerte). A körülmények azonban nehezebbek voltak, mint ma
elképzeljük.
Olvassuk el Jer
16:1-13 verseit! Mi volt az Úr üzenete Jeremiáshoz? Még ha kemény is volt,
hogyan válhatott volna áldássá a próféta számára (vö. Hós 1:1-3)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Hóseás
prófétával ellentétben, akinek feleségül kellett vennie egy parázna nőt, hogy
bemutassa a nép lelki paráznasága következtében az Úr és népe között megromlott
kapcsolatot, Jeremiás nem házasodhatott meg és nem lehettek
gyermekei. Az izraeli kultúrában az ilyen szokás teljesen ismeretlen volt. Így Jeremiásra
nézve súlyos terhet jelentett Isten eme parancsa, mivel segítőtársra, támogatásra
szorult volna. A családalapítás Izrael életében elengedhetetlen, azért is, hogy
ne halljon ki egyetlen család sem a nép közül. Miért nem alapíthatott családot
Jeremiás? Azért, hogy saját bensőjében élje át, milyen lesz az a borzalmas idő,
amikor minden családi kapcsolat megszűnik, és a fájdalom elviselhetetlen
teherként nehezedik a túlélők vállaira. Jeremiás család nélküli szolgálata
folyamatos intelemként és figyelmeztetésként hatott kortársaira.
Egyenesen
botránykővé vált Jeremiás azáltal, amikor – Isten
parancsára – nem mutatta ki részvétét a gyászoló családoknál. Nem lépett be
olyan házba, ahol gyászoltak, hogy ezzel is gondolkozásra késztesse a népet,
mivel nem akartak Isten megtérésre és megújulásra vonatkozó hívására
válaszolni. Cselekedete a jövőre mutatott, amikor Babilon minden örömnek és
ünneplésnek véget vet. Ezért az Úr megtiltotta Jeremiásnak a gyöngéd emberi
kapcsolatokat, legyen az örömteli vagy gyászos. Élete és szenvedése példakép,
ugyanakkor szemléltető tanulságot jelentett népének. Bárcsak hallgattak volna
rá!
Ez a történet mennyiben segít nekünk
értékelni az emberi támogatást, amelyet másoktól kapunk
vagy amelyet másoknak adunk? Bármennyire is fontosak ezek az emberi kapcsolatok
és a támogatás, hogyan tanulhatjuk meg, hogy a legjobb támogatás kizárólag az
Úrtól származhat?
.
|
November 23 |
Hétfő |
Olvassuk
el Jer 27:1-18 verseit! Mit tett Jeremiás Isten
parancsára? Miért tűnt hitszegőnek azok előtt, akik ezt hallották?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az iga,
amelyet Jeremiás a testére erősített, félreérthetetlen jele volt annak a megalázott
helyzetnek, amelyet katonai leigázásnak nevezünk. Úgy is fogalmazhatunk, hogy
olyan prófécia beteljesedésének pillanatait élte át Jeremiás, amely rövidesen népére
következik be. 5Móz 28:48 és 1Kir 12:4 verseiben már előfordul az „iga” kifejezés mint a leigázás szimbóluma. Jeremiásnak át kellett
élnie fizikailag is, hogy mit jelent majd a babiloniaiak győzelme. Jeremiás fából
készült igája, amelyet kötelekkel és szíjakkal erősített a karjaira és a
vállaira, másfél méter hosszú és nyolc centiméter vastagságú volt. A próféta üzenetének
a lényege abban állt, hogy ha valamelyik nép fellázad Babilon ellen, akkor
Isten úgy tekinti, mintha ellene lázadt volna fel, és az ellenszegülők kemény
büntetésre számíthatnak az Úrtól. Az eredeti szövegből arra következtethetünk, hogy
Jeremiásnak nemcsak magának kellett igát készítenie, hanem azoknak az idegen
országok követeinek is, akik Izrael királyának a meghívására Jeruzsálemben
tartózkodtak, és a katonai lázadást tervezgették Nabukodonozor ellen.
Természetesen válaszuk azt tartalmazta, hogy harcolnak az idegen hódító ellen.
Kétségtelen, hogy Jeremiás szavait nem fogadták örömmel.
Miért
volt fontos Jer 27:5 üzenete (lásd még Dán 4:25)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Itt
újra megtalálható az az üzenet, amely végigvonul az egész Ó- és Újszövetségen: Isten
a Teremtő és Mindenható az egész föld felett. Még a katasztrófának és káosznak
tűnő helyzetben is (egy pogány nemzet uralkodik és leigáz) Isten ereje és
tekintélye nyilvánul meg, amely az egyetlen reménység forrása a maradék számára.
Egy dolog iga alatt lenni. Viszont
feltetted már magadnak a kérdést: Helyeztél-e már valakit igazságtalan elnyomás
alá, és ha igen, akkor miért ne távolíthatnád el azt az igát?
.
|
November 24 |
Kedd |
A rossz hír az rossz hír önmagában
is, és gyakran hallani sem akarjuk, máskor racionálisan próbáljuk értelmezni.
Ez történt Júdában Jeremiással és az igával, amit azért viselt, hogy egyértelmű
üzenetet közvetítsen a népnek. „A népek tanácskozó
testületének megdöbbenése határtalan volt, amikor Jeremiás, nyakában a rabság
igájával, ismertette velük Isten akaratát” (Ellen G. White: Próféták és
királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 276. o.).
Olvassuk el Jer
28:1-9 verseit! Képzeld el, hogy Júdában élsz és nézed, hogy mi történik éppen.
Látod a körülötted zajló eseményeket. Vajon kinek hinnél? Melyik félnek
szeretnél hinni? Milyen okból hinnél inkább Hanániásnak, mint Jeremiásnak?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jeremiás az Isten nevében emelte fel szavát, és Hanániás
próféta is az Úr nevében jövendölt. Vajon melyikük az igaz és melyikük a hamis?
Ma már egyértelmű számunkra a válasz. A kortársaknak nehéz volt a döntés, habár
Jeremiás kijelentése a 8. és 9. versben lényeges: a próféták a múltban ugyanazt
az üzenetet hirdették, mint én most, ami a pusztulás és ítélet üzenete.
„Jeremiás a papok és a nép jelenlétében komolyan kérte
őket, engedelmeskedjenek Babilon királyának az Úr által meghatározott időig.
Júda népe előtt hivatkozott Hóseás, Habakuk, Sofoniás és mások próféciáira,
akiknek dorgáló és intő tanításai megegyeztek az övével. Utalt olyan
eseményekre, amelyek meg nem bánt bűnök büntetéseként történtek a meghirdetett
próféciák szerint. A menny ítéletei a múltban pontosan Isten szándéka szerint
sújtottak le a megátalkodottakra, ahogy azt szolgái
által kinyilatkoztatta” (Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest,
1995, Advent Kiadó, 277. o.).
Jeremiás ugyanazt kívánta elérni saját korában, mint amit
mi is szeretnénk ma: tanuljunk a múlt hibáiból, hogy ne kövessük el
ugyanazokat, amelyeket elődeink elkövettek. Ha nehéz volt hallgatni
Jeremiást, akkor Hanániás ellentétes „szolgálatával” Jeremiás próféta feladata
még nehezebbé vált.
Hanániás, akinek neve „Isten kegyelmes”,
úgy tűnik, hogy a kegyelem és a megbocsátás üzenetét képviselte. Milyen
tanulságot vonhatunk le ennek a hamis kegyelmet hirdető prófétának a
példájából?
.
|
November 25 |
Szerda |
A
próféták közötti harc nem csupán szavakból állt, hanem tettekből is. Istennek engedelmeskedve
Jeremiás felerősítette a nyakába a faigát, ami szimbolikusan hirdette üzenetét
a népnek.
Mi
volt Hanániás cselekedetének prófétai jelentősége? Jer 28:1-11
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Képzeljük
el, hogy miután Jézus megátkozta a fügefát (Mk 11:13,
19-21), valaki meghallgatva Jézus beszédét és látva a történteket, azért, hogy
megcáfolja a jövendölést, egy új fügefát ültetett volna oda. Ezt tette Hanániás
is Jeremiással és a jövendöléssel, amit a vállára helyezett járom szimbolizált.
Figyeljük meg Jeremiás reakcióját! Az Ige nem jegyzi fel, hogy mit mondott azután, hogy az iga eltört. Jeremiás megfordult és elment.
Ha a történet itt fejeződne be, azt gondolnánk, hogy a próféta visszavonult.
Olvassuk
el Jer 28:12-14 verseit! Mi történt ezek után? Mi volt
Jeremiás újbóli üzenete?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jeremiás
válasza nem a bosszú üzenete volt: mivel ezt tetted velem, én ezt vagy azt
teszem majd veled. Helyette egy újabb és egyértelműbb jövendölést kapott
az Úrtól. Hanániás eltörhette a fából készült jármot, de ki törheti el a
vasigát? Isten azt üzente, hogy a nép makacssága és engedetlensége miatt
a helyzetén csak rontott. Ha azt gondolták, hogy a faiga rossz, akkor
miért ne próbálhatnák fel a vasigát?
Ki ne tanulta volna meg, hogy az önfejűség
által a helyzet csak rosszabbá válik? Amikor az Úrral való kapcsolatról van
szó, miért jobb mindig alárendelni magunkat neki azonnal, mint harcolni és
helyzetünket súlyosbítani?
.
|
November 26 |
Csütörtök |
„És monda Jeremiás próféta Hanániás
prófétának: Halld csak, Hanániás! Nem az Úr küldött téged, és te hazugsággal
biztatod e népet”
(Jer
28:15).
Arra a kérdésre, hogy kinek volt igaza, Jeremiásnak vagy
Hanániásnak, hamarosan megérkezett a válasz. Jer 28:16-17
versei leírják a hamis próféta sorsát, ami teljesedett, ahogyan az igaz próféta
megjövendölte. Hanániás, bár meghalt, mégis kárt okozott a népnek. Cselekedetei
követték őt. Az embereket rávette, hogy a hazugságában bízzanak. A héber kifejezés,
a hifil formája a „bízni” igének a műveltető szerkezetét jelenti.
Hanániás meggyőzte, becsapta a népet, akik a hazugságában hittek, nem fizikai
értelemben, hanem csalás által érte el célját. Annak ellenére, hogy nem az Úr
küldte el, az Ő nevében prófétált, amivel nagy hatást ért el Júdában. Ráadásul
Hanániás „kegyelemről”, „szabadulásról” és „megváltásról” szóló üzenete volt
az, amit az emberek szívesen fogadtak, tekintettel a babiloni fenyegetettségre.
Tehát ez hamis „evangélium” volt, a megváltás hamis üzenete, amit nem az Úr
bízott rá. Amikor a népnek szüksége volt Jeremiás szavaira és a megváltás
üzenetére, akkor ők inkább Hanániásra hallgattak, és ez tovább tetézte nyomorúságukat.
A következő igék milyen hasonlóságot mutatnak Jer 28:15 versével?
2Tim 4:3-4
___________________________________________________
_____________________________________________________________
2Thessz 2:10-12
_______________________________________________
_____________________________________________________________
A dolgok ma sem változtak: a nagy küzdelemben veszünk
részt, a harcban, amely sok millió ember szívéért és lelkéért folyik. Sátán
egyre több embert próbál elcsábítani, hogy a „hazugságban higgyenek”, amely
sokféle formában és álruhában jelenik meg, azonban attól még hazugság marad. Jézus
azt mondta: „Én vagyok az út, az igazság és az élet” (Jn 14:6). Sátán hazugságai szólhatnak mindenféléről, de nem
tartalmazzák az igazságot, ami Jézusban van.
Milyen hazugságok terjedtek el saját
kultúrádban manapság? Miért kell Jézusba és az Ő Igéjébe kapaszkodni, amely az
egyetlen védelmet jelenti a hazugságokkal szemben?
.
|
November 27 |
Péntek |
Amint láthattuk, az emberek a pozitív hírekben hisznek
inkább és nem a roszszakban. Hanániás üzenetében hittek és nem Jeremiáséban. Ma
is ugyanez történik. Sokan hisznek abban, hogy világunk idővel majd fejlődni
fog. Azonban még egy olyan ateista, mint Terry Eagleton is nevetségesnek tartja
ezt a gondolatot: „Ha létezett valaha kegyes mítosz vagy naiv babona, az a liberális
és racionalista hit mindenképpen az, amely szerint pillanatnyi hibáktól
eltekintve, biztos úton haladunk a jobb világ felé. Ez a törékeny győzelemhit a
liberalizmus hősi korából ered, amikor a középosztály csillaga felemelkedőben
volt. Napjainkban ez fej-fej mellett halad a cinizmussal, a szkepticizmussal és
a nihilizmussal, amelyben ezek a tiszteletreméltó utódok korcsként élnek” (Reason,
Faith and Revolution: Reflections on the God Debate. Kindle Edition,
70. o.).
Annak
ellenére, hogy életünk bizonyos területein fejlődés látható, világunk önmagában
kevés reményt és vigaszt nyújt hosszú távon. Ha reményt akarunk, akkor annak
Istentől jövő reménynek kell lennie és nem földinek, természetfelettinek és nem
emberinek. Erről szól az evangélium is: Isten menynyei és különleges,
természetfeletti beavatkozása világunkban és életünkben. Enélkül mi más jutna
nekünk, mint még több Hanániás és a hazugságaik?
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1. Gondolj
a föld jövőjére, pusztán csak emberi szempontból! Ígérettel teljesnek látod vagy
félelmetesnek, veszélyesnek és bizonytalanságokkal telinek tűnik? Mire
hivatkozol válaszaidban?
2. Jeremiás
üzenete az volt, hogy Hanániás hazugságain lássanak túl és tanuljanak belőle.
Ellen G. White írta: „Nem kell félnünk a jövőtől, kivéve, ha elfelejtkezünk
arról az útról, amelyen az Úr vezetett bennünket, és ha megfeledkezünk
tanításairól, amelyeket történelmünk során adott” (Ellen G. White: Az utolsó
napok eseményei. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 52. o.). Mit értett ez
alatt? Mi volt a történelmünkben, amit az Úr tanított, amely segít felkészülni
arra, ami biztosan bekövetkezik a jövőben?
3. Hanániás
a kegyelem hamis ígéretét hirdette. Melyek azok a hazug üzenetek a kegyelemről,
amelyek ellen védekeznünk kell? A kegyelem természetesen az egyetlen reményünk,
de ezt hogyan lehet hazugságként bemutatni?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
ÉN VAGYOK ÉN
1959 óta
mozduló kezem lábam óta
bádog lavóros fürdések óta
nem lány én
hanem fiú én
nem kétezer
vagy négyezer évvel ezelőtt én
pont most én
nem Afrikában
vagy az Északi-sarkon
pont Európában én
a Balcsitól nem messze
és magyarul én
vajon mi volt előbb
én
vagy a mag?
vagy az
Isten?