8. tanulmány − 2015
November 14−20Jósiás király kultuszreformja
.
|
November 14 |
Szombat |
E HETI TANULMÁNYUNK:
2Királyok 22; 23:1-28; 2Krónika 33; Habakuk 1:2-4; 1Korinthus 5:7; Filippi 2:3-8
„Nem is volt őhozzá hasonló király őelőtte, aki úgy
megtért volna az Úrhoz teljes szívéből és teljes lelkéből és teljes erejéből,
Mózesnek minden törvénye szerint; de utána sem támadott hozzá hasonló”
(2Kir 23:25).
A szülők tudják leginkább, mennyire nehéz elfogadni, hogy a gyermekek felnőnek és már nincsenek a szülői felügyelet alatt, látni őket, amint helytelen döntéseket hoznak, amelyek fájdalmat okoznak nekik. Természetesen ez a szívfájdalom nem csak szülő és gyermek viszonylatban érvényes. Melyikünk az, aki még soha nem látta barátait vagy rokonait olyan döntéseket hozni, amelyekről tudni lehetett, hogy károsak lesznek rá nézve? Ez a szabad akaratunk egyik nem túl szerencsés vetülete. A szabad akarat, különösen erkölcsi vonatkozásban nem jelent semmit, ha nincs meg a lehetőség rossz döntéseket hozni. Nem volna igazán szabad és nem is rendelkezne valóban erkölcsi képességekkel az a „szabad” lény, aki csak azt választhatná, ami jó. Ezért a Szentírás üzenete: Isten figyelmezteti népét, hogy ne hozzanak rossz döntéseket. Ez Jeremiás könyvének nagy részét képezi: Isten könyörgése népéhez, hogy válasszák a jót, természetesen megtartva szabad akaratukat és döntési lehetőségüket.
Annak ellenére, hogy a legtöbb történet sajnálatos módon nem jó, ezen a héten látni fogjuk a remény fénysugarát, ugyanis olyan királyokról tanulunk, akik szabad akaratukra támaszkodva választották, ami „helyes és jó Isten szemében”.
.
|
November 15 |
Vasárnap |
Bármennyire hangoztatjuk az
objektivitást, mi emberek nem objektíven, hanem nagyon szubjektíven
gondolkodunk. A világot nem a maga valóságában látjuk, hanem saját
szempontunkból közelítjük meg. Mivel bűnös és korrupt lények vagyunk, ez meghatározza
a világról alkotott felfogásunkat és befolyásolja a környezetünkről kialakított
nézeteinket. Miképpen értelmezhetnénk Manassé királyságát (Kr. e. 686-643),
különösen a korai évei alatt megtörtént hitehagyását? Nehezen tudjuk megérteni
a király szörnyű szentségtöréseit és vallásos cselekedeteit Júdában.
Olvassuk el 2Krónika 33.
fejezetét! Mit mond el Manassé gonoszságáról és jellemének romlottságáról? Mi
több, mit üzen számunkra Isten megbocsátókészségéről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Nem kétséges, hogy a Babilonba
való láncban és béklyóban történő elhurcolásuk sok embernek segített átgondolni
az életét. Mindazonáltal, a szöveg egyértelműen fogalmaz: Manassé igazán
megtért, és amikor visszakapta trónját, lehetőséget keresett arra, hogy bűnét
kijavítsa. Sajnálatos módon a kár nagyobb volt, mint ahogy korábban vélte.
„Bűnbánata azonban, bármilyen
őszinte is volt, túl későn történt ahhoz, hogy megmentse az országot az éveken át folytatott bálványimádó szokások romboló hatásától. Sokan
megbotlottak és végleg elestek” (Ellen G. White: Próféták és
királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 240. o.). Manassé hatása fiára, Ámonra
– aki követte atyját a trónon – még rosszabb volt, miután atyja meghalt: „És
gonoszul cselekedék az Úr szemei előtt, miként az ő atyja Manassé cselekedett
volt, mert áldozék Ámon mindama bálványoknak, amelyeket az ő atyja Manassé
csináltatott, és azoknak szolgál vala” (2Krón
33:22). A legszomorúbb, hogy Ámon soha nem bánta meg bűnös cselekedeteit.
Ki nem ismeri a bűn súlyos
következményeit, még azon bűnökét is, amelyeket megbántunk? Milyen ígéreteket
kapunk a bűn feletti győzelemhez? Miért nem igényeljük ezeket
az ígéreteket még azelőtt, hogy a bűn gyászos következményeit látnánk?
.
|
November 16 |
Hétfő |
Egy lelkész egyszer azt mondta: „Vigyázz miért imádkozol,
mert lehet, hogy még meg is kapod!” Izrael imádkozott új királyért és vágyott
arra, éppen úgy, mint ahogyan a körülötte élő népeknek is volt uralkodójuk. Megkapták,
amiért könyörögtek, így Izrael történetének a bírák utáni korszaka arról szól, ahogyan
ezek a királyok korrupttá váltak és a nemzetet is azzá tették. Azonban mindig
voltak kivételek. Közéjük tartozott Jósiás király, aki Kr. e. 639-ben kezdte
uralkodását és Kr. e. 608-ig volt Júda királya.
Milyen körülmények között került Jósiás király trónra?
2Krón 33:25
_____________________________________________________________
Bár a demokrácia népi uralmat
jelent, a legtöbbször ez nem valósul meg. A fiatal király zavaros, hitehagyó és
erőszakos időszakban került trónra, a káosz a kormányzás legmagasabb szintjéig
elért. Az eseményeket látva a hűségesek megkérdezték, hogy vajon Isten ígéretei
az ókori Izrael életében meg fognak-e valósulni.
„Amikor Jósiás uralkodni
kezdett, de már hosszú évekkel előtte is, Júda hűségesei azt kérdezték, vajon
valóra válnak-e egykor az ősi Izráelnek tett menynyei ígéretek? Emberi
szemszögből nézve szinte lehetetlennek látszott, hogy Isten véghez tudja vinni
szándékát a választott néppel. A korábbi századok hitehagyása csak fokozódott
az évek múlásával” (Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest,
1995, Advent Kiadó, 240. o.).
A hűségesek aggodalma
Habakuk próféta szavaiban jelenik meg. Mit mond a próféta? Hab 1:2-4
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Sajnálatos módon a romlottság, az erőszak, a
törvénytelenség és a viszály problémájára északról, Babilonból jön a válasz.
Ezt a birodalmat Isten arra használta, hogy ítéletet hozzon makacs népére.
Amint ezt korábban láthattuk, nem kellett volna ennek így történnie. Isten
népének a bűnök és a bűnbánat megtagadása miatt kellett szembenéznie a
büntetéssel.
Milyen gyakran tűnik emberi
szemszögből lehetetlennek az „isteni cél” elérése? Mit mond el ez nekünk arról,
hogy hittel kell azokba a dolgokba kapaszkodni, amelyeket nem látunk vagy nem
értünk?
.
|
November 17 |
Kedd |
„Nyolc esztendős volt
Jósiás, mikor uralkodni kezdett, és harmincegy esztendeig uralkodott Jeruzsálemben;
az ő anyjának neve Jédida, a Boskátból való Adaja leánya. És kedves dolgot
cselekedék az Úr szemei előtt, és járt az ő atyjának, Dávidnak minden útjaiban,
és nem tért el sem jobbra, sem balra”
(2Kir
22:1-2). Figyelembe véve a körülményeket, ahogyan
Jósiás hatalomra került, mi a különleges üzenet e versekben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A Biblia nem ad részletes
magyarázatot arra, hogyan sikerült ennek a fiatalembernek igaznak maradnia
akkor, amikor a körülmények arra rendelték volna, hogy olyan gonosz és
megalkuvó legyen, mint atyái voltak. Valamiért azonban a másik utat választotta,
amely pozitív hatással volt a nemzetre.
Jósiás király idejére a jeruzsálemi
templom nagyon elhanyagolttá vált, vajon miért?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A salamoni templomfelszenteléstől 335 esztendő múlt el
Jósiás király reformjáig (Kr. e. 622). A királyok nem törődtek a felújítással,
a szentély csak egyre kopottabbá vált. A király azt látta, hogy a templom már
nem alkalmas az Isten tiszteletére, ugyanis elhanyagolt, romos épület lett.
Mit tett Jósiás, amikor felfedezte, hogy a jeruzsálemi
templom romos? 2Kir 22:3-7
_____________________________________________________________
Ma azt mondanánk, hogy a király elküldte a főpaphoz a
pénzügyminiszterét, és azt kérte tőlük, hogy pénzügyileg és szakmailag
tervezzék meg a templom renoválását. Nem kell őket elszámoltatni a pénzzel,
amelyet átadnak nekik, mert hűségesek. Olyan bizalom volt a király és a
templomot felújító munkások között, amely a mai modern világunkban szinte
elképzelhetetlen.
A templom felújítása rendben
haladt, de végső soron mi a fontos az igazi ébredés és a reformáció szempontjából?
Fil 2:3-8
.
|
November 18 |
Szerda |
A szentély felújítása Izrael
istentiszteletének fontos reformja volt, mivel nem csak az épület renoválását
kellett elvégezni. A legszebb és legmagasztosabb épületegyüttes arra a célra
lett építve, hogy az imádkozó emberek otthonra lelve megízleljék az Úr
nagyságát és erejét. Az épület önmagában nem volt elég, hogy szent életet
eredményezzen a nép életében. A történelem tele van olyan példákkal, hogy a nép
az egyik pillanatban még gyönyörű templomokban imádta az Urat, a másikban pedig
elmentek és bűnöket követtek el, arra hivatkozva, amit a templomokban
hallottak.
Mi történt a jeruzsálemi
templom felújítása közben? Miért fontos Jósiás reakciója ezekre
az eseményekre? 2Kir 22:8-11
Megtalálták a törvénykönyv egyik
fontos részét, de hogy melyik töredéket vagy talán az egészet, a Biblia nem
említi meg. Valószínűleg egy tekercsre leltek rá a papok, a falban kialakított
mélyedésbe rejtve. Viszont az tény, hogy a törvénykönyv
tartalmának ismerete meglehetősen hiányosnak bizonyult ebben az időben.
Olvassuk el 2Kir 22:12-20 verseit! Mi volt Hulda prófétanő Istentől kapott üzenete
a népnek és Jósiás királynak? Mi a mondanivalója számunkra?
Hulda ugyanazt az üzenetet
ismételte el, amelyet Jeremiás próféta már számtalanszor megjövendölt. Isten
alkalmasnak látta egy másik szolgálóján – Huldán – keresztül megerősíteni azt,
amit Jeremiáson keresztül már kijelentett. Az Istentől elfordult nép saját
sírját ásta meg cselekedetei által.
„Az Úr azt üzente Huldával, hogy
nem lehet a jeruzsálemi katasztrófát elhárítani. Még ha a nép meg is alázza
magát Isten előtt, akkor sem kerülheti el a büntetést. Oly hosszú ideig
tompította érzékeiket a gonoszság, hogy hamar visszatérnek bűnös életmódjukhoz,
ha nem sújtja őket a büntetés. »Mondjátok
meg annak az embernek, aki hozzám küldött benneteket: Ezt mondja az Úr: Én
veszedelmet hozok erre a helyre és lakóira, annak a könyvnek minden igéje
szerint, amelyet Júda királya elolvasott. Mert elhagytak engem, és más
isteneknek tömjéneztek, hogy bosszantsanak engem kezük mindenféle
csinálmányával. Ezért gyulladt fel lángoló haragom ez ellen a hely
ellen, és nem alszik ki« (2Kir
22:15-17)” (Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent
Kiadó, 251-252. o.). Jósiás azonban nem látta meg a viszontagságos időket,
mivel békében meghalt.
.
|
November 19 |
Csütörtök |
„A
menny megtorló ítéletének meghirdetésével azonban az Úr nem vonta meg a
bűnbánat és a reformáció lehetőségét. Jósiás megértette ebből, hogy Isten kész
kegyelemmel mérsékelni a büntetést, és a király ezért elhatározta, hogy minden
tőle telhetőt megtesz a szigorú reformok megvalósítására” (Ellen G. White: Próféták
és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 252. o.).
Olvassuk el 2Kir 23:1-28 verseit! Mi volt a hűséges király reformjának a lényege,
amellyel meg akarta változtatni korrupt népét? A reform mennyire mutat rá arra,
hogy a választott nép élete kisiklott?
_____________________________________________________________
Mint annak idején Józsué
Sikembe, most Jósiás király Jeruzsálembe gyűjtötte össze az egész ország népét,
hogy egységesen újítsák meg a szövetséget Istennel. Mindenki számára
felolvasták a megtalált törvénykönyvet, majd közös fogadalmat tettek Izrael
Istene mellett.
A reformot nem maga a király
hajtotta végre személyesen, hanem felelősöket bízott meg. Évszázadokon
keresztül különféle tárgyak, szobrok és amulettek gyűltek össze a templomban és
a raktárban, amelyek az idegen vallásokat népszerűsítették Izraelben. Olykor a
békekötés feltétele volt ezeknek a tárgyaknak a
kihelyezése, máskor pedig a behódolás túlbuzgóságaként a királyok önként tették
ki a templom területén belül. Mit cselekedett a reformkirály a pogány vallási
tárgyakkal? Elégették és porrá törték azokat. Majd Jeruzsálem egész vidékét
hasonló módon megtisztították, és később az egész országra kiterjesztették a vallási
reformot.
A páska megünneplése Jósiás
reformja idején nem a megszokott családi kereten belül történt, hanem az egész nép
közösen tartotta meg. Az ünnep döntő történeti jelentősége abban állt, hogy a
reform befejezése, mintegy megpecsételése nyilvános legyen. Szimbolikus üzenete
pedig arról szólt, hogy a hátuk mögött hagytak egy korszakot
és új elhatározással eldöntötték, hogy tisztán szolgálják azt az Istent, aki
kivezette őket Egyiptomból, velük volt a pusztai vándorlás közepette, továbbá a
megígért szövetség alapján hazát biztosított a törzsek számára, ugyanakkor
jelenléte megmutatkozott a mindennapokban.
A páska ünnepének
jelentősége az, hogy egy teljesen új kezdődik el és a régi véglegesen elmúlt. A
páska megünneplése milyen jelentőséggel bír számunkra, hetednapi adventisták
számára (1Kor 5:7)?
.
|
November 20 |
Péntek |
Amint ezt a tanulmányban láttuk, a hitehagyás mélységét
lemérhetjük a reformokból, amelyeket Jósiásnak végre kellett hajtania. Hogyan
süllyedhetett a nemzet ilyen mélyre? Egyrészről a válasz nagyon egyszerű: azért
történt, mert az emberiség ilyen mélyre süllyedt. Egy híres kísérlet, amelyet a Yale Egyetemen végeztek a '60-as években, kimutatta ezt a
mélypontot az emberiség életében. A résztvevőket újsághirdetéseken keresztül
véletlenszerűen választották ki, és az volt a feladatuk, hogy egy székhez
kötözött embert kellett elektromos sokkal büntetni. A kapcsolókra feliratokat
helyeztek: a „gyenge sokk”-tól egészen a „Vigyázat! Erős áram!”-ig, majd
hozzáadtak egy harmadik „XXX” fokozatot is. A résztvevőknek az elektromos áramütést
a vezető tudósok utasításai alapján kellett alkalmazniuk az áldozatokon. A
résztvevők hallották, amint a másik teremben az emberek sikítottak és kegyelemért
könyörögtek. A valóságban az illetők csak eljátszották az egészet, nem érte
őket áramütés. A kísérlet lényege az volt, hogy rámutasson, milyen messzire mennek
el ezek a „hétköznapi” alanyok, és mennyire okoznak fájdalmat ismeretlen embereknek
csak azért, mert erre utasítást kaptak. Bár sok résztvevő ideges és aggódó, valamint
indulatos lett, ez nem akadályozta meg a csoport 65%-át, hogy elektromos áramütéssel
bántalmazzák embertársaikat, abban a tudatban, hogy valóságos fájdalmat okoznak
nekik. Az „átlagemberek”, amint ezt a kísérletet irányító tudós írta,
„veszélyes ügynökökké válhatnak egy romboló folyamatban csupán azzal, hogy
egyszerűen a munkájukat végzik, mindenféle eredendő gonoszság nélkül.” Ó, hány
„hétköznapi” ember tett szörnyű dolgokat a történelem folyamán vagy tesz még ma
is?! Biztosan nagyon sokan vannak. Miért? Mi
keresztények tudjuk a választ: egyszerűen azért, mert bűnösök vagyunk.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Mit üzen Jósiás
reformja arról, hogy mennyire legyen fontos Isten Igéje az életünkben?
2.
Egy ma is
érvényes kérdés: Ha már túl késő volt elkerülni a bekövetkező katasztrófát,
miért volt fontos a reformációra és a bűnbánatra való felhívás? Mi volt a
célja? Milyen választ adnál? Egy ilyen megújulás miféle hatással volt az
egyénre és az egész nemzetre?
HÉTKÖZNAPI
IMA
Mi a
jó
a ló
másik
oldalán,
hogy mindig
odaesünk?!
Mindkét
oldalán,
s főleg
a hátán,
kérlek,
Uram,
maradj
velünk!
DIR