Ellen White-idézetek
8. tanulmány − 2015
November 14−20.
Jósiás király
kultuszreformja
Szombat délután –
november 14.
„Hogy lázadást
szíthasson az elbukott nemzetség között, [Sátán] Istent igazságtalannak tünteti
fel, mert az embernek megengedte törvénye áthágását. Ha az Atya igazságos, és
mindent előre tud – mondta a ravasz kísértő –, akkor miért engedte próbának
kitenni, bűnt elkövetni a teremtényét, hogy nyomorúságos legyen a sorsa a
földön, míg végül meghal? Ádám gyermekei pedig elfeledkeztek az Úr hosszútűrő
irgalmáról, amellyel megajándékozta az embert egy másik próba lehetőségével.
Figyelmen kívül hagyták azt a bámulatos, nagy áldozatot, amibe lázadásuk került
a menny Királyának. Hallgattak a kísértőre, és zúgolódtak az egyetlen lény
ellen, aki meg tudja őket menteni Sátán romboló hatalmától.
Ezrek és ezrek ajkáról visszhangzik ma is
ugyanez a lázadó panasz Isten ellen. Nem látják be, hogy ha Ő megfosztana
bennünket a választás szabadságától, azzal elrabolná tőlünk azt az előjogunkat,
hogy értelmes lényként éljünk, és pusztán gépies teremtménnyé alacsonyítana le
bennünket. A Mindenhatónak nem az a szándéka, hogy az akaratunkon uralkodjon.
Isten szabad erkölcsi lényeknek teremtett bennünket. Hasonlóan az összes többi
világok lakóihoz, nekünk is alá kell vetnünk magunkat az engedelmesség próbájának.
Sohasem kerülünk olyan helyzetbe, hogy a gonosznak való behódolásunk
elkerülhetetlen legyen. Soha egy olyan kísértés vagy próbatétel sem érhet
bennünket, aminek képtelenek lennénk ellenállni. Az Úr olyan bőségesen
gondoskodott rólunk és mindazzal ellátott bennünket, amire szükségünk van, hogy
egyáltalán nem kell vereséget szenvednünk a Sátánnal való küzdelmünkben.” (Pátriárkák
és próféták, 331–332. o.)
„Törvényeknek van
alárendelve minden – kicsi és nagy, mozgó és mozdulatlan –, s ezeket a törvényeket nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ez
alól a szabály alól nincs kivétel, mert Isten semmiről nem felejtkezett meg,
amit teremtett. A természetben mindent a természeti törvények irányítanak, az
ember azonban – aki gondolkodó lényként képes megérteni a követelményeket, az
erkölcsi törvényt – saját maga felelős annak megtartásáért. Egyedül az
embernek, a teremtés koronájának adott az Atya lelkiismeretet a mennyei törvény
szent kívánalmainak megértésére, és szívet, hogy azt úgy tudja szeretni, mint
ami szent, igaz és jó. Az Örökkévaló azonnali és tökéletes engedelmességet vár
el tőlünk, de senkit nem kényszerít rá. Mindenki szabad erkölcsi lény.
Az ember
személyes felelősségének súlyát kevesen értik helyesen, pedig annak
kulcsfontosságú jelentősége van. Mindannyian vagy engedelmeskedünk, ami által
élni fogunk, vagy áthágjuk az Úr törvényét, kérdőre vonva tekintélyét, aminek
következményeként jogos büntetésben lesz részünk. A kérdés minden lélekhez
nyomatékkal szól: engedelmeskedsz-e a mennyei hangnak, a Sínai-hegyen elmondott
Tízparancsolatnak, vagy inkább a tömeggel tartasz, és az izzó törvénybe
taposol? Az Istent szeretők legnagyobb öröme a parancsolatok megőrzésében és az
olyan dolgok véghezvitelében van, amik a szemében kedvesek. A természet
szerinti szív azonban gyűlöli az Alkotó törvényét, és küzd annak követelményei
ellen. Az emberek elzárták lelküket az égi világosság elől, mert nem kívántak
annak fényében járni. Szívük tisztaságát, a Mindenható elismerését és a
mennybejutás reményét feláldozták az önző vágyak és a világi nyereség oltárán.”
(Selected Messages, 1. kötet, 216–217. o.)
„Isten minden
teremtett földi lénye közül egyedül az ember lázadt fel. Értelemmel bír,
megérti, mit vár el tőle a menny törvénye, és van lelkiismerete, hogy
bűntudatot érezhessen, de az engedelmesség békéjét és örömét is
megtapasztalhassa. Szabadnak teremtette, maga döntheti el, hogy
engedelmeskedik-e vagy sem. Az örök élet jutalmát megígérte mindazoknak, akik
teljesítik akaratát, miközben haragjának fenyegetése a törvényét semmibe vevők
feje fölött lebeg.” (The Sanctified Life, 76. o.)
Vasárnap –
november 15. – Manassé és Ámon
uralkodása
„Míg Júda országa
Ezékiás egész idejében virágzott, Manassé gonosz uralkodásának hosszú évei
alatt ismét mélyre süllyedt. A pogányság újjáéledt, és sok embert
bálványimádásba vitt. »Manassé tévelygésbe vitte Júdát és Jeruzsálem lakóit, és
még gonoszabb dolgokat követtek el, mint azok a népek, amelyeket kipusztított
az Úr Izrael fiai elől.« (2Krón 33:9) Az előbbi
nemzedékek dicsőséges világossága után a babona és tévelygés sötétsége
következett. Súlyos bűnök támadtak, burjánzott a zsarnokság, a sanyargatás,
minden jó gyűlölete. Elveszett a jogosság, és győzött az erőszak.
De ezekben a veszedelmes időben is voltak Istennek és az
igazságnak bizonyságtevői. Ezékiás uralkodása idején a Júdát ért nehéz próbák
sok embert szilárd jelleművé alakítottak. Ez a jellem most védőbástyaként állt
az elharapódzó gonoszság ellen. Az igazság és jogosság melletti
bizonyságtevésük felkeltette Manassé és hatalmon levő társai haragját, akik a
mindent rosszalló hang elnémításával akarták állandósítani gaztetteiket.
»Manassé nagyon sok ártatlan vért is ontott, amivel megtöltötte Jeruzsálemet
egyik végétől a másikig.« (2Kir 21:16)” (Próféták
és királyok, 381–382. o.)
„»E világon nyomorúságotok lesz« (Jn 16:33), mondja Krisztus,
de bennem békét találtok.
A próbák,
szenvedések és gyűlölködések Isten által rendelt eszközök a búza és a konkoly
szétválasztására. Le kell győznünk a büszkeségünket, önzésünket, bűnös
szenvedélyeinket és a világi élvezetek szeretetét. Azért engedi meg Isten az
életünkben a szenvedést, hogy megpróbáljon és megvizsgáljon, és tudatosítsa
bennünk jellemünk rossz vonásait. Az Ő ereje és kegyelme által kell győznünk,
hogy az isteni természet részesei lehessünk, miután elszakadtunk a világi
kívánságoktól. »Mert a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk igen-igen nagy, örök
dicsőséget szerez nékünk; mivelhogy nem a láthatókra nézünk, hanem a
láthatatlanokra; mert a láthatók ideig valók, a láthatatlanok pedig örökkévalók.« (2Kor 4:17–18) Szenvedéseink, keresztünk, kísértéseink,
próbáink az Úr eszközei, melyek megtisztítanak és megszentelnek: felkészítenek
minket a mennyország számára.
Szenvedéseiteket
azért engedte meg a mindenekfelett bölcs Isten, hogy közelebb vonjon titeket
kegyelme trónusához. A fájdalmak és próbák által inti
engedelmességre, győzi meg gyermekeit. Ez a világ az Alkotó műhelye, ahol
megmunkál és felkészít bennünket a mennyei udvar számára. Kemény szívünkről
legyalulja az érdességet, hogy elfoglalhassuk a számunkra félretett helyet az
égi otthonban. A keresztény megtisztul a gyötrelem és szenvedés által,
megerősödik, és krisztusi jellem költözik a szívébe.” (Isten csodálatos
kegyelme, 89. o.)
Hétfő – november
16. – Az új király
„Isten válaszolt
hűséges gyermekei kiáltására. A prófétával – akit szószólóul választott –
elmondatta, hogy megbünteti a népet, ami tőle elfordulva pogány isteneknek
szolgál. A jövő után érdeklődők közül még egyesek életben lesznek, amikor csoda
útján alakítja a föld uralkodó népeinek ügyeit, és a babilóniaiakat juttatja
hatalomra. Ezek a »rettenetes, félelmetes« (Hab 1:7)
káldeusok Istentől rendelt korbácsként hirtelen lecsapnak Júda földjére. Júda
fejedelmeit és a nép színe-javát fogolyként viszik Babilonba. Városaikat,
falvaikat és megművelt szántóföldjeiket elpusztítják. Semmit sem kímélnek.
Habakuk bízott
abban, hogy az Úr szándéka népével ebben a rettenetes büntetésben is valahogyan
teljesülni fog. Alázatosan hajol meg Jahve
kinyilatkoztatott akarata előtt. »Uram, ősidőktől fogva te vagy az én szent
Istenem!« – kiáltott fel! Hitével túllátott a
közvetlen jövő ijesztő kilátásain. Megragadva a drága ígéreteket, amelyek
Istennek a benne bízó gyermekei iránti szeretetéről tanúskodtak, hozzátette: »Nem fogunk meghalni!« (Hab 1:12) Hitének megvallásával
letette ügyét és minden hívő zsidó ügyét a könyörületes Atya kezébe…
Az a hit, amely
erőt adott Habakuknak, valamint minden szentnek és igaznak is a súlyos próba
idején, ma is élteti Isten népét. A legsötétebb órákban, a legijesztőbb
körülmények között is bízhat a keresztény hívő a minden fény és hatalom
forrásában. Nap mint nap megújulhat reménye és
bátorsága Istenbe vetett hite által. Az igaz ember a hite által él. Isten
szolgálatában nem kell sem csüggedni, sem bizonytalankodni, sem félni! Az Úr
nemcsak valóra váltja a benne bízók legdrágább reményeit, hanem annál többet
tesz. Megadja azt a bölcsességet, amelyre különböző helyzetekben szükség van.”
(Próféták és királyok, 385–387. o.)
„Szükséges, hogy
naponta, óráról órára bízzunk Jézusban. Megígérte, hogy kegyelme által
elhordozhatjuk a jelen terheit, és teljesíthetjük a kötelességeinket. Sokakat
leterhel, hogy a jövő bajaira gondolnak, már ma viselik a holnap terheit,
azonban megpróbáltatásaik jórészt a képzeletükből származnak. A Megváltó mára
ígéri kegyelmét. Felszólít, hogy ne terheljük és ne
nyugtalanítsuk magunkat a holnap gondjaival, mert »elég a mának a maga baja«
(Mt 6:34).” (Bizonyságtételek, 5. kötet, 200. o.)
„Nem a földből
sarjad a szenvedésünk. Minden ránk mért megpróbáltatással Istennek célja van,
amivel a javunkat szolgálja. Bármely csapás, ami ledönti bálványainkat,
gondviselése bármely megnyilatkozása, ami elszakít a földi örömöktől, és
érzéseinket erősen Istenhez kapcsolja, mennyei áldás. Egy időre fájhat az ágak
lemetszése, »ámde utóbb az igazságnak békességes
gyümölcsével fizet azoknak, akik általa gyakoroltatnak« (Zsid 12:11). Mindent
hálával kell elfogadnunk, ami felébreszti lelkiismeretünket, felemeli
gondolatainkat, és megnemesíti életünket. A gyümölcstelen ágakat levágják és a tűzbe vetik. Legyünk hálásak, hogy a fájdalmas
metszésnek köszönhetően megőrizhetjük kapcsolatunkat az élő szőlőtővel, mert ha
együtt szenvedünk vele, uralkodni is együtt fogunk. A nehézség, mely legjobban
megpróbálja hitünket, és amely azt az érzést kelti bennünk, hogy Isten
elhagyott minket, közelebb visz hozzá, hogy minden terhünket a lába elé tegyük,
és megtapasztaljuk az Ő békéjét… Isten szereti és
gondját viseli leggyengébb teremtményének is, és nincs nagyobb gyalázat, minthogy
kételkedünk irántunk való szeretetében. Tápláljuk az élő hitet, mely a sötétség
és megpróbáltatás idején bizalmát Istenbe helyezi.” (My Life Today, 93.
o.)
Kedd – november
17. – Jósiás király a trónon
„Az izraeliták
története az önámítás súlyos veszélyére tanít. Sokan nem látják, mely igen
bűnös a természetük, és nem értik meg a megbocsátás kegyességét. Természetük
sötétjében élnek, kísértéseknek és súlyos ámításoknak kitéve. Bár távol állnak
az Úrtól, mégis elégedettek az életükkel, noha Isten elborzad a
viselkedésüktől. Ők mindig harcolnak a Szentlélek vezetésével, különösen a
feddéssel. Nem szeretik, ha zavarják őket. Időnként önzésből fakadó félelem és
jó szándék tör rájuk, máskor aggályos gondolatok és meggyőződések, mégsem élnek
elég mély lelki életet, mert nem rögzítették magukat az örök kősziklához. Sosem
látják be, hogy szükség van a szókimondó bizonyságtételre. A bűn nem tűnik
előttük undorítónak, mert nem járnak a világosságban, amint Krisztus
világosságban van.
További csoportot
alkotnak, akik nagy világosságot, rendkívüli meggyőződést és Isten Lelke
munkálkodásainak valódi élményét nyerték, mégis az ördög sokféle kísértése
legyőzte őket. Nem becsülik meg a világosságot, melyet az Úr nyújtott nekik.
Nem hallgatnak a Szentlélek figyelmeztetéseire és intéseire, így ítélet alatt
állnak. Sosem értenek egyet a köntörfalazás nélküli bizonyságtevéssel, mert
elítéli őket.
Isten azt akarja,
hogy népe egységes legyen, értsék meg egymást, forrjanak össze egyazon elvben,
egyazon felfogásban. Ezt lehetetlen elérni, ha nincs a gyülekezetben világos,
éles, életerős bizonyságtevés. Az volt Krisztus imája, hogy tanítványai egyek
legyenek, amint ő is egy az Atyával.” (Bizonyságtételek, 3. kötet, 361.
o.)
„Pál mélységesen
vágyott arra, hogy az emberek meglássák és felfogják Krisztus alázatosságát.
Meg volt győződve arról, hogy ha rá lehetne vezetni őket a menny Fensége által
hozott csodálatraméltó áldozat átgondolására, az önzés eltűnne a szívükből. Az
apostol hosszasan időzik egyik pontnál a másik után, hogy valamennyire
felfogjuk, milyen csodálatos, ahogy a Megváltó leereszkedett a bűnösök
érdekében. A figyelmet először arra irányítja, hogy Krisztus a mennyben Atyja
kebelén volt. Azután bemutatja Őt, amint félreteszi dicsőségét, és önként
kiteszi magát az emberi élet megalázó állapotának, vállalva a szolga
kötelezettségeit, engedelmes lévén halálig – és ami a legszégyenletesebb,
legfelháborítóbb és leggyötrelmesebb –, a kereszthalálig. Tudunk-e Isten
szeretetének e csodálatos megnyilatkozására hála és szeretet nélkül és annak a
ténynek mélységes átérzése nélkül gondolni, hogy mi nem a magunkéi vagyunk?” (A
nagy Orvos lábnyomán, 501. o.)
Szerda – november
18. – A törvény könyve
„Az Úr házában
talált törvénykönyvből olvastak fel Jósiás király előtt, aki megszaggatta
ruháit, és megparancsolta szent szolgálatot végző embereinek, hogy
érdeklődjenek felőle és népe felől az Istentől, hiszen eltávolodtak
rendeléseitől. Magához hívatta Izrael férfiait, és mindenki hallatára
felolvastatott a könyvből. Hangsúlyozták a vezetők és a nép bűneit, a király
maga is fölállt előttük, és megvallotta vétkeit. Bűnvallást tett, és
megfogadta, hogy teljes szívéből megtartja az Úr rendeléseit. Jósiás mindaddig
nem nyugodott meg, míg a nép nem tett meg minden tőle telhetőt, hogy elhagyva
hitetlenségét, visszatérjen Istenhez, és szolgálja Őt.
Vajon nem ezt
kell tennünk nekünk is ma? Szüleink vétkeztek, mi pedig a nyomukban járunk,
Isten azonban megnyitotta a törvény könyvét, és a hűtlen Izrael meghallja az Úr
parancsait. Bűneiket világgá kürtölik, és Isten haragja lesújt minden lélekre,
aki nem tér meg, míg a világosság beragyogja ösvényét.
Jósiás
megalázkodott, amikor meghallotta a figyelmeztető, elítélő szavakat, melyek
törvénytaposó életük miatt lesújtottak rájuk. Sírt az Úr előtt. Teljes
megtérésen és reformon ment keresztül, Isten pedig elfogadta erőfeszítéseit.
Izrael egész közössége ünnepélyesen szövetséget kötött Jahvéval, és fogadalmat
tett, hogy megőrzi parancsolatait.
Ez ma a mi
munkánk. Hinnünk kell, hogy Isten komolyan beszél, és semmiféle kompromisszumra
nem hajlandó a gonosszal. Mélyen meg kellene alázkodnunk az Úr előtt, és inkább
veszítsünk el bármit, mint Isten kegyét.” (Reflecting Christ, 57. o.)
„Jósiás mélyen
megrendült, amikor első ízben hallotta az ősi iratban foglalt intéseket és
figyelmeztetéseket. Eddig nem volt igazán tudatában, hogy Isten ilyen világosan
Izrael elé tárta »az életet
és a halált, az áldást és az átkot« (5Móz 30:19); és milyen sokszor kérlelte
őket: válasszák az élet útját, hogy a földön dicséretessé, minden nemzet
áldásává lehessenek. »Legyetek erősek és bátrak, ne féljetek
és ne rettegjetek tőlük – buzdította Isten Mózes által Izraelt –, mert maga az
Úr, a te Istened megy veled, nem hagy el téged, és nem marad el tőled.« (5Móz
31:6)
Isten a könyvben
sokszorosan ígéri, hogy kész mindent megtenni azok megmentésére, akik
bizalmukat teljesen belé vetik. Amiként munkálta az egyiptomi szolgaságból való
megszabadításukat, oly hatalmasan munkálja majd letelepedésüket az ígéret
földjén, s a föld népeinek fejévé teszi őket.” (Próféták és királyok,
393. o.)
Csütörtök –
november 19. – Jósiás reformja
„A király Júdának atyái Istenébe vetett hitét nagy páska
ünnepséggel igyekezett tovább erősíteni, amelyet a törvénykönyvben foglalt
rendelkezések szerint tartott meg. A szent szolgálatok irányításával
megbízottak elvégezték az előkészületeket, és a nép bőkezűen hozta áldozatait
az ünnep nagy napján. »Bizony, nem tartottak ehhez hasonló páskát a bírák ideje
óta, akik Izraelt ítélték, sem Izrael, sem Júda királyainak az idejében.« (2Kir 23:22) Jósiás buzgósága azonban, bármilyen kedves is
volt az Úr előtt, nem szerezhetett engesztelést a régebbi nemzedékek bűneiért.
A király követőinek kegyessége sem hozhatott változást azok szívében, akik
konokul ragaszkodtak a bálványimádáshoz, és nem akarták az igaz Istent imádni.”
(Próféták és királyok, 405. o.)
„Jósiás szerint a
törvény könyvéből történő felolvasás a legmegtisztelőbb tisztség, amelyet
betölthetett… Izrael vezetőinek – orvosainknak, iskoláink tanárainak, lelkészeinknek
és az Úr intézményei élén szolgáló, bizalmi tisztséget betöltő vezetőknek –
legfontosabb teendője rögzíteni a hatáskörükbe tartozó emberek elméjében, hogy »a bölcsesség kezdete az Úrnak félelme« (Zsolt 111:10).
Izrael vezetőinek feladata a Szentírás ismeretének terjesztése és az erkölcsi
egészség hirdetése, hiszen az Úr szava az élet fájának egyik levele.” (Hetednapi
Adventista Bibliamagyarázat, 2. kötet, 1039. o.)
„Csak az őszinte,
bűnbánattal teljes, alázatos és megtört szív tudja Isten szeretetét és a
golgotai áldozat nagyságát valamennyire értékelni. Ahogyan a gyermek szerető
atyja előtt beismeri bűnét, ugyanígy ismeri be az őszintén bánkódó lélek is
vétkeit Isten előtt. Meg van írva: »Ha megvalljuk
bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsássa bűneinket és megtisztítson minket
minden hamisságtól.« (1Jn 1:9)” (Jézushoz vezető út, 41. o.)
Péntek – november
20.
További
tanulmányozásra: Conflict and Courage, 200. o.