7. tanulmány − 2015
November 7−13A válság folytatódik
.
|
November 7 |
Szombat |
E HETI TANULMÁNYUNK:
Jeremiás 9; 10:1-15; 26; Apostolok
cselekedetei 5:34-41; 17:30; Róma 1:25
„Hanem azzal dicsekedjék, aki dicsekedik, hogy értelmes és
ismer engem, hogy én vagyok az Úr, aki kegyelmet, ítéletet és igazságot
gyakorlok e földön; mert ezekben telik kedvem, azt mondja az Úr”
(Jer 9:24).
Isten szolgájának pere és megpróbáltatása folytatódik. Jeremiás könyvének nagy része tulajdonképpen a próféta kihívásairól és küzdelmeiről szól, ugyanis Isten szolgája az emberek figyelmét próbálta felhívni az Úr szavára, amit szeretete által közvetített.
Képzeld el mi történt volna, ha az emberek hallgatnak Jeremiásra és elfogadják a próféta figyelmeztetéseit! Ha hallgatnak rá és a nép, a királyok, valamint a vezetők megalázzák magukat Isten előtt, akkor a szörnyű válság nem következett volna be. A bűnbánat lehetőségét megkapták. Még gonosz tetteik és rossz cselekedeteik ellenére sem záródott be előttük a megváltás és megmenekülés ajtaja. Az ajtó nyitva állt, de ők egyszerűen nem akartak bemenni rajta.
Könnyű
ma a fejünket rázva sopánkodni a szívük keménysége miatt. „Mindezek pedig
példaképpen estek rajtok; megírattak pedig a mi tanulságunkra, akikhez az
időknek vége elérkezett” (1Kor 10:11). Előttünk
vannak a bibliai példák…, milyen tanulságokat
vonunk le belőlük?
.
|
November 8 |
Vasárnap |
A 9. fejezetben Jeremiás a kikerülhetetlen katasztrófa láttán siratóénekbe kezdett országa és népe miatt. Isten kimondta a visszavonhatatlan ítéletét Jeruzsálem felett, ami mély fájdalmat jelentett a próféta számára. Ami bekövetkezik, az nem véletlen, nem történelmi szerencsétlenség, hanem Isten határozott akarata. A megértés rádöbbenése okozta Jeremiás szomorúságát. Gyötrelme azonban csak töredékesen tükrözte vissza azt a fájdalmat, amelyet Isten érzett.
Bár a szövegkörnyezet kissé eltér, mégis az alábbi idézet ragadja meg leginkább ezt a gondolatot: „A kereszt kinyilvánítja tompult érzékeink számára azt a fájdalmat, amit a bűn kezdettől fogva okozott Isten szívének. Az igazságtól való minden eltérés, minden kegyetlen cselekedet, az emberiség minden kudarca a mennyei eszmény felé való törekvésben bánatot okoz Neki. Amikor Izraelt egymás után érték azok a szerencsétlenségek, amelyek Istentől való eltérésének következményei voltak – az ellenségtől való leigázás, a kegyetlenkedések és a halál –, azt mondja a Szentírás Istenről, hogy »...megesett az ő szíve az Izrael nyomorúságán« (Bir 10:16). »Minden szenvedésöket Ő is szenvedte... fölvette és hordozá őket a régi idők minden napjaiban« (Ézs 63:9)” (Ellen G. White: Előtted az élet. Budapest, 1992, Advent Kiadó, 261. o.).
Olvassuk el Jeremiás 9. fejezetét, a próféta
szenvedéssel teli siralmát! Figyelj a 23. és 24. versekre! Miért érvényesek
ezek a gondolatok még ma is?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Azt mondják, hogy amikor a halál közeleg, akkor olyanokká válunk, mint a „védtelen város”. A bölcsességnek és a gazdagságnak megvan a maguk helye, de ezekben bízni a katasztrófa vagy a halál idején értelmetlen és üres dolog. A végzetre való figyelmeztetések idején fontos tudni, mi az, ami számít: teljes mértékben megismerni és megérteni Isten szerető kedvességét, igazságát és igazságosságát. Mi más adhatna nekünk vigaszt és reményt, amikor minden földi és emberi cserben hagy?
Mit mond el a kereszt Isten szerető gondoskodásáról,
igazságáról és igazságosságáról?
.
|
November 9 |
Hétfő |
Amint már korábban láthattuk,
Isten arra hívta el a népét, hogy különbek legyenek a körülöttük élő
nemzeteknél, akik elmerültek a pogány istenek imádatában, bálványimádásban és
hamis tanításokban. Mózes könyveiben sok figyelmeztetést látunk a szomszédos
népek helytelen vallásának átvételével kapcsolatban. Az izraelitáknak
bizonyságot kellett tenniük az Úrról mint Teremtőről és
Megváltóról. Sajnálatos módon az ószövetségi események arról tanúskodnak,
hogyan csábították el a kiválasztott népet a pogányságra, amitől korábban már
óvta őket Isten.
Olvassuk el
Jer 10:1-15 verseit! Mit mond népének az Úr? Ha ugyanezt a figyelmeztetést
kapnánk ma, a mi időnkben és kultúránkban, vajon hogyan hangozna ez?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jeremiás azt mondta el a népnek,
amit nekik már tudniuk kellene. Ezek a pogány istenek csak emberi teremtmények,
a fantázia démoni testet öltései. Annak tökéletes példája, amit Pál apostol
századokkal később így fogalmazott meg: „Mint akik az Isten igazságát
hazugsággá változtatták, és a teremtett dolgokat tisztelték és
szolgálták a teremtő helyett, aki mindörökké áldott. Ámen” (Róm 1:25).
Figyeljük meg, Pál apostol
miként állítja szembe a teremtést és a Teremtőt. Ugyanezt az ellentétet látjuk
Jeremiás könyvében, amikor az istenségek gyengeségeit részletezi, majd
összeméri az igazi Teremtő erejével. Jeremiás e szakaszon keresztül mutatja be,
hogy milyen balgaság ezekben az istenekben bízni, akik
képtelenek bármit megtenni. Ugyanakkor szembe állítja azokat a Teremtő
Istennel, aki nem csupán megteremtette a világot, hanem hatalmával fenn is
tartja (lásd Zsid 1:3).
Bármennyire ókoriak ezek a
szövegek, az üzenet ma is változatlan. Ne engedjünk a kísértésnek, hogy
meghajoljunk ember alkotta szobrok előtt, valamint ne
féljünk vagy aggódjunk! Bár könnyebb olyan dolgokban bízni, amelyek nem
menthetnek meg bennünket, ahogyan Júdát sem védték meg az ítélet napján.
Melyek azok a dolgok,
amelyekben, ha nem vagyunk elővigyázatosak, jobban megbízunk, mint kellene?
.
|
November 10 |
Kedd |
Olvassuk el Jer
26:1-6 versét! Milyen reménységet ad népének az Úr?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az üzenet e helyen ugyanaz volt, mint a teljes
Szentírásban, ahogyan az Ó- és az Újszövetségben megjelenik: a bűnbánatra és a
megtérésre való felhívás, hogy forduljanak el a bűneiktől és fogadják el az
Isten által felajánlott megváltást.
Mi az üzenet lényege a következő versekben? 2Krón 6:37-39; Ez 14:6; Mt 3:2; Lk 24:47; ApCsel 17:30
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„Júda lakosai mind méltatlanok voltak erre, de Isten nem
mondott le róluk. Nekik kellett nevét megdicsőíteniük a pogányok között. Sok
olyan embernek kellett még meglátnia Isten jellemének dicsőségét, akik addig
egyáltalán nem ismerték tulajdonságait. Isten világossá akarta tenni, hogy
irgalma folytán milyen tervet készített. Ezért küldte minduntalan szolgáit, a
prófétákat ezzel az üzenettel: »Térjen meg
mindenki a maga gonosz útjáról és gaztetteiből« (Jer 25:5)! »Csak nevemért tűrtem ilyen sokáig – mondta
Ézsaiás által – dicsőségemért fékeztem magam, és nem pusztítottalak
el. Önmagamért, önmagamért cselekszem, hogy engedhetném, hogy
gyalázzanak? Nem adom másnak dicsőségemet « (Ézs
48:9, 11)!” (Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent
Kiadó, 197. o.).
Az Ó- és Újszövetségben Isten üzenete mindig ugyanaz:
bűnösök vagyunk, gonoszat cselekedtünk és megérdemeljük a büntetést. De
Krisztus keresztáldozata révén Isten lehetőséget biztosít számunkra a
megváltásra. Fel kell ismernünk saját bűnünket és
Jézus érdemeire kell hittel tekintenünk, amit Isten ingyen kínál fel nekünk,
méltatlanságunk dacára. Bánjuk meg tehát bűneinket, mivel az igazi bűnbánat azt
eredményezi, hogy Isten kegyelme által az életünkből kizárjuk a bűnt.
Nem az a fontos, hogy mit
követtünk el, hiszen megbánhatjuk bűneinket, amelyekre van bocsánat. Ez az evangélium
nagyszerű hozománya. Milyen bűnöket kell most megbánnod?
.
|
November 11 |
Szerda |
Ha visszanézünk és a saját szemszögünkből
mérlegeljük, nehéz elhinni, hogy az emberek szíve ennyire megkeményedett. Ahogy
a tegnapi részben is láttuk, Jeremiás üzenete bármennyire is erős volt, mégis
reménnyel volt átitatva. Ha megtértek volna, Isten elhárította volna a szörnyű
büntetést és következményeit, amelyekről tudtak a szövetségkötéskor elhangzott
áldás és átok alapján. Bárcsak megtették volna, ami kívánatos és engedelmesek
lettek volna Istennek, akkor birtokolták volna a hűségük utáni áldást, amit
Isten ígért. Az Atya megbocsát, meggyógyít és helyreállít. Az evangélium Jézus
áldozatán keresztül jött el hozzánk, s ez mindenki számára elegendő ahhoz, hogy
bűneik megbocsáttassanak és életük helyreálljon. Ez a
remény, az ígéret és a megváltás üzenete!
Mit válaszoltak Jeremiás üzenetére? Jer 26:10-11
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Izraelben halálos ítéletet csak szabályosan összehívott
törvényszék hozhatott. A döntést többségi szavazással hozták meg a bírák. A
papok és a próféták képviselték a halálos vádat Jeremiással szemben. Az
ellenfelek politikai gonosztevőnek, a nemzet elárulójának akarták bemutatni a
vádlottat.
Mi volt Jeremiás válasza? Jer 26:13-15
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jeremiás nem kért kegyelmet, csak igazságot! A bíróságnak
joga van kimondani felette a halálos ítéletet, de ennek súlyos következménye
lesz, ugyanis Isten az ártatlan vér kiontását a bírák kezéből fogja számon
kérni. Jeremiás nem finomított az Úrtól kapott üzenetén, mivel már kezdettől
fogva figyelmeztette őt Isten, hogy ne tartson vissza egyetlen szót sem (Jer 26:2). Így, ellentétben azzal a Jeremiással, aki olykor
kesergett, panaszkodott és átkozta születése napját, Isten emberét láthatjuk
benne, aki meggyőződéssel és hittel állt vádlói előtt.
Melyik volt életed
„legjelentősebb beszéde” Istenről? Mikor álltál ki utoljára az igazságért,
ahogyan az Jézusban van? Ha ezt még nem tetted meg, mi
lehet a baj?
.
|
November 12 |
Csütörtök |
Az előző napi részben láttuk, hogy Jeremiás a félelme és az
érzése ellenére kitartott annak tudatában is, hogy ez a végkifejlet akár a
halálát is okozhatja. Jer 26:15 versében
figyelmeztette a hercegeket és a népet, hogy amennyiben megölik őt, ártatlan
vér kiontásáért büntetés éri őket. Jeremiás meggyőződése az volt, hogy ártatlan
az ellene felhozott vádakban.
Olvassuk el Jer 26:16-24 verseit!
Hogyan menekült meg Jeremiás a haláltól?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jeremiást felmentik a vád alól (Jer 26:16).
A vének közül néhány hozzászólt az ítélet meghozatala előtt, ezt követően alapvetően
megváltozott a hangulat. Felidézték az Írásokból ismert Mikeás próféta esetét,
aki több mint egy évszázaddal Jeremiás előtt élt Izraelben. Az akkori király
nem bántotta Mikeást, sőt megfogadta tanácsát és az egész nép megtért. Jeremiás
idejében ezek a szószólók bölcsebbek voltak, mint a vezetőik, ugyanis meg
akarták óvni a nemzetet egy újabb súlyos hiba elkövetésétől, hogy Isten
prófétáját halálra ítéljék.
A felmentő ítélet hangsúlyozta, hogy Jeremiás nem bűnös
abban, amiben megvádolták. Azonban a papok és a próféták gyűlölete még tovább
fokozódott vele szemben, amikor az ítélet után szabadon eltávozhatott Jeremiás
a templomból. A bosszú és a harag tovább erősödött bennük, hogy egy későbbi időben
minden erejükkel lecsapjanak Jeremiásra. A felmentés csupán pillanatnyi megkönnyebbülést
jelentett a próféta számára, mivel az életveszély nem hárult el véglegesen.
Azt látjuk, hogy néhányan tanultak saját helyzetükből,
miközben mások viszszautasították e lehetőséget. Néhány évszázaddal később
hasonlót látunk Gamáliel óvatos tanácsában azzal kapcsolatban, hogy miként
kezeljék Jézus követőit.
Olvassuk el ApCsel 5:34-41 verseit! Milyen párhuzamot fedeztünk fel Jeremiás
történetével? Mi több, mit tanulhatunk a történelemből és azoknak az embereknek
a hibájából, akik előttünk éltek?
.
|
November 13 |
Péntek |
„Arról ismertük meg a szeretetet, hogy Ő az ő életét adta
érettünk: mi is kötelesek vagyunk odaadni életünket a mi atyánkfiaiért”
(1Jn 3:16). Körülnézhetünk a természetben,
megnézhetjük az emberi kapcsolatokat és a természet csodáit, valamint a
teremtést magát, betekintést nyerhetünk Isten szeretetébe – annak ellenére,
hogy a bűn megrontotta természetünket –, hogy helyesen értékeljük és
értelmezzük az eseményeket. De a keresztnél lehullanak a fátylak, mert Isten
kinyilatkoztatja a világnak hatalmas szeretetét, amiről Ellen G. White így
írt: „az isteni erők elszakítása” (The SDA Bible Commentary. 7. köt., 924. o.).
Az isteni erők elszakítása?
Isten szeretete olyan nagy volt irántunk, hogy a
Szentháromság, amelynek tagjai kezdettől szerették egymást, elviselték ezt az
„elszakítást”, hogy megváltsanak bennünket. „Én Istenem! Én Istenem! Miért
hagytál el engemet” (Mt 27:46)? A legtisztább és
legerősebb kifejezése ennek az „elszakadásnak” az, amibe került a mi
megváltásunk. Itt újra azt a fájdalmat és szenvedést látjuk, amit az Úr
elviselt a bűneink miatt.
Nem csoda, hogy „mi szeretjük Őt, mert Ő előbb szeretett
minket” (1Jn 4:19). Természetesen elbukott
emberekként mi csak utánozzuk a szeretetét, és a szeretetünket még
beárnyékolják az önzésünk és a bűnös kívánságaink. Isten szeretete meghaladja a
miénket, amelyet csupán annyira tudunk visszatükrözni, amennyire egy sáros és
olajos pocsolya visszatükrözi az eget.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Bár sokan
közülünk nem imádnak állatokat vagy természeti dolgokat, mint az ókorban
tették, mégis milyen módon kerülhetünk abba a veszélyes helyzetbe, hogy
bálványistent készítünk magunknak a természetből?
2.
Mi a bűnbánat
szerepe a keresztény ember életében? Azon kívül, hogy megbántuk bűneinket,
amikor először elfogadtuk Jézust, a bűnbánat későbbiekben milyen szerepet tölt
be a hitéletünkben?
3.
Próbáld
körüljárni ezt a gondolatot, hogy „az isteni erők elszakítása”. Miképpen
érthetjük ezt meg? Mit mond el nekünk a bűnről és Isten szeretetéről?
VEDD ÉSZRE!
Újabb védelem,
újabb csoda
– így telik, rendre,
napjaink sora.
Szavak játéka,
rímek öröme,
léptünk ritmusa,
humor jó íze:
Isten mosolya,
perceink kincse…
Köszönet érte!
DIR
______________________________
IMATÖREDÉK
…és add, hogy
szitává öregült
agyamból
Igéd gyöngyszemei
ki ne hulljanak!
DIR