6. tanulmány − 2015
Október31−November 6Szimbolikus cselekedetek
.
|
Október 31 |
Szombat |
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 4:3-7;
4Mózes 21:1-9; Ézsaiás 29:16; Jeremiás 13:1-11; 19; Róma 9:18-21; Zsidók 5:14
„Nincsen-e hatalma a fazekasnak
az agyagon, hogy ugyanabból az agyagból az egyik edényt nemes célra, a másikat
pedig közönségesre formálja”
(Róm 9:21,
RÚF)?
A Biblia tanulmányozói tudják, hogy a Szentírás tele van szimbólumokkal, amelyek különféle fogalmakat és gondolatokat közvetítenek. A földi szentélyszolgálat a megváltási terv szimbolikus előképe volt. „A zsidó üdvrend jelentőségét még mindig nem értjük teljesen. Rítusai és szimbólumai hatalmas és mélységes igazságokat vetítenek előre. Titkaihoz az evangélium a kulcs. Igazságaiba a megváltás tervének ismerete nyomán kapunk bepillantást” (Ellen G. White: Krisztus példázatai. Budapest, 2010, Advent Kiadó, 86. o.). Az Úr szimbólumokat használt az igazság közvetítésére, mint például a földi szentély vagy a prófétai könyvek (Dániel 2., 7., 8. fejezetei és A jelenések könyve) szimbólumai. Jézus önmaga is felhasználta a szimbólumokat, hogy mély igazságokat magyarázzon el, ilyenek voltak a példázatai és a tanításai.
Jeremiás könyve gazdag a szimbólumokban. Ezen a héten néhány szimbólumot fogunk megvizsgálni, hogy melyek voltak ezek, mit jelentettek, továbbá milyen tanulságokat vonhatunk le belőlük a magunk számára.
.
|
November 1 |
Vasárnap |
A Szentírás kifejezetten gazdag szimbólumrendszerrel rendelkezik. Ezek kapcsolódnak egymáshoz, és legtöbb esetben jelentős igazságokat képviselnek, túlmutatnak önmagukon.
Olvasd el 1Móz 4:3-7 verseit! Mit
jelképez a két különböző áldozat?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Már a Biblia elején láthatjuk a különbséget aközött, hogy valaki a saját erejéből kísérli meg elérni a mennyet (Kain áldozata), vagy megérti, hogy a megváltás csak a megfeszített Megváltó érdemei által érhető el (Ábel áldozata).
Olvasd el 4Móz 21:4-9 verseit!
Mit jelképezett a póznára feltűzött rézkígyó (lásd még Jn 12:32)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„A feltekintés hitüket jelentette. Azért éltek, mert elhitték Isten szavát, és bíztak abban az eszközben, amelyet Isten a gyógyulásukra rendelt” (E. G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 399. o.).
Az egész Ószövetségben a megváltási terv legrészletesebb kinyilatkoztatási formája a földi szentély szolgálata volt. Hogy mennyit értettek meg az izraeliták az áldozati szokások jelentőségéből, az évezredek óta kérdéses. Az viszont kétségtelen, hogy sokan megragadták az így tanított legfontosabb igazságokat: a helyettesítő áldozatot, azt a gondolatot, hogy a bűneink bocsánatáért valaki másnak kellett meghalnia helyettünk (1Kor 5:7).
Valójában a szentély szolgálatán keresztül nemcsak Jézus halálának szimbólumát láthatjuk, hanem mennyei főpapi szolgálatáét, az advent előtti ítéletét és végül az idők végén a bűn eltörléséét is.
Isten üzent-e számodra valamikor a szimbólumokon
keresztül? Melyik bibliai szimbólum áll hozzád a legközelebb, amely Isten
kegyelméből és a reménységből fakad?
.
|
November 2 |
Hétfő |
Milyen fontos igazságokat és
szimbólumokat érthetünk meg ezekből a versekből?
Jer 18:1-10
__________________________________________________
Ézs 29:16
____________________________________________________
Ézs 45:9
_____________________________________________________
Ézs 64:8
_____________________________________________________
Róm 9:18-21 _________________________________________________
Jeremiást elgyengítette a nép vaksága és
állandó ellenállása, ezért fel akarta adni. Érdemes-e ezért a népért fáradni és
küzdeni? Néha azt érezte, hogy a válasz „nem”. Miközben figyelte a fazekas
kezét, már a Teremtő műhelytitkait látta, annak a képét, szimbólumát, hogyan
formálja az Úr az agyagot, az embert.
Isten teljes hatalommal rendelkezett akkor Izrael felett
csakúgy, mint ma a világ felett. Bármennyire reménytelennek is tűnhetett a helyzet
Jeremiás szemszögéből, a fazekas munkájában a próféta szimbolikusan Isten gondviselését
és cselekedetét látta a történelem kereteiben. Isten cselekvési szabadságát
Izrael nem befolyásolhatja. Ahogyan a fazekas forgatja a korongot és alakítja a
puha agyagot, Isten hasonlóan irányítja a történelmet
és formálja népét. Ő az abszolút hatalom és tekintély forrása, majd végül
győzni fog, a jelenlegi látszat ellenére.
Évszázadokkal Jeremiás után Pál apostol is
megragadja ezt az ószövetségi képet, és folytatja a Római levél 9. fejezetében,
mivel alapvetően ugyanazt akarja megtanítani, amit Isten közölt Jeremiással
annak idején. Mintha Pál szándékosan utalna is Jer
18:6-ra Róm 9:21 versében.
A szabad emberi döntések, választások és az
ezzel való visszaélések ellenére bízzunk a szerető és önfeláldozó Istenben,
mert az Ő szeretete nyilvánult meg a kereszten! A gonosz nem fog győzni, Isten
és az Ő szeretete diadalmaskodik. Milyen csodás reménységünk van!
Éreztük-e
már személyesen azt, hogy Teremtőnk kezében olyanok vagyunk, mint az agyag?
Tapasztaltuk-e már, hogy a helyi gyülekezetünk is agyag Isten formáló kezében?
Az agyagnak nem fáj a fazekas formálása, azonban nekünk igen. Vajon miért fáj
az, amikor Isten más embereken keresztül formál bennünket?
.
|
November 3 |
Kedd |
„Azért, mert elhagytak engem, és idegenné tették e helyet,
és idegen isteneknek áldoztak benne, akiket sem ők nem ismertek, sem atyáik,
sem Júda királyai, és eltöltötték e helyet ártatlan vérrel” (Jer 19:4).
Ebben a versben találunk néhány példát azokra a
gonoszságokra, amelyek Júdát hanyatlásba vitték. Az Úr elhagyása, idegen
isteneknek bemutatott illatáldozat és ártatlan vér kiontása mellett „idegenné
tették a helyet”. A héber kifejezés itt azt jelenti, hogy „idegenné tenni”,
„furcsává tenni” vagy „profánná tenni”. Az, hogy „ez a hely” maga a templom
volt-e vagy Jeruzsálem városa, a szövegből nem derül ki. Lényeges, hogy a
népnek szentnek és elkülönültnek kellett lennie Isten számára (2Móz 19:5-6), másnak és különbözőnek a többi nemzettől, akik
körülöttük éltek, de nem ez történt. Elveszítették egyedi karakterüket és különlegességüket,
ami a világ tanúivá tette volna őket. Környezetükhöz váltak hasonlóvá,
olyanokká lettek, mint a pogányok.
Milyen tanulságokat vonhatunk le?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„És magaslatokat építenek a Baálnak, hogy megégessék
fiaikat a tűzben, égőáldozatul a Baálnak, amit én nem parancsoltam, sem nem
rendeltem, és amire nem is gondoltam”
(Jer
19:5).
Bár az emberáldozat fogalma ismert volt az ókori világban,
ez Isten előtt utálatos, ezért Izrael népének megtiltotta a gyakorlását (5Móz
18:10). Az „eszedbe se jusson” kifejezés a héberben
így hangzik: „szívedben fel se merüljön.” A nyelvi sajátosság azt fejezte ki,
hogy Istentől mennyire idegen az ilyen cselekedet. Ha mi, bűntől
megkeményedett, elbukott lények ennyire irtózatosnak találjuk ezt, akkor milyen
lehet ez a szent Istennek?
Az idők során azonban a romlás és a helyi szokások annyira
megfertőzték Isten népét, hogy erkölcsi hanyatlásuk ilyen iszonytató
szertartásokba vitte őket. Fontos tanulság rejlik ebben számunkra, hiszen képes
annyira elvakítani minket az uralkodó kultúra, hogy részt veszünk olyan
dolgokban, amelyeket sosem követnénk, ha Istennel élő kapcsolatban lennénk,
hanem iszonyodva elfordulnánk azoktól (Zsid 5:14).
.
|
November 4 |
Szerda |
Az előző napi gondolatban láttuk, hogy a nemzet mély
hitehagyásba esett. Isten ekkor felhasználta Jeremiást, hogy szimbolikus
cselekedetet hajtson végre, ami segíthet a népnek ráébredni arra a veszélyre,
ami hamarosan bekövetkezik rájuk.
Olvasd el Jer 19:1-15 verseit!
Mit kellett Jeremiásnak tennie és mit jelentett ez?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jeremiásnak ismét el kellett
mennie a fazekashoz és egy cserépkorsót kellett vásárolnia. Isten fontosnak
látta, hogy tanúk is jelen legyenek. A szemtanúk a nép választott vénei és a
papok közül kerültek ki (Jer 19:1).
Jeremiás nem tett semmi olyat,
amiről a vezetők nem tudhattak volna. Sőt a prófétai cselekedetének címzettjei
azok voltak, akik felelősséget hordoztak az országért. Jeremiás ezeknél az embereknél kívánta a változást előidézni. A
fazekasok kapujánál (Jer 19:2) kellett Jeremiásnak az
edényt összetörnie, ahol a fazekasok a kapu mellé dobták az égetés során
használhatatlanná vált agyagkorsókat. Ezért a szakasz üzenete nyomatékossá
vált. Mire jó egy összetört cserépkorsó? Ha csupán megrepedt, még mindig
használható, sérülten is. Jeremiás azonban nemcsak megrepeszteni akarta, hanem
össze akarta zúzni, teljesen használhatatlanná téve azt. A cselekedete és a
szavai után nehéz elképzelni, hogy az emberek nem fogták volna fel az intést.
Megérteni a figyelmeztetést és helyesen cselekedni, két különböző dolog.
A szimbolikus cselekedet vége még rémisztőbb! Ki javíthatja
meg az összetört cserépkorsót? Bár az Úr reményt adott a népnek, de ha nem
térnek meg, akkor Júda törzse gyermekeivel együtt a végzet felé rohan. Az
utcákat utálatossággal és bűnös tettekkel töltötték meg, azonban hamarosan
holttesteikkel fedik el azokat. Gonoszságuk mélysége akkor érthető meg
teljesen, ha összehasonlítjuk azzal a romlottsággal, amelynek következményeit
el kell szenvedniük.
Gondolj valamire, ami
menthetetlenül tönkrement! Milyen célból készült eredetileg és mi tette
használhatatlanná? Mennyire óvatosnak kell lennünk, hogy ez ne történjen meg
velünk!
.
|
November 5 |
Csütörtök |
Mit kellett tennie
Jeremiásnak az Úr parancsa szerint, és mit tanított ezzel az Úr (Jer 13:1-11)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ez a szimbolikus cselekedet
okozott némi nehézséget a magyarázóknak. Hiszen az Eufrátesz folyó (a héberek
általában így magyarázták, de nem szükségképpen ez az egyetlen magyarázat)
Jeruzsálemtől több száz kilométerre található. Ezsdrásnak négy hónapra volt
szüksége, hogy megtegye egy irányba az utat (Ezsd 7:9).
Jeremiásnak pedig négyszer kellett ezt a távolságot megtennie. Azért, hogy
Jeremiás megértse az üzenetet, és hitelesen tudja elmondani népének, Isten nagy
útra késztette a prófétát. Más tudósok azonban ettől eltérő földrajzi helyek
mellett érvelnek. Megint mások szerint viszont Jeremiásnak azért kellett
kétszer is megtennie oda-vissza az utat, hogy bemutassa, milyen messzire
elviszik majd Izrael népét. Sőt majd a hetven éves fogság utáni hazatérés
örömét is megértette, amikor a hosszú útról hazatért Izraelbe.
A lenöv persze mindenképpen
Jeruzsálemet szimbolizálja, a templommal együtt, ami az elhívás idején tiszta
és makulátlan volt. Az övet viselő férfi maga Isten. Ez többek között azt is
mutatja, hogy milyen szorosan kötődött Isten a népéhez. Néhány kommentátor
fontosnak tartja, hogy az öv lenből volt, abból az anyagból, amiből a papi
öltözet is készült (3Móz 16:4), hiszen Júda a papok
népe volt (2Móz 19:6).
Júda és Jeruzsálem a templommal
együtt Isten büszkesége, az öve kellett legyen, ugyanis az Úr szövetséget
kötött vele (5Móz 26:17). Amíg Isten viselte az övét –
Júdát –, addig büszke is volt rá. Azonban ez az öv használhatatlanná vált,
mivel megromlott és gazdájának nem tiszteletet, hanem már szégyent jelentett.
Ezért Isten leveti az övet, vagyis Júdát. Mi volt Júda bűne? Büszkeség, gőg,
hitbeli elbizakodottság. Az ilyen torz jellemtulajdonságok ma is kiváltják Isten
nemtetszését.
Olvasd el
Jer 13:11 versét és vesd össze 5Móz 4:5-8 verseivel! Hogyan mutatják be e
versek mindazt, ami a néppel történt? Mit mondanak el számunkra is?
.
|
November 6 |
Péntek |
Fontos kérdést vet fel a fazekas és az agyag jelképe,
különösen a Római levél 9. fejezetében: Miként értjük meg Isten tetteit?
Tulajdonképpen sokszor nem értjük. Ezen nem kellene meglepődnünk. Olvasd el Ézs
55:8 versét! Emberként korlátokkal élünk és nem tudunk
sok mindent, például nagyon keveset ismerünk Isten
útjaiból.
Az emberi tudás korlátait leginkább az „önmagára utaló
problémával” fejezzük ki. Nézzük meg ezt a mondatot: „A
sevillai borbély mindenkit megborotvál, aki nem maga borotválkozik.” A sevillai
borbély magát borotválja? Ha ő saját magát borotválja, akkor ezt nem teheti
meg, mert a többieket borotválja, akik nem magukat borotválják. Ha azonban
nem borotválja saját magát, akkor meg kell borotválkoznia, ugyanazon ok miatt,
amiért mindenki mást is borotvál. A válasz olyan ellentmondásos helyzetet
teremt, ami rámutat korlátozott mivoltunkra. Ha ennek az érvelésnek ekkora
jelentőséget tulajdonítunk, mennyivel többet kellene foglalkoznunk azzal, hogy
Isten mit cselekszik értünk és világunkért? A kereszt tanításával rendelkezünk,
ami elégséges okot ad arra, hogy bízzunk benne és szeretetében, még akkor is,
ha a dolgok számunkra értelmetlennek tűnnek.
„Sok embert a bűn eredete és oka nagyon elbizonytalanít. Látják a gonoszság munkáját és rettenetes következményeit: a szenvedést, a pusztulást, és azt kérdezik, miként lehetséges mindez annak a Lénynek az uralma alatt, akinek a bölcsessége, hatalma és szeretete végtelen. Ez olyan titok, amelyre nem találnak magyarázatot. Bizonytalanságuk és kétkedésük vakká teszi őket, és nem veszik észre az Isten Igéjében világosan kinyilatkoztatott és az üdvösség szempontjából nélkülözhetetlen igazságokat” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 1991, Advent Kiadó, 438. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Isten
szuverenitása mit mutat be a bűnnel való harccal
kapcsolatban? A nagy küzdelem forgatókönyve segít megérteni a nehéz kérdéseket?
2.
Milyen más
jelképeket találsz még a Bibliában? Miért használ Isten szimbólumokat? Milyen
előnyökkel jár a szimbólumok megértése?
REMÉNYIK SÁNDOR:
ŐSZI HARMAT
Ó, jó a taps –
És jólesik az ünnepeltetés –
Mégis, Uram, vedd el a tömeget,
Mert nekem ez a sok: kevés.
Csilláros termek és tükrös káprázat –
Fáraszt – jobb nekem, Uram, az alázat –
S ahol szegődnek némán a nyomomba
Csendes Testvérek: jobb a katakomba.
S a verseimnek egy jó szél elég –
És elég egy meleg tekintet,
S egy mélabús és megértő mosoly –
Mely, mint az aranyharmat reám pergett.
Ó, Uram, nem kell az ünnepeltetés,
És nem kellenek a csilláros termek.