Ellen White-idézetek
6. tanulmány − 2015
Október 31−November 6.
Szombat délután – október 31.
„Az égő csipkebokor, melyben
Krisztus Mózesnek megjelent, Istent nyilatkoztatta ki. Az istenség bemutatására
választott szimbólum csak egy egyszerű bokor volt, amin látszólag nem volt
semmi figyelemre méltó – mégis magába rejtette a végtelent. Az örök irgalmú
Isten a legszerényebb jelképbe burkolta dicsőségét, hogy Mózes meg ne haljon,
amikor rátekint. Ugyanígy érintkezett a Mindenható Izraellel nappal
felhőoszlopban, éjjel tűzoszlopban; kinyilatkoztatta akaratát az embereknek, és
megismertette velük kegyelmét. Az Úr elrejtette dicsőségét, eltakarta fenséges
ragyogását, hogy a véges ember gyönge szemével rátekinthessen. Krisztusnak »a mi nyomorúságos testünkben« (Fil 3:21)
kellett eljönnie, »emberekhez hasonlóvá lévén« (Fil 2:7). A világ szemében nem
volt ékessége, ami miatt vonzódtak volna hozzá, mégis Ő volt a testet öltött
Isten, a menny és a föld világossága. Dicsőségét eltakarta, nagyságát és fenségét
elrejtette, hogy közelébe juthasson a szomorú, megkísértett embernek.
Isten Mózes által parancsot adott
Izraelnek: »Készítsenek nékem szent hajlékot, hogy
őközöttük lakozzam« (2Móz 25:8), és a szentélyben népe között lakott. A
pusztában fáradságos vándorlásuk egész ideje alatt velük volt jelenlétének
szimbóluma. Hasonlóképpen állította fel szentélyét Krisztus az emberiség
táborának közepén. Sátorát az emberek sátrai mellé
helyezte, hogy közöttük lakhasson, és megismertesse velük isteni jellemét és életét.
»Az Ige testté lett, és lakozott miközöttünk (és láttuk az Ő dicsőségét, mint
az Atya egyszülöttjének dicsőségét), aki teljes volt kegyelemmel és igazsággal.« (Jn 1:14)” (Jézus élete, 23–24. o.)
„A Biblia
Istent jelöli meg szerzőjeként, mégis emberi kezek jegyezték le szavait. A
könyvek változatos stílusa a különböző emberi tollak stílusából fakad. Minden
benne foglalt igazságot Isten ihletett (2Tim 3:16),
mégis emberi szavakban jutnak kifejezésre. A Szentlélek által a végtelen Isten
kiárasztotta világosságát szolgálói elméjébe és szívébe. Álmok és látomások által nyilatkoztatta ki magát számukra, és azok,
akik ily módon jutottak az igazság birtokába, a mennyei gondolatokat emberi
nyelven fogalmazták meg.” (Selected Messages, 1. kötet, 25. o.)
„Krisztus tanítási stílusa szép és
vonzó volt, és mindig is az egyszerűség jellemezte. Képek és szimbólumok
által nyilatkoztatta ki a mennyei birodalom titkait, és az egyszerű emberek
örömmel hallgatták, mivel értették szavait, melyek nem voltak választékos, szótárhasználatot
igénylő szavak.” (Tanácsok szülőknek, oktatóknak és diákoknak, 240. o.)
Vasárnap – november 1.. – Szimbólumokban
rejlő igazság
„Sátán élénk érdeklődéssel figyelt
minden áldozattal kapcsolatos eseményt. Az áldozat vére ontásához társított
odaadás és fennköltség nagyon kellemetlen érzést keltett benne. Számára ezt a
ceremóniát titokzatosság övezte, de mivel nem volt buta tanuló, felfogta, hogy
az áldozatok az ember jövőbeni megváltására utaltak. Látta, hogy az adományok a
bűnbánatot jelképezték. Ez nem egyezett meg a terveivel, és azonnal kísérteni
kezdte Káin szívét, hogy fellázadjon az ellen az áldozat ellen, amely az
eljövendő Megváltó áldozatát jelképezte.
Egyrészt Ádám bűnbánata, melyet a
vétke miatti fájdalma bizonyított, másrészt a Krisztus általi üdvösségbe vetett
reménysége, melyet cselekedetei és bemutatott áldozatai igazoltak, nagy
csalódást okozott Sátánnak. Abban reménykedett, hogy Ádámot örökre a saját
pártjára állíthatja.
Káin és Ábel két nagy
embercsoportot jelképez. Ábel papként fennkölt hittel hozott áldozatot, Káin
kész volt a földje terméseiből áldozni, de anélkül, hogy áldozati vért is
bemutatott volna az Úrnak. Szívében nem ment végbe bűnbánat, és nem hitt az
eljövendő Megváltóban. Nem ismerte be, hogy szüksége van Üdvözítőre. Büszke
szíve számára ez függőséget és megalázkodást jelentett volna.
Ábel hitt az eljövendő Messiásban,
így jobb áldozatot mutatott be Istennek. A feláldozott állat vére azt
jelentette, hogy ő bűnös volt, de bűnei eltávolíttattak, és bűnbánóként hitt az
eljövendő áldozati vér üdvözítő erejében. Sátán a hitetlenség és lázadás atyja.
Megtöltötte Káin szívét kétségekkel, valamint ártatlan testvérével és Istennel
szembeni haraggal, mivel testvére áldozatát a menny elfogadta, az övét pedig
nem. Őrült dühében meggyilkolta testvérét.” (Confrontation, 22–23. o.)
„A
felemelt kígyó jelképe világossá tette számára a Megváltó küldetését. Amikor
Izrael népe közül sokan elpusztultak a tüzes kígyók marásától, Isten utasította
Mózest, hogy készítsen egy érckígyót, és helyezze magasan a gyülekezet közepén.
Azután hírül adták a táborban, hogy aki feltekint a
kígyóra, életben marad. A nép jól tudta, hogy a kígyónak önmagában nincs ereje,
nem tud segíteni. Krisztust szimbolizálta. Ahogyan a pusztító kígyók képmására
készített jelképet felemelték gyógyulásuk érdekében, úgy fog az Üdvözítő megjelenni »a bűn testének hasonlatosságában« (Róm 8:3).
Számos izraelita úgy tekintett az áldozati szolgálatokra, mintha bennük lenne
az erő, amely megszabadít a bűntől. Isten meg akarta velük tanítani, hogy
ezeknek sincs már nagyobb értékük, mint az érckígyónak. Arra kellettek, hogy
gondolataikat a Megváltóra irányítsák. Sem sebeik gyógyulásáért, sem bűneik
bocsánatáért ők maguk semmit nem tehettek, csupán Isten ajándékába vetett
hitüket kellett megmutatniuk. Rá kellett tekinteniük, hogy éljenek.” (Jézus
élete, 174–175. o.)
Hétfő – november 2.. – A fazekas és az agyag
„A
fazekas kezébe veszi, akarata szerint formálja az agyagot. Egyre gyúrja és
munkálja. Kettéosztja, majd újra összenyomja. Megáztatja, majd újra szikkadni
hagyja. Egy ideig félreteszi, anélkül, hogy hozzányúlna. Amikor már teljesen
gyúrható, folytatja munkáját: edényt készít belőle. Megformálja, csinosítja,
simítja a korongon. Majd megszárítja a napon, és a kemencében kiégeti. Így lesz
belőle használható edény. A nagy Mester ekként kíván alakítani bennünket. Ami
az agyag a fazekasnak, legyünk mi is azok az Isten kezében. Ne mi próbáljuk
elvégezni a fazekas munkáját.” (Bizonyságtételek, 8. kötet, 186–187. o.)
„Az ember sokat kínlódik, amikor
olyasmin töri a fejét, amit Isten megtiltott. Siránkozik, vergődik, egyre
nehezebb neki. Viszont ha formálható agyagként a fazekas kezére bízza magát,
használható, ékes edény lesz belőle. Az agyag megmunkálható. Ha csak az Úrtól
függne, emberek százait gyúrná, alakítaná a mennynek szükséges edénnyé.
Isten keze formálja az agyagot az
Ő szolgálatára. Pontosan tudja, milyen edényt szeretne. Minden embert
küldetéssel bízott meg, és tudja, hol veszi a leginkább hasznát a
szolgálatának. Sokan az Atya akarata ellen cselekszenek, és mindent elrontanak.
Isten azt óhajtja, hogy mindenki a mennyei vezetést kövesse. Ő majd minden
embert odahelyez, ahol megalázkodhat és egységre
juthat Krisztussal. Ha énetek megalázkodik és együttműködik az Úrral, együtt
imádkoztok és szolgáltok, mindegyikőtök elfoglalja a maga helyét, mint a
különböző színű szálak a mintás, Istennek tetsző szövetben.” (Lift Him Up,
65. o.)
„Istent nem lehet kikutatni. Nem
szabad megpróbálnunk fellebbenteni azt a függönyt, amely mögött fensége
rejtőzik. Ez vakmerőség lenne. Az apostol így kiált: »Mely
igen kikutathatatlanok az Ő ítéletei, és kinyomozhatatlanok az Ő útjai!« (Róm
11:33) Abból, amit fel tudunk fogni hozzánk való viszonyából és szándékaiból,
határtalan szeretettel és irgalommal párosuló végtelen hatalmat látunk. Mennyei
Atyánk mindent bölcsen és igazságosan irányít. Mi pedig ne legyünk
elégedetlenek és bizalmatlanok, hanem tisztelettel és hódolattal hajtsuk meg a
fejünket! Terveiből Isten csak annyit nyilatkoztat ki, amennyinek ismerete a
javunkat szolgálja. Azon túl pedig bízzunk mindenható kezében és szeretetteljes
szívében!
Isten elegendő bizonyítékot adott
ahhoz, hogy hinni tudjunk, de soha nem fogja a hitetlenség minden okát
megszüntetni. Aki okot keres a kételkedésre, bizony fog is találni. Akik pedig
addig nem hajlandók Istenben hinni és szavának engedelmeskedni, amíg minden
akadály és a kétely minden lehetősége el nem tűnik, azok soha nem fogják
megismerni a világosságot.” (A nagy küzdelem, 527. o.)
Kedd – november 3.. – Egy nemzet
hanyatlása
„A fazekas
addig gyúrja, alakítja az agyagot, míg szándékának megfelelő edényt nem készít
belőle. Az emberi agyag megmunkálását Isten kegyelme és igazsága teszi
tökéletessé, hogy a nagy fazekas dicsősége nyilatkozhasson meg az arányos,
szép, szolgálatra formált edényben.
A fazekas csak abból az agyagból
formálhat használható, ékes edényt, amely az Ő kezére lett bízva. A keresztény
élet naponkénti átadást, állandó engedelmességet és győzelmet feltételez.
Minden nap újabb és újabb győzelmeket érünk el. Énünket hátra kell hagynunk, és
Isten szeretetét kell ápolnunk nap mint nap. Csakis
így növekedhetünk Krisztusban. Így alakulhat át életünk a mennyei modell
szerint.
Az Úr keze formálja az agyagot a
szolgálatára. Ő pontosan tudja, milyen edényt szeretne.” (Our High Calling,
335. o.)
„Láttam, hogy az a veszély
fenyeget, hogy Isten hitvalló gyermekei is elzüllenek. Az erkölcstelenség
egyre-másra leláncolja a férfiakat és nőket. Mintha megbűvölték volna őket,
mintha nem lenne erejük, hogy ellenálljanak és legyőzzék étvágyukat vagy
szenvedélyüket. Istenben az erő, és általa nyerhetünk mi is erőt. Ha valaki
megragadja Jézus életadó erejét, újjáéleszti azokat, akik magukra veszik
Krisztus nevét. Veszedelmek és kockázatok vesznek körül. Csak akkor vagyunk
biztonságban, ha gyengeségünk tudatában élünk, ezért hitünk erejével mindenható
Szabadítónkba kapaszkodunk. Félelmetes időben élünk. Semmi esetre sem szabad
beszüntetnünk a virrasztást és az imát, egyetlen percre sem! Tehetetlen
lelkünknek feltétlenül Jézusra, együtt érző Megváltónkra kell támaszkodnia.” (Bizonyságtételek,
3. kötet, 473. o.)
„Abban az időben, amikor Krisztus
a tanítványokat megbízta az evangéliumi üzenet hirdetésével, az Úr és Igéje
iránti hit majdnem kihalt a világból. A zsidó nép Jahve ismeretével büszkélkedett,
de Isten Igéjét felváltotta hagyományokkal és emberi spekulációkkal. Önző
becsvágy, hivalkodás, kapzsiság töltötte be a gondolatvilágukat. Az Atya iránti
tisztelet és az emberek iránti irgalom ismeretlenné vált közöttük. Az önzés
volt az uralkodó elv, és Sátán akarata érvényesült az emberiség nyomorában és
lealacsonyodásában.
Az ördög ügynökei birtokukba
vették az embereket. Az Istennek teremtett emberi testek démonok lakóhelyévé
lettek. Érzékeiket, idegeiket és szerveiket természetfölötti lények késztették
a leghitványabb vágyak kielégítésére. Az embereket gonoszok légiói vették
birtokukba, és arckifejezésükre a démonok rányomták bélyegüket.
Milyen a világ állapota ma? Vajon
a Biblia iránti hitet nem rombolta le a magasabb kritika és korunk
bölcselkedése, akárcsak Krisztus idején a hagyomány és a rabbinizmus? Most nem
éppúgy a kapzsiság, a becsvágy és a szórakozás vágya tartja rabságban az
emberek szívét, mint akkor? Az állítólagos keresztény világban – még Krisztus
úgynevezett egyházában is – milyen kevés embert irányítanak a keresztény elvek!
Az üzleti, a társadalmi és a családi életben, még vallásos körökben is, milyen
kevesen teszik Jézus tanításait a mindennapi élet szabályává!” (A nagy Orvos
lábnyomán, 142. o.)
Szerda – november 4.. – A cserépkorsó története
„Sokan, akik őszintén Isten
szolgálatára szentelődtek, meglepődnek és csalódnak, amikor soha addig nem
tapasztalt akadályokkal, próbákkal és tanácstalansággal szembesülnek. Krisztusi
jellemért és az Úr szolgálatára való alkalmasság elnyeréséért könyörögnek,
ugyanakkor a körülményeik mintha minden rossz tulajdonságukat elő akarnák
csalni. Olyan hibák mutatkoznak meg, amelyeknek a létezéséről még csak
sejtelmük sem volt. Az ősi Izraelhez hasonlóan kérdezik: »Ha
az Úr vezet minket, miért érnek minket ezek a dolgok?«
Pontosan azért esnek meg ezek
velük, mert Isten vezeti őket. A megpróbáltatások és akadályok a menny
fegyelmező eszközei – a sikernek az Úr által megszabott feltételei. Ő, aki
olvas az emberek szívében, jobban ismeri jellemüket, mint ők maguk. Egyes
emberekben olyan képességeket és hajlamokat lát meg, amelyek helyesen irányítva
használhatók lehetnének műve előbbre vitelében. A gondviselő Atya különféle
helyzetekbe és körülményekbe viszi bele őket, hogy felfedezzék jellemük előttük
is rejtett fogyatékosságait. Alkalmat kínál nekik arra, hogy ezeket
a hibákat kijavítsák, és alkalmassá tegyék magukat szolgálatára. Sokszor
beleengedi őket a szenvedések tüzébe, hogy megtisztuljanak.” (A nagy Orvos
lábnyomán, 470–471. o.)
„Isten hosszútűrése gyakran
felbátorítja az embereket a bűnre; de büntetésük biztos és borzalmas lesz, még
ha az el is halasztódik. »Mert mint a Perázim hegyén, felkel az Úr, és mint
Gibeon völgyében, megharagszik, hogy megtegye munkáját, amely szokatlan lesz,
és hogy cselekedje dolgát, amely hallatlan lesz.« (Ésa
28:21) Irgalmas Istenünknek a büntetés szokatlan cselekedet. Ő maga üzeni
prófétája által: »Mondjad nékik: Élek én, ezt mondja
az Úr Isten, hogy nem gyönyörködöm a hitetlen halálában, hanem hogy a hitetlen
megtérjen útjáról és éljen.« (Ez 33:11) »Az Úr, az Úr, irgalmas és kegyelmes
Isten, késedelmes a haragra, nagy irgalmasságú és igazságú… megbocsát
hamisságot, vétket és bűnt.« (2Móz 34:6–7)
Nem bosszúálló az Úr, de
parancsolatainak megszegői felett ítéletet tart. Ezt meg kell tennie azért is,
hogy a föld lakói teljesen el ne romoljanak, és el ne pusztuljanak. És hogy
némelyeket megmentsen, el kell, hogy törölje azokat, akik bűneikben konokul
kitartanak. »Hosszútűrő az Úr és nagy hatalmú, és nem hagy büntetlenül.« (Náh
1:3) Lábbal tiport törvényének tekintélyét rettentő ítéletek
által állítja majd helyre. Az a tény pedig, hogy az ítélet végrehajtásától
vonakodik, világosan mutatja, milyen kibeszélhetetlenül nagy az Ő ítéletét
kikényszerítő bűn hatalma, és milyen nagy lesz a bűnös büntetése.” (Pátriárkák
és próféták, 628. o.)
Csütörtök – november 5. – A lenöv
„Isten különösképpen lelkükre
kötötte, hogy ne tévesszék szem elől parancsolatait. Erő és áldás származik
engedelmességükből. »Vigyázz nagyon magadra,
hogy meg ne feledkezz azokról, amiket saját szemeddel láttál – üzente az Úr
Mózes által. – Ne vesszenek el emlékezetedből egész életedben! Ismertesd meg
azokat fiaiddal és unokáiddal is.« (5Móz 4:9) A
Sínai-hegyi törvényadást kísérő félelmetes jeleneteket nem volt szabad soha
elfelejteniük. Világos és határozott figyelmeztetésekkel óvta Isten Izraelt a
szomszédos népek bálványimádó szokásaitól. »Nagyon
vigyázzatok azért magatokra – hangzott a tanács. – Ne
készítsetek magatoknak istenszobrot és semmiféle bálványszobrot… Ha szemedet az
égre emeled, és látod a napot, a holdat és a csillagokat, az ég egész seregét,
ne tántorodj meg, ne borulj le azok előtt, és ne tiszteld azokat; mert azokat
az ég alatt levő többi népnek hagyta meg Istened, az Úr… Vigyázzatok, ne feledkezzetek
meg Isteneteknek, az Úrnak veletek kötött szövetségéről, és ne készítsetek
magatoknak istenszobrot semminek a képmására, mert megtiltotta Istened, az Úr.«
(5Móz 4:15–16, 19, 23)
Mózes előre látta, milyen bajok
származnak abból, ha eltérnek Jahve rendeléseitől. A mennyet és a földet hívta
tanúként, amikor kijelentette, hogy ha a nép – hosszú ígéretföldi tartózkodása
után – romlott istentiszteleti formákat vezet be, a faragott képek előtt
meghajol, és nem tér vissza Istenhez, az Úr haragra gerjed, ők fogságba
kerülnek, és szétszóródnak a pogányok között. »Nagyon
hamar kivesztek arról a földről, ahova átkeltek a Jordánon, hogy birtokba
vegyétek – intette őket. – Nem éltek rajta sokáig, hanem menthetetlenül
kipusztultok. Szétszór benneteket az Úr a népek közé, és csak kevesen maradtok
meg azok között a nemzetek között, ahova elhajt benneteket az Úr. Ott majd
olyan isteneket kell szolgálnotok, amelyeket emberi kéz készített fából és
kőből, amelyek nem látnak, nem hallanak, nem esznek és
nem szagolnak.« (5Móz 4:26–28)
Izrael hitehagyása fokozatosan
alakult ki. Nemzedékről nemzedékre Sátán ismételten megkísérelte a választott
néppel elfeledtetni azokat a parancsolatokat, rendelkezéseket és döntéseket
(5Móz 6:1), amelyeknek örök megtartására ígéretet
tett. Sátán tudta, hogy ha sikerül a néppel elfeledtetnie Istent, és rávennie
más istenek követésére, s ha azokat tiszteli és azok előtt borul le, akkor
menthetetlenül elvész (5Móz 8:19).” (Próféták és
királyok, 294–296. o.)
„A Jézus
iránti mély szeretet nem lakozhat olyan szívben, mely nem látja saját bűnös
voltát. A kegyelem által átformált lélek csodálni fogja a mennyei jellemet,
ezért ha nem látjuk saját erkölcsi idomtalanságunkat, az
félreérthetetlenül annak a jele, hogy még nem láttuk meg Krisztus jellemének
szépségét és tökéletességét. Minél kevesebb értékelni valót találunk magunkban,
annál több értéket látunk meg Üdvözítőnk jelleméből. Önnön bűnösségünk tudata
elvezet Megváltónkhoz, aki megbocsáthatja vétkeinket.” (Our High Calling,
27. o.)
Péntek – november 6.
További tanulmányozásra: Gondolatok
a Hegyibeszédről, 114. o.