5. tanulmány − 2015
Október24−30Jeremiás próféta szomorúsága
.
|
Október 24 |
Szombat |
E HETI TANULMÁNYUNK: Jób 3; Jeremiás 18:1-10, 18-23; 23:14-15; 20; Apostolok cselekedetei 2:37
„Rávettél Uram engem és rávétettem, megragadtál engem és
legyőztél! Nevetségessé lettem minden időre,
mindenki csúfol engemet”
(Jer 20:7).
Aki az Urat követi, megtanulhatja, hogy Jézusban hinni és keresni az Ő akaratát nem garancia a gondtalan életre. Végül is meg van írva: „De mindazok is, akik kegyesen akarnak élni Krisztus Jézusban, üldöztetni fognak” (2Tim 3:12). Ezt az igazságot biztosan Jeremiás is megtanulta.
A hit a próbák idején szélesíti felfogásunkat és gondolkodásunkat, amire a küzdelmeink során majd rátámaszkodhatunk. Ez azt jelenti, hogy amikor igazságtalan és méltánytalan bántalmazások és próbák érnek (és nem kérdés, valóban sok az igazságtalanság és a méltánytalanság), nem kell magunkba roskadnunk a céltalanság és értelmetlenség tudatával, amit azok éreznek, akik nem ismerik az Urat. Valamit láthatunk a teljes képből, a végső reményt azonban Isten adja, és nem számít a komor jelen; ebből a tapasztalatból és reménységből kell erőt merítenünk. Jeremiás tudott valamit erről az összefüggésről, bár néha úgy tűnt, hogy elfeledkezett róla és csak a saját nyomorúságát látta.
.
|
Október 25 |
Vasárnap |
Nehéz megérteni több ezer év távolságából Júda történelmét,
mindazt, amely Jeremiás idejében történt. A Bibliából felismerve a súlyos
figyelmeztetéseket és fenyegetéseket, amelyeket Isten a népe ellen intézett,
sokan úgy vélik, hogy az Úr kemény, büntető és bosszúálló képében jelenik meg.
Azonban ez hamis értelmezés, és csupán felületes olvasás következménye. Az Ó-
és Újszövetség kinyilatkoztatja, hogy Isten szereti az emberiséget és meg
akarja menteni, de döntéseinkkel szemben nem alkalmaz erőszakot. Amikor kérései
ellenére rosszat akarunk tenni, szabadon megtehetjük. Viszont nemcsak a következményekre
kell emlékeznünk, hanem arra is, hogy előzetesen figyelmeztetést kaptunk.
Melyek voltak azok a gonoszságok, amelyekkel az Úr
foglalkozott Júdával kapcsolatban? Miféle gonoszságok ellen prófétált Jeremiás?
Jer 5:26-31; 23:14-15
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A gonoszságok bűnkatalógusa csupán egy része azoknak a
rossz dolgoknak, amelyekbe Isten népe beleesett. Mind a papok, mind a próféták
„istentelenek” voltak. Erős, ironikus megfogalmazás ez, de vegyük figyelembe,
hogy a papságnak Istent kellett volna képviselni, a prófétáknak pedig az volt a
szerepük, hogy Isten szócsövei legyenek. Jeremiás problémáinak ez csupán a kezdete.
A felsorolt bűnök a típusaik alapján különböző csoportba
sorolhatók. A lelki vezetők hitehagyása az, amikor másokat gonosz útra csábítottak,
annyira, hogy „senki sem tér meg az ő gonoszságából” (Jer 23:14). Akkor is, amikor az Úr figyelmezteti őket a közelgő
ítéletre, a próféták azt mondják, hogy az nem következik be! Időközben
eltávolodtak az Úrtól, megfeledkeztek az intésről, hogy gondoskodjanak az
árvákról és védelmezzék a szegényt (Jer 5:28). A nép
egésze távol került Urától. A Biblia és különösen az Ószövetség prófétai könyvei
feljegyzik, hogy az Úr keresi a lehetőségét, miként tudja visszahívni magához
makacs népét. Noha gonoszságot követtek el, Isten hajlandó megbocsátani nekik,
meggyógyítani és helyreállítani őket. Viszont ha ők visszautasítják a
kegyelmet, mit lehet még tenni?
.
|
Október 26 |
Hétfő |
A próféták feladata az volt, hogy Isten üzenetét
továbbítsák, és nem az, hogy számolgassák, mennyien fogadták el azt. A próféták
számára a legnagyobb fájdalmat jelentette, amikor a nép visszautasította
Istent. Azok száma kevésnek bizonyult, akik elfogadták a próféták üzenetét.
Noha nem tudjuk, mennyi volt a föld lakossága Noé idejében, egyértelműen
megállapíthatjuk, hogy az emberek többsége visszautasította Isten hívását,
mivel csak kevesen mentek be a bárkába. A történelemben ez gyakran
megismétlődött.
Olvasd el Jer 20:1-6 verseit!
Milyen fogadtatásra talált a próféta üzenete?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ahhoz, hogy megérthessük, mi is történt valójában, csak
azokat a szavakat kell elolvasni, amelyeket Jeremiás prófétált, amelyek bajba
sodorták őt e fontos vezető előtt, Pashúr papnál. Jeremiás 19. fejezetében a
prófécia így kezdődik: Isten „veszedelmet hoz erre a helyre” (3. vers), „fegyverrel
ejtem el őket ellenségeik előtt… holttesteiket pedig az ég madarainak és
a mezei vadaknak adom eledelül” (7. vers) és Júda népe megeszi
egymás húsát (9. vers).
Jeremiás szenvedéstörténete elkezdődött, amelyet hűséges
szolgája és egyben sorstársa, Bárúk jegyzett fel.
Ítéletet hirdetett a templom és a város ellen. A főpap, Pashúr számára
istenkáromlásnak tűnt Jeremiás jövendölése. A törvény alapján megvesszőztette
(5Móz 25:1-3) Jeremiást, majd kalodába záratta, amely
még a korábbiaknál is fájdalmasabb volt. A kaloda mint
kínzó eszköz arra szolgált, hogy lelkileg megtörje Jeremiást. Azonban Isten
szolgája nem tört meg, sőt erősebbé vált! Majd bekövetkezett Pashúrnak és családjának
borzalmas sorsa, amely elrettentő példa lett azok előtt, akik látták őket a
fogság rabláncaiban szenvedni. Ez az első hely Jeremiás könyvében, ahol Babilonra mint a fogság helyére utalás történik. (A
fejezetek, sőt az események sincsenek kronológiai
sorrendbe állítva.)
Képzeld el, hogy valami
hasonlót prófétálnak rólad! Mit gondolsz, mi lenne az első reakciód? Mit tennél
ekkor (lásd ApCsel 2:37)?
.
|
Október 27 |
Kedd |
Jeremiás kemény szavai Pashúrhoz
és a néphez nem a saját szavai voltak, nem a gyűlölet mondatta vele, amiért egy
napra tömlöcbe vetették. Ezek az Úr szavai voltak a néphez.
Ami ezután következik, az Jeremiás szívéből származik és a Szentlélek ihletésére fogalmazza
meg. Szívfájdalmának mélységéből kiált fel, mivel helyzete elfogadhatatlan
számára.
Olvasd el
Jer 20:7-14 verseit! Mit mond a próféta? Mit tanulhatunk ebből az emberi
természetünkre vonatkozóan?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Első hallásra szavai káromlásnak
tűnnek. Azon csodálkozhatunk, vajon miért mondja azt, hogy az Úr „rávette”,
becsapta őt, amikor az Úr a korábbiakban figyelmeztette: erős ellenállással
fogja szembe találni magát. Mindazonáltal Jeremiás panaszkodik: „Mert
ahányszor csak szólok, kiáltozom; így kiáltok: erőszak és romlás!” Úgy
érezte, nem csoda, hogy az emberek ellene vannak.
Ugyanakkor milyen fontos
jelentősége van annak, amit Jer 20:9 versében mond a
próféta?
_____________________________________________________________
Inkább feladta és abbahagyta
volna az üzenet hirdetését, de Isten szavai olyanok voltak, mint tűz a szívében vagy mint az égő tűz a csontjaiban. Milyen csodálatos
metafora olyan valakire vonatkozóan, aki elhívása szerint élt és szenvedései
ellenére követte az Urat. (Hasonló gondolatokat találunk Ám 3:8
és 1Kor 9:16 verseiben.)
Ezekben a versekben láthatjuk Jeremiás küzdelmét, és megértjük a
külső és belső harcot is, amely körülötte zajlik. Egyik pillanatban még Istent
magasztalja, amiért megmenti a szükségben levőt a gonosztól, a következő
percben (ahogyan ezt a holnapi tanulmányban látjuk), megátkozza a születése
napját.
Miért fontos – különösen
szélsőséges körülmények és nehézségek között –, hogy Istent magasztaljuk és bízzunk
abban, ahogyan szeretetét bemutatta nekünk?
.
|
Október 28 |
Szerda |
Még a Biblia legádázabb
kritikusai is elismerik azt a lényeges szempontot, hogy a Szentírás nem kendőzi
el az emberi gyarlóságot és gyengeséget. A tökéletes és hibátlan Isten Fia
kivételével nagyon kevés bibliai személy az, akit úgy mutat be részletesen az
Írás, hogy a gyengeségei vagy hibái felszínre ne kerülnének. Ez érvényes a
prófétákra is. Amint a korábbiakban említettük, Isten tökéletes, viszont az Őt
szolgáló próféták nem voltak azok. Hozzánk hasonlóan ők is bűnösök voltak és
Krisztus megigazítására vártak, amit hit által nyerhettek el (lásd Róm 3:22). Noétól Péterig mindnyájukat megrontotta a bűn, és az
volt az egyetlen reménységük, hogy az Úr színe előtt elmondják, amit Ellen G. White
is megfogalmazott: „Nincs bennem érdem vagy jóság, de bemutatom Isten előtt az
Isten Bárányának mindent eltörlő vérét, ami elveszi a világ bűneit. Ez az
egyetlen védelmem. Jézus neve utat jelent Istenhez. Az Ő füle, szíve nyitva áll
a legapróbb könyörgésem előtt is és Ő elégíti ki a legmélyebb szükségleteimet” (Ellen
G. White: Faith and Works. [Hit és munka.] 106. o.).
Olvasd el
Jer 20:14-18 verseit! Mit mond el ez a szakasz a próféta lelkiállapotáról?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jeremiás gondolatai Jób szavaira
emlékeztetnek, aki sokkal rosszabb helyzetben volt Jeremiásnál (lásd Jób 3.
fejezet). Habár Jeremiásnak megvolt a biztosítéka arról, hogy Isten akaratát cselekszi és az Úr van vele, mégis az adott pillanatban helyzetének
fájdalma emésztette bensőjét. Az igazságról alkotott véleményét beárnyékolta
saját szenvedése.
Sokan hasonló helyzetbe kerülnek időnként: elméletileg
ismerik Isten minden ígéretét, de a szenvedés és a fájdalom annyira letaglózza
őket, hogy az ígéretek háttérbe szorulnak, és az egyetlen dolog, amire gondolni
tudnak, az a szenvedésük. Reakciójuk nem helyes, de érthető! Jeremiás próféta emberi
természetét látjuk, amely hasonló a mi benső világunkhoz.
Érezted-e már valaha úgy
magad, mint Jeremiás? Milyen tanulságot vontál le abból a tapasztalatodból,
amely később segített a hasonló helyzetek megoldásánál?
.
|
Október 29 |
Csütörtök |
Olvasd el Jer 18:1-10 verseit!
Milyen lényeges alapelvet találunk e szakaszban a prófétai értelmezésről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Milyen más fontos lelki alapelveket találunk még itt?
_____________________________________________________________
Gonoszságuk dacára az Úr esélyt adott a népnek a
megtérésre. Megláthatjuk Isten kegyelmét, amelyet felkínál mindazoknak, akik
elfogadják azt. Mindannak ellenére, amit elkövettek, még akkor is lett volna
idejük visszatérni.
Ugyanezekben a versekben látjuk sok prófécia feltételes
voltát: Isten kinyilvánítja, hogy megtesz valamit, ami gyakran büntetést
jelent. Ám ha a nép megtér, akkor az Úr eláll eredeti szándékától. Isten
cselekedete feltételes, attól függ, hogy mi az emberek reakciója. Miért tenne a
Mindenható másként? Isten nem feddi az embereket hiába, hogy térjenek le gonosz
útjaikról, és ha megtértek és bűnbánatot gyakoroltak, akkor már nem hozza rájuk
a büntetést. Ilyen esetben Isten már nem büntet, és ezt fejezi ki ezeken a verseken keresztül.
Olvasd el Jer
18:18-23-at! Mit hisznek az emberek: milyen okuk van arra, amit Jeremiással
akarnak tenni? Mi Jeremiás emberi válasza erre?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Mennyire elkeseríthette Jeremiást, amikor az emberek, akik
megtámadták őt, azt kiáltották, hogy a „törvény tanítását”, a „bölcsek
tanácsait” és a „próféták szavait” kívánják megmenteni. Mennyire önámító lehet
a szív!
Mennyire kell óvatosnak
lennünk, amikor az Úr nevében teszünk dolgokat? Milyen tanulságokat vonhatunk
le ezzel kapcsolatban? Beszélgessünk szombaton a válaszainkról!
.
|
Október 30 |
Péntek |
Jer 18:11-17 verseiben az Úr azt mondja népének, hogy
álljanak le azzal, amit csinálnak. A 11. vers szerint „Nosza, térjetek meg, ki-ki a maga gonosz útjáról, és
jobbítsátok meg útjaitokat és cselekedeteiteket!” A 12. versben alapvetően
elmondja az Úr, hogy tudja, nem fognak hallgatni figyelmeztetéseire és
intéseire, hanem továbbra is „gonosz szívük hamisságát cselekszik”. Aztán közli
velük azt is, hogy mit fog tenni az engedetlenségük miatt. A sok közül ez az egyik
hely a Bibliában, ahol megmutatkozik, hogy noha Isten előre ismeri a szabad
döntésünket, semmilyen módon sem befolyásolja azt. Végül is, miért könyörgött
volna nekik, hogy térjenek le gonosz útjaikról, ha nem állna szabadságukban
engedelmeskedni neki? Miért büntetné meg őket engedetlenségük miatt, ha nem
lenne meg a szabadságuk arra, hogy engedelmeskedjenek? Egyértelmű, hogy az Úr
már előre, pontosan tudta, milyen döntéseket hoznak majd meg. Ezt a fontos
igazságot megtaláljuk például 5Móz 31:16-21 verseiben
is. Még mielőtt Izrael népe belépett volna az Ígéret Földjére, az Úr elmondta
Mózesnek, hogy tudja: a nép „más istenekhez fordul, és azoknak szolgál” majd
(5Móz 31:20). Itt még további bizonyíték található
arra, hogy Isten előzetes ismerete nem befolyásolja a szabad döntéseinket.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Időzzünk még a
csütörtöki tanulmányunk végén levő utolsó kérdésnél! Ki nem hallott már olyan
emberekről, akik azt mondták, hogy ők ezt vagy azt tették, mert az Úr mondta
nekik? (Milyen választ adhatnál annak, aki ezt állítja?) Bár nem kétséges, hogy
Isten vezet minket, milyen módon tesztelhetjük a vezetést, hogy megbizonyosodjunk
arról: tényleg az Úrtól származik?
2. Jeremiás azt
mondta, hogy az Úr szava olyan, mint az „égő tűz a csontokban”. Milyen módon
tarthatjuk életben ezt a tüzet magunkban?
3.
A heti
tanulmányunk bibliaverseiben található üzenet segít megérteni, hogy mit foglal
magában a reformáció és a megújulás. (Végül is, nem ez volt az, amit az Úr
keresett a népében?) Tehát, miért annyira fontos bűnösségünk tudata a megújulás
szempontjából? Ezek ismeretében, a lelki megújulás
REMÉNYIK SÁNDOR:
NE ÍTÉLJ
Istenem, add, hogy ne ítéljek –
Mit tudom én, honnan ered,
Micsoda mélységből a vétek,
Az enyém és a másoké,
Az egyesé, a népeké.
Istenem, add, hogy ne ítéljek.
Istenem, add, hogy ne bíráljak:
Erényt, hibát és tévedést
Egy óriás összhangnak lássak –
A dolgok olyan bonyolultak
És végül mégis mindenek
Elhalkulnak és kisimulnak
És lábaidhoz együtt hullnak.
Mi olyan együgyűen ítélünk
S a dolgok olyan bonyolultak.
Istenem, add, hogy mind halkabb legyek –
Versben s mindennapi beszédben
Csak a szükségeset beszéljem.
De akkor szómban súly legyen s erő,
Ezer kardos szónál többet tevő.
S végül ne legyek más, mint egy szelíd
igen vagy nem,
De egyre inkább csak igen.
Mindenre ámen és igen.
Szelíd lepke, mely a szívek kelyhére ül.
Ámen. Igen. És a gonosztól van
Minden azon felül.