Ellen White-idézetek
3. tanulmány − 2015
Október 10−16.
Júda utolsó öt királya
Szombat délután –
október 10.
„Isten prófétája
által kijelentette, hogy király fog uralkodni Izrael felett, de ez még nem
jelentette azt, hogy a királyság az Ő akarata szerint való, vagy hogy a népnek
javára lesz. Csupán a tényt szögezte le, amely abbólállt, hogy Izrael nem
hallgatott Ura tanácsára, ezért saját útjára bocsátotta őt. Hóseás azt mondja,
hogy Isten haragjában adott királyt népének (Hós 13:11).
Ha az emberek saját útjukra indulnak anélkül, hogy kikérnék a menny tanácsát;
vagy ellenkeznek akaratával, az Úr elengedi őket, hogy keserű tapasztalataik
beláttassák velük cselekedetük téves voltát, és bűnbánatra késztessék őket. Az
emberi bölcsesség és kevélység csakhamar veszedelmes vezetőnek bizonyul. És
előbb lesz átok, mint áldás, amit az emberi szív Isten akarata ellenére
megkíván.
A Mindenható
elvárta, hogy népe Őt áldások forrásának és törvényadójának tekintse. Mert tőle
való függésének tudatában állandóan közelebb kell jutnia hozzá. Ennek
következtében pedig fennköltté, nemessé növekedik, és méltóvá lesz a választott
nép a mennyei elhíváshoz. De ha embert ültetnek a trónra, ő szívüket,
gondolataikat elvonja Istentől, hogy inkább emberi erőben, mint a szent
hatalomban bízzanak.” (Pátriárkák és próféták, 605–606. o.)
„Jeremiás
elmondta, hogy miért sújtják Júdát az elkezdődött büntetések, és nemes lélekkel
védte Istennek a legsúlyosabb büntetésben is megmutatkozó igazságos és irgalmas
voltát. A próféta fáradhatatlanul dolgozott. Szeretett volna átfogni minden
társadalmi osztályt. Ezért hatáskörét kiterjesztette Jeruzsálemen túl a
környező vidékre is, és sokszor ellátogatott az ország különböző részeire.
Az egyházhoz
intézett bizonyságtételeiben Jeremiás állandóan utalt a törvénykönyv
tanításaira, melyet Jósiás uralkodása alatt tiszteletben tartottak. Ismét
hangoztatta, milyen fontos a végtelenül irgalmas és könyörületes Istennel
kötött szövetség megőrzése, aki a Sínai-hegyen kinyilatkoztatta a
Tízparancsolatban foglalt elveket. Jeremiás figyelmeztető és kérlelő szavai
eljutottak a birodalom minden részére. Mindenkinek alkalma nyílt megtudni, mi
Isten szándéka a nemzettel.” (Próféták és királyok, 428–429. o.)
Vasárnap –
október 11. – Jeremiás szolgálata Jósiás
király idején
„Trónra lépésekor
a hitük tisztaságát megőrzők reménykedni kezdtek abban, hogy megállítja az
országot a romlás lejtőjén; mert az új király félte Istent, jóllehet csak
nyolcéves volt. Kezdettől fogva »azt tette, amit
helyesnek tart az Úr. Mindenben ősatyjának, Dávidnak az útján járt, és nem tért
el arról sem jobbra, sem balra.« (2Kir 22:2)” (Próféták
és királyok, 384. o.)
„A király remegett a jövőtől, amikor olvasta annak az
ítéletnek megjövendölését, amely gyorsan lesújt a makacsul engedetlenkedőkre. Nagy
volt Júda romlottsága. Vajon hogyan végződik tartós hitehagyása?
A király már
korábban sem nézte közömbösen az elharapózó bálványimádást. »Uralkodása
nyolcadik évében, még ifjú korában« teljesen Isten
szolgálatára szentelte magát. Négy évvel később, húszesztendős korában buzgó
szívvel elhatározta, hogy eltávolítja alattvalóitól a kísértést. Megtisztítja »Júdát és Jeruzsálemet az áldozó halmoktól, a
bálványoszlopoktól, a faragott és öntött bálványszobroktól. Lerombolták az ő
jelenlétében Baál oltárait… a bálványoszlopokat, a faragott és öntött
bálványszobrokat összetörette, porrá zúzatta és szétszórta azoknak a sírján,
akik áldoztak nekik. Az oltárokon elégette papjaik csontjait. Így tisztította
meg Júdát és Jeruzsálemet.« (2Krón 34:3–5)
A fiatal uralkodó
nem elégedett meg azzal, hogy Júdában elvégezte ezt a munkát, kiterjesztette
munkaterületét Palesztinának azokra a részeire is, ahol korábban a tíz törzs
lakott. Ott már csak egy erőtlen maradék volt. »Így cselekedett – hangzik a
jelentés – Manassé, Efraim és Simeon városaiban is, egészen Naftaliig.« Csak
akkor tért vissza Jeruzsálembe, amikor már széltében-hosszában bejárta a romba
dőlt otthonok borította vidéket, »az oltárokat és a
bálványoszlopokat, összetörette a bálványszobrokat, porrá zúzatta… Izrael egész
országában. Azután visszatért Jeruzsálembe.« (2Krón
34:6–7)
Jósiás királyi
hatalmát kora ifjúságától kezdve Isten szent törvénye elveinek megdicsőítésére
igyekezett felhasználni. Most, amikor Sáfán, az íródeák olvasott neki a
törvénykönyvből, az ismeret kincsestárát fedezte fel benne; erőteljes
szövetségest abban a reformációs munkában, amelynek mélységesen vágyott
megvalósítására az országában. Elhatározta: tanácsai szerint jár el, és minden
tőle telhetőt megtesz, hogy népével megismertesse tanításait, és – ha lehet – a
menny törvénye iránt tiszteletet és szeretetet ébresszen bennük.” (Próféták
és királyok, 396–398. o.)
Hétfő – október
12. – Jóáház és Jójákim: az utódok
„A próféta világosan feltárta: mennyei Atyánk azért küldi
büntetését, hogy »tudják meg a népek, hogy ők csak emberek« (Zsolt 9:21). »Ha mégis szembeszálltok velem, és nem akartok rám hallgatni
– figyelmeztette népét –, akkor… szétszórlak a nemzetek közé, és kirántott
karddal üldözlek benneteket. Országotok pusztasággá lesz, városaitok pedig
romhalmazzá.« (3Móz 26:21, 33)
Miközben a
közelgő pusztulásról szóló kinyilatkoztatások nyomatékosan hangzottak a
fejedelmek és a nép előtt, uralkodójuk, Jójákim, akinek bölcs lelki vezetőként
kellett volna elöljárni a bűnvallomásban, reformációban és jó cselekedetekben,
önző élvezetekkel töltötte idejét. Így tervezgetett: »Hatalmas palotát építek,
tágas felső szobákat« (Jer 22:14); a cédrusfával burkolt és vörösre festett ház csalással és elnyomással szerzett pénzen épült.
A próféta haragra
gerjedt, és Isten sugallatára ítéletet mondott a hitetlen uralkodóra.” (Próféták
és királyok, 429. o.)
„Isten, népén keresztül, azt kívánja a
bűnös világ tudomására hozni, hogy nem hagyja őket ott a pusztulásra. Különösen
azokat segítsük, akiket az igazságért űztek ki otthonaikból, akik az igazságért
szenvednek. Egyre jobban rászorulnak majd a bőkezű, kitárt, adakozó szívekre,
akik magukról megfeledkezve gondoskodnak az Úr szeretteiről. Nem szabad
gondoskodás nélkül magukra hagynunk Isten népének szegényeit. Találjunk módot,
hogy megélhetéshez jussanak. Lesz, akit meg kell tanítanunk
dolgozni. Külön segítségre szorulnak, akik keményen, erejük végső
megfeszítéséig dolgoznak családjuk eltartásáért. Viseljünk gondot róluk, és
segítsünk nekik munkát találni. Alapítványt kellene létrehoznunk az Istent
szerető, parancsait megtartó szegény családok támogatására.
Gondoskodjunk
róla, hogy ne költsük másra az erre félretett
összegeket. Nem mindegy, ha azokat a szegényeket segélyezzük, akik Isten
parancsainak megtartása következtében szegényedtek el
s szenvednek, vagy ha azért hanyagoljuk el a szegény hívőket, hogy az
istenkáromlókat segélyezhessük, akik lábbal tapossák a menny parancsait. Isten
figyelembe veszi a különbséget. A szombattartók ne menjenek el közömbösen az Úr szenvedő, szükséget látó gyermekei mellett, hogy azok
terhét viseljék, akik továbbra is áthágják Isten törvényét, és akik megszokták,
hogy segítséget fogadjanak el bárkitől, aki kész eltartani őket. Ez nem
helyénvaló hittérítés. Ez nem egyezik meg Isten tervével.
Ahol gyülekezetet
alapítunk, a gyülekezet tagjai gondoskodjanak az ínségben lévő hívőkről. De ne
álljanak meg ennél. Másokat is segélyezzenek, tekintet nélkül hitükre. Lesznek
ezek között, akik gondoskodásunk eredményeként elfogadják a jelen különleges
igazságait.” (Bizonyságtételek, 6. kötet, 269–270. o.)
„Isten
ügynökeinek kell tartanunk magunkat, akik minden erejükkel a szükségben lévőkön
segítenek. Együtt kell dolgoznunk az Atyával. Egyesek nagyon ragaszkodnak
rokonaikhoz, barátaikhoz, de egyáltalán nem kedvesek azokkal, akiknek valóban
szükségük van kedves együttérzésükre, jóságukra, szeretetükre. Őszinte szívvel
tegyük fel a kérdést: ki az én felebarátom? A felebarátok közé nemcsak
munkatársaink, barátaink, gyülekezetünk tagjai és a velünk egyféleképpen
gondolkodók tartoznak, hanem az emberiség családjának minden tagja. Jót kell
tennünk mindenkivel, főként hittestvéreinkkel. Meg kell mutatnunk a világnak,
hogy mit jelent engedelmeskedni Isten törvényének. Szeretnünk kell az Urat a
legszentebb szeretettel, felebarátainkat pedig úgy, mint önmagunkat.” (Welfare
Ministry, 45–46. o.)
Kedd – október
13. – Jójákinnak, Júda királyának rövid
uralkodása
„Mily szerető
szánalommal közölte tervét Isten fogoly népével! Tudta, helyzetük nagyon nehéz
lesz Babilonban, ha a hamis próféták beszédének hitelt adva gyors szabadulásra
számítanak. A tüntetéssel és zendüléssel szigorra, óvatosságra és szabadságuk
további korlátozására késztetik a káldeus hatóságokat. Mindez szenvedést és
szerencsétlenséget vonna maga után. Ő azt szerette volna, ha csendesen alávetik
magukat sorsuknak, és szolgaságukat a lehető legkellemesebbé teszik. Így
tanácsolta őket: »Építsetek házakat, és lakjatok
bennük! Ültessetek kerteket, és egyétek azok gyümölcsét! (…) Fáradozzatok annak
a városnak békességén, ahová fogságba vitettelek benneteket, és imádkozzatok
érte az Úrhoz, mert annak békességétől függ a ti békességetek is!« (Jer 29:5–7)” (Próféták és királyok, 441–442. o.)
„Túl kevés a
hitünk. Ó, de jó lenne, ha hitre vezethetném népemet! Nem szükséges eksztatikus
állapotba jutnunk ahhoz, hogy hitünket gyakoroljuk. Mindössze annyit kell
tennünk, hogy hiszünk Isten szavában, ahogy szeretteink szavában is hiszünk. Az
Úr szólt, és szavát teljesíteni fogja. Nyugodtan bízzatok ígéretében, mivel
mindent teljesíteni fog, amit megígért. Ne nyugtalankodjatok! Bízzatok! Isten
szava igaz. Cselekedjetek úgy, mint akik hisznek ígéreteinek!” (Selected
Messages, 83–84. o.)
„»Ha hiheted azt,
minden lehetséges a hívőnek.« (Mk 9:23) A hit köt
össze bennünket a mennyel, és ad erőt, hogy meg tudjunk küzdeni a sötétség
hatalmaival. Isten Krisztusban lehetővé tette minden rossz jellemvonás
megfékezését és minden kísértés legyőzését, bármilyen erős legyen is. De sokan
gyengének érzik hitüket, és ezért távol maradnak Jézustól. Elesettségük és méltatlanságuk
tudatában bízzák magukat könyörületes Megváltójuk irgalmára! Ne önmagukra
nézzenek, hanem Krisztusra! Aki az emberek közt járva betegeket gyógyított és
démonokat űzött ki, ma is ugyanaz a hatalmas Isten. Ragadják meg ígéreteit,
mint az élet fájának leveleit: »Aki hozzám jő,
semmiképpen ki nem vetem.« (Jn 6:37) Amikor hozzá fordulsz, hidd el, hogy Ő
elfogad, mert megígérte. Míg ezt teszed, nem pusztulhatsz el! Soha!” (A nagy
Orvos lábnyomán, 65–66. o.)
„Annak tudata,
hogy az Úr szeme rajtunk van, és füle nyitott imáink meghallgatására, örömmel
tölt el bennünket. A gondolat, hogy van egy hű Barátunk, akire lelkünk minden
titkát rábízhatjuk, olyan kiváltság, amelyet szavakkal soha nem lehet
kifejezni.
Azok a férfiak és
nők, akiknek tetszik Jézus Krisztus vallása, nem lesznek feszültek, idegesek,
elégedetlenek, ingatagok. A szívüket átható Krisztus békéje megerősíti
jellemüket.
Nem szabad
megengedned, hogy bármi megfossza lelkedet a békétől, nyugalomtól, annak
érzésétől, hogy Isten már ebben a pillanatban elfogad téged. Higgy ígéreteiben!
Mind a tied, ha eleget teszel az Úr által rendelt utasításoknak. Az Ő
szeretetében kiteljesedő tökéletes pihenés titka abban rejlik, hogy minden
utadat őrá bízod.
A Krisztus
szolgálatára elkötelezett léleknek olyan békében van része, amit a világ nem
adhat meg neki, de el sem vehet tőle.” (My Life Today, 176. o.)
Szerda – október
14. – A zsákutca vége…
„Jeremiás sírva
kérlelte Sedékiást, mentse meg magát és népét. Szíve fájdalmában aggódó
lélekkel bizonygatta neki, hogyha nem fogadja meg Isten tanácsát, az élete és
minden java a babilóniaiakhoz jut. A király azonban rossz irányban indult el,
és nem akart visszafordulni a megtett úton. Úgy döntött, hogy a hamis próféták
és azok tanácsát követi, akiket valójában megvetett, és akik kinevették, mert
gyengeségből olyan könnyen teljesítette kívánságaikat. Feláldozta emberi
mivoltának nagyszerű szabadságát, és a közvélemény meghunyászkodó rabszolgája
lett. Ő nem akart szántszándékkal rosszat tenni, de azt sem határozta el, hogy
bátran kiáll az igazságért. Jóllehet meg volt győződve Jeremiás tanácsának
értékéről, nem volt erkölcsi bátorsága az engedelmességre, és következetesen
haladt tovább a rossz irányban.” (Próféták és királyok, 457–458. o.)
„A zsidó nép példaként áll előttünk arra vonatkozóan, miként
ér véget Isten hosszútűrése. Jeruzsálem lerombolása a világ összeomlását
jelképezi. Annak ajka, aki mindig áldást mondott a bűnvallóra, bátorító
szavakat szólt a szegénynek és szenvedőnek, és megvidámította az alázatos szívűt,
ezúttal átkot szórt azokra, akik előtt megnyitotta a világosságot, de akik nem értékelték és nem fogadták el. Kijelentette, hogy mindazok,
akik úgy gondolták, elmenekülhetnek tiszta, érthető szava elől, és inkább
emberi hagyományokat követnek, bűnösnek nyilváníttatnak, és rájuk hárul a világ
teremtése óta meggyilkolt összes próféta halálának felelőssége.
Isten kemény,
feddő szavakkal újra és újra megállította a zsidókat törvénytelen útjukon, de
ők törvényszegő cselekedeteikkel kihívták haragját, a seregek Urának törvényét
elvetették, és végül Istenük egyetlen Fiát is elutasították. Minden bűnben
eltelt évszázaddal csak gyűlt a Mindenható haragja. Vétkeiket nem felejthette
el, és amikor elérkezett a büntetés ideje, a szent helyről parancs hangzott el
az Atya becsületének védelmére és törvénye felmagasztalására.” (Hetednapi
Adventista Bibliamagyarázat, 3. kötet, 1133. o. – Ellen G. White
magyarázata)
Csütörtök –
október 15. – A sötét évek (a maradék)
„Ma is sok az
olyan álpróféta, akik előtt a bűn alig tűnik visszataszítónak. Panaszkodnak,
hogy Isten hírnökeinek megrovásai és figyelmeztetései fölöslegesen
nyugtalanítják a nép békéjét. Ők maguk sima és álnok tanításaikkal végzetesen
eloszlatják a bűnös aggályait. A romlott papok így bűvölték meg az ősi Izraelt
is hízelgő üzeneteikkel. Jólétet jósoló üzeneteik kellemesebbek voltak, mint a
megtérést és engedelmességet tanácsoló igaz látnoké.
Isten szolgái
tanúsítsanak gyöngéd, szánakozó lelkületet, s mutassák ki, hogy nem személyes
cél tüzeli őket a néppel való bánásmódjukban, és nem örülnek annak, ha az Úr
nevében a harag üzenetét közvetítik. Mégsem szabad visszariadniuk, hogy
rámutassanak a hibákra, melyek megrontják a menny hitvalló népét, sem hogy
törekedjenek úgy hatni rájuk, hogy elforduljanak tévedéseiktől és
engedelmeskedjenek az Úrnak.” (Bizonyságtételek, 4. kötet, 185. o.)
„A közelgő ítéletről szóló jövendölések így összevegyültek a
végső és dicsőséges szabadulás ígéreteivel. Akik szeretnének Istennel
megbékélni és a hitehagyás közepette szent életet élni, erőt kapnak minden
próbában, és hatalmas erővel tudnak bizonyságot tenni az Örökkévalóról. Az
eljövendő korszakok során szabadulásuk híre túlszárnyalja, amit Isten Izrael
fiaiért az Egyiptomból való kivonulás idején tett. Az Úr kijelentette prófétája
által, hogy eljönnek azok a napok, »amikor nem azt
mondják többé, hogy él az Úr, aki fölhozta Izrael fiait Egyiptom földjéről,
hanem azt, hogy él az Úr, aki felhozta, hazahozta Izrael házának utódait észak
földjéről és mindazokból az országokból, amelyekbe szétszórta őket; és a maguk
földjén fognak lakni« (Jer 23:7–8). Ilyen csodálatos jövendöléseket mondott
Jeremiás Júda országa történetének utolsó éveiben, amikor a babilóniaiak
megszerezték a világuralmat, és ostromló seregei Sion falai ellen is felsorakoztak.
A szabadulás
ígérete kellemes zeneként hatott azok fülének, akik kitartottak Jahve
tiszteletében. Az előkelő és az egyszerű otthonokban, ahol a szövetséget
megtartó Isten tanácsait még mindig tiszteletben tartották, újra és újra
elismételték a próféta szavait. A gyermekeket is mélyen érintették e szavak.
Fiatal, fogékony lelkükre maradandó benyomást tettek.” (Próféták és királyok,
427. o.)
Péntek – október
16.
További
tanulmányozásra: Bizonyságtételek a lelkészeknek és az evangélium szolgáinak,
353–354. o.; Bizonyságtételek, 4. kötet, 176–185. o.