2. tanulmány − 2015
Október 3−9Külső és belső válság
.
|
Október 3 |
Szombat |
E HETI TANULMÁNYUNK: Bírák 2:1-15; 1Királyok 12:26-31; 2Krónika 33:9-10; Jeremiás 2:1-28; 5:2-3
„Szent volt Izráel az Úrnak, az Ő termésének zsengéje;
akik emésztik vala őt, mind vétkeznek vala, veszedelem támada rájuk, azt mondja
az Úr” (Jer 2:3).
Ha egy szóval próbálnánk meghatározni az emberiség állapotát a bűnbeesés óta, az a válság kifejezése lenne, aminek a mértékét csak akkor érthetjük meg, ha látjuk, hogy mi vezetett ki belőle: Jézus kereszthalála. A válság nagyon rossz, hiszen végül is szélsőséges eszköz kellett a megszüntetésére: a kereszthalál.
Sok bibliai történet ágyazódik valamilyen válsághelyzetbe. Ez Jeremiás idején sem volt másként. Izrael népének számos külső és belső nehézséggel kellett szembenéznie. Sajnálatos módon az idegen katonai fenyegetettség ellenére a legnagyobb válságok mindig belülről jöttek. A „belülről” meghatározás nem csupán a korrupt vezetést és papságot jelentette, amely önmagában is rossz volt, hanem azt is, hogy az emberek szíve megkeményedett, gőgössé vált a bűn és hitehagyás következtében. Visszautasították az Isten által küldött figyelmeztetéseket, amelyek megmentették volna őket a katasztrófától.
A bűn önmagában rossz, de amikor nem fordulunk el tőle, akkor már válságról beszélünk.
.
|
Október 4 |
Vasárnap |
Amikor Izrael végre elérte az Ígéret Földjét, miután évekig
vándorolt a pusztában, nem kellett sokat várni és a gondok megjelentek. Egy új
generáció nőtt fel, amely már „nem ismerte az Urat” (Bír 2:10), és lelki
válság vette kezdetét, ami sok tekintetben megfertőzte
a népet egész történelme során. Ez a válság tette
beteggé a keresztény egyházat is.
Olvasd el Bír 2:1-15 verseit! Mi
okozta a válságot, és ez milyen módon jelent meg?
A 11. vers azt mondja: „Izráel fiai azt cselekedték,
amit rossznak lát az ÚR” (RÚF). Ez minden krízis gyökere! Az egyik
generáció a másik után egy-egy lépéssel távolodik el Istentől, majd
megjelenik a krízis. A honfoglalás után egyéni megoldásokkal, idegen
istenek tiszteletével kívánták megszüntetni a válságot. Bűneik
következtében egyik válság után jött a másik, de Isten
nem mondott le róluk. Bírákat küldött (Bír 2:16),
akik megmentették őket pillanatnyi szenvedésüktől.
A bírák kora után a nép életében átmeneti béke és virágzás
indult el, amit a „korai királyság” korszakának is neveznek: Saul, Dávid és
Salamon uralkodása, amely egy évszázadig tartott. Dávid és Salamon alatt Izrael
regionális erővé nőtte ki magát.
A „jó idők” azonban nem tartottak sokáig. Salamon halála
után (Kr. e. 931 körül) a nép két részre szakadt: Izrael északon és Júda délen.
Salamon hibáztatható főként, aki bölcsessége ellenére számos hibát vétett. „A törzseket hosszú ideje terhelték az előző királyuk
zsarnoki intézkedéseiből fakadó súlyos méltánytalanságok. Salamon uralkodásának
hitehagyó évei alatti pazarlás együtt járt a nép súlyos megadóztatásával és sok
megalázó szolgálat kikényszerítésével” (Ellen G. White: Próféták és királyok.
Budapest, 1995, Advent Kiadó, 58. o.). A dolgok már
nem voltak ugyanazok Isten választott népe számára. Minden, amit Isten
megtiltott nekik és amire figyelmeztette őket, hogy ne
tegyék, megtették, és így learatták borzalmas tetteik következményeit.
Gondolj a következő generáció
problémáira, akik nem rendelkeznek a korábbi idők értékrendjével és hitével!
Miként viszonyulunk mi ehhez a problémához mint
egyház? Hogyan tudjuk közvetíteni értékrendünket azok felé, akik követnek
minket?
.
|
Október 5 |
Hétfő |
A nemzet kettészakadása után a
dolgok egyre rosszabbá váltak. Az északi királyságban Jeroboám olyan rettenetes
lelki döntéseket hozott, amelyek hoszszú távú rossz eredményekhez vezettek.
Olvasd el 1Kir 12:26-31 verseit! Mennyire vakíthatnak el a döntéshozatalunkban
a közvetlen körülmények? Mit mondanak el ezek a versek erről?
_____________________________________________________________
A király bevezette a
bálványimádást, amely a teljes népet katasztrofális helyzetbe hozta. „A Jeroboám uralkodása alatt elkezdődött hitehagyás egyre
erősödött, míg végül Izrael országának teljes összeomlását okozta” (Ellen G. White:
Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 68. o.).
Az országot Kr. e. 722-ben az
asszíriai Salmaneszer megszüntette, lakosait birodalma különböző részeibe
deportálta. Ebből a fogságból nem volt visszatérés, és egy időre Izrael eltűnt
a történelemből (2Kir 17:1-7).
A helyzet nem volt ennyire rossz
a déli királyságban, legalábbis a kezdetekben. Azonban az Úr meg akarta őket
óvni attól a veszedelemtől, amellyel az északi királyságnak kellett szembenéznie;
ezúttal a válság a babiloniaiak felől jött. Sajnálatos
módon, néhány kivételtől eltekintve, Júdában is voltak olyan királyok, akik a
népet mély hitehagyásba vezették.
Mit mondanak el a következő
bibliaversek Júda királyairól? 2Kir 24:8-9, 18-19;
2Krón 33:9-10, 21-23
_____________________________________________________________
A borzalmas vezetés ellenére a Biblia prófétai könyveiben,
beleértve Jeremiás könyvét is, megtalálhatjuk a próféták üzenetét, akiket Isten
azért küldött gyermekeihez, hogy megkísérelje eltéríteni őket bűnös útjukról és
hitehagyásuktól, amely az egész nép szívét emésztette. Az Úr nem mondott le
népéről, időt és lehetőséget biztosított számukra, hogy gonosz útjukról letérjenek
és megmeneküljenek a katasztrófától, amit végül bűneik idéztek elő.
Nagyon nehéz kilépni saját
kultúránkból, környezetünkből és objektíven szemlélni magunkat. Igazából ez teljességgel
lehetetlen. Miért kell mégis állandóan megvizsgálnunk magunkat a Biblia
alapján? Mi más alapelvünk lenne?
.
|
Október 6 |
Kedd |
A körülmények
és a háttér ellenére Jeremiás elkezdte prófétai szolgálatát. „Az Úr szava”
hangzott felé, ő pedig reménnyel telve szólt, bízva abban, hogy az emberek
hallgatni fognak rá és megmenekülnek a fenyegető pusztulástól, rombolástól.
Olvasd el
Jer 2:21-28 verseit, majd válaszolj a következő kérdésekre!
_____________________________________________________________
Milyen ígéreteket adott
Isten a népnek, amikor még hűségesek voltak (lásd 2. és 3. vers)?
_____________________________________________________________
Milyen bűnöket követtek el a
papok, a lelki vezetők és a próféták (8. vers)?
_____________________________________________________________
Milyen módon áltatták
magukat az emberek a valós lelkiállapotukkal kapcsolatban (23. és 24. vers)?
_____________________________________________________________
Annak ellenére, hogy Ezékiás és
Jósiás király vezetése alatt a nép életében voltak lelki reformok, az emberek
visszatértek régi szokásaikhoz és mély hitehagyásba estek. Jeremiás egész
szolgálata alatt nem használt bizonytalan kifejezéseket arról, hogy mi a
valóság. Különösen érdekesek a próféta szavai Jer 2:13
versében. Az emberek kétféle gonoszságot követtek el: elhagyták az Urat, az élő
víz forrását és repedezett kutakat ástak, amelyek nem tartották a vizet. Más
szóval, elhagyták az Urat és így mindent elveszítettek. Ezek a kifejezések még
inkább értelmet nyernek Jézus szavai által Jn 4:10
versében.
Jer 2:5
szerint az Úr azt mondta, hogy az atyák hiábavalóságok után jártak, és ennek
eredményeként „hiábavalókká” lettek. A héber szó mindkét kifejezése a hbl szóból
származik, amit a Prédikátor könyve is „hiábavalóságnak”, „hiúságnak”
fordít. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy „lélegzet” és „pára”. Hogyan tesz
„hiábavalókká” a „hiábavalóságok után való járás”? Mit jelent ez? Hogyan segít
ez a fogalom megérteni azokat, akik néha úgy érzik, hogy életük értelmetlen
vagy értéktelen? Milyen választ adunk nekik?
.
|
Október 7 |
Szerda |
A Jeremiás szolgálatát formáló
események politikai háttere bizonyos fokig eltűnt a történelemben, mivel sok
részletet már nem ismerünk. Azonban a Bibliában még mindig elégséges
információt kapunk arról – a régészeti leletek kiegészítésével –, hogy mi is
történt ebben az időben. Emberi szemmel nézve úgy tűnhet, hogy senki sem
irányította az eseményeket, amikor ezek a népek harcoltak a földért, a
hatalomért, de a Biblia mást tanít nekünk.
Olvasd el
Jer 27:6 versét! Mire következtetünk ebből?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Júda kis királysága Jeremiás
próféta szolgálatának korai évei alatt Babilon, Egyiptom és Asszíria hatalmi
harcának közepén találta magát. Egyiptom igyekezett csapataival biztosítani a
régi területek feletti igényét, Izraelt és Szíriát birodalmához kívánta
csatolni. Azonban Egyiptom Kr. e. 605-ben Karkemisnél döntő vereséget
szenvedett Babilontól, és ez utóbbi lett az új világhatalom.
Az új birodalom, Babilon
vazallusává tette Izraelt; királya, Jójákim hűségesküvel mentette meg az
országát. Sokan azonban nem ezt akarták, mivel harcolni szerettek volna és
megszabadítani magukat a babiloni elnyomás alól, még akkor is, ha ez nem az Úr
akarata volt számukra. Éppen ellenkezőleg, Isten a büntetés eszközeként
használta fel Babilont a nemzet hitehagyása miatt.
Olvasd el
Jer 25:8-12 verseit! Mi volt Jeremiás üzenete Júda népéhez?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jeremiás újra és újra figyelmeztette a népet, hogy ami
bekövetkezik, az a bűneik miatt lesz, de a vallási vezetők újra és újra
elutasították a figyelmeztetéseket. Saját vélekedésük szerint jártak el, és azt
hitték, hogy Isten meg fogja őket óvni. Végül is ők nem Isten elhívott népéhez
tartoztak?
Mikor történt meg legutóbb
veled az, hogy amiben hittél, később nyilvánvalóvá lett, hogy az hamis hit volt? Milyen tanulságot vontál le belőle, hogy
ez a jövőben ne történjen meg?
.
|
Október 8 |
Csütörtök |
Jer 5:1
versében az Úr azt kéri az emberektől, hogy fussanak végig az utcákon és nézzék
meg, „ha van-e valaki, aki igazán cselekszik, hűségre törekszik, és én megbocsátok
néki!” Ez két történetet juttathat eszünkbe. Az egyik történet egy ókori
görög filozófusról szól a Kr. e. IV. századból, név szerint Diogenészről, aki a
legenda szerint fényes nappal sétált lámpással a kezében kiáltva, hogy keres
egy igaz embert. A másik történetet mindannyian ismerjük
és igaznak tartjuk, ez pedig Ábrahám története, amikor Isten azt mondja a
pátriárkának, ha talál ötven igaz embert, nem pusztítja el a várost.
Isten Jeremiáson keresztül
küldött üzenetének lényege abban állt, hogy felfedje, mennyire elterjedt a bűn
és a hitehagyás a népe között. Nem akadt szinte senki sem, aki kereste az
igazságot és annak megfelelően cselekedett volna. A hűségesek nagyon kevesen
voltak.
Olvasd el Jer 5:2-3 versét! Mit mondanak el e versek arról, hogy
mennyire romlottak el a dolgok (lásd 3Móz 19:12)?
_____________________________________________________________
E versek olyan lényeges
dolgot említenek meg, amelyek megjelennek az egész könyvben. Bármilyen mélyre
süllyedt bűneibe a nép, sokan úgy vélték, hogy hűségesen követik az Urat. A
nevét mormolták, de „hamisan”, a „hűség, egyenesség és igazság” helyett, amit
az Úr parancsolt nekik (Jer 4:2). Az intő jelekre nem
figyeltek az emberek, úgy élték mindennapjaikat, vallásos életüket, mintha
minden rendben lenne közöttük és Isten között, de valójában semmi sem volt
rendben.
Tévedésük és megcsalatásuk mélysége Jer 7:4 versében látható, ahol az emberek hamis
vigaszt kerestek ezekben a szavakban: „HEKAL YHVH HEKAL YHVH HEKAL
YHVH HEMMA! („Az Úr temploma, az Úr temploma, az Úr temploma ez!”) Mintha a
templom birtoklására lenne szükségük, hogy ezáltal biztosítsák:
minden rendben van az életükben. Megtörténik, hogy válságban vagyunk, de amikor
krízisben élünk és ezt nem ismerjük fel, az még reménytelenebb helyzet.
Mi
mint adventisták – azokkal a csodálatos igazságokkal, amelyekkel rendelkezünk
–, hogyan lehetünk biztosak abban, vajon nem válunk-e ugyanannak a
megtévesztésnek az áldozataivá: amikor elhisszük, hogy különleges elhívásunk
elég a megváltásra?
.
|
Október 9 |
Péntek |
„Ne tegyetek úgy, ahogyan ma itt még megtehetjük, mindenki ahogyan jónak látja” (5Móz 12:8, RÚF). „Ha hallgatsz az Úrnak, a te
Istenednek szavára, megtartván minden ő parancsolatát, amelyeket én ma
parancsolok néked, hogy azt cselekedjed, ami igaz az Úrnak, a te Istenednek szemei
előtt” (5Móz 13:18). „Ebben az időben nem volt
király Izraelben, hanem ki-ki azt cselekedte, amit jónak látott” (Bír
17:6; 21:25).
Ezekben a versekben megjelenik egy igen fontos ellentét, olyan
korban, amikor az emberek lázadnak az ellen, hogy egy külső hatalom mondja meg,
mit kell tenni, vagy mi a helyes és mi a rossz. Mégis, látható az egyértelmű
különbség a két világszemlélet között. Az egyik gondolkodás alapján az emberek
azt teszik, amit jónak látnak; a másik szemlélet követői pedig azt cselekszik,
ami helyes „az Úr, a te Istened szemében”. Az első állásponttal az a dilemma,
hogy oly sokszor a történelem során, ami „jó” valaki szemében, gyakran rossz Isten
szerint. Ezért kell mindenünket, még a lelkiismeretünket is alárendelni Isten Igéjének.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Milyen példákra
emlékszel vissza, amikor „jó” emberek gonosz dolgokat cselekedtek, és mégis úgy
gondolták, hogy amit tesznek, az helyes?
2. Sok kultúrában
megrettenve tekintenek vissza olyan helyzetekre, amelyeket a korábbiakban
mindenki elfogadott és követett. Miért tanulság számunkra, hogy nem csupán a
Biblia tanításának kell alávetni magunkat, de óvatosnak kell lennünk azzal is,
hogyan értelmezzük a Szentírást? Ez különösen akkor fontos, amikor tudatosítjuk,
hogy olyan emberek is elkövettek „helytelen” dolgokat, akik cselekedeteiket a
Biblia alapján próbálták igazolni. Mit mond el ez számunkra a Tízparancsolat
alapvető és megkérdőjelezhetetlen fontosságáról?
3. Amikor Jeremiás
könyvét tanulmányozzuk ebben a negyedévben, ne felejtsük el, hogy a figyelmeztetések
ellenére az emberek azt gondolták, hogy rendben van az Istennel való
kapcsolatuk. Mi okozta tévedésüket a saját helyzetükkel kapcsolatban? Mi a
tanulság számunkra?
PÁSKULYNÉ KOVÁCS ERZSÉBET:
ÚGY ROHAN AZ
ÉLET
Úgy rohan az élet, az évek.
Már megint ősz van, jön a tél.
Rá sem érek jól meggondolni,
honnan indultam, mi a cél?
Új nap, új kérdés és a válasz
valahogy elmarad...
Az idő kipontozza helyét:
a szív adós marad.
Örökös adósa vagyok
az én Istenemnek!
S az elmúló napok, évek
mind bennem remegnek.
– Az öröm, a bánat együtt;
így borulok eléd,
hogy áldjam és magasztaljam
életem Istenét.