3. tanulmány − 2015
Július 11−17.Akit nem mondanánk misszionáriusnak
.
|
Július 11 |
Szombat |
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Királyok 2:1-15;
5; Márk 1:40-45; János 15:5; Róma 6:1, 4-11
„És az Elizeus próféta idejében sok bélpoklos volt Izráelben; de
azok közül egy sem tisztult meg, csak a Szíriából való Naámán”
(Lk 4:27).
Királyok első és második könyve Izráel történetét jegyzi fel, nagyjából a Kr. e. 970-560 közötti időben. Izgalmas és drámai eseményeket közöl, amelyeknek messze ható politikai válságai befolyásolták Isten népének életét. E beszámolókba beleszövődtek Isten bátor prófétáinak, Illésnek és Elizeusnak a történetei, akiknek a kalandjai minden korban rabul ejtették gyermekek és felnőttek képzeletét.
Szintén érdekes a sok hasonlóság Elizeus és Jézus szolgálata között. Mindkettejük munkássága nyomán halottak támadtak fel, leprások tisztultak meg és sok éhes embernek jutott ennivaló kevéske eledelből.
E heti tanulmányunk az egyik ilyen csodával foglalkozik: Naámán, a tehetős, nagyhatalmú és igencsak büszke bálványimádó meggyógyításával, aki nagy rászorultságában végül tapasztalta az élő Isten hatalmát, méghozzá olyan valakinek a bizonyságtétele révén, akit nem is mondanánk misszionáriusnak.
Az ebben a beszámolóban fellelhető, számos lelki igazság mellett megtalálhatjuk az eltérő kultúrák közötti bizonyságtétel modelljét is, méghozzá nemzetközi feszültség és viszály közepette. A megváltási terv modellje is felismerhető a történetben.
.
|
Július 12 |
Vasárnap |
„Naamán, az arámok királyának fővezére igen tekintélyes és nagyra
becsült férfi volt ura előtt, mert általa szabadította meg az ÚR Arámot. Ez a férfi vitéz hős volt, de leprás”
(2Kir 5:1, ÚRK).
_____________________________________________________________
Ez a vers nem kevesebb, mint négy jelzőt vagy címet sorol fel, amelyek
tudatják, hogy Naámán a szír, azaz arám társadalmi ranglétra csúcsán helyezkedett el. Jelentős befolyása volt Arám
királyára, nagy megbecsülés övezte, vallási és katonai ügyekben egyaránt a király jobbkezének számított (18. vers).
Különösen nagy vagyonnal rendelkezett (5. vers).
Ám az 1. vers megemlít egy igencsak számottevő „de” szót. Naámán
minden hatalmát, dicsőségét és bátorságát elhalványította a kor legrettegettebb betegsége, a lepra. Szegény ember éppen
ebben szenvedett. Ez volt az a meghatározó de, ami sötét árnyékot vetett minden addigi teljesítményére. Csakhogy
éppen e baj révén került összeköttetésbe Isten prófétájával, és kapcsolatuk nyomán fogadta el ő is az igaz Isten hitét.
Olvassuk el Mk 1:40-45, 2:1-12 és Lk 8:41-56
verseit! Jézus nyilvánvaló, csodálatos gyógyításain túl mi a közös nevező ezekben a
beszámolókban? Mi hozta ezeket az embereket Jézushoz?
_____________________________________________________________
A lelki igazság iránt nyitottabbá tehetik az embert a magánéleti gondok, a
tragédiák és a változások; rávehetik, hogy elkezdje keresni Istent. A fizikai, lelki, politikai vagy egyéb tragikus
helyzetek következtében sokan készségesebben fogadják Isten létének valóságát. Az egyéni veszteségek, nemzeti
katasztrófák és háborúk jelentős mértékben késztetik az embereket arra, hogy önmaguknál hatalmasabb erőt kezdjenek
keresni. Egyházi körökben már régóta ismert, hogy általában nagyobb lélekmentési eredmények mutatkoznak olyan
területeken, ahol személyes vagy társadalmi szenvedés sújtja az embereket.
Bizonyos tekintetben úgy tűnt, hogy Naámánnak megvan mindene, másik
oldalról nézve azonban reményvesztett, összetört ember lehetett. Milyen szempontból mondható, hogy ilyenek vagyunk
mindannyian, mivel jó és rossz dolgok egyaránt jelentkeznek az életünkben? Mit tehetünk, hogy ez is, az is erősítse a
kapcsolatunkat az Úrral?
.
|
Július 13 |
Hétfő |
Miről olvasunk 2Kir 5:1-7 szakaszában? Ugyan
miért hallgattak a szírek arra, amit egy fogoly kislány, egy rabszolga mondott? Milyen burkolt célzásokat találhatunk a
történtek leírásában?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A Biblia nem részletezi, hogyan viselkedett a házban a kislány, de nyilván
volt benne valami, ami felkeltette a család figyelmét. Gondoljuk csak végig! Egy fogoly rabszolgalány szavára a gazdag,
hatalmas hadvezér a királyhoz fordul, elmondja, mit hallott tőle. Erre az uralkodó elengedi. A hadvezér még drága
ajándékokat is visz a prófétának. Egyértelmű, hogy jóval több történt annál, mint amit a szöveg tömören közöl. Az
otthonából kegyetlenül elragadott, névtelen héber rabszolgalány lett az eszköz arra, hogy Szíria uralkodói köreiben
elültesse Isten ismeretét! Ahelyett, hogy fogsága kegyetlen és értelmetlen voltán vagy szolgasorsra jutásán kesergett
volna, rendíthetetlen hittel beszélt Isten életeket megváltoztató hatalmáról, aki Samáriában Elizeus által munkálkodott
(3. vers). Így a Babilonba hurcolt Dánielhez és társaihoz hasonlóan képes volt arra, hogy sanyarú helyzetében is
dicsőíteni tudja Istent. Ezért Isten úgy alakította fogsága körülményeit, hogy legyen alkalma beszélni a hitéről. Ellen
G. White szerint „A fogoly leány magatartása abban a pogány házban nagyszerűen tanúsítja,
milyen befolyása van a gyermekkorban kapott otthoni nevelésnek” (Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent
Kiadó, 154. o.).
Ezek szerint hogyan teheti vonzóvá a személyünket és a ránk bízott
igazságot a hitünk, az életstílusunk meg mindaz, amit teszünk?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az pedig elképesztő, hogyan reagált Izrael királya, amikor megkapta a
levelet. „Hát Isten vagyok én? Képes lennék meggyógyítani egy leprást? A szavai is érzékeltették, hogy milyen
rettegett volt ez a betegség, ami csak csoda folytán múlhatott el. Valamiért azt sugallhatta a levél, hogy a
királytól várják a gyógyítást. A király tudta, hogy erre ő képtelen, ezért a kérést csapdának vélte, ami bajt hoz
rájuk.
.
|
Július 14 |
Kedd |
Elizeus próféta szolgálata, ami több mint ötven évet ölelt fel a Kr. e. IX.
században, tizennyolc epizódból álló sorozatban jelenik meg előttünk. Döntően nyilvános szolgálata főként abból állt,
hogy ő vezette a prófétaiskolát. Tett csodákat és jeleket egyes emberek életében, mint ahogy országos szinten is.
Tanácsát kikérték királyok és közemberek egyaránt.
Mit tudhatunk meg 2Kir 2:1-15 verseit
olvasva Elizeus elhívásáról és szolgálatáról?
_____________________________________________________________
Kérdés nem fér hozzá, hogy Isten hívta el Elizeust. Fantasztikus
tapasztalatai voltak, amelyek bizonyára megerősítették elhívása tudatát. Még fontosabb azonban, hogy a Lélek „kettős
mértékét” kérte. Ez is mutatta, hogy tisztában volt vele: ha azt akarja tenni, amire az Úr elhívta, isteni erőre van
szüksége, egymaga tehetetlen lenne. Istennek ez az embere már akkor megértette, amit Jézus is kijelentett évszázadokkal
később: „Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlőveszszők: Aki énbennem marad, én pedig őbenne, az terem sok
gyümölcsöt: mert nálam nélkül semmit sem cselekedhettek” (Jn 15:5). Ez olyan
tanulság, amit mindnyájunknak meg kell szívlelnünk, akármilyen pozíciót is töltsünk be az Úr művében!
Amint Elizeus elhívásának történetéből nyilvánvalóan láthatjuk, Isten meg
is adta neki ezt az erőt. Elizeus így szólt a királyhoz: Hadd tudja meg Naámán, „hogy van
próféta Izráelben” (2Kir 5:8). Ezzel bemutatta, hogy egészséges, őszinte kép élt benne saját szerepéről és
elhívatásáról.
Az is érdekes jelenet lehetett, amikor a hadvezér és kísérete teljes
pompájában megjelent Elizeus házának ajtaja előtt, ami minden bizonnyal jóval kisebb és szerényebb lehetett, mint az a
luxus, amit Naámán élvezett. Elizeus azonban egy cseppet sem tűnt megszeppentnek Naámán és a seregei előtt. Még annyit
sem tett meg, hogy kilépjen a ház elé, fogadni a nagyhatalmú embert, aki felkereste, csak kiküldött valakit, aki a
hadvezérnek egy parancsot adott át. A Damaszkuszból megtett hosszú útjának az volt az egyetlen jutalma, hogy
kurtán- furcsán felszólították: menjen el a Jordán folyóhoz megfürödni. Viszont egy ígéretet
is kapott: „megtisztulsz” (10. vers).
Kétségkívül sérelem érte ennek a fontos embernek a büszkeségét, de talán
éppen ez volt a cél.
.
|
Július 15 |
Szerda |
Mit tudhatunk meg 2Kir 5:11-14 verseiből
Naámánról és arról, hogy mi mindent kellett megtanulnia? És számunkra mi a tanulság ebből?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Naámán talán nem habozott volna, ha Elizeus próféta személyesen kimegy
előkelő vendégéhez, és a pogány vallásokban megszokott ördögűző mozdulatokat tesz, varázsigéket mormol, meg egyéb
rituálékat követ. Fogadtatásában azonban két dolog is zavarta. Egyrészt a próféta nem lépett ki a házából üdvözlésére,
és mindennek tetejében pedig elküldte a Jordán folyóhoz, hogy majd ott gyógyul meg a leprából.
A protokoll szabályai szerint Naámánnak igaza volt. Eliezusnak ki kellett
volna mennie elé. Damaszkusz tisztább vizű folyói kétségkívül jobbak voltak az iszapos Jordánnál. Isten viszont Elizeus
által éppen egy izraeli folyóhoz, a Jordánhoz küldte Naámánt. A gyógyítás egész folyamatát úgy tervezte el az Úr, hogy
bemutassa: először is, van prófétája az igaz Istennek Izraelben, másodszor pedig, az Úr megjutalmazza a hívő
engedelmességét.
Naámánt meggyőzték kísérői, hogy engedelmeskedjen új, isteni
„parancsnokának”, legalább próbálja meg. Azzal érveltek, hogy Naámán elviselte volna, ha a javasolt gyógymód különösen
bonyolult, és így végül rá tudták beszélni. Nem lehetett könnyű legyőznie a büszkeségét, amikor egy kis rabszolgára meg
egy idegen prófétára hallgatott, aki ráadásul nem is tanúsított nagy tiszteletet iránta, végül pedig még a saját szolgái
is győzködték. Csakhogy kétségbeesetten vágyott a gyógyulásra.
„Beméne azért a Jordánba, és belemeríté magát abba hétszer az Isten
emberének beszéde szerint, és megújult az ő teste, mint egy kisgyermek teste, és megtisztult”
(2Kir 5:14).
A hadvezér győzött büszkesége felett és eleget tett Isten kinyilvánított
akaratának. Amint hétszer belemerült az iszapos Jordán folyóba, meggyógyult.
Hogyan mutatkoznak meg azok az elvek Naámán történetében, amelyekről Róm
6:4-11 verseiben is olvashatunk? Milyen módon tapasztaltuk már a Krisztusban való „új
élet” valóságát?
.
|
Július 16 |
Csütörtök |
„…most tudom már, hogy nincsen az egész
földön Isten, csak Izráelben! Azért most vedd el, kérlek, ez ajándékot a te szolgádtól”
(2Kir 5:15). Hogyan mutatják be ezek a
szavak a megváltás élményét (lásd még Róm 6:1; 1Jn 5:2-3; Jel 14:12)?
_____________________________________________________________
Könnyű lett volna Naámánnak a gyógyulás után a Jordántól egyenesen
viszszatérni Damaszkuszba. Ő azonban köszönetét kifejezve a kíséretével együtt visszament a prófétához. Ekkor már
személyesen találkozott Elizeussal. A Biblia fő témája az, hogy Izrael Istene az egész világ Ura. Az ószövetségi
kinyilatkoztatás egyik csúcspontja éppen ez volt, ami egy pogány ember szájából hangzott el. Naámán megtérése világossá
tette, hogy új tapasztalata Izrael Istenéhez kötődik. A próféta izraelita volt, a Jordánt Izrael legfontosabb folyójának
tartották, a hetes szám pedig világosan kapcsolódik a teremtés Istenéhez.
Naámán esetében látjuk az igaz hit hatásának példáját: Naámán megkapott
valamit, amit egyedül semmiképp sem szerezhetett volna meg. Elizeus visszautasította az ajándékokat (2Kir 5:16),
amivel azt akarta bemutatni, hogy az üdvösség nem érdemelhető ki vagy vásárolható meg, hanem teljes mértékben Isten
kegyelméből van. Naámán készsége pedig a hit válaszát mutatja, amikor viszonozni akarta, amit Elizeus érte tett. Hálás
volt azért, amit kapott, ez ösztönözte. Elizeus azonban nem fogadta el az ajándékot. Ábrahám példáját követte ezzel, aki
segített a pogány királyoknak, de e szavakkal utasította el a jutalmat: senki ne mondja, hogy „Én gazdagítottam meg
Ábrámot” (1Móz 14:23). Elizeus tisztában volt vele, hogy ha elfogadja az ajándékot,
csökkenti Naámán szemében az eset tanulságát. A gyógyítás Isten tette volt, pusztán kegyelemből.
„Mindenki gondolataiban legyen teljesen egyértelmű ez a dolog: Ha
elfogadjuk Krisztust Megváltónknak, Urunknak is el kell fogadnunk. Nem lehet meg a bizonyosságunk és tökéletes bizalmunk
Krisztusban mint Megváltónkban, míg nem ismerjük el Királyunkként és nem tartjuk be
parancsolatait. Ezzel adjuk bizonyságát Isten iránti hűségünknek. Akkor hitünkben megvan az őszinte visszhang, mert a
hitünk cselekvő hit, szeretet által munkálkodik” (Ellen G. White: Faith and Works. 16. o.).
Ha mások látják az életünket, mit találnak benne, ami Isten iránti
szeretetünket mutatja mindazért, amit Krisztusban értünk megtett?
.
|
Július 17 |
Péntek |
„Századokkal azután, hogy Naámán gyógyult
testtel és megtért lélekkel viszszatért otthonába, a Megváltó utalt e szíriai csodálatos hitére. Tanulságul állította
mindazok elé, akik vallják, hogy Istent szolgálják. »Sok leprás volt Izráelben Elizeus próféta idejében, de
egyikük sem tisztult meg, csak a szír Naámán« (Lk
4:27). Isten sok izraeli bélpoklost hagyott betegen, mert hitetlenségük elzárta őket attól, ami javukat szolgálta volna.
Isten úgy látta, hogy ez a pogány főember, aki hű ahhoz, amit helyesnek hisz, és érzi tehetetlenségét, méltóbb áldására,
mint Izráel nyomorultjai, akik semmibe vették és lebecsülték Istentől kapott kiváltságaikat. Isten munkálkodik azokért,
akik értékelik kegyelmi ajándékait, és felfogják a mennyből kapott világosságot” (Ellen G. White: Próféták és
királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 158. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Az évek során sok vitát kavart, hogy mi is történt Naámán gyógyulása
után. 2Kir 5:17-19 verseiben Naámán komoly hitvallomást tett: „a te szolgád többé
égőáldozattal, vagy egyéb áldozattal nem áldozik idegen isteneknek, hanem csak az Úrnak” (17. vers). Viszont
közvetlenül ezután még hozzáfűzte: „Ebben a dologban legyen az Úr kegyelmes a te szolgádnak, hogy mikor bemegy
az én uram a Rimmon templomába, hogy ott imádkozzék, és ő az én kezemre támaszkodik, ha akkor én is meghajlok
a Rimmon templomában: azt, hogy én meghajlok a Rimmon templomában, bocsássa meg az Úr a te szolgádnak ebben a
dologban” (18. vers). Mi minden következik Elizeus válaszából? Mennyi türelmet és megértést kell a keresztény
misszionáriusoknak gyakorolni az új megtérőkkel, főként, ha más vallási, kulturális háttérből jönnek?
2.
Milyen gyorsan kellene az új hívőknek megérteni
és átvenni a keresztény kultúrát? „A sareptai özvegy és a szíriai Naámán a rendelkezésére
álló világosság szerint élt, ezért igazabbak voltak Isten választott népénél, mely elfordult tőle és kényelemért, világi
méltóságért feláldozta szent alapelveit” (Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó,
274. o.).
3.
Naámán gyógyulást és üdvösséget nyert a
cselekedeteiből megnyilvánuló hite által. Beszélgessünk még a hit és a cselekedetek kapcsolatának egész kérdésköréről!
Miért olyan fontos megérteni mindkettő meghatározó, ugyanakkor eltérő szerepét a megváltás tapasztalatában?
BÉRCES JUDIT:
HA AKAROD
Gyakran olyan természetes,
hogy mint atyját a gyermek,
mindenben egyre kérlek.
Apró-cseprő dolgokban,
mindenben,
a hétköznapokban:
Istenem,
légy velem!
Utamon
jöjj velem!
Gyakran olyan természetes,
hogy mint atyját a gyermek,
mindenben egyre kérlek.
De gyakran észreveszem,
hogy már nem vagy velem.
Valamit mondtam, tettem,
valahová magamtól mentem,
s már nem fogod kezem.
Olyankor olyan nehéz kérnem.
Nincs hozzá
gyermeki jogom.
Olyankor csak azt mondhatom:
Uram: Ha akarod…
Ha akarod, megtisztíthatsz…
Ha akarod, visszaállíthatsz…
Ha akarod, vezethetsz
újra a jóra!
Ha akarod…
Áldalak,
hogy válaszod
mindig kész,
s már nyújtod kezed,
hogy megérints:
Akarom!