2. tanulmány − 2014
Október 4 - 10.Hitünk tökéletesítése
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Lukács 12:16-21;
17:5-6; Filippi 3:12-15; Jakab 1:2-3, 19-21; 1Péter 1:6-7
„Nézvén a hitnek fejedelmére és bevégzőjére
Jézusra, aki az előtte levő öröm helyett, megvetve a gyalázatot, keresztet szenvedett, s az Isten királyi székének
jobbjára ült” (Zsid 12:2).
Egy fogorvos elmondta, hogy miért hibátlanok az általa felhelyezett koronák. „Soha nincs problémám a koronákkal, amelyeket a fogtechnikus átküld. Ha tökéletes mintát adok neki, tökéletes koronát készít.” A fogorvos nem aggódik a végeredmény miatt. Arra összpontosít, amit neki kell megtennie a folyamat kezdeti szakaszában.
Hasonlóképpen a kereszténynek sem amiatt kell izgulna, hogy végül elég jó lesz-e a jelleme. Ez már Isten munkája. A mi szerepünk megharcolni „a hitnek szép harcát” (1Tim 6:12), tekintetünket Jézusra, „a hitnek fejedelmére és bevégzőjére” (azaz tökéletessé tévőjére) szegezve (Zsid 12:2). Ha így hiszünk Krisztusban, Ő képes munkálni bennünk „mind az akarást, mind a munkálást jó kedvéből” (Fil 2:13), valamint el tudja végezni az elkezdett jót (Fil 1:6). Hit nélkül az ember érezheti magát reménytelen helyzetben lévőnek, legyőzöttnek, még mielőtt bármit is elkezdene, mert önmagára és nem Krisztusra összpontosít.
Amint Jézus mondja: „Az az Isten dolga, hogy higgyetek abban, akit ő küldött” (Jn 6:29).
Látni fogjuk majd, hogy Jakab ezt a fontos lelki igazságot segít megérteni.
KITARTÓ HIT |
Október 5 |
Vasárnap |
Mi a közös abban, ahogy Jakab és Péter a megpróbáltatásokhoz
viszonyult (Jak 1:2-3; 1Pt 1:6-7; 4:12-13)? Hogyan fogadjuk ezt a határozott bibliai
tanítást?
_____________________________________________________________
A szenvedést senki nem szereti, ha tehetjük, majdnem mindig el
is kerüljük. A Jak 1:3 versében használt, hitpróbaként fordítható görög szó a
dokimion. Azt a folyamatot írja le, amivel valaminek a valódiságát bizonyítják. Péter a hitünk próbáját az arany
megtisztításához hasonlítja. Még ha nem is kellemes az efféle megpróbáltatás, Isten azt várja, hogy végül majd jó lesz
az eredmény. A próbák ne ijesszenek meg, ne csüggesszenek el! Ha hűek maradunk, úgy kerülünk ki, „mint az arany”
(Jób 23:10; vö. Péld 17:3).
Ezért örüljünk, ha megpróbáltatás ér, kiváltképp akkor, ha ez a
hitünk miatt történik. Ahogy Jézus mondja: „Örüljetek és örvendezzetek, mert a ti jutalmatok bőséges a
mennyekben” (Mt 5:12). A próbák hatására még jobban értékeljük, amit Krisztus szenvedett
el értünk. 1Pt 4:13 versében rámutat az apostol, hogy így mi is részesülhetünk Krisztus
szenvedéseiben. Röviden tehát minden szenvedésen túl kell látni; mögé kell nézni, hogy észrevegyük azt, amit Isten abból
ki akar hozni. És itt lép be a hit. Hinnünk kell, hogy Isten a szerető Atyánk, rá kell bíznunk magunkat a
bölcsességére, majd pedig Igéje szerint kell cselekednünk. Bátran bízhatjuk a jövőnket az Úrra (lásd Róm 8:28).
Valójában csakis úgy lehetünk képesek örülni a próbák között, ha hittel élünk, személyesen megismerjük Isten
szeretetét és annak fényében járunk, hit által.
Jak 1:3 szerint az a hitpróbák végső célja, hogy
kitartóvá váljunk. A kitartást jelentő görög szót (hüpomoné) úgy is fordíthatjuk, hogy állhatatosság,
tűrés, elviselés. A hüpomoné arra utal, ami minden másnál tovább kitart, mert megnyugszik Isten végső
szabadításában (amint Lk 21:19 versében is látjuk).
Egy dolog hűségesnek maradni Istenhez a próbák idején, nem
veszíteni el a hitünket, hanem még a legnehezebb helyzetben is az Úrba kapaszkodni. Viszont itt azt olvassuk, hogy
örüljünk a megpróbáltatásoknak. Nem túl nagy kérés ez? Időnként épp elég nehéz hűséggel kitartani a próbákban,
ráadásul még örülnünk is kellene? Pedig pontosan erre szólít az Ige. Hogyan tanulhatunk meg örülni ilyen
körülmények között, amikor semmi kedvünk nincs hozzá?
TÖKÉLETESSÉG |
Október 6 |
Hétfő |
Olvassuk el Jak 1:2-4 verseit!
Figyeljük meg a folyamatot: hit, próba, kitartás, tökéletesség. Jakab a hittel kezdi, mert az az alapja minden igazi
keresztényi tapasztalatnak. Majd pedig elmondja: szükségünk van rá, hogy a nehézségek próbára tegyék hitünk valódiságát.
A próbák megtaníthatnak a kitartásra, hogy végül ilyesmi ne érjen váratlanul, ne terítsen le. Istennek az a célja, hogy
„tökéletesek és épek legyetek minden fogyatkozás nélkül” (Jak 1:4). A szöveg
nyelvezete ennél nem is lehetne emelkedetebb. A tökéletes (teleiosz) szó a lelki érettséget jelöli, míg az
ép (holoklérosz) azt fejezi ki, hogy valami minden tekintetben teljes. Mennyivel többé válhatnánk az
Úrban, ha képesek lennénk meghalni énünknek és engednénk, hogy Ő „munkálja” bennünk „mind az akarást,
mind a munkálást jó kedvéből” (Fil 2:13)!
Olvassuk el Ef 4:13 és Fil
3:12-15 verseit! Az Ige alapján a keresztények hogyan gondoljanak a tökéletességre?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Pálhoz hasonlóan Krisztus követői addig nem lehetnek
elégedettek, amíg életüket nem tudják egészen Mesterük önzetlenséggel, önfeláldozó szeretettel jellemezhető életéhez
igazítani. Soha nem fogjuk úgy érezni, „hogy már elértem, vagy hogy már tökéletes volnék” (Fil 3:12).
Figyeljük meg azt is az idézett szakaszokban, hogy a hangsúly a jövőre kerül. Pál arra mutat előre, amit Isten megígért
a Jézusba vetett hit által. A keresztény soha életében nem mondhatja el, „hogy már elértem”, legalábbis a jellem
vonatkozásában nem. (Észrevettük, hogy aki azt mondja magára: „már elértem”, az általában kellemetlen, önigazult ember?)
Olyanok vagyunk, mint egy műalkotás, mindig lehet még javítani rajtunk. Isten pedig éppen ezt ígérte meg – ha hittel
kitartunk, igyekszünk naponta átadni neki az életünket, benne bízva, engedelmesen.
Vajon elég jók lennénk ahhoz, hogy üdvözüljünk, ha most
azonnal meghalnánk? És ha két héttel azután ragadott volna el a halál, hogy elfogadtuk
Jézust? Vagy hat hónap múlva már elég jók leszünk? A tökéletesedés bármely szintjén legyünk is, mindig szükségünk van
Krisztus igazságának palástjára! Mi következik ebből?
HITTEL KÉRNI |
Október 7 |
Kedd |
Miben különbözik a bölcsesség a tudástól? Milyen kapcsolatot
lát Jakab a bölcsesség és a hit között (Jak 1:5-6)?
_____________________________________________________________
Furcsának tűnhet, ahogy Jakab megjegyzi: „Ha pedig valakinek
közületek nincsen bölcsessége…” Először is, ugyan ki gondolja magáról, hogy már elég bölcs volna? Salamon
például felismerte, hogy mire van szüksége, ezért alázattal kérte: „Adj azért a te szolgádnak értelmes szívet,
hogy… tudjon választást tenni a jó és gonosz között” (1Kir 3:9). Később pedig így írt:
„A bölcsességnek kezdete az Úrnak félelme” (Péld 9:10).
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy jól tudjuk, mit jelent
a bölcsesség. Viszont hogyan mutatnak rá a következő igehelyek a bölcsesség másik oldalára? Jak 1:19-21;
2:15-16; 3:13
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A bölcsességet gyakorlati dologként mutatja be Jakab levele
éppúgy, mint A példabeszédek könyve: nem az, amit tudunk, hanem
ahogyan élünk. Például: „legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra” (Jak 1:19).
Platóntól származik a mondás: „A bölcs emberek azért beszélnek, mert van mondanivalójuk; a
bolondok azért, mert mondaniuk kell valamit.” Más szóval, megeshet, hogy nagy tudásra tettünk szert a világ kínálatából,
mégis hiányzik belőlünk az igazi bölcsesség.
Mivel az igazi bölcsességnek Isten a forrása, leginkább úgy
nyerhetünk bölcsességet, ha Őt hallgatjuk – olvassuk Igéjét, időt szakítunk arra, hogy Krisztus életéről
gondolkodjunk, „ki bölcsességül lőn nékünk Istentől” (1Kor 1:30). Ha
megtanuljuk Krisztus jellemét tükrözni az életünkben, a gyakorlatba ültetjük át az igazságot,
ami Jézusban van.
Olvassuk el ismét Jak 1:6 versét!
Hittel kell kérnünk, nem kételkedve. Nem nehéz ez néha? Ugyan ki az, aki időnként nem küzd kételyekkel? Akkor viszont
fontos imádkozni és elgondolkodni azon, hogy milyen sok okunk van a hitre: Jézus története, a bibliai próféciák és a
személyes tapasztalataink. Hogyan segít megbirkózni az esetlegesen felmerülő kételyeinkkel, ha ezt tesszük?
A HIT ELLENTÉTE |
Október 8 |
Szerda |
Olvassuk el Jak 1:6-8 verseit!
Miről ír itt az apostol?
_____________________________________________________________
A kétkedés szó arra utal, hogy valaki belülről
meghasonlott. Ez segít megérteni a fogalom kapcsolatát az ingatagsággal. Világos példát látunk erre Kádes- Barneánál.
Izráel válaszút előtt állt: vagy elindulnak hittel, vagy fellázadnak az Úr ellen. Elképesztő módon a lázadást
választották, és vissza akartak térni Egyiptomba, ahol szolgaságban éltek. Miután Isten közbelépett és Mózes által
kijelentette, hogy a pusztában fognak meghalni, hirtelen „hinni kezdtek”. Ezt mondták: „Ímé készek vagyunk elmenni a
helyre, amelyről szólott az Úr, mert vétkeztünk” (4Móz 14:40).
„Most úgy látszott, hogy őszintén megbánták bűnös
viselkedésüket, de valójában inkább annak következményei miatt bánkódtak, nem pedig hálátlanságuk és engedetlenségük
miatt. Amikor rájöttek, hogy az Úr nem lágyult meg, nem engesztelődött meg irántuk, akaratosságuk újra feltámadt és
kijelentették, nem térnek vissza a pusztába. Isten azzal, hogy megparancsolta nekik az ellenségeik földjéről való
visszavonulást, tulajdonképpen látszólagos engedelmességüket tette próbára. Bebizonyult, hogy engedelmességük nem volt
őszinte és valóságos” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 354. o.).
Mit mond a hitről Jézus Lk 17:5-6
verseiben?
_____________________________________________________________
Amikor a tanítványok több hitet kértek, Jézus azt felelte nekik,
hogy elég volna, ha egy mustármagnyi hitük lenne. Igazából az számít, hogy a hitünk él-e, fejlődik-e, ami pedig csak
akkor történhet meg és fog is megtörténni, ha folyamatosan Istenben bízva, hittel haladunk előre, legyünk bármilyen
körülmények között. Ám időnként kételyek ütik fel a fejüket bennünk. Világunk kétségekkel és szkepticizmussal bombáz,
ettől senki sem mentesül. Csak azt tehetjük, hogy mindvégig imádkozunk; emlékeztetjük magunkat, hogy Isten a múltban
híven betartotta az ígéreteit, ezért a jövőnket is rábízhatjuk.
Milyen okok késztetnek arra, hogy bízzunk Istenben, az
ígéreteiben és tudjunk hittel élni? Vegyük sorra őket részletesen, gondolkodjunk erről! Így csak erősödhet a hitünk!
GAZDAGOK ÉS SZEGÉNYEK |
Október 9 |
Csütörtök |
Ebben a rövid levélben Jakab nagy figyelmet szentel a
szegényeknek. Némelyek egyenesen úgy gondolják, hogy éppen ez az irat fő témája. Csakhogy mai füllel hallgatva az
apostolnak a gazdagok elleni kijelentései és a szegények védelmében megfogalmazott szavai szinte túlzónak, meglepőnek
tűnnek. Pedig ő sem mondott mást, mint Jézus.
Vö. a következő verseket! Mi a közös üzenetük? Milyen
intést, figyelmeztetést jegyezhetünk meg mindannyian e félreérthetetlen szövegekből?
Jak 1:9-11 és Lk 8:14
__________________________________________
Jak 1:27 és Mt 25:37-40
________________________________________
Jak 2:15-16 és Lk 10:29-37
_____________________________________
Jak 5:1-4 és Lk 12:16-21
_______________________________________
Jakab természetesen nem zárja be Isten országának ajtaját minden
gazdag ember előtt, de mint Jézus, úgy ő is tisztán látja a vagyonnal járó alattomos kísértéseket. Akár gazdagok, akár
szegények vagyunk, az igazi jutalmat tartsuk szem előtt! Az a baj a pénzzel, hogy megtévesztve rávehet: az örökkévaló
dolgok helyett olyasmire összpontosítsuk a figyelmünket, ami csak ideig-óráig tart (2Kor 4:18).
A hatalmas vagyon, a magas iskolai végzettség vagy a jelentős
társadalmi befolyás vitathatatlanul elválaszthat azoktól, akik „kevésbé szerencsések”. Viszont az őskeresztény egyháznak
úgy sikerült egyben tartania e két csoportot, hogy megfordította a világi értékrendet. Ott látható az alázat szerepe,
hogy aki a legszerényebb helyet foglalja el, az részesül majd dicsőségben, azt magasztalják fel.
„Ameddig vannak éhezők Isten világában, akiknek étel kell,
mezítelenek, akiket fel kell öltöztetni, az üdvösség kenyere és vize után epedő lelkek, addig minden szükségtelen
élvezet és minden többlet tőke a szegényekért és ruhátlanokért kiált” (Ellen G. White: Welfare Ministry. [Jótékony
szolgálat.] 269. o.).
És mi a helyzet veled? Nem számít, hogy szegény vagy gazdag
vagy, csak az, hogyan viszonyulsz a pénzhez. Mitől válik különösen veszélyessé a pénz a lelki életünkre nézve?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 10 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent
Kiadó. „A Hegyibeszéd” c. fejezet, 244-258. o.
„Isten azt akarja, hogy a szolgái megismerjék, milyen is a
szívük valójában. Hogy rádöbbenjenek valós állapotukra, engedi, hogy a szenvedés tüze perzselje meg őket és így
megtisztuljanak. Az élet megpróbáltatásai Isten eszközei, amelyek által eltávolítja a
jellemünkből a tisztátalanságokat, a gyarlóságokat és a durvaságot, felkészítve a dicsőséges mennyei angyalok tiszta
társaságára. Majd pedig, miközben áthaladunk a nehézségeken, amint a szenvedés lángjai felcsapnak körülöttünk, vajon ne
a láthatatlan dolgokra, a hervadhatatlan örökségünkre, a halhatatlanságra, a felmérhetetlenül nagyobb és komolyabb
dicsőségre szegezzük-e a tekintetünket? Ha így teszünk, a tűz nem emészt meg, csak a salakot távolítja el belőlünk.
Végül hétszerte tisztábbá válunk és rajtunk lesz Isten pecsétje” (Ellen G. White cikke, The Advent Review and
Sabbath Herald. 1894. április 10.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Szenvedés idején mely bibliai
szereplők történetéből merítünk leginkább bátorságot? Megtanultunk már örülni a próbáknak? Ha
igen, mondjuk el a csoportunk tagjainak, mi segített hozzá! Viszont – amennyiben nem kényelmetlen számunkra – akkor is
beszéljünk erről a kérdésről, ha ilyen helyzetben nem tudunk örülni!
2.
Időzzünk még el egy darabig annál
a gondolatnál, hogy az igazi bölcsesség nem annyira elméleti ismeret, mint inkább az, amit hit által, Krisztusban
teszünk. Ugyanakkor miért nem tarthatjuk feleslegesnek az elméleti tudást? A helytelen tanítás
például miért lehet különösen ártalmas az ember hitéletére nézve?
3.
Egy fiatalember barátja súlyos
próbákat élt át. A fiatalnak még látni is fájt a küzdelmeket, arra viszont felfigyelt, hogy a barátja növekedett a
kegyelemben, a szenvedés után pedig egészen más, jobb ember lett! Mit tanultunk azokból a küzdelmeinkből, amelyek
lelkileg áldásunkra váltak? Vajon más módon is megtanulhattuk volna mindazt?
4.
Mit mondhatunk annak, aki őszinte
hívőnek tűnik, mégis beismeri, hogy időnként legyűrik a kétségei? Hogyan segíthetünk?
BÓDÁS JÁNOS:
LEHETETLEN
Te azt mondod, hogy lehetetlen
És leereszted a kezed,
Csüggedt-fásultan belenyugszol:
Ha nem lehet, hát nem lehet!
Te azt mondod, hogy lehetetlen
S befagy az ajkad, a szíved,
Már alig mersz, s kihal belőled
Minden nagy, hősi lendület.
S miattad dúlhat itt a gazság.
Fertőzhet a bűn, a kapzsiság.
Hagyod, hadd rohanjon vesztébe
Dühödt őrültként a világ.
Hát mit tehetnék? Nincs hatalmam;
Se szó, se vér, se könny, se jaj,
Se ész, se fegyver nem segít már,
Se ezer nábob, se arany…
Legyen, mi lesz… Ha ég az erdő,
Ki oltja el, s mit ér a gát,
Ha a tenger kilép medréből,
S dühödt őrültként dobálja magát?
Lehetetlen, – hát lehetetlen!
Méreggel, átokkal teli a világ,
– szenny, láz, kelevény már!
Lehetetlen megmenteni. |
Így szólsz, mert hitvány, nyavalyás vagy,
S tapló van melleden belül.
És nem tudod, hogy a hívőnek
A lehetetlen sikerül!
Szavára forrás kél a pusztán,
A néma szól, a béna megy,
Manna hull, a hegyre hág a tenger,
Vagy tengerbe lép a hegy!
Szeretet lesz a gyűlöletből,
A büszke megalázkodik,
A kapzsi ingét odaadja,
S a káromló imádkozik!
Vízen járhatsz, tűzön mehetsz át,
Ha hiszel! – s mindez nem mese,
Példák beszélnek, nézd, körülvesz
A „bizonyságok fellege”!
Higgy, és minden lehet! Ne ejtsd
Le csüggedt-fáradtan fejed.
Lehet béke, lehet bocsánat,
Új élet, jóság, szeretet...
Erő, fegyver, ész, pénz, ravaszság,
Könyörgés – semmi nem segít:
De megmentheti a világot A legnagyobb erő: A HIT! |