11. tanulmány − 2013
Június 7 − 13.Az apostolok és a törvény
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
János 15:1-11; Apostolok cselekedetei 10:9-14; Róma
3:31; 6:15; Zsidók 3:7-19; Jakab 2:1-26; Júdás 5-7
„Azért ám a törvény szent, és a parancsolat szent és igaz és jó”
(Róm 7:12).
Isten törvényének
szakadatlan érvényességét olyan sok bizonyság támasztja alá, akkor miért vitatja
mégis annyi keresztény? Először is, némelyek (amint láttuk) egyes újszövetségi
szövegekre mutatnak, amelyek a törvény szerepének téves értelmezését ítélik el,
de ezek alapján arra a következtetésre jutnak, hogy magával a törvénnyel van a
probléma. Ezért állítják, hogy a törvény már nem kötelezi az
új szövetség alatt lévő hívőket.
Másodszor, vannak,
akiknek erős meggyőződésévé vált, hogy a keresztények számára nem kötelező a
szombat. Álláspontjukat igazolandó azt hangoztatják,
hogy a parancsolatok a keresztre lettek szegezve Jézussal.
Harmadszor pedig,
egyesek azzal érvelnek, hogy míg kilenc parancsolat továbbra is érvényben van, a
negyedik parancsolatban a szombat helyét átvette a vasárnap, Jézus
feltámadásának tiszteletére.
A fentebb felsorolt
álláspontokkal számos probléma adódik. Ezen a héten azt fogjuk megvizsgálni,
hogyan viszonyultak Krisztus apostolai a törvényhez, ugyanis ha Krisztus halála
után a törvény már érvénytelenné vált vagy módosult volna, arról az apostoloknak
bizonyára tudniuk kellett volna.
PÁL ÉS A TÖRVÉNY |
Június 8 |
Vasárnap |
Pál apostolról
mondják, hogy ő volt a kereszténység igazi megalapítója. Ez persze nem így van.
Való igaz, hogy sokat köszönhetünk neki a keresztény tanítások teológiai
megértése szempontjából. A huszonhét újszövetségi könyvből tizenhármat ő írt, de
gyakorlatilag írásainak minden tanítása a Szentírás más részeiben is
megtalálható. Némelyek főként azért mondják, hogy Pál „új” vallást indított el,
mert tévesen értelmezik a törvényről és a kegyelemről szóló tanítását.
Nézzük meg a következő igéket: Róm 3:28; 6:14; 7:4;
Gal 3:24-25! Első látásra miért nem nehéz úgy gondolni, hogy e versek hatályon
kívül helyezik a törvényt?
_____________________________________________________________
Ha csak az adott
verseket olvasnánk, valóan az lehetne a benyomásunk, hogy a keresztényekre már
nem vonatkozik a törvény. Viszont ezek az igék mind egy szélesebb összefüggés
részét képezik, amivel tisztában kell lennünk, ha valóban meg akarjuk érteni Pál
szavainak jelentését.
Vizsgáljuk meg a fentebb idézett versek szövegkörnyezetét, különös figyelmet
fordítva Róm 3:31, 6:15, 7:7-12 és Gal 3:21 verseire!
Hogyan világítanak rá ezek az igék és a szövegösszefüggés is arra, amit Pál a
törvényről mond?
_____________________________________________________________
Aki nem érti a hit általi megigazulás fogalmát, úgy érezheti, hogy Pál
ellentétbe keveredik önmagával. Egy levegővétellel mondja el, hogy bár a
keresztény nincs a törvény alatt, mégis köteles megtartani a törvényt. A
probléma feloldását úgy találjuk meg, ha emlékezetünkbe véssük, hogy Isten
igazságot követel meg mindenkitől, aki hozzá tartozik. Az igazság mércéje Isten
törvénye, viszont amikor az ember a törvényhez méri magát, kevésnek találtatik,
ezért a törvény ítélete alá kerül. Ha a törvény lenne az üdvösség eszköze, akkor
az örök életre nézve senkinek semmi reménye nem lehetne. A keresztény reménysége
nem a törvényben, hanem Jézus Krisztusban van, aki nemcsak tökéletesen
megtartotta a törvényt, hanem Isten csodálatos hatalma által lehetővé is teszi,
hogy a hívők részesüljenek az Ő igazságában (Róm 8:3-4).
Így most már a keresztény szabad lelkiismerettel szolgálhatja Isten törvényét,
mert Krisztus felmentette a törvény kárhoztatása alól (Róm 7:25–8:2).
A Krisztus által kapott kegyelem nem szabadít fel a törvény alól, inkább a
betartására késztet.
PÉTER ÉS A TÖRVÉNY (1Péter 2:9) |
Június 9 |
Hétfő |
Péter a Jézushoz
legközelebb álló apostolok egyike volt, azok közé tartozott, akiket a Mester a
legkorábban kiválasztott, így tanúja lehetett szolgálata főbb eseményeinek.
Cézárea Filippiben ő jelentette ki, hogy Jézus a Messiás. Azon az éjszakán,
amikor a Megváltót elfogták és kihallgatták, követte Kajafás udvaráig. Amikor
pedig a feltámadott Jézus egy reggel a tengerparton megjelent a tanítványainak,
Péter kapott külön felszólítást arra, hogy végezze a szolgálatot, amit Krisztus
rábízott. Amikor a hívők első csoportja összegyűlt pünkösd napján, Péter lett a
fő szónok. Ha tehát Isten bármit is változtatott volna a törvényen, ő bizonyára
tudott volna róla.
Mit találunk ApCsel 10:9-14 szakaszában arról, hogy
Jézus mennybemenetele után hogyan tekintett Péter a zsidók törvényeire? Ha
ennyire komolyan vette az ételekre vonatkozó rendelkezéseket, vajon a
Tízparancsolat folyamatos érvényességéről mit gondolhatott?
_____________________________________________________________
Péter ezt a látomást
több évvel Jézus mennybemenetele után kapta. A tanítványok prédikálásának
hatására már zsidók ezrei fogadták el, hogy Jézus a Messiás. A Biblia
feljegyzésében semmi nem utal arra, hogy a keresztény üzenet bármely része is
felhatalmazást adott volna a törvény elvetésére. Az apostolok
cselekedetei 10. fejezetéből kitűnik, hogy az első keresztények ragaszkodtak
zsidó gyökereikhez.
Vessük össze 2Móz 19:6 és 1Pt 2:9 verseit! Mit
mondhatunk el 2Móz 19:6 szövegkörnyezetéről?
Amikor Péter úgy utalt
hallgatóira, hogy „királyi papság, szent nemzet”, bizonyára azonnal
eszükbe jutott a Sínai-hegyi törvényadás története. Izráel örököseiként Isten
tőlük is elvárta, hogy a törvényében kinyilatkoztatott szövetség feltételei
szerint éljenek. Tehát közvetlenül miután Péter arra emlékeztette hallgatóit,
hogy kik is ők valójában, igaz életre bátorította őket (1Pt 2:11-12).
Arra is figyelmeztetett, hogy őrizkedjenek a törvény nélküli evangéliumot
prédikáló hamis tanítóktól (2Pt 2:21; 3:2).
Gondoljunk bele, hogy mekkorát vétett Péter, és mégis, milyen kegyelmes volt
hozzá Jézus! Hogyan tanulhatunk meg mi is 1) hasonló kegyelemmel viseltetni az
emberek iránt és 2) elfogadni a kegyelmet, amikor valamit elrontunk?
JÁNOS ÉS A TÖRVÉNY |
Június 10 |
Kedd |
Pál után János írta a
legtöbbet az Újszövetség könyveiből: egy evangéliumot, három levelet és
A jelenések könyvét. Ő is Jézus
legelőször kiválasztott tanítványai között volt, és szintén különleges
kapcsolatban állt a Mesterrel. A köztük lévő mély megértés miatt lett ő a
„szeretett tanítvány”. Az evangéliuma végét olvasva (Jn 21:25)
arra gondolhatunk, hogy igen sok személyes dolgot tudott Jézusról. A legszűkebb
tanítványi körhöz tartozó János előtt bizonyára nem maradt volna titok, ha Jézus
valóban eltörli a törvényt.
Olvassuk el Jn 15:1-11 és 1Jn 2:3-6 szakaszát! Ezek
szerint hogyan kell viszonyulnunk Isten parancsolataihoz?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Földi élete végéhez közeledve Jézus el tudta mondani tanítványainak, hogy
hűségesen megtartotta Atyja parancsolatait, és ezért megmaradt Atyja
szeretetében (Jn 15:10). A törvényben Jézus nem
negatívumokat, félresöprendő, eltávolítandó akadályokat látott, inkább a vele és
a többi emberrel való, a szereteten alapuló kapcsolat szempontjából meghatározó
irányelveket. Amikor János, a szeretett tanítvány emlékezteti a keresztényeket
az Isten előtti kötelezettségükre, ugyanúgy a szeretet és az egység nyelvén
szól, mint ahogy Jézus nyilatkozott meg az evangéliumban. János valóban
megértette, hogy mindig is a szeretet volt a törvény lényege (pl. 2Jn 6). Akinek
az Istenhez és az emberekhez fűződő kapcsolatát nem a szeretet jellemzi, az nem
állíthatja, hogy betartja a törvényt.
„Isten törvénye megkívánja, hogy úgy szeressük embertársainkat, mint önmagunkat.
Ezért elménk teljes erejét és minden döntését az a cél vezesse, hogy a lehető
legtöbb jót tegyük… Mennyire tetszik az Adományozónak, ha az ember a lélek
királyi ajándékaival hat másokra! Ezek jelentik az összekötő kapcsot Isten és
ember között és mutatják be Krisztus Lelkét, valamint a menny jellemzőit.
Ékesebben szól a legtöbb prédikációnál a szentség ereje, ami látható, de nem
kérkednek vele. Istent mutatja be, és nagyobb erővel tárja fel az emberek előtt
a kötelességüket, mint a szavak” (Ellen G. White: Manuscript Releases.
20. köt. 138. o.).
Mi a saját tapasztalatunk a törvény és a szeretet közötti kapcsolattal? A
gyakorlatban hogyan fejezhető ki Isten törvényének betartásával a szeretet?
JAKAB ÉS A TÖRVÉNY |
Június 11 |
Szerda |
„Nem ők káromolják-é azt a szép nevet, amelyről neveztettek? Ha ellenben
megtartjátok a királyi törvényt az Írás szerint: Szeressed felebarátodat, mint
tenmagadat, jól cselekesztek. De ha személyválogatók vagytok, vétkeztek,
elmarasztaltatva a törvény által, mint annak megrontói”
(Jak 2:7-9).
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jakabnak csak egy újszövetségi könyvet tulajdonítanak. Ő nem írja le részletesen
a levelében, hogy melyik Jakab is valójában, de általánosan elfogadott, hogy
ennek az apostoli levélnek az írója Jézus testvére. Eleinte talán kételkedett
abban, hogy valóban Jézus lenne a Messiás (Jn 7:5),
ám idővel befolyásos vezetője lett az újszövetségi egyháznak (ApCsel 15:13; Gal
1:19). Ha tehát Jézusnak szándékában állt volna érvényteleníteni az isteni
törvényt, a testvére bizonyára tudott volna róla.
Olvassuk el Jakab levele 2. fejezetét! Mi az alapvető üzenete ennek a
résznek? Miért foglalta össze az apostol a törvény lényegét a 7-9. versekben,
közvetlenül azelőtt, amit az egész törvény megtartásáról mondott?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Pálnak a törvénnyel kapcsolatos tanítását félreértve némelyek állítják, hogy
Jakab ellentmond Pálnak a törvény szerepét illetően. A legnagyobb vita
akörül van, hogy mi a cselekedetek szerepe a
megváltásban. Pál kijelenti, hogy kegyelemből, hit által üdvözülünk, nem
cselekedetekből (Ef 2:8-9), míg Jakab hangsúlyozza:
„holt a hit… cselekedetek nélkül” (Jak 2:26). Ezek a megfogalmazások
azonban nem ellentétesek. Jakab erőteljesen mondja ki azt, amit Pál számos
alkalommal szintén kifejez, hogy a kegyelem nem hatálytalanítja a törvényt.
Amint Pál megfogalmazza Róm 13:9 versében, úgy Jakab
is teljes egészében érti, hogy Isten törvényének a szeretet a lényege (Jak 2:8).
Senki nem állíthatja igazán, hogy megtartja Isten törvényeit, ha nem a szeretet
gyakorlati tettei jellemzik az életét.
JÚDÁS ÉS A TÖRVÉNY |
Június 12 |
Csütörtök |
Júdás levele
az Újszövetség egyik legrövidebb irata,
amiről úgy tartják, hogy Jézus másik testvére írta. Az író önmagát így nevezi:
„Jézus Krisztusnak szolgája”, de azt is hozzáfűzi, hogy Jakab a testvére.
Máté felsorolja Jézus négy bátyjának a nevét, és közöttük szerepel Jakab és
Júdás (Mt 13:55). Az általánosan elfogadott nézet
szerint a rövid apostoli levél írója a Megváltó testvére. Mint ahogy az
eddigiekben említett bibliai írók, úgy Júdás is bizonyára tudott volna róla, ha
Jézus eltörli a törvényt.
Júdás ugyan nem utal
sem a törvényre, sem a parancsolatokra, mégis egész levele az Isten iránti
hűségről, illetve a parancsolatok áthágásának következményeiről szól.
Mit mond Júdás apostol a levele 4. versében a most tárgyalt témával
kapcsolatban?
_____________________________________________________________
Csak azért
beszélhetünk kegyelemről, mert létezik törvény, hiszen bűn nélkül nem lenne
szükség kegyelemre (Róm 5:18–6:15). Annyira rossz,
amit a hamis tanítók képviseltek, hogy hatásukat Júdás az Úr megtagadásával
tekintette egyenértékűnek.
Hogyan világítja meg Zsid 3:7-19 szakasza Jud 5-7
verseinek értelmét? Hogyan mutatnak rá együtt az engedelmesség és a hit közötti
kapcsolatra?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Diplomatikus
stílusában Júdás arra az időre emlékezteti hallgatóságát, amikor Isten
kiszabadította az izraelitákat az egyiptomi szolgaságból. Bemutatta nekik
hatalmát, kinyilatkoztatta törvényét, amikor azonban hűtlenné lettek, rettenetes
következményeket kellett elszenvedniük, mert elszakadtak tőle. Júdás
félreérthetetlenül kijelenti: valóban megtörténhet, hogy az ember elszakad
Istentől, de aki így tesz, ítéletre jut. Júdás éppen olyan világossá teszi, mint
a Szentírás többi része: ha valaki állítja, hogy hisz, engedelmes életével
mutassa be a hitét.
Olvassuk el Júdás levelét! Milyen ígéreteket találunk a szigorú
figyelmeztetések között?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 13 |
Péntek |
„Miért kellett az
apostoloknak tanítást adni az Isten előtti bűnbánatról? Azért, mert a bűnös
viszályban áll az Atyával. Megszegte a törvényt; fel kell ismernie bűnét és meg
kell térnie. Mi a következő teendője? Hogy Jézusra nézzen, mert egyedül az Ő
vére tisztíthat meg minden bűntől. Szükséges a Krisztusba vetett hit, hiszen a
törvény nem képes megmenteni. A törvény elítél, de bűnbocsánatot nem nyújthat a
vétkesnek. A bűnösnek Krisztus vére érdemeire kell hagyatkoznia. 'Avagy fogja
meg erősségemet – mondja irgalmas Megváltónk –, kössön békét velem, békét
kössön velem' (Ézs 27:5)! Urunk kijelentette,
hogy azokat szereti a legjobban, akiknek a legtöbbet bocsátott meg. Csak az
fogja érezni, milyen nagy szüksége van a bűnbocsánatra, aki látja, hogy
beszennyezte a bűn, mivel Isten szent törvényét megszegte. Aki a legteljesebben
meggyőződött a törvény szent kívánalmairól, az fogja vétkei rettenetes voltát a
legtisztábban látni, és ő érzi majd úgy, hogy Isten valóban sokat bocsátott meg
neki” (Ellen G. White cikke, Signs of the Times. 1886. aug. 5.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Milyen fényt vet a negyedév során elemzett bibliai
tanításokra ez az idézet? Mit jelent az, hogy „A
bűnösnek Krisztus vére érdemeire kell hagyatkoznia”?
2.
Gondolkozzunk el Júdás 4. versének intéséről!
Mivel ezek az emberek Krisztus kegyelméről beszéltek, hívők lehettek, de ahogy
Júdás mondja, mégis megtagadták az Urat. Tehát milyen súlyos következményekkel
számolhat, aki hangoztatja, hogy Isten kegyelme eltörölte a törvényt? Valójában
mitől szeretne megszabadulni, aki állítja, hogy már érvényét vesztette a
törvény?
3.
Sátán el akarja söpörni Isten törvényét. Miért
játszik az ő kezére, aki a törvényt elutasítja vagy akár csak egyetlen
parancsolatot elvet?
TÚRMEZEI ERZSÉBET:
„TUDSZ-E VALAMI
JÓT?”
Kérdést őrizgetek szívemben.
Kérdője rég elköltözött.
De milliók szomjúsága, reménye
rejtőzik
tréfás kérdése mögött.
Mert olyan emberi jó hírre várni!
Derűs mosollyal egyet tudakolt,
ha
beléptem: „Tudsz-e valami jót?
Mert ha nem, hát találj ki!”
Tudtam valami jót. Kitalálni se kellett.
Betegágya, halálos ágya mellett
az
a jó hír volt az erő, a béke,
utolsó,
boldog menedéke,
szenvedést
beragyogó, drága cél,
örökké
új örömhír: Jézus él!
„Tudsz-e valami
jót? – visszhangzik egyre bennem.
Tudok! Azóta sem kell bús bajpostásnak
lennem,
fénytelen
szeműek közt fénytelen szívvel mennem.
Örömmondó lehetek énekkel, tettel, szóval,
jó
hírre szomjazókat itatva örök jóval,
szeretni
és szolgálni szent, új erőt adóval,
bánatot
oszlatóval, szívet vigasztalóval!
Évek hulló levelét űzheti őszi szél.
Örök tavaszi jó hír él szívemben
diadalmasan,
frissen: Jézus él!