10. tanulmány − 2013
Május 31 - Június 6.Krisztus, a törvény és a szövetségek
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 9:12-17;
17:2-12; 5Mózes 9:9; Galata 3:15-28; Zsidók 9:15-28;
10:11-18
„És ezért új szövetségnek a közbenjárója ő, hogy
meghalván az első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hivatottak elnyerjék az
örökkévaló örökségnek ígéretét”
(Zsid 9:15).
Az évezredek során
Isten a szövetségek által nyilatkoztatta ki örök
döntését, hogy megmenti az emberiséget. Igaz, a Biblia többes számban említi a
szövetségeket (Róm 9:4; Gal 4:24; Ef 2:12), valójában
azonban egyedül a kegyelem szövetsége létezik, ami által üdvösséget nyernek a
bűnösök, de nem saját érdemeik alapján, hanem Jézus érdemei révén. Isten
mindenkinek megadja, aki igényt tart rá hit által. A többes számú alak
(szövetségek) egyszerűen azt jelenti, hogy Isten haladt előre üdvözítő
szándékaival, és különféle formákban újból kijelentette a szövetséget, amely így
a más-más korban és körülmények között élő népe szükségleteinek megfelelt. Ám
valójában ez mindig is egy szövetség volt – Isten üdvözítő kegyelmének örök
szövetsége.
Ennek a szövetségnek a
lényege Urunk állhatatos, hűséges szeretete, az, amit a Biblia időnként magukkal
a szövetségekkel mutat be egyenlőként (lásd 5Móz 7:9;
1Kir 8:23; Dán 9:4). A szövetség részeként Isten arra hívja népét, hogy
engedelmeskedjenek törvényének, de nem úgy, mintha ez lenne üdvösségük eszköze,
inkább a gyümölcse. Isten örök szövetségének középpontjában mindig is együtt
állt a törvény és a kegyelem.
SZÖVETSÉGI JELEK (1Mózes 9:12-17) |
Június 1 |
Vasárnap |
A
szövetség egyszerű meghatározása, hogy két fél között köttetett megállapodás;
vagy mindkét fél, vagy csak az egyik ígéretei alapján. Működésének két alapvető
módja létezik. Az első szerint mindkét szövetséges partner megegyezik a
kapcsolat feltételeiben, kölcsönös ígéreteket téve. Ez a helyzet
házasságkötéskor, üzleti társulás vagy akár tulajdonvásárlás esetén. A másik
kategóriába sorolható az, amikor az egyik fél kezdeményezi a szövetségkötést, ő
határozza meg az ígéreteket és azokat a feltételeket is, amelyek nem képezhetik
vita tárgyát, a másik felet pedig részvételre hívja. Erre példa lehet az
adófizetés vagy egy oktatási intézménybe való beiratkozás. Mindkét esetben a
felek egyaránt kiléphetnek a szövetség kötelékéből, de általában ez
következményekkel jár. (Például aki nem fizeti a lakáshitelét,
az végül elveszíti az otthonát, vagy aki nem hajlandó
befizetni az adót, arra büntetés vár.)
A
szövetség megpecsételését rendszerint jelzi egy jelkép. Aki lakást vásárol, a
kölcsönt biztosító intézmény hitelszerződését több helyen is kézjegyével látja
el, az intézmény pedig a tulajdonra vonatkozó hiteles szerződést letétben tartja
a teljes összeg kifizetéséig. Az állam házasságkötést
igazoló dokumentumot állít ki a friss házasoknak. Nem maga a szimbólum, a jel a
szövetség, az csupán utal rá, hogy az a bizonyos szövetség, megállapodás köti az
adott személyt.
Mi a különbség 1Móz 9:12-17 és 17:2-12 szakaszaiban a
jelkép és a szövetség között? Milyen eltérés van e két szövetség között?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
1Móz 9:9 versében Isten szövetséget köt a teremtett
világgal, és megígéri, hogy többé nem pusztítja el a földet víz által. Amikor
feltűnik az égen a szivárvány, mindenkinek emlékezni kell Isten ígéretére. A
körülmetélés jele az izraelita férfiakat emlékeztette az Úr népének szerepére a
nemzetek megáldásában. Az egyik szövetség az egész emberiséggel köttetett, a
másik azonban csak Izráel népével. Az özönvíz után, az emberiség egészére
vonatkozó szövetség értelmében az embereknek nincs konkrét tennivalójuk. Isten
csak kijelentette az ígéretet, ami független a föld lakóinak tetteitől. A
második esetben, az Izráellel kötött szövetséggel azonban már más a helyzet: a
népnek is megvolt a maga része a megállapodás értelmében.
SZÖVETSÉGI ÍGÉRETEK |
Június 2 |
Hétfő |
A szövetségeket
ígéretekre alapozzák. Valójában e két szó rokon értelmű kifejezésnek is
tekinthető. Természetesen a szövetségkötéskor elvárás az, hogy az ígéretet tevő
(szövetségre lépő) személy képes legyen teljesíteni, amit megígért (amire
szövetséget kötött).
Az Ószövetségben találunk helyi, kisebb horderejű ügyeket
érintő szövetségeket (lásd például 1Móz 31:43-54). Jákób és Lábán esete jó példa
arra, hogy a szövetség lehet két fél között köttetett üzleti megállapodás. A
Micpában felállított emlékoszlop lett a csak e két családra vonatkozó
megállapodás jele. A szövetséges felek halála után a megállapodás jelentőségét
vesztette. Az emberi egyezségektől eltérően a Jahve által, Noéval majd
Ábrahámmal kötött szövetségek örökre ható következményeket vonnak maguk után.
Gal 3:15-28 szakasza hogyan világít rá az Ábrahámmal
kötött szövetség szélesebb összefüggéseire?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A Biblia egészében
arról olvashatunk, hogy Isten több egyetemes érvényű szövetséget kötött, amelyek
keretén belül az egész emberi családra vonatkozó ígéreteket tett. Az özönvíz az
egész földet érintette, és erre való tekintettel Jahve megfogadta, hogy többé
nem pusztítja el az egész földet víz által. Ábrahám esetében Isten látta, hogy
az emberiségnek szüksége van az igazságra, ezért megígérte: Ábrahám magva által
minden nép számára áldást ad (1Móz 22:18).
A Sínai-hegyen Isten
egy néppel kötött ugyan szövetséget, ez a szövetség mégis egyetemes
jelentőséggel bír. Az Úr egészen világossá tette, hogy idegenek is részesei
lehetnek a kiválasztott népnek (pl. 2Móz 12:48-49).
Terve szerint az volt Izráel missziós küldetése, hogy a világ világossága legyen
(2Móz 19:5-6).
Hogyan gondolsz az Istennel való szövetséges kapcsolatodra? Vagyis, mit ígért
neked az Úr, és mit kért tőled cserébe?
A SZÖVETSÉG TÁBLÁJA |
Június 3 |
Kedd |
A szövetséget
ígéretekre alapozzák, de általában vannak bizonyos feltételek, amelyeknek eleget
kell tenni az ígéretek teljesítése előtt. Az ábrahámi szövetség részeként körül
kellett metélni minden férfit, aki Ábrahámnak vagy az utódainak a leszármazottja
volt. Amikor Jahve szövetséget kötött Izráel népével, a kapcsolat feltételeit
saját maga véste kőtáblákra (5Móz 9:8-11). A
Tízparancsolatban foglalt kívánalmak szolgáltak annak az örök szövetségnek az
alapjául, amit az egész emberiséggel kötött.
Éppen ezért úgy is
nevezi az Ige a Tízparancsolatot, ami a szövetség bizonyos feltételeit
részletezi, hogy „a szövetségnek táblái” (5Móz 9:9).
Isten nem azért adta a Tízparancsolatot, hogy a vele szövetségre lépett emberek
életét nehézzé tegye, akadályt gördítsen eléjük, hanem a szeretetét akarta
kifejezni általa. Az Úr e parancsolatokat áldásul szánta azok számára, akik
szövetséges kapcsolatba lépnek vele.
Hogyan fejezi ki Jer 31:31-34 és Zsid 10:11-18 Isten
törvényének örökérvényűségét az új szövetségben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
Sínai-hegynél kötött régi szövetség értelmében az izraelitáknak és a hozzájuk
csatlakozóknak a Tízparancsolat betartásával kellett bemutatni szövetségi
hűségüket. Amikor áthágtak egy parancsolatot, fel kellett áldozniuk egy állatot,
ha bocsánatot akartak kapni bűnükre.
A
Golgotán megpecsételt új szövetség szerint Isten népe
számára továbbra is kötelező a Tízparancsolat megtartása. Ám ha bűnbe esünk, nem
kell továbbra is áldozatokat bemutatni, mert Jézus lett az igazi és teljes
áldozat (Zsid 9:11-14). Az új
szövetség azért sokkal jobb a réginél, mert most hit által igényelhetjük
a megígért bűnbocsánatot, amit Jézus az áldozata révén ajánlott fel. „Csak akkor
van remény számunkra, ha az ábrahámi szövetség kötelékébe lépünk, ami a Krisztus
Jézusba vetett hit általi kegyelem szövetsége” (Ellen G. White megjegyzése,
The SDA Bible Commentary. 6. köt. 1077. o.).
Mit jelent az, hogy Isten a szívünk hústáblájára írta a törvényét? Mennyiben
más, ha valaki Isten törvényében csupán az engedelmességet
meghatározó szabálygyűjteményt lát?
A SZÖVETSÉG ÉS AZ EVANGÉLIUM (Zsidók 9:15-22) |
Június 4 |
Szerda |
Bizonyos bibliai
szövetségek megtörése súlyos következményekkel járt. Jahve figyelmeztette
Ábrahámot, hogy „kivágattatik” a kiválasztott nép közül az a férfi, aki
körülmetéletlen marad (1Móz 17:14), és átkok
felsorolása fenyegette azokat, akik nem hajlandóak a Sínai-hegynél kötött
szövetség feltételeihez alkalmazkodni (5Móz 27:11-26). Végső soron a szövetség
feltételeit megszegőkre halálbüntetés várt (Ez 18:4).
Igaz ez az új szövetségre nézve is: aki nem hajlandó
betartani Isten törvényét, annak nem lehet örök élete (Róm 6:23).
Zsid 9:15-28 szakasza hogyan mutatja be az
evangéliumot?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Zsid 9:15-28 az
evangéliumi történetet ismétli el, kihangsúlyozva, hogy mi a szerepe
Krisztusnak a hívőknek szóló ígéretek valóra
váltásában. A 15. vers rámutat, hogy Jézus az új szövetség
„közbenjárója”, aki halála által örök életet kínál azoknak, akikre
máskülönben örök pusztulás várna.
A 16-17. versekben
bizonyos fordítások, így a Károli is, a „szövetség” tárgyalásáról átváltva a
„végrendelet” kifejezést használja, ami bevezeti a halál gondolatát: Jézus
értünk vállalt halálára utal. Ebben az összefüggésben vizsgálva a szakasz arra
emlékeztet, hogy a szövetség értelmében Krisztus áldozata nélkül minden egyes
bűnösre halál várna. Ám a bűnöst beboríthatja, majd megtisztíthatja Krisztus
kiontott vére, és így ő is azok között lehet, akik „várják” Uruk
visszatérését (Zsid 9:28).
„Akkor tudatára
ébredünk annak, hogy minden igazságunk olyan, mint a szennyes ruha (Ézs 64:5),
hogy egyedül Krisztus vére az, amely megtisztíthat bennünket a bűnünktől, és
amely a szívünket az Ő képmására alakíthatja át” (Ellen G. White: Jézushoz
vezető út. Budapest, 2008, Advent Irodalmi Műhely. 22. o.).
Jézus személyében Isten hordozta bűneink büntetését, azért, hogy megmentsen a
büntetéstől, amit pedig megérdemelnénk. Mit mutat ez Isten jelleméről? Miért
bízhatunk meg benne, legyünk bármilyen körülmények között?
A SZÖVETSÉG ELŐNYEI (Efezus 2:6) |
Június 5 |
Csütörtök |
Sok esetben az ember már azelőtt tapasztalhatja a szövetség ígéreteit, hogy a
feltételeknek eleget tett volna. Aki például lakást
vásárol, beköltözhet, még mielőtt a teljes vételárat kifizette volna. Vagy az
állampolgárok már az adófizetés megkezdése előtt is részesülhetnek bizonyos
társadalmi juttatásokban. Aki szövetségbe lép Istennel, szintén már azelőtt
élvezheti a szövetség előnyeit, hogy az ígéretek a jövőben teljesülnének.
Gondoljunk például a Tízparancsolatra! Mennyi fájdalmat, szenvedést
kerülhetnének el az emberek, ha egyszerűen betartanák e rendeleteket! Ugyan ki
az, aki ne szenvedett volna már a parancsolatoknak az áthágása miatt?!
Az még súlyosbítja a helyzetet, hogy a törvényszegés következtében nem csupán
maga az elkövető szenved, hanem gyakran mások is, főleg akik a legközelebb
állnak hozzá.
Az alábbi igehelyek szerint még milyen előnyöket tartogat a Jézussal való
szövetséges kapcsolat?
Jn 5:24
___________________________________________________
__________________________________________________________
2Kor 4:16-18
______________________________________________
__________________________________________________________
Fil 1:6
____________________________________________________
__________________________________________________________
1Jn 5:11-13
_______________________________________________
__________________________________________________________
János evangéliumában
Jézus nyomatékosan kijelenti, hogy aki
elfogadta Őt, az „általment a halálból az életre” (Jn 5:24).
A hívő annyira bízhat az üdvösségében, hogy még ha a
földön kell is élnie, kérheti, hogy Krisztus Jézussal üljön majd a mennyben (Ef
2:6).
Mit jelent ez: „együtt ültetett a
mennyekben, Krisztus Jézusban” (Ef 2:6)? Mit
felelnénk, ha valaki megkérdezné? Miért?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 6 |
Péntek |
„Isten ugyanezt a
szövetséget újította meg, amikor Ábrahámnak kijelentette: ’És megáldatnak a
te magodban a földnek minden nemzetségei’ (1Móz 22:18).
Ez az ígéret Krisztusra mutatott. Ábrahám így értette, és bízott abban, hogy
Krisztustól jön a bűnbocsánat. Isten ezt a hitet tulajdonította igazságul neki.
Az Ábrahámmal kötött szövetség a törvény tekintélyét is megtartotta…
Az Ábrahámmal kötött szövetséget Krisztus a vére által erősítette meg, és azért
nevezik ’második’ vagy ’új’ szövetségnek, mert az azt megpecsételő vér kiontása
az első szövetség után történt…
A
kegyelem szövetsége nem új igazság, hiszen az egész örökkévalóságban megvolt már
Isten gondolatában. Ezért nevezi örök szövetségnek…
Csak akkor van remény számunkra, ha az Ábrahámmal kötött szövetség alatt
vagyunk, mert ez a kegyelem szövetsége a Krisztus Jézusba vetett hit által”
(Ellen G. White: The Faith I Live By. 75. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
A szövetséggel kapcsolatban mit fejez ki 2Móz 31:16
és Ézs 56:4-
2.
Sokan gondolják úgy, hogy az első, az Ábrahámmal
kötött szövetség a cselekedetekre alapozott szövetség volt, szemben az
új szövetséggel, aminek az alapja a kegyelem. Miért
téves ez az elgondolás? Mely bibliaszövegek bizonyítják, hogy Isten mindig is a
kegyelemre alapozta a szövetséget? Mi a magyarázata, hogy nem is lehet másképp,
vagyis csak kegyelemből, nem pedig cselekedetek által?
3.
Isten megígérte, hogy többé nem pusztítja el a
földet özönvízzel, ezt az ígéretét jelképezi a szivárvány. Némelyek szerint Noé
idejében az özönvíz csak egy bizonyos területet érintett. Mi következne ebből az
Isten ígéretére nézve? Miért jelent nagy támadást a Biblia igazsága ellen már
maga a felvetés? (Gondoljunk csak a különböző területeken pusztító nagy
árvizekre! Ha Noé idejében is csak egy helyi áradásról lett volna szó, akkor
hogyan értelmezhetnénk Isten szövetségi fogadalmát?)
SZIGETI JENŐ:
A TEREMTŐ SZÓ
Meghal a gondolat,
ha
nem válik tetté.
Meghal a tudás,
ha
nem ölt szóruhát.
A ki nem mondott érzés
holnapra
elszáll,
a
néma múlt elhal,
mint
sivatagban a virág.
Isten szólt, és így lett a világ.
A néma igaz fertőz,
mert
a hazugság mérge
a
gyáva hallgatás.
Csak a teremtő szó éltet,
s
hoz létre bomló világunkban
ezer
új csodát.