Ellen White-idézetek
10. tanulmány − 2014
Május 31 - Június 6.
Krisztus, a törvény és a
szövetségek
Május 31., szombat délután
A törvény felfedi az ember
bűneit, ám semmilyen megoldást nem kínál. Életet ígér az engedelmes léleknek, de
azt is kijelenti, hogy a törvény áthágójának halál a része. Csak Krisztus
evangéliuma szabadíthat meg a bűn büntetésétől. A léleknek meg kell térnie
Istenhez, akinek áthágta a törvényét, de forduljon hittel Jézus engesztelő
áldozatához is. Ezáltal nyer bűnbocsánatot, és a mennyei természet részese lesz.
Isten gyermekévé válik, miután a fiúságnak lelkét kapja, és felkiált: „Abbá”,
azaz: „Atyám!” (Róm 8:15)
Ezután szabadon áthághatja
az Úr törvényét? Pál azt mondja: „A
törvényt tehát hiábavalóvá tesszük-é a hit által? Távol legyen!
Sőt, inkább a törvényt megerősítjük.” (Róm 3:31) „Akik
meghaltunk a bűnnek, mimódon élnénk még abban?” (Róm 6:2) János pedig ezt
mondja: „Mert az az Isten szeretete, hogy megtartjuk az Ő parancsolatait; az Ő
parancsolatai pedig nem nehezek.” (1Jn 5:3) Az újjászületés által, miközben a
szív a törvényhez igazodik, összhangba kerül Istennel. Amikor végbemegy
ez a magasztos változás, a bűnös átmegy a halálból az életre, a bűnből a
szentségre, a törvény áthágásából és a lázadásból az engedelmességre és a
hűségre. Az Istentől elszakadt régi élet befejeződik, s elkezdődött az új,
megbékélt, hitre és szeretetre épülő élet. Akkor a „törvénynek igazsága”
beteljesül „bennünk, kik nem test szerint járunk, hanem Lélek szerint” (Róm 8:4).
A lélek pedig kijelenti: „Mely igen szeretem a te törvényedet, egész napestig
arról gondolkodom!” (Zsolt 119:97)
„Az Úrnak törvénye tökéletes, megeleveníti
[megtéríti] a lelket.” (Zsolt 19:8) Törvény nélkül az
ember helytelenül fogja fel a Mindenható tisztaságát és szentségét, de saját
bűnösségét és szennyes voltát is. Nincs meggyőzve teljes mértékben a bűnről, és
nem érzi a megtérés szükségességét. Mivel nem veszi észre, hogy áthágta a
mennyei törvényt, nem érzi, hogy Jézus engesztelő áldozatának vérére van
szüksége. Anélkül fogadja el az üdvösség reménységét,
hogy szíve gyökeresen megváltozna, és megújulna az élete. Nagyon sok ilyen
felszínes megtérés történik, s az egyházhoz olyan emberek csatlakoznak, akik
sosem egyesültek az Üdvözítővel. (…) Az Ige és a Szentlélek bemutatta az
embernek Isten törvényeinek nagy alapelveit.
– Krisztushoz hasonlóan,
47. old.
Június 1., vasárnap
-
A szövetség jelei (1Móz 9:12–17)
Mikor a szivárványra
tekintünk (mely az embernek tett isteni ígéretet jelképezi, hogy haragjában
többé nem pusztítja el özönvíz által világunkat), látjuk, amit a minden
korlátoktól mentes szem lát. Az angyalok örömujjongva és csodálkozva figyelik az
ember iránti isteni szeretet drága jelét. A világ Megváltója is így tekint erre
a jelképre. Ő óhajtotta, hogy az embernek tett ígéret jeleként megjelenjen az
égen a szivárvány. Maga az Úr is rátekint a felhők fölötti szivárványra, és
eszébe jut teremtményeivel kötött örök szövetsége.
Az Atya tudta, hogy miután
elmúlik bosszúálló hatalmának félelmetes megnyilatkozása, a régi világot
elpusztító özönvíz, az általános pusztulásból megmenekültek minden alkalommal,
amikor felhők gyülekeznek az égen, és mennydörgés rázza meg az eget, vagy
villámok cikáznak, és elered az eső, rettegve gondolnak arra, hogy talán újabb
özönvíz következik. De figyeljétek meg Isten szeretetét ebben az ígéretben: „Az
én ívemet helyeztetem a felhőkbe, s ez lesz jele a szövetségnek közöttem és a
föld között. És
lészen, hogy mikor felhővel borítom be a földet, meglátszik az ív a felhőben.
És megemlékezem az én szövetségemről, mely van énközöttem
és tiközöttetek és minden testből való élő állat között; és nem lesz többé a
víz özönné minden testnek elvesztésére.” (1Móz
9:13–15)
Noé családja
örömmel, csodálattal és hódolattal tekintett Isten irgalmának eget átívelő
jelére. A szivárvány Krisztus szeretetét jelképezi, mely körüljárja a földet,
eljut az égig, s az embereket összeköti Istennel, a földet pedig a mennyel.
E csodálatos
látványra tekintve örülhetünk az Úrban, és bizonyosak lehetünk abban, hogy Isten
számára is ez a szövetség jele, s amikor rá tekint, eszébe jutnak a föld lakói.
A nehézségeink és próbáink nincsenek elrejtve a szeme elől. Reményteljesen
örülhetünk, mivel szövetségének szivárványa van fölöttünk. Ő sosem feledkezik
meg a gyermekeiről. Ó, milyen nehéz a véges emberi elme számára felfogni az Úr
különleges és végtelen szeretetét, melyet a következő szavakkal nyilatkoztatta
ki: „Meglátszik az ív a felhőben,
és megemlékezem az én szövetségemről, mely van énközöttem
és tiközöttetek.” – Review and Herald,
1880. február 26.
Ha az ember
megtartotta volna a törvényt úgy, ahogy Ádámnak a bűnbeesés után adta, miként
megtartotta Noé a bárkában, és amint Ábrahám tisztelte, bizony nem lett volna
szükség a körülmetélésre. Amennyiben Ábrahám leszármazottai eleget tettek volna
a szövetségnek, mely szerint a körülmetélés garancia, sosem estek volna a
bálványimádás bűnébe, nem kerültek volna Egyiptomba, és nem lett volna szükség
arra, hogy a Sínai-hegyen Isten újra kijelentse törvényét, s ujjával vésse
azokat a kőtáblákra, és ezek mellett számos rendeletet és tanítást adjon nekik
Mózes által. – Signs of the Times,
1880. június 17.
A körülmetélés
ténye által [az izraeliták] ünnepélyesen beleegyeztek abba, hogy teljesítik az
Ábrahámmal kötött szövetség feltételeit, vagyis minden nemzettől elkülönülnek,
és tökéletesek lesznek. Ha Ábrahám utódai elhatárolódtak volna a többi néptől,
azok sem tudták volna bálványimádásra csábítani őket. Egy nagy kísértéstől
szabadultak volna meg, és nem sajátították volna el e bálványimádó pogányok
bűnös szokásait, és nem lázadtak volna fel Isten ellen. –
A megváltás története, 147.
old.
Június 2., hétfő
-
A szövetség ígéretei
Ekkor Lábán biztosította
Jákobot, hogy érdekli leányai és unokái sorsa, és nem cselekedhet gonoszul
ellenük. „Most
tehát jer, kössünk szövetséget, én meg te, hogy az legyen bizonyságul közöttem
és közötted.” (1Móz 31:44) Ezzel Jákob is egyetértett, és az ott épített kőrakás
egyezségük látható jele lett.
Lábán tisztán látta, hogy nem helyes a
többnejűség, mindezek mellett csak az ő cselszövése okozta, hogy Jákobnak két
felesége lett. Jól tudta, hogy a féltékenység késztette Leát és Rákhelt, hogy
szolgálóikat Jákobhoz adják, amely felkavarta a családi kapcsolatokat, és
nagymértékben hozzájárult lányai boldogtalanságához. Most, mikor idegen ország
felé indultak, hogy új életet kezdjenek apjuktól távol, Lábán gondoskodni akart
róluk, és mindent megtett boldogságuk érdekében.
Jákob ünnepélyesen megfogadta Isten előtt,
hogy nem vesz magának újabb feleséget. –
Signs of the Times, 1879. május 1.
Egy másik egyezség – melyet a Szentírás „régi
szövetségnek” nevez – köttetett Isten és Izrael népe között a Sínai-hegynél,
amit majd egy áldozat vérével pecsételtek meg. Az ábrahámi ígéretet Krisztus
vére pecsételte meg, s ezt „második” vagy „új” szövetségnek nevezték, mivel vére
az első szövetség idején kiontott vér szerint ömlött ki. Azt bizonyítja, hogy az
új szövetség vére Ábrahám idejében érvényben volt,
miszerint az Úr megerősítette szövetségét ígéret és fogadalom, e „két
változhatatlan tény által, melyekre nézve lehetetlen, hogy az Isten hazudjon”
(Zsid 6:18).
Ám ha az ábrahámi szövetség tartalmazta a
megváltás ígéretét, akkor miért kötöttek újabb szövetséget a pusztában? A
rabszolgaságban a nép nagymértékben elveszítette istenismeretét, az Ábrahámmal
kötött szövetség alapelveit. Az Egyiptomból való szabadulás által az Úr arra
törekedett, hogy kinyilatkoztassa hatalmát és irgalmát, s ezáltal arra késztesse
őket, hogy szeressék Őt és bízzanak benne. Elvitte népét a Vörös-tengerhez –
ahol egy lehetetlennek tűnő helyzetből mentette ki őket –, hogy ráébredjenek
tehetetlenségükre, a mennyei segítségre való
rászorultságukra, és megszabadította a zsidókat az egyiptomiaktól. Ezáltal
szívük Isten iránti szeretettel és hálával telt meg, és bízni kezdtek benne. Így
a Szabadító magához láncolta népét.
Ám volt egy nagyobb igazság,
amelyet elméjükbe kellett vésnie. Bálványimádás és korrupció közepette éltek, és
nem fogták fel helyesen az Örökkévaló szentségét, szívük bűnös voltát, hogy
képtelenek engedelmeskedni saját erejükből Isten törvényének, és szükségük van a
Megváltóra. Mindezt még meg kellett tanulniuk.
Isten elvitte őket a
Sínai-hegyhez, megmutatta dicsőségét, törvényt adott, és nagy áldásokat ígért,
ha engedelmesek lesznek: „Most
azért ha figyelmesen hallgattok szavamra, és megtartjátok az én szövetségemet…
Lesztek ti nékem papok birodalma és szent nép.” (2Móz 19:5–6)
Az izraeliták nem ismerték fel szívük bűnös voltát, és nem értették meg, hogy
Krisztus nélkül képtelenek megtartani Isten törvényét. Azonnal beléptek a vele
kötött szövetségbe. Úgy érezték, hogy maguk is képesek fölépíteni saját
feddhetetlenségüket, és kijelentették: „Mindent megteszünk, amit az Úr
parancsolt, és engedelmeskedünk.” (2Móz 24:7) Jelen
voltak, amikor félelmetes magasztossággal ki lett hirdetve a törvény, és a hegy
lábánál rettegtek félelmükben, mégis alig néhány hét múlva megszegték az Atyával
megkötött szövetségüket, és meghajoltak egy bálvány előtt. Nem remélhettek
előjogokat egy Istennel kötött olyan szövetségtől, amelyet áthágtak, és most,
midőn megértették, hogy bűnösök, és megbocsátás nélkül nem élhetnek, az Úr
segített belátniuk, hogy szükségük van az Ábrahámmal megkötött
szövetségben kinyilatkoztatott és az áldozatok által
jelképezett Megváltóra. Hit és szeretet által újra szövetségre léptek Istennel,
aki megszabadította őket a bűn rabságától. Most már készen álltak, hogy
értékelni tudják az új szövetség áldásait. –
Review and Herald,
1907. október 17.
Június 3., kedd
-
A szövetség táblái
Isten népe a „jobb
szövetség” életbe léptetésével kapta azt a lehetőséget, hogy makulátlanságot
nyerhet Krisztus feddhetetlensége által. A szövetség az az egyezség, ami által a
felek elkötelezik magukat egymás előtt, hogy eleget tesznek bizonyos
feltételeknek. Ezáltal az ember megegyezett az Úrral, hogy igazodik az Igében
kijelölt feltételekhez. Magatartásával pedig igazolja, hogy eleget tesz vagy sem
ezeknek a feltételeknek.
A szövetségéhez hű Isten
iránti engedelmessége által az ember mindent elnyerhet. Ő megosztja vele
tulajdonságait, és képessé teszi az irgalomra és együttérzésre. Az Úrral
megkötött szövetség biztosítja számunkra a változhatatlan Mindenható jellemét.
Miért állítják mégis némelyek, hogy Isten változó,
szeszélyes és nem méltó a bizalmunkra? Miért nem szolgálják Őt teljes szívből,
ismerve a rájuk háruló kötelességeket, melyek által kedvesekké válhatnak előtte,
és dicsőséget szerezhetnek neki? Nem elég csupán általánosságban ismerni
elvárásait. Személyesen kell tisztában lennünk kötelességeinkkel. Szövetségünk
Istennel a következőket tartalmazza: „Szeresd
az Urat, a te Istenedet teljes szívedből és teljes lelkedből és minden erődből
és teljes elmédből; és a te felebarátodat, mint magadat.” (Lk 10:27)
Ezek az élet feltételei, mondta Krisztus: „Ezt cselekedd, és élsz!” (Lk 10:28)
Krisztus halála és
feltámadása egészítette ki a szövetséget. Ezen események előtt a szövetség
jelképek és árnyak által lett kijelentve, ami a világ Megváltójának nagy
áldozatára mutatott, ami ígéret alapján adatott a világ bűneiért. Az ószövetségi
időkben a hűségeseket ugyanaz az Üdvözítő mentette meg, mint ma, ám akkor Isten
még nem nyilatkoztatta ki magát teljes mértékben. Azok az emberek jelképek által
láthatták irgalmát. Édenben Ádámnak és Évának az elveszett emberiségért adatott
az ígéret, miszerint az asszony magva a kígyó fejére tapos, az pedig a sarkát
mardossa. Jézus áldozata a zsidó áldozati rendszer dicsőséges beteljesülése.
Felragyogott a feddhetetlenség Napja. Krisztus, a mi feddhetetlenségünk nagy
fénnyel ragyog fölöttünk.
Isten nem csökkentett
elvárásain azért, hogy üdvözíthesse az embert. Amikor a bűntelen Áldozat, az
Üdvözítő lehajtotta a fejét és meghalt, mikor a templomban a Mindenható
láthatatlan keze kettéhasította a kárpitot, új és élő út nyílt meg az ember
előtt. Most bárki közeledhet Istenhez Jézus érdemeire hivatkozva. Az emberek
azért jöhetnek hozzá, mert kettéhasadt a kárpit. Már nem a paptól vagy a
ceremoniális áldozattól függ közeledésük. Mindenki szabadon és közvetlenül
járulhat az Úr elé személyes Megváltója révén.
Isten öröme és akarata, hogy
áldásait kiáraszthassa az emberre. Mindent megtett a nehézségek legyőzéséért és
azért, hogy Szentlelke által minden hiányt pótolhasson. Arra törekszik, hogy az
ember fejlessze keresztény jellemét. Szeretné, ha szeretetét és ígéreteit
csodálnánk, melyeket oly nagylelkűen kínál fel az érdemtelen embernek. Azt
szeretné, ha hálával, örömmel függnénk teljes mértékben a Krisztus által
felkínált feddhetetlenségtől. Nagylelkűen hallgatja mindazok hangját, akik az
általa rendelt módon járulnak elé. –
Hetednapi Adventista Biblia-kommentár,
7. kötet, 932. old.
Június 4., szerda
-
A szövetség és az evangélium (Zsid 9:15–22)
Az új
szövetség áldásainak teljes mértékben az az irgalom az alapja, mellyel
megbocsátja a törvény áthágását és a bűnt. Az Úr azt mondja, hogy bizonyos
dolgokat megtesz azokért, akik hozzá térnek, elhagyják a gonoszt, és a jót
választják: „Mert megkegyelmezek
álnokságaiknak, és az ő bűneikről és gonoszságaikról meg nem emlékezem.” (Zsid 8:12)
Aki megalázza szívét és megvallja bűneit, irgalmat, kegyelmet és isteni
biztosítékokat nyer.
Ha az Úr irgalmat mutat a bűnös iránt, ez azt
jelenti, hogy Ő többé nem igazságos? Megrontotta saját szent törvényét, s ennek
értelmében már eltekint annak áthágásától? Isten hűséges. Ő nem változik. Az
üdvösség feltételei mindenkor ugyanazok voltak. Az élet, az örök élet mindazoké,
akik engedelmeskednek törvényének. A gondolatban, szóban és tettben kifejezett
tökéletes engedelmesség épp olyan fontos, mint a törvénytudó számára is volt,
aki azt kérdezte Krisztustól: „Mester, mit cselekedjem, hogy az örök életet
vehessem? Ő pedig mondta annak: A törvényben
mi van megírva? Mint olvasod? (…) Mondta pedig
annak: Jól feleltél; ezt cselekedd, és élsz.” (Lk 10:25,
28)
Az új szövetségben
az örök élet elnyerésének feltétele ugyanaz, mint a régi esetében: a tökéletes
engedelmesség. A régi szövetségben számos bántó, dacoló cselekedet volt, melyre
a törvény nem határozott meg engesztelést. Az új és jobb szövetségben Krisztus a
törvény áthágójáért betölti a törvényt, ha az ember hit által elfogadja Őt
személyes Megváltójának. (…) Mindazok irgalomban és jutalomban részesülnek, akik
Krisztus bűneiket eltörlő érdemeiben bízva járulnak elé. A jobb szövetség
alapján Jézus vére által megtisztulunk bűneinktől. (…) A
vétkező képtelen engesztelést szerezni a bűnért. Ez a hatalom csak a Fiú ingyen
adományában található meg, egy olyan ígéretben, melyet csupán azok értékelnek,
akik tudatában vannak bűnösségüknek, elhagyják vétkeiket, és belé, a bűnöket
megbocsátó Megváltóba kapaszkodnak. Szívükbe rejtik természetének tökéletes,
„szent és igaz” (Róm 7:12) törvényét. –
That I May Know Him, 299. old.
„Én fiacskáim, ezeket azért írom néktek, hogy ne vétkezzetek.
És ha valaki vétkezik, van szószólónk az Atyánál, az igaz
Jézus Krisztus.” (1Jn 2:1) „Mert egy az Isten, egy a
közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus.”
(1Tim 2:5) „Mert ha a bakoknak és bikáknak a vére, meg a tehén hamva, a
tisztátalanokra hintetvén, megszentel a testnek tisztaságára: Mennyivel inkább
Krisztusnak a vére, aki örökké való Lélek által önmagát áldozta fel ártatlanul
Istennek: megtisztítja a ti lelkiismereteteket a holt cselekedetektől, hogy
szolgáljatok az élő Istennek. És ezért
új szövetségnek a közbenjárója Ő, hogy meghalván az
első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hivatottak elnyerjék az örökkévaló
örökségnek ígéretét.” (Zsid 9:13–15)
Jézus a Védőügyvédünk, nagy Főpapunk és
Közbenjárónk. Státusunk hasonló az izraeliták helyzetéhez az engesztelés napján.
Amikor a főpap bement a szentek szentjébe – amely azt a helyet jelképezte, ahol
ma nagy Főpapunk közbenjár értünk –, a kegyelem trónusára hintette a vért, a
külső udvarban pedig engesztelő áldozatokat mutattak be. Miközben a főpap Isten
előtt közbenjárt, minden szívnek alázattal kellett meghajolnia, és bocsánatot
kellett kérnie bűneiért.
Krisztus halálában a megöletett Bárány
találkozott a jelképpel. Nagy Főpapunk meghozta azt az egyedüli áldozatot, amely
üdvösségünket eredményezhette. Amikor önmagát adta a kereszten, engesztelést
szerzett az emberiség bűneiért. Mi most ott állunk a külső udvarban, és
türelmetlenül várjuk a boldog reménységet, Urunk, Megváltónk, Jézus Krisztusunk
dicsőséges megjelenését. A külső udvarban azonban nem kell áldozatot bemutatni,
mivel nagy Főpapunk szolgál a szentek szentjében. Jézusnak nincs szüksége az
ember közbenjárására vagy érdemeire. Imában és bűnvallomással forduljunk hozzá,
hiszen Ő egyszer s mindenkorra bement a szentek szentjébe. Tökéletesen
üdvözítheti azokat, akik hit által keresik fel. Ő él, hogy esedezzék értünk. –
Signs of the Times,
1899. június 28.
Június 5., csütörtök
-
A szövetség haszna (Ef 2:6)
Isten képmásának kell
bevésődnie az emberi természetbe, és annak kell visszatükröződnie róla. A rideg
szív életet nyer és ragyogni kezd a mennyei
szeretettől, ami összhangban áll azzal a szeretettel, melyet Megváltónk
tanúsított. Nem kell többet panaszkodnotok azért, hogy nem értitek ezt, hiszen
Mesteretek felment a mennybe, és az a legfontosabb teendője, hogy védelmébe
vegye a benne hívők ügyét. Megígérte, hogy a Lélek mindig velünk lesz, és
vezérel bennünket. Kér, hogy bízzunk benne, és helyezzük rá gondjainkat. A
Szentlélek szüntelenül munkálkodik, tanít, emlékeztet, bizonyságot tesz, mennyei
Vigasztalóként tölti be a lelket, és meggyőz a bűnről, mint kinevezett bíró és
irányadó.
Krisztus volt az igazság
lelke. A világ nem figyelt hívásaira. Nem fogadta el Őt
mint irányadót. Nem ismerhette fel a láthatatlan dolgokat, az ismeretlen, lelki
tanításokat. A tanítványok azonban látják, hogy Ő az út, az igazság és az élet;
és birtokolni fogják kitartó jelenlétét. Gyakorlati ismereteket szereznek az
egyedül igaz Istenről és arról, akit elküldött, Jézus Krisztusról. A Megváltó
pedig így szól hozzájuk: többé nem mondjátok már, hogy „nem értem”. Már nem
mintegy tükör által, homályosan láttok, hanem minden szenttel együtt megértitek,
hogy mi Krisztus minden ismeretet felülmúló szeretetének hosszúsága, mélysége,
szélessége és magassága. Aki elkezdte bennetek ezt a munkát, be is fogja végezni
Jézus Krisztusnak napjáig. Jellemetek tökéletesítése érdekében Isten és Krisztus
tekintélye lett kockára téve. A ti feladatotok az Üdvözítővel együtt
munkálkodni, hogy tökéletesek lehessetek benne. Amikor hit által egyesültök
vele, amikor bíztok benne és szívetekbe fogadjátok
Őt, úgy az övéi lesztek. Jelleme dicsőségesen megmutatkozik bennetek. Mikor
megálltok előtte, a következő áldással fogad benneteket: „Jól
van, jó és hű szolgám, kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután; menj be a te
uradnak örömébe.” (Mt 25:23)
A tanítványokat szomorúsággal töltötte el a
tudat, hogy Mesterük eltávozik közülük, ám vigasztalást nyertek abban az
ígéretben, hogy hamarosan visszatér, és elviszi őket arra a helyre, amelyet
számukra készített. Jézus elmondta, hogy ha nem megy vissza a mennybe, nem
küldhet maga helyett Vigasztalót. Elmagyarázta, hogy ebben az esetben nem is
végezheti el a nagy munkát, és hit által fogják látni és megismerni Őt, ha
megmaradnak az Ő szeretetében, és bebizonyítják, hogy értékelik az igazságot
azáltal, hogy másoknak is bemutatják, valamint engedelmeskednek az Ő
parancsolatainak, s életadó bizonyságot tesznek végezve a rájuk bízott
feladatot, és Krisztus képviselőiként élnek. –
The Southern Review, 1898.
október 25.