9. tanulmány − 2013
Május 24 - 30.Krisztus, a törvény és az evangélium
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
5Mózes 30:15-20; Máté 7:24-27; János 15:10; Apostolok
cselekedetei 10:34-35; Róma 7:7-12; Efezus 2:1
„Mert a törvény Mózes által adatott, a kegyelem pedig és az igazság Jézus
Krisztus által lett”
(Jn 1:17).
A Krisztus előtti
évszázadban a római költő, Lucretius írt egy híres verset
A dolgok természetéről címmel, amit belepett a történelem
pora, míg a középkorban újból rá nem terelődött a figyelem. Lucretiust gyakran
vádolták azzal, hogy istentelen, pedig költeményében nem tagadja az istenek
létezését, szerinte csak istenségüknél fogva egyáltalán nem törődnek az emberek
dolgaival.
Ezzel szemben a Biblia
azt hirdeti, hogy csak egy Isten létezik, és Ő mélységes érdeklődéssel tekint az
itt történtekre. Az emberiség iránti komoly figyelmének két megnyilatkozását
megtaláljuk egyrészt a törvényében (ami az életünket hivatott irányítani),
másrészt kegyelmében (ami az általa választott üdvözítő eszköz, mivel
törvényszegőkké lettünk). Még ha e kettőt gyakran egymással ellentétesnek látjuk
is, a törvény és a kegyelem szükségképpen öszszefonódik. Hatásuk módja
különböző, ám együttesen azt mutatják be, hogy az igazságnak feltétlenül
diadalmaskodnia kell a bűn felett. Isten törvényének és kegyelmének
megnyilvánulásai nyomós érvnek bizonyulnak az emberiség iránti szeretete
mellett, és tanúsítják, hogy meg akar menteni, örök országába akar vinni.
A BŰN ÉS A TÖRVÉNY |
Május 25 |
Vasárnap |
Mit mond Pál Róm 7:7-12
szakaszában a bűn és a törvény kapcsolatáról? Egyáltalán miért teszi fel az
apostol azt a kérdést, hogy „A
törvény bűn-é?”
_____________________________________________________________
Pál olyan szoros összefüggést lát a törvény és a kegyelem között, hogy a 7.
versben felteszi a költői kérdést: „A törvény
bűn-é?” A válasz természetesen az, hogy nem. Ellenkezőleg! A szakasz végén
az apostol így fogalmaz: „Azért ám a törvény szent, és a parancsolat
szent és igaz és jó” (Róm 7:12). „Azért” –
így vezeti be, hogy milyen következményre jutott érvelésében: a törvény távolról
sem bűn, hanem valóban szent és jó. Amit Pál itt mond, az
hasonló a büntetőjogi törvények és a bűnözés kapcsolatához. Csak akkor számít
valami bűncselekménynek, ha létezik olyan törvény, ami annak nevezi.
Elképzelhető, hogy az egyik országban börtönbüntetés jár azért, ami egy másik
országban törvényesnek számít. Ennek az az oka, hogy az egyik országban törvény
tiltja azt a bizonyos cselekedetet, míg a másikban nem. Ugyanannak a tettnek
lehetnek különféle következményei. Mi a különbség oka? A törvény.
Lényeges pont, amiről szintén nem szabad elfeledkezni, hogy ami törvény, az még
nem feltétlenül jó. A régi időkben Amerikában volt
olyan törvény, ami előírta az embereknek, hogy a szökött rabszolgákat vissza
kell vinni a gazdájukhoz. Törvény volt, de aligha lehet igazságosnak nevezni.
Isten törvényéről viszont tudjuk, hogy az Ő jellemét, a szeretetet tükrözi.
Ezért is mondja Pál, hogy a törvény szent és jó. Milyen is lehetne, hiszen
tudjuk, hogy tőle származik!
Mi a jelentősége annak a parancsolatnak, amire Pál utal Róm 7:7
versében, a törvénnyel kapcsolatos érvelése közben? Miért éppen ezt idézte, és
nem azt, hogy „Ne lopj”?
_____________________________________________________________
Pál talán azért éppen
erre a parancsolatra hivatkozott és nem valamelyik másikra, mert ez nem magától
értetődő. Sokan nem is gondolnák, hogy bűn, ha az ember megkívánja azt, ami a
másé. A gyilkosság, a lopás egyértelműen rossz, általában nem kell a
Tízparancsolatra hivatkoznunk, hogy ezt megmagyarázzuk. De az is helytelen, ha
az ember sóvárogva megkíván valamit? Éppen ezért tökéletes példa ez a
parancsolat Pál számára, hogy kifejezze: a törvény mutatja meg, mi számít
bűnnek. Máskülönben talán nem is tudnánk, hogy az ilyen kívánság rossz.
A TÖRVÉNY ÉS IZRÁEL (5Mózes 30:15-18) |
Május 26 |
Hétfő |
Izráel népe életében a
törvényadás különleges cselekmény volt. Közvetlenül azelőtt, hogy Isten átadta a
Tízparancsolatot Mózesnek, emlékeztette a népet: „lesztek ti nékem papok
birodalma és szent nép” (2Móz 19:6). A földön élő
minden nép közül Izráel népe volt az, amelynek Isten különleges módon
kinyilatkoztatta a törvényét (Róm 9:4). Nem az volt
az Úr szándéka, hogy a parancsolatok terhet jelentsenek az embereknek, hanem
eszközként szolgáljanak, amely által a kiválasztott nép be tudja mutatni a
tömegeknek az erkölcsi törvényt, azt, ami Isten kormányzatának az alapja. A
világmisszió munkájában Izráel népének Isten parterévé kellett volna lenni; az
Úr hírnökeinek azonosító jegye Isten törvénye volt.
5Móz 30:15-20 szerint milyen kapcsolat van a törvény
és az Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak adott ígéretek között? Ami pedig még
fontosabb: ezek az alapelvek hogyan vonatkoznak ma ránk is, akik az
új szövetség alatt élünk? Lásd Mt 7:24-27!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten azért
választotta ki Izráel népét, hogy Őt képviseljék. Terve szerint Izráel lett
volna az a nép, amelyen keresztül a föld népei elnyerhetik az Ábrahámnak,
Izsáknak és Jákóbnak megígért áldásokat. Csakhogy az áldások semmiképp sem
automatikusak. Isten elvárta Izráeltől, hogy kiválasztott népként az Úr
akaratával összhangban éljenek. Mózes világosan kifejtette, hogy az emberek
akkor élhetnek, lehetnek jómódban, ha megtartják Isten „parancsolatait,
rendeléseit és végzéseit” (lásd 5Móz 30:15-16).
Az Izráel történelmén
foltot ejtő számtalan lázadás mutatja, hogy a kiválasztott nép nem tett eleget a
szövetségi feltételeknek. Viszont nem feledkezhetünk el arról, hogy „mindenki
vétkezett, és híjával van az Isten dicsőségének” (Róm 3:23,
új prot. ford.). A földön egyetlen nép sem
teljesítette Isten akaratát. A közelmúlt történelmében a magukat kereszténynek
nevező országok is rosszul képviselték Isten ügyét a háborús propagandával, az
előítélettel és az elnyomással.
A
saját tapasztalatunk szerint hogyan kapcsolódik egymáshoz az engedelmesség és a
hit? Tehát hogyan hat a hitünkre, ha engedelmeskedünk? És ha nem? Hogyan erősíti
az engedelmesség a hitet?
A TÖRVÉNY ÉS A NÉPEK (Apostolok cselekedetei
10:34-35) |
Május 27 |
Kedd |
Olvassuk el ApCsel 10:34-35, 17:26-27, Róm 1:20 és
2:14 verseit! Mi a központi tanítása ezeknek az
igéknek?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Izráel hibái dacára
Isten nem hagyta bizonyság nélkül a többi nép tagjait. Akiknek nem volt részük
abban a kiváltságban, hogy megkapják Isten írott kijelentéseit, a természet
lapjainak kinyilatkoztatásaiból ismerhetik meg az isteni üzeneteket (Róm 1:20).
A természetben adott isteni kinyilatkoztatás elegendő információt nyújt ahhoz,
hogy az embert az Úrhoz vezesse.
Továbbá Isten minden
emberbe beleplántált egy bizonyos mértékű lelki vágyódást. Pál szerint, aki
érzékeli Isten Szentlelkének munkáját, az keresni kezdi az Urat (ApCsel 17:27).
Sokan űrt éreznek az életükben, amit a világ kínálatából semmi nem tud igazán
betölteni: sem a hírnév, sem a hatalom, sem a pénz, sem a szex. Éppen ez
A prédikátor könyve üzenetének a
lényege. Ez az űr, ez a kielégítetlen vágy gyakran arra készteti az embereket,
hogy keressenek valamit a világi dolgokon túl, valamit, ami a hétköznapi élet
felett áll. Ez a kinyilatkoztatott igazsághoz vonja
őket, miközben vágyaik csillapítására törekszenek és arra, hogy valami betöltse
a lelkükben tátongó űrt.
Akár az Írásból, akár
a természetből ismeri meg az ember Isten akaratát, mindenképpen felelős azzal
összhangban élni. Az igazság igazság, bármilyen közvetítő eszköz révén jut is el
hozzánk, aki pedig elnyomja, arra végül Isten haragja sújt (Róm 1:18).
Ebből következően, még ha sokan nem is jutottak hozzá a Bibliához vagy a
Tízparancsolathoz, Isten akkor is felelősnek tartja őket az általuk megismert
igazság arányában. Végül mindenki felett ítéletet tart, és az ítélet mércéje
a törvény lesz: ez vagy az Isten prófétája, Mózes által világosan
kinyilatkoztatott törvény lesz, vagy azok esetében, akik nem ismerik az írott
törvényt, a lelkiismeret törvénye, ami fejlődik, miközben az ember hallja Isten
hangját a természetben.
Milyen nagy csalódások láttatták meg velünk, hogy mennyire igazságtalanok
lehetnek a világ dolgai, mennyire nem tudnak valós megelégedettséget adni? E
csalódások révén hogyan tudhatunk meg többet arról, ami igazán számít?
KEGYELEM ÉS IGAZSÁG (János 1:17) |
Május 28 |
Szerda |
János egyetlen versbe sűrítette a megváltás egész történetét: „Mert a törvény
Mózes által adatott, a kegyelem pedig és az igazság Jézus Krisztus által lett”
(Jn 1:17). Ádám bűne következtében az
egész emberiségre elhatott a halál átka. Az átkot még csak erősíti, hogy
Jézus kivételével senki ember fia nem mentes a bűnre való hajlamtól.
Ezért Isten kiválasztott egy népet, amelynek kinyilatkoztatta az
akaratát. Az volt a szándéka, hogy a kiválasztottak majd világosságul
szolgálnak a többi nép számára. Isten nem az üdvösség eszközeként adta a
törvényt Izráelnek, hanem arra akarta őket folyamatosan emlékeztetni
általa, hogy szükségük van az igazságra.
Milyen életet élt Jézus? Mit tudhatunk meg erről Mt 26:39,
Jn 15:10 és Fil 2:8 verseiből?
_____________________________________________________________
Amikor az első Ádám nem engedelmeskedett Isten határozott parancsának, az egész
világot kuszaságba, rabságba döntötte. A második Ádám, Jézus viszont engedelmes
életet élt. Azért jött, hogy megszabadítsa a világot az első Ádám által okozott
megkötözöttségből. A földön járva Jézus önként alávetette akaratát az Atyáénak,
és azt választotta, hogy nem követ el bűnt. Az első Ádám ítéletet és hamisságot
szabadított a világra, Jézus azonban kegyelmet és igazságot hozott. A kegyelem
és az igazság nem szorítja ki a törvényt. Jézus megláttatta velünk, hogy miért
nem szerezhet megváltást egyedül a törvény. Az általa bemutatott igazság a
kegyelem teljesebb értelmezése.
Milyen a Jézustól eredő kegyelem természete Róm 6:23
és Ef 2:8 szerint? Hogyan biztosította a Megváltó az embereknek a kegyelmet?
_____________________________________________________________
A
„kegyelem”-nek fordított görög szó (charis) azt is jelentheti, hogy
„ajándék”, és az örömet kifejező szóval (chara) áll rokonságban. Az örök
élet az az ajándék, amit Jézus az embereknek ad. A kegyelem még abban is
megnyilvánul, hogy Krisztus bennünk lakozik. Ezzel lehetővé teszi az ember
számára, hogy részesüljön a törvény által előírt igazságban. Pál fogalmazása
szerint, amikor Jézus kárhoztatta a bűnt a testben, lehetővé tette, „hogy a
törvénynek igazsága beteljesüljön bennünk” (Róm 8:4).
A kegyelem nemcsak a törvény kárhoztatása alól szabadít fel, hanem képessé is
tesz bennünket arra, hogy az Isten által megkívánt
módon be tudjuk tartani a törvényt.
A TÖRVÉNY ÉS AZ EVANGÉLIUM (Róma 1:16-17) |
Május 29 |
Csütörtök |
Nem számít, mennyire „jó” az életünk, egyikünk sem menekülhet el a bűn folytonos
emlékeztetői elől. A boldogságot elkerülhetetlenül megzavarja a betegség, a
halál és a katasztrófa. Az ember gyakran megkérdőjelezi lelki bizonyosságát, ha
a múltban elkövetett bűneire gondol, vagy pedig ami még rosszabb, ha késztetést
érez újabb vétkek elkövetésére.
Mit ír a bűn hatásáról Róm 6:23, 7:24 és Ef 2:1?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Majdhogynem azt
lehetne mondani, hogy a bűnben, hamisságban élő ember holttest, ami még jár,
várja, hogy az utolsó lehelet is elillanjon testéből. Az emberek helyzetét
elemezve Pál kétségbeesetten kiált fel: „Kicsoda szabadít meg engem e
halálnak testéből” (Róm 7:24)? A hamisságtól való
szabadulásért kiált. Majd sietve kijelenti, hogy Jézus által lehetséges a
szabadulás (Róm 7:25).
Ez az evangélium, ez a
jó hír, hogy betakarhat Krisztus igazsága bennünket, akik az igazságtalanságban,
a bűn fogságában rekedtünk. Az evangélium a biztosítéka annak, hogy
megmenekülhetünk a törvény kárhoztatásától, mert elnyerhetjük a törvény által
megkívánt igazságot (Róm 8:1).
Amikor Pál a római
keresztényeknek írt, Jézus halálának a híre elterjedt az egész Római
Birodalomban. Aki csak meghallotta a történetét, pontosan tudta, hogy botrányos
módon végezték ki. Gyakran megesett, hogy akiknek a szeretteit keresztre
feszítették, azoknak egész életükben szégyenkezniük kellett. Pál viszont a
keresztények megszámlálhatatlan sokaságával együtt világosan látta, hogy
Krisztus „szégyenletes” halála lett az emberiség egész történelme során a
legnagyobb hatású esemény. Ezért jelenti ki az apostol: „nem
szégyenlem a Krisztus evangéliumát; mert Istennek hatalma az minden hívőnek
idvességére” (Róm 1:16). Az evangélium lényege
pedig a nagyszerű ajándék, hogy végül nem a halálé lesz az utolsó szó, mert
akiket Jézus üdvözít, azok örökké élnek majd az új földön.
Sokan érzik úgy, hogy az élet értelmetlen, mert elkerülhetetlenül halállal
végződik, tehát hosszú távon nem számít, mit teszünk. Ha valóban örökre
elveszne, feledésbe merülne minden, amit valaha tettünk és mindenki, akire
bármilyen hatással is voltunk, akkor mi értelme lehetne az életnek?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 30 |
Péntek |
Ellen G. White: Evangelizálás. Budapest, 2007, Advent Irodalmi Műhely,
Felfedezések Alapítvány. „Az elfelejtett igazságok hirdetése” c. rész, 157-158.
o.
„Tegyük érthetővé és világossá, hogy semmivel nem tüntethetjük fel magunkat
Isten előtt más színben, és nincs semmi, amit a teremtmény saját érdemeivel
hozzátehetne ahhoz az ajándékhoz, amit Isten adott. Ha bárki is megvásárolhatná
az üdvösség ajándékát hittel és cselekedetekkel, akkor a Teremtő tartozna a
teremtménynek. Ez tévedés, ám némelyek igazságként fogadják el. Azt mondani,
hogy bárki is a tetteivel kiérdemelhetné a megváltást, éppen olyan, mint amikor
a katolikusok vezekelnek bűneik miatt. Ebben az esetben Isten részben tartozna
nekünk az üdvösséggel, amiért meg lehetne dolgozni, mint a fizetésért. Mivel az
ember semmiféle jó cselekedetével nem válhat méltóvá a megváltásra, az
üdvösséget teljes egészében kegyelemből kell elnyernünk, amit a bűnös ember
azért kap, mert elfogadja Jézust és hisz benne;
teljes egészében ingyen ajándék. A hit általi megigazulás ténye vitán felül áll.
A vitát lezárja a megállapítás, hogy a bűnös ember soha nem szerezhet megváltást
jócselekedeteinek érdemei által” (Ellen G. White: Faith and Works. 19-20.
o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1. Gondolkozzunk még az előbbi idézetről! Forgassuk tovább a gondolatainkban a
nagyszerű igazságokat, amelyek még a legelvetemültebb bűnösökben is reményt
ébresztenek! Hogyan tanulhatunk meg igényt tartani ezekre
az ígéretekre és ezek értelmében élni?
2. Isten Mózes által adta a törvényt Izráelnek, de a Biblia utal rá, hogy
akaratát más módon is bemutatja azoknak, akik nem férnek hozzá az írott
kinyilatkoztatáshoz (lásd pl. Róm 1:20; 2:14; ApCsel
17:26-27). Ha Isten valóban szól minden emberhez, akkor mi értelme van
miszszionáriusokat és evangelizátorokat elküldeni?
3. Jn 1:17 kifejezi, hogy „a kegyelem pedig és az
igazság Jézus Krisztus által lett.” Erre az igére hivatkozva sokan
szembeállítják a törvényt a kegyelemmel és az igazsággal. Miért hamis ez
a szembefordítás? Milyen szempontból mondhatjuk, hogy a törvény, a
kegyelem és az igazság együttesen mutatja be Isten jellemét a megváltási
tervben?
4. Az orosz író, Fjodor Dosztojevszkij egyik írásának egy elképzelt szereplője
tanulmányozni akarta, hogy vajon miért nem lesz több ember öngyilkos.
Felfoghatatlannak tartotta, hogy miért ragaszkodnak az emberek az értelmetlen,
sokszor fájdalommal teli életükhöz. Beszélgessünk erről!
REMÉNYIK SÁNDOR:
KEGYELEM
Először sírsz.
Azután átkozódsz.
Aztán imádkozol.
Aztán megfeszíted
Körömszakadtig maradék-erőd.
Akarsz, egetostromló akarattal –
S a lehetetlenség konok falán
Zúzod véresre koponyád.
Azután elalélsz.
S ha újra eszmélsz, mindent újra kezdesz.
Utoljára is tompa kábulattal,
Szótalanul, gondolattalanul
Mondod magadnak: mindegy, mindhiába:
A bűn, a betegség, a nyomorúság,
A mindennapi szörnyű szürkeség
Tömlöcéből nincsen, nincsen menekvés!
S akkor – magától – megnyílik az ég,
Mely nem tárult ki átokra, imára,
Erő, akarat, kétségbeesés,
Bűnbánat – hasztalanul ostromolták.
Akkor megnyílik magától az ég,
S egy pici csillag sétál szembe véled,
S olyan közel jön, szépen mosolyogva,
Hogy azt hiszed: a tenyeredbe hull.
Akkor – magától – szűnik a vihar,
Akkor – magától – minden elcsitul,
Akkor – magától – éled a remény.
Álomfáidnak minden aranyágán
Csak úgy magától – friss gyümölcs terem.
Ez a magától: ez a Kegyelem.