8. tanulmány − 2013
Május 17 - 23.Isten törvénye és Krisztus törvénye
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Máté 19:16-22;
János 5:30; 13:34-35; Apostolok cselekedetei 17:31;
Galata 6:1-5
„Ha az én parancsolataimat megtartjátok, megmaradtok az én szeretetemben;
amiképpen én megtartottam az én Atyámnak parancsolatait, és megmaradok az ő
szeretetében”
(Jn 15:10).
A legtöbb országban
létezik a törvényeknek egyfajta hierarchikus besorolása. A legnagyobb erővel
bírnak a kormány által kibocsátott törvények, amelyek az ország minden lakójára
nézve kötelező érvényűek. Azután jönnek a megyei vagy tartományi törvények,
amelyek egy meghatározott területen élőkre vonatkoznak, majd a helyi törvények a
legkisebb körzeti egységeket szabályozzák. Egy országon belül minden kisebb
szervezeti egységnek jogában áll a választópolgárait
illető törvényeket alkotni, olyasmit azonban nem rendelhetnek el, ami ellentmond
az országos törvényeknek. A körülmények ugyan megkövetelhetik, hogy egy bizonyos
törvényt más és másféle módon alkalmazzanak, csakhogy nem térhetnek el magának a
törvénynek a szellemétől.
Mint a világegyetem
legfőbb Ura, a Teremtő Isten az egész teremtett világ számára törvényeket
alkotott. Amikor Jézus Krisztus önként felvette az emberi testet, olyan életre
adta magát, ami az Atya és a parancsolatai iránti engedelmességgel jellemezhető
(Fil 2:5-11). Jézus minden tanítása, a törvényhez
való viszonya, még az általa adott „új” parancsolat is mindig tökéletes
összhangban állt Isten törvényével.
A TÖRVÉNY ÉS A PRÓFÉTÁK |
Május 18 |
Vasárnap |
Van, aki úgy gondolja,
hogy a Sínai-hegyen Mózesnek kinyilatkoztatott Tízparancsolat csak a kereszt
előtt élt izraelitákra vonatkozott, de a kegyelem újszövetségi korszakában
élőkre már nem kötelező érvényű. Mások azt tanítják, hogy a keresztények
felszabadultak a régi törvények alól, amelyeket csak a zsidó kultúrához
tartozóknak kell betartani, azoknak, akik nem keresztények. Amint az eddigiekben
láttuk, noha a Biblia tanítása szerint a törvény cselekedetei senkit nem
üdvözíthetnek, nincs olyan szakasz, amely bárkit is felhatalmazna Isten
törvényének áthágására. Ha lenne ilyen rész, az
felhatalmazást adna a bűnre, akkor pedig egy döntő kérdésben a Biblia éles
ellentétben állna önmagával.
Ebben az
összefüggésben gondolunk arra, hogy Isten a törvényt tartalmazó kőtáblákon
nyilatkoztatta ki szövetségi feltételeit Izráelnek. A Bibliában még sok egyéb
parancsolat található, amelyek a Tízparancsolatban nem szereplő részletekre
vonatkoznak. A rabbik, törekedve arra, hogy átfogó képet alkossanak Isten
akaratáról, hatszáztizenhárom szentírási törvényt tartottak számon, amelyeket
mind a Tízparancsolathoz kötöttek. Úgy tűnt, hogy Jézus még a rabbiknál is
tovább ment, amikor kijelentette: „Ne gondoljátok, hogy jöttem a
törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére” (Mt 5:17).
Isten törvénye tartalmaz minden isteni parancsot, amit közvetlenül a prófétáknak
vagy a próféták által mondott el, és ezeknek az összefoglalása a Tízparancsolat.
Vessük össze Mt 19:16-22 és 22:34-40 szakaszait! Mit
tudhatunk meg e versekből Jézusról és a Tízparancsolatról?
_____________________________________________________________
Még ha több száz parancsolat létezik is, amelyeket Isten kijelentett Igéjében, a
Tízparancsolatban olyan szilárd elveket találunk, amelyeket vonatkoztathatunk
minden más törvényre. Ezért a gazdag ifjúval folytatott beszélgetés közben Jézus
ötöt sorolt fel a Tízparancsolat törvényei közül. Isten törvényének létezik még
kifejezőbb összefoglalása is, amivel 3Móz 19:18 és
5Móz 6:5 versében találkozunk. Ezekben Isten és a felebarát szeretetére szólít
az Úr. Jézus kijelenti: „E két parancsolattól függ az egész törvény és a
próféták” (Mt 22:40). Jézus és az Atya teljes
egységben tanítja a teremtett világ lakóit arra, hogy szeressenek másokat, mint
ahogy ők is szeretetet kapnak. A törvénynek való engedelmesség alapvető a
szeretet kifejezésével kapcsolatban.
Mit mutat az életünk az Isten és az embertársaink iránti szeretetről?
A SZERETET „TÖRVÉNYEI” (János 15:10) |
Május 19 |
Hétfő |
A
Szentírásban számos példa mutatja, hogy Jézus hűségesen ragaszkodott Isten
törvényéhez. Lk 2:49 versében például a szavaiból
arra következtethetünk, hogy pontosan tudta, ki is Ő valójában, de amikor földi
édesanyja kifejezésre juttatta, mennyire megbántotta, mivel elszakadt a
családtól, mégis alázattal hazatért a szüleivel, „és engedelmes vala nékik”
(Lk 2:51). Amikor pedig Sátán megkísértette a pusztában, nem volt hajlandó
meghajolni előtte, hiszen tudta, hogy egyedül Isten méltó az imádatra (Lk 4:8).
A szombatünneplését is több eset tanúsítja (lásd pl. Lk 4:16).
Pál szavaiból kiderül, hogy Jézus egész életét az Isten akaratának való
engedelmesség határozta meg (Fil 2:5-11). Megint
másutt azt olvashatjuk, hogy ugyan érték kísértések, de soha nem követett el
bűnt (Zsid 4:15). Ezért is mondhatta utolsó órái
közeledtével, hogy „én megtartottam az én Atyámnak parancsolatait, és
megmaradok az ő szeretetében” (Jn 15:10).
Mire gondolt Jézus, amikor „új” parancsolatot említett (Jn 13:34-35)?
_____________________________________________________________
Jézus tisztán látta, hogy a parancsolatok megtartása és a szeretet egymáshoz
kapcsolódik. Általában nem szoktunk beszélni a szeretet „törvényeiről”, bizonyos
értelemben azonban mondhatjuk, hogy e törvények a Tízparancsolat rendelkezései.
Azt vázolják fel, hogy mit vár tőlünk Isten, hogyan mutassuk ki a szeretetünket
iránta és a többi ember iránt.
„Az Isten szeretet”
(1Jn 4:16),
amikor tehát a tanítványai elé tárta parancsolatait (Jn 13:34-35), Jézus
egyszerűen megerősítette az Atyától eredő szeretet törvényét (Jn 3:16). Ezek
szerint nem csupán úgy kell szeretnünk egymást, mint önmagunkat, hanem úgy,
ahogyan Jézus szeret!
„Akkor, amikor e szavak elhangzottak, a tanítványok nem értették meg azokat, de
miután szemtanúi voltak Krisztus szenvedésének, keresztre feszítésének,
feltámadásának és mennybemenetelének; miután pünkösdkor a Szentlélek
megnyugodott rajtuk, világosan megértették Isten szeretetét és a szeretet
természetét, amellyel egymást kell szeretniük” (Ellen G. White: Az apostolok
története. Budapest, 2001, Advent Kiadó. 360. o.).
A mai tanulmányra gondolva olvassuk el 1Jn
3:16 versét! Hogyan töltheti be a mi életünket is ez
a szeretet? Hogyan lehetünk képesek meghalni az énünknek, ami ahhoz kell, hogy
ilyen szeretettel tudjunk az emberek felé fordulni?
„MINDENEKNEK MINDENNÉ LETTEM” |
Május 20 |
Kedd |
Nézzük meg alaposan a törvényre vonatkozó utalásokat 1Kor 9:19-23
szakaszában! Mit mond itt Pál? Miért helyez olyan nagy hangsúlyt a törvényre?
_____________________________________________________________
Isten arra vágyik,
hogy mindenki elfogadja az örök élet ajándékát és az örökkévalóság
polgára legyen. 1Korinthus 9. fejezetében Pál apostol
részletesen beszámol róla, hogy milyen módszerekkel igyekezett az embereket
Isten országához vezetni. Tisztában volt vele: léteznek olyan kulturális
akadályok, amelyek gátolják, hogy bizonyos emberek dönteni tudjanak az
evangélium mellett. Hajlandó is volt alkalmazkodni annak a népnek a
kultúrájához, amelynek éppen bizonyságot tett, méghozzá kizárólag azért, hogy az
üdvösséghez segítse őket.
Végeredményben aki Isten országának részese lesz, az
Isten törvénye fennhatósága alá tartozik. Ebből következően
aki az Úr ügyét szolgálja, annak az Ő akaratával összhangban kell élni. Pál
sietve megjegyzi: noha az emberek megtérését munkálva újító módszereket is
felhasznál, arra mindig gondosan ügyel, hogy Isten törvényének a követelményein
belül maradjon. Vágyott az emberek üdvösségére, ez azonban nem jogosította fel
arra, hogy engedményeket tegyen Isten törvényei tekintetében, amikor a
szolgálatára szólította az embereket. Igyekezett ugyan alkalmazkodni a
kulturális szokásokhoz, de csak addig, amíg azok nem ütköztek a legfőbb
törvénnyel. Módszerének irányelve „Krisztus törvénye” (1Kor 9:21)
volt.
Úgy is érthetjük a páli utalást Krisztus törvényére, hogy az a Krisztus által
követett módszer. Ennek az alapja a szeretet, de nem csupán néhány kiválasztott,
hanem minden ember iránt. Az apostol távolról sem szándékozik úgy beállítani,
mintha Krisztus törvénye tetszőlegesen választható lenne Isten törvénye helyett.
A kettő harmonikusan együtt hat, amikor a kegyelem által üdvösségre jutottakat a
krisztusi szeretet törvénye vezeti el a szerető Isten törvényéhez. Valójában az
egész szakasz, amiben Pál nyíltan sorolja, mi mindent kész megtenni az
elveszettek megmentése érdekében, tökéletes példa arra az önfeláldozó
szeretetre, ami „Krisztus törvényében” megmutatkozik.
Mennyire vagyunk hajlandóak az önmegtagadásra azért, hogy Krisztushoz vezessünk
másokat? Milyen mértékig gyakoroltuk az önmegtagadást missziómunkánk során?
Mennyit követünk Krisztus törvényéből?
KRISZTUS TÖRVÉNYÉNEK BETÖLTÉSE (Galata 6:2) |
Május 21 |
Szerda |
Akár az írott
kinyilatkoztatásban, akár a természet kinyilatkoztatásában szembesülünk vele, a
törvény Isten akaratát mutatja be mindenkinek, aki képes azt megérteni (Róm 1:20;
2:12-16). Ebből következően senki nem állíthatja, hogy nem ismeri Isten alapvető
kívánalmait. „Mert mindnyájan vétkeztek, és szűkölködnek az Isten
dicsősége nélkül” (Róm 3:23), ezért a pusztulás
ítélete lebeg felettük (Ez 18:4; Róm 6:23). Még sincs minden veszve! Az átkot
visszafordította az örök élet ajándéka, amit Jézus Krisztus élete, halála és
feltámadása tett lehetővé az ember számára (Ef 2:8).
Pál szerint az engedelmes élethez a kegyelem ad erőt a hívőnek (Róm 6:15;
Ef 2:10; Tit 2:11-14). Még akkor is így van ez, ha tudjuk, hogy nem mindig
vagyunk olyan engedelmesek és hűségesek, amilyennek lennünk kellene.
Gal 6:1-5 szakasza szerint mi az egyik módja annak,
hogy betöltsük „a Krisztus törvényét”?
_____________________________________________________________
Ne feledjük,
mindannyian ki vagyunk téve kísértéseknek, és előfordulhat, hogy gyenge
pillanatainkban engedünk a bűnnek. Ennek fényében egyáltalán nem jó, ha egy
keresztény azonnal elítéli hittestvérét, aki elesett. Jézus soha nem követett el
bűnt, mégis kész volt segíteni azoknak, akiket legyőzött a bűn. Ellen G. White
így írt róla: „Nem bírálta az emberi gyöngeségeket” (Jézus élete.
Budapest, 1989, Advent Kiadó. 291. o.). Pál biztatta a keresztényeket, hogy
segítsék egymást, a helyreállítást munkálják (Gal 6:1).
Más szóval, aki bűnt követett el, azt bátorítani kell, hogy ismét Isten törvénye
kívánalmaihoz igazodjon.
Krisztus törvényét a
kegyelem hajtja. Krisztus áldozati halála nélkül nem lenne okunk Isten törvényét
betartani. Viszont Krisztus lehetőséget adott az örök életre, így a gyenge
pillanatok után is van, ami visszafordítsa a hűségeseket Isten törvénye
betartásához. A hittestvérek használják Krisztus törvényét eszközül arra, hogy
általa vezessék vissza a bűnbánó bűnöst Isten szeretettörvényének színterére.
Gondoljunk egy olyan esetre, amikor valamit elrontottunk, de kegyelmet kaptunk,
pedig nem érdemeltük meg (hiszen ha megérdemeltük volna, nem is lenne kegyelem)!
Mit tehetünk, hogy emlékezzünk a kapott kegyelemre, amikor valaki tőlünk vár
irgalmat?
TÖRVÉNY ÉS ÍTÉLET (János 5:30) |
Május 22 |
Csütörtök |
Isten törvénye a szeretet törvénye, de egy nap az Úr majd éppen ezt használja az
ítélet mércéjeként. Újabb és újabb alkalmakat biztosít a bűnösöknek a megtérésre
és arra, hogy hűséget fogadjanak neki, de eljön az óra, amikor kimondja: „Aki
igazságtalan, legyen igazságtalan ezután is; és aki fertelmes, legyen
fertelmes ezután is; és aki igaz, legyen igaz ezután is; és aki szent,
szenteltessék meg ezután is” (Jel 22:11).
Ez a kijelentés lesz az utolsó ítélet nyitánya.
Jel 14:7 versében az első angyal hirdeti Isten
ítéletét. Számos más szövegben Krisztus ítéletéről hallunk (lásd pl. ApCsel 17:31;
2Kor 5:10; 2Tim 4:1). Hogyan világít rá Jn 5:30 verse
arra, hogy pontosan mi lesz Jézus szerepe az ítéletben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Krisztus félretette isteni természetét, amikor emberré lett (Fil 2:5-11),
de továbbra is különleges kapcsolatban maradt az Atyával. Amikor a vallási
vezetők istenkáromlással vádolták, kijelentette, hogy Isten hatalmat adott neki
bizonyos isteni teendők elvégzésére (Jn 5:19-30),
amelyek közül az egyik éppen az ítélet. Isten kegyelmét mutatja, hogy Krisztusra
ruházta az ítélet felelősségét, mert Ő az emberi család tagja lett, így
helyzetéből adódóan képes pártatlanul ítélni. Mivel jól ismeri az emberi életet,
nem ítél el senkit igazságtalanul. Azt is kijelenti, hogy senkit nem Ő
kárhoztat, hanem a megtérni nem hajlandó bűnös kárhoztatja önmagát, amikor
elveti Isten parancsát (Jn 12:48).
Sokan ismerik Isten törvényét, de nem tudják, hogyan tarthatnák be. A törvény
nem olyan, mint egy lista, aminek sorait kipipálva megtudhatjuk, menynyire
kerültünk közel Isten országához, inkább eszköz, ami a szeretet elveit fejezi
ki. A törvény megtartása nem azt jelenti, hogy azért engedelmeskedünk, mert el
akarjuk nyerni Isten kegyét. Arra hívja a keresztényeket, hogy Isten szeretetét
sugározzák mindazokra, akiknek szükségük van rá. A törvény az ítélet
zsinórmértékeként arra szolgál, hogy megmutassa az ember szeretetének szintjét,
amivel Istenhez és az emberekhez fordul. Az utolsó ítéletben Krisztus a szeretet
változatlan isteni törvényét használja mérceként (Jak 2:12).
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 23 |
Péntek |
„’Egymás terhét
hordozzátok, és úgy töltsétek be a Krisztus törvényét’ (Gal 6:2).
Itt szintén világosan látjuk a feladatunkat. Hogyan fordulhat elő, hogy akik
magukat Krisztus követőinek mondják, mégis oly könnyelműen veszik ezeket az
ihletett parancsokat?…
Csak kevéssé ismerjük
a saját szívünket, és alig mérjük fel, milyen nagy szükségünk van Isten
kegyelemére. Ezért nem értékeljük eléggé Jézus irántunk tanúsított kedves
jóságát, azt, ahogy nekünk is viszonyulnunk kellene egymáshoz. Nem
feledkezhetünk meg róla, hogy testvéreink hozzánk hasonlóan gyengék, tévelygő
halandók. Tegyük fel, figyelmetlensége miatt az egyik testvérünkön erőt vett a
kísértés, és általános magatartásától eltérően valami rosszat tett. Hogyan kell
viszonyulni hozzá? A bibliai történetekből azt tanuljuk, hogy hatalmas bűnöket
elkövettek olyan emberek, akikre Isten nagy, jó munka elvégzését bízta. Az Úr
nem ment el e vétkek mellett feddés nélkül, de nem is vetette el szolgáit.
Amikor megtértek, kegyelmesen megbocsátott nekik, jelenlétéről biztosította őket
és még munkálkodott általuk. A szegény, gyenge halandó ember ne feledje, hogy
saját magának is milyen nagy szüksége van Isten és a testvérek kegyelmére,
türelmére! Tartózkodjon attól, hogy másokat elítéljen, kárhoztasson” (Ellen G.
White cikke, The Signs of the Times. 1883. jan. 25.)!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Beszéljünk erről az idézetről! Miért olyan fontos
könyörületet tanúsítani azok iránt, akik bűnbe estek?
2.
Gondoljunk olyan bibliai szereplőkre, akik bűnt
követtek el, Isten mégis meg tudott bocsátani nekik és felhasználta őket! Milyen
fontos tanulság rejlik ezekben a példákban?
3.
Hogyan tarthatjuk fenn a fegyelmet az egyházban
úgy, hogy közben könyörületet tanúsítunk azok iránt, akik bűnbe estek? Miért
fontos az, hogy a fegyelmet és a kegyelmet ne tartsuk egymással ellentétesnek?
TÚRMEZEI ERZSÉBET: ÖRÖM, BÁNAT, KÉRÉS
|
|
Hogy tegnap és ma
és
örökkön örökké
mindig
ugyanaz vagy,
Megváltó Krisztusom:
boldog
biztonságom,
szüntelen
örömöm.
Jó, ha minden reggel
újra
megköszönöm.
Tegnap megváltottál.
Ma itt vagy énvelem.
Holnap Te vársz engem
az
atyai háznak
kitárt
kapujában!
Végtelen kegyelem!
Újra beragyogja
minden
új reggelem.
De ha megdöbbent, hogy
én
vagyok ugyanaz…
mozdul
az óember,
sír
a régi panasz,
és
csak gyengeséget,
foltot,
hiányt látok:
újulásért
akkor
Tehozzád kiáltok. |
Te, aki ugyanaz vagy
tegnap,
ma, örökre,
tégy
újjá, a régi
akárhogy
kötözne!
Hogy ne tartson vissza,
ne
gátoljon semmi
hozzád
napról-napra
hasonlóbbá
lenni!
Akármilyen tűzben,
akármilyen
áron!
Kegyelmedet kérem.
Szentlelkedet várom.
Segítsen a régit
levetnem,
letennem!
Irgalmas arcodat
formálja
ki bennem!
|