Ellen White-idézetek
7. tanulmány − 2014
Május 10 - 16.A törvény vége Krisztus
Május 10., szombat délután
Miután Ádám bűnbe esett, az
emberiség megmentésének egyetlen módjaként a végtelen Isten Fia életét tervezte
adni, hogy az embert újra alávethesse az engedelmesség próbájának. Ó, mennyi
szeretetet mutatott az Atya az engedetlen, tévelygő ember iránt! „Mert úgy
szerette Isten e világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, ha
valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3:16)
Az Úr Krisztus által volt velünk.
A második Ádám, Jézus eljött
szennyes, elbukott világunkba, hogy tökéletes engedelmességben éljen. Az
emberiség meggyengült erkölcsi szempontból, és nem győzhette le alattvalóit
kegyetlenséggel uraló Sátánt. Krisztus azért jött, hogy megküzdjön az ördögi
erőkkel. Arra törekedett, hogy visszanyerje az embert magának saját élete, az
isteni jellem kifejeződésének bemutatásával.
Isten Fia az emberi
természet ruháját vette magára, leereszkedett azokhoz, akiket szeretett volna
megmenteni. Nem volt sem bűn, sem álnokság benne. Tisztán és feddhetetlenül élt,
mégis magára vette bűnös alkatunkat. A mennyei jellemet földi természetbe
öltöztette, hogy kapcsolatot teremthessen az elbukott emberiséggel, így szerezve
vissza számunkra, amit Ádám engedetlensége által elveszítettünk. Jelleme által
megmutatta a világnak Isten természetét. Nem önmagának akart tetszelegni, hanem
helyről helyre járva jót cselekedett. Az alig több mint harminc évig tartó földi
szolgálatát teljes mértékben a tiszta jóság és érdeknélküliség jellemezte.
Szavai, befolyása és példája által segített az embereknek elhinni, hogy ismét
hűségesek lehetnek Istenhez, és újra élvezhetik előjogait. Segített megérteni,
hogy ha megtérnek, ha megengedik, hogy mennyei képmásra alakuljon át az
egyéniségük, halhatatlanságot nyerhetnek. –
Review and Herald,
1896. október 15.
Május 11., vasárnap
-
Ahol megsokasodott a bűn… (Róm 5:12–21)
A bűn révén nemcsak az
ember, hanem a föld is a gonosz uralma alá került, s helyreállításra kényszerült
a megváltási tervvel. A teremtésnél Isten Ádámra bízta bolygónk uralmát. Ám
azzal, hogy engedett a kísértésnek, Sátán fennhatósága alá került, így
irányítása már annak kezében összpontosul, aki őt is uralta. Ezáltal az ördög
lett „e világ istene” (2Kor 4:4). Erőszakkal vette át
a hatalmat a föld felett, amely kezdetben Ádámé volt. Ám bűnért hozott áldozata
révén Krisztus visszaszerezte az embert és ezzel egy időben az ember elvesztett
uralmát is. Mindent, amit elveszített az első Ádám, visszaszerzett a második
Ádám. (…)
Az áldozatokat Isten
rendelte el, hogy az ember számára közvetlen emlékeztetőül álljanak, ugyanakkor
a bűnből való hálás megtérés, valamint a megígért Megváltóba vetett hit
bizonyságtevésének eszközei legyenek. Az volt az áldozati rendszer célja, hogy
az elbukott emberiség elméjébe vésse azt az ünnepélyes igazságot, mely szerint a
bűn vagy Isten törvénye áthágásának a következménye a halál. Ádám számára az
első áldozat fájdalmas ceremóniát jelentett. Saját kezével kellett egy életet
kioltania, amit csak egyedül Isten adhat. Ez volt az első alkalom, amikor végig
kellett néznie egy élőlény halálát, és megértette, hogy ha engedelmeskedett
volna Istennek, nem létezett volna halál, és egyetlen embernek vagy állatnak sem
kellett volna elpusztulnia. Megrendítette az a gondolat az ártatlan áldozat
megölésekor, hogy bűne az Örökkévaló feddhetetlen Bárányának vérét ontja. E
jelenet segítségével mélységesebben és jobban megértette törvénytelenségének
nagyságát, amelyért csak az Úr drága Fiának halála szerezhet engesztelést.
Elcsodálkozott a végtelen jóságon, amely kész volt felkínálni ezt a megváltást
és üdvözíteni a bűnöst. A reménység csillaga ragyogta be a sötét és szörnyű
jövőt, és megszabadította őt a teljes elkeseredéstől.
A nagy küzdelem már
kezdettől fogva a Mindenható törvényéért folyt. Lucifer megpróbálta
bebizonyítani, hogy Isten igazságtalan, törvénye rossz, és a világegyetem
érdekében változtatni kell rajta. A törvény megtámadásával próbált csorbát
ejteni Alkotója tekintélyén. A küzdelem arra hívatott, hogy bebizonyítsa:
tévesek a mennyei rendelések, és változtatni kell rajtuk – vagy ellenkező
esetben tökéletesek és változhatatlanok.
Sátán a mennyből való
kiűzését követően elhatározta, hogy a földön alapítja meg királyságát. Miután
megkísértette és legyőzte Ádámot és Évát, azt állította, hogy győzelme alapján
az emberek jog szerint az ő alattvalói, és a föld is az övé. Bűne miatt az ember
elidegenedett Istentől, az ördög közelébe került, és kész volt részt venni az Úr
törvénye elleni lázadásban. Krisztus megígérte, hogy megváltja teremtményeit, és
kimenti a világot a kísértő kezéből.
Még azért sem lehetett az
Atya törvényét eltávolítani, hogy a bűnös üdvösséget nyerhessen. A világegyetem
jóléte érdekében fönn kellett tartani a mennyei uralmat. Ám végtelen
szeretetében és irgalmában az Alkotó önmagát áldozta föl. Fia által Isten vette
magára a törvénytelenség büntetését, „hogy
igaz legyen Ő, és megigazítsa azt, aki a Jézus hitéből való” (Róm 3:26).
Mivel megváltotta Sátán hatalmától, összhangba helyezte az embert a mennyel, így
az visszakerült az „előbbi hatalom” (Mik 4:8) uralma
alá. A nagy küzdelem sorsának ezen a földön kellett eldőlnie. A megváltási
tervet azon a területen kellett végrehajtani, amit az ördög a magáénak
tulajdonított. – Signs of the Times, 1908. november 4.
Május 12., hétfő
-
A törvény és a kegyelem (Róm 6:15–23)
Az Úr ma is ugyanazt várja
el, amit Édenben elvárt a szent pártól: tökéletes engedelmességet. Törvénye
minden időben ugyanaz maradt. Az Ószövetségben bemutatott feddhetetlenség
mércéjét nem szállította lejjebb az Újszövetségben. Nem az az evangélium
rendeltetése, hogy csökkentse Isten szent törvényének elvárásait, hanem az
embereket olyan pozícióba emelje, ahol megtarthatják a rendeléseket.
A lélek üdvösségét
eredményező Megváltóba vetett hit másmilyen, mint ahogy azt sokan beállítják.
„Higgy, higgy! – kiáltják. – Elég csupán hinned Krisztusban, és már üdvözülsz.
Csak ennyi a tennivalód.” Igaz, hogy a valódi hit teljes mértékben bízik a Jézus
általi üdvösségben, ám az Isten törvényéhez való tökéletes igazodást is
eredményezi. A hit cselekedetekben nyilvánul meg. János apostol pedig kijelenti:
„Aki ezt mondja: ismerem Őt, és
az Ő parancsolatait nem tartja meg, hazug az, és nincs meg abban az igazság.”
(1Jn 2:4) –
Review and Herald, 1886. október 5.
Téves Sátán azon állítása,
miszerint Krisztus a halálával a törvény helyébe helyezte a kegyelmet. Áldozata
nem változtatta meg és nem helyezte semmilyen
formában hatályon kívül a Tízparancsolatot. Az Üdvözítő vére által felkínált
drága kegyelem csak megerősítette Isten törvényét. Az ember bűnbeesésétől kezdve
az Atya erkölcsi uralma és kegyelme elválaszthatatlanok. Kéz a kézben haladnak.
„Irgalmasság és hűség
összetalálkoznak, igazság és békesség csókolgatják egymást.” (Zsolt 85:11)
Helyettesünk, Jézus jónak látta az ember
helyett hordozni a bűn büntetését. Mennyei természetére öltötte az emberi
természetet, és így lett az ember Fia: Megváltó és Üdvözítő. Maga Isten drága
Fia halt meg a megváltásért, bizonyítva, hogy a törvényt nem lehet
megváltoztatni. Ó, milyen könnyű lett volna a törvénytaposó ember szempontjából,
ha az Úr megsemmisíti törvényét, ekként üdvözítve az embereket, ráadásul
Krisztus is ott maradhatott volna a mennyben! De végzetes álnokság az a
felfogás, mely szerint a kegyelem által szabadon áthágható a törvény. Isten
törvényének minden taposója bűnös, és senki sem szentelődhet meg, míg bűnben él.
Az Úr szent Fia nem azért alázkodott meg olyan
mélységesen, és nem azért szenvedte el a kínhalált, hogy az embernek szabadságot
nyerjen a törvénnyel szemben, hogy majd az üdvözülő együtt ülhessen Krisztussal
a trónon. Jézus érdemei, megtérése és hite által a legbűnösebb is bűnbocsánatot
nyerhet és erőt, hogy engedelmesen élhessen. A bűnös nem a bűneiért, hanem a
bűneiből van megváltva.
A léleknek, mielőtt még szükségét érezné
Krisztushoz járulni, meg kell győződnie bűnösségéről. „A
bűn törvénytelenség.” „A bűn törvény által van.” Amikor a parancsolat eljutott
Saul tudatáig, a bűn feltámadt, ő pedig meghalt. Megértette, hogy Isten törvénye
szerint el van ítélve. A bűnös csak úgy győződhet meg bűnösségéről, ha belátja,
mit jelent a bűn. Lehetetlen, hogy az ember megismerje a biblikus szentséget, ha
azt állítja, hogy hisz Krisztusban, de nem tartja fontosnak, hogy megtartja-e
vagy sem Isten parancsolatait. – Review and Herald, 1881.
március 8.
Május 13., kedd
-
Ó, én nyomorult ember! (Róm 7:21–25)
Kerüljünk összhangba Isten
törvényével; ám nem üdvözülhetünk a törvény cselekedete által, ahogy
engedelmesség nélkül sem. A törvény a jellem mércéje. Mégsem vagyunk képesek
megtartani Isten parancsolatait a helyreállító kegyelem nélkül. Csak Jézus
tisztíthat meg minden bűntől. Ő nem törvény által üdvözít – de nem üdvözíthet,
ha nem engedelmeskedünk a törvénynek.
Krisztus iránti szeretetünk
azzal arányos, amilyen mértékben meggyőződtünk a bűnről, a bűnt pedig csak a
törvény által ismerjük. Ám amikor meglátjuk magunkat úgy, ahogy vagyunk, Jézusra
tekintünk, aki önmagát adta értünk, hogy megváltson minden hamisságtól.
Kapaszkodjunk hittel az Ő érdemeibe, akkor lelket megtisztító vére elvégzi
értünk a munkát. Minél pontosabban látjuk a gonoszságot és a veszélyeket,
amelyek ránk leselkednek, annál hálásabbak leszünk az Üdvözítőtől kapott
szabadításért. Krisztus evangéliuma nem engedi meg az embereknek a törvény
áthágását, mivel épp ez hozott annyi bajt a világra. A bűn ma is olyan romboló,
mint egykor Ádám idejében. Az evangélium nem ígér isteni előjogokat azoknak,
akik lelkiismeret-furdalás nélkül hágják át az Ő törvényét. Az emberi szív
megromlását, a törvénytelenség vétkét és a bűn romboló hatását mutatta be a
kereszten, ahol Krisztus szabadulást szerzett
számunkra. – Signs of the Times,
1890. július 21.
A kereszt az a
megcáfolhatatlan érv, hogy a menny törvénye változhatatlan. A Golgotára tekintve
látjuk, mennyire hiábavaló az emberi erőfeszítés, amikor hiányzik belőle Jézus
érdeme, ami minden emberit hatékonnyá tehet. A megtérni nem akaró világ számára
a legfontosabb a golgotai kereszt. Pál dicsekedett a kereszttel, és volt is
mivel, hiszen ott alázkodott meg a Mindenható, hogy majd igazi magasztosságban
emelkedjen föl. A megváltásáért kifizetett ár fejezte ki saját lelkének értékét.
Isten Fiának kellett meghalnia az apostol bűneiért, érte folyt a kereszten a
vér, hogy megmentse őt az örök pusztulástól. Krisztus drága vére olyan értékes,
hogy teljes engesztelést szerzett a bűnös léleknek, s ezzel dicsekedett Pál. Az
Üdvözítő vére által megváltást és bűnbocsánatot nyert.
Pál apostol felismerte
gyengeségét, és minden oka megvolt, hogy ne bízzon saját erejében. A törvényre
vonatkozóan ezt mondta: „Az a
parancsolat, mely életre való, nékem halálomra van.” (Róm 7:10)
Eddig a törvény cselekedeteiben bízott. Életének külső vetületére vonatkozóan
pedig azt mondta, hogy „a törvénybeli igazság tekintetében feddhetetlen voltam”
(Fil 3:5–6), és saját feddhetetlenségében bízott. Ám
amikor a törvény tükrével szembesült, és megpillantotta magát úgy, ahogy Isten
látta őt bűnnel telten és szennyesen, felkiáltott: „Ó, én nyomorult ember! Ki
szabadít meg engem a halálnak testéből?” (Róm 7:24)
Pál látta Isten Bárányát, aki elveszi a világ
bűneit. Hallotta Krisztus hangját: „Én vagyok az út, az igazság és az élet;
senki sem mehet az Atyához, hanemha énáltalam.” (Jn 14:6)
Úgy döntött, hogy a megmentő kegyelem jótékony hatásának örülve meghal a bűnnek,
és megengedi, hogy vétkeit lemossa Jézus vére, és krisztusi feddhetetlenségbe
öltözve az életadó szőlőtő szőlővesszejévé válik. Együtt járt Üdvözítőjével,
számára Jézus nem csak szabadítást, de jó cselekedetet is jelentett,
és mindenben
mindent, az elsőt és az utolsót, mindenből a legjobbat. Azzal a hittel
rendelkezett, ami életét a mennytől nyeri, és ami képessé tette arra, hogy magát
szent példaképéhez igazítsa. Ez a hit semmit sem tulajdonít magának önnön
tökéletességéből, hanem csak Krisztus feddhetetlensége alapján működik. –
Signs of the Times,
1890. november 24.
Május 14., szerda
-
A törvény célja (Róm 9:30–10:4)
„Mert úgy szerette Isten e
világot, hogy egyszülött fiát adta, ha valaki hiszen
őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3:16) Annyira szerette a
világot, hogy jónak látta az igazságost odaadni az igazságtalanért. E szeretet
magasztosságát és mélységét mutatta meg Pálnak, hogy megismertesse azt minden
nemzettel. Megvilágította a megváltási tervet az apostollal, s ő nyilvánosan és
házról házra járva prédikálta a megtérést és az Urunk Jézus Krisztusba vetett
hitet. A törvény elítél, és nem bocsáthat meg a törvénytaposónak. A hívő,
megtérő lélek nem a törvényre tekint, hogy feddhetetlennek nyilváníttasson,
hanem Krisztusra, az engesztelő Áldozatra, aki képes megosztani a bűnössel
feddhetetlenségét és az emberi erőfeszítéseket elfogadhatóvá tenni Isten előtt.
Ha személyes Megváltóként tekintünk rá, engedelmes gyermekké válunk, olyanná,
aki megtartja Isten minden parancsolatát.
Hit által kapaszkodunk az
életadó Szőlőtőbe. A Krisztusba vetett hit tőle szerzi erejét, mint ahogyan a
szőlővessző is a gyökérből nyeri a táplálékot. „Az igaz pedig hitből él” –
mondta a próféta, s ennek a minden keresztény vallási tapasztalatával átszőtt
hitnek kellene élnie a feddhetetlen emberben. Az igazi hit fejlődik és erősödik.
Kitartó a cselekedetekben. Azt mondja az apostol: „Mert
az Istennek igazsága jelentetik ki abban hitből hitbe, miképpen meg van írva: az
igaz ember pedig hitből él.” (Róm 1:17)
A nemzetek semmilyen világossággal nem
rendelkeztek Isten törvényére vonatkozóan, s nem keresték a feddhetetlenséget,
ám akik hittek Krisztusban, hit által nyertek benne feddhetetlenséget.
Elfogadták Isten törvényét, mint jellemének mértékegységét. A hitetlen zsidók
pedig nem jutottak el a törvény feddhetetlenségének mértékére, mivel
elutasították az egyetlen erényt, amely feddhetetlenné és kedvessé tehette volna
őket az Úr előtt. „Mert az Isten igazságát nem ismervén és az ő tulajdon
igazságukat igyekezvén érvényesíteni az Isten igazságának nem engedelmeskedtek.
Mert a törvény vége Krisztus minden hívőnek igazságára.”
(Róm 10:3–4) Krisztus a törvény vége és célja. A
törvény elítéli a bűnöst, és hozzá vezeti feddhetetlenségért.
A zsidók azt vallották, hogy hisznek a
prófétáknak, és elismerik Isten törvényének tekintélyét. Ám legtöbbjük számára
ez a hit csak a kijelentések szintjén maradt meg. A Mester ki is jelentette a
zsidó tanítóknak: „Mert ha hinnétek Mózesnek, nékem is hinnétek; mert énrólam
írt ő.” (Jn 5:46) Akik valóban hittek a törvényben és
a prófétáknak, eljutottak erre a hitre, és felismerték a názáreti Jézust, az
emberiség Megváltóját. Másfelől pedig az idegen nemzetek előbb arra vezettettek,
hogy elforduljanak bálványaiktól, elfogadják Őt, és általa eljutottak a törvény
és a próféták megismerésére.
Az embernek előbb meg kell látnia a bűnt
elítélő törvény igazságát, s aztán kell Krisztus érdemei által az Úr
feddhetetlenségére tekintenie, amely által bűnbocsánatot nyerhet. „Mert nyilván
van az Istennek haragja mennyből az embereknek minden hitetlensége és hamissága
ellen, kik az igazságot hamissággal feltartóztatják.” (Róm 1:18) Az emberek
megismerhetik az igazságot anélkül is, hogy
megszentelődnek az igazság által. – Signs
of the Times, 1889. augusztus 5.
Május 15., csütörtök
-
A pedagógus (Gal 3:19–24)
Megkérdeztek a
Galáciabeliekhez írt levélben említett törvényre vonatkozóan: „Melyik törvény
vezérel bennünket Krisztushoz?” A válaszom így hangzott: „A
ceremoniális törvény, valamint a Tízparancsolat.”
Jézuson alapult a zsidó
rendszer. Ábel halála a következménye volt annak, hogy Kain nem volt hajlandó
elfogadni az engedelmesség iskolájában Isten tervét, miszerint az áldozatok
Krisztusra mutatnak, és csak Jézus Krisztus vére üdvözíthet. Kain nem hajlott
arra, hogy kiontsa azt a vért, ami az eljövendő Krisztus kiontott vérét
jelképezte. Ezt az egész szertartást Isten készítette elő, és a rendszer alapja
a Fia lett. Ez volt az áldozati rendszer kezdete, ugyanakkor irányadó is, amely
a bűnös ember figyelmét a Megváltóra, a teljes zsidó áldozati rendszer alapjára
terelte.
A szentélyszolgálatot
ellátók folyamatos tanítást kaptak az emberiségért végzett krisztusi
közbelépésről. E feladatnak az volt a célja, hogy minden szívben Isten törvénye
iránti szeretetet ébresszen. Az áldozat gyakorlati lecke volt a Jézusban
kinyilatkoztatott isteni szeretetről: a szenvedő, meghalni kész állat, aki
magára veszi az ember bűnét, s ezáltal az ártatlan
bűnné lesz értünk.
Amikor csodáljuk az üdvösség
nagy megnyilatkozását, látjuk Krisztus munkásságát. Nemcsak a Szentlélek
megígért ajándéka, hanem ezen áldozat és közbelépés természete és jellege is
olyan témát képez, ami a szívükben magasabb rendű szent gondolatokat gerjeszt
Isten törvényével kapcsolatban, melynek elvárásai minden emberi lényre
érvényesek. Csupán az az egyszerű tett, hogy ettek a tiltott gyümölcsből, a
törvénynek ez az áthágása az ember és a föld számára az Isten törvénye elleni
engedetlenség következményét eredményezte. A törvény jellegének és céljának arra
kellene késztetnie az embert, hogy féljen újra elkövetni akár a legkisebb
engedetlenségi cselekedetet a Felséges elvárásaival szemben.
Nagyon jól meg kellene
értenünk, mit jelent a bűn, és távol kellene tartanunk magunkat az engedelmesség
és az engedetlenség között lévő határvonaltól.
Az Úr azt akarja, hogy
minden általa teremtett lény megértse Fia nagy munkáját, hiszen Ő életét adta a
világ megváltásáért. „Lássátok,
milyen nagy szeretetet adott nékünk az Atya, hogy Isten fiainak neveztetünk! A
világ azért nem ismer minket, mert nem ismerte meg Őt.” (1Jn 3:1)
– Manuscript Releases,
1. kötet, 131–133. old.
A törvény áthágásában nincs
biztonság, megnyugvás, és megigazulás. Ha az ember megmarad a bűnben, többé nem
remélhet ártatlanságot Isten előtt, és Krisztus érdemei nem békéltethetik meg őt
az Atya előtt. Fel kell hagynia a bűnnel. Hűségessé és igazzá kell válnia. Amint
a bűnös belenéz a nagy erkölcsi tükörbe, ráeszmél jellemének hiányosságaira.
Meglátja valódi – foltos, szennyes, kárhoztatott – mivoltát, ugyanakkor
felismeri, hogy a törvény semmiképp sem tudja elvenni vagy megbocsátani a bűnös
vétkét. Tovább kell lépnie. Csak a törvény a Krisztushoz vezető tanítómester. A
bűnöket hordozó Megváltóra kell tekintenie. Miközben feltárul előtte a Kálvárián
függő Szabadító, amint az egész világ bűnének terhe alatt haldoklik, a
Szentlélek megmutatja neki Isten viszonyulását mindazokhoz, akik bánkódnak
bűneik felett: „Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az Ő egyszülött Fiát
adta, hogy valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem
örök élete legyen.” (Jn 3:16) – Szemelvények, 1. kötet,
213. old.