4. tanulmány − 2013
Április 19 - 25.Krisztus és a törvény a Hegyi Beszédben
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Máté 5:17-20,
21-32, 33-37, 38-48; Lukács 16:16; Róma 7:24
„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem
jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem. Mert bizony mondom
néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen
pontocska el nem múlik, amíg minden be nem teljesedik”
(Mt 5:17-18).
A Hegyi Beszéd
említése hallatán a legtöbben automatikusan a boldogmondásokra gondolnak (Mt 5:1-12).
Pedig ez a szakasz három fejezeten át tart és négy
részre osztható, amiből a boldogmondások csak az első szakaszt teszik ki. A
második részben Krisztus a világossághoz és a sóhoz hasonlítja a keresztényeket
(Mt 5:13-16). A harmadik egységet Mt 5:17-48
versei alkotják, amelyben Jézus új és mélyebb szemszögből közelít a
törvényhez. Majd pedig az utolsó, egyben leghosszabb rész Mt 6:1–7:23
szakasza, ami a keresztény magatartásról ad világos tanítást. Beszédét Jézus a
bölcs és a balga építkezőről mondott példázatával zárja (Mt 7:24-27),
kihangsúlyozva, hogy fontos engedelmesen megtenni azt, amire Isten elhív.
Ezen a héten a
harmadik szakaszt fogjuk vizsgálni, Mt 5:17-48 verseit (a teológusok
ellentétpároknak nevezik ezeket a gondolatokat).
Megnézzük, milyen tanítást találunk ebben a részben a törvénnyel kapcsolatban.
„EGY JÓTA VAGY EGYETLEN PONTOCSKA” |
Április 20 |
Vasárnap |
Olvassuk el ismét Mt 5:17-20 szakaszát! Érdekes, hogy
Jézus nagy hangsúlyt helyez a törvényre, pedig amint az előzőekben kitértünk rá,
a törvény fontosságát hangsúlyozó írástudókról és farizeusokról elmarasztalóan
szólt. Milyen lényeges tanulságot szűrhetünk le e szakaszból a törvény
betartásával kapcsolatban?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ennek a résznek a kezdetén Jézus rögtön arról biztosít, hogy nem „a
törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére” (Mt 5:17)
jött. Noha nincs rá konkrét utalás, sokan e kifejezést átfogóan az egész
Ószövetségre vonatkoztatják (lásd még Mt 7:12;
11:13; 22:40; Lk 16:16; ApCsel 13:15; 24:14; Róm 3:21). Szemben azzal,
amit ellenfelei állítottak, Jézus egyáltalán nem támadta az Atyja
akaratát kinyilatkoztató könyvet. Éppen a
törvény és a próféták írásainak „betöltése”, nem pedig eltörlése volt a
célja.
A
betölteni, teljessé tenni jelentést hordozó szó (plero)
arra utal, hogy „csordultig tölteni”, ami kétféleképpen érthető. Az első, amikor
hangsúlyozzuk, hogy Jézus személye teljesíti be a Szentírást (lásd pl. Lk 24:25-27;
Jn 5:39). Viszont e szakasz megértésének kulcsa a közvetlen szövegkörnyezetben
található, ami rámutat: Jézus nem azért jött, hogy félretolja az Írást, hanem
hogy bemutassa a belső, igazi lényegét.
Alapvető szándékának kifejezése után Jézus a hangsúlyt általánosságban az
Ószövetségről kimondottan a törvényre helyezte át. Mint aki tudta: egy nap majd
a törvény eltörlésével fogják vádolni, figyelmeztetett, hogy ameddig van ég és
föld, „amíg minden be nem teljesedik” (Mt 5:18),
a törvény megmarad. Jézus ezzel a kijelentéssel erősítette meg a törvény
folytonos érvényességét.
Valójában annyira
fontos maga a törvény, hogy aki megszegi előírásait, „a mennyeknek országában
a legkisebb” (Mt 5:19) lesz. Jézus sietve
rámutatott, hogy nem az írástudók és
farizeusok üres igazságáról beszél, hanem arról az igazságról, ami az
Istent szerető és akaratát teljesítő ember szívéből fakad.
GYILKOSSÁG (Máté 5:21-26) |
Április 21 |
Hétfő |
Miután Jézus világossá
tette a törvényhez való ragaszkodását, elkezdett arról beszélni, hogy milyen is
az írástudók és a farizeusok igazságánál különb igazság. Először is idézte a
hatodik parancsolatot (2Móz 20:13), majd pedig Mózes
törvényéből összefoglalta ennek a törvényszegésnek a büntetését (2Móz 21:12;
3Móz 24:17).
A hatodik parancsolat
nem sorolja fel a gyilkosság minden fajtáját. Emberölés esetén a vétkes egy
menedékvárosba futhatott, ahol átmenetileg védelmet kapott (2Móz 21:13;
4Móz 35:12). Viszont aki szándékosan oltotta ki egy másik ember életét, arra
gyors ítélet várt. Magyarázatában Jézus nem magára a tettre összpontosított,
hanem az elkövető indítékára és szándékára. Véletlenül is megölhet az ember
valakit, viszont aki szándékosan gyilkol, az egy ideig tervezgeti a
cselekedetet, tehát valójában a bűnt már szörnyű tette véghezvitele előtt
elkövette. Sokakból csak azért nem lesz gyilkos, mert nem találnak megfelelő
alkalmat.
Mt 5:22 szerint Jézus mit tekint a gyilkossággal
egyenértékűnek? Hogyan bukkan fel ez a gondolat 1Jn 3:15
versében is? Valójában mi az igazi kérdés, ami itt a figyelem homlokterébe
kerül? Mire világít rá e megfogalmazás Isten törvényének alkalmazási körét
illetően?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A Biblia gyakran utal
a szavak erejére, Jézus azonban itt még mélyebbre hatol. Aki keményen
szól vagy átkozódik, annak többnyire az a célja, hogy
rossz érzést keltsen az áldozatában. Kristálytisztán érthető, amit Jézus e
versben ki akar fejezni. Nemcsak az vétkes a
gyilkosság bűnében, aki el is követi a bűntettet, hanem az is, aki durván beszél
másokkal, esetleg gyilkos gondolatokat forral. Jézus azt tanácsolja az efféle
gondolatokat dédelgetőknek, hogy mielőtt az oltárhoz járulnának, béküljenek meg
azzal, akit megtámadtak (Mt 5:23-26).
Gondolkozzunk el azon, hogy mi minden következik Jézusnak a mai bibliaszövegben
idézett szavaiból! Mit mondhatunk el önmagunkról e tekintetben? Miért olyan
fontos, hogy Krisztus igazsága mindig egészen betakarjon, ha ilyen magas a
norma?
PARÁZNASÁG (Máté 5:27-32) |
Április 22 |
Kedd |
Következő példájában Jézus a házasságtörésre vonatkozó törvényeket érinti.
Először is idézi a hetedik parancsolatot: „Ne paráználkodjál” (2Móz 20:14).
Mózes törvénye szerint akkor történik paráznaság, ha egy házas ember nem a
házastársával, hanem valaki mással lép szexuális kapcsolatba. A törvény egészen
világosan kimondja, hogy halálbüntetést érdemel mindkét fél, akit a
házasságtörés bűnében vétkesnek találnak. A hatodik parancsolat magyarázatához
hasonlóan Jézus itt is a nevezett törvény mélyebb értelmezését adta.
A
házasságtörés gyakran jóval a tett elkövetése előtt kezdődik. Amint a gyilkosság
is már azzal a szándékkal elindul, hogy valaki súlyosan bántalmazni akar egy
másik személyt, a paráznaság is abban a pillanatban elkezdődik, amikor az egyik
ember kívánsággal tekint valakire, aki nem a házastársa, legyen akár
egyedülálló, akár házas a másik személy.
Olvassuk el Mt 5:29-30 szakaszát! Bemutathatta volna
Jézus még ennél is erősebben a bűn veszélyét? Keressük még ki Róm 7:24
versét is! Milyen fontos igazságot találunk itt?
Az említett bűnökre Jézus szintén azonnali gyógymódot javasol. Nem az a
megoldás, hogy az ember végigmegy a bűn útján, hanem ha szívből megtér. Kifejező
hasonlatokkal élve lényegében azt tanácsolja, hogy aki problémákkal küzd, tegye
meg a szükséges lépéseket, ha be akar jutni Isten országába. Jelentheti ez azt,
hogy más úton megy munkába vagy megszakít egy szoros
barátságot, de az örökkévalóság jóval fontosabb a pillanatnyi szenvedélynél.
Amint korábban is érintettük, Mózes engedélyezte a válást, noha tudta, hogy nem
volt benne Isten eredeti tervében. Jézus a fürkésző tekintetű férfiakat az
ösztöneik uralására szólította, majd hallgatóit egész életen
át tartó házassági hűségre bátorította.
„Akaratunk odaadását szemünk kivájásához vagy kezünk levágásához hasonlítja az
Írás. Sokszor úgy véljük, Isten akaratának követése annyit jelent, hogy
megcsonkítva és megnyomorítva haladjunk végig az életben. Azonban Krisztus
mondotta, hogy jobb, ha saját énünket megcsonkítjuk, megnyomorítjuk és
megsebezzük, ha ezáltal bemehetünk az életre. Amit
gyakran nagy szerencsétlenségnek tartunk, legfőbb boldogságunk forrása lehet”
(Ellen G. White: Krisztus követése. Gondolatok a Hegyi Beszédről.
Budapest, 1987, H. N. Adventista Egyház. 58. o.). Milyen következtetéseket kell
levonnunk e szavakból önmagunkra nézve?
ÍGÉRETEK, ÍGÉRETEK… (Máté 5:33-37) |
Április 23 |
Szerda |
Az első két
ellentétpár (gyilkosság és házasságtörés) a Tízparancsolatra utal. A válást és a
következőket tiltó rendelkezések viszont már a mózesi törvények más szakaszaiban
találhatók, amelyek közé tartozik a hamis
tanúbizonyság és az Úrnak tett fogadalom kérdése.
Milyen konkrét pontokat találunk 3Móz 19:11-13
szakaszában? Lásd még 2Móz 20:7!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A Jézus által idézett
mózesi törvény Mózes harmadik könyvének abban a szakaszában található,
ami különböző megtévesztő gyakorlatokat ítél el. Ismét nyilvánvaló, hogy Jézus
az ember szándékaira figyel. Aki ígéretet tesz, de közben esze ágában
sincs azt teljesíteni, tudatosan döntött a bűn mellett.
Míg a hamis esküt
tiltó parancsolat az embereknek tett ígéretekre, a második parancsolat az
Istennek tett fogadalmakra vonatkozik.
5Móz 23:21-23 versei hogyan kapcsolódnak ahhoz, amit
Jézus Mt 5:33-37 szakaszában mondott? Lásd még ApCsel 5:1-11!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A hamisan esküdöző,
ígérgető emberrel ellentétben nem feltétlenül szándékosan csal az, aki anyagi
természetű fogadást tesz Istennek, ám ígéretét mégsem tartja be. Jézus ismerte
az emberi természetet, éppen ezért figyelmeztetett, hogy ne ígérjünk olyat, amit
később megbánnánk. Anániás és Safira története jól példázza, hogyan tekint Isten
erre a bűnre. A keresztény olyan becsületes ember legyen, akinél az „igen” azt
jelenti, hogy „igen”, a „nem” pedig „nem”.
Idézzünk fel egy
esetet, amikor megígértünk valamit (akár egy embernek, akár Istennek),
szándékunkban is állt az ígéretet betartani, végül mégsem sikerült! Hogyan
tanulhatunk meg nagyobb körültekintéssel élni? És mi a helyzet az önmagunknak
tett, be nem váltott fogadalmakkal?
TÁLIO ELV (Máté 5:38-48) |
Április 24 |
Csütörtök |
Mt 5:38-48 szakaszának általános témája a
bosszúállás. Az első kérdés a mózesi törvények számos rendelkezésével
kapcsolatos, amelyeknek az az elv az alapja, hogy az elkövetett bűnre azonos
mértékű büntetés jár. Ezt nevezik tálio elvnek (lex talionis).
A latin eredetű kifejezés jelentése: a megtorlás törvénye.
Számos szövegben
láthatjuk (2Móz 21:22-25; 3Móz 24:17-21; 5Móz 19:21),
hogy a törvény értelmében ugyanazt kellett kapnia a vétkesnek, ami áldozatát
érte. Ha az áldozatnak odalett az egyik szeme, karja, lába vagy akár az élete, a
támadónak is éppen azt kellett elszenvednie. A megtorlás törvényét számos
ókori civilizációban alkalmazták, hiszen egyszerű igazságszolgáltatási elvet
tükrözött.
Fontos látni, hogy a
rendeltetése éppen a bosszúállás korlátozása volt, vagyis hogy a sérelmet
ne torolják meg a jogosnál nagyobb mértékben. Tehát e törvény többféleképpen is
biztosította, hogy ne torzuljon az igazságszolgáltatás.
Ezek szerint Mt 5:38-42
szakaszában Jézus nem annak a törvénynek a jogosságát kérdőjelezte meg,
miszerint a vétkest meg kellett büntetni elkövetett tettéért. Itt arra
összpontosította a figyelmet, hogy miként reagáljanak a keresztények, amikor
valaki ki akarja használni őket. Ne keressék a bosszúállás alkalmát, inkább
kedvességgel „torolják meg” a bántalmazást, amire csak akkor képes az ember, ha
Krisztus kegyelme munkálkodik benne. Beszédével Jézus mélyebb szintre vezet
annak megértésében, hogy mit jelent az Úr követőjének lenni.
Az utolsó
ellentétpárban a barátok szeretetéről és az ellenség gyűlöletéről van szó. A
felebarát szeretetét előíró rendelkezést 3Móz 19:18
versében találjuk, de nincs olyan szöveg, ami kifejezetten az ellenség
gyűlöletére biztatna, annak ellenére sem, ami 5Móz 23:3-6 verseiben áll.
Jézus korában a zsidóság a római elnyomó hatalom megszállása alatt élt; saját
országukban másodrangú állampolgárnak számítottak. Az elnyomás miatt
valószínűleg jogosnak érezték, hogy gyűlölték ellenségeiket, akik akkor erősen
sanyargatták őket. Jézus azonban jobb életformát mutatott nekik, ami még az
ideálisnak távolról sem mondható körülmények között is megvalósítható.
Mit mond Jézus Mt 5:44-45
verseiben? Hogyan alkalmazhatjuk ezt a tanítását olyanokkal kapcsolatban, akik
ártottak nekünk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 25 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. 1989. Advent Kiadó. „A
Hegyibeszéd” c. fejezet, 244-258. o.
„Jézus külön-külön sorra veszi a parancsolatokat, és megmagyarázza
követelményeik mélységét, szélességét. Ahelyett, hogy egyetlen pontocskát is
elmozdított volna a helyéről, megmutatta, milyen messzire terjednek ki a törvény
alapelvei, és micsoda végzetes hibát követtek el a zsidók engedelmességük külső
fitogtatásával. Kijelenti, hogy a gonosz gondolat vagy a kívánó tekintet már
Isten törvényének áthágása. Ha valaki akár csak a legcsekélyebb
igazságtalanságban is részt vesz, az megszegi a törvényt, megrontja annak
erkölcsi karakterét. A gyilkosság először gondolatban születik meg. Aki
gyűlöletnek ad helyet a szívében, az a gyilkos útjára teszi lábát, annak
áldozatai utálatosak Isten szemében” (i. m. 254. o.).
Isten törvényének összekötő elve a szeretet. Jézus az itt említett ellentétek
mindegyikében a szeretet alapelvét emeli ki. A szeretet véd meg attól, hogy
gyűlölettel viseltessünk a testvéreink iránt. A szeretet tartja együtt a férjet
és a feleséget. A szeretet készteti a keresztényt arra, hogy tisztességesen
járjon el minden dolgában az emberekkel és Istennel. A szeretet teszi lehetővé,
hogy kedvességgel viszonozzuk a bántást. A szeretet ad erőt az embernek úgy
bánni az ellenséggel, mint ahogy szeretné, hogy vele bánjanak.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
„Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek…”
–, utalt rá Jézus többször is a heti szakaszban, majd pedig így vezette be
ellentétes gondolatát: „Én pedig azt mondom néktek…” Többnyire pontosan
idézett az Ószövetségből, bibliai tanításokból, tehát nem magukkal az
idézetekkel volt a baj, hanem azzal, ahogyan az emberek értelmezték azokat. Mi a
tanulság ezzel kapcsolatban nem a tantételeinket, hanem a magyarázatokat
illetően? Hogyan veszélyeztethet az, hogy a dolgokat csak felszínesen
vizsgáljuk, figyelmen kívül hagyva a mélyebb jelentést?
2.
Sokan abba a csapdába esnek, hogy az egyes igeszakaszokat elszigetelten
értelmezik. Mt 5:48 versében az áll, hogy legyünk
olyan tökéletesek, mint Mennyei Atyánk. Miért jó példa a körültekintő
bibliatanulmányozás fontosságára az, ha figyelembe vesszük ennek a versnek a
közvetlen szövegösszefüggését (Mt 5:43-48)? Mit
válaszolnánk arra, hogy ez az ige a bűntelenség elérésére szólít? Valójában mit
tanít ez a vers? Hogyan mutatja be Jézus követésének a lényegét?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
KŐÁROKBAN ŐSSZEL
Nem úgy indultunk neki,
hogy
találkánk lenne
az
Örökkévalóval.
Zsákunkban mindennapi kenyerünkkel,
félgyűszűnyi
reményünkkel,
mentünk
egyre beljebb,
a
kibontott hajú erdőn át
köszöntve
a mezőket, fákat, őzeket.
Jóval azután,
hogy a kukucskáló Nap
véres
foszlányai már alig csillogtak
a
fák ágain,
bezárultak
mögöttünk a sziklák,
s
a harmatos reggel ködfátyolából
lépett
elénk.
A lombok ablakain
bevetette
magát a Nap,
egészen
az árok aljáig,
ahol
mi hangyácskák
összekapaszkodva
álltunk.
Apró szél mozdította meg a fákat:
hullott
az arany levél
cikázva
a sugarak között,
elzizegve
hattyúdalát,
és
levetkőzött az Isten meztelenre.
Bőrének hegesztő-láng színe
szívünkben
lüktetett.
Leszállt az erős angyal,
elhengerítette
kő szívünk,
s
izzó lávaként kerített be minket
a
folyékony szeretet.