3. tanulmány − 2013
Április 12 - 18.Krisztus és a vallási tradició
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
Ézsaiás 29:13; Máté 5:17-20; 15:1-6; 23:1-7; Róma
10:3
„Ez a nép szájával közelget hozzám, és ajkával tisztel engemet; szíve pedig
távol van tőlem. Pedig hiába tisztelnek engem, ha oly tudományokat tanítanak,
amelyek embereknek parancsolatai”
(Mt 15:8-9).
A Metodista Egyház
alapítója, John Wesley arra emlékeztetett, hogy négy tényező befolyásolja az
ember teológiai látását: a hit, az értelem, a Szentírás és a hagyomány. Viszont
azt nem mondta, hogy mind a négy oldal egyforma tekintéllyel bírna. Kiemelte: a
Biblia alapvetően fontos, emellett azt is látta, hogy az adott ember hite,
gondolkodási képessége és a vallási tradíció is hat arra, ahogyan értelmezi a
Bibliát. Ha Wesley ma életre kelne, döbbenten látná, hogy az általa elindított
irányzathoz tartozó sok mai teológus (és más tradíciók követői is) az értelmet,
a hagyományt vagy a személyes véleményt többre értékelik a Szentírás világos
tanításánál.
E heti tanulmányunk
azokat a vallási tradíciókat vizsgálja, amelyekre az írástudók és a farizeusok
alapozták sok egyéb tanításukat. A hagyományokat eredetileg írásba foglaló
rabbik nagy tiszteletben tartották a Szentírást, és nem állt szándékukban a
tradíciót Isten Igéje fölé emelni. Némely buzgó tanítványuk viszont összekeverte
a módszert és az üzenetet, és közben a figyelem fókusza Isten írott
kinyilatkoztatásáról átcsúszott az emberi tradíció felé.
MÓZES SZÉKE |
Április 13 |
Vasárnap |
„Az írástudók és a farizeusok”
két külön kategóriának
tűnhetnek, akiket csak történetesen együtt sorolnak fel, ám az írástudókat
valójában inkább a farizeusok egy alcsoportjának lehetne mondani (lásd ApCsel 23:9).
A farizeusok tábora a Görög Birodalom idejében került a látókörbe. A haszidim
néven ismert, a makkabeusokat a görögök elleni harcban segítő kegyes, zsidó
vallási szekta maradékának tartják őket.
A
farizeus elnevezés a héber parasz szóból ered, ami azt jelenti,
hogy „különválasztani”. Abban a korban, amikor sok zsidó került erős pogány
befolyás alá, a farizeusok kötelességüknek tekintették, hogy minden izraelita
férfit megtanítsanak a törvényre. E feladat elvégzése érdekében hozták létre a
rabbik tisztét, ami azt jelenti: „mesterem”.
Amikor Jézus azt mondta, hogy „Az írástudók és a farizeusok a Mózes székében
ülnek” (Mt 23:2), elismerte őket a nép
tanítóinak. Ők ugyanis legalább felelősségüknek érezték, hogy a törvény
dolgaira tanítsák a népet.
Mi volt Jézusnak az egyik legnagyobb problémája az írástudókkal és a
farizeusokkal Mt 23:1-7 versei szerint?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az evangéliumokban az
írástudókra és a farizeusokra tett utalások többsége elítélő, és tekintettel
arra, hogy sokuknak (de nem mindannyiuknak) benne volt a keze Jézus halálra
adásában és követői üldözésében, ezt meg is érdemelték. Mintha e csoportok
tagjai utcasarkokon leselkedve, fák mögött bujkálva várták volna, hogy emberek
hibákat kövessenek el, és akkor ellenük fordítva alkalmazhatják a törvényt. A
farizeusokra vonatkozóan annyira gyakori ez a kép a Szentírásban, hogy
csoportjuk nevét sokszor a törvényeskedő szó szinonimájaként is
használják. Ezt az igeszakaszt jobban megvizsgálva kitűnik: Jézusnak nem az volt
a gondja velük, hogy be akarták tartatni az emberekkel Mózes törvényét. Az volt
a baj, hogy ők maguk nem tartották be! Képmutatóan mást mondtak, mint amit
tettek, amikor pedig helyesen cselekedtek, akkor az indítékuk volt helytelen.
Olvassuk el ismét, amit Jézus az írástudókról és a farizeusokról mondott! Hogyan
győződhetünk meg róla, hogy mi magunk nem esünk hasonló hibába?
„EMBEREKNEK PARANCSOLATAI” |
Április 14 |
Hétfő |
Még ha az írástudók és a farizeusok „Mózes székében” ültek is, a vallási
kérdések tanításában való tekintélyüket nem az Ószövetségből nyerték. A
farizeusok által alkalmazott törvény a vezető rabbik bibliai magyarázataiból
állt össze. Az eredeti szándék szerint ezekkel a
magyarázatokkal nem akarták helyettesíteni a Szentírást, csupán kiegészítésként
értelmezték azokat. A magyarázatok eleinte szóban terjedtek, később azonban az
írástudók könyvekbe kezdték gyűjteni azokat. A rabbinikus törvények első
hivatalos kiadása csak a Kr. u. II. század vége felé jelent meg, amikor Jehuda
Hanászi rabbi elvégezte a végső összeállítást és közzétette a Misnát. Az
ott feljegyzett törvények a rabbiktól származó magyarázatok mintegy négy
évszázadnyi anyagát tartalmazzák. Több olyan rabbi magyarázata is megtalálható
benne, aki Jézus korában élt, közülük a két legnevesebb Hillel és Sammai. Ide
tartozott még Hillel unokája, Gamáliel, akinél Pál tanult.
Mi volt a vitatott kérdés Mt 15:1-6 szakaszában?
Milyen hibát akart Jézus helyre tenni?
_____________________________________________________________
Amint az 1. tanulmányban említettük, a rabbik törvényeit úgy nevezték, hogy
haláká. Ez a szó azt jelenti, hogy „járni”. A rabbik
szerint ha az ember a kisebb törvények útján jár, a főbb törvényeket hiba
nélkül betartja. Ám időközben valahogy a kisebb törvényeknek kezdtek nagyobb
jelentőséget tulajdonítani, míg végül nehéz volt megkülönböztetni a tradíciót a
Bibliától.
Nem úgy tűnik, hogy Jézusnak problémája lett volna a farizeusok törvényeivel.
Azzal viszont nyilvánvalóan nem értett egyet, hogy e szabályokat a „tantétel”
szintjére emelték. Embernek nem áll jogában vallási korlátokat szabni, majd
olyan szintre emelni azokat, mintha Istentől eredtek volna. Az viszont nem
tilos, hogy hívő csoportok a közösség viselkedését szabályozó rendelkezéseket
alkossanak. A gyakorlati tanítás nagy segítséget nyújt az embereknek a törvény
betartásában, csakhogy nem engedhető meg, hogy az ilyen tanítás elfoglalja a
törvény helyét.
Milyen szabályaink, hagyományaink és szokásaink vannak hetednapi adventistaként,
amelyek hitünk szerint segítenek hűségesebben élni és jobban betartani a
törvényt? Írjuk le ezeket, majd szombaton beszéljünk a csoportban arról, hogy
milyen szerepet kapnak hitközösségünk életében!
A VÉNEK HAGYOMÁNYAI |
Április 15 |
Kedd |
Amint tehát láttuk, a rabbik közül sokan olyan nagy figyelmet fordítottak azokra
a szabályokra és hagyományokra, amelyeknek eredetileg a mózesi törvények
betartását kellett volna segíteni, hogy nem tettek különbséget a kettő között.
Idővel a rabbik szavai kanonikus tekintélyt nyertek: a nép azokat is éppúgy
kötelező érvényűnek tartotta, mint magát a Szentírást. Minden valószínűség
szerint, amikor a rabbik eredetileg leírták magyarázataikat, egyáltalán nem állt
szándékukban „kibővíteni” a Szentírást. Lelkes tanítványaik azonban feltehetőleg
kötelességüknek érezték, hogy a lakosság szélesebb körével is megismertessék e
kivételes magyarázatokat.
Olvassuk el ismét Mt 15:1-2 verseit! Az itt említett
tradíciónak melyik vers volt az alapja Mózes öt könyvében? Mit felelünk erre a
kérdésre? Mi a jelentősége a válaszunknak? Lásd még Mt 15:11;
Mk 7:3-4!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Nehéz volna olyan bibliaszöveget találni, ami kimondja: „Moss kezet, mielőtt
ennél!” A Jézussal szembehelyezkedő írástudók és farizeusok ki is mondták, hogy
a tanítványok nem a mózesi törvényt szegték meg, hanem „a vének rendeléseit”.
Kérdésfeltevésük hevessége kelti azt az érzést, hogy a farizeusok szemében ez
komoly vallási törvényszegésnek számított.
Egészségügyi szakemberek és szülők bizonyára higiéniai vagy pszichológiai
magyarázatot adnának arra, hogy a farizeusok miért ragaszkodtak már-már
kényszeresen a kézmosáshoz. A teológusok véleménye szerint viszont itt valójában
ceremoniális értelemben vett tisztátalanságról volt szó. A farizeusokat nyilván
az aggasztotta, hogy az emberek végezték a hétköznapi dolgaikat, miközben
megérinthettek olyasmit is, amitől tisztátalanná váltak. Következésképp, ha
kézmosás nélkül kezednek enni, ceremoniális értelemben beszenynyezik magukat az
ételt megérintve.
Jézus tanítványait támadták meg, ebből arra következtethetünk, hogy maga Jézus
nem hágta át a jól ismert tradíciót (Mk 7:3). Ő
viszont pontosan tudta, hogy a farizeusok jelentéktelen dolgokat fújtak fel.
Milyen alapvető bibliai elveket fogalmaz meg Ézs 29:13
verse? Miért olyan fontos ezeket emlékezetünkbe vésni?
EMBERI ELŐÍRÁSOK |
Április 16 |
Szerda |
„Isten parancsolatainak emberi előírásokkal történő helyettesítése nem szűnt
meg. Még a keresztényeknél is vannak olyan intézmények, szokások, melyeknek
nincs szilárdabb alapjuk, mint az atyák hagyományai. Az ilyen, pusztán emberi
tekintélyen nyugvó szokások helyettesítik az isteni rendeléseket. Az emberek
ragaszkodnak hagyományaikhoz, nagyra becsülik szokásaikat, és gyűlöletet
táplálnak azok iránt, akik megpróbálják megmutatni nekik tévedésüket…
Az egyház úgynevezett
atyáinak tekintélye helyett Isten azt parancsolja nekünk, hogy fogadjuk el az
örök Atyának, az ég és a föld Urának igéjét” (Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 1989, Advent Kiadó. 334. o.).
Olvassuk el Mt 15:3-6 verseit 2Móz 20:12, 5Móz 5:16,
Mt 19:19 és Ef 6:2 összefüggését figyelembe véve! Milyen két komoly vádat hoz
fel Jézus a farizeusok ellen?
_____________________________________________________________
Amikor a farizeusok a
kézmosás elhagyása miatt szálltak szembe Jézussal, arra számítottak, hogy Ő majd
közvetlenül a felhozott vádra felel. Jézus viszont jellegzetes stílusában egy
kérdést szegezett nekik, ami a dolog lényegét érintette. Tudatosítani akarta
bennük: nem a kézmosással vagy a tizedfizetéssel volt a baj, hanem azzal, hogy
az emberi szabályokat Isten rendelései fölé emelték. A farizeusok logikus
magyarázatot tudtak adni arra, hogy miért ragaszkodtak a kézmosáshoz. Valamint
kétségkívül azzal is érvelhettek, hogy Isten iránti különös szeretetük miatt
fordították javaikat inkább az Úr ügyének támogatására, minthogy szüleiket
támogatták volna.
Még ha a farizeusoknak
lehettek is logikus magyarázatai a tetteikre, Isten nem azt várja az embertől,
hogy a saját elgondolásai szerint szeresse Őt. Teljesen rendjén volt, hogy a
farizeusok fontosnak tartották a fegyelmet és a szent életet, ám az erre való
igyekezet soha nem homályosíthatja el Isten akaratát. Emlékezniük kellett volna
arra, hogy a hatszáztizenhárom lejegyzett mózesi törvény egymással összhangban
állt, nem volt bennük ellentmondás. Egyik sem próbálta kiszorítani a másikat. A
vének rendeléseihez ragaszkodva „erőtlenné” tették Isten Igéjét (Mt 15:6),
legalábbis magukra nézve. A törvény őreinek gondolták magukat, úgyhogy
kétségkívül megdöbbentek, sőt megbotránkoztak, amikor Jézus kifejezte, hogy
éppen ők szegték meg vagy tették erőtlenné azt,
ráadásul pontosan azokkal a tradíciókkal, amelyekkel az embereknek segítséget
kívántak nyújtani a betartásához.
TÖBB IGAZSÁG (Máté 5:20) |
Április 17 |
Csütörtök |
Olvassuk el Mt 5:17-20 szakaszát! A heti tanulmányunk
gondolatai jegyében hogyan érthetjük azt, amit Jézus Mt 5:20
versében mondott? Lásd még Róm 10:3!
_____________________________________________________________
Ha Mt 5:20 versét a
szövegösszefüggéstől elkülönítve olvasnánk, úgy is érthetnénk, hogy a
farizeusok túlszárnyalására szólít: tegyünk úgy, mint
ők, de még jobban!
Vajon valóban ezt
mondta Jézus? Szerencsére megtalálhatjuk a választ e kérdésre. A tegnapi
tanulmányunk rámutatott: nem volt szokatlan, hogy az írástudók és a farizeusok a
hagyomány törvényeit Isten törvényei fölé emeljék. Jézusnak rá kellett
világítania, hogy tetteikkel valójában Isten Igéje világos kijelentését
hatálytalanították. A hétfői rész azt is megemlítette, hogy noha az írástudók és
farizeusok tanítása valószínűleg jó volt, ám sokan közülük képmutató módon
éltek.
Ezen a háttéren nem
nehéz meglátni, hogy milyen érzések húzódtak meg Jézus kijelentése mögött.
Meglehet, hogy itt is éppen arra akart utalni, amire másutt figyelmeztetett:
„Valaki azért csak egyet is megront e legkisebb parancsolatok
közül és úgy tanítja az embereket, a
mennyeknek országában a legkisebb lészen” (Mt 5:19). A farizeusok
különösen összpontosítottak az emberi eredetű törvényekre, de közben kirívóan
megszegték Isten törvényét. Igazságukat saját erőfeszítéseikre alapozták,
ennélfogva „híjával találtattak”. Ézsaiás próféta már
jóval korábban kijelentette, hogy az emberi igazság nem más, mint szennyes ruha
(Ézs 64:5).
Az igazság, amire
Jézus szólít, a szívben kezdődik. A kézmosás esetében rámutatott a farizeusok
tévedésére, amikor Ézs 29:13 verséből idézett: „e
nép… csak ajkaival tisztel engem, szíve pedig távol van tőlem”. Az
Isten által áhított igazság mélyebbre megy a látható tetteknél. Az igazság, amit
Jézus vár, túlmegy a farizeusok által maguknak tulajdonított igazságon. Nem úgy
érhető el, hogy minden tételt kipipálunk egy listán, hanem csakis a Jézus
Krisztusba vetett hit által és az Ő igazságát igényelve. Akkor nyerhetjük el, ha
maradéktalanul átadjuk magunkat neki, őszintén elismerjük, hogy szükségünk van
Jézusra, aki a Helyettesünk és a Példaképünk.
Hogyan világít rá Róm 10:3 verse az igazság
lényegére?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 18 |
Péntek |
Máté evangéliuma
23. fejezet; Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó. „Hagyomány” c. fejezet, 331-334. o.;
„Jaj a farizeusoknak” c. fejezet, 514-524. o.
„Mindenki, aki behódol az emberi tekintélynek, egyházi szokásoknak vagy az ősök
hagyományainak, figyeljen jól oda a Krisztus szavaiban hordozott
figyelmeztetésre: ’Hiába tisztelnek engem, ha oly tudományokat tanítanak,
amelyek embereknek parancsolatai’ (Mt 15:9)”
(i. m. 334. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Hetednapi adventistaként milyen tradíciókat
követünk? Soroljunk fel néhányat! Miért fontos ezt tisztán látni? Miért
lényegesek a hagyományok? Milyen szerepük van közösségünk életében? Melyek
egyetemes érvényűek, és melyek csak bizonyos helyeken, kultúrákban elfogadottak?
2.
„Gyakran engedték hívők, hogy az ellenség éppen
akkor munkálkodjon általuk, amikor egészen Istennek, műve előrehaladására
kellett volna szentelniük magukat. Nem is tudtak róla, hogy messze tévedtek az
igazság útjától. A bírálgatás és a hibakeresés lelkületét dédelgetve, farizeusi
kegyességükben és gőggel megszomorították Isten Szentlelkét, komolyan
hátráltatva Isten hírnökeinek munkáját” (Ellen G. White: Testimonies for the
Church. 9. köt. 125. o.). Hogyan fordulhat elő, hogy az ember észrevétlenül
eltávolodik az igazság útjától? Milyen lépéseket tehetünk, nehogy az
önigazultság csapdájába essünk?
3.
Gondolkozzunk egyházunk istentiszteleti rendjéről!
Milyen rendet követ a gyülekezetünk? Mi a jelentősége minden egyes résznek (pl.
Isten dicsőítése, pásztori ima stb.)? Mennyire szövődött bele a tradíció a
hitünkbe? Milyen tanulságokat szűrhetünk le ezzel kapcsolatban az istentisztelet
elemeit vizsgálva? Ugyanakkor azt is meg kell kérdeznünk: ami csupán hagyomány,
az már önmagában rossz volna?
TÚRMEZEI ERZSÉBET:
HÚSVÉTRA
Cseresznyefa előtt
megállok
csendesen,
és
a bomladozó
rügyek
titkát lesem.
Húsvétsra kivirágzik.
A lila orgona
nő
lankadatlanul.
Bársonybimbóira
a
fény kacagva hull.
Húsvétra kivirágzik.
Szívemben a dalok
bokrán
is bomlanak
a
barna kis rügyek.
Mosolyog rá a nap.
Húsvétra kivirágzik.
Ezer ének fakad
rajta,
ezer virág.
Őt fogja áldani
mind,
az Isten Fiát!
Húsvétra kivirágzik…
Őt és a diadalt
sötét,
hideg síron.
Krisztust, az életet!
Ének, fehér szirom…
Húsvétra kivirágzik!