Ellen White-idézetek
1. tanulmány − 2014
Március 29 - Április 4.Törvények Krisztus idejében
Március
29., szombat délután
„Jézus
pedig mondta néki: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes
lelkedből és teljes elmédből.” (Mt 22:37)
Kinek szíve
csordultig megtelt Isten szeretetével, annak tükröznie kell azt a tisztaságot és
szeretetet, amit Krisztus is tanúsított világunkban. Aki rendelkezik az Atya
szeretetével, szívében nincs ellenséges érzület a menny törvénye iránt, hanem
örömmel engedelmeskedik a parancsolatoknak. Ebben áll a kereszténység. Aki
mélységesen szereti a Mindenhatót, szeretni fogja embertársait is, hiszen ők is
Istenhez, Teremtőjükhöz és Megváltójukhoz tartoznak. A szeretet a törvény
betöltése, és az Úr minden gyermekének kötelessége engedelmeskedni a
parancsolatoknak. (…)
Isten tökéletes
szentségének törvénye a jellem egyedüli és igazi mércéje. A szeretet
engedelmességben fejeződik ki, és a tökéletes szeretet elűzi a félelmet. Akik
szeretik az Urat, az Ő pecsétje van a homlokukon, és az Ő cselekedeteit viszik
véghez. Ó, bárcsak mindazok, akik kereszténynek vallják magukat, tudnák, hogy
mit jelent a gyakorlatban szeretni az Alkotót! (…) Bár felismernék valamilyen
mértékben végtelen szentségét, tudva, hogy az Úr a magasságban trónol, és
palástja betölti a templomot. Sokkal erőteljesebb
befolyással bírnának a körülöttük levők életére és jellemére, az emberiség
kovásza lehetnének, és másokat is meg tudnának változtatni Jézus Krisztus ereje
által. Sosem veszítenék el létfontosságú befolyásukat a hatalom Forrásához
csatlakozva, ellenben egyre hatékonyabban szolgálnának.
Az Isten iránti
szeretet élő elv legyen, amely minden tett, szó és gondolat alapját képezi. Ha
Jézus ereje által erre az odaszentelődésre törekszünk, naponkénti kapcsolatunk
lesz a mennyel. (…) Az Úr törvényének alapelvei uralják a szívünket és
határozzák meg tetteinket. Akkor számunkra olyan természetes lesz a tisztaság és
szentség keresése, a világ példájának és lelkületének elűzése, valamint a
körülöttünk levő emberek javának szolgálása, mint ahogyan a dicsőség angyalai
teszik, miközben a rájuk bízott szeretetküldetést végzik.
– Isten fiai és leányai,
51. old.
Március 30., vasárnap
-
A római törvény
Angyalok
figyelik az elfáradt vándorokat, Józsefet és Máriát, ahogy Dávid városa felé
igyekeznek, mivel a császári rendeletnek eleget téve részt vesznek a
népszámláláson. Isten gondviselése vezette ide a házaspárt, mivel ezt a várost
jelölték meg a jövendölések Krisztus születési helyeként. Szállást keresnek a
fogadóban, azonban hely hiányában elutasítják őket. A gazdag és nemes embereket
meleg szeretettel fogadják, szállással és étellel kínálják, ám e fáradt vándorok
arra kényszerülnek, hogy az állatoknak menedéket adó helyiségben húzódjanak meg.
– Review and Herald, 1872. december 17.
Jézus
születésének idején a nemzet idegen uralom alatt sínylődött, és belső
viszályokkal küszködött. A rómaiak látszólagos önkormányzatot engedélyeztek a
zsidóknak, de kétségtelenül Róma igáját hordozták, így képtelenek voltak
belenyugodni hatalmuk korlátozásába. A rómaiak fenntartották maguknak a jogot a
főpap kinevezésére vagy leváltására, s ezt a magas tisztséget gyakran csalás,
megvesztegetés, sőt gyilkosság árán kaparintották meg. Ily módon a zsidó papság
egyre jobban lezüllött. A papok azért még nagy tekintéllyel bírtak, de azt önző,
üzérkedési céljaikra használták. A nép ki volt szolgáltatva szívtelen
követeléseiknek, s emellett fizetniük kellett a súlyos adót a rómaiaknak is. Ez
a helyzet általános elégedetlenséget váltott ki, és gyakoriak voltak a
népfelkelések. Kapzsiság, erőszak, gyanakvás és lelki fásultság emésztette a
népet. – Jézus élete, 30. old.
A kémek azt
várták, hogy Jézus közvetlenül – így vagy úgy – válaszol a kérdésükre. Ha azt
mondja: törvénytelen dolog adót fizetni a császárnak,
feljelentették volna a római hatóságoknál, és letartóztatják lázadásszításért.
Ha kijelenti, hogy az adófizetés törvényes: elhatározták, hogy bevádolják a
népnél, mert ezzel ellentmond Isten törvényének. Most zavarba jöttek, és
legyőzöttnek érezték magukat. Tervük szétzilálódott. Olyan sommás választ kaptak
kérdésükre, amire nem volt mit reagálniuk.
Krisztus nem
keresett feleletével kibúvót, hanem elfogulatlanul válaszolt a kérdésre. Kezében
tartotta a római érmét, melyre a császár nevét és képét nyomták, és
kijelentette, mivel a római hatalom védelme alatt élnek, kötelesek megadni ennek
a fennhatóságnak a kért támogatást egészen addig, amíg az nem ütközik magasabb
kötelezettségükkel. Az ország törvényeinek békeszeretően kell alávetniük
magukat, de mindenkor elsődlegesen az Úrhoz legyenek hűségesek.
A Megváltó
szavai: „Adjátok meg [...] ami az Istené, az
Istennek” (Lk 20:25), súlyos dorgálást jelentettek az ármánykodó zsidóknak. Ha
hűségesen teljesítették volna a menny iránti kötelességüket, nem váltak volna
megtört, idegen hatalomnak alávetett nemzetté. Nem lengett volna római zászló
Jeruzsálem felett, nem állt volna római őrszem a kapuban, falaik között nem
uralkodott volna római helytartó. A zsidó nemzet viselte Istentől való
eltávolodásának büntetését. – Jézus élete,
602. old.
Március 31.,
hétfő
-
Polgári törvények
Krisztus azért jött, hogy Isten törvényének
minden betűjét betöltse, és a ceremoniális törvényt is megtartsa. Ugyanakkor
azzal a céllal is érkezett, hogy változást eredményezzen, és mindent újjá
tegyen. A zsidó tanítók megrontották az Atya törvényét. A törvény leglelkesebb
védelmezői egyben annak taposói is voltak. –
Manuscript Releases,
18. kötet, 116. old.
[Keresztelő] János prédikálása épp olyan
mélyen megragadta a népet, mint amennyire magára vonta a vallási hatóságok
figyelmét. A felkeléstől való félelem miatt a rómaiak minden népi megmozdulásra
gyanakvással tekintettek, és minden, ami lázadásra utalt, félelmet keltett a
zsidó uralkodókban. János nem ismerte el a Nagytanács tekintélyét, és nem kérte,
hogy támogassák munkáját. Egyformán dorgálta az elöljárókat és a népet, a
farizeusokat és a szadduceusokat. Az emberek mégis buzgón követték. A munkája
iránti érdeklődés folyton-folyvást nőtt. Bár nem alkalmazkodott hozzájuk, a
Nagytanács Jánost a maga hatáskörébe tartozónak tekintette, mint nyilvános
tanítót.
Ez a testület a papság közül választott
tagokat, valamint a nemzet fő vezetőiből és tanítóiból állt össze. Rendszerint a
főpap volt az elnök. A tagoknak javakorabelinek (de nem öregnek) és tanult
embernek kellett lenniük, akik nemcsak a zsidó vallásban és történelemben
járatosak, hanem általános műveltségük is magas szintű. Nem lehettek testi
fogyatékosak. Házasoknak és apáknak kellett lenniük, mivel ők másoknál
emberségesebbek és megfontoltabbak. Gyűléseiket a templom egyik külső
helyiségében tartották. A zsidó függetlenség idején a Nagytanács funkcionált a
nemzet legfőbb bíróságaként, amely nemcsak egyházi, hanem világi hatalommal is
rendelkezett. Bár most alá volt rendelve a római kormányzónak, de még mindig
erős befolyással bírt mind polgári, mind vallási ügyekben.
– Jézus élete,
132–133. old.
Alighogy a városba értek, a templomadó
begyűjtője Péternek szegezte a kérdést: „A ti
mesteretek nem fizeti-é a két drachmát?” (Mt 17:24) Ez nem polgári adó volt,
hanem vallási hozzájárulás, melyet minden zsidónak évente kellett fizetnie a
templom fenntartására. A két drachma megtagadását a templommal szemben
hűtlenségnek tekintették volna – az írástudók értékelése szerint a
legsérelmesebb bűnnek. A Megváltó viselkedése az írástudók törvényeivel, majd
szemrehányása a hagyomány védelmezőivel szemben alapul szolgált a vádra, hogy
fel akarja forgatni a templomi rendet. Ellenségei most megfelelő alkalomnak
látták, hogy rossz hírbe keverjék. Készséges szövetségesre leltek a templomadó
begyűjtőjében.
Péter úgy érezte, hogy a beszedő kérdése
alattomosan támadja Krisztusnak a templomhoz való hűségét. Mestere jó hírnevéért
lelkesedve sietősen válaszolt, anélkül, hogy megbeszélte volna Jézussal, kell-e
fizetnie adót. – Jézus élete, 432–433. old.
Április 1., kedd
-
A ceremoniális törvények
Isten népe, melyről azt mondja az Úr, hogy az
Ő legkedvesebb kincse, abban az előjogban részesült, hogy két részből álló
törvényrendszert kapott: erkölcsi, valamint ceremoniális törvényt. Az előbbi a
múltba mutatott, a teremtésre, hogy emlékeztesse őket az élő Istenre, aki a
világot megalkotta, s elvárásai minden emberre kötelezőek, és így kötelezőek
lesznek az örökkévalóságban is. A második pedig azért adatott, mert az ember
áthágta az erkölcsi törvényt, s a ceremoniális törvények iránti engedelmesség
áldozathozatalból, olyan ajándékok bemutatásából állt, amelyek az eljövendő
megváltásra mutattak. Mindegyik érthető és tisztán megkülönböztethető volt. Az
erkölcsi törvény már a teremtéskor is fontos részét képezte az Örökkévaló
tervének, és ugyanolyan változhatatlan, mint maga Isten. A ceremoniális törvény
pedig a Megváltó tervében bírt bizonyos rendeltetéssel, hogy általa a bűnös
megértse a nagy áldozatot, magát Jézust. A zsidókat azonban annyira megvakította
a büszkeség és a bűn, hogy csak kevesen voltak képesek túllátni a bűnért hozott
állat halálán, s amikor eljött Krisztus, akire valójában ezek az áldozatok
mutattak, nem ismerték fel Őt. Dicsőséges volt a ceremoniális törvény, maga
Jézus Krisztus rendelte el Atyjával tanácskozva, hogy ezzel elősegítse az
emberiség megváltását. A teljes áldozati rendszer rá épült. Ádám magát az
Üdvözítőt látta előrevetítve az ártatlan állatban, amely az ő, az ember bűnéért
szenvedett, amikor áthágta Jehova parancsát.
Az áldozati törvény Krisztusra mutatott előre.
Minden reménység és hit őfelé irányult, mígnem előrevetített áldozata nem
találkozott igazi áldozatával. Fontos tanulságokat rejtettek azok a rendelések
és parancsolatok, amelyek az embertárs iránti kötelességeket szabályozták, ezek
határozták meg és egyszerűsítették le az erkölcsi törvény elveit, hogy ezáltal a
nép vallási ismeretekre tegyen szert, és a
bálványimádó nemzetek között megmaradhasson a menny választott népének.
A házasságra, az öröklésre, a szigorú
igazságosságra vonatkozó rendelések különböztek, sőt, ellenkeztek más népek
szokásaival és magatartásával, s ezeket azért alkotta Isten, hogy
megkülönböztesse népét a nemzetektől. Azért volt szükség
ezekre a parancsolatokra, hogy elkülönülve tartsák az izraelitákat, hogy
ne legyenek olyanok, mint azok a pogány őslakosok, akik nem szerették az Urat,
és nem félték Őt. Ugyanolyan szükségesek ma is e megvesztegethető világban,
amikor mindennapi dolognak számít Isten parancsolatainak áthágása, és mikor
félelmetes méreteket ölt a bálványimádás. Ha a hajdani Izraelnek szüksége volt
erre az óvintézkedésre, mennyivel inkább szükségünk van nekünk, hogy megóvjon
attól, nehogy összetévesszenek bennünket a menny törvényének áthágóival. Az
emberi szív hajlamos arra, hogy eltávolodjon a Mindenhatótól, ezért van
szükség korlátozásokra és fegyelemre.
– Review and Herald,
1875. május 6.
A zsidó ceremoniális törvények elmúltak. A
templom romokban hevert. Jeruzsálem pusztulásra adatott. Ám a Tízparancsolat él,
és így is marad egy örökkévalóságon át. Az áldozati rendszer megszűnt,
szükségtelenné vált, amikor Krisztus halálában találkozott a jelképe vele, akit
jelképezett. Őbenne egyesült az árnyék a valósággal. Isten Báránya tökéletes,
teljes áldozatot mutatott be. A jelképek és árnyékok, ajándékok és áldozatok
értéktelenné és erőtlenné váltak Jézus kereszthalála után, ám Isten törvényét
nem feszítették a Megváltóval együtt keresztre. Ha ez így történt volna, akkor
Sátán mindent megnyert volna, amit még a mennyben akart magának megszerezni.
Ezért űzetett ki a mennyből, s Isten törvényével kapcsolatosan emiatt próbálja
becsapni ma is az embereket. Ám ez a törvény mindaddig megőrzi magasztos
jellegét, míg Jehova trónja fennáll. Krisztus azért jött, hogy érvényt szerezzen
ennek a törvénynek, és ki is jelentette: „Én megtartottam Atyám parancsolatait.”
– Review and Herald, 1899. október 10.
Április 2., szerda
-
A rabbinikus törvény
Jézus nagyra becsült vendégként ült le a
vámszedők asztalához, megértő magatartásával és közvetlen kedvességével
tanúsítva, hogy elismeri emberi méltóságukat. Követői vágytak arra, hogy méltók
legyenek bizalmára. Áldást és életet adó erővel hullottak szavai a szívükbe. Új
érzések ébredtek bennük, és a társadalom e kitaszított tagjai előtt kitárult az
új élet lehetősége.
Bár a Megváltó zsidó volt, tartózkodás nélkül
vegyült a szamáriaiak közé, semmibe véve nemzetének farizeusi szokásait.
Előítéleteikkel szemben elfogadta e lenézett emberek vendégszeretetét. Betért
otthonukba éjszakai szállásra, leült az asztalukhoz, evett az általuk készített
ételekből, tanított az utcáikon – a legszívélyesebben és legudvariasabban
kezelte őket. Amíg szívüket az emberi együttérzés szálaival magához kötötte,
isteni kegyelemmel kínálta fel nekik az üdvösséget, amit viszont a zsidók
elutasítottak. – A nagy Orvos lábnyomán,
25–26. old.
Az Úr minden parancsa következményekkel jár.
Krisztus elismerte a tizedfizetés kötelességét, de megmutatta, hogy ez nem lehet
mentség más kötelezettségek elhanyagolására. A farizeusok nagyon pontosan
fizettek tizedet a kerti füvekből, például mentából, ánizsból, köményből; ez
alig került valamibe, viszont hírnevüket öregbítette pontosságuk és szentségük
miatt. Ugyanakkor értelmetlen korlátozásaik elnyomták a népet, és lerombolták a
tiszteletet Isten saját elrendelésű szent rendszere iránt. Az emberek
gondolatait jelentéktelen különbségtételekkel kötötték le, figyelmüket
elfordították az alapvető igazságoktól. A törvény nehezebb pontjait, a
jogosságot, az irgalmasságot és az igazságot elhanyagolták. „Ezeket kellene
cselekedni – mondta Krisztus – és amazokat sem elhagyni.” (Mt 23:23)
Más törvényeket is hasonlóképpen csavartak el
az írástudók. A Mózes által adott utasítások szerint tilos volt bármilyen
tisztátalan dolgot megenni. Tilos volt a disznóhús és bizonyos egyéb állatok
húsának fogyasztása, mint amelyek tisztátalanná teszik a vért és megrövidítik az
életet. A farizeusok azonban nem hagyták annyiban ezeket
a korlátozásokat, ahogyan Isten rendelte. Felhatalmazás nélkül merültek el a
szélsőségekben. Többek között megkövetelték a néptől az összes felhasznált víz
megszűrését, nehogy a legkisebb rovar is belekerüljön, ami a tisztátalan állatok
közé sorolható. Jézus szembeállította ezeket a
jelentéktelen megkötéseket a farizeusok valóságos bűneinek nagyságával, és így
szólt hozzájuk: „Vak vezérek, akik megszűritek a szúnyogot, a tevét pedig
elnyelitek.” (Mt 23:24) – Jézus élete,
617. old.
Olyan idők előtt állunk, ami megpróbálja az
emberek lelkét, ezért éberségre és igazi böjtre van szükség. Ez azonban nem
hasonlítható majd a farizeusok böjtjéhez. Böjtjük külső ceremóniák alkalma volt.
Nem alázták meg szívüket Isten előtt. Keserűséggel, irigységgel, gonoszsággal,
küzdelmekkel, önzéssel és önigazultsággal teltek el. Habár lehajtott fejjel
jártak, csak színlelték az alázatot, kapzsik, gőgösek voltak, és túlzott
fontosságot tulajdonítottak önmaguknak. Elnyomó, szigorú és büszke lelkület
uralta őket.
A zsidó szolgálatok mindegyikét
félremagyarázták és helytelenül alkalmazták.
Megrontották az áldozatok célját. Mindezeknek Krisztusra kellett volna mutatnia,
az Ő küldetését jelképeznie, hogy amikor eljön testben, a világ is
felismerhesse mint Istent, és elfogadhassa mint
Megváltót. De mivel a zsidók nem szolgálták teljes szívből a mennyet, elvakultak
lettek, és nem ismerték fel Őt. Az önkényes megszorítások, ceremóniák és
hagyományok jelentették vallásuk lényegét. –
Hetednapi Adventista Biblia-kommentár,
5. kötet, 1086. old.
Március 3.,
csütörtök
-
Az erkölcsi törvény
Jézus földre jövetelekor a zsidók már nem
rendelkeztek az Úr jellemének ismeretével. Állították, hogy fontosabbak minden
népnél, ám nem ismerték és nem is gyakorolták a menny parancsolatait. Többé nem
tükrözték az Ő jelleméből áradó szeretetet. Senki sem lehet igazán feddhetetlen,
ha lelkében nem tükrözi vissza az Atya képmását, és nem tanúsít szeretetet
bármilyen nemzetiségű embertársa iránt, pedig „úgy szerette Isten a világot,
hogy az Ő egyszülött fiát adta, ha valaki hiszen
őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen” (Jn 3:16). Még ha valakinek a
neve szerepel is a gyülekezeti névsorban, és szorgalmasan betölti a formai
vallási ceremóniákat, ez sem teszi őt Isten gyermekévé, mivel a külső önmagában
értéktelen. A tiszta szívűek látják meg a szeretet Urának igazi jellemét. Kinek
szíve csordultig telt a Mindenható jóságával, tükröznie kell azt a tisztaságot
és szeretetet, amelyet Krisztus tanúsított világunkban. Aki rendelkezik a
Mindenható szeretetével, szívében nincs ellenséges érzület törvénye iránt, hanem
boldogan engedelmeskedik a parancsolatoknak. Ebben áll a kereszténység. Aki az
Atya iránti mélységes szeretettel él, szeretni fogja embertársait is, hiszen ők
is Istenhez, Teremtőjükhöz és Megváltójukhoz tartoznak. A szeretet a törvény
betöltése, és a menny minden gyermekének kötelessége eleget tenni a
parancsolatoknak.
A Teremtő előtt mindenki kapott képességei és
talentumai alapján felelős. Aki próbákon megy át, hogy nyilvánvalóvá váljék, a
mennyek országának honpolgára-e vagy sem, annak most kell megpróbáltatnia és
megtisztulnia. Aki lélekben és igazságban szereti az Urat, az Ő országának
honpolgárává válik. Isten tökéletes szentségének törvénye a jellem egyedüli és
igazi mércéje. A szeretet engedelmességben fejeződik ki, és a tökéletes szeretet
elűzi a félelmet. Akik szeretik a Mindenhatót, pecsétje van homlokukon, és az Ő
cselekedeteit végzik. Ó, bárcsak mindazok, akik kereszténynek vallják magukat,
tudnák, mit jelent a gyakorlatban szeretni Istent! Akkor mindig magukon viselnék
Jézus szentséges nevének és jellemének érzését, egyek lennének a Fiúban, ahogy Ő
egy az Atyával. Jobban értékelnék felelősségeiket, és szépséget adnának
Krisztus, Megváltónk tanításainak. Valamekkora mértékben felismernék az Ő
végtelen szentségét, tudva, hogy az Úr a magasságban trónol, és palástja betölti
a templomot. Sokkal erőteljesebb befolyással bírnának
a körülöttük élők életére és jellemére, az emberiség kovásza lehetnének, s
másokat is meg tudnának változtatni Jézus Krisztus ereje által. A hatalom
Forrásához csatlakozva sosem veszítenék el létfontosságú befolyásukat, hanem
egyre hatékonyabbak lehetnének. – The
Youth’s Instructor, 1894. július
26.
Ha szoros kapcsolatunk lesz az Úr Jézussal, Ő
felkínálja szeretetét, amely a szeretet cselekedeteiben nyilvánul meg, és
gyöngéd együttérzésünket fejezzük ki mások iránt. Ha nem sikerül szeretnünk
Istent jobban, mint bármi mást, minden bizonnyal nem fogjuk szeretni
embertársainkat sem úgy, mint önmagunkat. Ha teljes szívedből, erődből és
lelkedből szereted Atyádat, olyan leszel a körülötted levők számára, mint az
életadó víz a sivatagban. Sosem elégedsz meg szegényes tapasztalatokkal. Pállal
együtt mondod: „Nem mondom, hogy
már elértem, vagy
hogy
már tökéletes volnék; hanem igyekezem, hogy el is érjem, amiért meg is ragadott
engem Krisztus Jézus.
Atyámfiai, én önmagamról nem gondolom, hogy már elértem
volna: de egyet
cselekszem,
azokat, amelyek hátam mögött vannak, elfelejtvén, azoknak pedig, amelyek előttem
vannak, nékik dőlvén, célegyenest igyekszem az Istennek a Krisztus Jézusban
onnét felülről való elhívása jutalmára.” (Fil 3:12–14)
– Signs of the Times,
1890. szeptember 22.
Március 4., péntek
További tanulmányozásra
Bizonyságtételek a
gyülekezetnek,
1. kötet, „Eskütétel” című fejezet.