9. tanulmány − 2013
Február 22 - 28.A hatalmon lévők tanítvánnyá tétele
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Máté 8:5-13;
26:57-68; 27:11-14; Márk 2:23-28; Apostolok cselekedetei 4:1-12; Róma 13:1-7
„És az Isten igéje növekedék; és sokasodék
nagyon a tanítványok száma Jeruzsálemben; és a papok közül is nagy sokan követék
a hitet” (ApCsel 6:7).
„A tanítványok még nem rendelkeztek a mártírok bátorságával és állhatatosságával, szükségük volt erre a kegyelemre. Azután teljesedett be a Megváltó ígérete. Amikor Péter és János bizonyságot tett a Magas Tanács előtt, az emberek ’csodálkoznak vala; meg is ismerék őket, hogy a Jézussal voltak vala’ (ApCsel 4:13). Istvánról íratott meg, hogy ’szemeiket reá vetvén a tanácsban ülők mindnyájan, olyannak látták az ő orcáját, mint egy angyalnak orcáját.’ Az emberek ’nem állhattak ellene a bölcsességnek és a Léleknek, mely által szólt’ (ApCsel 6:15, 10). S Pál, amikor saját megpróbáltatásairól ír a császári udvarban, ezt mondja: ’Első védekezésem alkalmával senki sem volt mellettem, sőt mindnyájan elhagytak… De az Úr mellettem állott, és megerősített engem; hogy teljesen bevégezzem az igehirdetést, és hallják meg azt az összes pogányok: és megszabadultam az oroszlán szájából’ (2Tim 4:16-17)” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó. 293. o.).
A VEZETŐK TISZTELETE |
Február 23 |
Vasárnap |
Az évszázadok során az emberek folyamatosan küszködtek
a kormányzat szerepének és feladatának megértésével, és azzal, hogyan is kell az
állampolgároknak viszonyulni a hatalomhoz. Mi jogosítja fel a vezetőket az
uralkodásra? Mi a legjobb kormányzati forma? A nép mindenképpen engedelmességgel
tartozik a vezetőknek? Ha nem, miért nem? Ez csak néhány a seregnyi kérdés
közül, amelyekkel a mai napig küzdünk.
Milyen fontos üzenetet találunk Róm 13:1-7
verseiben? Hogyan lehet viszont visszaélni ezekkel a
bibliaszövegekkel és az általuk tanított gondolatokkal? Milyen példákat találni
a történelemben arra, amikor éppen ez fordult elő? Hogyan tanulhatunk a múlt
hibáiból közösségi szinten, akár a saját életünkre, akár általánosságban véve a
kereszténység történelmére gondolunk?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Krisztus korában a Római Birodalmat az elnyomás és a
brutalitás jellemezte. A római légiók rettegésben tartották és leigázták a
civilizált népeket, erőszakkal tagolva be őket a birodalomba. Emberek százezreit
fosztották meg mindenüktől, vetették börtönbe vagy
gyilkolták meg. A bábkormányok valószínűleg még Rómánál is kegyetlenebbül léptek
fel. Érdekes módon Jézus mégsem szólított a római uralom elleni lázadásra, sőt
még az adó visszatartására sem bátorított (lásd Lk 20:25).
Egyetlen tettét, ami a polgári engedetlenség körébe sorolható – amikor
felborította a pénzváltók asztalait – a papok hivatali viszszaélése
miatti felháborodása váltotta ki, nem a rómaiak ellen lépett fel.
„Isten népe az emberi kormányzatot Istentől eredő
rendtartásként fogadja el, és azt tanítja, hogy a jogos fennhatósága alatt szent
kötelességünk az engedelmesség. Amikor azonban az államhatalom előírásai
ütköznek Isten kívánalmaival, Isten szavát kell elfogadni minden emberi törvény
felett. Nem tolható háttérbe az ’Így szól az Úr’ felszólítás azért, mert
’Ezt mondja az egyház’, vagy ’Ezt mondja az állam.’ Krisztus koronáját a földi
hatalmasságok fejdísze fölé kell emelni” (Ellen G. White: Testimonies for the
Church. 6. köt. 402. o.).
„SOHASEM OLVASTÁTOK…?” |
Február 24 |
Hétfő |
Jézusnak bőven akadt dolga a vallási vezetőkkel, akik
a kor legnagyobb hatalommal és befolyással rendelkező emberei közé tartoztak, de
sajnálatos módon sokan közülük leplezetlen ellenségességgel viszonyultak hozzá.
Ennek ellenére minden találkozásuk alkalmával Jézus
őket is igyekezett megmenteni. Nem kereste az alkalmat a vitatkozásra, mert
minden ember üdvét kívánta, igaz volt ez még azokra a nagyhatalmú, befolyásos
vezetőkre nézve is, akik végül halálra ítélték.
Miként mutatkozik meg Mt 12:1-16,
Mk 2:23-28 és 3:1-6 szakaszaiban, hogy Jézus még akkor is megpróbált a szívükre
hatni, amikor nyílt ellenségeskedéssel léptek fel ellene? Mit mondott, mit tett,
aminek meg kellett volna lágyítania a szívüket, ha nem keményítik meg magukat
annyira?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Érdekes, amikor ezekkel az
emberekkel volt dolga, Jézus a Szentírásra és népük szent történelmére
hivatkozott, aminek hatnia kellett volna a vallási vezetőkre. Közös területre,
olyan dolgokra utalt, amelyeket egyaránt fontosnak tartottak. Amikor például
arról beszélt, hogy a könyörületesség fontosabb a szertartásnál, a Bibliából
idézett. Így próbálta rávezetni a vezetőket a törvény mélyebb értelmének
felismerésére, hiszen váltig hangoztatták, hogy hőn szeretik, nagy tiszteletben
tartják a törvényt.
Jézus a tisztesség és a jóindulat legelemibb
szabályára hivatkozott, ami vitapartnerei számára is érthető kellett volna, hogy
legyen, amikor a szombati gyógyítás kapcsán a verembe esett állat kihúzásáról
beszélt. Csakhogy a Jézussal szembeni keserűségük, gyűlöletük még ezt is
elködösítette.
Végezetül pedig a csodáknak kellett volna hangosan
szólni a befolyásos vezetőkhöz, hogy meglássák, milyen rendkívüli Ember jött
közéjük.
Könnyű visszanézve értetlenkedni e férfiak vakságán
és keménységén. Viszont hogyan győződhetünk meg arról, hogy amikor mi magunk
ragaszkodunk valamihez, amiből semmiképpen nem akarunk engedni, akkor ezzel nem
zárjuk-e el magunkat az Istentől jövő újabb világosságtól? Miért könnyebb
beleesni ebbe a hibába, mint gondolnánk?
A SZÁZADOS |
Február 25 |
Kedd |
Igaz, Krisztusnak a hatalmon lévőkkel való találkozói
közül több is keserűen végződött, azért voltak figyelemre méltó kivételek is,
mint pl. Nikodémus esete. Hasonlóan eredményes volt Jézus találkozása egy római
századossal.
Mit tanulhatunk Mt 8:5-13
és Lk 7:1-10 szakaszait elolvasva a nagyhatalmú embereknek való
bizonyságtételről?
_____________________________________________________________
Amikor a százados értesült Jézus közeledtéről, több
barátját elküldte, akik közvetítésével le akarta beszélni arról, hogy odamenjen
hozzá. Mély tisztelettel tekintett a zsidók istentiszteletére, Jézus
lelkiségére, és magát méltatlannak érezte arra, hogy a Mester személyesen
keresse fel. Majd éppen mielőtt Jézus odaért hozzá, ő maga indult elébe.
Elmagyarázta a helyzetet, és kifejtette, hogy hiszi, a szolgája Jézus szavára is
meggyógyulhat. Katonai tapasztalatai révén volt fogalma a hatalomról. Ő maga is
engedelmeskedett a parancsnokának, a századába tartozó katonák pedig neki
engedelmeskedtek. Különös, hogy ez a hatalommal, befolyással bíró férfi
(ráadásul római!) ilyen mély hitről tett bizonyságot, miközben a lelki téren
hatalmas előnnyel rendelkezők közül sokan elvetették Jézust!
Hasznos, ha őszintén megvizsgáljuk magunkat ezen a
téren! Kérdőre kell vonnunk önmagunkat, hogy vajon nem váltunk-e önelégültté, és
az élő hit gyakorlása helyett nem csak beszélünk-e a helyes tantételekről! Ugye
megesik, hogy időnként mélyebb hittel nyilatkoznak meg új hívők, akiknek
kevesebb az ismerete, mint akik keresztényként nőttek fel? Vajon a lelki téren
meglévő előnyünk miatt nem érezzük úgy, hogy nincs szükségünk másra, mindenre
képesek vagyunk egyedül is? Előfordult, hogy a lelki természetű alkalmak mellett
vakon mentünk el? Amennyiben ez lenne a helyzet, Krisztus jelenti a megoldást.
Mindannyian szerezhetünk a századoséhoz hasonló tapasztalatot. Ez a
történet bátorításul szolgál azok számára, akik a
hatalmon lévők között hirdetik az evangéliumot. Hány „százados” lehet a XXI.
században? Az ő hitük erősítse és inspirálja a miénket is!
Az önzetlen, az önnön kívánságáról lemondó
szolgálatnak olyan ereje van, ami minden rendű és rangú ember szívére képes
hatni. Vajon megmutatkoznak ilyen tulajdonságok az életünkben és a
bizonyságtételünkben? Ha igen, melyek azok?
AZ ÍTÉLET NAPJA |
Február 26 |
Szerda |
Olvassuk el Mt 26:57-68,
27:11-14, Lk 23:1-12, Jn 18:19-23, 31-40 és 19:8-12 verseit! Mit tanulhatunk
abból, ahogy Jézus viszonyult a hatalmon lévőkhöz?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus földi életének utolsó eseményei során a követői
bepillantást nyernek abba, hogy milyen fájdalmas lehet a megingathatatlan hűség
ára. Elfogatásától kezdve egészen a keresztig Krisztus bizonyságot tesz az
ország legnagyobb hatalmasságai, az uralkodó, a kormányzó, a papok előtt.
Külön-külön tanulmányozza a világi hatalomtól megittasult embereket. Látszólag a
kezükben van. A katonák ide-oda rángatják az ő csarnokaik,
tanácskozásaik, palotáik, tárgyalótermeik között, miközben fogalmuk sincs róla,
hogy valójában az egész világ az Övé. A Krisztusra kimondott ítéletük végül majd
a saját fejükre hull vissza.
Krisztus arra törekedett, hogy tanítványaivá tegye az
embereket, a dolgok időnként azonban a kívánságától nagyban eltérően alakultak.
Milyen boldog lett volna, ha Pilátus, Kajafás, Heródes és mások szívből
megtérnek és megbánják bűneiket! Ők azonban keményen ellenálltak a belőle áradó
hatásnak, érzéketlenül haladtak el az üdvösségre szólító utolsó felhívás
mellett.
A XXI. században is világosan kell látni Krisztus
követőinek: miközben bizonyságot tesznek, hogy a Mester tanítványaivá tegyék az
embereket, az eredmény látszólag sokszor igencsak más, mint amit
szeretnének vagy amiért imádkoznak. Erőfeszítéseik
nem járnak mindig mérhető sikerrel. Ez ne keserítse el őket, de ne is nyomja el
a további bizonyságtevést! Az őszinte tanítvány Krisztushoz hasonlóan haláláig
hűséges, nemcsak a csalódásig! A döntésre hívás nyomán válik el egymástól a búza
és a pelyva. A búzát örömmel gyűjtik be, a pelyvát siratják, így folytatódik az
aratás.
Noha látszólag sikertelen maradt Krisztus
bizonyságtétele a hatalmasságok előtt, mégis történt valami különleges: nemcsak
a tanítványok száma sokszorozódott meg, hanem „a papok közül is nagy sokan
követék a hitet” (ApCsel 6:7). Isten tudja
egyedül, hogy e papok közül hányan voltak ott, és hallgatták, figyelték Jézust a
végső óráiban!
ROBBANÁSSZERŰ NÖVEKEDÉS |
Február 27 |
Csütörtök |
Krisztus legelső tanítványai energikusan
terjesztették az evangéliumot az egész civilizált világon. Magánházak,
zsinagógák, arénák, ítélőszékek és királyi paloták váltak Isten országa
hirdetésének platformjaivá. Jézus azonban megjövendölte, hogy sokakat
letartóztatnak, törvényszék elé idéznek, a fejedelmek ellenségesen figyelik majd
a tanítványok szavait (Mt 10:16-20). Szomorú, hogy
azok fogadták el Krisztust a legnehezebben, akik teleszívták magukat a földi
hatalommal.
Olvassunk el ApCsel 4:1-12,
13:5-12, 50, 23:1-6, 25:23–26:28 szakaszaiból annyit, amennyit csak tudunk! Még
ha úgy is képzelnénk, hogy egyszer csak, hirtelen rengetegen megtértek, mégsem
ez történt. Ez a káprázatos eredmény a mélyben meghúzódó körülmények nyomán vált
láthatóvá. Az aratást megelőzi a magvetés. Krisztus hűségesen hirdette az
evangéliumot. A misszionáriusok Júdea egész területén elmondták bizonyságukat.
Az első megtérők is nyilván segítettek továbbvinni az üzenetet. Amikor szavait
igazolva Krisztus legyőzte a halált, az óvatos várakozók ezerszám csatlakoztak
Isten országához. Addig csak titokban követték, szívükben elfogadták hívó
szavát. Társadalmi tényezők, a munkahely biztosításának vágya és a családi
nyomás hátráltatta, hogy nyílt választ adjanak. Krisztus feltámadása azonban
félresöpörte a gátat és döntésre kényszerítette az embereket.
A későbbiekben azután Pál apostol került a képbe. Az
ő bizonyságtételét sem fogadták mindenütt egyformán. Előfordult, hogy előkelő
férfiak és asszonyok váltak az üldözőivé, és elérték, hogy kiutasítsák a
városukból. Megkövezték, megkorbácsolták, börtönbe vetették, számtalan módon
bántalmazták – gyakran a hatalmon lévők uszító szavainak a hatására. Az emberek
Krisztus-ellenes érzelmeinek alapját sokszor politikai indítékok képezték. Félix
helytartó azért vetette börtönbe Pált, hogy kibékítse az apostol vallási
ellentáborát. Utódja, Festus tisztességesebb volt, de hiányzott belőle a kellő
politikai akaraterő ahhoz, hogy szabadon bocsássa Pált. Egy hivatalos látogatás
során Agrippa király és a húga, Bernicé (a Heródes dinasztiából) is meghallgatta
Pált. Sajnos azonban ők is elutasították az üdvösségre hívó szót, minként az
őseik. Krisztus XXI. századi követőit szintén ilyen kitartásnak kell
jellemeznie, még ha elutasítás vagy akár üldözés előtt is állnának.
Mit tehetnek, akik világi és vallási hatalmasságok
előtt tesznek bizonyságot, hogy ne csüggedjenek el a gyakori elutasítás miatt?
Amikor Krisztus követői nagyhatalmú emberekért munkálkodnak, még kire hat az
üzenetük?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Február 28 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989,
Advent Kiadó. „A százados” c. fejezetből, 259-262.
o.; „Jézus Annás és Kajafás előtt” c. fejezet, 602-618. o.; „Pilátus palotájának
udvarán” c. fejezet, 628-648. o.; A Nagy Orvos lábnyomán. Budapest, 1998,
Advent Kiadó. „Szolgálat a gazdagokért” c. fejezet, 142-147. o.; Az apostolok
története. 4. kiad. Budapest, 2001, Advent Kiadó. „Majdnem ráveszel engem…”
c. fejezet, 285-288. o.
„Nem alkalmi, átmeneti kapcsolat az, ami által a
gazdag, világot szerető és imádó embereket Krisztushoz lehet vonzani. Sokszor
ezeket a személyeket a legnehezebb megközelíteni.
Misszionáriusi lelkülettel feltöltött embereknek – azoknak, akik nem
lankadnak és nem csüggednek – személyesen kell
erőfeszítéseket tenni értük.
Egyesek különösen alkalmasak a felsőbb társadalmi
osztályokért való szolgálatra” (Ellen G. White: A Nagy Orvos lábnyomán.
Budapest, 1998, Advent Kiadó. 145. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Mások is odafigyeltek,
amikor Jézus a hatalmasok előtt tett bizonyságot. Közülük némelyek befolyásos
helyzetben voltak, mások nem. Ám Nikodémushoz és arimathiai Józsefhez hasonlóan
fokozatosan sokan csatlakoztak a hithez a tanult papok közül. Azok közül is
többen hitre jutottak, akik tanúi voltak Krisztus és a vallási vezetők vitáinak.
A vulkáni tevékenység általában a hegy gyomrában, rejtve zajlik, szemmel nem
látható az intenzitása. Speciális műszerek kellenek ahhoz, hogy pontosan mérjék
a vulkán működését. Hasonlóképpen Jézus földi szolgálata idején mozgalmának
robbanásszerű ereje is rejtve maradt. Feltámadása után azonban Isten országa
kitört, amire bizonyítékul szolgált a megtérők hatalmas száma – még a befolyásos
emberek között is! A hűséggel végzett magvetés gazdag termést hozott. Mennyire
fontos tehát, hogy ne csüggedjünk el, amikor bizonyságtevésünk látszólag nem jár
olyan eredménnyel, mint szeretnénk, főként a társadalmi elit körében?
2.
Az iménti idézetben
Ellen G. White arról írt, hogy némelyek különösen alkalmasak a befolyásos
emberekkel való kapcsolatteremtésre az evangélium érdekében. Mely tényezők,
képességek jöhetnek itt számításba? Ugyanakkor miért kell vigyáznunk, nehogy
korlátozzuk azokat, akiket mi nem tartunk alkalmasnak?
ÜRÖGDI FERENC:
AZ ÉN KERESZTYÉNSÉGEM
Cégéres bűnt ma sem követtem én el,
az utam mégsem vitt ma sem Feléd,
hiába volt a küszködés magammal,
rossz szolga voltam és hűtlen cseléd.
Ezernyi alkalom suhant el
s nem tudtam szólni szent Igéd szavát,
s azon, amit csak elmondottam,
megütközött ellenség és barát.
Nem gyűlöltem és nem átkozódtam,
de nem tudtam szeretni sem ma én.
Mint máskor is: bölcsen közömbös voltam.
Szegényes érdem és gyanús erény!
És még sem az fáj, hogy ma ez a summa,
hisz jő az éj, a nyugtató szünet.
Félek, Uram, hogy holnap, ha megérem –
ismét csak így viszem tovább ügyed.