3. tanulmány − 2013
Január 11 - 17.A tanítványság és az ima
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
Dániel 9:2-19; Máté 14:22-23; 26:36; János 17:6-26;
Zsidók 2:17; 1Péter 4:7
„De nemcsak őérettök
könyörgök, hanem azokért is, akik az ő beszédökre hisznek majd énbennem. Hogy
mindnyájan egyek legyenek; amint te énbennem, Atyám, és én tebenned, hogy ők is
egyek legyenek mibennünk: hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél engem”
(Jn 17:20-21).
Bármit teszünk a lélekmentésért, akármilyen missziós programot készítünk, akkor is nagyon fontos komolyan imádkozni azokért, akikkel megpróbálunk kapcsolatot felvenni. Az imának központi szerepe van a tanítványokat képző keresztény életében. Hatalmas változások tanúi lehetnénk, ha az állandó, buzgó ima központi helyet kapna a módszereinkben, miközben tanítvánnyá akarjuk tenni az embereket, meg is tartva őket!
„A munkások ragadják meg Isten ígéreteit: ’kérjetek és megkapjátok.’ Mondjátok: ’Ígéreted szerint kérem, hadd térjen meg ez az ember Jézus Krisztushoz!’ Kérjetek meg másokat is, hogy imádkozzanak azokért, akikért munkálkodtok! Említsétek meg őket a gyülekezet előtt, hogy a tagok is imádkozzanak értük… Mindig másokat válasszatok ki, naponta kérve az Úr vezetését, mindent elé tárva buzgó imádságban és isteni bölcsességgel munkálkodva” (Ellen G. White: Medical Ministry. 244-245. o.).
AZ IDŐ PRÓBÁJÁT KIÁLLÓ KÖNYÖRÜLET |
Január 12 |
Vasárnap |
Gyakorta megesik, hogy
ima közben jobbára csak magunkra összpontosítunk. A hívők Isten elé tárják
kívánságlistájukat, és remélik, hogy megkapják, amit kérnek. Az Ige bátorít,
hogy kéréseinkkel forduljunk az Úrhoz, az indítékaink viszont nem mindig
tiszták. Végtére is, vajon nem romlott, gonosz az ember szíve, nem vezethet
félre? Nem fordulhat elő, hogy imáink időnként bensőnk bűnös állapotát tükrözik?
A közbenjáró imádság
viszont valaki másnak a szükségleteire összpontosít, ami valószínűtleníti az
önző motivációt. A történelem során a közbenjáró imádságok voltak a legnemesebb
lelki beszélgetések. Az Istennel folytatott párbeszédekben önzetlenség,
együttérzés és mások java iránti őszinte vágy mutatkozott meg, méghozzá az
öndicsőítés foltja nélkül.
Mi nyomta Dániel
próféta szívét, amikor a Dán 9:2-19 szakaszában
lejegyzett imádságot elmondta? Milyen szerepe van a bűnvallásnak az imában? Az
idős prófétát nem hajthatta önérdek Jeruzsálem felépítése kapcsán, akkor mi
késztette imára?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Hetven év telt el azóta,
hogy Jeremiás elmondta azt a próféciát, amiről Dániel gondolkodott. Annyi
esztendő múltával a jeruzsálemi barátai már valószínűleg nem éltek. A
helyreállítás folytán nem szerezhette volna vissza elvesztett javait sem.
Imádságában semmi nem utal arra, hogy önző szándékok vezették volna. A régmúlt
idők e prófétája kimondottan a fogságban élő zsidó nép jövője és Isten hírneve
miatt esedezett az Úrhoz. A kéréseit hosszas bűnvallás előzte meg. Dániel ebben
a részben magát is az engedetlen nép közé sorolta, nem akart ártatlannak tűnni.
Kész volt felelősséget vállalni, miközben elsődlegesen mások javát szolgálva
könyörgött a város helyreállításáért.
Gondolkodjunk el a
saját imaéletünkről! Mi mindenért imádkozunk, milyen célból, kinek az érdekében?
Mennyire mutatkozik meg az imánkban, hogy „meghaltunk az énnek”? Hogyan
tanulhatunk meg kevésbé önző módon imádkozni, vagyis hogyan lehetnek kevésbé
önzőek az imáink, még az önmagunkért mondottak is?
IDŐT FORDÍTANI AZ IMÁDKOZÁSRA |
Január 13 |
Hétfő |
Gondoljuk végig, hogy mi
is az imádság valójában! A halált érdemlő bűnös ember képes azonnal közvetlen
kapcsolatot létesíteni a világegyetem Teremtőjével, a szent Istennel.
Amikor Krisztus
személyében Isten emberi testet öltött, elfogadta az emberi lét korlátait, Ő is
szükségét érezte az imának. Még ha nem is ugyanolyan helyzetben állt az Atya
előtt, mint mi, bűnösök, emberként szintén látta az imádság fontosságát.
Mi jellemezte Jézus
személyes imaéletét (Mt 14:22-23; 26:36; Mk 1:35-37;
Lk 5:15-16; 6:12-13)? Írjuk le, hogy milyen körülmények között imádkozott!
Milyen tanulságokat vonhatunk le imádságainak részleteiből, mint pl. a
gyakoriságából, a helyszíneiből és az idejéből?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Krisztus valóban példát adott arra,
hogy milyen is az az imaélet, aminek fontosságát tanítványai lelkére kötötte.
Imádkozott reggel, este, prédikáció után, prédikáció előtt, amikor csak
lehetett. Kertekben, hegyeken, magányos helyeken, ahol semmi nem terelte el a
figyelmét – Jézus mindenütt imádkozott. Az Atyától való térbeli elválasztottsága
miatt ima által, lelkileg kapcsolódott hozzá. Krisztusban az ima lelki
artériáján át áramlott az éltető lelki vér. Vajon mai
követői, akiket bűnös hajlamok gyengítenek, világi gondok fojtogatnak, kudarcok
keserítenek, megelégedhetnének kevesebb imával, mint Ő?
„Az ima azt jelenti,
hogy szívünket feltárjuk Istennek, mint egy barátnak. Nem mintha szükséges
lenne, hogy elmondjuk Istennek, kik vagyunk, mit akarunk, hanem hogy ily módon
Istent a szívünkbe fogadhassuk. Az ima nem Istent hozza le hozzánk, hanem
bennünket emel fel őhozzá” (Ellen G. White: Jézushoz vezető út. Budapest,
2008, Advent Irodalmi Műhely. 69. o.).
Hogyan értsük a Mk 11:22-26,
Lk 11:13 és Jn 14:12-14 verseiben megfogalmazott ígéreteket? Tapasztaltuk már,
amiről Jézus ezeken a helyeken beszélt? Ha igen,
hogyan? És hogyan tanultuk meg elfogadni azt, ha a dolgok nem úgy alakultak,
ahogy imánkban kértük, ahogy reméltük?
IDŐTÁLLÓ TANÍTÁS |
Január 14 |
Kedd |
Az imádság titokzatos módon köti a
halandó embert a végtelen Teremtőhöz; az ima lelki kötőanyag. A mennyei Atyához
kapcsolódva a hívők képesek felülemelkedni földi természetükön és bűnös
hajlamaikon. Ez az átalakulás elválaszt a világtól. Ha Sátánnak sikerül az
imádságot az önzés korlátai közé visszaszorítania, képes lesz gátat szabni
életet átformáló lehetőségének, és mi erősen veszélyeztethetjük magunkat,
bizonyságtételünket pedig akadályozhatjuk.
Mit tanítanak Mt 6:7-8,
7:7-11 és 18:19-20 versei az imádságról?
_____________________________________________________________
Az őszinte hívő abban
bízik, hogy Isten képes betartani ígéreteit. Soha senki nem kért még olyat,
amitől Isten megijedt volna. Hatalma végtelen, ereje páratlan. Isten népe az
Úrba vetett bizalommal közeledik a menny kapuihoz, hogy Ő majd azt adja, ami
számunkra a legjobb, még ha most nem is értjük igazán. A hit nemcsak akkor
késztet bizalomra, amikor minden világos. Az igaz hit akkor is bízik Istenben,
amikor nem lesz meg az az eredmény, amit akarunk vagy várunk (lásd Zsid 11:1-7).
Ameddig az ember szolgálja az Urat, ameddig hitben jár, kétségkívül bíznia kell
Istenben még akkor is, ha a dolgok szemlátomást nem úgy alakulnak, ahogy
remélte, vagy ahogy imájában kérte. Ám még a Biblia felületes olvasásakor is
kitűnik, hogy akkor sem maradunk magunkra!
Milyen tanítás
rejlik Mt 6:9-15 és 26:39 verseiben?
_____________________________________________________________
A bizalom nem
tévesztendő össze az elbizakodottsággal vagy a pökhendiséggel. Bátran
járulhatunk Isten királyi székéhez, de ez nem jelenti azt, hogy bármilyen
előjogra hivatkozhatnánk. A hívő viselkedését szükségszerűen a bátorság és
az alázat jellemzi. Krisztus a Gecsemáné-kertben világosan elmondta, mit
szeretne, imáját mégis így fejezte be: „Ne az én akaratom, hanem a
tiéd legyen meg!” Az Isten előtt való teljes
meghajlás mellett az alázat másik mutatója a megbocsátó lelkület. Annyiszor
részesültünk már a megbocsátásban, viszonyuljunk hát mi is így másokhoz!
Haragszunk valakire,
nehéznek találjuk a megbocsátást? Vigyük Isten elé a helyzetet imában!
Imádkozzunk önmagunkért, hogy megtanuljunk megbocsátani! Imádkozzunk a másik
emberért is! Vajon mi történik majd idővel?
ÖRÖK IRGALOM |
Január 15 |
Szerda |
Krisztus volt a
tökéletesség megtestesítője, azaz Isten benne nyilatkoztatta ki tökéletességét.
Tehát lehet valakiben nagyobb könyörület, mint Krisztusban? Vágyott volna valaki
is Jézusnál erősebben arra, hogy csillapítsa az emberek fájdalmát? Feltesszük
hát a kérdést: hogyan kapcsolódott Krisztus irgalma és közbenjárása a
tanítványság kérdéséhez?
Olvassuk el Lk 22:31-32
és Jn 17:6-26 verseit! Hogyan befolyásolta Jézus közbenjáró imádságát az, hogy
azonosította magát az emberiséggel? Krisztus közbenjáró imáinak mi a fő célja?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus azért tudott
hathatóan közbenjárni tanítványai érdekében, mert aktív részese volt az
életüknek, valóban megértette őket és szíve mélyéről a javukat akarta. Az
eredményes közbenjáráshoz ma sem elég ennél kevesebb. A XXI. századi hívő, aki
tanítványokat akar képezni, félretesz minden olyan időrabló elfoglaltságot, ami
akadályozná kapcsolatát a vesztükbe tartó emberekkel. A pénzkeresést, a hírnév
megalapozását, sőt a tanulásban való élenjárást is alá kell rendelni a még
fontosabb célnak, az elveszettek üdvének. Ez igen fontos igazság, ami azonban
könnyen kikerül a látókörünkből, mert gyakorta megesik, hogy az élet hétköznapi
forgataga teljesen leköti a figyelmünket.
Jézus szakított időt
arra, hogy része legyen tanítványai életének. Meglátogatta őket otthonukban,
megismerkedett a rokonaikkal, a szabadidejét a társaságukban töltötte el és
velük együtt dolgozott. Nem kerülte el a figyelmét semmi fontos dolog, ami az
életükben történt. A tanítványok képzéséhez ma is többre van szükség annál, hogy
szórólapokat osztunk ki vagy megtámadhatatlan érveket
sorolunk fel a bibliai igazságok mellett. A tanítványságra vezetésnek ma is
alapfeltétele a közbenjáró imádság, hogy együttérzéssel imádkozzunk azért, ami a
másikat aggasztja, őszintén, mélyen vágyva szenvedése enyhítésére.
Még ha kissé régiesnek
hangzik is, van igazság abban a gondolatban, hogy „Az embereket kevésbé érdekli,
amit tudsz, amíg meg nem tudják, hogy menynyire törődsz velük.”
AZ ÖRÖK IRGALOM MINTÁJÁRA |
Január 16 |
Csütörtök |
A példa követése a
legnagyobb dicséret. Krisztus első tanítványai igyekeztek úgy imádkozni, mint a
Mester. Természetes, hogy könyörögtek a biztonságukért, a napi szükségleteikért
és a lelki vezetésért. Tanítványként élve a közbenjáró imádság fontos része lett
mindennapjaiknak.
Milyen szerepe volt
az imának az őskeresztény egyházban? Milyen konkrét helyzetekért imádkoztak a
hívők? Mit tanulhatunk ezekből a példákból? Lásd
ApCsel 1:13-14; 1Tim 2:1-4; Jak 5:13-16; 1Pt 4:7; 1Jn
5:16; Júd 20-22!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az őskeresztény egyház
horgonya az állandó imádság volt. Amikor Pál miszszióútra indult, imával
bocsátották el (ApCsel 13:3; 14:23). A
búcsúzkodásuknak is részét képezte a közös ima (ApCsel 20:36;
21:5). Gyakran mondtak közbenjáró imákat. Könyörögtek az állami vezetőkért, a
hittestvéreikért és általában véve mindenkiért. Pál imádkozott Publiusnak, Málta
elöljárójának az édesapjáért, aki vérhasban szenvedett. A haldokló István a
gyilkosaiért is imádkozott. Nem lehet eléggé kiemelni, hogy mennyire központi
szerepe volt az imának az első hívők életében! A Szentírás szerint azért kedves
Istennek az imádság, mert Ő minden ember üdvösségére vágyik és az igazság
terjedését akarja látni. Az ősegyház gyors növekedést
tapasztalt az imádságok hatására, amelyekhez társult az apostoli tanítás, a
lelkes igehirdetés, a csodák és jelek, valamint a szeretettel jellemezhető
közösség. A kereszténység az üldözés hevessége dacára is az egész birodalmat
áthatotta. Az emberek ezerszám fogadták el az evangéliumot. A császári palotától
kezdve a legeldugottabb helyekig, mindenütt élő világosságként ragyogott a hívők
átalakult élete.
Mennyi időt
szentelünk a közbenjáró imádságra? Gondolkozzunk el a válaszunkról! Vagy talán
még jobb lenne azt megkérdezni, hogy mennyivel több időt kellene
közbenjáró imádságra fordítanunk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Január 17 |
Péntek |
„Aki csupán imádkozik,
de nem cselekszik, az csakhamar felhagy az imával is, vagy pedig imája külső
formasággá válik. Mihelyt kivonják az emberek magukat a társadalmi élet és a
keresztényt terhelő kötelezettségek teljesítése, valamint a kereszthordás alól,
mihelyt megszűnnek a legkomolyabban fáradozni Urukért és Mesterükért, aki értük
dolgozott, bármily hűséges munkások voltak is, elveszítik imacéljaikat, és semmi
sem készteti őket áhítatra. Imájuk egyéni és önző lesz. Nem tudnak többé az
emberiség szükségleteiért, Isten országának épüléséért és a munkához szükséges
erőért imádkozni” (Ellen G. White: Jézushoz vezető út. Budapest, 2008,
Advent Irodalmi Műhely. 75. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Miért akadályozza az egyház fejlődését a
közbenjáró imádság hiánya? Vagy más oldalról: Hogyan segíti a tanítványok
képzésének folyamatát az aktív közbenjáró ima? Mi mindennek van kulcsszerepe a
közbenjáró imádságban? Honnan tudhatjuk, hogy miért kell közbenjárni?
2.
Az otthon magányában elmondott imádságon túl még
mit tehetnek a hívők azokért, akikért imádkoznak? Hogyan építhető ki kapcsolat
azokkal a szomszédokkal, rokonokkal és munkatársakkal, akikért imádkozunk? Miért
fontos kitartó erőfeszítéseket tenni azért, hogy a barátságot is ápoljuk
azokkal, akikért imádkozunk?
3.
Milyen lépéseket kell megtenni a XXI. században
élő keresztényeknek, hogy az imaéletük dinamikus legyen? Mi a kapcsolat a
tanítványok képzésének eredményessége és aközött, hogy az ima által tapasztaljuk
Isten természetfeletti erejét? Az ima hatására megváltozhat azoknak az élete,
akikért imádkozunk, mielőtt a mi életünk átalakulna? Hogyan módosulhat imánk
tárgya, ha szívből vágyunk az elveszettek üdvösségére? Miként hat az egyéni
életszentség és az ima az eredményességünkre az igazság bemutatása közben?
4.
Konkrétan mi mindent tehetünk, hogy erősítsük a
kapcsolatot azokkal, akik még nem fogadták el Krisztust? Hogyan érhetik el a
keresztények, hogy túljussanak a felszínes kapcsolaton a környezetükben élőkkel,
és így megtudják, miért kell imádkozniuk?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
KÉRDÉSEINKRE
(Dienes
Ottó festménye alá)
Kérdéseinkre nincs válasz uram?
Hol hallgat?
Hol lapít
a kifürkészhetetlen,
a színek hangulata mögé
bújt reménység?
A szomszéd szobában
a festményen
hallgatózik a kehely,
s a kenyérben rejtőzködő
Isten
térdére hajtja fejét.