13. tanulmány − 2011
Március 19 - 25.Az élet Jézussal
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Zsoltár 31:25;
Máté 6:14-15; 25:34-46; 26:36-44; Márk 1:21-35; Lukács 4:31-42
„Maradjatok énbennem és én is tibennetek.
Miképpen a szőlővessző nem teremhet gyümölcsöt magától, hanemha a szőlőtőkén
marad; akképpen ti sem, hanemha énbennem maradtok” (Jn 15:4).
Az elmúlt években vizsgálatokkal
bizonyították, hogy a vallásosság, a hit, a lelki élet, az ima, a megbocsátás,
a remény és az istentiszteleteken való részvétel jótékonyan hat az egészségre
– beleértve a mentális egészséget is. Számos kiemelkedő tudományos kiadványban
beszámoltak a vallásos hit és a szellemi, érzelmi jólét kapcsolatáról. Micsoda
„meglepetés”! Ebben nincs semmi varázslat. A hit tényezője azonban csak azoknál
hoz számottevő eredményt, akik őszintén elkötelezték magukat a vallási elvek
mellett. Montagu Barker pszichiáter, a vallás és a mentális egészség
kapcsolatának szakértője állítja, hogy a hitélet védelmet jelenthet a lelki
betegségekkel szemben, de csak abban az esetben, ha a hívők erős
elkötelezettséget vállalnak elveik mellett. Ellenkező esetben a vallás bűntudatot
gerjeszthet, és így érzelmi, lelki és viselkedésbeli zavarokhoz vezethet.
Ezen a héten
Jézusra, igazi Példaképünkre tekintünk, hogy megtanuljuk: hogyan erősödhetünk
meg a hitben. Az Ő életét vizsgálva és vele szoros kapcsolatban maradva
kialakíthatjuk a lelki növekedés szilárd mechanizmusát, ami már önmagában is
jobb mentális egészséghez vezethet. Imádság, bibliaolvasás, áhítat,
megbocsátás, másokért végzett szolgálat, Isten iránti bizalom – ezek kövezik
ki a lelki fejlődéshez és egészséghez vezető biztos utat. Ha Jézus a Példaképünk,
nem térhetünk tévútra.
JÉZUS ÉS AZ IMÁDSÁG |
Március 20 |
Vasárnap |
Mit tudhatunk meg Jézus imádkozási
szokásairól Mk 1:21-35 és Lk 4:31-42 szakaszaiból?
Miért szükséges az ima?
Jézus a kapernaumi zsinagógába ment
szombaton. A Szentírásból tanította az ámulva figyelő embereket, akik láthatták
hatalmának megnyilvánulását és azt, amint meggyógyította a megszállott férfit.
A szertartást követően Jézus a tanítványokkal együtt elment Péter és András
házába, ahol meggyógyította Péter anyósát. Napnyugtakor sokan („az egész
város”, Mk 1:33) Jézus köré gyűltek, és mindenféle
betegségben szenvedőket, megszállottakat vittek hozzá.
„Kapernaum soha azelőtt nem látott ilyen
napot. Mindenünnen a győzelem és a szabadulás kiáltásai hallatszottak. Jézus
abba sem hagyta a munkát, amíg az utolsó szenvedő meg nem szabadult. Késő
éjszaka lett, mire a tömeg eloszlott, és Simon házára csend ereszkedett” (Ellen
G. White: Lift Him Up. 86. o.).
Kimerítő napja lehetett Jézusnak, a
következő reggel mégsem aludt soká. Szüksége volt rá, hogy szoros kapcsolatban
legyen az Atyával, tehát még virradat előtt felkelt, és egy magányos helyre
ment imádkozni. Jézus, az Isten Fia, aki a világ kezdete előtt már az Atyával
volt (Jn 17:5), aki teremtette az egész univerzumot
(Jn 1:3), szükségét érezte annak, hogy imádkozzon? Figyelemreméltó
gondolat! A stresszes napok után hajlamosak vagyunk elodázni az imádkozást és
az Istennel való kapcsolat keresését. Pedig éppen a pszichológiai kimerültség
perceiben van a legnagyobb szükségünk az ima és Isten Igéje nyugtató balzsamára!
Jézus ezt jól tudta, és következetesen ápolta az Atyával való szoros
kapcsolatot. Ha neki szüksége volt erre, mennyivel inkább igaz ez ránk! Az ima
a jó közérzet és mentális egészség fontos kelléke. Sok mindent nem látunk
tisztán az imádsággal és hatásával kapcsolatban, mint ahogy azt sem tudjuk,
miért és milyen módon használ. Egy azonban biztos: Jézus
imádkozásra biztat (Lk 18:1; 21:36; Róm 12:12). Ki ne érezte volna lelki
és szellemi jó hatását annak, amikor az Igét olvasva és imádkozva az Úrnál időzött?
Nem kell ahhoz megfejtenünk az ima titkait, hogy tudjuk, mennyire fontos az
Istennel való szoros kapcsolathoz.
Milyen az imaéletünk? Mennyi időt töltünk az Ige olvasásával?
Mivel tehetnénk az áhítatunk idejét tartalmasabbá, gazdagabbá, hogy valóban
megváltozzon tőle az életünk? Fontos a bibliaolvasásra és az imádságra szánt idő,
de nemcsak az időtartam számít. Még mire van szükség?
ISTENTISZTELET ÉS A GYÜLEKEZET KÖZÖSSÉGE |
Március 21 |
Hétfő |
Szombatonként Jézus rendszerint elment a
zsinagógába (Lk 4:16). Példája a közösség
vonatkozásában is követendő. Nem biblikus a „magányos hívő” (az egyház testétől
elkülönülő hívő) fogalma. Még ha alkalmanként találunk is rá példát a Bibliában,
akkor sem mondhatjuk, hogy ez Isten terve szerint való. A Szentírás egészében
azt láthatjuk, hogy Isten népe közösséget, egymással összehangoltan dolgozó
csoportot alkot, akik egymás, sőt az egész gyülekezet javáért fáradoznak.
Mit tudhatunk meg 1Kor 12:12-31; Ef 4:15-16 verseiből az egyes hívők szerepéről és
helyéről a gyülekezetben?
Érdekes módon
az utóbbi évek során elismert tanulmányok kimutatták, hogy aki rendszeresen jár
istentiszteletekre és részt vesz ilyen alkalmakon
(szemben azzal, aki nem), az:
· kisebb valószínűséggel lesz valamilyen szer rabja;
· szexuális téren felelősségteljesebben viselkedik;
· kevésbé bonyolódik veszélyes, kockázatos tevékenységekbe;
· nagyobb valószínűséggel etikusan jár el az üzleti és munkával kapcsolatos dolgaiban;
· tartalmasabb társadalmi kapcsolatokat és csoporttámogatást élvez;
· valószínűleg jobb lesz az önértékelése és a teljesítménye;
· valószínűleg jobban elviseli a veszteségeket (közelállók halála, szerencsétlenségek, egészségügyi komplikációk stb.);
· valószínűbb, hogy pozitív érzelmeket táplál (szeretet, megbocsátás, megelégedettség stb.);
· kisebb eséllyel „dédelget” negatív érzelmeket (bűntudat, félelem, ellenségeskedés, harag stb.).
Sok áldás
forrása lehet, ha az ember egy gyülekezethez tartozik. Az ilyen közösség
gyógyító hatása egyaránt jót tesz a testnek és a léleknek. Igaz, időnként
problémák is kialakulnak, ami miatt némelyek megkeseredve, haraggal távoznak.
Legtöbbször azonban mindazok, akik végigküzdve megoldják problémáikat, a
gyülekezetben olyan támogatást, közösséget és bátorítást találnak, amit másutt
nem kapnának meg. Gondoljunk csak arra, milyen lehetne a gyülekezet, ha minden
tagja megszívlelné Pál tanácsát: „Egymás terhét hordozzátok, és úgy
töltsétek be a Krisztus törvényét” (Gal 6:2)!
MEGBOCSÁTÁS |
Március 22 |
Kedd |
„Atyám! bocsásd
meg nékik; mert nem tudják mit cselekesznek” (Lk 23:34).
Milyen erőteljes üzenete van Jézus
szavainak Mt 6:14-15 verseiben? Mire mutat rá, ami
minden ember számára örökre szóló következményekkel jár?
Jézus imádkozni tanította követőit: „És
bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk azoknak, akik ellenünk
vétkeztek” (12. vers). Majd pedig hangsúlyozta, hogy ha nem kívánunk
megbocsátani, Isten sem fog megbocsátani nekünk. Rémisztő gondolat. Végtére
is, mind bűnösök vagyunk, tehát szükségünk van az isteni bűnbocsánatra. Ezért
mindannyiunknak meg kell tanulnunk megbocsátani, ha szeretnénk, hogy az Úr is
megbocsásson nekünk. A megbocsátás azért olyan fontos, mert a kapcsolatok megőrzésének
és helyreállításának alapvető feltétele. Az Úr jól tudja, milyen fájdalmas a bűn
terhe, amitől csak a megbocsátás révén lehet megszabadulni – azáltal, amit
Istentől kapunk és amit másoknak adunk. A megbocsátás
igen sokat segít, nemcsak annak, aki kapja, hanem annak is, aki adja. Ha
valaki nagylelkűen enged a másiknak, az közelebb
kerül Istenhez, és ez a jellemfejlődését is segíti.
A nemrég elvált házasfelek körében
végzett felmérés határozott különbséget mutatott azok között, akik hajlandóak
voltak megbocsátani, ill. akik ettől elzárkóztak. Az
Iowa Egyetemen Mark Rye felvette a kapcsolatot 199 elvált személlyel a környék
egyedülállóit tömörítő szervezetekből, valamint olyan egyházi csoportokból,
amelyek az elváltak felépüléséhez nyújtanak támogatást. Nem okoz meglepetést az
eredmény, miszerint jobb mentális egészségben vannak azok, akik hajlandóak
voltak megbocsátani korábbi házastársuknak. Az ettől elzárkózókkal
összehasonlítva azt tapasztalták, hogy aki megbocsátott, annak jobb a közérzete
és a hitéletében megelégedettebb, valamint kevésbé jellemző rá a harag vagy a
depresszió. Ez egyáltalán nem elszigetelt tapasztalat. Az elmúlt évtizedben
végzett kutatások egyértelműek. A megbocsátás csökkenti a depresszió, az
aggodalom szintjét, javít az ember énképén és általános érzelmi jólétén.
Összefoglalva tehát, a megbocsátás sok szempontból hasznos, a neheztelés viszont
testnek-léleknek egyaránt ártalmas.
Hogyan követhetjük Pál tanácsát? „Elszenvedvén egymást és megbocsátván kölcsönösen egymásnak, ha valakinek valaki ellen panasza volna; miképpen a Krisztus is megbocsátott néktek, akképpen ti is” (Kol 3:13).
SZOLGÁLAT |
Március 23 |
Szerda |
A Hetednapi Adventista Egyház
világmissziós erőfeszítéseinek történelmileg két fő iránya van:
tanítás/prédikálás és gyógyítás/segítségnyújtás. Ez volt Jézus szolgálatának
is a két fő területe (Mt 9:35; ApCsel 10:38). A világ
különböző pontjain az adventisták az egészségügyi és humanitárius munkájuk révén
váltak ismertté. E fontos ágazatok azonban sokfelé eléggé elintézményesedtek.
Ebből következően az átlagos gyülekezeti tag nem tud közvetlenül bekapcsolódni
szolgálataikba. Vannak, akik anyagi támogatást adnak inkább, mások engedik,
hogy hivatásos szakemberek végezzenek hasonló feladatokat. Olyanok is akadnak
sajnos, akik közömbösen tekintenek minderre. Végeredményben azonban sokan nem
kapcsolódnak be közvetlenül a segítő szolgálatba, és így sok áldásból maradnak
ki.
Miért? Azért, mert az ember áldására
szolgál, ha segít annak, aki éppen szükséget lát. A rászorulóknak, betegeknek
közvetlenül nyújtott segítség vagy mások problémájának figyelmes meghallgatása
egyszerűnek tűnhet, mégis óriási áldást nyer, aki ezt a szolgálatot végzi. Van
bennünk valami, amit a bűn hatezer éve sem tudott maradéktalanul kitörölni,
amiért teljesnek érezzük az életünket, ami miatt jó érzéssel tölt el, ha mások
segítségére lehetünk.
Mit tanított Jézus Mt 25:34-46 versekig terjedő szakaszában? Mit jelent ez Ef 2:8-9 fényében?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az üdvösséget nem lehet cselekedetekkel
elnyerni, hiszen ha úgy lenne, senki sem üdvözülhetne. A megváltás egyedüli
útját Isten kegyelme jelenti, ami Jézus értünk vállalt áldozatában nyilvánult
meg. Viszont ha elfogadjuk Isten kegyelmét, ebből jó cselekedetek fakadnak, és
e tetteink mutatják, hogy valóban az Úrral járunk. Ha tudjuk, hogy Jézus már
megváltott, ennek közvetlen következményeként jelentkeznek jótetteink – Jézus
értünk végbevitt tettei eredményeként. A cselekedetek a megváltás természetes
következményei, nem pedig eszközei. Életbevágóan fontos ezt a lényeges
különbséget mindig világosan látni.
Nem vagyunk boldogok, megelégedettek? Ennek a legvalószínűbb oka
az lehet, hogy túlságosan sokat foglalkozunk magunkkal. Kapcsolódjunk be valamilyen
formában a segítségnyújtásba, és figyeljük meg, mi történik!
REMÉNYSÉG ÉS BIZALOM ISTENBEN |
Március 24 |
Csütörtök |
„Legyetek erősek és bátor szívűek mind,
akik az Úrban reménykedtek” (Zsolt 31:25, új prot. ford.)! Milyen okunk van arra, hogy az Úrban reménykedjünk?
Vizsgálatok igazolják, hogy a lelki
egészség szempontjából döntő tényező a reménység. Például sokkal nagyobb a reménykedő
túszok túlélési esélye. A remény óriás hajtóerő, a szellemi és fizikai
kitartás forrása. A legtöbb depresszió elleni kezelés eredményre vezet azoknál
a betegeknél, akik hiszik, hogy jelentősen javulhat kedélyállapotuk és lehet
segíteni rajtuk. Gyakran azokat kínozza depresszió és aggodalom, akiknek az
életszemlélete pesszimista, akik állandóan katasztrófától tartanak
és nem reménykednek. Óriási változást eredményezhet a lelki szemléletmódban, ha
az ember megtanul a reménységre építeni.
Itt azonban sokkal többről van szó, mint
amikor az ember általánosságban véve reméli, hogy bármilyen nehézséggel is
kelljen szembenéznie, végül majd jóra fordul a helyzet. A vallási értelemben
vett reménység a véges dolgok síkja fölé emelkedve az örökkévalóságra összpontosít.
Olyan valóságokra, igazságokra és ígéretekre mutat, amelyeket a világ
önmagában és önmagától sosem kínálhat. Ez olyan reménység, amit a Teremtő
Istenben találhatunk, aki egyedül képes megadni azt, amit a világon más nem
kínálhat fel.
Mt 26:36-44
szakaszát olvasva mit tanulhatunk Jézus példájából az Isten iránti bizalomról
még a rettenetes időkben is?
Ez a rész a Megváltó csüggedését mutatja
be. Gondosan megválasztott szavak írják le Jézus fájdalmas érzéseit, gyötrődését,
felettébb nagy szomorúságát. A mélyen lesújtott Megváltó, akire nem figyeltek
oda a barátai, nemcsak térdre borult, hanem arcra esve kérte az Atyát, hogy
könnyítsen helyzetén. Nem érzett enyhülést, így újból és újból kérte az Atyát.
Figyeljük meg azonban: minden alkalommal hozzáfűzte kéréséhez, hogy legyen meg
Isten akarata. Végső soron Jézus az Atyába vetette teljes bizalmát. Függetlenül
attól, hogy mi fog történni, az Isten előtti teljes meghajlásra törekedett. Ez
jellemezte Jézust, és nekünk is hasonlóan kell tennünk.
Könnyű bízni az Úrban, ha minden jól megy; de hogyan tanulhatunk
meg nehézségek között is bízni benne? Hogyan tehetünk szert olyan bizalomra,
ami akkor is rendületlen marad, ha imáinkra nem a kívánságunk szerinti választ
kapjuk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Március 25 |
Péntek |
„Egyénileg kell meghallgatnunk Őt, aki a
szívhez szól. Mikor minden más hang elcsitul, s nyugodtan várakozunk előtte, a
lélek csendje még érthetőbbé teszi Isten hangját. Ő int: ’Csendesedjetek és
ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten’ (Zsolt 46:11)!
Egyedül itt találunk igazi nyugalmat. Ez a gyakorlati felkészülés mindenkinek,
aki Istenért munkálkodik. A rohanó tömeg közepette, az élet feszültségében, az
intenzív munkában a világosság és béke légköre lengi körül az így felfrissült
lelket. Az élet jó illatot lehel, isteni erő nyilatkozik meg, mely eléri az
emberi szíveket” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent
Kiadó. 302. o.).
„Minden fénysugár, amit másokra
vetítünk, visszatükröződik saját szívünkre. A szomorkodóknak mondott minden
kedves, együtt érző szó, az elnyomottakon segítő minden tett, az embertársaink
szükségleteinek kielégítését célzó minden ajándék, amit Isten dicsőségét szem
előtt tartva adunk vagy mondunk, az adományozó áldására szolgál. Akik így
munkálkodva betartják a mennyei törvényt, Isten elismerésében részesülnek majd.
A másokért végzett jó cselekedetek öröme felüdíti az ember érzéseit, és ez
végigfut az idegrendszeren, pezsdítve a vérkeringést, erősítve a lelki és
fizikai egészséget” (Ellen G. White: Testimonies for the Church. 4. köt.
56. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1.
Milyen
hatása volt az imának és a Biblia tanulmányozásának az Úrral való
kapcsolatunkra? Milyen lelki következményekkel járna, ha abbahagynánk?
Fogalmazzuk meg, hogy mit jelentenek ezek a dolgok nekünk, és miért olyan
fontosak a hitéletünk szempontjából!
2.
Milyen
a tapasztalatunk saját gyülekezeti közösségünkkel? Mit és hogyan javíthatnánk
rajta? Mit tehetnénk a tagokkal együtt azért, hogy mindenki jól érezze magát,
aki belép, mindenkit szeretettel fogadjanak, és bárki megismerhesse ott az
üdvösség és a jelenvaló igazság üzenetét? Melyek a gyülekezetünk erősségei, és
mely területeken kellene fejlődnünk?
3.
Mi
a saját tapasztalatunk a megbocsátással – amit adunk és kapunk? Mit ismertünk
már fel, amivel segíthetünk azoknak, akik még nem tanultak meg megbocsátani?
4. Tegyük fel, hogy valaki hozzánk fordul: „Hiszek Istenben, Jézusban, az üdvösségben, de képtelen vagyok hitben járni. Nem tudok bízni Istenben.” Milyen gyakorlati tanácsot adnánk neki?
MEGNYUGTATÓ VÁLASZOK
„Mert amint magasabbak az egek a földnél,
akképpen magasabbak az én útaim útaitoknál, és gondolataim gondolataitoknál”
(Ézs 55:9).
„Elgondolásaink
nem mindig esnek egybe Isten terveivel… A szerető,
gondoskodó Isten törődik velünk, és jobban ért minket, mint ahogy önmagunkat
értjük, ezért nem engedi, hogy csak a saját vágyaink kielégítését végezzük…
Terveink sokszor azért mennek füstbe, hogy az Úr tervei teljesüljenek, amelyek
igazán az érdekünket szolgálják…
Az örök életben
nyilvánvalóvá válnak majd a titkok, amelyek miatt itt bosszankodtunk
vagy csalódtunk. Meg fogjuk látni, hogy legnagyobb áldásaink közé tartoznak
azok az esetek, amelyeket mi válasz nélkül maradt imáknak és csalódásoknak véltünk.
Nem vagyunk
még lelkileg annyira érettek, hogy megérthetnénk Isten titkait. Ám amikor majd
a mennyei család tagjai lehetünk, e rejtélyek feltárulnak előttünk… Akkor az
Úr sok mindent felfed előttünk, megmagyaráz olyan kérdéseket, amelyekről most
hallgat… A Gondviselés útjai világossá válnak,
Krisztus által megérthetjük a kegyelem titkait. Magyarázatot kapunk arra, amit
most nem tudunk felfogni, ami nehezen érthető. Meglátjuk majd a rendet abban,
ami most megmagyarázhatatlannak tűnik; a bölcsességet mindabban, amit Isten
visszatartott; a jóságot és a kegyelmet abban, amit megadott nekünk. Az igazság
feltárul előttünk, semmi nem marad homályban… Szívünk repesni fog az örömtől.
Örökre vége lesz a küzdelmeknek, és a nehézségek megoldódnak.
Az eljövendő világban megértünk majd mindent, amit eddig nem láttunk tisztán Isten gondviselését illetően. A nehéz kérdésekre magyarázatot kapunk. A kegyelem titkai kibontakoznak előttünk. Ahol most véges elménkkel csak kuszaságot és teljesületlen ígéreteket látunk, ott a legtökéletesebb és legszebb harmóniát fedezhetjük majd fel. Be fogjuk látni, hogy a végtelen szeretet rendelte el azokat a tapasztalatokat, amelyek a legnehezebbnek tűntek. Kimondhatatlan örömmel tölt el, ha majd mindenben felismerjük Isten gyöngéd gondoskodását, aki minden dolgot a javunkra formált” (Ellen G. White: Maranatha. 322. o.).