13. tanulmány − 2009
December 19 - 25.Menedékvárosok
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 33–36; Józsué 20:1-7; Efézus 2
„…akik oda menekültünk, hogy megragadjuk az előttünk levő
reménységet, mely lelkünknek mintegy bátorságos és erős horgonya” (Zsid
6:18-19).
Isten
hűségesen teljesítette ígéretét, de a nép – legalábbis az első nemzedék – hűtlennek
bizonyult, és ahelyett, hogy örökségül bírták volna az Istentől nekik szánt
földet, meghaltak a sivár pusztaságban, a Jordánnak azon az oldalán, ahonnan
menekülniük kellett volna, nem pedig ott pusztulniuk. Micsoda tragédia,
fõleg mivel nem kellett volna így történnie! Annyi mindent kaptak, hatalmas
dolgokat vitt értük végbe Isten, ők mégsem voltak hajlandóak bízni benne. Nem
akartak hittel cselekedni, bár látták Isten hatalmának drámai megnyilvánulásait,
amikhez foghatót a legtöbben sosem tapasztaltunk és – legalábbis ebben az
életben – valószínűleg nem is fogunk.
Az
Úr azonban nem adta fel. Semmiképpen! A Biblia újra és újra arról tesz
bizonyságot, hogy Isten teljesíti ígéreteit. A megváltott nép ott fog lakozni,
ahol új ég és új föld lesz. Ez nem kérdés. Az egyetlen kérdés csak az: mi ott
leszünk-e, vagy az első nemzedékhez hasonlóan, Isten minden csodája ellenére,
kizárjuk magunkat az Ígéret Földjéről?
Ezen
a héten, a Mózes negyedik könyvéről szóló utolsó tanulmányunkban Izráel
népe végső előkészületeiről olvasunk, amelyeket azelőtt tettek, hogy birtokba
vették örökségüket.
A TÖRTÉNELEM TANÚSÁGA |
December 20 |
Vasárnap |
Olvassuk
el Mózes negyedik könyve 33. fejezetét! Vajon miért volt szükség arra,
hogy Isten sorban leírassa Mózessel útjuk állomáshelyeit? Mi volt ennek a célja?
_____________________________________________________________
Valóban
hihetetlen történet, gondoljunk csak bele! Az elnyomás évszázadai után a nép
megmenekül sanyargatói kezéből, és túléli a négy évtizedig tartó vándorlást a
Sínai pusztájának zord körülményei között. Mindez csak Isten kegyelme, hatalma
és csodái által történhetett. Figyeljük meg, ahogy
4Móz 33:2 verse hangsúlyozza: „az Úrnak
rendeletére” vonultak egyik helyről a másikra. Az Úr azt akarta, hogy sem ők,
sem az utánuk következő generációk ne feledjék: a zsidó nép pusztai vándorlása
valójában Istenről és arról szólt, hogyan bánik a bűnös emberekkel, akiket meg
akar menteni, és be akar vezetni az Ígéret Földjére.
A
nép vándorlásának csodálatos történetei dacára is vannak olyan teológusok, akik
ugyan nyíltan nem tagadják, hogy az egykori rabszolgák egy csoportja valóban
távozott Egyiptomból, az eseményeket csupán természetes körülményekkel magyarázzák.
Vagyis éppen azt teszik, amit az Úr nem akart: feledni próbálják, hogy az
egész történet központi szereplője maga Isten.
Olvassuk
el 4Móz 33:50-56 verseit! Most nem gondolva a
közvetlen történelmi környezetre (és azokra a kétségtelenül nehéz és bonyolult
kérdésekre, amelyeket ez ma felvet), milyen fontos lelki alapelvet találhatunk
e szövegekben? Annak alapján, amit Izráelnek a honfoglalás utáni történelméről
tudunk, miért volt olyan fontos Isten parancsa arra nézve, hogyan bánjanak ezekkel az emberekkel?
_____________________________________________________________
A
világgal való megalkuvás az Úr népe számára mindig is „szálka lesz a szemükben
és tövis az oldalukban” (lásd 55. vers). Ha nem őrizzük magunkat a világ és a
környezetünk rossz hatásaitól, mindig az a veszély fenyeget, hogy ezek a dolgok
megrontják hitünket, és tévútra vezetnek.
Hogyan védekezhetünk a környezetünkből jövő rossz hatások
ellen? Az ártó hatások korlátozása érdekében milyen döntéseket kell saját magunknak
meghoznunk, amelyeket más nem hozhat meg helyettünk?
A LÉVITÁK
VÁROSAI |
December 21 |
Hétfő |
Emlékezetes,
hogy a Sínai-hegynél a léviták hűségesek maradtak az Úrhoz, ezért jutalomban
részesültek. Isten lesz az örökrészük. Az Úr határozottan rendelkezett velük
kapcsolatban arra vonatkozóan is, hogyan éljenek a nép között, amelynek szolgálnak.
Hogyan
rendelkezett Isten a léviták lakóhelyéről? Hogyan kellett tehát a lévitáknak
élniük? 4Móz 35:1-8
_____________________________________________________________
Figyeljük
meg, hogy minden törzsnek adnia kellett nekik egy bizonyos földterületet. Akik
több földet kaptak, azoknak többet is kellett odaadniuk, mint akiknek kevesebb
jutott. A földterület igazságos elosztása ebben az intézkedésben is kitűnik.
Minden törzstől kaptak „örökségi birtokukból” (2. vers). Mindegyiknek
gondoskodnia kellett arról, hogy a lévitáknak meglegyen mindenük, ami a
megélhetésükhöz szükséges. Az Úr egyértelműen tudatta velük kötelességeiket.
Bizonyos értelemben a tizedfizetés is ugyanígy működik. Akinek sok van, az
értelemszerűen többet fog adni, mint az, akiknek kevés.
Ugyanakkor
a többi törzs gondoskodása természetesen állandóan arra a felelősségükre
emlékeztette a lévitákat, hogy hűségesen kell munkálkodniuk a népért.
Ezenkívül Izráel törzsei között
szétszórva éltek, vagyis nem egy csoportban, egy meghatározott területen. A nép
között kellett élniük, talán arra emlékeztetve őket, hogy atyáik hűségesek
maradtak akkor, amikor a többiek az aranyborjút imádták. Szent szerepükben –
ideális esetben – folyamatosan azt mutatták be a népnek, milyen hűségre és
szentségre kell törekedniük. A nép között élve a léviták részt vettek a
közösségben, a harcokban, osztoztak a nép bánatában és örömeiben, és ha hűségesen
végezték feladatukat, áldásul kellett lenniük a nép számára. Nem alkothattak
másokkal kirekesztő, úri, fennhéjázó csoportot, amely távol élt az általa
szolgált közösségtől. Szolgálniuk kellett, és nem várhatták el, hogy nekik
szolgáljanak. Milyen szépen példázza mindez, mit jelent a valódi szolgálat!
Efézus 2. fejezete alapján mit jelent egy hívő közösség
tagjának lenni? Hogyan illeszkedhetünk be jobban közösségünkbe, bármilyen feladatra
kaptunk is elhívást?
MENEDÉKVÁROSOK |
December 22 |
Kedd |
Olvassuk
el 4Móz 35:6, 9–12 verseit! Mit alapított itt az Úr,
és miért?
_____________________________________________________________
Izráelben
ekkor még nem létezett igazságszolgáltatási rendszer. Ha valaki véletlenül
vagy szándékosan embert ölt, annak tartania kellett az áldozat legközelebbi
hozzátartozójának „vérbosszújától”. A téves ítéletek
végrehajtásának megakadályozása céljából hat lévita várost jelöltek ki (a
Jordán mindkét partján hármat-hármat), ahová a gyilkos menekülhetett, és ahol
biztonsággal tartózkodhatott (Józs 20:1-7).
4Móz
35:12 verse azonban egy fontos mozzanatot említ: ha
valaki a városba menekült, ezzel nem nyert automatikusan örök menedéket. Ez
egyes esetekben ideiglenes védelmet adott, „míg [a vádlott] ítéletre
nem áll a gyülekezet elé”. Vagyis, amíg ügyében ki nem vizsgálták a
tényeket. Ezek a városok nem nyújtottak „mentelmi jogot”, mint amikor ma egy
diplomata a vendéglátó országban valamilyen bűncselekmény elkövetése után
büntetlen maradhat. A menedékvárosokat azért alapították, hogy megakadályozzák
az ártatlanok bűnhődését.
Olvassuk
el 4Móz 35:9-21 verseit! Az evangélium fényében hogyan
értelmezzük az igazságszolgáltatásnak ezt a formáját?
_____________________________________________________________
Egyesek
nem értik, hogyan lehet ezt összeegyeztetni azokkal a bibliaszövegekkel,
amelyek a megbocsátásról és a másik arcunk odafordításáról szólnak. Itt azonban
a kor büntetőtörvénykönyvéről van szó. Nem jelenti azt Krisztus evangéliuma,
amelynek alapja a megbocsátás és a kegyelem, hogy a bűncselekmények, különösen
az olyan kegyetlenek, mint a gyilkosság, büntetés nélkül maradjanak a
társadalom részéről. Az persze más kérdés, hogy a gyilkos is megtérhet. Ugyan
melyik társadalom működhet úgy, hogy a bűncselekményeket nem büntetik? Itt azt
látjuk, mit tett Isten azért, hogy a legszörnyűbb bűntények, mint amilyen
például a gyilkosság, ne maradjanak megfelelő, igazságos büntetés nélkül.
Tegyük fel, egyik ismerősünk családtagját megölték. A
gyilkost, aki kétségkívül bűnös, elítélik. Az egyébként keresztény családnak
jogában áll beleszólni az ítéletbe: halálbüntetéssel vagy börtönben letöltendő
szabadságvesztéssel sújtsák-e a vétkest. Mit tanácsolnánk neki, és miért?
MENEDÉKVÁROSOK –
FOLYTATÁS |
December 23 |
Szerda |
Olvassuk
el 4Móz 35:22-34 verseit, és válaszoljunk az alábbi
kérdésekre!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Milyen
szerepe volt a közösség egészének az ilyen helyzetek kezelésében? Miért volt
fontos, hogy őket is bevonja az Úr?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Milyen
különbséget tett a törvény a szándékos, ill. a véletlenül elkövetett gyilkosságok
között?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az
elkövetőnek még a nem szándékos gyilkosság esetében is a menedékvárosban
kellett maradnia, hogy biztonságban legyen. A szövegkörnyezetből ítélve vajon
miért volt erre szükség?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Mózes
negyedik könyvében sok példát találunk arra, hogyan
lépett közbe Isten természetfeletti módon, különösen a hitehagyás, súlyos bűnök
vagy lázadás esetén. Erre is gondolva, vajon miért állította fel Isten ezt az
igazságszolgáltatási rendszert, amelyben emberek dönthettek bűn és ártatlanság
kérdésében? Miért nem szolgáltatott igazságot mindig Ő, természetfölötti
módon?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Mit
gondolunk, miért nem lehetett a gyilkost egy tanú vallomása alapján elítélni?
Ennek alapján mennyire komoly megfontolás tárgya volt a halálbüntetés?
_____________________________________________________________
KRISZTUS, A MI OLTALMUNK |
December 24 |
Csütörtök |
„Istenem,
kősziklám, nála keresek oltalmat. Pajzsom, hatalmas szabadítóm és fellegváram,
menedékem és szabadítóm, megszabadítasz az erőszaktól” (2Sám
22:3, új prot. ford.).
Hogyan
utal ez a vers a menedékvárosok nyújtotta segítségre?
Milyen
szempontból mondhatjuk, hogy olyan menedéket és oltalmat találunk Krisztusban,
mint amilyet a menedékvárosokba menekülők találtak? Lásd Jn 8:10-11;
Ef 1:7; Kol 1:14; Zsid 6:18!
„Isten
régi népe számára kijelölt menedékvárosok a Krisztusban lévő menedék jelképei.
Ugyanaz az irgalmas Megváltó, aki az ideiglenes menedékvárosokat elrendelte,
saját vére kiontásával biztos menedéket szerzett az Isten törvényét megszegő számára,
amelyben oltalmat kereshet a második halál elől. Semmi hatalom nem ragadhatja
ki kezéből azt, aki hozzá járul bocsánatért. ’Nincsen azért immár semmi
kárhoztatásuk azoknak, akik a Krisztus Jézusban vannak’ (Róm 8:1). ’…erős vigasztalásunk
legyen…, mint akik oda menekültünk, hogy megragadjuk az előttünk lévő
reménységet’ (Zsid 6:18). ’Kicsoda az, aki kárhoztat? Krisztus az, aki
meghalt, sőt aki fel is támadott, aki az Isten jobbján van, aki esedezik is
érettünk’ (Róm 8:34).
Aki
a menedékvárosba menekült, nem késlekedhetett, a családját, foglalkozását el
kellett hagynia. Nem volt ideje búcsút venni szeretteitől. Élete forgott
kockán, és hogy elérje a biztonság helyét, minden egyéb érdeket ez egyetlen
célért kellett feláldoznia. A fáradságot elfelejtette, a nehézségekkel nem törődött.
A menekülő egy pillanatra sem merte lépteit lassítani, amíg a város kapuin
belül nem volt” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993,
Advent Kiadó. 480–481. old.).
Ugyanakkor
a párhuzam nem egészen pontos, mert Krisztus kereszten hozott áldozata alapján
azt tartjuk, hogy az Úr azoknak is megbocsáthat, akik előre megfontolt
szándékkal követtek el bűnt, akár gyilkosságot is.
Vajon úgy érezzük: nem vagyunk elég jók ahhoz, hogy
üdvözüljünk; bűneink túl nagyok ahhoz, hogy Isten elfogadhasson bennünket;
méltatlanok vagyunk a bocsánatra? Ha így van, miért kell elfeledkezni érzéseinkről,
ehelyett hittel kérni a Jézus által felajánlott megbocsátást, üdvösséget és
elfogadást?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 25 |
Péntek |
Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. „Kánaán
felosztása” című fejezete, 474–484. old.
„A bűnös ember is ki van téve az örök halálnak, míg
rejtekhelyet nem talál Krisztusban. Amint a késlekedés és gondatlanság
elrabolhatta a menekülőtől az élet egyetlen lehetőségét, úgy a halogatás és a közömbösség
a lélek vesztére lehet. Sátán, a nagy ellenség, Isten szent törvénye áthágóinak
nyomában van, és az, aki a veszélyre érzéketlen, és nem keres komolyan védelmet
az Örök Menedékben, a vesztő prédájává lesz.
Az
a fogoly, aki a menedékvárost elhagyta, a vérbosszuló kezébe esett. Így tanulta
meg a nép, hogy ahhoz a módszerhez tartsa magát, amit a Végtelen Bölcsesség
jelölt ki biztonsága érdekében. Éppen úgy nem elég, ha a bűnös hiszi bűnének
bocsánatát Krisztusban; neki hit és engedelmesség által Őbenne kell maradnia”
(i. m. 481. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Miért fontos emlékeznünk arra, hogyan
vezetett minket az Úr a múltban – akár egyénileg, akár közösségileg? Milyen
veszéllyel jár, ha elfeledkezünk a múltról? Ugyanakkor miért fontos az is, hogy
ne időzzünk túl sokat annál, ami már úgyis megtörtént, és nem lehet
rajta változtatni? Hogyan tarthatjuk meg a helyes egyensúlyt ebben a kérdésben?
2.
Mit válaszolnánk, ha valaki
megkérdezné, mit jelent menedéket találni Krisztusban? Hogyan találunk menedéket
Krisztusban? Mennyiben változtatja ez meg életünket?
3.
Hogyan alkalmazzuk ma a gyülekezeti
fegyelmet? Hogyan bánunk azokkal az önfejű tagokkal, akiknek viselkedése
szégyent hoz az Úr nevére? Ugyanakkor, miként bánjunk velük úgy, hogy ne
ítélkezzünk felettük? Lehetséges-e ez?
ÖSSZEFOGLALÁS: Izráel
népe az Ígéret Földjének határán kapott egy rövid összefoglalást arról, hogyan
vezette őket az Úr a korábbi évek során. Mielőtt beléptek volna arra a földre,
az Úr megalapította a menedékvárosok rendszerét, kijelölte azokat a
„rejtekhelyeket”, amelyek különleges módon jelképezik, hogyan találhatnak
menedéket a bűnösök Krisztusban.
A BIBLIA TANULMÁNYOZÁSA PALLÉROZZA AZ
ELMÉT
„Mert
amelyek régen megírattak, a mi tanulságunkra írattak meg: hogy békességes tűrés
által és az írásoknak vigasztalása által reménységünk legyen” (Róm
15:4).
„Nincs
más, ami olyan kiszámíthatóan pallérozná az elmét, mint a Biblia
tanulmányozása. Nincs még olyan könyv, ami úgy felemelné a gondolatokat, erősítené
képességeinket, mint a Biblia széleskörű, nemesítő igazságai. Isten Igéjét
kellőképpen tanulmányozva az emberek olyan széles látókörre, nemes jellemre
tehetnének szert, amilyennel ma kevesen rendelkeznek… Az Isten Igéjének
tanulmányozására és az imádkozásra szánt idő százszorosan megtérül.
Isten
Igéje az élő mag, és amint ez a mag elménk talajába kerül, szorgalmasan kell
ápolnunk fejlődésének egymást követő szakaszaiban. Hogyan? Miután imádkozva
vettük az Igét, ápolni és a hétköznapi életünkben gyakorolni is kell azt. Fel
kell nőnie, és először szárat, utána csövet, majd a kukoricát megérlelve, termést
is kell hoznia.
A
Bibliát nem elég úgy olvasni, mint más könyveket. Csak akkor érthetjük meg
igazán, ha a Szentlélek hat a szívünkre. Az Igét ihlető Léleknek kell az
olvasót is megihletnie…
Az
Ige egyszerű olvasása nem jár olyan eredménnyel, mint amit a Menny eltervezett.
A Bibliát tanulmányozni, szívünkben melengetni kell. Szellemi erőfeszítés
nélkül nem juthatunk el Isten ismeretére. Szorgalmasan tanulmányoznunk kell a
Bibliát, Istentől kérve a Szentlélek segítségét, hogy megérthessük az Igét.
Nézzünk egy verset, és teljes figyelmünkkel koncentráljunk arra, hogy biztosan
megértsük azt a gondolatot, amit Isten abba a versbe rejtett. Addig időzzünk el
annál a gondolatnál, amíg sajátunkká nem válik…
Isten Igéje az élet kenyere. Aki az Igével él, minden tette és jellemtulajdonsága részévé teszi azt, Isten erejében megerősödik. Halhatatlan erőt talál benne, ami tapasztalatait egyre tökéletesebbé teszi, és örök örömöt ad” (Ellen G. White: Lift Him Up. 111. old.).