12. tanulmány − 2009
December 12 - 18.A második nemzedék: rendelkezések
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes
26–32; Róma 5
„Halld
Izráel: az Úr, a mi Istenünk, egy Úr! Szeressed azért az Urat, a te Istenedet
teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből” (5Móz
6:4-5).
A
lázadó nemzedék, mivel nem akart, nem is lépett be az Ígéret Földjére – ahogy
ezt az Úr előre kijelentette. Helyettük Isten a következő nemzedéket vezette a
megígért föld határához. Ott azt az utasítást adta Mózesnek és Eleázár főpapnak,
hogy számlálja meg a közösség férfitagjait húsz esztendőstől fölfelé, „mindenkit,
aki hadba mehet Izráelben” (4Móz 26:2). Meglepő
módon a második népszámláláskor összesen 601 730 főt számoltak össze (51.
vers), majdnem annyit, mint az első összeírás alkalmával, közel negyven évvel
korábban; akkor 603 550 volt a számuk (4Móz 2:32). A
rájuk szabott isteni ítélet ellenére, amelynek következtében (Józsué és Káleb
kivételével) már mindenki meghalt, Isten ekkorra bőségesen megszaporította őket,
olyannyira, hogy a Moáb síkságán felsorakozott sereg minden szempontból felért
az első nemzedék hadseregével.
Sok
kérdés azonban nyitva marad: vajon ez az új nemzedék, amely szülei súlyos
hibáinak következményeit hordozta, kész lesz-e tanulni azokból a hibákból, és
engedelmeskedni fog-e az Úrnak? Mennyire lesznek
felkészültek arra, hogy átvegyék a stafétát? Mit kellett megtanulniuk, és mit
tanulhatunk tőlük mi?
A FÖLD
FELOSZTÁSA |
December 13 |
Vasárnap |
A
Sittimben történt pusztulás után összeírták a húsz esztendősnél idősebb férfiakat
(4Móz 26:1-4). Néhány vezetőt leszámítva (64–65.
versek) az idősebb nemzedék már kihalt, és megjelent az új generáció.
Mi
volt a népszámlálás egyik oka? Miért olyan fontos ez? 4Móz 26:52-56
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Amikor
a második nemzedék meghódítja a földet, a felosztást igazságosan kell elvégezni,
máskülönben harc és viszály tör ki. Szerencsére Mózes még élt, és tudta
irányítani ezt a fontos feladatot. A szöveg megfogalmazása szerint a legnagyobb
létszámú törzsek kapták a legnagyobb földterületet, a kisebb létszámúak pedig
kisebbet. Mi lehetett volna ennél igazságosabb?
Olvassuk
el 4Móz 27:1-11 verseit! Mely fontos alapelvek
gyakorlati megvalósulását láthatjuk itt?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
legfontosabb elem itt a család szentsége, különösen a magántulajdont és az örökösödési
jogot illetően. Világosan kitűnik az alapelv: amennyire csak lehetséges, a családon
belül kellett tartani a tulajdont. A föld „örökség”, és a családot illette.
Ahogy
látjuk, ez nem csupán egyszeri döntés volt. Mivel ezeknek
az asszonyoknak volt hite és bátorsága ahhoz, hogy Mózes elé vigyenek egy
alapvetően jogos kérdést, az Úr egy újabb rendelkezést hozott, ami „végezett
törvényük” (4Móz 27:11) lett az izraelitáknak, és ami hatályos maradt a későbbi
generációk életében is, védelmet adva azoknak a nőknek, akik hasonló körülmények
közé kerültek.
Bizonyos dolgok, mint például a vagyon, könnyen annyira
hatalmukba keríthetik az embert, hogy elfeledkezünk a legalapvetőbb keresztény
elvekről is. Hogyan kerülhetjük el, hogy anyagi természetű vágyaink megrontsák
Istennel és egymással való kapcsolatunkat?
AZ UTÓD |
December 14 |
Hétfő |
A
pusztában töltött sok-sok év után Izráel népe hamarosan belép az Ígéret Földjére.
Az új nemzedék örökölte azt a földet, amit Isten még évszázadokkal azelőtt ősatyjuknak,
Ábrahámnak ígért (1Móz 17:8). Isten tehát a sok
visszaesés, a lázadások, a zúgolódás és a nép hitetlensége ellenére beteljesíteni
készült ígéretét – csupán egy nemzedékkel később.
Olvassuk
el 4Móz 27:12-23 verseit, és válaszoljunk az alábbi
kérdésekre!
_____________________________________________________________
4Móz
27:12 versében az Úr arról szól, hogy Izráel népének
„adta” a földet. Múlt időben fogalmazott, pedig az ígéret még nem teljesedett.
Mit árul ez el Isten ígéreteiről?
_____________________________________________________________
Mit
mondott Mózes, amikor az Úr ismét kijelentette neki, hogy bűne miatt nem mehet
be arra a földre? Mi volt a legfőbb aggodalma? Szavai mit árulnak el jelleméről?
_____________________________________________________________
Miért
volt fontos, hogy Józsué az egész közösség színe előtt kapja megbízatását?
_____________________________________________________________
Mózes,
aki munkáját már elvégezte, hamarosan meghal. Feladatát Józsué veszi át, akit
Isten jelölt ki utódjául. Különös, hogy nem Mózes egyik fia foglalta el apja
helyét, hanem olyan valaki, aki bizonyította alkalmasságát. Józsuét nem Mózes,
hanem maga Isten választotta.
A
szövegből az is kiderül, hogy Mózeshez hasonlóan Józsuénak is Isten irányításával
kellett vezetnie a népet, vagyis az írott törvényeken és parancsolatokon túl az
Urim ítéletével is keresnie kellett az Úr akaratát (21. vers).
Milyen gyakran kérjük az Úr tanácsát imában, mielőtt fontos
döntéseket hoznánk? Végeredményben milyen alapon döntünk, ha nem keressük
Isten akaratát?
AZ ÁLDOZATI
RENDSZER MEGERŐSÍTÉSE |
December 15 |
Kedd |
Amikor
az Úr a Sínai-hegyről fennhangon kijelentette a Tízparancsolatot (2Mózes 20),
és elrendelte a szent sátor felépítését (2Mózes 25), e második nemzedék tagjai
még gyerekek voltak. Ezért Isten úgy döntött, összefoglalva megerősíti az
áldozati rendszer pontjait az immár felnőtté vált következő generációnak is.
4Móz
28:1-8 versei leírják a „mindennapi”, illetve „szüntelen
való” áldozat rendjét; azt, hogyan áldozzon a pap egy-egy bárányt minden
reggel és este. Ennek az áldozatnak szüntelen égnie kellett (3Móz 6:9, 13), ezért is nevezték „mindennapi” vagy „szüntelen
való” áldozatnak. Ez volt a szentélyszolgálat központi eleme, fontosabb
minden egyéb áldozatnál. Izráel istentiszteleti rendszerének lényegét
jelképezve azt szemléltette, hogy Isten megbocsátó és elfogadó szeretete
mindig rendelkezésre áll az Üdvözítő által, akire az áldozat előre mutatott.
Olvassuk
el Róma 5. fejezetét! Mit tudunk meg ebből a fejezetből Krisztus értünk hozott
áldozatának tökéletességéről?
Szombatnapon
a „mindennapin” kívül egy rendkívüli áldozatot is bemutattak. Ekkor két bárányt
áldoztak fel, reggel és este (4Móz 28:9-10). Ezután
4Móz 28:11-15 versei részletezik a hónap elején
(újholdkor) bemutatandó áldozatokat is. Ezt követi az ünnepek leírása: a
páska, a zsengék napja (a hetek ünnepe), a kürtzengés napja, az engesztelés
napja és a hét napig tartó sátoros ünnep (4Mózes 28–29).
„Némelyek
csodálkoznak azon, hogy Isten olyan sok vérző áldozat felajánlását igényelte a
zsidó társadalomban. A haldokló áldozatok Jézust jelképezték. A lecke – melyet
a papok világosan megmagyaráztak – ünnepélyes, szent ceremónia útján vésődött
az elmékbe és a szívekbe. Az áldozatokat maga Isten tervezte, hogy általuk
megtanítsa azt a nagyszerű és jelentős igazságot: egyedül Krisztus vére által
van bűnbocsánat” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból. Budapest, 1999,
Advent Kiadó. 99. old.).
Miért olyan fontos, hogy üdvösségünk eszközeként kizárólag
Krisztus érdemeiben és igazságában bízzunk, és ne a magunk érdemeiben, tetteiben?
Mi történik, ha önmagunkra kezdünk figyelni, mintha elég jók lehetnénk az üdvösség
kiérdemléséhez?
AZ ÍGÉRET SZÉP SZÓ... |
December 16 |
Szerda |
Olvassuk
el Mózes negyedik könyve 30. fejezetét, amely a fogadalmakról és
eskütételről szól! Mit találunk itt kimondott szavaink jelentőségéről? Milyen
figyelmeztetést tartalmaz ez a szakasz?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
hazugság egyértelműen helytelen és bűn. Itt azonban nem erről van szó. Milyen
gyakran fordul elő, hogy ünnepélyes ígéretet vagy fogadalmat teszünk az Úr nevében,
majd bizonyos oknál fogva végül megszegjük azt?
Ebben a szövegösszefüggésben ugyan „az Úrnak” tett
fogadalmakról van szó, de nincs ez másként a hétköznapi életben sem. Amikor
megígérjük, hogy megteszünk valamit – különösen mivel keresztények vagyunk –,
azt tegyük is meg. Az ígéret kimondásának pillanatában érzett szándék mit sem
számít annak, akinek fogadkoztunk. Talán hisz nekünk, talán nem. A lényeg itt
az, hogy hitvalló keresztényként hogyan képviseljük Krisztust, ha olyan
ígéreteket vagy fogadalmakat teszünk, amelyeket végül – bármilyen oknál fogva
– nem tartunk be?
Ugyan
mit ér a vallásunk, ha szószegők vagyunk? Ezért olyan fontos körültekintően
ígérni vagy fogadni bármit is, mert különben abban a kínos helyzetben találjuk
magunkat, hogy nem vagyunk képesek szavunkat állni, bármilyen nemesek voltak
is a szándékaink.
„Ha
valakit a szó kötelez – nem a rossz cselekvésére – szentnek kell azt venni”
(Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó.
470. old.).
Amikor
az izraelita kultúrában valaki nem tartotta be Isten nevében tett ígéretét,
ezt úgy tekintették, hogy a mulasztás vétkét követte el. Egy fogadalom be nem
tartása azt jelenti, hogy az ember hiába veszi fel Isten nevét, különösen igaz
ez a keresztényekre, akiknek – ideális esetben – mindent Krisztus nevében kell
cselekedni.
Hányszor tettünk már fogadalmat és ígéretet Istennek, másoknak
vagy önmagunknak, amit végül megszegtünk? Mit tanulhatunk ezekből
az esetekből? Isten mely ígéreteire hagyatkozva bízhatunk abban, hogy nem esünk
újból ilyen hibába?
A HATÁRON |
December 17 |
Csütörtök |
Hosszú
idő után egy új nemzedék támadt, amely készen állt arra, hogy háta mögött
hagyva a pusztaságot, végre otthonra találjon, amit sajátjának nevezhet. Egyesek
azonban túlzottan csak a letelepedésre figyeltek.
Olvassuk
el 4Móz 32:1-5 verseit! Mi történt itt? Miért
hozakodtak elő kérésükkel e férfiak?
_____________________________________________________________
4Móz
32:6-15 verseiben olvashatjuk Mózes válaszát.
Egyáltalán nem örült, sőt bűnnek tartotta tettüket. Ahhoz hasonlította, mint
amikor még az előző alkalommal álltak meg a határon, a Jordánon való átkelés
előtt. A különbség csak annyi, hogy ezúttal más volt az indokuk. Először
egyszerűen megrémültek a föld lakóitól, és nem bíztak az Úrban annyira, hogy át mertek volna kelni a folyón. Ekkor azonban más volt a
helyzet. Nem féltek bemenni a földre, viszont jobban tetszett nekik az a hely,
ahol voltak, és ott akartak maradni.
Hogyan
válaszoltak Rúben és Gád törzsének vezetői, és Mózes mit felelt nekik? 4Móz 32:16-42
_____________________________________________________________
Rúben
és Gád törzsének válasza azt mutatta, készek megtenni kötelességüket népük
többi tagjáért. Tehát, bármennyire is szerették volna azt a földet, ami már az
övék lett, nem akartak önzőnek bizonyulni. Rabul ejtette őket, amit már
birtokoltak, mégis mindent meg akartak tenni azért, hogy a többi izraelita is
megkapja saját örökrészét, mielőtt letelepednek és élvezik a sajátjukat.
Mivel
Mózes látta hajlandóságukat – bár figyelmeztette õket, hogy „bűnötöknek
büntetése utolér benneteket” (23. vers) –, szavukon fogta őket, és elfogadta
a meghatározott feltételeket.
Gondoljuk át, hogyan viszonyulunk a gyülekezet egészéhez!
Hasonlítsuk össze, mennyit igyekszünk adni a közösségnek, és mennyit kapunk?
Mit tudhatunk meg a válaszunkból önmagunkról? Előfordulhat-e olyan élethelyzet,
amikor többet kell elfogadnunk, mint amennyit adni tudunk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 18 |
Péntek |
Tanulmányozzuk
az alábbi szövegeket, amelyekben Mózes az izraeliták második nemzedékét
emlékeztette bizonyos pontokra! Szavait ő is erre az elvre alapozta: „Mit sem
kell félnünk a jövőtől, ha nem feledkezünk el arról, milyen úton vezetett az
Úr, és hogyan tanított történelmünk által” (Ellen G. White: Life Sketches, 196.
old.).
·
A Sittimben pusztító csapás, amelyben 24
000 ember halt meg (4Móz 25:9; 26:1).
·
Kóré, Dáthán és Abirám lázadása (4Móz 26:9-11).
·
Ér és Onán, Júda fiai (19. vers).
·
Nádáb és Abihu, Áron pap fiai (61.
vers).
·
Káleb és Józsué kivételével az első
nemzedék a pusztában halt meg (63–65. versek).
A
Mózes által felsorolt események nagy részét a második nemzedék is átélte. Miért
kellett hivatkozni mégis a héber történelem e tragédiáira? Pál apostolnál találjuk
a választ: „Mindezek pedig példaképpen estek rajtok; megírattak pedig a mi tanulságunkra,
akikhez az időknek vége elérkezett” (1Kor 10:11).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Hogyan adhatja át az egyik generáció
értékeit, hitét és buzgalmát a következőnek? Egyáltalán átadható volna mindez?
Vagy közelítsünk más szempontból: elvárhatja-e egy nemzedék a következőtől,
hogy hasonló tapasztalatai legyenek, és ugyanolyan hittel rendelkezzen, mint ők?
2.
Beszélgessünk arról, hogy mi a
szerepünk a gyülekezetben! Először vizsgáljuk meg a gyülekezet egészének
szerepét, majd azt, mi hogyan illeszkedünk bele! Vajon mindig csak adnunk
kell, vagy olykor helyénvaló elfogadni is? Mikor?
3.
Izráel népének pusztai vándorlását
tanulmányoztuk. Milyen hibákat követtek el, amelyek bennünket is veszélyeztetnek?
Mit tehetünk azért, hogy ne essünk bele ugyanazokba a csapdákba, vagy ha már
beleestünk, hogyan kerülhetünk ki azokból?
ÖSSZEFOGLALÁS: Mózes
még élt, helyénvaló és egyértelmű volt tehát, hogy Isten őt bízta meg: közölje
utasításait a második nemzedékkel, erősítse hitüket, és nevezze ki Józsuét
Isten népe új vezetőjévé.
TÚRMEZEI ERZSÉBET:
FOHÁSZ
Keserű kérdések
egész
özönével
kínoztam
a lelkem.
Feleletet, választ
egyikre
se leltem
nélküled,
Úr Jézus.
Kegyelmeddel nyílt meg
mindegyik
miértnek
titkos
művű zára.
Tebenned találtam
életem
céljára.
Tebenned, Úr Jézus.
Most már, bármi fájjon,
minek
kérdjek? Tudom,
aranykalászt
terem
fájdalmak
vetése.
Áldott a te kezed
minden
vezetése.
Csak vezess, Úr Jézus!