11. tanulmány − 2009
December 5 - 11.Erkölcstelenség a határon
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 25, 31; 5Mózes 21:10-14; 1Korinthus 10:1-14; Jelenések 2:14
„Se
pedig ne paráználkodjunk mint azok közül
paráználkodtak némelyek, és elestek egy napon huszonháromezren” (1Kor
10:8).
Itt is újra ugyanazt látjuk, amit már oly sokszor Mózes
negyedik könyvében: A nép, amelyet oly egyértelműen és hatalmasan vezetett
az Úr, továbbra is rossz döntéseket hoz, hitének hiányát bizonyítva, és még
mindig a legbotrányosabb módon szegül szembe Isten akaratával. Isten kezdettől
fogva be akarta vinni őket az Ígéret Földjére, ők viszont tetteikkel és döntéseikkel
újra meg újra megnehezítették a tervet.
Nem
kérdés azonban, hogy Isten mindent felülmúló gondviselése akkor is győzelemre
jutott, és esetünkben is így lesz ez. Ahogy egykor szövetséges népét végül
bevitte az Ígéret Földjére, ezt velünk is megteszi majd. Mennyivel jobb tehát,
ha együttműködünk vele, és nem akarata ellen dolgozunk!
Ezen
a héten az ótestamentumi történelem egyik legnagyobb hitszegését követjük
nyomon, a Sittimben megesett hitehagyást. Bár több ezer évvel ezelőtt történt,
a miénktől gyökeresen eltérő kultúrában és környezetben, a lelki párhuzamok
mégis fellelhetők, amelyeknek hangos figyelmeztetőként kell szólniuk Istennek
az Ígéret Földje határán álló egyháza számára.
CSÁBÍTÁS |
December 6 |
Vasárnap |
4Móz
25:1 verse így hangzik: „Mikor pedig Sittimben
lakozik vala Izráel, kezde a nép paráználkodni Moáb leányaival.” Tényszerű
tudósítás, semmi több. Az ige azt írja: „Sittimben lakozik vala Izráel”.
Vagyis egy helyben tartózkodtak. Pihentek, lazítottak, hiszen éppen azelőtt
fejeztek be néhány sikeres hódítást: megverték a kanaánitákat (4Móz 21:1-3), az emoreusokat (21–31. versek) és Ognak, Básán
királyának a népét (33–35. versek). Akkor már az Ígéret Földjének határára értek,
csak a Jordán választotta el őket.
Más
szóval, annyi hiba és visszaesés után a dolgok kezdtek jóra fordulni. Nem
kellett tartaniuk harcoló seregektől, mert gyorsan megoldottak minden katonai
fenyegetést. Így hát egy kicsit megkönnyebbülhettek.
Olvassuk
el 4Móz 25:1-3 verseit! Milyen lépések követték egymást
ebben a hitehagyásban? Hogyan történhetett meg ilyen szörnyűség?
_____________________________________________________________
Kicsapongás,
evés-ivás, bálványimádás: ez mind-mind megtörtént a Jordán partján. Ha a
szövegben említett események sorrendjét nézzük: először is kapcsolatba léptek
a moábita nőkkel, ami egyértelműen ledöntötte gátjaikat. Majd a nők hívásának engedve
az izraelita férfiak áldozatot mutattak be a bálványisteneknek, végül le is
borultak előttük, és imádták azokat.
A
mi szemszögünkből nézve megint csak nehezen érthető, hogyan is történhetett
meg mindez. Ennél bölcsebbnek kellett volna lenniük, nem igaz? Ők mégis
elvegyültek a pogány nép között, először talán csak néhányan, azután egyre
többen. Lassan, de biztosan omlottak le erkölcsi korlátaik, és mielőtt felocsúdtak
volna, átvették az idegenek szokásait, és amint hatalmába kerítette őket az
érzékiség és a szenvedély, beleestek a csapdába, így bármi megtörténhetett.
Becsapjuk
magunkat, ha azt gondoljuk, kevésbé vagyunk sebezhetőek, akármilyen bűnről
legyen is szó!
Olvassuk el 1Kor 10:1-14 verseit!
Hogyan alkalmazhatjuk mi e figyelmeztetéseket, bármilyen élethelyzetben
legyünk is? Milyen ígéreteket meríthetünk e szavakból?
A SZÍNFALAK MÖGÖTT |
December 7 |
Hétfő |
Olvassuk
el Jel 2:14 és 4Móz 31:16 verseit! Általuk
bepillantást nyerhetünk abba, mi történt Izráellel Sittimben. Ezt olvasva
hogyan értjük meg jobban, miért is bukott el a nép egy része?
Mivel
nem sikerült legyőzni őket, az ellenség más módszerhez folyamodott, ami sokkal
eredményesebbnek bizonyult. Az itt meghúzódó elv teljesen egyértelmű: amíg
hittel és engedelmesen cselekszünk, addig zárva marad a bűn, a csalás és a
romlás sok-sok ajtaja. Ám ha csak egyszer is másként teszünk, mint ahogy
kellene, akkor már bármi megtörténhet. Mennyire fontos tehát, hogy az
engedelmesség útján maradjunk!
„Bálám
tanácsára a moábiták királya isteneik tiszteletére nagy ünnepséget rendezett
és titokban megbeszélték, Bálám vegye rá az izraelitákat a részvételre. Nem
volt nehéz számára a cél elérése, miután őt Izráelben is Isten prófétájának
tartották. A nép nagy része vele ment az ünnepség megtekintésére. Tiltott
területre merészkedtek, s így Sátán hálójába kerültek. Zenétől és tánctól
mámorosan, a pogány papnők szépségétől elbűvölve, megszegték Isten iránti hűségüket.
Amint egyesültek a mulatságban és lakomában, a bor fogyasztása eltompította
értelmüket és ledöntötte önuralmuk korlátait. A szenvedély úrrá lett felettük,
s miután lelkiismeretüket ily módon beszennyezték, a moábiták rábeszélték őket a
bálványok előtti meghajlásra. Áldozatot vittek pogány oltárokra, és részt vettek
a legszégyenletesebb szertartásokon. Nemsokára a méreg halálos fertőzésként
terjedt Izráel táborában. Azok, akik a harcban legyőzték ellenségeiket, legyőzettek
a pogány asszonyok ravaszsága által. A nép megbabonázottnak látszott. Vezetői
és fejedelmei jártak elöl a törvényszegésben, és a nép közül sokan bűnösök
voltak abban, hogy a hitehagyás az egész nemzetre kiterjedt. ’És odaszegődék
Izráel Bál-Peórhoz’ (4Móz 25:3). Amikor Mózes
felfigyelt erre, és észrevette a gonoszságot, az ellenség cselszövése annyira
eredményes volt, hogy az izraeliták már nemcsak részt vettek Peór hegyeinél a
féktelen bálványimádásban, hanem saját táborukban is kezdték gyakorolni a
pogány szertartásokat” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó. 424. old.).
Újra meg újra ugyanazt a folyamatot látjuk: Isten hatalmas
dolgokat visz végbe népéért, nagyszerű ígéreteket tár eléjük, ők pedig saját magukat
teszik tönkre. Mi a helyzet velünk? Nekünk mit ígért Isten, és mi hogyan fogadjuk
ígéreteit?
BŰN ÉS BÜNTETÉS |
December 8 |
Kedd |
Nem
szolgálhat mentségül bűnükre, hogy e férfiakat tőrbe csalták. Ott kezdődik,
hogy ha engedelmeskedtek volna az Úrnak, ha megtartják parancsolatait, ha azt
teszik, ami tudottan helyes, és nem nyitnak lassanként ajtót a kísértésnek,
sosem következik be ez a szörnyű hitehagyás és szenvedés! Eleinte minden
bizonnyal nem akartak olyan messzire menni, ameddig végül süllyedtek. Végtére
is csak egy mulatságon vettek részt, méghozzá éppen Bálám, Istenük prófétája
meghívására. Ugyan, mi rossz lehet ebben? Csakhogy milyen gyorsan
irányíthatatlanná váltak a dolgok!
Még
milyen példákat találunk a Bibliában arra, hogy ha valaki ajtót nyit a bűnnek,
szörnyű következményekkel kellett szembesülnie, olyanokkal, amelyekre legvadabb
álmaiban sem gondolt volna?
A
Bibliában gyakran találkozunk ilyen történetekkel, már az Édentől, Évától
kezdve Júdásig, aki Jeruzsálemben árulta el az Urat. Akiknek bölcsebbnek kellett
volna lenniük, akiket Isten figyelmeztetett, és akiknek nagy világosságot
adott, végül mégis úgy döntöttek, elutasítják a világosságot, és – persze,
tetteiket igazolva, mentegetve – olyan bűnökbe estek, amelyek pusztító következményekkel
jártak. Ám ki az közöttünk, aki ne tapasztalta volna
ugyanezt saját életében? Isten arra kér, hogy engedelmeskedjünk neki; no nem
mintha követelődző zsarnok volna, hanem azért, mert ismeri gyermekeit, tudja,
mi a legjobb nekünk.
Olvassuk
el 4Móz 25:4-5 verseit! Miért ez a súlyos büntetés?
Lásd még a 8-9. verseket! Milyen tanulság van ebben számunkra?
Képzeljük
el, micsoda szívfájdalmat jelenthetett az izraelitáknak, hogy meg kellett
ölniük társaikat! Minden törzsnek kötelessége volt sorai közül kivégezni
azokat, akik részt vettek a hitehagyásban. Bizonyára volt, akinek közvetlen
családtagját kellett megölnie, fényes nappal. Szörnyű lehetett ez az egész
tábor számára!
Mit tehetünk akkor, ha a hozzánk közel állók közül vesz részt
valaki olyan bűnös dologban, ami káros lehet úgy ránk, mint másokra nézve? Mi a
kötelességünk és feladatunk ilyen helyzetben? Kihez fordulhatunk segítségért,
ha tanácstalannak érezzük magunkat?
NYÍLT BŰN |
December 9 |
Szerda |
Nehéz
elképzelni, milyen káosz, kavarodás és fájdalom uralkodhatott az izraeliták
között ebben az időben. Csak sejthetjük gyászukat, amint olvassuk 4Móz 25:6 versét: „ők pedig sírnak vala a gyülekezet sátorának
nyílásánál.” Bizonyára a hitehagyást, a szenvedést és társaik halálát
siratták. Mivel közben járvány is pusztított a táborban, félelmükben
önmagukért és családjukért is sírhattak, hogy talán a következőkben rájuk
kerül a sor. A gyülekezet sátoránál voltak, ami arra utal, hogy az Úrhoz
könyörögtek: vegye el róluk a csapást.
Olvassuk
el 4Móz 25:6-18 verseit! Mi történt itt valójában?
Milyen tanulságokat vonhatunk le ebből az esetből?
_____________________________________________________________
Bár
a szöveg nem fogalmazza meg tényszerűen, úgy érthetjük a történteket, hogy az
izraelita férfi, Zimri éppen az asszonyt ölelte, amikor Fineás belépett a
sátorba, és mindkettőjüket átszúrta dárdájával. Ez valóban borzalmas volt, de gondoljunk
a körülményekre! Az egész nép sírva gyászol és könyörög az Úrhoz a történtek
miatt, miközben Zimri – pimaszul és nyíltan vállalva bűnét – mindenki szeme
láttára beviszi a táborba, bevezeti sátrába ezt a midiánita nőt, hogy ott
legyen vele. Éppen akkor, amikor dühöng a járvány! Még súlyosabbá tette
a helyzetet, hogy Zimri fejedelmi házból származott. Az elöljárók közé
tartozott, tehát sokkal bölcsebben kellett volna viselkednie. Bizonyára azonban
annyira eszét vette a csábítás, annyira úrrá lett rajta a vágy, hogy még a
sátor előtt sírva gyászoló sokaság látványa sem fékezte meg.
A
Bibliában számtalan példát találunk arra, hogyan homályosítja el a bűn az
emberek józan eszét, és viszi rá őket a legmeggondolatlanabb és legésszerűtlenebb
dolgokra. Gondoljunk Káinra, Dávid esetére Betsabéval, vagy arra, ahogy Júdás
elárulta Jézust! Nem csoda, hogy a Biblia újra meg újra óva int a bűntől. Nem
arról van szó, hogy Isten ne bocsátaná meg bűneinket, de a bűn olyannyira
körbehálózhat, míg végül már nem is látunk benne rosszat.
Lelki életünkben tapasztaltuk-e már, hogy a bűnös dolgok
elkövetése annyira megkeményíti az embert, míg végül nem is látjuk a bűnt olyan
rossznak? Mit tehetünk, hogy kitörjünk a lelki életünkre olyannyira veszélyes,
halálos csapdából?
A MIDIÁNITÁK KIIRTÁSA |
December 10 |
Csütörtök |
A
Sittimben történt szörnyű pusztulás után az Úr még nem végzett a midiánitákkal,
akiknek csábítása oly nagy szenvedést okozott népének. A történtek ítéletért
kiáltottak. A midiánitáknak ez a csoportja teljesen átadta magát a
bálványimádásnak, és minden azzal együtt járó gonoszságnak. Az emoreusokhoz
hasonlóan ez a midiánita törzs is „betöltötte gonoszságának poharát” (Ellen G.
White cikke, Review and Herald, 1893. május 2.). Az Úr elhatározta
pusztulásukat.
Olvassuk
el Mózes negyedik könyve 31. fejezetében a midiániták pusztulásának
történetét! Milyen kegyetlen mozzanatok nehezítik e beszámoló
megértését?
Valóban
nehéz felfogni, miért kellett mindenkit megölni, beleértve a gyermekeket is.
Egyszerűen csak bíznunk kell abban, amit Isten kinyilatkoztatott önmagáról
Jézus Krisztus által, elfogadva, hogy vannak dolgok, amelyeket a mi
szemszögünkből nézve nem értünk, mert Isten nem tárta fel azokat előttünk.
Sokakat
különösen zavarnak 4Móz 31:13-18 versei, ami érthető
is. Ám szem előtt kell tartanunk néhány dolgot. A midiánita nők közül sokan közvetlenül
is részt vettek abban a csábításban, ami végül több ezer ember halálát okozta,
így ők saját bűnük büntetését kapták. Mi a helyzet azonban a fiatal, még szűz
lányokkal, akik valószínűleg ártatlanok voltak?
Vajon
az Úr azt akarta volna, hogy magukra maradjanak? A gyámoltalan fiatal lányok
egyedül maradtak, hiszen szüleik mind meghaltak, sőt a társadalom is megszűnt
körülöttük. Mi történhetett volna velük az akkori kegyetlen, veszélyes
világban? Az izraelita táborba kerülve nemcsak megmenekültek azoktól a
veszélyektől, amelyek magukra maradva leselkedtek volna rájuk, de az izraeliták
jól is bántak velük, hiszen törvényeik megkívánták ezt.
Olvassuk
el 5Móz 21:10-14 verseit! Hogyan segít jobban megértenünk,
mi történt a lányokkal, akiket fogolyként vittek el az izraeliták?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
________________________________________________________
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 11 |
Péntek |
Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. „Hitehagyás
a Jordánnál” című fejezete, 423–438. old.
„Az
izraelitákat akkor csábították bűnre, amikor külső nyugalomban és biztonságban
voltak… elhanyagolták az imát és az elbizakodottság lelkületét
ápolgatták… Hosszú és a világ előtt ismeretlen előkészítő folyamat megy a
szívben végbe, mielőtt a keresztény nyilvános bűnt követne el. A tisztaságból
és szentségből az értelem nem hirtelen zuhan alá a romlottságba, a bűnbe és a
gonoszságba. Időbe telik, hogy azok, akik az Isten képére lettek teremtve, az
állati vagy sátáni szintjére süllyedjenek. Szemlélődés által változunk el. A
tisztátalan gondolatok megtűrése által az ember úgy nevelheti értelmét, hogy az
egykor gyűlölt bűn kedves lesz számára” (Ellen G. White: Pátriárkák és
próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 428–429. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Isten egyik ajándéka a nemiség, ám
épp ez az, amit leginkább megrontott a bűn. Sátán újra meg újra igen
eredményesen használja fel arra, hogy tőrbe ejtse és tönkretegye azokat, akik
szeretik Istent és Őt akarják szolgálni. Hogyan tudjuk
segíteni egymást e téren? Hogyan válasszuk meg öltözékünket, szavainkat, amit
megnézünk, mire vigyázzunk megjelenésünket, magatartásunkat illetően, hogy ne
botránkoztassunk és kísértésbe se essünk olyan bűn
terén, ami annyi szenvedést okozott már?
2.
Az izraeliták nem egyetlen éjszaka
leforgása alatt estek így bűnbe. Lépésről lépésre haladtak előre. Mi a helyzet
ma az egyházban? Vajon alábbhagy-e óvatosságunk, és engedjük-e, hogy talán alig
észrevehetően, de fokozatosan megkeményedjünk, és így Sátán csapdájába
essünk? Milyen szerepe van e fontos területen alapelveinknek? Hogyan védhetnek
meg ezek az elvek a lassan, de biztosan előrehaladó folyamattól, ami a
hitehagyás és a romlás felé visz? Segíthetnek egyáltalán? Ha hasznosak, hogyan
kell azokat alkalmaznunk?
ÖSSZEFOGLALÁS: Szolgáljon
például számunkra Izráel erkölcsi összeomlása Kánaán határánál arra nézve,
hogyan igyekszik Sátán hitehagyásra bírni Isten népét a végidőben! „Vigyázzatok
és imádkozzatok, hogy kísértetbe ne essetek; mert jóllehet a lélek kész, de a
test erőtelen” (Mt 26:41).
DIETRICH
BONHOEFFER:
ÁLLOMÁSOK A SZABADSÁGRA VIVŐ ÚTON
FEGYELEM
Kezdd a szabadság
fölkutatását a fegyelemmel,
tested,
lelked is őrizd jól, zabolázzad a vágyat,
hogy
ne húzzon-vonjon majd ide, majd oda téged.
Biztosan uralkodjál a
tagjaidon s elméden,
csak
ha engedelmesek, akkor visznek a célig.
Ily fegyelemben nyiladoz
ím a szabadság titka.
TETT
A
helyeset tedd bátran és ne az óhajtottat.
Miért lesed a lehetőt? A valót kell megragadnod.
Gondolat árja sodor? Csak tettben él a szabadság!
Törj ki tétovaságodból, események zúgnak,
Isten igéje, hited hordoz, megtart a viharban,
és a szabadság ujjongásra készteti lelked.
SZENVEDÉS
Fordulat
áll be. Serény kezeid megkötve. Árván,
bús tehetlen nézed tetteid estét – hulltát.
Ámde föleszmélsz s jobbodat ejted nála erősebb
Kéz tenyerébe csöndesen, állhatatos lélekkel.
Lám egy pillanatig a tiéd lehetett a szabadság,
s máris nyújtod odább: fénnyel koszorúzza meg Isten!
HALÁL
Ünnep,
jöjj, midőn a szabadság fénylik örökre!
Jöjj te, halál – mulandó testnek oldva bilincsét,
döntve falát vakká homályosuló léleknek,
hadd lássuk, amit eddig elirigyelt a sorsunk!
Tett, fegyelem, kín – mind utadon, szabadság. Végül
halván, Isten színe előtt igazán a miénk vagy!
Fordította: Scholz László