10. tanulmány − 2009
November 28 - December 4.A próféta "esztelensége"
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 22–24; 5Mózes 1:30; 20:4; Máté 15:14; 1Kor 2:14 2Péter 2:14-16; Jelenések
3:17
„Mert
minden rossznak gyökere a pénz szerelme: mely után sóvárogván némelyek
eltévelyedtek a hittől, és magukat általszegezték sok fájdalommal” (1Tim
6:10).
Bálám
története közismert, gyakran tréfálkoznak is vele az emberek: „Ha Bálám
szamarán keresztül tudott szólni Isten, akkor X. Y. által is üzenhet!” Jobban
belegondolva azonban, ebben a történetben nincs semmi vicces! Olvashatunk róla
különböző mélységekig hatolva, de azt mindenképpen le kell szögeznünk:
Bálámnak az Úrral való találkozása újabb példa arra, hogy ha a bűnt nem győzzük
le, nem küzdjük le Isten erejével, a biztos pusztulásba vihet!
Bálámra
három alkalommal utal az Újszövetség (2Pt 2:15-16; Júd
11; Jel 2:14), ám egyik utalás sem éppen hízelgő. Ellenkezőleg: Bálámot mint a
bűn mintapéldányát, a bűn jelképét említik.
Péter
Bálám „esztelenségéről” szól. Persze nem az elmebetegek „esztelenségére”
gondolt az apostol. Inkább arra utal, amikor valakit egészen hatalmába kerít a
kapzsiság, úgy, mint Bálámot, aki pénzért hajlandó lett minden rosszat
megtenni, amire Bálák kérte.
Ha
egy olyan ember, mint Bálám próféta képes volt ilyen balgaságra, mennyivel
nagyobb bolondság lenne a részünkről hasonló bűnbe esni, főleg ismerve szomorú
példáját?!
RETTEGŐ,
TÉVEDÉSBEN ÉLŐ KIRÁLY |
November 29 |
Vasárnap |
Próbáljuk
meg Báláknak, Moáb királyának a helyébe képzelni magunkat! Közeleg az Egyiptom
hatalmas földjéről kitódult tengernyi tömeg, amely négy évtizeden át csodák
sorozatának köszönhetően (hogyan másként?) életben maradt a pusztában. Most
pedig „tábort ütének Moáb mezőségen” (4Móz 22:1),
nem messze az ő birodalmától.
Nem
küldtek fenyegető üzenetet, és nem is állt szándékukban országába betörni, Bálák
érthető módon mégis ideges volt. Hiszen mit tett Izráel Oggal, Básán királyával
és az emoreusok királyával, Szíhonnal, akinek a serege korábban nagy vereséget
mért Moábra (lásd 4Móz 21:26)! És akkor még nem is
említettük, milyen sorsra jutottak a kanaániták (1-3. versek). Nem csoda, hogy
Bálák rettegett!
Olvassuk
el 4Móz 22:1-6 verseit! Leginkább mi váltotta ki a
király félelmét az izraelitákkal kapcsolatban? Ha Izráel valóban fenyegette
volna őket, mitől kellett volna igazán félnie Báláknak? Lásd 1Móz 48:21; 2Móz 15:1; 5Móz 1:30; 20:4!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
helyzet iróniája: Bálák éppen a legyőzhetetlennek hitt nép Istenének egy prófétáját
kérte, hogy mondja el az átkot, mert így akart vereséget mérni rájuk. Nem lehet
eldönteni, vajon tudatában volt-e annak, mit tesz, de a mi szemszögünkből
egyértelmű, hogy Bálák terve eleve kudarcra volt ítélve. Csak találgathatunk,
miért nem saját szent emberei közül bízott meg valakit azzal, hogy könyörögjenek
a moábita bálványistenekhez: védjék meg őket Izráeltől. Ehelyett az igaz Isten
prófétáját hívta. A válasz talán 4Móz 22:6 versében rejlik: „Most azért kérlek jöjj el, átkozd meg érettem e népet, mert erősebb
nálamnál; talán erőt vehetek rajta, megverjük őt, és kiűzhetem őt e földből;
mert jól tudom, hogy akit megáldasz, meg lesz áldva, és akit megátkozol,
átkozott lesz.”
Tegyük fel magunknak a kérdést: Valójában mennyire hagyatkozunk
Istenre, és mennyire bízunk önmagunkban, a pénzünkben, munkánkban, talentumainkban?
Hogyan nevelhetjük magunkat arra, hogy tekintetünket ezekről
a dolgokról levéve, csak az Úrra nézzünk? Általában miért nehéz ezt megtenni?
Lásd 1Kor 2:14!
BÁLÁM |
November 30 |
Hétfő |
Ki
volt Bálám?
„Bálám
egykor jó ember és Isten prófétája volt. Később azonban elhagyta hitét és a
mohóság, a kapzsiság lett úrrá rajta, de mégis a Magasságos szolgájának
vallotta magát. Nem voltak előtte ismeretlenek Istennek azok a cselekedetei,
amelyeket Izráel érdekében vitt véghez. Mikor a követek közölték vele megbízatásukat,
jól tudta, hogy kötelessége szerint azonnal vissza kellene utasítania Bálák
ajándékait, jutalmait, és a követeket azonnal el kellene küldenie. Bálám
azonban vakmerően játszani kezdett a kísértéssel” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 409. old.).
Olvassuk
el 4Móz 22:7-21 verseit! Felszínesen nézve úgy tűnhet,
hogy Bálám szilárdan kiáll az Úr mellett. Ám ha figyelmesebben olvassuk a
történetet, láthatjuk, hogy játszik a kísértéssel. Mi utal erre?
Bálám
arra kérte a követeket, maradjanak nála éjszakára, és kijelentette, nem ad
határozott választ addig, amíg nem kéri ki az Úr tanácsát. Bálám bizonyára
tisztában volt azzal, hogy átkai nem ártanának Izráelnek, mert – legalábbis azelőtt
– ismerte az Urat. Valójában kérdeznie sem kellett volna Istent; de talán abban
reménykedett, hátha más választ kap. Egyébként pedig azáltal, hogy maradásra
bírta a követeket, holott azonnal útjukra kellett volna bocsátania őket,
kísértésnek tette ki magát; hiszen a férfiak magukkal hozták a jövendőmondásért
járó ajándékokat (7. vers).
Figyeljük
meg, mi történt a második hívás alkalmával, amikor a követek még többet
ígértek neki. Isten azt mondta Bálámnak, ha azért jöttek e férfiak, hogy elhívják,
akkor elmehet, feltéve, hogy csak azt szólja, amit Isten a szájába ad (20.
vers). Ám kora reggel, mielőtt még a fejedelmek bármit is mondhattak volna,
Bálám felnyergelte a szamarát, és azon nyomban útnak indult Moáb követeivel.
Tehát, bármennyire is játszotta a hűséges próféta szerepét, és bármennyire
állította, hogy semmi pénzért meg nem vásárolható, mohón áhítozott a
felajánlott sok kincsre.
Olvassuk el 2Pt 2:14-16 verseit!
Milyen szavakkal illette Péter Bálám tetteit? Milyen figyelmeztetés rejlik ebben
a kapzsiságra és a kísértésekre vonatkozóan? Miért olyan könnyű észérvekkel
magyarázatot keresni a bűn igazolására, amíg az már nem is tűnik rossznak?
EGY KÜLÖNÖS VITA |
December 1 |
Kedd |
Szívében
azzal az eltökélt szándékkal, hogy megkaparintja a király által felajánlott
jutalmat, Bálám elindult a követekkel Moáb földje felé. Bármennyire próbálta a
hűség külsõ látszatát fenntartani, amit talán ő maga el is hitt, az Úr
jól tudta, mi zajlik a szívében, és válaszolt is rá.
Olvassuk
el 4Móz 22:22-34 verseit, és feleljünk az alábbi
kérdésekre!
_____________________________________________________________
Mi
a jelentősége annak, hogy egy balga állat meglátta az Úr angyalát, míg Bálám,
aki úgynevezetten az Úr prófétája volt, nem vette észre? Lásd Zof 1:17; Mt 15:14; Jel 3:17!
_____________________________________________________________
Olvassuk
el, mit válaszolt Bálám, amikor a szamár először szólt hozzá! Gondoljunk csak
bele, mi is történt itt! Bálám ideges válasza mit árul el szíve valódi
természetéről és a gazdagság iránti vágyáról? Hiszen mit tenne a legtöbb ember,
ha egy állat megszólítaná?
_____________________________________________________________
Hogyan
mutatkozik meg ebben a történetben Isten kegyelme, amit viselkedése ellenére
még Bálámtól sem vont meg?
_____________________________________________________________
Évszázadok
hosszú során át számtalan elemzést írtak már erről a történetről, ami
kétségkívül a Biblia egyik legkülönösebb beszámolója. A különböző írásmagyarázók
eltérő értelmezéseket közöltek. Egy dolog azonban biztos: Bálámnak szoros
kapcsolata volt az Úrral, hiszen Isten még ekkor is bizalmas hangon szólt hozzá,
ennek ellenére Bálám makacsul ragaszkodott saját akaratához.
Vajon azon kapjuk magunkat időnként, hogy talán egészen
finoman, rejtetten, de küzdünk az Úr ellen? Vagyis: eltökélt szándékunk megtenni,
amit mi akarunk, még akkor is, ha tudjuk, hogy az ellenkezik akaratával.
Hogyan győzhetjük le az efféle veszélyes hozzáállást?
„HALJON MEG AZ ÉN LELKEM AZ IGAZAK HALÁLÁVAL” |
December 2 |
Szerda |
A
szamárral történt eset után Bálám végül megérkezett Bálákhoz. Megfigyelhetjük,
hogy Bálák „Baál magas hegyére” vitte fel Bálámot. A Közel-Keleten élő pogányok
előszeretettel építették szentélyeiket hegytetőkre, hogy közelebb legyenek az
istenekhez, akikhez folyamodtak. Bálám meghagyta a királynak, hogy építsenek
azon a helyen hét oltárt, és azokon áldozzanak fel hét ökröt és hét kost.
Mit
mondott végül Isten népére Bálám – isteni befolyás alatt? Milyen emlékezetes
üzenetet és ígéretet jelentett ki? Milyen reményt találunk ebben is? Lásd 4Móz
23:5-10; vö. 1Korinthus 15!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„Látta,
hogy ezeket miként támogatja karjával, mikor belépnek a halál árnyékának
völgyébe. Azt is meglátta, amikor előjönnek sírjaikból és Isten dicsőséggel,
tisztességgel és halhatatlansággal koronázza meg őket. Azt is látta, amikor a
megváltottak az újjáteremtett föld el nem hervadó dicsőségében örvendeznek
majd. Ezt a jelenetet szemlélve így kiáltott fel: ’Ki számlálhatja
meg a Jákób porát, és Izráel negyedrészének számát?’ Mikor pedig azt látta,
hogy a dicsőség koronája ott ragyog minden homlokon és minden arcról az öröm
sugárzik, akkor előretekintve a tiszta boldogság végtelen életére, ezzel az
ünnepélyes imádsággal fordult Istenhez: ’Haljon meg az én lelkem az igazak
halálával, és legyen az én utolsó napom, mint az övé’ (4Móz 23:10)” (Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó.
416. old.).
Mit
jelent az igazak halálával meghalni? Hogyan lehet ilyen halála az embernek?
Róm 3:20-24
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az
Isten egykori népére kimondott szavak az evangélium ígéretét tartalmazzák minden
hívő számára, bármikor éltek vagy élnek is a történelem folyamán. Ez az örök
élet ígérete Jézus igazsága által. Mivel senki nem igaz önmagában, egyikünk sem
tudja magát megmenteni a sírtól. Csakis Jézus igazsága képes erre, ami hit
által tulajdoníttatik nekünk. Mózes negyedik könyvében Bálám története
a Jézus által elnyerhető üdvösség ígéretét tárja elénk.
CSILLAG ÉS KIRÁLYI PÁLCA |
December 3 |
Csütörtök |
Képzelhetjük,
hogy megdöbbent a király, amikor Bálám áldást mondott Izráelre. Nagyon mérges
lett, mégsem tett le céljáról. Felvitte a prófétát egy másik hegycsúcsra,
ahonnan Izráel táborának csak kis részét lehetett látni. Ott is épített hét oltárt,
amelyeken ismét ökröket és kosokat áldozott. Bálám ezúttal „nem indula,
mint azelőtt, varázslatok után” (4Móz 24:1). Bálák
azonban ekkor sem kapta meg az átkot, amiért hajlandó lett volna olyan sokat
fizetni, mert Isten sugallatára Bálám ismét csak áldást mondott Izráelre.
Ezután Bálák egy újabb hegycsúcson újra megszervezte az oltárépítést és az
áldozatbemutatást, de Bálám tudta, ezúttal is hasztalan lenne engedélyt kérni
az Úrtól arra, hogy átkot mondjon Izráelre. Erről a harmadik helyről letekintve
Izráel táborára, újra megáldotta a népet (4Móz 23:27-30; 24:1-10), mire Bálák megszégyenítve hazaküldte őt, mert nem sikerült átkot
mondania az izraelitákra.
Olvassuk el Bálám szavait 4Móz 24:15-17
verseiben! Kiről szólt ez a prófécia, és hogyan teljesedett? 1Móz 49:10; Mt 2:1-2
_____________________________________________________________
„[A napkeleti bölcsek] nagyobb világosság után vágyakoztak, és
ezért a héber írásokhoz fordultak… Bálám – Isten egykori prófétája – egyben mágus
is volt. Annak idején a Szentlélek által megjövendölte Izráel fénykorát és a
Messiás megjelenését… Bálám jövendölése kijelenti: ’Csillag származik
Jákóbból és királyi pálca támad Izráelből’ (4Móz
24:17). Ez a csillag lenne a Megígért előfutára?” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó. 41–42. old.).
A
Biblia kutatói e szavakban régóta a Messiásról, az eljövendő Megváltóról, Jézusról
szóló jövendölést látják. A királyi pálca (a hatalom) és a csillag (a világosság)
találó jelképei Jézusnak. Bár az Úr ennek a próféciának a születése idején is
helyi jelképeket használt, hogy a korabeli hallgatók megértsék, a prófécia
mögött meghúzódó gondolat – Krisztus hatalma és győzelme – az egész világra
vonatkozik. Jézus a világ világossága és jogos tulajdonosa is egyben, ezért
bármit is terveznek emberek, végül az egész világ tanúja lesz győzelmének.
Lásd Ézs 45:23; Róm 14:11; Fil 2:10!
Még ha igazságtalan is ma a világ, Isten megígérte, hogy
végül az Ő akarata és vele az igazság jut diadalra. Hogyan segít ez az ígéret
megbirkózni a sok igazságtalansággal?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 4 |
Péntek |
Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. „Bálám”
című fejezete, 408–422. old.; Ellen G. White: Gondolatok
a hegyibeszédről. Budapest, 1990, Advent Kiadó. „Kik a boldogok?”, 13–44.
old.; és „A törvény szelleme”, 45–71. old. című fejezetek.
„Az,
aki az állatokat kínozza – mivel azok a hatalmában vannak –, gyáva és zsarnok
is egy személyben. Sátáni az a hajlam, amely akár embertársainknak, akár az
állatoknak fájdalmat okoz. Sokan nem fogják fel, kegyetlenkedésük egyszer
kitudódik annak ellenére, hogy a szegény néma állatok nem tudják azt kinyilatkoztatni.
Ha ezeknek az embereknek a szemei Báláméhoz hasonlóan
egyszer megnyílnának, meglátnák Isten angyalát, tanúként ott állni előttük,
hogy vallást tegyen ellenük a mennyei törvényszéken. Minősítésük felkerül a
mennybe és eljön az a nap, amikor meghozzák az ítéletet azok ellen, akik megkínozták
és megkínozzák Isten teremtményeit” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták.
Budapest, 1993, Advent Kiadó. 413–414. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Milyen egyéb tanulságokat vonhatunk
le Bálám történetéből? Mit tanít például Isten mindenhatóságáról, az ember
szabad akaratáról és Isten gondviseléséről, valamint a bűnös emberi természetről?
2.
Gondolkodjunk még az „igazak halála”
fogalmáról! Ha ma távoznánk az élők sorából, vajon „az igazak halálát”
halnánk? Miért?
3.
A pénz kifejezetten romboló hatása
életünk minden területén megmutatkozik, beleértve hitéletünket is. Keresztényként
hogyan óvhatjuk meg magunkat, hitünket és a gyülekezetünket a pénz okozta lehetséges
bajoktól?
4.
Olvassuk el Júd 11 és Jel 2:14 verseit! Ez a másik két újszövetségi utalás Bálámra
vonatkozóan a Péter apostol második levelében található mellett. Mit
tanulhatunk belőlük? Hol tért rossz útra Bálám?
ÖSSZEFOGLALÁS: A
beszámoló, ami arról szól, hogyan készült Bálám a gazdagság és dicsőség
reményében megátkozni Izráelt, leleplezi, hogy a szívében féktelen kapzsiság
és pénzsóvárság rejlett. A tizedik parancsolat óva int ettől a rossz emberi
tulajdonságtól, amitől egyikünk sem védett, mint ahogy egyéb más bűntől sem,
amelyeket ha nem győzünk le, végül romlásba dönthetnek. Mennyire fontos tehát
tanulni Bálám hibáiból!
A TISZTESSÉGES EMBER A LELKÉBE TEKINT
A
jellemes emberek megvizsgálják lelkiismeretüket, nem találnake benne valami
kivetnivalót. Aztán tesznek róla, hogy orvosolják a hibát.
Tekintettél-e
már lelked mélyére? Még nem késő. És igen hasznos dolog… Jóleső érzés lenne a
tudat, hogy az ember mindent megtett azért, hogy kiderítse, mit rejtenek lelke
mélységei, miféle feszültségeket képes elviselni, mennyire felkészült a furcsa
kalandra, amelyre vállalkozott, mennyire alkalmas arra, hogy ott álljon a vakító
fehér fényben, amely Isten trónusát övezi. – Lloyd C. Douglas
TISZTESSÉG NYOMÁS ALATT
Az
ember jellemének egyik próbája az, mit tesz, ha nehézségekkel néz szembe – ha
nyomás alatt áll. Feladja-e tisztességét, és kifogásokat keres, hogy
megindokolja, miért a rosszat választotta? Vagy van bátorsága helyesen
cselekedni, bármi vár is rá?