9. tanulmány − 2009
November 21 - 278.Mózes és Áron bűne
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 20–21; János 3:14-15; Jakab 4:4-15
„Menj
fel a Piszga tetejére, és emeld fel a te szemeidet napnyugat felé és észak
felé, dél felé és napkelet felé, és nézz szét a te
szemeiddel, mert nem mégy át ezen a Jordánon” (5Móz
3:27).
Sokévi
vándorlás után Izráel végül elérkezett Kádés-Barneába, az Ígéret Földjének
déli határához. Miután oly sok mindenen keresztülmentek – az Úr kemény
leckéket adott nekik, és súlyos büntetéseket kellett elszenvedniük azoknak,
akik nyíltan fellázadtak ellene –, az ember azt gondolná, a nép végre-valahára
készen állt arra, hogy Isten a lehető legjobban fel tudja használni őket. Amint
ismeretes, nem egészen így történt.
Ezen
a héten tanulmányunk tárgya a Biblia legfontosabb, és mindent átható tanítása:
Isten kegyelme és irgalma, ami népének hűtlensége, bűne és hálátlansága dacára
is megmutatkozott. Az Édenben élő Ádámtól és Évától kezdve egészen a mai kor
laodiceai egyházáig azt láthatjuk, hogy Isten kegyelemmel és irgalommal bánik
azokkal, akik többnyire nem igényelték a győzelemre, hitre és szentségre
vonatkozó ígéreteit.
Ugyanakkor
azt is láthatjuk, hogy az Úr milyen készségesen megbocsát azoknak, akik
megbotlanak és elesnek, még olyanoknak is, akiktől többet lehetett volna várni.
Láthatjuk ezt Mózes esetében is, aki gyengesége, türelmetlensége, sőt talán
önhittsége egy pillanatában szem elől tévesztette Istent, aki oly sokat tett
már érte. Tehát ha Mózes elbukott, mit várhatunk önmagunktól?
HITHŐSÖK BOTLÁSA |
November 22 |
Vasárnap |
Amikor
a víz elapadt Kádés-Barneában, ahol Izráel táborozott, lehetőség kínálkozott
arra, hogy a nép Istentől kérjen segítséget. A múltban is mindig gondoskodott
róluk, miért tenne most másként? Ők azonban gyorsan elfeledkeztek a korábbi
dolgokról, és megint csak régi panaszaikat zúdították Mózesre és Áronra.
Olvassuk
el 4Móz 20:1-13 verseit! Mit parancsolt az Úr
Mózesnek, és ő mit tett ehelyett? Vajon Isten szelíd,
hűséges és áldozatos szolgája akkor miért viselkedett rá egyáltalán nem jellemző
módon, úgy, mint akinek nincs hite, bizalma az Úrban?
Bizonyos
mértékig érthető Mózes feszült lelkiállapota, hiszen akkoriban temette el nővérét,
ami kétségtelenül mély fájdalommal töltötte el. Mindennek tetejében pedig újból
ugyanazt a panaszáradatot kellett végighallgatnia, amivel a mostani zúgolódóknak
már az atyái is keserítették. Az Úr szemében azonban ez nem volt mentség. „A víz bőségesen buggyant ki a kősziklából és kielégítette a
népet. Azonban nagy hiba történt: Mózes ingerülten szólt a néphez… Amikor…
magára vállalta azt, hogy önmagától emel vádat ellenük, ezzel megszomorította
Isten Lelkét, és ártott a népnek. Türelmének és önuralmának hiánya nyilvánvalóvá
lett. Így a népnek okot és alkalmat adott annak megkérdőjelezésére, hogy vajon
a múltban megtett útjukon Isten irányítása, vezetése alatt álltak-e vagy sem?
Sőt, saját bűneikre is mentséget találtak. Mózes éppen úgy megsértette Istent,
mint ők. Azt mondták, hogy Mózes életútja és magatartása kezdettől fogva
kiérdemelte a kritikát és a megrovást. Most végre megtalálták azt az ürügyet,
amely után vágyakoztak, és amely segítségével elvethették mindazokat a dorgálásokat,
amelyekben Isten részesítette őket szolgája, Mózes által” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 382–383. old.). Az Úr leghűségesebb
és legszorgalmasabb szolgáinak is óvatosnak kell lenniük! Mózes bűnét az teszi
még súlyosabbá, hogy aki elkövette, oly nagy kiváltságokat kapott. Gondoljuk
át, hányszor látta Mózes Isten hatalmának megnyilvánulását; hányszor volt újra
és újra szemtanúja az Úr csodálatos kinyilatkoztatásainak! Mégis, e sok
tapasztalat birtokában is engedte, hogy énje felszínre kerüljön, és uralkodjon
rajta. Milyen figyelmeztetés ez mindnyájunk számára!
Idézzünk fel egy esetet, amikor elfogyott a türelmünk, és
igazán durva, rossz dolgot tettünk! Hányszor kívántuk már, bárcsak vissza tudnánk
pörgetni az időt, meg nem történtté téve az okozott kárt?!
ÁRON HALÁLA |
November 23 |
Hétfő |
Olvassuk
el 4Móz 20:23-29 verseit! Áron halálának leírásában
mely részek mondanak különösen sokat? Milyen tanulságokat vonhatunk le ebből önmagunkra
és az Úr szolgálatában végzett munkánkra vonatkozóan?
_____________________________________________________________
Mózes
negyedik könyve 20. fejezete Mirjám halálával kezdődik,
és Áron halálával zárul. Az idősebb nemzedék lassan kihalt; a fiatalok
folytatták munkájukat. Ugyanezt láthatjuk egyházunkban is: az egyik generáció
elmegy, de egy új követi, amely átveszi a stafétát. A kérdés azonban ugyanaz
marad: vajon az új nemzedék tanul az előttük járók hibáiból és sikereiből?
Figyeljük
meg a különbséget a Mirjám és Áron haláláról szóló beszámolók között! Mirjám
halálát egyetlen rövid mondatban említi a Biblia, mintha hirtelen és váratlanul
következett volna be. Mennyire más Áron halála, amit előre bejelentett az Úr.
Áron
még halála előtt felment Mózessel és fiával, Eleázárral a Hór hegyére. Ott a
közösség szeme láttára Mózes levette testvéréről a papi ruhát, majd unokaöccsére,
Eleázárra adta fel azt. Rendkívül szemléletesen mutatta ez a jelenet, hogyan
ruházza át Isten a felelősséget egyik nemzedékről a másikra. Áron hamarosan „népeihez
takaríttatik”, de a főpap szolgálatát végezni kellett azután is. Más
szóval, az egyház munkája és küldetése fontosabb egy-egy ember személyénél. Ha
úgy döntünk, hogy elfogadjuk a feladatot, akármilyen hűségesen is végezzük
munkánkat, előbb vagy utóbb távozunk a színről, akkor pedig majd mások
folytatják onnan, ahol abbahagytuk.
Különösen
megindító lehetett ez a jelenet minden érintettnek. Mózes, aki tudta, hogy
nemsokára ő is távozik az élők sorából, levette bátyjáról a szent ruhadarabokat,
és ráadta unokaöccsére, Áron fiára. Áron, aki bizonyára igencsak bánta
elkövetett hibáit, tisztában volt vele, hogy hamarosan meg fog halni. Eleázár a
halál szélén álló apja szeme láttára vette magára a főpap tisztségének nehéz
felelősségét. Mindeközben pedig a távolból, a hegy tövéből Izráel népe
figyelemmel kísérte az eseményeket.
Ha holnap meghalnánk, vajon milyen örökséget hagynánk magunk
után? Mit tettünk az Úr művében? Hogyan használhatnánk ki jobban azt a kevés időt,
ami életünkből még hátravan (Jak 4:4-15)?
A HÁLÁTLANSÁG BŰNE |
November 24 |
Kedd |
Mivel
az Ézsautól származó Edom népe nem engedte át a határain Izráelt, meg kellett
kerülniük az országot (lásd 4Móz 20:14-21). Az
edomiták uralták ugyanis a Holt-tenger déli partjától az Akabai-öbölig húzódó
területet.
Olvassuk
el 4Móz 21:1-5 verseit! Mire panaszkodott a nép? Gondoljuk
végig, mi minden történt velük, és mi mindenen mentek keresztül! Vajon nem jogosan
zúgolódtak?
_____________________________________________________________
Bármennyire
is azt gondolták, hogy okkal panaszkodnak, az Úr nyilvánvalóan nem értett egyet
ezzel. Hiszen vándorlásuk minden napján kegyelmének csodája tartotta életben őket.
A sivatagban mindig volt vizük; kenyerük, az angyalok eledele (Zsolt 78:25) a mennyből szállt alá; békességet és biztonságot élveztek
az árnyat adó felhő alatt nappal, a tűzoszlop mellett éjszaka. Soraikban nem
volt beteg, lábuk nem dagadt meg a hosszú vándorlás alatt és ruházatuk „le
nem kopott” róluk (5Móz 8:3-4; Zsolt 105:37). Kétségtelen,
hogy megvoltak a küzdelmeik, problémáik, félelmeik, mint ahogy nekünk is; mivel
azonban főleg a gondokra összpontosítottak, elfeledkeztek Isten áldásairól,
amelyeket oly hosszú időn keresztül élvezhettek. Talán éppen az volt a bajuk,
hogy Isten kegyelmét, irgalmát és gondoskodását olyannyira megszokva,
mindezeket teljesen természetesnek kezdték tartani. Pedig ha az ember valamit
magától értetődőnek, adottnak vesz, akkor könnyen előfordulhat, hogy már nem
is értékeli!
Mennyi
mindent veszünk természetesnek az életünkben? Miért olyan balga dolog ez?
_____________________________________________________________
Az
egyetlen gyógyír, ha naponta megköszönjük az Úrnak mindazt, amit nekünk adott.
Ezért olyan fontos a hálaadás! Nem Istennek van szüksége a hálánkra, hanem
számunkra lényeges, hogy teljes szívből köszönetet mondjunk az Úrnak, mert
akkor nem tévesztjük szem elől azt, amiért hálával tartozunk neki.
Fogalmazzuk meg saját hálaadó zsoltárunkat! Írjunk bele
mindent, amiért köszönettel tartozunk! Képzeljük el, hogy egy nap el kell majd
énekelnünk. Hogyan segít ez abban, hogy ne essünk a hálátlanság bűnébe, és
azokba a veszélyes csapdákba, amelyek abból következnek?
A TÜZES KÍGYÓK |
November 25 |
Szerda |
Bármennyire
is úgy gondolták az emberek, hogy alapos okuk van a panaszkodásra, az Úr
nyilvánvalóan nem tartotta sérelmeiket jogosnak. A pusztában eltöltött oly sok
év után, amikor Isten számtalan csodáját láthatták, mit tesznek ismét?
Régesrégi panaszaikat sorolják, hogy minek is vitte őket Isten a pusztába.
Azért, hogy meghaljanak? Nem csoda, ha Isten nem indult meg jajgatásukon.
Panaszkodásukat még érthetetlenebbé tette, hogy közvetlenül azelőtt győzték le a
kanaánitákat.
Olvassuk
el 4Móz 21:5-9 verseit! Miben látjuk ismét Mózes közbenjárói
szerepét? Miért volt szüksége a népnek közbenjáróra, különösen akkor?
_____________________________________________________________
Palesztinában
körülbelül 35 kígyófaj él; némelyik faj mérge halálos. A pusztát ekkor
elárasztó mérges kígyókat „tüzes kígyók”-nak nevezi a Biblia, utalva
méregfoguk marásának szörnyű következményeire. Amint Isten visszavonta védelmező
karját Izráeltől, sokakat megtámadtak a veszedelmes teremtmények. Tehát nem
Isten küldte a kígyókat az izraelitákra, csak visszavonta tőlük addig felettük
tartott oltalmát, a nép pedig ennek következményeit szenvedte.
Olvassuk
el Jn 3:14-15 versét! Hogyan kapcsolja Jézus a kígyók
történetét a megváltási tervhez? Milyen értelemben mondhatjuk, hogy mindnyájunkat
megmartak a tüzes kígyók?
_____________________________________________________________
A
rézkígyónak a póznára tűzése még nem közömbösítette a kígyók mérgét. Az
embereknek fel kellett nézni a rézkígyóra, el kellett dönteniük, hogy engedelmeskednek,
és csak azután következhetett a gyógyulás, a szabadulás. Ugyanígy Jézus halála
sem jelent önmagában üdvösséget a világnak. Biztosítja ugyan a megváltás útját,
de ahogy a népnek a pusztában fel kellett nézni a kígyóra, úgy nekünk is fel
kell tekintenünk Jézusra, és hit által nyerjük el mindazt, amit Ő ingyen,
kegyelemből felkínál.
Hogyan tapasztaltuk már az életünkben Krisztus gyógyító
hatalmát? Még milyen sérelmünket kell hozzá vinnünk, hogy vigasztalást, gyógyulást
és erőt kapjunk a továbblépéshez, még ha elviselhetetlennek tűnik is fájdalmunk?
KEZDETI GYŐZELMEK |
November 26 |
Csütörtök |
Csaknem
negyven évvel korábban Izráel ugyanezen a területen már megpróbálta megtámadni
a kanaánitákat, de csúfos vereséget szenvedett (4Móz 14:40-45).
Az a nemzedék már kihalt a negyvenéves pusztai vándorlás során, az új pedig
felkészült arra, hogy folytassa az elődeik által abbahagyott harcot.
4Móz
21:10-33 versei szerint mi a különbség aközött,
ahogyan az izraeliták Szíhon királyhoz ill. Og királyhoz viszonyultak, amikor
területüket megközelítették?
_____________________________________________________________
„Ezeket a Kánaán határain élő népeket
megkímélte volna az Úr, ha nem helyezkednek szembe szavával, és nem kísérlik
akadályozni Izráel előrenyomulását… Az emoreusok bálványimádók voltak, akik
gonoszságukkal az életüket már eljátszották. Isten négyszáz évig mégis
megkímélte őket… Isten mindazon csodái, amelyekkel Izráelt kihozta
Egyiptomból, ismeretesek voltak előttük. Isten elegendő bizonyítékot adott
nekik” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó.
403. old.).
Figyeljük
meg, mennyire más volt Izráel haditerve a két királysággal szemben! Ami Og
földjét illeti, nem kérték, hogy békésen átvonulhassanak rajta. Éppen ellenkezőleg!
Az Úr kiűzte a királyt és seregeit városaikból, amelyek „magas kőfalakkal,
kapukkal és zárokkal” voltak megerősítve (5Móz 3:5).
A Mózes által adott isteni vezetést követve és ígéreteiben bízva Izráel képes
volt teljesen legyőzni a harcmezőn a védvonalaiktól eltávolított Og királyt és
emoreus seregét.
Izráel
dalban is megörökítette a Jordánon túli vidéken élő emoreus királyok, Szíhon és
Og elleni győzelmeket (Zsolt 135:10-12; 136:18-26), és
e történetek fennmaradtak a nemzet krónikáiban is (Bír 11:18-22).
Negyven év elteltével Izráel népe végül belépett az Ígéret
Földjére. Mennyi időt elvesztegettek hitetlenségük és bizalmatlanságuk miatt,
holott Isten végig bizonyságát adta annak, hogy vezeti őket! Mennyi értékes
időt hagyunk veszni mi is, amikor nem lépünk hittel előre?!
A sok halogatás helyett hogyan tanulhatnánk meg jobban bízni Isten ígéreteiben,
majd az ígéretek alapján cselekedni?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 27 |
Péntek |
Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. „A megütött kőszikla”, 378–388. old.; „Vándorlás Edom körül”,
389–401. old.; és „Básán bevétele”, 402–407. old. címû
fejezetei.
„Nikodémus
vonzódott Krisztushoz. Amikor a Megváltó az újjászületésről magyarázott neki,
vágyott arra, hogy ez a változás végbemenjen benne. De hogyan történt ez meg?
Jézus válaszolt a fel nem tett kérdésre: ’Amiképpen felemelte Mózes a kígyót
a pusztában, akképpen kell az ember Fiának felemeltetnie. Hogy valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete
legyen’ (Jn 3:14-15).
Ez
már olyan terület volt, melyen Nikodémus is otthon érezte magát. A felemelt
kígyó jelképe világossá tette számára a Megváltó küldetését. Amikor Izráel népe
közül sokan elpusztultak a tüzes kígyók marásától, Isten utasította Mózest,
hogy készítsen egy érckígyót, és helyezze el magasan a gyülekezet közepette. Azután hírül adták a táborban, hogy aki feltekint a kígyóra,
életben marad. A nép jól tudta, hogy a kígyónak önmagában nincs ereje, nem tud
segíteni. Krisztust szimbolizálta. Ahogyan a pusztító kígyók képmására
készített jelképet felemelték gyógyulásuk érdekében, úgy fog az
Üdvözítõ megjelenni ’a bűn testének hasonlatosságában’ (Róm 8:3)… Sem sebeik gyógyulásáért, sem bűneik bocsánatáért maguk
semmit nem tehettek, csupán Isten ajándékába vetett hitüket kellett
megmutatniuk. Rá kellett tekinteniük, hogy éljenek” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó. 136–137. old.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1.
Gondoljuk végig még egyszer a tüzes
kígyók történetét! Mire világít rá ez a történet Isten megváltási tervével
kapcsolatban?! Hogyan segít alázatunkat megőrizni, ha
arra gondolunk, hogy örökéletünket illetően Isten nélkül egészen tehetetlenek
vagyunk?
ÖSSZEFOGLALÁS:
Mózes negyedik könyvének ez a része a
negyvenéves pusztai vándorlás utolsó mozzanataira összpontosít. A
nõvérük, Mirjám halálát gyászoló Mózes és Áron igen felindult
lelkiállapotban vétkezik az Úr ellen. Később a lázongó népet
halált hozó kígyók támadják meg, de aki feltekint a rézkígyóra, amit Mózes az
Úr parancsára készített, hit által testi-lelki gyógyulást nyer. Az alázatra
késztető esetet követően pedig az Úr képessé tette Izráelt arra, hogy legyőzze
a Jordánon túli területeken élő emoreusokat, és földjüket elfoglalja.
PETRŐCZ LÁSZLÓNÉ:
„EREJÜK MEGÚJUL”
Mert meglankadnak
a
legkülönbek is,
megfáradnak
és
leroskadnak,
csontjaikat
égeti
a
menetelés láza,
lelküket
összegyűri
a
fel nem tett
kérdések,
meg nem
adott
válaszok,
üresen
botorkáló
feleletek
riadalma!
De fel tudnak
egyenesedni,
akik
az
Úrban bíznak.
Hallják a száguldó
idők
Parancsolatait,
szárnyrakelnek,
erejük
megújul,
derekukat
felövezik
és
zsoltárokat énekelnek.