5. tanulmány − 2009
Október 24 - 30.A panaszkodástól a hitehagyásig
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 11–14
„Mindeneket
zúgolódások és versengések nélkül cselekedjetek; hogy legyetek feddhetetlenek
és tiszták, Istennek szeplőtlen gyermekei az elfordult és elvetemedett
nemzetség közepette, kik között fényletek, mint csillagok e világon” (Fil
2:14-15).
Amikor
a felhőoszlop felemelkedett a Sínai-hegynél felállított szent sátorról, és a
papok elindultak a frigyládával, Mózes így szólt: „Kelj fel Uram, és széledjenek
el a te ellenségeid, és fussanak el előled a te gyűlölőid” (4Móz 10:35). Olyan volt ez, mint egy győzelmi kiáltás. Izráel
hatalmas seregei örömmel indultak el. Végre úton voltak az Ígéret Földje felé!
Képzeljük
el, milyen lehetett Isten látható jelenlétére tekinteni! Azt gondolnánk, hogy
egy ilyen világos, egyértelmű jel láttán a nép készségesen és örömmel
engedelmeskedik Isten minden parancsának, amint az atyáiknak, sok évvel azelőtt
adatott ígéret beteljesedése felé haladnak.
Persze
a dolgok nem egészen így működnek, még Isten népének életében sem. Ezen a héten
áttekintjük, hogyan követte egyik zűrzavar a másikat a kétség, a hitetlenség és
a hálátlanság megnyilvánulásai miatt. Tanulás közben gondoljuk át, milyen
párhuzamok rejlenek mindebben számunkra, akik még nagyobb ígéret
beteljesedésére várunk (Zsid 11:40)!
HÁLÁTLANSÁG BŰNE |
Október 25 |
Vasárnap |
Olvassuk
el 4Mózes 11. fejezetét, majd tegyük fel magunknak a következő kérdéseket:
Miért
olyan fontos emlékezni arra, hogyan vezetett Isten a múltban?
_____________________________________________________________
Hogyan
értsük az Úr válaszát?
_____________________________________________________________
Mit
tanulhatunk ebből az esetből étvágyunk féken tartásának fontosságáról?
_____________________________________________________________
A
héber szöveg „gonosz zúgolódóknak” nevezi az elégedetlenkedőket. Persze csak
feltételezhetjük, milyen „gonoszságokat” mondhattak. Talán úgy érezték, hogy
Isten halálos csapdába vezette a népet a pusztában a tejjel és mézzel folyó
Ígéret Földje helyett. Az Egyiptomban átélt csodák és a Vörös-tengeren való
átkelés után panaszkodásuk lázadásnak számított. Mivel befolyásuk ragályos és
pusztító lett volna a fiatal nép számára, a tábor szélén az Úrtól jövő tűz
emésztette meg őket (4Móz 11:1), amely csak Mózes
közbenjárására aludt ki.
Az
embereknek nem igazán volt okuk a panaszkodásra az élelem miatt. A mannát
többféleképpen is el lehetett készíteni: megőrölni, mozsárban összetörni, meg
lehetett főzni és meg is lehetett sütni (2Móz 16:23;
4Móz 11:8). Bizonyos, hogy Isten, aki annyiféle ízletes csodát teremtett az
emberiség számára, nem élvezhetetlen dolgokkal táplálta szövetséges népét.
Mindig volt kéznél kecske-, juh- és tehéntej is, amiből vajat készíthettek
(5Móz 32:14). Ami a húsételeket illeti, a különböző
áldozatok, fogadalmak, hálaáldozatok és szabad akaratból adott áldozatok mind
közös étkezéssel végződtek, amikor is a pap, az áldozatot bemutató, annak
családja és szolgái, valamint a meghívott léviták együtt részesültek az
áldozat elkészített húsából. Egyáltalán nem éheztek!
Szoktuk mondani: „Vigyázz, mit kérsz, vagy miért imádkozol:
lehet, hogy megkapod!” Mit jelent ez, és mit tanulhatunk belőle?
A VEZETŐKRE HÁRULÓ NYOMÁS |
Október 26 |
Hétfő |
Amikor
Izráel olyan hamar visszatért a bálványimádáshoz és az aranyborjú előtt hajlongott,
Mózes könyörgött Istennek, hogy bocsásson meg nekik, „ha pedig nem – mondta
– törölj ki engem a te könyvedből, amelyet írtál” (2Móz 32:32).
Később
azonban mit tett Mózes, amikor látta, hogyan sír a nép, ki-ki saját sátra előtt,
így kiáltozva: „Kicsoda ád nékünk húst ennünk” (4Móz 11:4)? Miért volt indokolatlan a viselkedése? Hol látjuk
kiütközni e nagyszerű vezetõ emberi mivoltát?
10–15. versek
Olvassuk
el 4Móz 11:21-23 verseit! Hogy nyilvánult meg ismét
Mózes emberi természete?
Mózes
elkövetett hibákat, és alkalmanként a bizalma is megingott, pedig az Úr igyekezett
enyhíteni a számára túl nehéznek tűnő terhein azáltal, hogy kijelölt 70 vént,
akik munkájában segítették (16–17. versek). A 70 férfi valami hasonlót
tapasztalt ahhoz, amit Krisztus tanítványai éltek át pünkösdkor, amikor a Lélek
leszállt rájuk – csak a vének „prófétáltak”. Így részesítette őket tisztességben
az Úr az egész nép előtt.
„Ezen
emberek kiválasztására sosem lett volna szükség, ha Mózes megélt hite megfelelt
volna azoknak a bizonyítékoknak, amelyek támogatásával tanúbizonyságot tett
Isten hatalmáról és jóságáról. Mózes azonban annyira felnagyította saját
terheit és szolgálatait, hogy majdnem szem elől tévesztette azt a tényt, hogy ő
csak eszköz, amellyel Isten munkálkodik. Nem volt megbocsátható a legkisebb mértékben
sem, hogy ezt megengedte magának, mert éppen a zúgolódás lelkülete volt Izráel
átka” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent
Kiadó. 341. old.)
Olvassuk el gondosan 4Móz 11:20
versét! Az Ige ezt írja Izráel népéről: „megvetettétek az Urat, aki közöttetek van”. Az Úr megvetése nem nyílt hitehagyást,
vagy Isten létének tagadását jelentette, és nem is azt, hogy valakinek a nevét
kihúzzák a gyülekezeti névsorból. Mi a tanulság ebből az esetből, hogy
mennyire könnyen becsaphatjuk magunkat, ha azt hisszük, jó a kapcsolatunk
Istennel?
CSALÁDI VISZÁLY |
Október 27 |
Kedd |
Mózes
felesége, Cippóra a két fiával együtt apjánál, Midián papjánál maradt az
egyiptomi csapások ideje alatt. Miután Izráel letelepedett a Sínai-hegynél,
Jetró elvitte Cippórát és a gyermekeket Mózeshez. Cippóra észrevette, mennyire
kimerültnek látszik Mózes, és ezt apjának is megemlítette. Jetró alaposan
megfigyelte Mózes vezetési módszerét, és egy szervezeti változtatást javasolt:
nevezzen ki Mózes elöljárókat az ezres, százas, ötvenes és tízes csoportok
élére. Továbbá azt is tanácsolta, engedje meg nekik, hogy kisebb jelentőségő
ügyekben ítélkezzenek. A nagyobb horderejő ügyeket pedig Mózes terjessze Isten
elé. Ő ezt elfogadta, így a kiválasztott férfiak „ítélik vala a népet minden
időben” (2Móz 18:13-26). Később azonban ez irigységet
és féltékenységet szült Mirjám és Áron szívében.
Olvassuk
el 4Mózes 12. fejezetét! Milyen torz jellemvonások ütköztek ki Mirjámban és
Áronban? Bűnük milyennek tűnik, szemben Mózes magatartásával és jellemével? E
szomorú történet alapján vajon hogyan tekint Isten az ilyen elítélendő
viselkedésre?
_____________________________________________________________
4Móz
12:1 versében az eredeti héber szövegben a „szólának”
ige egyes számban és nőnemben szerepel, ami azt jelzi, hogy Mirjám volt az,
aki az 1. vers után következő vádakat felhozta. Mirjám féltékenységből azzal
vádolta Cippórát, hogy ő vette rá Mózest a Jetró által javasolt bírák
kinevezésére. Majd kúsitának is nevezte, talán sötét bőre miatt, holott Cippóra
valójában midianita volt, Ábrahámnak Ketúrától született fia, Midián
leszármazottja. A midianiták is az egy igaz Istent imádták. A kúsita gúnyos
elnevezés onnan is eredhetett, hogy a Sínai-hegytől, valamint az arábiai
Akabai-öböltől keletre elterülő területen több kúsita törzs is élt a
midianiták között. Ezért mindkét névvel illethették, mint ahogy ma egy német
származású, de már az Egyesült Államokban született embert is nevezhetünk
németnek, de amerikainak is. Valószínűbb azonban, hogy Mirjám gúnyosan
használta ezt a kifejezést.
Mirjám és Áron komolyan hitt Istenben, és mindketten hatalmas
csodáknak lehettek tanúi, mégis nagyon csúnya viselkedésnek engedtek te-ret.
Vizsgáljuk meg saját szívünket! Milyen helytelen magatartásformától kell
megszabadulnunk, mielőtt azok lelki romlásunkat okoznák?
AZ ÍGÉRET FÖLDJÉNEK HATÁRÁN |
Október 28 |
Szerda |
Hónap
szerint talán szeptember lehetett, a szőlőültetvényeken lassan beért a termés,
és a fügefák is másodszor teremtek. Az izraeliták vándorlása mindössze 11
napig tartott, és már el is értek Kádés-Barneába, ami Kánaán déli határánál
feküdt. Csak elképzelni tudjuk, mekkora öröm és boldogság vett erőt a hatalmas
sokaságon, amint közeledtek dédelgetett álmaik földjéhez!
Olvassuk
el 5Móz 1:19-23 verseit! Milyen hibát követtek el a
történet szereplői?
Miután
átolvastuk 4Mózes 13. fejezetét, válaszoljunk az alábbi kérdésekre: Az Úr
ugyan megengedte, hogy kémeket küldjenek ki, miért jelentett ez mégis
kompromisszumot? Milyen következményekkel járt ez a lépés?
_____________________________________________________________
Mit
árul el a népről a többség reakciója, noha korábban saját szemükkel látták
Isten hatalmának csodálatos megnyilvánulásait?
_____________________________________________________________
Kétségtelen,
hogy a nép nagyon örült, mihelyst meghallotta, milyen termékeny földön van leendő
otthonuk. Ámulva nézték a hatalmas szőlőfürtöket, amelyeket két férfinek
kellett cipelni. Valóban nagyszerű az a föld, még legmerészebb álmaikat is túlszárnyalja!
Ám
mint ahogy az lenni szokott a bűnös földön, problémák mindig akadnak – még
akkor is, ha Isten vezet. Természetesen az Úr tudta, hogy ott élnek a pogány
népek. A héberek nem gondolták, hogy képes megoldani ezt a helyzetet? Hiszen
emlékezzünk csak, mit tett az egyiptomiakkal!
Mégis,
Isten hatalmáról és ígéreteiről elfeledkezve, csak az előttük tornyosuló
akadályokat látták. Káleb és Józsué kérlelésének ellenére a másik tíz kém elkeserítő
híreket zúdított az izraelitákra.
Hogyan tanulhatnánk meg bízni Istenben akkor is, amikor
látszólag legyőzhetetlen akadályok keresztezik utunkat? Ma milyen döntéseket
hozhatunk annak érdekében, hogy szembe tudjunk nézni a holnappal?
VISSZA EGYIPTOMBA |
Október 29 |
Csütörtök |
Olvassuk
el 4Mózes 14. fejezetét! Mi ennek a történetnek a legsúlyosabb és legfontosabb
lelki tanulsága számunkra? Milyen vonatkozásban mondhatjuk, hogy sokszor mi is
ugyanúgy teszünk, mint az ószövetségi nép?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az
izraeliták számtalan szörnyű bűne közül talán az volt a legmegdöbbentőbb, hogy
vezetőt akartak választani, aki visszaviszi őket Egyiptomba (3-4. versek). Ha
belegondolunk, hogy Egyiptom a bőn, a halál szolgaságának és az Istentől való elidegenedésnek
a jelképe, akkor egy ilyen csodálatos szabadulás után nem találni mentséget
tetteikre.
„A hűtlen kémek nagy hangon vettek részt Káleb és Józsué
bevádolásában. A nép pedig azt kezdte el kiáltozni, hogy kövezzék meg őket. A
megkergült tömeg kődarabokat ragadott, hogy megölje e hőséges embereket. Az őrültségre
jellemző ordítozással rohantak előre. Hirtelen a kövek kihullottak
kezükbõl, és mélységes csend ereszkedett rájuk. Remegni kezdtek a félelemtől.
Isten közbelépett, hogy megakadályozza gyilkos szándékuk megvalósítását. Isten
jelenlétének dicsősége lángoló fényként világította meg a sátrat… senki sem
merte folytatni ellenállását” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó. 353. old.).
Mi
mutatja Isten hosszútűrését és kegyelmét, amit még ezekkel
az emberekkel szemben is kinyilvánított, akik ilyen nyíltan fellázadtak ellene?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Figyeljük
meg, mit tettek, miután az Úr büntetését megkapták! Bizonyos értelemben
elutasították az Úr segítségét, és a maguk erejéből próbáltak cselekedni, ami
persze tragédiához vezetett. Ha egyszerűen bíztak volna Istenben, aki oly sokat
tett értük addig is, akkor elkerülhették volna a bajt. Sajnos, mint ahogy az
minden bűn esetében igaz, sok ártatlan is szenvedett mások vétkéért, akiknek
pedig semmi közük nem volt a lázadáshoz.
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 30 |
Péntek |
Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. „A Sínaitól Kádesig” című fejezete, 334–348. old. és „A tizenkét kém” című fejezete, 349–358. old.
„Ezek
az emberek rossz útra tértek, konokul szembehelyezkedtek Kálebbel, Józsuéval és
Mózessel, sőt magával Istennel is. Minden lépéssel, amit megtettek, csak még
elszántabbak lettek. Elhatározták, hogy kedvét szegik mindazoknak, akik
birtokukba akarják venni Kánaánt, és ennek megvalósítása érdekében fáradoznak.
Eltorzították az igazságot, hogy fenntarthassák káros befolyásukat. ’Olyan
föld az’ – mondták – ’amely megemészti lakóit’. Ez nemcsak rosszindulatú
beszámoló, hanem hazugság is volt. Ez a hazugság önmagával is összeegyeztethetetlen,
önmagának is ellentmondó volt. A kémek azt jelentették erről az országról, hogy
termékeny, virágzó ország, és a lakói óriás termetű emberek. Mindez lehetetlen
lett volna, ha az ország éghajlata egészségtelen. Amikor az emberek
hitetlenségre adják szívüket, akkor Sátán uralma alá helyezik magukat, és senki
sem tudhatja, milyen messzire vezeti majd el őket” (i. m. 351–352. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Miért oly fontos az Úr iránti
szeretetet és hálát ápolni a szívünkben, bármilyen helyzetbe kerülünk is? Körülményeinktől
függetlenül mindnyájunknak van miért hálát adnunk! Miért fontosabb ezen gondolkodni,
mintsem a bajokon, amelyek mindnyájunkra szakadnak? Miért szükséges a dicséret
és a hála ahhoz, hogy a hitünk erős maradjon?
2. Tapasztaltuk már, milyen ragályos a
bírálgatás és a panaszkodás, és mennyire gyorsan átragad ránk is másokról? Mire
figyelmeztet ez azzal kapcsolatban, hogy mennyire meg kell gondolnunk szavainkat?
3.
Vajon előfordulhat velünk is, akik
Jézus második eljövetelét várjuk, hogy a hosszúnak tűnő várakozás alatt
hasonlóan viselkedünk ahhoz, mint amit a héberek történetében elítélünk?
ÖSSZEFOGLALÁS: Izráel
pusztai vándorlásának egyik legszörnyűbb időszaka volt az a 11 nap, amíg a
Sínai-hegytől eljutottak a Kánaán határán fekvő Kádés-Barneáig. Úgy tiltakoztak
a manna ellen, hogy Mózes már könyörgött Istennek, hagyja őt ott helyben
meghalni. Mirjám és Áron bántó kritikája újabb csapásként érte Mózest. Végül a
kémek ártó szavai hallatán a nép átlépett egy határt, aminek következménye a 40
éves pusztai vándorlás lett.
REMÉNYIK SÁNDOR:
NE ÍTÉLJ
Istenem, add, hogy ne
ítéljek.
Mit tudom én, honnan ered,
Micsoda mélységből a vétek,
Az enyém és a másoké,
Az egyesé, a népeké.
Istenem, add, hogy ne ítéljek.
Istenem, add, hogy ne
bíráljak:
Erényt, hibát és tévedést
Egy óriás összhangnak lássak -
A dolgok olyan bonyolultak,
És végül mégis mindenek
Elhalkulnak és kisimulnak
És lábaidhoz együtt hullnak.
Mi olyan együgyűn ítélünk
S a dolgok olyan bonyolultak.
Istenem,
add, hogy minél halkabb legyek -
Versben, s mindennapi beszédben
Csak a szükségeset beszéljem.
De akkor szómban súly legyen s erő,
S mégis egyre inkább simogatás:
Ezer kardos szónál többet tevő.
S végül ne legyek más, mint egy szelíd igen vagy nem,
De egyre inkább csak igen.
Mindenre ámen és igen.
Szelíd lepke, mely a szívek kelyhére ül.
Ámen. Igen. És a gonosztól van
Minden azonfelül.