2. tanulmány − 2009
Október 3 - 9.A nép felkészítése
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 5–6; Ezékiel 33:15;
Lukács 19:8-9; Apostolok cselekedetei 17:28; 1Korinthus 6:19-20
„Szeretett
barátom, kívánom, hogy mindenben jól legyen dolgod, és légy egészséges, amint
jó dolga van a lelkednek” (3Jn 2).
Aki
nem volt még menekült, nem igazán tud azonosulni Izráel népének helyzetével.
Természetesen a mai menekültektől eltérően Izráel népe el akarta hagyni Egyiptomot,
és nem úgy űzték el onnan őket. Ennek ellenére igen nagy feszültséget
jelentett számukra otthagyni az egyetlen országot, amit ismertek, és vándorolni
a kopár pusztaságban.
Ebben
az összefüggésben jobban megérthetjük a népnek adott szabályok és rendelkezések
jó részét, hiszen ezek segítettek nekik életben maradni a pusztában. Bár
néhány jelenség (mint például a mannahullás) megszűnt, miután beléptek az
Ígéret Földjére, sok rendelkezés továbbra is érvényben maradt; ugyanis olyan
alapelveket fogalmaztak meg, amelyeket követve az emberek nagy áldásban
részesülhettek a bűnnel és bálványimádással teli világban.
Ezen
a héten áttekintünk néhány olyan rendelkezést, amelyet az Úr adott népének
egykor. Ide tartozik a betegségek és a házastársi hűtlenség (vagy az attól
való félelem) kezelése, valamint azoknak a személyes összeütközéseknek az
elrendezése, amelyek elkerülhetetlenül kialakulnak akkor, ha több ember él
együtt.
A BETEGSÉGEK MEGFÉKEZÉSE |
Október 4 |
Vasárnap |
Képzeljük
el a jelenetet, amint Izráel a pusztában, a Sínai-hegy lábánál táborozik!
Nomádok ezrei nyájaikkal együtt, sok kilométernyire a civilizáció bármi formájától.
Milyen orvosi ellátás állt rendelkezésükre? Semmilyen. Persze gondolva arra,
hogy miféle gyógymódokat alkalmaztak akkoriban, talán így jobb is volt nekik!
Ettől függetlenül, ilyen környezetben rendkívül gyorsan terjedhettek a
járványok.
4Móz
5:1-4 versei szerint melyek voltak azok a csoportok,
akiket a táboron kívül kellett helyezni az Úr Mózesnek adott parancsa alapján?
Úgy
tűnik, bárkit leprásnak minősítettek, aki valamilyen komoly bőrbetegséget
kapott. Aki valóban leprás volt (amit ma Hansen-kórnak neveznek), szintén ebbe
a csoportba tartozott. Mindenféle ragályos bőrbetegséget veszélyesnek ítéltek a
közösségre nézve. A sivatagi hőségben a vérzés, a folyás, vagy az oszlásnak
indult holttest érintése szintén a betegségek járványos mértékű terjedését idézhette
elő az egész táborban. Ezért úgy a férfi, mint a nő betegeket
egészen addig kirekesztették a táborból, amíg, ha lehetséges volt, egészségük
helyre nem állt. Az Úr nem gyűlöletből, hanem a nép egészsége érdekében
rendelte el azoknak az elkülönítését egy táboron kívüli területre, egyfajta
karanténba, akiknek megrendült az egészségi állapota. Még a mai, modern időkben
is speciális kórházi szobákat alakítanak ki a fertőző betegségben szenvedők
számára.
Ha
a teológiai oldalát nézzük, miért különítették el a tábortól ezeket
a beteg embereket (4Móz 5:3, utolsó rész)? Milyen lelki üzenetet érthetünk meg
ebből saját életünkre vonatkozóan?
Figyeljük
meg ezt az egész történetet lelki oldalról: a szennyeződés, a bűn és a bűnnek
az emberre gyakorolt hatása szempontjából! Van-e hívő, aki ne tapasztalta
volna már annak valóságát, hogy a bűn elszakít Isten közelségének érzésétől?! Ki ne érezte volna már az Istentől való lelki
eltávolodást, ami abból fakad, hogy tisztátalannak számítunk Isten előtt?
Mi lehet az, amit ha megnézünk, olvasunk, eszünk,
cselekszünk, vagy amire akár csak gondolunk, lelki értelemben kirekeszt minket
a táborból? Ami pedig még ennél is fontosabb: mi az egyetlen megoldás erre a
problémára? 1Jn 1:8-9
KÖZÖSSÉGI KONTROLL |
Október 5 |
Hétfő |
Nehezen
tudjuk ma felmérni, micsoda hihetetlen problémákat váltott ki sok ezer ember
együttélése, akik csordáikkal és nyájaikkal együtt vándoroltak. Azután megérkeztek
a Sínai-hegy előtti pusztába. A fizikai betegségben szenvedőket a nép egészsége
érdekében a táboron kívül rekesztették. Ugyanakkor egy másik problémát is
kezelni kellett. Bár Isten arra tanította népét, hogy szeressék egymást (3Móz
19:18), ezt nem mindig könnyű megvalósítani – tudjuk
mindnyájan, akik közösségben élünk. Még a legbékésebb időszakban is bármikor
támadhatnak konfliktusok.
Amikor
egy izraelita vétkezett valaki ellen a táborban, valójában ki ellen vétett?
4Móz 5:6 vö. Zsolt 51:5-6! Hogyan értelmezzük ezt a gondolatot?
_____________________________________________________________
Ha
embertársamnak ártok, Isten ellen vétkezem. Bizonyos szempontból nem nehéz ezt
megérteni. Mindnyájan Isten tulajdonai vagyunk, övéi a teremtés és a megváltás
jogán (1Kor 6:19-20; ApCsel 17:28). Ha valaki behatolna
az ingatlanunk területére, és kárt tenne benne, azzal nemcsak az ingatlannak
ártana, hanem a tulajdonosnak, nekünk is. Ugyanez igaz arra az esetre is, ha
valaki ellen vétkezünk: akkor annak is ártunk, aki teremtette és a kereszten
saját vérével vásárolta vissza. Nem csoda hát, hogy a Biblia így fejezi ki ezt
a gondolatot: ha mások ellen vétkezünk, magát Istent bántjuk meg.
Mit
kellett tennie a bűnösnek? 4Móz 5:6-8; lásd még Ez
33:15; Lk 19:8-9!
_____________________________________________________________
Bár
a mások ellen elkövetett bűn jóvátétele ma is alkalmazandó, hogyan tehetjük
jóvá az Isten elleni vétséget, hiszen neki is ártottunk? Sehogyan! Semmit nem
tehetünk, amivel Isten szemében igaznak tüntethetnénk fel magunkat. Jézus
pontosan azért jött el, hogy helyreállítsa a kapcsolatunkat Istennel, de nem
olyasmivel, amit mi tehetünk meg, hanem egyedül azzal, amit Ő tett meg értünk
(Kol 1:20).
Szem előtt tartva mindazt, amit Jézus tett az Atyával való
megbékéltetésünkért, nekünk mit kell tennünk megromlott kapcsolataink helyreállítása
érdekében?
HŰTLENSÉG A HÁZASSÁGBAN |
Október 6 |
Kedd |
A
Teremtő az Édenben alapította meg a házasság intézményét azáltal, hogy férfivá
és nővé teremtette az embert, és megáldotta kapcsolatukat (1Móz 1:26-28; 2:21-24). A házasságot a Tízparancsolat két
rendelkezése védte: a hetedik és a tizedik. A teokrácia rendszerében a hűtlenséget
mindkét fél halálával büntették (3Móz 20:10).
Olvassuk
el 4Móz 5:11-31 verseit! Hogyan kell ezt ma
értelmeznünk?
_____________________________________________________________
Ebben
az eljárásban, amelyben egyértelműen volt egy természetfeletti elem, az ital
állt a figyelem középpontjában. A víz szent volt, mint ahogy a föld is, ahonnan
a pap egy csipetnyi port vett fel. A szent víz és a por elegyétől azonban nem
lesz keserű a víz, ez a kifejezés az eljárás szentségét hangsúlyozza. A leírt
ítéleteknek/átkoknak a vízbe való belemosása azt szimbolizálta, hogy a víz
válhat keserűvé. „Minden attól függött, hogy az asszony szent (bűntelen)
volt-e, vagy szentségtelen (vagyis bűnös). Ha a szent találkozott a
szentségtelennel, elkerülhetetlen volt az ítélet. Ha a szent találkozott a bűntelennel,
megmaradt az összhang” (Raymond Brown: The Message of Numbers. Liecester,
Anglia, 2002, InterVarsity Press. 46. old.).
Ez
a számunkra felettébb különös eljárás távolról sem volt mágia, hanem egyfajta
szemléltetés, amit azok is könnyen megérthettek, akik nemrégiben még rabszolgák
voltak. Nem a víznek volt különleges hatása, hanem az Úr olvasott az asszony szívében,
és Ő büntette meg, vagy mentette fel.
Miként
jelentett ez az eljárás védelmet az asszonynak, aki könnyen válhatott volna
férje alaptalan féltékenysége áldozatául?
_____________________________________________________________
Még
ha különösnek tűnik is számunkra, az üzenet lényege az, hogy milyen fontos a
házassági fogadalom Isten szemében. Csak Ő tudja, mennyi fájdalmat, szenvedést
és kárt okoz az egyik vagy a másik fél által elkövetett házastársi hűtlenség! Milyen
tragédia, hogy sok társadalomban nem tekintik szentebbnek a házassági fogadalmat,
mondjuk, egy hivatalos kézfogásnál!
Mit tehetünk, milyen döntéseket hozhatunk annak érdekében,
hogy szívünk tiszta legyen?
AZ ÚRNAK SZENTELT ÁTLAGEMBEREK |
Október 7 |
Szerda |
Istennek
az volt a célja, hogy Izráelt teljes mértékben magáénak tudhassa; hogy „papok
birodalma és szent nép” (2Móz 19:6) legyen, és így
tehessenek majd bizonyságot közeli és távoli nemzeteknek egyaránt az élő Istenről,
mindenek Teremtőjéről. Mindazonáltal a Sínai-hegynél az Úr különleges
feladattal bízta meg a papokat és a lévitákat, mégpedig, hogy szolgáljanak neki
a szent sátorhoz kapcsolódó szertartások és ünnepek körüli teendőkben.
Milyen
fogadalmat tehetett egy közember (akár nő, akár férfi) az Úrnak, ha élete egy
szakaszát neki akarta szentelni (4Móz 6:1-21)? Milyen
tanulságokat vonhatunk le ebből arra vonatkozóan, hogyan mélyíthetjük el lelki
életünket és az Úr iránti elkötelezettségünket?
_____________________________________________________________
A
nazireus azt jelentette: „az odaszentelt”, aki elhatározta, hogy egy bizonyos
időre az Úrnak szenteli magát. A szülők eldönthették, hogy gyermeküket
nazireusi életre ajánlják-e fel. Például Sámson édesanyja az angyal utasítására
szentelte a fiát az Úrnak, azzal a szándékkal, hogy ő kezdi majd el megszabadítani
Izráelt a filiszteusok kezéből (Bír 13:2-5; 16:17).
Hasonlóképpen cselekedett Zakariás is, aki Gábriel angyal utasítására nevelte
nazireusnak a fiát, Keresztelõ Jánost (Lk 1:15).
Anna szintén megfogadta, hogy Sámuel egész életében nazireus lesz (1Sám 1:10-11).
Érdekes
a szőlő, illetve szőlőlé fogyasztására vonatkozó utasítás is: a szőlőskert és
annak termése – a szőlőlé, a bor, a szőlőfürtök – az ókori ember számára a megművelt
termőföld és birtok jelképe volt. Azzal, hogy nem fogyasztották a szőlő
termését, a nazireusok egyértelműen kifejezték hitüket, miszerint egy jobb
ország felé tartanak. Míg a szőlő a letelepedett élet jelképe volt, addig a
nazireusok életmódjukkal arra utaltak, hogy „jobb után vágyódnak, tudniillik
mennyei után; azért nem szégyenli őket az Isten, hogy Istenüknek neveztessék,
mert készített nékik várost” (Zsid 11:16).
Adventistaként milyen vonatkozásban mondhatjuk el, hogy egy jobb
ország után vágyódunk, függetlenül attól, hol élünk most? Milyen határozott
módszerekkel kerülhetjük el azt, hogy szem elől tévesszük végső célunkat, mert
olyannyira lekötnek bennünket saját szőlőink?
AZ ÁRONI ÁLDÁS |
Október 8 |
Csütörtök |
„Áldjon
meg tégedet az Úr, és őrizzen meg tégedet. Világosítsa meg az Úr az ő orcáját
terajtad, és könyörüljön terajtad. Fordítsa az Úr az ő orcáját tereád, és adjon
békességet néked” (4Móz 6:24-26).
Miután
gondosan átolvastuk a fenti áldást, válaszoljunk a következő kérdésekre: Milyen
utalást találunk ebben Isten természetére vonatkozóan? Mt 28:19
_____________________________________________________________
Hogyan
mutatja be ez az imádság azt, hogy Izráel teljes mértékben Istentől függ? Jn
15:5
_____________________________________________________________
Milyen
jelentőséggel bír az a tény, hogy a papoknak kellett elmondani ezt az imát a
népért? Zsid 7:25
_____________________________________________________________
Több
érdekesség is rejlik ebben az imában. Például minden sora Isten személyes,
szövetségi nevével kezdődik (Jahve, az Úr). Továbbá egyes szám első személyben
szólítja meg a közösséget, vagyis mindenkihez külön-külön, egyénileg szól. Mindenkinek
tudnia kellett, hogy kifejezetten számára mit jelent ez az áldás. Vagyis
tekintet nélkül arra, hogy Izráel népe egy közösség volt, mindenkinek
egyénileg kellett kapcsolatban állnia az Úrral. Izráelnek ekkor még nem volt
Szentírása. Az Úr áldásait cselekedeteiből láthatták: megszabadította őket a rabszolgaságból,
átkeltek a Vörös-tengeren, gondoskodott ételükről-italukról. Megtartó hatalmát
láthatták a szent sátorban megnyilvánuló dicsőségben,
mint ahogy abban is, hogy a szertartások során felajánlott égőáldozatok, a
tömjén és a hétágú gyertyatartó éjjel-nappal égtek.
Világos
bizonyíték ez arra, hogy az ótestamentumi vallás is teljes egészében a
kegyelemről szólt (Gal 3:7-14; Zsid 4:1-2). A harmadik
sor arról biztosítja a hívőt, hogy Isten mosolyogva, és békével tekint
rá (lásd Mt 11:28-30).
Miként tapasztaltuk már a fenti áldásokat saját életünkben?
Milyen dolgokat teszünk, amelyek megnehezítik ezeknek
az áldásoknak a valóra válását? Milyen változtatásokat kell véghezvinnünk, még
ha fájdalmas is?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 9 |
Péntek |
„Minden
reggel első dolgotok legyen magatokat Istennek felajánlani. Így imádkozzatok:
’Fogadj el Uram, a te tulajdonodnak! Összes tervemet lábaidhoz teszem.
Használj fel ma is szolgálatodra! Maradj velem s
engedd, hogy minden munkámat tebenned végezzem!’ Ez mindennapi kötelességetek
legyen. Minden egyes reggel újból szenteljétek magatokat az Úrnak. Összes
terveteket néki rendeljétek alá, hogy megvalósítsátok
vagy feladjátok, ahogy gondviselése akarja. Így adjátok át, ajánljátok fel
Istennek napról napra életeteket, hogy az mindinkább
átalakuljon és hasonlóvá legyen Krisztus életéhez” (Ellen G. White: Jézushoz
vezető út. 20. kiad. Budapest, 1999, Advent Kiadó. 53. old.).
„A körülmények elszakíthatnak egymástól barátokat. A széles
tenger háborgó hullámai köztük és köztünk csapkodhatnak. De semmilyen körülmény,
semmilyen távolság nem választhat el bennünket a Megváltótól. Bárhol vagyunk, Ő
mellettünk van, hogy támogasson, megőrizzen, védelmezzen és bátorítson.
Krisztus jobban szereti megváltottait, mint az anya gyermekét. Kiváltságunk,
hogy megnyugodjunk szeretetében, és ezt tudjuk mondani: 'Bízni fogok Őbenne,
mert Ő életét adta értem” (Ellen G. White: A nagy orvos lábnyomán. 2. kiad.
Budapest, 2001, Advent Kiadó. 43. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Mindnyájan tudjuk, milyen veszélyes,
ha annyira belemerülünk az evilági dolgokba, hogy közben szem elől veszítjük
valódi otthonunkat. Vajon annyira hatalmába keríthet a menny utáni vágyakozás
is, hogy kibújunk földi kötelességeink teljesítése alól? Ha igen, hogyan?
Hogyan őrizhetjük meg a megfelelő egyensúlyt ebben a kérdésben?
2.
Beszélgessünk a csoportban olyan
esetekről, amikor valaki kárt szenvedett vagy okozott! Hogyan lehetett
megoldani a problémát? Milyen tanulságokat vonhatunk le a történtekből? Hogyan
lehet kezelni a helyrehozhatatlannak, megbocsáthatatlannak tartott helyzeteket?
ÖSSZEFOGLALÁS: Az
Úr azt szeretné, ha népe boldogan, békességben élne. Csak úgy lehetünk
fizikailag és lelkileg is egészségesek, ha szeretettel engedelmeskedünk Teremtőnk
törvényeinek, bensőséges kapcsolatot ápolunk házastársunkkal, jó viszonyban
vagyunk embertársainkkal, és naponta alárendeljük magunkat az Atya akaratának.
Ez nem azt jelenti, hogy életünk mindig könnyű lesz a bűnös földön, de sokkal
jobb, ha az Ő ösvényein járunk.
AZ ELFOGADÁSSAL A BÉKE IS BEKÖSZÖNT
Dönthetünk
úgy, hogy megbékélünk életünk jelenlegi állapotával. Ha folyton többre, jobbra
vágyunk, ahelyett, hogy megelégednénk azzal, amink van, sosem ismerjük meg az
igazi békét.
Hogy
egy kis boldogságban részünk legyen, hogy egy kicsit belekóstolhassunk a
mennyországba itt a földön, el kell fogadnunk az életet, a saját életünket, a
jelenlegi állapotában. Meg kell békélnünk a munkánkkal, a körülöttünk élő
emberekkel és tökéletlenségünkkel. Elégedettek lehetünk férjünkkel, feleségünkkel
akkor is, ha ráébredünk, hogy nem az ideális társsal házasodtunk össze. (Aki
szerintem egyébként sem létezik.) Meg kell békülnünk pénztárcánk vastagságával,
a közösségben elfoglalt helyünkkel, az arcunkkal (amit nem mi magunk választottunk),
az otthonunkkal, a bútorainkkal, a ruháinkkal és életkörülményeinkkel – akkor
is, ha a szomszédnak mindenből sokkal jobb és szebb van. Fogadjuk el az
életet! Csak egy bőrünk van. (Most) nem születhetünk újjá egy másikban.
– Phil Bosmans