4. tanulmány − 2009
Július 18 - 24.A világosságban járni - megtartani a parancsolatokat
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 3Mózes 19:18; Lukács 14:26; János 3:20; 13; 1Timótheus 2:4; 2Péter
3:18; 1János 2:3-11
„És
arról tudjuk meg, hogy megismertük õt, ha az ő parancsolatait megtartjuk”
(1Jn 2:3).
Egy
házaspár tanácsért fordult egy lelkészhez. Mi okozott gondot nekik? A férfinak
házasságon kívüli viszonya volt, ráadásul nem is egy, hanem bizonyíthatóan
több. A férj igyekezett elsimítani az ügyet, és azt mondta a feleségének: még
ha sok nővel volt is dolga, az nem jelenti, hogy őt nem szereti. Sőt, bárki
másnál jobban szereti.
Amint
ez várható volt, szavai nemhogy enyhítették volna a problémát, inkább
súlyosbították. Miért? Mert ha szeretünk valakit, azt a tetteinkkel,
cselekedeteinkkel is kimutatjuk, nemcsak azzal, amit mondunk.
Ezen
a héten azt tanulmányozzuk, hogy János szavai szerint mit jelent ismerni és
szeretni Istent. Bárki állíthatja, hogy szereti az Urat. A kérdés azonban az,
hogyan mutatjuk ki szeretetünket?
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN:
Mit jelent ismerni Istent, szemben azzal, hogy csak tudunk róla? Milyen
szerepet játszik az Isten parancsolatai iránti engedelmességünk Istennel való
kapcsolatunkban? János mit mond Jézusról, mint követendõ példaképről?
Milyen „új parancsolatot” olvasunk, és miért új?
Mit tudunk meg? (1jános 2:3-5) |
Július 19 |
Vasárnap |
A
fenti igeszakaszban kétszer fordul elő az „erről tudjuk meg” kifejezés.
Mi az, amit János szerint a keresztények megtudnak?
Először
azt, hogy megismerték Istent (3. vers), másodszor pedig, „hogy őbenne” vannak
(5. vers). Ha figyelembe vesszük, hogy örök életünk vagy örök halálunk a tét
(lásd Jn 5:29) –, akkor ezek fontos tudnivalók, ugye?
Ugyanakkor
ügyelnünk kell arra, nehogy a tudást tekintsük a megváltás eszközének. Ami azt
illeti, János éppen az effajta eretnekséggel foglalkozik, vagyis azzal az
elképzeléssel, amely szerint az ismeret a megváltás egyedüli útja.
A
tudás/ismeret (gnosis) kulcsfontosságú fogalom volt az ókori vallásban,
így a Krisztus utáni első évszázadok keresztényeinek hitvilágában is. A II.
századra feltehetően már teljesen kialakult a gnoszticizmus eretnek tanítása a
keresztények körében. A gnoszticizmus nem foglalkozott az erkölcsi
magatartással. A hangsúlyt a misztikus tapasztalatra fektette, valamint az Istenről
és az emberi természetről alkotott képzeletdús mítoszokra. E tan követőinek
hite szerint a megváltást a titkos ismeretek biztosították, és nem az Úrral
való hitkapcsolat.
Mit
árulnak el az alábbi igék arról, hogyan használja az Újszövetség a tudás/ismeret
fogalmát? Mt 13:11; Lk 1:34; Jn 17:3; Róm 3:20; 1Kor
8:1; 1Tim 2:4; 2Pt 3:18; 1Jn 4:8
Az
Újszövetségben a megismerésnek/tudásnak van egy elméleti, teológiai jelentése;
ugyanakkor a Szentírás a kapcsolatteremtésre is ezt a fogalmat használja. Ismerni
Istent annyi, mint bensőséges, közvetlen kapcsolatban lenni vele. Az engedelmesség,
a szeretet, a bűntől való tartózkodás mind egy ilyen kapcsolat meglétére utal.
A tudás/ismeret elméleti és tapasztalati oldalának
együtt kell járnia.
Noha
János gyakran használja a (meg)tudni/(meg)ismerni igét,
a tudás/ismeret főnév használatát kerüli. Talán azért mellőzi az inkább
szakkifejezésnek tűnő szót, hogy elkerülje a gnoszticizmussal való keveredést.
Ismerjük az Urat, vagy
csak tudunk róla? Mi az alapvető különbség a kettő között? Ami pedig még
fontosabb: az utóbbi esetben (ha csak tudunk róla) hogyan változtathatunk
ezen? Miért fontos, hogy ezt megtegyük?
a parancsolatok megtartása (1jános 2:3-5) |
Július 20 |
Hétfő |
Bárki
állíthatja, hogy ismeri Istent. Ami azt illeti, sokan tették ezt János napjaiban,
mint ahogy ma is. Pusztán a szavaknak azonban nincsen nagy súlya.
János
szerint mi adja a külső bizonyítékát annak, hogy valaki ismeri Istent? Még mit
fűz hozzá e témához: Jn 14:15, 21; Jn 15:10; 1Jn 3:22,
24; 5:3; Jel 12:17; 14:12? Hogyan kapcsolódnak egymáshoz ezek az igeversek?
Milyen tekintetben erősítik meg az adventistákat a törvénnyel kapcsolatos
állásfoglalásban?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
parancsolatok betartása igen fontos Jézus és János számára is. E kifejezés
gyakran szerepel János írásaiban. A parancsolatok
megtartása jelzi, hogy ismerjük és szeretjük Istent/Jézust. A szeretet és az
engedelmesség itt egybekapcsolódik. Az őt személyes névmás egyaránt
utalhat az Atya Istenre és Jézusra; egy kicsit talán kettős értelmű, de
szándékosan az. 1Jn 2:4 verse ugyanezt az igazságot
mondja ki, csak negatív megfogalmazásban. Talán azokra a hamis állításokra
utal, amelyek szerint az ember megismerheti Istent úgy is, hogy semmibe veszi
parancsolatait. János igen erős hangnemben támadja ezt az elképzelést, és
hazugnak nevezi azokat, akik ezt tanítják.
Hogyan
mutatja istenismeretünket a parancsolatok betartása? Mit árul el ismeretünk valóságáról?
Hogyan viszonyul e két dolog egymáshoz?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az
istenismeret, amiről a Biblia beszél, nem csupán tényfelismerés. Olyan ismeretről
van szó, amely egy szeretetkapcsolat alapját képezi. Nem tudjuk igazán
szeretni azt, akit nem ismerünk. Ha pedig szeretünk valakit, akkor csak
egyféleképpen tudunk cselekedni. Aki igazán szereti a feleségét, nem fogja
megcsalni. Naphosszat is bizonygathatja a szeretetét, de ha tettei nem támasztják
azt alá, az illető, János szavával élve, „hazug.”
Miért képezi
elválaszthatatlan részét istenismeretünknek az engedelmességünk – a tetteink?
Milyen más hasonlat segíthet ezt megérteni?
mit tenne jézus? (1jános 2:6-8) |
Július 21 |
Kedd |
Nemrégiben
az angol nyelvterületen divat volt a keresztény fiatalok között egy karkötő
viselete, amelyen a WWJD kezdőbetűk álltak, az angol „What Would Jesus Do?”
(Mit tenne Jézus?) rövidítése. Noha sokan gyerekesnek vélték, a mögötte meghúzódó
ötlet jó. Úgy képzelték, egy nehéz helyzetben arra kell gondolnunk, mit tenne
most Jézus, és nekünk is hasonlóképpen kell cselekednünk.
Ez
szorosan kapcsolódik János szavaihoz. Az igeszakasz első része azt hangsúlyozta,
hogy világosságban járni és ismerni Istent annyi, mint engedelmesnek lenni. Az
igeszakasz második része pedig felszólítja azokat a keresztényeket, akik az Úrban
akarnak maradni és a világosságban járni, hogy életvitelükben kövessék Krisztus
példáját. Hogyan tehetik ezt? Ki kell deríteniük, hogyan élt Jézus, és a
magatartásukat naponta össze kell vetniük vele.
Más
szóval: mit tenne Jézus?
Tekintsük
át az evangéliumokat! Melyek a kedvenc történeteink Jézusról? Melyek mutatják
be leginkább Jézus személyiségét úgy, ahogy a legjobban hat ránk? Mennyire
hasonlítunk hozzá?
Jézus
halála és feltámadása az evangéliumok csúcspontja, de elegendő adatot találunk
bennük Jézus tanításairól és életéről is ahhoz, hogy megértsük, ideális esetben
hogyan kellene az embernek élni.
Ezt
azért fontos észben tartani, mert sokan csak Megváltóként, helyettesítőként
akarnak Jézusra gondolni, nem pedig úgy, mint Urukra és példaképükre. János
egyaránt elfogadta Jézust Megváltójának és példaképének. 1Jn 1:7 verse említést tesz Krisztus megtisztító véréről, amely
a helyettünk elszenvedett kereszthalálára utal. 1Jn 2:2
verse szerint bűneinkért Ő az engesztelő áldozat. Jézus valóban a helyettesünk
lett. E heti tanulmányunkban azonban egy másik oldala, példaadó élete kerül előtérbe.
Kövessük Őt!
Legtöbbünknek,
függetlenül attól, hogy kik vagyunk, ilyen vagy olyan nehézségekkel kell
szembenézni az életünk során. Gondoljunk most a legnagyobb gondunkra, a
legnagyobb küzdelmünkre! Majd kérdezzük meg, „mit tenne Jézus?” Amikor
megfogalmaztuk a legjobbnak tűnő választ, tegyük fel magunknak a kérdést: „Mi
gátol abban, hogy ugyanígy cselekedjünk?”
az új parancsolat (1jános 2:7-8) |
Július 22 |
Szerda |
Miután
hangsúlyozta a parancsolatok megtartásának fontosságát (1Jn 2:3-4),
János a 7. és a 8. versben bevezeti az „új parancsolat” fogalmát. Mi ez
az „új parancsolat”? A választ Jn 13:34
versében találjuk, ahol szintén szerepel ez a kifejezés.
Olvassuk
el János evangéliumának 13. fejezetét! A szövegösszefüggés alapján mit
tudhatunk meg az új parancsolatról?
Miután
megmutatta tanítványainak, mit jelent szolgálni, tudniillik leereszkedni és
elvégezni a lábmosás alázatos feladatát, Jézus közölte „új parancsolatát”. Tanítványainak
úgy kell szeretniük egymást, ahogy Ő szerette őket.
Hasonló
a helyzet 1Jn 2:6-8 verseiben. Miután János szól
arról, hogy úgy kell járnunk, amint Ő járt, Jézus rendelkezésére utal, amelyet
evangéliumának 13. fejezetében olvashatunk. Ez a szó szerinti kapocs Jn 13:34-35 versével, amiből megtudhatjuk 1Jn 2:7-8 verseinek
értelmét. János itt a testvéri szeretet parancsolatáról beszél.
Miért
állítja, hogy nem új parancsolatot ír, hanem régit? Azért, mert a felebaráti
szeretet parancsa már az Ószövetségben is megvolt (3Móz 19:18).
János levele megírásakor Jézus „új parancsolata”, amelyet Jn 13:34 verse rögzít, már sok-sok éve érvényben volt.
Bizonyos
értelemben mégis új ez a parancsolat. Amennyiben Jézus életében megvalósult („ő
benne” [6.vers]), érzékelhetően láthatóvá kellett
válnia követőiben is („és ti bennetek” [8. vers]), mivel Jézus
adventjével egy új korszak köszöntött be („a sötétség szűnni kezd, és az
igaz világosság már fénylik” [8. vers]).
Végezetül,
Isten törvényének fogalma összeköti igeszakaszunk első részét (1Jn 2:3-6) a másodikkal (1Jn 2:7-8). A parancsolatokat az egymás
szeretetére való felszólítás foglalja össze. Világosságban járni, úgy, ahogy
Jézus járt, annyit tesz, mint megtartani a parancsolatokat és egymást szeretni.
Mikor „mostuk meg”
utoljára valakinek a lábát – jelképesen szólva? Mit árul el rólunk és másokhoz
való viszonyunkról, ha már hosszú idő telt el azóta? Miért
olyan ritka, hogy az ember valóban „meghaljon énjének”, ami által pedig igazán
szolgálatára lehet másoknak?
szeretni egymást (1jános 2:9-11) |
Július 23 |
Csütörtök |
Foglaljuk
össze, mit tanít János a fenti versekben!
_____________________________________________________________
1Jn
2:5 röviden megemlíti a szeretetet. Nyilvánvaló, hogy
ez az Isten iránti szeretetre utal, amely a parancsolatok
megtartásában mutatkozik meg. Közvetve már érintettük e fogalmat az
igaszakaszunk második részében, az új parancsolattal összefüggésben (6–9.
versek). A bekezdés utolsó szakaszában (9–11. versek) azonban már egyértelműen
jelen van a keresztény társaink iránti szeretet. Ez a rész szintén az „aki
azt mondja” kifejezéssel kezdődik (lásd 4., 6., 9.
verseket).
A
9. vers arról a gyülekezeti tagról szól, aki gyűlöli az atyjafiát, vagyis a
testvérét. Ez az ember sötétségben él. A 10. vers pedig az ellenkező, pozitív
oldalt mutatja be, vagyis azt, aki szereti a testvérét. A 11. versben János visszatér
a testvérgyűlölet kérdésére. Nem elég, hogy az ilyen ember sötétségben jár, de
a sötétség meg is vakította.
János
figyelme elsősorban a keresztény közösségre irányul. Ez nem azt jelenti, hogy a
keresztényekre nem vonatkozna a felebarátaik, sőt ellenségeik szeretete; itt
azonban most nem erről van szó. Jánost más gondolatok foglalkoztatják.
A testvérgyűlölet
nagyon erős kifejezés, amit nem szívesen vonatkoztatunk magunkra és a
viselkedésünkre. Szívesebben mondjuk azt, hogy egyesek felbosszantanak
vagy megsértenek; az Írás azonban sokszor olyan értelemben is
használja a gyűlölet kifejezést, amit napjainkban nemigen társítunk
hozzá. Mit jelent a gyűlölet szó az alábbi versekben, hogyan értsük? Mt
6:24; 24:9-10; Lk 14:26; Jn 3:20
_____________________________________________________________
A
Szentírásban a gyűlölet nemcsak azt takarja, amit ma annak nevezünk, hanem
vonatkozik a személyválogatásra, illetve valakinek a mellőzésére is. Más
szóval, nem csak akkor válik nyilvánvalóvá a bibliai értelemben vett győlölet,
ha valakit mélyen megvet az ember.
Van-e, akit győlölünk,
méghozzá okkal? Ha igen, tegyük fel magunknak a kérdést, hogy „mit tenne
Jézus?”
további tanulmányozásra |
Július 24 |
Péntek |
1Móz
39:7-12; Dán 3:8-18; Jel 13:16; 14:5
A
föld történelmének végén különösen fontos a világosságban járni, ami magába
foglalja a parancsolatok megtartását – Jézushoz hasonlóan élni és szeretetet
gyakorolni. Az emberek vitatják Isten törvényét, ezért az igaz istentisztelet,
illetve a Teremtő iránti engedelmesség kérdése még inkább előtérbe kerül. Az Írásokban
számos példát találunk arra, hogy egyesek hűségesek maradtak a legviszontagságosabb
körülmények között is: József, Dániel barátai, Dániel maga és még sokan mások.
A legfőbb példa azonban Jézus. El kell döntenünk, hogy elfogadjuk vezetését,
bármi legyen is az ára!
„János
kijelenti, hogy Isten iránti szeretetünket úgy mutatjuk ki, ha engedelmeskedünk
parancsolatainak. Nem elegendő, ha az igazságot elméletben elfogadjuk, ha
vallomást teszünk Krisztusba vetett hitünkről, ha hisszük, hogy [Jézus] nem
volt csaló, és hogy a Biblia vallása nem csupán ravaszul kieszelt mese… János
ugyan nem tanította azt, hogy az üdvösséget engedelmesség által kiérdemelhetjük;
viszont az engedelmesség: a hit és a szeretet gyümölcse” (Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 1978, H. N. Adventista Egyház. 386. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
A Tízparancsolat betartása és a többi
ember szeretete nem feltétlenül ugyanaz. Mi a különbség? Melyiket könnyebb
megtenni és miért?
2.
Michael Foucault, francia filozófus
két ismeret között tett különbséget: az egyik megváltoztatja azt, aki az
ismeretre szert tesz, a másik viszont semmi változást nem hoz. Milyen példákat
tudnánk felhozni az ismeret e két típusára? Még fontosabb azonban tisztában
lenni azzal, hogy milyen az istenismeretünk. Ennek az ismeretnek milyen változást
kell hoznia életünkben?
3.
Hogyan kerülhető el az a csapda, hogy
a parancsolatok megtartásával akarjuk elnyerni az üdvösséget, ugyanakkor
azonban kikerüljük annak az elképzelésnek a kelepcéjét is, miszerint úgy is
üdvözülhetünk, ha a törvényt áthágjuk?
4. Hogyan segíthet szombatiskolai csoportunk a gyülekezetnek jobban megérteni, mit jelent igazi szeretetet tanúsítani? Létezik egyáltalán „közösségi szeretet”? Képzeljük el, milyen lenne az ideális, tökéletesen szerető közösség! Gyülekezetünk hogy áll ezen a téren?
FELKÉSZÜLNI A MEGBOCSÁTÁSRA
Nagyrészt
az határozza meg, hogy képesek leszünk-e működő kapcsolatokat kialakítani a
jövőben, hogy érzelmi szempontból el tudjuke engedni a múltat.
A
megbocsátás azt jelenti, elengedjük azt, ami elmúlt; hagyjuk, hogy
megtörténjen, ami eljön; és hagyjuk létezni azt, ami most van.
A
megbocsátás által elengedem a múlt ítéleteit, problémáit, kudarcait, és
véglegesen búcsút mondok nekik. Eltörlöm jövendöléseimet, gyanúimat, rossz előérzeteimet,
és nyitottan várom, mit hoz a következő pillanat. Megerősítem a kettőnk
közötti kapcsolatot…
A
megbocsátás azt jelenti, hajlandó vagyok elfogadni a másikat szeretetünk és
egyenrangú voltunk, gondoskodásunk és összetartozásunk, őszinteségünk alapján,
most és a jövőben.
A megbocsátás azt jelenti, hajlandóak vagyunk elfogadni, amit a jelen hoz, és anélkül várjuk a jövőt, hogy elfojtanánk saját spontán reakciónkat, vagy a másikét. – David Augsburger