13. tanulmány − 2008
Június 20 - 26.A misszió
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Márk 16:15-16;
Lukács 24:46-47; János 14:6; Efézus 4:11-15; 2Péter 2:1-3; Jelenések 14:6-12
„Mindig
készek legyetek megfelelni mindenkinek, aki számot kér tőletek a bennetek levő
reménységről, szelídséggel és félelemmel” (1Pt 3:15).
A
misszió nem ódivatú szó, amihez a trópusokon viselt kalapok
és a világ elszigetelt helyein töltött hatéves ciklusok képe kapcsolódik. A misszió
a keresztény élet egy lényeges eleme. „A misszió
és a misszionárius szavak a latin küldetés és küldött szavakból
származnak… Az angol Biblia általában az apostol főnevet használja,
amely egy görög szóból ered, és szintén küldöttet jelent… János
evangéliuma harminckilencszer említi, hogy Jézust Isten küldte. Így
csak ez a könyv harminckilencszer utal Jézusra, mint misszionáriusra vagy
apostolra” (Jon L. Dybdahl cikke: „Misszionary God – Missionary Church”, Re-Visioning
Adventist Mission in Europe. szerk. Erich W. Baumgartner. Berrien Springs,
Michigan, 1998, Andrews University Press. 8. old.). Krisztus követőiként Jézus
társai vagyunk a misszióban. Ahogyan Őt küldte az Atya a világba, minket is
küld, hogy képviseljük Őt, és hirdessük mindenkinek a hármas angyali üzenetet.
Ám minél tovább vagyunk itt, annál nagyobb a veszély, hogy befelé fordulunk,
azt keresve, mivel tudnánk fenntartani szervezeti egységünket és
intézményeinket, akár annak terhére is, amire elhívattunk: hogy hirdessük a
világnak az Istentől kapott jelenvaló igazság üzenetét.
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN: A
misszió az egyház szíve. Emberek sorsa forog kockán. A misszió nem csupán egy
az egyház programjai közül, hanem létezésének alapja és célja. Minden
keresztényt misszionáriusnak hívott el Isten.
az emberek elvesznek, hacsak... |
Június 21 |
Vasárnap |
A
teológusok korszakokon át vitatkoztak arról, hogy
Isten végül üdvözít-e majd minden embert vagy sem. Van, aki azt mondja: Isten
szeretete nem engedi, hogy bárki is elvesszen. Mások szerint, akik soha nem
hallottak Krisztusról, haláluk után kapnak még egy lehetőséget, hogy higgyenek.
Megint mások különböző elképzelések mellett érvelnek. Ezekkel az a baj, hogy
megpróbálnak mindent megmagyarázni, holott igazság szerint meg kell elégednünk
azzal, amit Isten kinyilatkoztatott. Vannak kérdések, amelyekre nem tudjuk a
választ. Annyi azonban bizonyos, hogy az Úr minden cselekedete igazságos,
szeretete pedig határtalan. Egyértelmű: az embernek szabad akarata van, s így
lehetősége is arra, hogy elvesszen. Végül Isten elválasztja majd az üdvösségre
jutókat azoktól, akikre örök halál vár. Mindaddig azonban hirdetnünk kell az
evangéliumot, amilyen gyorsan csak lehetséges, és annyi embernek, amennyit
csak elérhetünk.
Mit
mondanak a következő versek az evangélium világszéles hirdetésének
fontosságáról?
Jn 14:6 ______________________________________________________
ApCsel 4:12 __________________________________________________
1Jn 5:11-12 __________________________________________________
Jn
3:16 a Biblia egyik legismertebb verse: „Mert úgy szerette Isten e világot,
hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen őbenne,
el ne vesszen, hanem örök élete legyen”. A szöveg Isten szeretetéről
beszél, amelyet azzal fejezett ki, hogy elküldte a Fiát a földre. Örök
életet ígér mindazoknak, akik hisznek benne, míg akik
nem hallgatnak az evangélium hívására és visszautasítják Krisztust, elvesznek.
Nem a miénk a döntés, hogy ki fog elveszni, és ki kap örök életet. Valószínűleg
ér majd minket néhány igazán nagy meglepetés a megmentettek névsorának láttán.
Anélkül, hogy semmibe venné az emberek akaratát, Isten minden lehetőt megtesz,
hogy csökkentse az elveszettek számát. Meglepő módon, bölcsességétől vezérelve
úgy látta jónak, hogy nekünk is szerepet ad ebben a folyamatban.
Mi a mi szerepünk az egyház küldetésében? Mennyire vesszük
komolyan, hogy igyekezzünk eljuttatni másoknak is az evangélium üzenetét? Még
mi többet tehetnénk?
a nagy misszióparancs |
Június 22 |
Hétfő |
A
négy evangéliumban éppúgy megtalálható az evangélium hirdetésére vonatkozó
felszólítás, mint Az apostolok cselekedeteiben. Természetesen hasonlóságot
mutatnak, ám van néhány jelentős különbség is. Ahhoz, hogy teljes képet kapjunk
mindarról, ami a „nagy misszióparancshoz” tartozik, el kell olvasnunk
valamennyi változatot.
Olvassuk
el azokat a szakaszokat, amelyekben a „nagy misszióparancsot” feljegyezték, és
figyeljük meg, hogyan egészítik ki egymást! Mi a jellegzetessége e szakaszok
mindegyikének?
Mt 28:19-20 __________________________________________________
Mk 16:15-16 __________________________________________________
Lk 24:46-47 __________________________________________________
Jn 20:21 _____________________________________________________
ApCsel 1:8 ___________________________________________________
Az
evangéliumot „minden nemzetnek” hirdetnünk kell. A Generál Konferencia
statisztikái szerint a Hetednapi Adventista Egyház ma több mint 200 országban
hirdeti üzenetét. Ez azt jelenti, hogy csak kevés olyan ország van, ahol egyházunk
hivatalosan nincs jelen, közöttük számos nagy államban, mint pl. Észak-Korea,
Szaúd-Arábia, Szíria és Jemen. A többi javarészt kis ország, ahol egymilliónál
kevesebben élnek. Van, akit megkísérthet a gondolat, hogy az Adventista Egyház
már majdnem „befejezte a munkát”. Ez persze nem igaz. Noha hálát kell adnunk
Urunknak, hogy egyházunk gyorsan és folyamatosan növekszik a világ számos részén,
és folyamatosan új területekre lépünk be, a kihívás még mindig óriási. Amikor
az Újszövetség „nemzetekről” beszél, olyan szót használ, amelyet helyesebb
volna „népcsoportoknak” vagy „etnikai csoportoknak” fordítani. Tehát munkánk
nem lesz teljes, amíg minden népcsoportot el nem érünk. Vitatják azt is, hány
ilyen népcsoport létezik. A szakemberek állítása szerint ez a szám kettő-
és húszezer közé tehető, attól függően, melyik meghatározást vették alapul.
Bármelyiket is használják azonban, e népcsoportok közül még sok ezret nem
értünk el!
Etnikai hovatartozástól
függetlenül gondoljunk azokra az emberekre a környezetünkben, akik még nem
hallottak az evangéliumról! Vajon tehetünk valamit azért egyénileg is, hogy
elfogadják Istent? Mit sejtet a válaszunk önmagunkról és az egyház
missziójában betöltött szerepünkről?
a bizonyságtevő egyház |
Június 23 |
Kedd |
Milyen különleges üzenetet hirdet Isten népe a végidőkben (Jel
14:6-12)? Hogyan értelmezhető ez az üzenet?
Fogalmazzuk meg saját szavainkkal!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
hármas angyali üzenetet szövegkörnyezetének egyértelműen a végidő áll a középpontjában.
Közvetlenül a megváltottak „zsengéiről” (4. vers) való látomás előzi
meg, és a megmentettek „aratása” (15. vers) követi. Fontos, hogy
ismerjük ennek az üzenetnek a tartalmát; ám legalább annyira szükséges megértenünk
azt is, ki ez a három „angyal”, aki az „örökkévaló evangéliumot” (6.
vers) hozza. Az angyal szó a próféciában emberi hírnököket, vezetőket és
gyülekezeti tagokat jelölt, amit Ellen G. White is kiemelt: „Az angyalok az ég
közepén jelennek meg, s onnan hirdetik a figyelmeztető üzenetet, irányt
mutatva az embereknek, akik a föld történelmének utolsó napjaiban élnek.
Hangjukat senki nem hallja, hiszen ők Isten népét jelképezik, akik a mennyel
összhangban munkálkodnak. A Szentlélek által megvilágosodott és az igazság
által megszentelt férfiak és nők hirdetik a három üzenetet” (Ellen G. White: Life
Sketches. 429. old.).
Csakúgy,
mint a „nagy misszióparancsban”, az első angyal üzenetében is nyomatékos
hangsúly kerül arra a felhívásra, hogy a föld minden emberének vigyük el az
evangéliumot. Fennáll a veszély azonban, minél tovább maradunk itt, hogy
felhagyunk missziós tevékenységünkkel és fenntartó üzemmódba váltunk. Könnyen
szem elől téveszthetjük küldetésünket, a világnak való bizonyságtevést, és
csak a meglévő szervezet és intézmények védelmezésére, fenntartására
összpontosítunk. Mihelyst eljutunk idáig, létezésünk értelmét veszti.
Gondolkodjunk el a lehetséges problémán: jobban
összpontosítunk az önfenntartásra, mint a misszióra! Hogyan történhet ez meg?
Miről ismerhetjük fel, ha ez a helyzet? Mit tehetünk, hogy elkerüljük ezt a
csapdát?
személyes bizonyságtétel |
Június 24 |
Szerda |
Nem
nehéz egyetértenünk azzal, hogy az egyháznak a misszióra kell összpontosítania.
De ki az egyház? Az egyház elsősorban nem egy szervezet; sokkal inkább emberek
közössége, akik kivétel nélkül tanúknak hívattak el.
Miért
lehetünk biztosak abban, hogy képesek lehetünk hitünket bemutatni? 1Kor 12:28; Ef 4:11-15
Nem
adatott meg mindannyiunknak a prédikálás és a tanítás ajándéka, de valamilyen
ajándékot mindannyian kaptunk. Ajándékot, ami által betölthetjük azt a szerepet,
amire elhívást nyertünk: tanítványok, akik mindig készen állnak arra, hogy
reménységükről beszéljenek (1Pt 3:15).
Miben
rejlik azoknak a legfőbb erőforrása, akik bizonyságot akarnak tenni hitükről?
Jn 14:26; ApCsel 1:4, 8; 2:1-4
Krisztus megígérte a
Szentlélek eljövetelét követőinek, és lelki ajándékokat is kaphatunk.
Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy nem kellene felkészülnünk vagy képeznünk
magunkat. Az apostolok több mint három évig jártak Jézussal, ami a létező legintenzívebb
tanulást jelentette. Hasonlóképpen a mai tanítványoknak is tudatosan készülni
kell a keresztény bizonyságtételre. Az egyház feladata folyamatosan időszerű
tananyagot és képzési lehetőséget biztosítani, hogy felkészítse tagjait
feladatukra. Ám a képzés magában nem elég. Isten népének ma is szüksége van a
Szentlélek jelenlétére és ajándékaira, ha sikerrel akarja végezni a
missziómunkát. Egy egyszerű igazság azonban mindig megmarad: nem tudjuk odaadni,
amink nincs. Amíg nem bizonyosodunk meg arról, hogy élő kapcsolatunk van
Istennel, nem remélhetjük, hogy elvezethetünk másokat e tapasztalathoz.
Mi
az alapvető feltétele annak, hogy valaki bizonyságot tehessen a hitéről? 2Pt 3:18
Az
a gyülekezet, amelyik teljesíti feladatát, feltétlenül növekedni fog. A növekedést
azonban nem szabad pusztán létszámbeli gyarapodásra leszűkíteni. Egyénenként és
közösségként is „növekednünk kell a kegyelemben”, ha azt akarjuk, hogy bizonyságtételünk
valóban eredményes legyen.
Mit jelent növekedni a
kegyelemben? Honnan tudhatjuk, hogy ezt tesszük-e? Beszéljük meg szombatiskolai
osztályunkkal!
hírdetni az urat |
Június 25 |
Csütörtök |
Nem
kétséges, ha hirdetjük a megfeszített és feltámadt Krisztus üzenetét, aki most
közbenjár értünk az Atyánál, ez azt is jelenti, hogy hűségesen tanítjuk azokat
a fontos tantételeket is, amelyeket az Igében tárt fel Isten.
Mennyire
fontos tanítanunk a helyes tantételeket, ill. ragaszkodnunk azokhoz? Tit 2:1; 2Pt 2:1-3
Ha
hinni akarunk a Biblia Istenében, és eldöntöttük, követjük Krisztust, mindent
meg akarunk tudni róla: jelleméről, elvárásairól. Megpróbáljuk összegezni,
tanok és tanítások sorozatában, amit a Bibliából tanultunk. Némelyek számára a
tanítások nem jelentenek többet lényegtelen elméleti csomagnál. Ez azonban
tragikus tévedés. Hitünk helyes tanításai nélkül hamarosan szétszórttá és
sekélyessé válnánk. Ahelyett, hogy növekednénk a hitben, hitünk egyre fogyatkozna.
A helytelen tanítások általában elfordítják az embert Krisztustól magunk vagy
valami másfelé, ami állítólag hozzájárul megváltásunkhoz. Ha nem a Biblia tanításaira
alapozunk, az a súlyos veszély fenyeget, hogy eltávolodunk hitünk
központjától: Urunktól, Jézus Krisztustól.
Mi
álljon minden prédikációnk és bizonyságtételünk középpontjában? 1Kor 1:23; 2:2
Amellett,
hogy hangsúlyozzuk a helyes tanítás fontosságát, törekednünk kell minden
szavunkat Jézus Krisztusra alapozni. Mindennek, amit hiszünk és tanítunk,
kapcsolódnia kell ahhoz, akiben örök megváltásunk bizonyossággá lett. A Jézus
Krisztussal való kapcsolat nélkül a tanítás megreked az információ szintjén,
ami lehet ugyan érdekes és szellemi kihívást jelentő, de nem több. Ellenben,
ha Jézusban gyökerezik, a tanítás segít jobban megértenünk a megváltási
tervet, és erősíti kapcsolatunkat Urunkkal.
Gondolkodjunk el néhány hamis tanításon, ami gyökeret vert a
keresztény világban: a pokol örökké tartó gyötrelme; a predesztináció, azaz,
hogy Isten eleve elrendelt egyeseket az üdvösségre, másokat a kárhozatra; a
hit, miszerint Jézus Krisztus nem volt Isten, csupán egy nagyszerű ember.
Hogyan veszélyeztethetik ezek és más téves tanítások Istenről és a megváltási
tervről alkotott felfogásunkat?
további tanulmányozásra: |
Június 26 |
Péntek |
Ellen
G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó. „Isten
célja egyházával” című fejezete 7–11. old.
„Az
egyház Isten megbízott képviselője emberek megmentésére. Szolgálatra hívta el,
és az a küldetése, hogy elvigye az evangéliumot a világra. Isten terve már
kezdettől fogva az volt, hogy egyháza az Ő teljességét és hatalmát tükrözze a
világnak. Az egyház tagjait Isten a sötétségből hívta ki csodálatos világosságára,
hogy bemutassák dicsőségét. Az egyház letéteményese Krisztus kegyelme
gazdagságának, és általa mutatja be a ’mennybéli fejedelemségek és hatalmasságok
előtt’ (Ef 3:10) Isten szeretetének végső és
teljes megnyilatkozását” (i. m. 7. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Beszéljük meg az osztályban a szerdai
utolsó kérdésre adott válaszainkat! Milyen különböző értelmezései vannak
annak, mit jelent kegyelemben növekedni?
2.
Nézzük meg jól gyülekezetünket! Mire
kerül nálunk a fő hangsúly? Főként a gyülekezetre és szükségletei kiszolgálására,
vagy a misszióra és a bizonyságtételre összpontosítunk? Hogyan találhatjuk meg
a helyes egyensúlyt: hogyan segíthetjük a hozzánk csatlakozók tanítvánnyá
válását, ugyanakkor végezhetjük a missziót is az emberek között? Hogyan
vélekedik gyülekezetünk e kérdésről? Mit tehetünk mi azért, hogy közösségünk
abban fejlődjön, amire leginkább szüksége van?
3.
Egyházunk hogyan védekezhet attól a
sokféle veszélyes teológiai irányzattól, amelyek folyamatosan próbálnak
beszivárogni soraink közé, és beszennyezni tanításainkat? Ugyanakkor hogyan
maradhatunk nyitottak a növekedésre és a haladásra az új világosságban, ami
segít jobban megérteni Urunkat és missziónkat?
ÖSSZEFOGLALÁS: Jézus
Krisztus evangéliumát az egész világon hirdetnünk kell. Ez mindazok felelőssége,
akik tanítványnak vallják magukat. Mindannyian kaptunk bizonyos ajándékokat,
és egy ígéretet, miszerint a Szentlélek felkészít. Az evangélium hirdetésének a
helyes tanításon kell alapulnia, de mindannak, amit hirdetünk, Jézusban kell
gyökereznie, akiről az egész evangélium szól!
SZABÓ LŐRINC:
ISTEN
Sokszor tűnődtem:
vajon
hiszi pap bátyám Istent?
S hogy hiszi?
Ami csak volt,
érv,
pro s kontra, mind előkerült;
sőt,
bármi jött szóba,
ha
sikerült újat találnom,
néha
valami új szempontot,
ő
csak örült neki, s nem háborgott,
de
maga segített táplálni fürkész ösztöneimet.
„Fiam”, mondta,
„bármennyire igaz az Úr igaza,
mi
mindig csak az ember agyával elemezzük,
és
jogunk és tisztünk a kételkedés.
Szűrj mindent, vizsgálj!
Csak gyarapodik,
ha
maga termi próbaköveit a hit s az ész;
minekünk
nyereség,
ami
másnak szégyen és vereség.
Mások:
érdek;
légy te érdektelen;
s
az út végén találkozol velem!”