12. tanulmány − 2008
Június 13 - 19.Közösség
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 11:1-4;
12:1-3; 1Korinthus 12:12-27; Efézus 4:1-13; Jelenések 22:1-6
„Ti
pedig a Krisztus teste vagytok, és tagjai rész szerint” (1Kor
12:27).
Az
ember társas lény. Isten megteremthetett volna akár
százmillió tökéletes emberi lényt is, akik egymáshoz semmiféleképpen nem kötődve,
csak saját céljaikat követik. Ehelyett először megteremtett egy férfit és egy
nőt, ugyanakkor kijelentette, hogy nem jó az embernek egyedül. Az első pár kiegészítette
egymást. Családi közösséget alkottak, szaporodniuk kellett, és egyre nagyobb
és nagyobb társadalmi egységeket hoztak létre.
Az
egyik legfontosabb társadalmi egység, amelyhez tartozhatunk, az egyház. Sajnos
sokan már nem ismerik fel az egyházi tagság előnyeit. Természetesen az egyház
nem klub, ahová a hasonló érdeklődésű férfiak és nők tartoznak, hanem a hívők
közössége, akik osztoznak a megváltás csodálatos élményében, és Krisztust
Uruknak ismerik el.
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN: Hinni
és tartozni valahova – ez a kettő szorosan
összekapcsolódik. Isten azt akarja, hogy egy olyan közösségnek legyünk a
tagjai, amit Ő alapított. Kiváltság ehhez a közösséghez tartozni, de ugyanakkor
felelősség is. Mindannyian egyedülálló, sajátos módon járulhatunk hozzá
Krisztus testének jó működéséhez.
isten egy népet választ |
Június 14 |
Vasárnap |
Mózes
első könyve 11. fejezetében a közösségépítésnek egy olyan kísérletével
találkozunk, amit Isten nem helyeselt. Isten kifejezett nemtetszéssel figyelte,
amikor a világméretű özönvíz után a túlélők leszármazottai úgy döntöttek, összefognak
és építenek egy várost, benne egy hatalmas toronnyal – a
Mi
volt a fő különbség a Bábel tornyánál kezdeményezett közösségépítés és Isten
terve között, hogy Ábrahámot és utódait saját népévé tegye? Vö. 1Móz 11:1-4 és 12:1-3 verseit!
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Ábrahám
elhívásának története után az Ószövetség középpontjában Isten népének
tapasztalatai, bukásai és diadalai állnak. Izráel népének az volt a küldetése,
hogy a szövetség Istenét minden más nemzettel megismertesse. Utat kellett
készíteniük az eljövendő Messiásnak. Mint tudjuk, Izráel népe nem tudta teljesíteni
feladatát. Amikor a Messiás eljött, elvetették, és a vezetők, akiknek Megváltóként
kellett volna üdvözölniük Őt, megölték, mint egy bűnözőt. Ugyanakkor sokan hűségesek
maradtak az Úrhoz, ők képezték a ma keresztény egyházként ismert közösség
magját.
Olvassuk
el 1Pt 2:9-10 verseit! Milyen időszerű üzenete van
számunkra?
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Isten
újszövetségi népe zsidókból és pogányokból állt, különféle nemzetekhez, törzsekhez
és nyelvcsoportokhoz tartozó emberekből. Mint az ószövetségi időkben Izráelen,
most rajtunk a felelősség, hogy az isteni kegyelemről beszéljünk a világnak.
Izráelhez hasonlóan mi is a hívők egy különleges közösségéhez tartozunk.
Milyen párhuzamot vonhatunk az ókori Izráel és a mai egyház
között? Mit kellene megtanulnunk tőlük? Milyen hibákat igyekezzünk elkerülni?
az összetartozás kiváltsága |
Június 15 |
Hétfő |
Laurence
J. Peter, amerikai pedagógus és író így fogalmazott: „Önmagában a gyülekezetbe
járástól éppúgy nem lesz az ember keresztény, mint ahogy autóvá sem válik, ha
a garázsba megy!” Valóban, Krisztus egyházához tartozni sokkal több
annál, mint hogy a nevünk a tagok névsorában szerepel. Tisztában kell lenni
például azzal is, hogy mi az egyház, és mi az egyes tagok szerepe a gyülekezetben.
Pál
többször nevezi a hívőket szenteknek (Ef 1:1;
Fil 1:1; Kol 1:2). Ez a szó mára olyan jelentésre
tett szert, amely a bibliai időkben ismeretlen volt. A szentek nem tökéletes
vagy szent emberek; még véletlenül sem olyanok, akiket sokkal haláluk után, egy
hosszadalmas és összetett egyházi folyamat során „szentnek” nyilvánítanak. „Pál
(és a Biblia más írói) számára a szent szó nem azzal a festett
üvegablakszerű jelentéssel bírt, amit mi értünk alatta. A szent nem egy régi,
emberfeletti, tökéletes keresztényt jelentett, hanem mindenkire alkalmazták,
akit Isten elhívott és elkülönített, aki a hívők közösségének tagja lett” (John
C. Brunt: The Abundant Life Bible Amplifier: Romans. Boise, Idaho, 1996,
Pacific Press® Publishing Association. 42. old.).
Milyen
fontos szerepet kapnak, akik az egyházhoz – „Krisztus testéhez” – tartoznak?
Hogyan kellene a „szenteknek” egymáshoz viszonyulnia? 1Kor 12:12-27
A
gyülekezeti tagokra nem gondolhatunk pusztán statisztikai adatként. Mindenkinek
megvan a maga szerepe, és mindenki egyénileg járul hozzá az egészhez. Senki
nem hiányozhat anélkül, hogy bizonyos mértékű működési zavart ne okozna a
testben. Ugyanakkor egy tag sem állíthatja, hogy az ő közreműködése sokkal
többet jelentene, mint másoké. A test hasonlata tökéletesen illusztrálja ezt
az igazságot. Néhány testrész, mint például a szív, az agy, a tüdő vagy a
gyomor sokkal fontosabbnak tűnik, mint egyéb testrészek. Pedig gyakran a parányi
mirigyek nem megfelelő működése is halálos veszélyt jelenthet.
Mennyire sikerült
gyülekezetünk testének részévé válni? Elégedettek vagyunk az általunk betöltött
szereppel, vagy inkább féltékenyen tekintünk másokra? Megeshet, hogy élettelen
szervekhez hasonlítunk? Vagy többet akarunk magunkra vállalni, mint amire
szükségünk volna? Hogyan segíthetnek Pál szavai felismerni a nekünk való
feladatot?
az összetartozás felelőssége |
Június 16 |
Kedd |
Nagy
megtiszteltetés Krisztus testéhez tartozni. Ennek az állításnak az igazságát
egy másik szókép is hangsúlyozza: „Lássátok milyen nagy szeretetet adott
nékünk az Atya, hogy Isten fiainak neveztetünk!” (1Jn 3:1).
Tehát mind Isten családjának tagjai vagyunk. Ám a kiváltsághoz felelősség is társul.
Az
egyház Krisztus teste, mi pedig ennek a testnek a részei vagyunk. Mit jelent ez
a kép személyes felelősségünk vonatkozásában? Ef 4:1-13
________________________________________________________________
„Mindannyiunknak úgy kell mozdulnunk, mint egy
jól összehangolt gép alkatrészeinek; minden rész függ a többi résztől, mégis
külön cselekszik. Mindegyik a neki szánt helyet foglalja el, és mindegyik a rá
bízott munkát végzi. Isten hívja egyháza tagjait, hogy fogadják be a
Szentlelket, egységben, testvéri szeretettel gyűljenek egybe, és szeretetben
fogjanak össze közös céljaik eléréséért” (Ellen G. White: My Life Today. 276.
old.).
Említsük
meg a gyülekezeti tagok néhány alapvetően fontos feladatát! 1Kor 16:2; 1Thessz 5:14, 17, 25; Zsid 10:25; 1Pt 3:15
________________________________________________________________
Fogyasztói
társadalomban élünk, ezért ezt a szemléletet visszük magunkkal a gyülekezetbe
is. Gyakran kérdezzük: „Mi lesz ebből a hasznom?”, ahelyett, hogy azon
gondolkodnánk: „Hogyan járulhatnék hozzá tehetségemmel és ajándékaimmal a
gyülekezet működéséhez?”. Amikor 1961-ben John F. Kennedyt beiktatták az
Egyesült Államok elnökének, a következő, feledhetetlen szavakat mondta: „Ne azt
kérdezd, mit tehet érted az országod – azt kérdezd, mit tehetsz te az
országodért”. A gyülekezetünkhöz való hozzáállásra is alkalmazhatjuk ezt a
gondolatot. Igaz, hogy a gyülekezet sokat adhat és ad is azoknak, akik hűségesen
eljárnak és aktívan tevékenykednek, elsősorban mégis
azt kellene kérdeznünk magunktól: Hogyan szolgálhatok jobban? Hogyan
bátoríthatok másokat? Hogyan lehetek példa fiataljaink előtt? Hogyan
járulhatok hozzá, hogy gyülekezetünk lelki otthonná váljon, ahol sokan
megtalálják azt a belső békét és lelki táplálékot, amire szükségük van?
Tegyük fel magunknak a következő kérdéseket és válaszoljunk őszintén:
Mi a fő oka annak, hogy gyülekezetbe járok? Mit kapok ott, és én mit tudok
adni?
a különbözőség egysége |
Június 17 |
Szerda |
Sok
keresztény célja, hogy a különböző felekezetek között nagyobb egységet teremtsen.
A megoszlás és a széthúzás „botrányáról” beszélnek, arra emlékeztetve, hogy
Krisztus ismételten egységre szólította követőit. Az egység a Hetednapi Adventista
Egyház számára is kulcsfontosságú, annál is inkább, mivel belülről a széttöredezés
és a megoszlás veszélye fenyegeti. Ám az adventisták által támogatott egység
nem egyszerűsíthető le pusztán szervezeti egységgé vagy az istentisztelet
formáinak, esetleg más tradícióknak egységesítésévé. Mélyebbre kell hatolnia.
Melyek
a valódi keresztény egység ismérvei? Jn 14:6; Ef 4:3,
13
Egységben
lenni Krisztusban azt jelenti, egységben lenni az igazságban, hiszen amint
Krisztus mondta, Ő az igazság. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem lehet egység
olyan emberek között, akik egyes teológiai nézetekről eltérő véleményt vallanak,
vagy bizonyos szakaszokat másképp értelmeznek. A valós egységhez viszont
szükséges azonos elkötelezettséggel viseltetni a Szentírás, mint Isten Igéje és
annak alapvető tanításai iránt, és gyakorolni is azt, amit az Ige tanít. Az
viszont nem feltétele az egységnek, hogy minden tag egyformán gondolkodjon, és
pontosan egyformán imádja Istent. Az igazi egység nem teszi semmissé azt a
csodálatos kulturális sokszínűséget, ami világszéles egyházunk közösségét
gazdagítja.
Hogyan
példázza az új Jeruzsálem leírása az Isten népét jellemző sokszínűséget?
Jelenések 21; 22:1-6; különösen a 21:12-14, 19, 26 és
a 22:2 versek
Az
új Jeruzsálem, még ha a leírás erősen szimbolikus is, egy konkrét, valós hely,
amit Isten készít népének. A leírás olvasásakor a sokszínűség a leginkább
szembetűnő, ami persze nem is csoda, hiszen a megváltottak „minden
ágazatból és nyelvből és népből és nemzetből” (Jel 5:9,
vö. Jel 7:9) valók. Az új Jeruzsálem kapuin belépő és az új földet benépesítő
népek olyanok, mint a szőlőtőke ágai. „A szőlőtőke
ágai egyrészt különböznek egymástól, másrészt egyek is; hiszen minden ág egy tőről
fakad, és ugyanabból a forrásból meríti táplálékát. Ha az igaz Szőlőtőke ágai
vagyunk, nem lesz köztünk ellenségeskedés, elsőbbségért folyó harc, és nem
becsmérli egyikünk a másikat” (Ellen G. White: General Conference Bulletin.
1901. április 25.).
Ha a mennyben ilyen
sokszínűségnek kell lennie, hogyan lehet annyi etnikai viszály ma a
gyülekezetekben? Miért hajlamosak az emberek a saját népük tagjaihoz húzni egy
sokszínű közösségben? Milyen üzenetet közvetít ez?
az egyház alapja: jézus krisztus |
Június 18 |
Csütörtök |
Gyakran
beszélünk a mi egyházunkról. Joggal lehetünk büszkék rá; ugyanakkor
tudjuk, hogy a mi egyházunk sem tökéletes. Sok energiát fektettünk bele,
tehetségünkből, időnkből és pénzünkből fordítunk rá, és jó okunk van a magunkénak
érezni. Végeredményben azonban az egyház nem a miénk, hanem Istené. Ez
pedig döntő különbség!
Krisztus mit mondott, hogy kié az egyház? Mt 16:18
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Sokan
teljesen félreértik, amit Krisztus arról a szikláról mondott, amelyre Isten
egyháza épült. Ha figyelembe vesszük a teljes szövegkörnyezetet és az összes
bibliai bizonyítékot, láthatjuk: alaptalan az az elgondolás, hogy Péter volna a
szikla, akin az egyház alapul, és akinek különleges tekintélye Róma későbbi
püspökeire szállt volna át. Péter Krisztusról, mint az élő Isten Fiáról tett
hitvallása (Mt 16:16) az a szikla, amelyre Isten az
egyházát alapozta.
Nézzük
meg néhány más szimbólum jelentését is, amelyek ugyanezt az igazságot
hangsúlyozzák, azt, hogy mivel az egyház Jézus Krisztusra épült, ezért az Ő
egyháza, nem a miénk! Ef 2:20; 4:15-16; Jel 1:12-16,
20
________________________________________________________________
________________________________________________________________
A
jelenések könyve 1:12-20
verseiben Jézus Krisztus bemutatása is tele van ószövetségi képekkel, mint a
könyv sok más szakasza. Itt úgy láthatjuk Krisztust, mint aki hét gyertyatartó
között jár, főpapi ruhába öltözve. Ezt olvasva ösztönösen az ókori szentélyben
található gyertyatartóra gondolunk, amely Isten jelenlétét hirdette népe közt.
Mielőtt A jelenések könyve részletekbe
bocsátkozna azokról a dolgokról, „amiknek meg kell lenniök hamar” (Jel
1:1), meg akar bizonyosodni arról, hogy helyes szemszögből látunk-e mindent. Ez
Jézus Krisztus kinyilatkoztatása, az Alfáé és az Omegáé, az Elsőé és az
Utolsóé, mennyei Főpapunké, aki nem valamiféle távoli, merev istenség, hanem
aki egyháza között jár.
Ha az egyház elsősorban Istené, mi a mi szerepünk benne?
Akkor nem vagyunk a sáfárai? Milyen felelősséget helyez ez a vállunkra? Mennyire
élünk e felelősség tudatában? Mit csinálhatnánk jobban?
további tanulmányozásra: |
Június 19 |
Péntek |
Ellen
G. White Jézus élete. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 346–354. old.
„Jézus
így felelt Péternek: ’Boldog vagy Simon, Jónának fia, mert nem test és vér
jelentette ezt meg néked, hanem az én mennyei Atyám’ (Mt 16:17).
A
Péter által megvallott igazság a hívő hitének alapja. Maga Krisztus jelentette
ki, hogy ez az örök élet. Ezen ismeret birtoklása azonban nem szolgálhat alapul
az önfelmagasztalásra. Péter nem saját jósága miatt kapta ezt a kinyilatkoztatást.
Az ember önmagától sohasem juthat el az istenismeretre. ’Magasabb az égnél:
mit teszel tehát? Mélyebb az alvilágnál; hogy ismerheted meg?’ (Jób 11:8). Egyedül a fiúság lelke jelentheti ki nekünk Isten mélységes
dolgait” (i. m. 348. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Az egyházban való tagság feltétele a
megváltásnak? Vagy más okból csatlakozunk az egyházhoz? Milyen nagy haszna van
annak, ha egy test részei vagyunk? Ugyanakkor mire kell ügyelnünk?
2.
Néhányan azt mondják: „Már nem járok
gyülekezetbe. Amíg jártam, ürességet éreztem. Ha kimegyek a természetbe,
mélyebb vallási élményben van részem, mint amikor egy unalmas prédikációt
hallgatok”. Mit felelnénk egy ilyen embernek?
3.
Gondoljuk még egy kicsit tovább a
szerdai részben felvetett kérdéseket egyházunk etnikai különbözőségéről! Miért
kellene a keresztényeknek lenni a legnyitottabbaknak, és a faji
hovatartozástól függetlenül mindenkit szeretni? Mit tehetnénk, hogy jobban
közelítsünk a faji és etnikai harmónia fontos kérdéseinek terén az Úr elvárásaihoz?
ÖSSZEFOGLALÁS: Az
egyház isteni kezdeményezés. Isten tulajdona, nem a miénk. Krisztus testének
tagjai vagyunk, mindannyian meghatározott szereppel, ám mindig emlékeznünk
kell arra, hogy Ő a Fej. Ne egyformaságra törekedjünk, de tegyünk meg mindent
annak érdekében, hogy megőrizzük az igazi egységet Krisztusban.
KRISZTUS IGAZSÁGÁNAK PALÁSTJÁBAN
„Igazságnak áldozatával áldozzatok, és
bízzatok az Úrban” (Zsolt 4:5).
„Pál felismerte gyengeségeit, és azt, hogy jó oka van
kételkedni a saját erejében… Korábban bízott a törvény cselekedeteiben… és
bizalmát saját igazságára alapozta. Ám amikor belenézett a törvény tükrébe, és
olyannak látta meg magát, mint ahogy Isten látja, felfigyelt számos hibájára, a
bűn foltjaira, felkiáltott: ’Óh én nyomorult
ember! Kicsoda szabadít meg engem e halálnak testéből’ (Róm 7:24)?
Pál az Isten Bárányára nézett, aki elveszi a világ bűneit.
Hallotta Krisztus hangját: ’Én vagyok az Út, az igazság és az élet; senki
sem mehet az Atyához, hanemha énáltalam’ (Jn 14:6).
Elhatározta, hogy igényli az üdvözítő kegyelmet; hogy meghal a vétkek és bűnök
számára; hogy engedi bűneit Krisztus vére által lemosni; hogy Krisztus
igazságába öltözik; hogy az élő Szőlőtőke ága lesz. Pál Krisztussal járt, aki
nem csupán üdvösségének egy részét biztosította, míg a mási részről saját jó
cselekedeteivel gondoskodott volna, hanem Krisztus lett számára minden, az első
és az utolsó, a legjobb. Hite Krisztusból nyert életet, és képessé tette arra,
hogy életét az isteni mintához igazítsa. Akinek ilyen hite van, nem a saját
igazságára, hanem Krisztus igazságára hivatkozik.
Az evangélium bemutatja Krisztus jellemét. Trónjáról leszállva, embersége lépésről lépésre jobban elfüggönyözte isteni természetét. Isten Igéjének ihletett feljegyzéseit olvasva a bölcsességnek kimeríthetetlen kincseit találjuk csodáiban, tanításaiban, szenvedésében, elárultatásában, gyaláztatásában, kihallgatása közben, kereszthalálakor, a gazdagok között kapott sírjában, feltámadásában, az azt követő 40 napos földi tartózkodása idején, mennybemenetelekor, győzelmében, papi szolgálatában. Az élet vize még most is gazdagon árad az üdvösség bőséges forrásából. A megváltás titkai, Krisztus isteni és emberi természetének összekapcsolódása, Krisztus testet öltése, áldozata, közbenjárói szolgálata örök időre elegendő témát biztosítanak gondolatainknak, szívünknek, nyelvünknek és tollunknak. Az idő nem bizonyul elegendőnek ahhoz, hogy a megváltás csodáinak a végére érjünk. Az örökkévalóságon át Krisztus lesz a megváltottak tudománya és éneke… Most pedig maradéktalanul az Ő érdemére és kegyelmére kell hagyatkoznunk, nem szabad önmagunkban bízni! Élő hittel kapcsolódjunk hozzá” (Ellen G. White cikke a Signs of the Times c. folyóiratban, 1890. nov. 24.).