11. tanulmány − 2008
Június 6 - 12.Sáfárság
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 5Mózes 8:18; Zsoltárok 50:12; Máté 24:46; 25:14-30; Lukács 4:16;
1Korinthus 6:19-20
„Mert
mindenkinek, akinek van, adatik, és megszaporíttatik” (Mt
25:29).
A
sáfárság nemcsak az anyagi javakkal való törődést jelenti, és azt, hogy Isten
megkapja mindenből a tíz százalékot. Noha része ez is, mégis sokkal többről van
szó.
„A
sáfárság szót félreértik és idegennek tartják
társadalmunkban. Nincs olyan kifejezés modern szótárunkban, amely hordozná e
szó jelentésének gazdagságát. A gondnok szóban nincs benne az a felelősség,
ami a sáfáron nyugszik. A menedzser is alkalmatlan arra, hogy leírja a
gazda és a sáfár közötti kapcsolatot. Az őr túlságosan passzív szó, az ügynök
túl önérdekű. A nagykövet politikai csengésű, és hiányzik belőle a
szolgálat eleme. A felügyelő adminisztratív és személytelen, a gyám túl
szorosan kapcsolódik a szülői felelősséghez” (R. Scott Rodin: Stewards in
the Kingdom. Downers Grove, Illinois, 2000, InterVarsity Press. 27. old.).
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN: Hogyan
használjuk képességeinket, időnket, anyagi javainkat és mindazt, amit Isten
ránk bízott, hogy azokkal sáfárkodjunk? Hogyan viseljük Teremtőnk és
Megváltónk iránti felelősségünket? Erről szól a sáfárság.
talentumok |
Június 7 |
Vasárnap |
Ha
díjat adnának egy fogalom legvilágosabb, mindent magában foglaló, mély
megmagyarázásáért, Jézus könnyedén elnyerné azt a talentumokról szóló példázatával.
Olvassuk el Mt 25:14-30 verseit!
Jézus szavainak mi az alapvető üzenete a sáfársággal kapcsolatban?
1.
igazság: Mindenkinek vannak
talentumai. Figyeljük meg, a példázat szerint minden szolga kapott egy
vagy több talentumot. Senki sem távozott üres kézzel. Ez az első igazság, amit
Jézus meg akart erősíteni a tanítványaiban.
2.
igazság: Nem egyformán kaptuk a
talentumokat. Ezt tényként kell elfogadnunk. Vannak
kifejezetten sokoldalú tehetséggel megáldott emberek, míg mások kevésbé
mondhatók annak. De a több képességgel megáldottaknak nem szabad lenézniük
azokat, akik kevesebbel bírnak. Jézus álláspontja világos: nem talentumaink
mennyisége a fontos; az számít, mihez kezdünk azzal, amit kaptunk.
3.
igazság: Van, aki nem használja
kapott talentumait. Néhányan fel sem ismerik, milyen
tehetséggel lettek megáldva, és sajnos senki nem is emlékezteti őket
ajándékaikra. Vagy talán felismerik ugyan ajándékaikat, de különböző okokból
egyáltalán nem fektetnek energiát a fejlesztésükbe.
4.
igazság: Nem használni tehetségünket
komoly hiba. A „haszontalan szolga” nem kap
második lehetőséget. Kivetik „a külső sötétségre; ott lészen sírás és
fogcsikorgatás” (Mt 25:30). Ez az örök halál, a
teljes megsemmisülés szimbolikus leírása. Ha nem használjuk képességeinket, az
nemcsak ebben az életben lesz kárunkra, hanem veszélyezteti örök életünket is!
Ez azt jelenti, hogy a hűséges sáfárság kérdése nem mellékes része keresztény
életünknek, hanem a tanítványság lényeges jellemzője.
Milyen adottságokat kaptunk? Ami pedig még ennél is
fontosabb, mihez kezdünk velük? Csak a saját érdekeink és vágyaink
kielégítésére használjuk őket, vagy az Úr szolgálatára is? Miért olyan fontos
ez a kérdés?
az idő |
Június 8 |
Hétfő |
Rengeteg
könyv szól a helyes időbeosztásról, sőt tanfolyamokon is tanítják. Ezzel
emberek millióinak segítettek már abban, hogy jobban fel tudják használni idejüket.
Sok kereszténynek segítene, ha elolvasna néhányat, vagy részt venne egy
szemináriumon. Ám vannak az idő felhasználásának olyan keresztény szempontjai
is, amelyeket a Biblia olvasásával, különösen Jézus életének a tanulmányozásával
tudunk elsajátítani.
Mit
tudhatunk meg az evangéliumokból Jézus időbeosztásáról? A sok prédikálás és a
gyógyítás mellett még milyen elemeket figyelhetünk meg a programjában? Még mely
szakaszok adhatnak további információt?
Mt 4:23 ______________________________________________________
Mk 1:29-31 ___________________________________________________
Lk 4:16 ______________________________________________________
Jn 2:1-11 ____________________________________________________
Jn 12:2 ______________________________________________________
Feszült,
rohanó világunkban Jézus példája épp olyan üdítő, mint amennyire követendő.
Jézus keményen dolgozott, és teljes elkötelezettséggel végezte küldetését.
Ugyanakkor sosem szalasztotta el a szombat áldásait. Az evangéliumokból
egyértelműen kiderül, hogy volt ideje Atyjára, barátaira, a kikapcsolódásra és
a megfelelő táplálkozásra is. A jó időbeosztás (vagy inkább: az idővel való
helyes sáfárkodás) áldás mindazoknak, akik gyakorolják. A Biblia nem dicséri
meg a munkamániásokat, sem azokat, akik félvállról veszik feladatukat. Mint
mindenben, ebben is meg kell találnunk az egyensúlyt, hogy mindent rendesen
elvégezzünk, de se érzelmileg, se fizikailag ne égjünk ki. Isten tart elsőként
igényt az időnkre. Ezt a szombatünnepléssel, a mindennapi imáinkkal és istentiszteletünkkel
biztosíthatjuk. A szeretteinket is megilleti, hogy kellő időt töltsünk velük.
Azután ott van még a munka, a kikapcsolódás és még sok egyéb. Az időnk jelentős
részére a gyülekezet is igényt tart. Könnyű elveszni e sok teendő között, de ha
igyekszünk egyensúlyt tartani, nem esünk egyik csapdába sem.
Merre felé hajlunk? Túl
sokat, vagy inkább túl keveset szoktunk elvégezni? Hogyan élhetünk
kiegyensúlyozottabban az időnkkel való sáfárkodás terén? Miért olyan fontos
ez?
gondviselés a testünkről |
Június 9 |
Kedd |
A
világon a legtöbb ember úgy gondolja, hogy teste a saját tulajdona, tehát szabadon
rendelkezik vele. Ez nemcsak azokra a nőkre mondható, akiknek meggyőződése,
hogy jogukban áll eldönteni, vállalják-e az abortuszt. Éppúgy igaz ez
mindazokra, akik úgy érzik, akár árthatnak is a testüknek tiltott szerek élvezetével,
vagy a nem megfelelő tápértékű élelem fogyasztásával, netalán a szabados nemi
élettel.
Olvassuk
el 1Kor 6:19-20 verseit, és imádkozzunk! Mire figyelmeztetnek
ezek az igék a testünkkel való bánásmóddal kapcsolatban? Hogyan ültethetjük át
az itt olvasottakat a gyakorlatba?
A
közvetlen szövegkörnyezet arra utal, hogy Pál apostol itt elsősorban az erkölcstelenség
hatására gondolt. Sajnos ez ma is épp annyira időszerű a világ számos táján,
mint a romlottságáról ismertté vált ókori Korinthus városában volt.
Az
alapgondolat itt az, hogy nem szabad „vétkeznünk a testünk ellen”, mert nem a
miénk. Először is, Isten teremtett meg Jézus Krisztusban. Ő az Alkotónk, ezért
felelősséggel tartozunk neki mindenért, amit teszünk. Másodszor, Ő a
Megváltónk, aki „áron” váltott meg. A helyes sáfárkodás testünk esetében magában
foglalja az egészségünkkel való törődést is. Ez nemcsak arról szól, mit eszünk,
hanem arról is, mennyit pihenünk, illetve, hogy kellő mozgással karbantartjuk-e
testünket. Olyan szerek használata pedig szóba sem jöhet, amelyek függőséghez
vezethetnek, vagy más módon ártanak.
Itt
is szükség van az egyensúlyra. „Ne az egészség körül forogjon szüntelenül
minden gondolatunk. Az egészséges életmód fontos része keresztény életmódunknak,
de automatikusan kell működnie. Ha túl sokat törődünk egészségünkkel, ez a
bálványimádás egy formája lehet, ami akár az Istennel való kielégítő kapcsolat
útjába is állhat. Az egészségnek kell lehetővé tennie, hogy szolgáljuk Istent,
és nem az egészség a végcél” (Leo R. Van Dolson és J. Robert Spangler: Healthy,
Happy, Holy. Washington D. C., 1975, Review and
Herald® Publishing Association. 43. old.).
Vessünk egy pillantást egészségügyi szokásainkra, de ne csak
az étrendünkre! Mi az, amin változtatni kellene? Mi tart vissza attól, hogy
meg is tegyük, azt, ami jó?
anyagi javaink |
Június 10 |
Szerda |
A
keresztény sáfárság nyomatékosan nem csak a pénzről szól. Ugyanolyan
nyomatékosan szól azonban a pénzről is. A pénz alapvető része az életünknek,
és központi szerepet játszik a sáfárságban is.
Olvassuk
el a következő verseket: 3Móz 27:30; 5Móz 8:18; Zsolt
50:12; Mal 3:8-10; Mt 6:31; 23:23! Milyen tanulságot vonhatunk le belőlük? Vessük
össze válaszunkat a következőkkel!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
1.
tény: Minden Istennel kezdődik. Minden
Istené. Ő ad erőt a munkához, ami megélhetésünket biztosítja. Aki azt mondja,
hogy minden az én kemény munkám eredménye, elfelejt egy alapvető igazságot: Isten
tesz képessé bárminek az elérésére.
2.
tény: Istené az első hely mindenben,
amink van, és amit teszünk, beleértve a rendelkezésünkre álló anyagiakat. Mielőtt
bármit is költenénk a pénzünkből, tegyük félre belőle a tizedet és az
adományokat. A maradékot azután felelősséggel költsük el, tudva, hogy a
sáfárság minden pénzünkre vonatkozik.
3.
tény: Isten elvárja népétől, hogy
vagyonának legalább tíz százalékát visszaadja neki. Ez
volt a szabály az Ószövetségben, és mivel nem vonta vissza, ez ma is éppúgy érvényes.
Míg az Ószövetségben a tizedet a papok kapták, és a szentélyszolgálat
fenntartására fordították; ma tizedünkkel világszerte az evangélium szolgálatát
támogatjuk, amit Isten bízott egyházára.
1.
tény: Minél többet adunk, annál több
áldásban lesz részünk. Próbáljuk ki, és tapasztaljuk meg mi
is a „jobb adni, mint venni” (ApCsel 20:35)
szavak igazságát!
Hogyan mutatja be a tized
és az adományok fizetése, valójában hová húz a szívünk? Adakozásunk alapján
milyen következtetés vonható le a hitünkről?
amíg várakozunk |
Június 11 |
Csütörtök |
A
példázatbeli talentumnak, ill. pénznek van egy olyan vonatkozása, amiről szintén
nem szabad megfeledkezni. Máté evangéliuma 25. fejezetében a ház ura
hosszú útra indult, és csak sokára tért vissza, hogy beszámoltassa szolgáit a
rájuk bízott javakról. Lukács evangéliuma 19. fejezetében „egy nemes
ember” (12. vers) utazott el egy távoli országba, ahol király lett, majd
királyként visszatért.
Jézus
egyértelműen önmagára utalt. Azt akarta, hogy tanítványai tudják, elmegy, és
időbe telik, míg visszajön. Ám amikor visszatér, számon fogja kérni, mit kezdtünk
azzal, amit kaptunk.
Mi
jellemezze Krisztus második eljövetelére való várakozásunkat (Mt 24:42-46)? Mit jelentenek ezek a versek a gyakorlati
életvitelünkre vonatkozóan?
„Ébereknek
kell lennünk, figyelve az Ember Fiának eljövetelére; szorgalmasoknak is kell
lennünk, a munka és várakozás egyaránt megkívántatik; egység kell
legyen a kettő között. Ez kiegyensúlyozza a keresztényi jellemet, fejletté és
arányossá teszi azt. Ne érezzük, hogy minden egyéb dolgot el kell
hanyagolnunk, és nem fontos az elmélkedés, a tanulmányozás vagy az imádkozás;
se ne sürögjünk-forogjunk, siessünk és dolgozzunk, elhanyagolva a személyes
áhítatot. Egyesíteni kell a várakozást, az őrködést és a munkálkodást. ’Az
igyekezetben ne legyetek restek; lélekben buzgók legyetek; az Úrnak
szolgáljatok’ (Róm 12:11)” (Ellen G. White: Boldog
otthon. Budapest, 1998, Advent Kiadó. 23–24. old.).
Annak
a visszatérését várjuk, aki mindennek az Ura. Hamarosan eljön, és tudni akarja
majd, mihez kezdtünk ajándékainkkal, időnkkel, fizikai erőnkkel és anyagi
forrásainkkal. Semmilyen tekintetben nem szabad félni attól, hogy visszajön
megvizsgálni hűséges sáfárkodásunk eredményét! Egyértelműen hibázott az a szolga,
aki elásta talentumát, és nem hasznosította, mondván, hogy ura szigorú ember,
aki ott is aratni akar, ahol nem vetett. Figyeljük meg, hogy a hűségesen
sáfárkodó szolgákra nem ez a sötéten látás volt a jellemző. Minden erőfeszítésükre
elmondhatták, hogy megérte, amint uruktól ezt hallották: „menj be a te
uradnak örömébe” (Mt 25:21).
Ha Jézus jövő héten visszajönne,
vajon mit mondana arról, amit a múlt héten a ránk bízott dolgokkal tettünk?
további tanulmányozásra: |
Június 12 |
Péntek |
„Az
Úr nem követel meg a szegényektől olyasmit, amit nem tudnak adni; nem követeli
meg a betegektől sem a cselekvő erőt, amitől a testi gyengeség megfosztja őket.
Senki ne sírjon, hogy nem dicsőítheti Istent olyan talentumokkal, amelyekkel
nem rendelkezett. Amennyiben azonban csak egyetlen talentumunk is van, használjuk
jól! Ugyanis ha a talentumokat nem temetjük el, újabbakat szereznek” (Ellen G.
White megjegyzései: SDA Bible Commentary. 5. köt. 1100. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Hogyan értsük a sáfárság és az
Istennek való számadási kötelezettség kérdését a hit általi megigazulással való
összefüggésben? Annak alapján üdvözülünk, hogy mennyire jól sáfárkodunk?
Esetleg sáfárságunk mutatja meg hitünket? Még ha hibázunk is ezen a téren,
miért nem szabad kétségbeesetten feladnunk?
2.
Mi a baj az „egészség és gazdagság
evangéliumának” nevezett gondolattal, miszerint ha helyesen élünk, Isten
egészséggel és sok pénzzel jutalmaz meg? Hogyan torzítja ez el a sáfárság igazi
elveit?
3.
Vitassuk meg a következő állítást: „A legnagyobb, legtehetségesebb embereknek sincs semmi
haszna, ha nem engedik, hogy Isten használja őket. Röviden, a készségesség fontosabb,
mint a képesség” (Mike Nappa: The Courage to Be a Christian. West
Monroe, Louisiana, 2001, Howard Publishing Co. 164. old.).
4.
Milyen tanácsot adnánk annak a
gyülekezeti tagnak, aki nehéz anyagi körülményektől szenvedve azt mondja, nem
győzi fizetni a tizedet, és csak jóval kevesebb adományt tud adni? Még milyen oldalról
közelíthetnénk meg ezt a problémát?
ÖSSZEFOGLALÁS: Mindannyiunknak
vannak talentumai. Isten erőforrásokat bízott ránk, és mint sáfáraitól, azt
várja el tőlünk, hogy legjobb képességeink szerint „kezeljük” ezeket. Hálásan
ismerjük el, hogy Istentől származik minden, amink csak van. A sáfárságot ne
súlyos kötelességnek, inkább elsőbbséget élvező örömteli cselekedetnek tartsuk
életünk minden vonatkozásában!
KENYÉRSZAPORÍTÁS
„Jöve
pedig egy férfi Baál Sálisából, és hoz vala az Isten emberének első zsengék
kenyereit, húsz árpakenyeret, és megzsendült gabonafejeket az ő ruhájában; de ő
monda: add a népnek, hadd egyenek. Felele az õ
szolgája: Minek adjam ezt száz embernek? Ő pedig monda ismét: Add a
népnek, hadd egyenek, mert ezt mondja az Úr: esznek
és még marad is. És ő eleikbe adá, és evének, és még maradt is belőle, az Úrnak
beszéde szerint” (2Kir 4:42-44).
„Aki
ezt a csodát az Ószövetség korában száz emberért megtette, hasonló csodát
hajtott végre ötezer emberért, amikor emberként hirdette az evangéliumot. A
pusztában Isten nemcsak kenyérrel látta el népét, hanem tiszta, bővizű
forrásokkal is…
A
kis adagot Isten kegyelme teszi elegendővé; Isten keze képes azt
megszázszorozni. Képes egymilliónál is több embernek asztalt teríteni a
pusztaságban. Isten keze érintésére a szűkös adag megszaporodik, mindenkit megelégít.
Isten ereje volt az, ami a próféták fiainak a kezében megszaporította a kenyeret
és a gabonát.
Az Úr adott életet a teremtett világ fáinak, szőlőinek. Szavára gazdagodhat vagy elsorvadhat a föld termése. Ha az ember gondolati nyitottsággal igyekezne megismerni a természet és a természet Istene közötti kapcsolatot, hűséggel elismerné a Teremtő hatalmát. Isten élete nélkül a természet elpusztulna. Az Úr alkotásai tõle nyernek erőt. A természet világában minden élőlény Istentől kapja az életadó erőt. A gyümölcstermő fákat épp úgy Isten ajándékainak kell tekintenünk, mintha maga az Úr adná kezünkbe a gyümölcsöket” (Ellen G. White: 114. kézirat. 1899.).