10. tanulmány − 2008
Május 30 - Június 5.Tanítványság
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 18:13-27;
Máté 4:19; 9:9; Márk 3:13-19; 8:31-38; Róma 8:18
„Abban
dicsőíttetik meg az én Atyám, hogy sok gyümölcsöt teremjetek; és legyetek
nékem tanítványaim” (Jn 15:8).
Fontos
arra használni szellemi erőinket, hogy emberileg a lehető legtöbbet megértsünk
abból, amit Isten kinyilatkoztatott. Persze a tantételek tökéletes ismerete
nem feltétele a megváltásnak. Isten azonban azt várja el, hogy mindent megtegyünk,
amire felszólít. Tanítványnak lenni élethosszig tartó tanulást és a Mester
követését jelenti.
Ki
a tanítvány? Aki „tanulóként vagy követőként követi valaki más, leginkább egy
ismert tanító tanításait. A ’tanítvány’ szó a görög mathetes fordítása…
a manthano szóból ered. Azt jelenti, ’tanulni’, ennél fogva jelenti azt
is, hogy ’tanuló’, ’diák’, ’követő’” (SDA Bible Dictionary. 288. old.).
Nézzük meg kicsit közelebbről, mit jelent tanítványnak lenni!
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN: A
tanítvány egész életében tanul. Amikor Krisztus szólít, követnünk kell, bárhová
vezessen, nem gondolva az esetleges szenvedésre. Tanítványnak lenni
mindenképpen szenvedéssel jár, mégpedig azért, mert áldozathozatalra van hozzá
szükség. Emberi fogalmak szerint a tanítványságért járó jutalom elég csekély,
de ha felfedezzük a Krisztusban való élet teljességét, rájövünk, hogy megéri a
szenvedés, bármi legyen is itt most az ára.
a vezetők és követőik |
Május 31 |
Vasárnap |
Olvassuk
el 2Móz 18:13-27 verseit! A vezetés milyen elveit
találjuk meg ebben a szakaszban? Mit tanulhatunk itt a vezetőkről és azokról,
akik követik a vezetőket?
Noha
alapjában véve Isten szemében minden ember egyenlő, fontos különbségek vannak
a betöltött szerepeket illetően. Néhány embernek például megadatott a vezetés
ajándéka. Társadalmunk, és azon belül minden szervezet rövid időn belül összeomlana
vezetők nélkül. Még a mennyben is határozottan sejthetünk a szerepek közötti különbségtételt:
vannak például angyalok és arkangyalok! Amikor Isten kihívta népét
Egyiptomból, vezetőket jelölt ki. Amikor megszervezte a szentélyszolgálatok
rendszerét, a megfelelő vezetésről is gondoskodott. Isten a bírákon,
prófétákon, királyokon stb. keresztül munkálkodott.
A
vezetők nem mennek sokra, ha nincsenek, akik elfogadják irányításukat. Különösen
fontos, hogy körülvegye őket a segítők egy szűkebb köre, akik készségesen
tanulnak vezetőjüktől, és segítenek valóra váltani céljait.
Jézus
12 tanítványt hívott el. Olvassuk el Mk 3:13-19
verseiben e 12 ember kiválasztásának rövid történetét! Milyen más tanítókról
tudunk még az evangéliumokból, akik tanítványokkal vették körül magukat? Lásd
pl. Mk 2:18!
Semmi
különös nincs abban, hogy Jézusnak voltak tanítványai. Hiszen egy tanító attól
tanító, hogy vannak követői. Ami különös, az az, hogy milyen embereket
választott ki Jézus. Ő olyan lehetőségeket fedezett fel ezekben
az emberekben, ami mellett a legtöbben elmentünk volna! Figyelemre méltó
például hajlandóságuk. Készek voltak azonnal otthagyni munkájukat, ami a megélhetést
biztosította számukra, azért, hogy kövessék a názáreti ácsot. Bizonyára
felfedeztek benne valami különlegeset, ami még saját rokonai előtt is rejtve
maradt.
Meg
kell jegyeznünk, hogy noha a tizenkettő egy különleges csoportot alkotott, az evangélium
rajtuk kívül még sokakat nevez „tanítványnak”.
Bizonyos társadalmakban megfigyelhető a vezetőkkel való
szembehelyezkedés, míg másutt vakon követik a vezetőket. Nálunk mi a helyzet?
Hogyan találhatjuk meg a helyes egyensúlyt?
a tanítványság jelei: engedelmesség és hűség |
Június 1 |
Hétfő |
Jézus
nemcsak tudását osztotta meg tanítványaival, noha óriási kiváltság lehetett
írásmagyarázatait és azokra a kérdésekre adott válaszait hallgatni, amelyekkel
kora lelki vezetői bombázták. Azonnal észrevették, amit mások is felismertek.
Jézus olyan tekintéllyel tanított, amely felülmúlta kora tudósaiét. Elválasztotta
az élettelen hagyományt az Isten Igéjében is tárgyalt valós életkérdésektől.
Mindemellett a tanítványoknak ennél is többet kellett elsajátítaniuk. Meg
kellett tanulniuk, hogy saját akaratukat és vágyaikat alávessék a Mindenható
akaratának.
Milyen
elveket találunk a tanítványsággal kapcsolatban a
következő szövegekben? Mt 4:19; 9:9; Mk 8:34
„Igen,
vegyünk példát róla, akár rossz, akár jó történt vele. Kövessük úgy is, hogy
barátkozunk azokkal, akik a legnagyobb ínségben vannak, akiknek nincsenek
barátaik. Feledkezzünk meg saját érdekeinkről, önmegtagadás és önfeláldozás
jellemezzen. A gyalázkodást ne viszonozzuk; forduljunk szeretettel és könyörülettel
a bűnössé lett emberiség felé. Krisztus számára saját élete sem volt túl drága,
feladta értünk. Ő a példaképünk. Kövessük a szerény jászoltól egészen a
keresztig” (Ellen G. White: Testimonies for the Church. 2. köt. 178.
old.).
Mit
mondott Péter, amikor számos követője cserbenhagyta Jézust? Jn 6:60-70
Nem
minden tanítvány maradt Jézussal. Sokan elfordultak tőle. Amikor Péter
kinyilvánította hűségét, valójában a Jézus mellett kitartó tanítványok nevében
is szólt. Júdás kivételével végül mind hűséges követőknek bizonyultak, és az őskeresztény
egyház vezetői lettek, annak ellenére, hogy olykor – például, amikor
Mesterüket elfogták és megölték – kétségeik támadtak és csalódtak. Tapasztalataik
nekünk is vigasztalást jelentenek. A mi életünkben is vannak pillanatok,
amikor lanyhul bennünk a tanítványi eltökéltség, de csakúgy, mint az apostolok
esetében, ez nem jelenti azt, hogy nem kerekedhetünk felül az átmeneti
visszaesésen.
Mit válaszolnánk és
miért, ha valaki megkérdezné, hogy mennyire vagyunk hűségesek Jézushoz? Milyen
látható bizonyítékát adhatjuk hűségünknek?
áldozat |
Június 2 |
Kedd |
Legtöbbünk
szeret fontos emberek társaságában lenni. Egy államfővel, miniszterrel vagy
egy hírességgel való találkozás lehetőségét sokan irigylik. Ha ismerünk egy
hírességet, vagy csak azt, aki egy fontos ember ismerőse – ez mintha minket is
dicsfénnyel övezne. Sokkal természetesebbnek tűnik vágyni a társadalmi
ranglétrán való előrejutásra, mint hogy alulmaradjunk. Jézus tanítványai sem
voltak mentesek az efféle emberi gyengeségtől.
Mire
számított néhány tanítvány – és persze a rokonaik –, amikor Jézus követői
lettek? Mit felelt nekik Jézus (Mt 20:20-23; Mk
10:35-41)? Mire emlékeztet ez az emberi magatartás? Lásd Ézs 14:12-14!
_____________________________________________________________
Ahelyett,
hogy anyagi jólétet és társadalmi rangot ígért volna tanítványainak, Jézus
egészen másfajta valóságra készítette fel őket: követésének ára van.
Olvassuk
el Mk 8:31-38 verseit! Mit tanulhatunk ebből a
szakaszból a tanítványság áráról?
_____________________________________________________________
A
tanítványság ára című
híres könyvében Dietrich Bonhoeffer, az 1945-ben a nácik által meggyilkolt
fiatal német teológus arról ír, hogy az isteni kegyelem nem olcsó. Krisztust
követni nem könnyű; elkerülhetetlenül szenvedéssel jár. Ahogyan neki szenvednie
kellett, úgy nekünk is. Ha olyan életet akarunk élni, mint Ő, szenvedésében és
halálában is azonosulnunk kell vele. „A kereszt
elviselése nem tragédia. A szenvedés a Jézus Krisztus iránti maradéktalan hűség
gyümölcse. Nem véletlenül, hanem szükségszerűen következik be… Csak… a teljes
tanítványi elkötelezettséget vállaló értheti meg a kereszt igazi jelentőségét.
A kereszt elejétől fogva ott van, az embernek csak fel kell vennie. Senkinek
sem kell keresni, szándékosan szaladni a szenvedés után. Jézus azt mondja, hogy
minden kereszténynek megvan a maga keresztje, ami rá vár, amit Isten szánt és
jelölt ki számára” (Dietrich Bonhoeffer: The Cost of Discipleship. New
York, 1965, The MacMillan Company. 98. old.).
Milyen keresztet kaptunk Istentől, amit hordoznunk kell? Mibe
kerül Krisztus követése? Ha a válaszunk az, hogy „igazából semmibe”, akkor
talán el kellene gondolkodnunk azon, mennyire szoros a kapcsolatunk a Mesterrel!
a tanítványság jutalma |
Június 3 |
Szerda |
Jézus
nem hagyott kétséget tanítványaiban afelől, hogy
követése áldozatokkal jár. Egészen nyíltan elmondta nekik, mire számíthatnak.
Milyen
azonnali vagy közvetlen jutalmat ígért Jézus azoknak, akik tanítványként
követik Őt (Lk 9:57-58; Jn 15:18-25)? Milyen konkrét
„ígéretet” tett Jézus Péternek (Jn 21:15-18)? Mit
árul ez el Krisztus követésének áráról?
A
tanítványok – Júdás kivételével – azután apostolok lettek. Az apostolok cselekedeteinek
első fejezeteiben már tisztán látszik, hogy sok leckét megtanultak.
Jézussal jártak, és a Szentlélek ereje által képesek lettek elviselni az
ellenkezést és az üldöztetést. A részleteket ugyan egészen biztosan nem tudjuk,
viszont jó okunk van elfogadni a korai egyházi hagyományt, miszerint végül
minden apostol mártírhalált halt. Feltehetően mind erőszakos halált szenvedtek
el, kivéve Jánost, bár az ő pátmoszi fogsága sem tekinthető éppenséggel
luxusnyaralásnak. Magáról ezt mondja: „testvéretek és társatok Jézussal a
szenvedésben, a királyságban és az állhatatosságban” (Jel 1:9, új prot. ford.).
A
tanítvány életének mi az a része, ami mellett minden olyan szenvedés eltörpül,
ami Krisztus követése közben keresztezi az útját? Jn 10:10;
Róm 8:28-39
Krisztus
követőinek számos küzdelmet meg kell vívni. Ám ha Mesterükre néznek, képesek
lesznek megbirkózni bármivel. Valami olyannak a birtokába kerülnek, aminek az
értéke szavakkal nem kifejezhető. A béke, amit Jézus
ad, nem olyan részleges és átmeneti, mint amit a világban találni (Jn 14:27).
Ez a békesség meghaladja felfogóképességünket (Fil 4:7).
Ez a békesség fémjelzi a Krisztusban található bőséges életet (Jn 10:10). A megpróbáltatások és kísértések ellenére ez az élet
ad olyan megelégedettséget, ami a Krisztus nélkül élők számára elérhetetlen.
Sőt
mi több, Krisztus hűséges követői biztosak lehetnek az örök életben. Bizonyosak
lehetnek abban, hogy bármennyi mindennel is kell most megküzdeniük, az
eltörpül a rájuk váró örökkévalóság ígérete mellett.
Olvassuk el Róm 8:18 versét! Milyen reményt és vigaszt találunk ebben az
ígéretben? Miért erősíti ez a gondolat azt, hogy soha nem szabad feladni?
jézus krisztus uralma |
Június 4 |
Csütörtök |
Tanítványnak
lenni azt jelenti, hogy az ember elismer egy mestert, akihez hűséges, akit
kész követni és szolgálni. Másokhoz fűződő kapcsolatunk általában kifejeződik
abban is, ahogy megszólítjuk őket.
Többek
között milyen névvel illették Krisztust a követői? Jn 20:28;
1Kor 16:22
Az
Újszövetség számos néven nevezi Jézust. Hívja Isten Fiának, de Ember Fiának is,
csakúgy, mint Messiásnak. Legtöbbször azonban úgy nevezi, hogy az Úr. Ez az
eredetileg elég széles körben használt szó különösen fontossá vált az első
keresztények számára. A római császár ugyanis istennek nyilvánította magát, és
megkívánta, hogy Úrnak nevezzék. Ezért azt nem egyszerő véleménynyilvánításnak
tekintették, amikor valaki megvallotta, hogy Krisztust nevezte legfőbb Urának,
nem pedig a római császárt. Szó szerint élet-halál kérdése lehetett. A Római
Birodalomban élők csak egyvalakit nevezhettek Kyrios-nak (Úr); és aki
ezt a címet nem a császárra vonatkoztatta, azt minden bizonnyal megkínozták és
megölték.
Ennélfogva hit és határozott
tanítványi elkötelezettség kellett ahhoz, hogy valaki „Úrnak” hívja Jézust. Ma
sem más a helyzet. Nem kis dolog Urunknak mondani Jézust, amennyiben ezt komolyan
is gondoljuk. Ha ugyanis Ő az Urunk, akkor Ő uralja egész életünket, mindazt,
amit mondunk és teszünk.
Mi
az a döntő kérdés, ami elárulja, mennyire őszintén nevezzük Jézust „Úrnak”? Mt
7:22-23; Lk 6:46
Egy
dolog Jézust Urunknak és Istenünknek nevezni, valamint kimutatni hitünket,
szeretetünket és iránta való hűségünket, ám egészen más dolog ezt valóban meg
is élni. Jézus világosan fogalmazott: hűségünk a neki és parancsolatainak való
engedelmességben mutatkozik meg. A Mt 7:23-ban
említett „gonosztevő” is valójában azt jelenti, hogy törvényszegő. Nem
kérdéses, hogy Jézus igaz követői, igazi tanítványai engedelmeskednek
parancsolatainak (Jn 14:15).
Próbáljuk meg elképzelni, milyen lenne az egyházunk, ha
mindenki, aki Krisztus követőjének vallja magát, valóban igaz tanítványa volna!
Milyen különbségeket látnánk? Noha van, amin nem változtathatunk, de van olyan
is, ami változhat. Mit tehetünk, hogy életünk valóban összhangban legyen Jézus
akaratával?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 5 |
Péntek |
Olvassuk
el a tanítványok elhívásának történetét Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1993, Advent Kiadó. „Megtaláltuk a Messiást” c. fejezetében, 102–111. old.!
„Jézus
tanítványainak nem volt elegendő országának természetéről tanulniuk. Szívbéli
változásra volt szükségük, amely összhangba hozza őket az alapelvekkel. Jézus
magához szólított egy kisgyermeket, középre állította, majd gyöngéden átölelte
és így szólt: ’Ha meg nem tértek és olyanok nem lesztek
mint a kisgyermekek, semmiképpen nem mentek be a mennyeknek országába’ (Mt
18:3). A kisgyermek szerénységét, önmagával nem-gondolását, bízó szeretetét – ezeket a vonásokat értékeli a menny. Ezek az igazi nagyság
jellemzői” (i. m. 369. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Gondoljuk végig, mibe kerül Krisztus
igaz követőjének lenni! Ha van a csoportunkban, aki hajlandó elmondani, neki
mibe került Krisztus követése, kérjük meg rá! Kérdezzük meg azt is, miért gondolja,
hogy megéri!
2.
Mivel segíthetünk az új hívőknek
Krisztus jobb tanítványaivá válni? Tanítványnak lenni miért sokkal több, mint
csupán elméletileg helyeselni bizonyos tanításokat, vagy csak hinni, hogy
Jézus meghalt a bűneinkért?
3.
Jézus tanítványainak neveztetünk,
persze emberek is lehetnek példaképeink. Helyes, ha egy olyan ember tanítványának
tartjuk magunkat, akit tisztelünk és példaképünknek
tartunk? Ha igen, hogyan tehetjük ezt meg anélkül, hogy közben elfeledkeznénk,
elsősorban kinek tartozunk hűséggel?
4.
Hogyan harcolhatunk olyan bűnös
emberi vágyak ellen, mint pl. az öndicsőítés, a hízelgés, a hatalom és
tekintély utáni sóvárgás? Miért annyira ellentétesek ezek a vágyak mindazzal,
amit a krisztusi tanítványság jelent?
ÖSSZEFOGLALÁS: Nem
kis dolog Krisztus tanítványának lenni. Sok hitre, kitartásra és akaratra van
szükségünk ahhoz, hogy kövessük az Urat, bármilyen szenvedéssel is járjon ez.
Krisztus tanítványának lenni azt jelenti, hogy hittel élünk, és a legnehezebb
időkben is bízunk Istenben. Azt jelenti, hogy az ember kész meghalni az énnek,
és Isten dicsőségére, mások javára él.
TANÍTVÁNYSÁG
„A világnak emberekre van a legnagyobb szüksége – olyanokra, akik el nem adhatók és meg nem vehetők; olyan emberekre, akik lelkük mélyéig igazak és becsületesek; olyan emberekre, akik merik a bűnt nevén nevezni; olyan emberekre, akik az iránytű pontosságával teljesítik kötelességüket; olyan emberekre, akik kiállnak az igazság mellett, szakadjon bár az ég!”
(Ellen
G. White: Előtted az élet. Budapest, 1992, Advent Kiadó. 55. old.)