8. tanulmány − 2008
Május 16 - 22.Nyugalom
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 2:2-3; 5Mózes 5:12-15; Ézsaiás 58:12-14; Ezékiel 20:12;
Zsidók 4:9-11
„És
monda nékik: A szombat lőn az emberért, nem az ember a szombatért. Annak
okáért az embernek Fia a szombatnak is ura” (Mk 2:27-28).
A
keresztény hitnek a XXI. század elején élő ember számára is különösen
időszerű része a szombat. A nyugalomnap „gyógyszerére” millióknak
szüksége van a stresszel, szívbetegségekkel terhelt és kiégett társadalomban. A
szombat menekülést kínál a mai felgyorsult élet soha
nem szűnő nyomása alól. Lehetőséget ad arra, hogy a kimerültség után feltöltődjünk,
és újra az élet valóban fontos dolgaira összpontosítsunk. Arra figyelmeztet,
hogy ideje bezárnunk otthonunk és elménk ajtaját a világ zűrzavara, zaja előtt,
és találkozni Teremtőnkkel, aki tudja, mire van szükségünk.
„Ha
valamelyik parancsolatra a rohanó, hajszolt modern embernek különösen szüksége
van, az a szombat parancsa. Túlságosan leköt, hogy megpróbáljuk értelmessé
tenni az életünket, és önmagunkat szolgáljuk, közben elfeledkezünk róla, hogy
egyedül Isten adhat értelmet életünknek. Ha megnyugszunk azon a napon, amit Ő
rendelt el, bemutatjuk, hogy ’megpihenünk’ Őbenne” (Jon L. Dybdahl: The
Abundant Life Bible Amplifier: Exodus. Boise, Idaho, 1994, Pacific Press®
Publishing Association. 186. old.).
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN: Miért
olyan fontos számunkra a szombat? Miért rendelte el Isten? Mi a szent idő? Ki
vagy mi teszi a szombatot szentté? Hogyan tehetjük a szombatünneplést örömteli
és tartalmas élménnyé?
isten ajándéka az elfoglalt embernek |
Május 17 |
Vasárnap |
Két
alapvető intézmény létezik a föld történelmének első hete óta: a házasság és a
szombat. Mindkettő lényeges része az ember boldogságát munkáló isteni tervnek.
Nem csoda, hogy a gonosz az évszázadok során erősen támadta mindkettőt. Isten
tudta, mire van szüksége az emberiségnek, ezért megteremtette a heti ciklust, a
hat munkanap és a hetedik rendkívüli nap, a szombat tökéletes körével. Akik
tiszteletben tartották ezt az istenileg megalapozott ritmust, élvezték annak
áldásait.
Miért
pihent meg Isten a világ teremtése után, a hetedik napon? 1Móz 2:2-3
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Milyen
kifejezéssel utalt Ezékiel próféta a szombatra? Mit jelent ez? Ez 20:12
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„Isten, miután megpihent a hetedik napon,
megszentelte azt a napot, illetve elkülönítette az emberek számára nyugalomnapként.
A Teremtő példáját követve az embernek is meg kell pihennie ezen a szent
napon, hogy amint az égre és a földre néz, elgondolkozzék Isten csodálatos
teremtési munkájáról; és amint látja Isten bölcsességének és jóságának
bizonyítékait, szíve megteljék Alkotója iránti szeretettel és hódolattal. […]
Isten látta, hogy az embernek még a Paradicsomban is szüksége van a szombatra;
arra, hogy a hét egyik napján félretegye saját érdekeit és foglalatosságát,
mélyebben elgondolkozzék Isten művein, elmélkedjék hatalmáról és jóságáról.
Szüksége volt a szombatra, hogy az élénkebben emlékeztesse Istenre, és hogy
hálát ébresszen, mert jóságos Teremtőjétől kapta mindazt, aminek örül, és amit
birtokol” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993,
Advent Kiadó. 21–22. old.).
Mi a tapasztalatunk a szombattal kapcsolatban? Örömünket
leljük benne? Jobban értékeljük Isten jóságát, ha a teremtés csodáit szemléljük?
Ha nem, min kellene változtatnunk ahhoz, hogy teljesebben tapasztaljuk a szombat
áldásait?
szent nap |
Május 18 |
Hétfő |
A
szent szó a Bibliában különböző dolgokra vonatkozik. Emberekre éppúgy
utal szentként az Írás, mint tárgyakra vagy időszakokra. Jelentése: „különleges
használatra elkülönítve”. A papok szent emberek voltak, mert őket
választották ki a szentélyszolgálatra. Szent edényekkel és eszközökkel
bántak, amelyeket kivontak a világi használatból egy különleges, rituális cél miatt.
Hasonlóképpen különítette el Isten a szent napokat is. Amit egyszer szentnek
nyilvánítottak, már nem alkalmazhatták mindennapos használatra, mert magasabb
célt szolgált. A szent napokon véghezvitt tetteknek az isteni célhoz
kell kapcsolódniuk.
„Emlékeznünk”
kell arra, hogy a szombat szent nap. Ki szenteli meg ezt a napot, mi vagy
Isten? Mi a kettő között a különbség? 1Móz 2:3; Ézs
58:13
_____________________________________________________________
„A szombat erőteljes
bizonyítéka Isten korlátlan uralmának. Csak Ő teremthet és tehet bármit is
szentté. Ezért tiltakoznak annyira az adventisták a nyugalom és istentisztelet
napjának szombatról vasárnapra történő áthelyezése ellen. Világos isteni parancs
nélkül egy ilyen döntés meghozatala nem kevesebb, mint sértés Istennel szemben”
(Richard Rice: The Reign of God. Berrien Springs, Michigan, 1997, Andrews
University Press. 403. old.).
Hogy
hat azokra a hét hetedik napja, a szombat, akik engedelmeskednek a
parancsolatnak, és megünneplik ezt a szent napot? 2Móz 31:12-13
_____________________________________________________________
A
szombat megtartása elsősorban belső meggyőződésből fakad, de külsőleg is
megnyilvánul. Ha a hangsúly a külsőségekre kerül, és szombatünneplésünk nem
lesz több szabályok betartásánál, elveszítjük valódi tartalmát. Ugyanakkor
szombatünneplésünket mások is látják. Ebből arra következtetnek, hogy mi mások
vagyunk. A szombat Teremtőnk és Megváltónk iránti hűségünk jele.
Isten azt akarja, hogy
népe „szent” legyen; vagyis tudatosan elhatárolódjon e világ dolgaitól.
Hogyan segíthet ebben a szombat megtartása? Hogyan emlékeztet a napi kísértések
között a szombat valósága arra, hogy szent nép vagyunk, amely elhatárolódik a bűnös
világtól?
a szombat öröme |
Május 19 |
Kedd |
Amikor
a szombat törvényéről beszélünk, általában Mózes második könyve 20.
fejezetére hivatkozunk, ami a parancsolatot a teremtéssel hozza összefüggésbe.
Minden szombat arra emlékeztet, hogy Isten a Teremtőnk, mi pedig a teremtményei
vagyunk – beleértve mindazt, amit ez a nagyszerű igazság valójában jelent.
Amikor Mózes ötödik könyvében olvassuk a Tízparancsolatot, ott egy újabb
összefüggéssel is találkozunk. A hetenkénti szombat megemlékezés Izráelnek az
egyiptomi szolgaságból való szabadulásáról, tágabb értelemben pedig minden
szolgaságból való szabadulásról, amiből Isten kegyelme kiment.
Tanulmányozzuk
5Móz 5:12-15 verseit, és vessük össze 2Móz 20:8-11 verseivel!
Hogyan egészítik ki egymást? Van még más is, amire „emlékeznünk” kell
szombatünneplésünk során? Ha igen, mi az?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
szombat nemcsak a teremtés, hanem a megváltás jele is. Üdvösségünket Jézusnak
köszönhetjük, aki nemcsak újjáteremt (2Kor 5:17; Gal
6:15), hanem az örökkévalóság reményét is kínálja az új földön (2Pt 3:13). A zsidók
a szombatban az „eljövendő világ”, vagyis az új ég és új föld szimbólumát
látták. A szombat ízelítő abból, ami örökre a miénk lesz, különleges emlékeztető
arra, amit Jézusban kaptunk.
A
szombat gyakorlatilag segít kitörni az óra és a naptár rabságából. Sokan válnak
a számítógép és mobiltelefon rabjaivá is. Mind több ember számára hihetetlenül
nehézzé vált elkülöníteni a munkaidőt a szabadidőtől. Úgy tűnik, a modern élet
megköveteli, hogy mindig elérhetők és bevetésre készek legyünk. A szombat
tökéletes ellenszere ennek a kórnak, ami a valódi pihenés minden formáját
fenyegeti, fizikailag és szellemileg egyaránt.
„A szent szombatnap elkülönítése azt jelenti, hogy hetente
egy nap megpihenhetünk a hétköznapi munkáktól. Az a nagyszerű ebben a
szokásban, hogy ez meghatározza a hét többi napján való viselkedésünket is.
Felszabadít, kevésbé aggódunk amiatt, hogy mennyit tudunk elvégezni a többi
napon; ráadásul, amikor befejezzük a hiábavaló szélmalomharcot, igazán megpihenhetünk,
és az öröm új formáit élhetjük át” (Marva J. Dawn: Keeping the Sabbath
Wholly. Grand Rapids, 1996, William B. Eerdmans Publishing Company. 19.
old.).
a szombatnapi nyugalom bemutatása |
Május 20 |
Szerda |
Olvassuk
el Ézs 58:12-14 verseit! Milyen elveket találunk e
versekben a szombat megtartására vonatkozóan, amelyek segítenek úgy ünnepelni a
szombatot, hogy jobban tapasztalhassuk Isten áldásait?
_____________________________________________________________
Szomorú
valóság, hogy sok adventista nem élvezi igazán Isten szombatját. Sokan kifejezett
rossz érzéssel emlékeznek arra, ahogy gyermekkorukban tartották a szombatot
otthon. Még adventista intézményekben is sok kívánnivalót hagyhat maga után a
szombatünneplés formája. Szabályok és előírások biztosítják a szombat
„szentségét”. E szabályok némelyike bibliai elveken nyugszik, de soknak
valójában több köze van a hagyományokhoz és a kultúrához, mint ahhoz, hogy „így
szól az Úr”.
A
szombat napjához semmiképp sem szabad fõleg tilalmakat és megszorításokat
kapcsolni. Ha követendő példát keresünk, engedjük, hogy Jézus példája ihlessen!
Olvassuk
el figyelmesen a következő igehelyeket, és nézzük meg, legfőbb Példaképünk,
Jézus hogyan szentelte meg a hetedik napot! Mk 2:23–3:6;
Lk 4:16; 6:1-11
_____________________________________________________________
„A menny munkája
sohasem szűnik meg, és az embernek sem kell megpihennie a jó cselekedetek
munkálásában. A szombat nem a haszontalan semmittevés idejéül rendeltetett. A
törvény megtiltja a világi munkát az Úr pihenőnapján; a megélhetés érdekében
végzett mindennapi tevékenységet szüneteltetni kell, a világi örömökért vagy
haszonért való munka sem törvényes e napon – de ahogyan Isten megszűnt teremtő
munkájától, megpihent szombaton és megáldotta azt, úgy kell az embernek is elhagynia
napi elfoglaltságát, és az egészséges pihenésnek, az imádásnak és a szent
cselekedeteknek szentelnie e szent órákat. Krisztus munkája, a beteg meggyógyítása
tökéletes összhangban volt a törvénnyel, megtisztelte a szombatot” (Ellen G.
White: Jézus élete. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 165. old.).
Próbáljuk meg elképzelni,
milyen lenne a „tökéletes” szombat! Hogyan ünnepelnénk? Mi válna elérhetővé
számunkra, amit a hét többi napja nem ad meg? Beszéljük meg szombatiskolai
osztályunkban!
a pihenés jele |
Május 21 |
Csütörtök |
Szombatünneplőként
sokszor azzal vádolnak: a szombat megtartása által próbáljuk biztosítani, hogy
a mennybe jussunk. Hogyan felelhetünk erre a vádra?
Olvassuk
el újra a szombat parancsolatát Mózes második könyve 20. fejezetében!
Mit mond, mit tegyünk? Azt, hogy pihenjünk meg – pihenjenek a fiaink, lányaink,
szolgálóink, állataink és még a közöttünk tartózkodó idegenek is. Az egész a
pihenésről szól.
Most
egy egyszerű kérdés: Hogy lehet, hogy éppen azt a parancsolatot igyekeznek
egyetemesen a cselekedetek „újszövetségi” szimbólumaként beállítani, ami pedig
kifejezetten a pihenést célozza, ami kimondottan a pihenést hirdeti,
ami különleges alkalmat biztosít a pihenésre? Az egyetlen parancsolat,
ami természeténél fogva a nyugalomról szól, sokak számára mégis a cselekedetek
általi megváltás hasonlatává vált. Hol torzul el a kép?
Olvassuk
el Zsid 4:9-11 verseit! Mit üzen ez a szakasz a
szombatról?
A
szombat igazi megtestesülése annak a nyugalomnak, amit Krisztus Ádám és Éva bűneset
előtti Édenének világától egészen az Újszövetség nyugalmáig mindenkinek kínál;
amit Isten követői Krisztus értük végzett megváltó munkájából élvezhetnek. Mt
11:28-30 verseiben Jézus hív, hogy nyugodjunk meg
benne. Nyugalmat ad, aminek egyik kifejeződése az egyetemes szombatnap. Bárki
elmondhatja, hogy megpihent Krisztusban; bárki elmondhatja, hogy kegyelem
által üdvözül. A látható kifejezése ennek a nyugalomnak azonban a hetedik nap,
a szombat megtartása. Élő példa arra, hogy mit jelent, ha Isten kegyelme
betakar. A világi elfoglaltságoktól való heti megpihenésünk azt szimbolizálja,
hogy megpihenünk Jézus értünk elvégzett munkájában. Ennek a parancsolatnak
engedelmeskedve lényegében a következőt fejezzük ki: „Annyira biztos vagyok
Jézus megváltásában, annyira szilárdan és biztosan állok abban, amit Krisztus
értünk tett, hogy képes vagyok letenni minden munkámat, mert tudom, mit végzett
el Krisztus az emberiségért halála és feltámadása által.”
A szombat nagyon is valóságos, sokatmondó, látható kifejezése
és megnyilvánulása a Jézusban és a megváltásban lelhető nyugalomnak. Nem kell
ezt szavakba foglalnunk; kifejezhetjük gyakorlatban, úgy, ahogy azt a szombatot
meg nem tartók nem tudják megtenni.
további tanulmányozásra: |
Május 22 |
Péntek |
Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 259–268.
old. Itt Ellen White a Tízparancsolat törvényéről ír. Jézus szombatünneplésével
kapcsolatban pedig: Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1993, Advent
Kiadó. 229–236. old.
„Márk
evangéliumában (2:27) Jézus felvetette a szombat
céljának kérdését. A szombat nem öncélú… Isten az emberiség áldására, testünk
megpihenése napjául szánta, ugyanakkor arra, hogy a komoly lelki gyakorlat
napja legyen. A farizeusok úgy tekintették ezt a napot, mintha Isten azért
teremtette volna az embert, hogy a szombatot szolgálja; nem látták meg benne,
hogy a szombat az ember hasznára van. Shim ’on ben Menasaya rabbi Kr. u. 180
körül [Jézuséhoz] hasonló kijelentést tett: ’Isten nektek adta a szombatot, de
nem vagytok alávetve a szombatnak’” (Walter F. Specht: „A
szombat az Újszövetségben” c. cikke, The Sabbath in Scripture and History. szerk.
Kenneth A. Strand. Washington, D. C. 1982, Review and Herald® Publishing
Association. 96. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Milyen a „tökéletes” szombat a
csoportunk tagjai szerint? Mit tehetünk, hogy a lehető legjobban megközelítsük
az ideális állapotot?
2.
A tanulmányban szó esett róla, hogy a
szombattal kapcsolatos szabályok és tiltások egy része inkább a hagyományokban
gyökerezik, mint Isten Igéjében. Beszélgessünk arról, hogy mi kerülhet az ember-alkotta
szabályok körébe, ami nincs a Bibliában! Hogyan tehetünk különbséget a két
csoport között?
3.
Gondolkozzunk a csütörtöki részben
felvetett kérdésről! Hogyan mutathatjuk meg jobban a világnak azt a különleges
nyugalmat, amit Jézusban élvezünk a szombat által – ami nyilvánvalóvá teszi
Krisztus kegyelmének valóságát az életünkben? Vajon mi az, amivel éppen mi
kelthetünk rossz benyomást másokban?
ÖSSZEFOGLALÁS: A
szombat Isten ajándéka az emberiségnek. Tökéletes ellenszer korunk
nyughatatlanságára és a stresszre. Egy kifejezetten különleges heti időegység,
amit Isten „megszentelt” számunkra. Ha helyesen viszonyulunk hozzá, ez a nap a
fizikai és lelki pihenés forrása és nagy öröm ideje lehet. Az igazi
szombatünneplés legjobb példája Jézus, aki jelentőségteljesen úgy utalt magára,
mint aki a szombat Ura.
PÁSKULYNÉ KOVÁCS
ERZSÉBET:
SZOMBAT
Én
Istenem!
Ki alkottad a mennyet
és a földet:
Szívem hálával
hajlik meg előtted
e szombat napon.
Kegyelmedről beszélnék
– nem tudok. Szívemben
törvényed
ritmust dobog:
Erejére lelkemben
rettenet!
Megismerni a Te törvényedet
mindennél több
ezen a világon, mert
rajta keresztül
sejtelek!
– Mily nagyra becsültélengemet:
a bűnöst,
a nyomorult senkit,
mikor dicséreted
az angyalok zengik.
S velük együtt meghajolhatok:
ez a Te szent,
örök akaratod.
Legyen meg.
Ezt kívánom én
mikor átlépek házad küszöbén,
s előtted remegve megállok:
mert a szíveket megvizsgálod.
– Lehajtott fejjel egyet
kérhetek:
– „Isten, légy irgalmasnékem bűnösnek!”
(Páskulyné Kovács Erzsébet: Add ide a kezed! Budapest, 1983, H. N. Adventista Egyház, 231–232. old.)