7. tanulmány − 2008
Május 9 - 15.Kegyelem
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 25:8; Ézsaiás 53; Róma 5:18-19; 2Korinthus 3:16-18; Efézus
2:4-10; Titusz 2:11-14
„Az
Isten pedig a mihozzánk való szerelmét abban mutatta meg, hogy mikor még bűnösök
voltunk, Krisztus érettünk meghalt” (Róm 5:8).
Az
összehasonlító vallástudomány egy Nagy-Britanniában rendezett konferenciáján a
világ különböző pontjairól érkezett szakértők azt vitatták meg, hogy mi adja a
keresztény hit sajátosságát. Sorra kizárták a felmerült lehetőségeket. A
megtestesülés? Más vallások különböző változatait tanítják annak, hogy az istenek
emberi alakban jelentek meg. A feltámadás? A többi vallás is beszámol a
halálból való visszatérésről. A vita egészen addig folyatódott, amíg be nem lépett
a terembe a híres keresztény író, C. S. Lewis. „’Miről diskurálnak?’ –
kérdezte. ’Arról, hogy mi teszi a keresztény hitet egyedülállóvá a világ más
vallásai között’ – hangzott a válasz. Lewis azonnal rávágta: ’Mi más, mint a
kegyelem’” (Philip Yancey: What's So Amazing About Grace? Grand Rapids,
Michigan, 1997, Zondervan Publishing House. 45. old.).
A
múlt héten szembesültünk a bűn irtózatos jelenségével, a „törvényszegés
titkos bűné”-vel (2Thessz 2:7). Az utolsó szakaszban
azonban láthattuk azt is, hogy Isten közbelépett, és gondoskodott a
megoldásról. Mi volt a beavatkozás lényege, és mit köszönhetünk ennek – a héten
ez áll a tanulmányunk központjában.
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN: Milyen
képeket használ Isten a megváltási terv bemutatására? Mi az engesztelés?
Mennyire játszik központi szerepet a helyettesítés fogalma a kereszt
megértésében?
isten tette a megváltás |
Május 10 |
Vasárnap |
Ismert
a történet, hogyan tette próbára az Úr Ábrahám hűségét. Arra kérte, áldozza
fel fiát, Izsákot. Mivel nem tudta, mit mondott Isten az apjának, és azt gondolta,
hogy csak áldozatot bemutatni mennek valahova, Izsák megkérdezte, miért nem
visznek magukkal állatot. Ábrahám akkor azokkal a prófétai szavakkal
válaszolt, amelyek egyaránt visszhangoznak az Ó- és az Újszövetségben: „Az
Isten majd gondoskodik az égő áldozatra való bárányról” (1Móz 22:8).
Mi
volt Ábrahám fiához intézett szavainak prófétikus jelentése?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Hol
találunk még az Ószövetségben olyan leírást, ami a Krisztus általi megváltásra
utal? Lásd pl. 1Móz 3:15; 2Móz 25:8; Ézsaiás 53!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus
Krisztus az Ószövetség központja. Az egész földi áldozati rendszer célja
valójában az volt, hogy elõremutasson a Messiás eljövetelére (lásd Zsidók
8; 9). Minden, ami a világba lépése előtt történt, pusztán a kereszt előjele
volt. Isten a megfelelő pillanatig várt, majd amikor „eljött az időnek teljessége”
(Gal 4:4), Krisztus lejött közénk.
„Isten
szeretete minden korban, minden időben áradt az elbukott emberiség felé. Az
emberi romlottság ellenére mindig láthatók voltak a kegyelem jelei. Amikor
pedig elérkezett az időnek teljessége, Isten dicsősége megmutatkozott abban,
hogy a világra árasztotta a gyógyító kegyelem teljességét, amelynek többé semmi
sem vet gátat, s amelyet nem von vissza mindaddig, amíg a megváltás terve
célba nem ér” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1993, Advent
Kiadó. 28. old.).
Gondoljuk el, hány hosszú évszázad telt el az eljövendő
Messiás ígérete és eljövetele között! Minket, halandó lényeket, akik csak kb.
80 rövid évig élünk, mire tanít ez a türelemről, az Istenbe vetett bizalomról,
amikor az események beteljesülésére látszólag olyan sokáig kell várni?
a kegyelem csodájának képei |
Május 11 |
Hétfő |
Hogyan
magyarázzuk el egy 3 éves gyereknek, mi az elektromosság? Hogyan magyarázzuk el
az afrikai dzsungel mélyén élőknek, akik soha nem utaztak lakóhelyüktõl
40 kilométernél messzebbre, mire valók a közlekedési lámpák, és hogyan működik
egy lift? Hogyan magyarázná el egy fizikus Einstein relativitáselméletét
annak, aki csak általános iskolát végzett? Hozzánk szólva Istennek át kell
hidalnia egy kommunikációs szakadékot, ami sokkal nagyobb az imént említett
emberi példákénál. A Jézus Krisztus életében és halálában megmutatkozó isteni
szeretetet nem lehet maradéktalanul kifejezni emberi szavakkal. Isten mégis
azt akarta, hogy helyes elgondolásunk legyen a megváltási tervről. Ihlette a
Szentírás íróit, hogy használjanak olyan szóképeket, amelyek érthetővé teszik
a kegyelem rejtélyét. E képeket nem szabad egymástól elkülönítve vizsgálni;
összességükben nézve a csodálat és a végtelen hála érzetét keltik.
A
kegyelem rejtélyének megértésében melyik szókép segít a legjobban? Ézs 53:7; Jn 1:29
________________________________________________________________
Még
milyen szimbólumok mutatják be az engesztelés igazságának további dimenzióit?
Mt 20:28; ApCsel 20:28; 1Kor 6:20
________________________________________________________________
Vigyáznunk
kell, hogy ne a többi kizárásával vizsgáljunk egy-egy szimbólumot. Akkor kapjuk
a véges emberi lények számára felfogható legteljesebb képet, ha összevetjük
mindazt, amit az engesztelésről tudni lehet. Az értünk fizetett váltságdíj, a
magas ár képe rendkívül sokatmondó. „Krisztus megváltott a bűn fogságából,
az-az visszavásárolt a bűnből… Ez a hasonlat azt érzékelteti, hogy a) milyen
nagy volt megváltásunk ára, és b) egy bizonyos állapotból átkerültünk egy
másikba – a rabszolgaságból Isten közelségébe. A megváltás a tulajdonjog
fizetség ellenében történő átruházását jelenti” (Edward W. H. Vick: Let Me
Assure You. Mountain View, California, 1968, Pacific Press® Publishing
Association. 33. old.).
Gondoljunk bele, hogy a
világegyetem Teremtője, aki megteremtette mindazt, ami csak létezik (Jn 1:1-3), önként vállalta a keresztet, az örök pusztulásból való
megszabadításunk egyetlen módját! Miért kell ennek az igazságnak alapvetően
hatni az életünkre? Milyen bolondság volna hagyni, hogy bármilyen földi dolog
is eltávolítson a kereszttől!
mi történt a golgotán |
Május 12 |
Kedd |
A
teológusok sokat vitatják az engesztelés tanát. Két oldalról közelítenek a kérdéshez.
Van, aki az engesztelés objektív nézőpontját választotta, mások a szubjektívet.
Mit jelent ez? Az első csoport azt emeli ki, hogy valóban történt valami a
történelem egy pontján, Jeruzsálem közelében; egy konkrét történelmi esemény,
amely üdvösségünk alapjául szolgál. Más teológusok inkább azt hangsúlyozzák,
hogy az számít, mit teszünk Jézus szeretetére és a kereszten történt
önfeláldozására válaszul: megváltozunk, ha ekkora szeretetet tapasztalunk!
Mindkét nézőpont igaz, és kiegészítik egymást.
Hogyan
magyarázza a Biblia a kapcsolatot aközött, amit Krisztus értünk tett, és amit bűnösként
valójában érdemelnénk? Ézs 53:4-5; Róm 5:18-19
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Általában
helyettesítésnek nevezzük azt, hogy Jézus meghalt helyettünk, és így nem
kell elszenvednünk a második halált, hanem örök életet nyerünk. Sokak számára
ez hátborzongató gondolat. Nincs ínyükre az itt használt jogi megfogalmazás,
sem a bűnnel szembeni isteni harag fogalma. Akár tetszik azonban, akár nem, az
igazság az, hogy Isten úgy oldotta meg a bűn problémáját, ahogy ezt a
legmegfelelőbbnek ítélte. Igaz létére nem hagyhatta figyelmen kívül a bűnt;
ugyanakkor a szeretet Isteneként nem hagyhatta magára a bűnöst sem. Az örök
halál büntetését nekünk kellett volna elszenvednünk, hiszen mi vagyunk bűnösök.
Jézus azonban kész volt a helyünkre állni! Ez történt meg a kereszten.
Megváltásunk alapja ez a valóságos esemény, Krisztus helyettes halála lett.
Látva, amit Krisztus értünk tett, hogy a helyünkre állt, egyre inkább vonzódunk
hozzá, és másképp kezdünk viszonyulni hozzá és embertársainkhoz. Ez a megváltási
terv szubjektív oldala (Jn 12:32; Róm 5:1).
Gondoljuk végig, hogy már mennyi rosszat elkövettünk, és
(talán) még mindig megteszünk! Majd gondoljunk arra is, hogy Jézus a kereszten
szenvedte el a büntetést, amit ezekért érdemelnénk! Milyen érzés tudni, hogy Ő
szenvedett helyettünk? Hogy viszonyuljunk hát Jézushoz?
szívbéli változás |
Május 13 |
Szerda |
Emberek
millióinak szívét változtatta meg az isteni könyörület és kegyelem példátlan
megnyilvánulása a Golgotán. Attól kezdve, hogy Jézus haldokolva függött a kereszten,
az emberek kezdtek megváltozni szeretetét látva. Az egyik vele együtt
megfeszített bűnöző felismerte, hogy Jézus egészen különleges személy, akire a
becstelen halál után egészen más jövő vár (Lk 23:39-43).
Még a római százados is megjegyezte, hogy Jézus ártatlan (47. vers).
Hogyan
kell megváltoznia életünknek, ha Jézusra nézünk, és arra gondolunk, mit tett
értünk? 2Kor 3:16-18; Zsid 12:2-3
________________________________________________________________
________________________________________________________________
„A megtérő bűnös
szegezze tekintetét Istennek ama bárányára, ’aki elveszi a világ bűneit’ (Jn
1:29), s Őt szemlélve elváltozik. Félelme örömre, kételye reményre fordul.
Felbuzog a hála. A kőszív megtörik. A lelket szeretet árja önti el. Krisztus
örök életre buzgó víznek kútfeje lesz őbenne. Ha… nézzük Őt a Gecsemánéban,
amint nagy cseppekben hull róla a véres veríték, majd a kereszten, amint halált
szenved – ha ezt szemléljük, az én többé nem követeli, hogy rá hallgassunk. Ha
Jézusra nézünk, elszégyelljük magunkat hidegségünk, levertségünk, önzésünk
miatt. Hajlandóak vagyunk bármivé, semmivé válni, hogy szívből szolgálhassuk a
Mestert” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1993, Advent Kiadó.
372. old.).
Mennyire
illenek Ellen G. White szavai a saját, Krisztussal szerzett tapasztalatainkra?
Mi akadályozhatja, hogy mélyebb tapasztalataink legyenek vele? Hányszor
gondolkodunk a Golgota eseményeiről?
________________________________________________________________
________________________________________________________________
A
teológusok számos elméletet vetettek fel az engeszteléssel kapcsolatban. Mégsem
tudnak felmutatni olyan gondolatot, ami méltóképpen kifejezné Isten kegyelmét
(lásd 1Kor 1:20-25). Jó, ha beszélgetünk a
Szentírásnak azokról a szakaszairól, amelyek Jézus áldozatának különböző
vetületeit mutatják be. De amit Jézus értünk tett, ne csak beszéd tárgya
legyen, hanem imádkozva elmélkedjünk róla, tapasztaljuk meg! Még ha sok
mindent nem is érthetünk egészen, ahhoz eleget tudunk, hogy csodálattal
tekintsünk arra, amit Isten Krisztusban értünk tett.
üdvösségünk: krisztus |
Május 14 |
Csütörtök |
A
keresztények is könnyen tévútra térhetnek. Van, akinek hite középpontjában a
Biblia áll, mások a gyülekezetre, vagy egyházuk tradícióira és tanításaira figyelnek
inkább. Mindennek megvan a maga szerepe, de sok problémát okozhat, ha ezek
elterelik a figyelmünket Jézusról, üdvösségünk egyetlen Forrásáról!
Mi,
hetednapi adventisták gyakran mondjuk, hogy hitünk középpontja az „igazság”.
Ezzel nincs is gond egészen addig, amíg az igazság fogalma mögött nem csupán
olyan tantételek listáját értjük, amelyeket elméleti síkon elfogadunk. Hitünk
középpontjában úgy álljon az igazság, amint Jézusban láthatjuk. Hiszünk
Valakiben, aki kinyilatkoztatta Istent; aki eljött, hogy megváltson; aki a
mennyei Közbenjárónk, és aki visszatér majd, hogy hazavigyen. Ez legyen a
legfontosabb számunkra!
Mit
tanítanak az alábbi bibliaszövegek arról, hogy Krisztus áll a hitünk középpontjában?
Ef 2:4-10; Tit 2:11-14
_____________________________________________________________
Ef
2:4-10 kivételesen gazdag szakasz. Többször is
kiemeli, hogy kegyelem által tartatunk meg. A kegyelemről azt mondja, hogy „felséges
gazdagság” (7. vers), ami Isten „nagy szerelméből” (4. vers) lehet a
miénk. A kegyelem ajándék, ingyen van; nem lehet kiérdemelni.
Cselekedeteinkkel nem nyerhetünk örök életet. Ha így lenne, henceghetnénk saját
jóságunkkal. Isten kegyelme az, ami láthatóan megváltoztatja mindennapi
életünket, és képessé tesz arra, hogy „jó” cselekedeteket (10. vers)
hajtsunk végre. Tehát valójában még a jótetteket is Isten munkálja bennünk!
Milyen
nagyszerű leírását találjuk ApCsel 17:28 versében
annak, hogy Krisztus a hitünk középpontja? Lásd még Gal 2:16-20!
_____________________________________________________________
Hogyan segíthetnek az Adventista Egyház tanításai azt
megérteni, amit Krisztus értünk tett? Tegyük fel például, hogy valaki a
pokolbéli örökös szenvedésben hisz. Hogyan befolyásolná ez, ill. más hamis
tanítás azt a képet, amit Krisztusról kialakít? Miért olyan fontosak a helyes tanítások,
ha jobban meg akarjuk ismerni Jézust?
további tanulmányozásra: |
Május 15 |
Péntek |
Ha
valaki Krisztus engesztelő áldozatáról szeretne többet megtudni, elsőként általában
Ellen G. White: Jézus élete című
könyvét ajánljuk neki, különösképpen a 78. és a 79. fejezetet. „Mikor Jézust
keresztre feszítették a tolvajokkal együtt, és keresztjét azok keresztje
között, tehát középen állították fel, azt jelezték, hogy Krisztus keresztjét
egy bűneiben heverő világ közepette állították fel. A bűnbocsánat szavai,
amelyeket Krisztus a bűnbánó tolvajnak mondott, olyan világosságot gyújtottak,
amely ellátszik majd a föld legtávolabbi határáig” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó. 659. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Van, akit zavar a gondolat, hogy
Isten a Fia életét követelte „fizetségül” az emberiség bűneiért. Mégis el kell
ezt fogadnunk, hiszen a Biblia használja ezt a képet. Mire utal ez a bűn
komolyságával és azzal kapcsolatban, hogy milyen sokba került a megváltásunk?
2.
Ha van olyan tanítás, ami ellen ma
sokan berzenkednek, az az engesztelés. Sokan nem fogadják el, hogy problémáik
megoldásához „külsõ” segítségre van szükségük. Nem kellene minden egyes
embernek vállalnia a felelősséget saját tetteiért? Hogyan magyaráznánk meg az
isteni beavatkozás szükségességét nekik? Kérdezzük meg őket a halálról is!
Hogyan oldanák meg ezt a problémát Isten közbelépése nélkül?
3.
Aki kegyelmet kapott, tanúsítson is
kegyelmet! Mivel bizonyíthatjuk, hogy kegyelemben élünk? Hogyan mutathatja be
az egyház az isteni kegyelmet?
4.
Miért olyan fontos a kereszt
„szubjektív” oldala is? Hogyan változtatja meg az életünket, ha rádöbbenünk,
hogy Krisztus vállalta a halált is értünk? Mit tanulhatunk ebből a megbocsátásról,
az alázatról, a türelemről és az azok iránti szeretetről, akiket nehéz szeretni?
Hogyan mutathatjuk be a hétköznapokban, hogy mit jelent számunkra a kereszt?
ÖSSZEFOGLALÁS: A
teológusok sok elméletet állítottak fel az engeszteléssel kapcsolatban. A
legtöbbjük hiányos, vagy legalább is egyoldalú. Ahhoz lehetne hasonlítani,
mintha valaki fotókat készítene a Himalája különböző oldalairól. Mind a hegyet
ábrázolják, mégsem kapunk teljes képet róla. A kegyelem e csodáját nem szabad
egy formulára leegyszerűsítenünk, amit elméletileg elfogadunk. A kegyelem a
hitünk alapja. Krisztus meghalt értünk, így örök életünk lehet. Nélküle
elveszettek vagyunk. Biztos jövő vár ránk, mert Ő a Megváltónk!
ADY ENDRE:
AZ ÚR ÉRKEZÉSE
Mikor
elhagytak,
Mikor a lelkem roskadozva vittem,
Csöndesen és váratlanul
Átölelt az Isten.
Nem harsonával,
Hanem jött néma, igaz öleléssel,
Nem jött szép, tüzes nappalon,
De háborús éjjel.
És
megvakultak
Hiú szemeim. Meghalt ifjúságom,
De őt, a fényest, nagyszerűt,
Mindörökre látom.