6. tanulmány − 2008
Május 2 - 8.Bűn
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 14:12-14; Máté 23:23; 25:45; Filippi 2:6-8; Zsidók 1:1-5;
Jelenések 5:9-12
„Bizonyára
azért, miképpen egynek bûnesete által minden emberre elhatott a kárhozat:
azonképpen egynek igazsága által minden emberre elhatott az életnek
megigazulása” (Róm 5:18).
Mára
kérdésessé vált az előző nemzedékek szilárd optimizmusa, hogy körülöttünk
minden csak jobb lesz. Világunk a hidegháború után sem nevezhető biztonságosnak.
A terrorizmus fenyegetése mindannyiunkban a sebezhetőség érzetét kelti. A tudomány,
amit egy jobb világ útkészítőjének tekintettek, most a pusztulás rémével
fenyeget. A fő energiaforrások kimerülőben vannak, a jéghegyek olvadnak, a bűnözés
mindenütt az élet szomorú velejárójává vált. Az emberiség az előző
nemzedékekhez viszonyítva elenyésző erkölcsi fejlődést mutat, ha fejlődött
egyáltalán. A gazdagok és szegények közti szakadék rohamosan nő. A napi
hírekben szüntelenül támadásokról és erkölcsi hanyatlásról hallunk. Az ember bűnösségével
kapcsolatos keresztény tanítás könnyen igazolható, elfogadásához nincs szükség
hitre. De bármilyen lehangoló is a bűn, ne keseredjünk el, mert amilyen valóságos
a bűn, éppen olyan igaz az isteni kegyelem is!
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN: A
bűn és annak következményei életünk fájdalmas velejárói. Hálával tartozunk
Istennek Jézusért, aki mindannyiunk számára biztosította a menekülés útját!
a bűn lázadása |
Május 3 |
Vasárnap |
Mi
a bűn lényege? Milyen meghatározást ad rá Biblia? 1Jn 3:4
verse azt állítja: „Valaki a bűnt cselekszi, az a törvénytelenséget is
cselekszi; a bűn pedig törvénytelenség”. Egy angol fordítás így adja
vissza: „A bűn szembeszegül a törvénnyel”. Nem
akármilyen törvényt szegett meg az emberiség, hanem Isten törvényét! Az ember
fellázadt Alkotója ellen, mintha ő lenne minden dolog fokmérője, ahelyett, hogy
alázattal, bizalommal meghajolna a bölcs és szerető Isten előtt.
Miként
tárják fel a bűn lényegét a következő bibliaszövegek? 1Móz 3:1-7;
Ézs 14:12-14; Jel 12:7-9
_____________________________________________________________
Miért
büntette meg Isten Ádámot és Évát egy jelentéktelennek tűnő dolog miatt?
Vétkük talán jelentéktelennek tűnik, de egy alapelvet érint. „A gyümölcsben magában semmi ártalmas nem volt, és Éva bűne
nem csak annyi, hogy engedett étvágyának. Bizalmatlanság Isten jóságával
szemben, kételkedés szavaiban és tekintélyének megvetése tette ősszüleinket
törvényszegővé, és behozta a világba a bűn ismeretét. Ez nyitotta meg az ajtót
a hamisság és tévelygés minden változatának” (Ellen G. White: Elõtted
az élet. Budapest, 1992, Advent Kiadó. 20. old.).
Mi
lesz Isten népének egyik fő jellemzője a végidőkben (Jel 14:12)?
Hogy kapcsolódik ide az engedelmesség kérdése?
_____________________________________________________________
Isten
megtett értünk mindent, amit a végtelen szeretet tehet. Viszonzásul csak
szeretetet és engedelmességet kér. Míg a világon burjánzik a törvénytelenség,
és egy relativista filozófia szerint a jó és a rossz pusztán a kulturális körülmények
valamint közösségi és személyes választások függvénye, kell lennie, és lesz is
egy nép, amely rendíthetetlenül védelmezi Isten szentségének zsinórmértékét, a
Tízparancsolatot.
Hajlamosak vagyunk a lázadásra a hatalom elleni kifejezett
támadásként ill. annak nyílt elutasításaként gondolni. Pedig ennél sokkal körmönfontabb
módon is jelentkezhet. Miről vehetjük észre, ha esetleg bennünk is felütötte a
fejét az Isten elleni lázadás valamilyen formája?
céltévesztés |
Május 4 |
Hétfő |
Általában
lebecsülik a bűn súlyát. „Nem lehetünk mindannyian tökéletesek!” – mondják.
Pedig a bűn komoly dolog. „A bűn valós súlya csak
akkor válik nyilvánvalóvá, ha rácsodálkozunk az Isten képére teremtett emberi
létben rejlő lehetőségek összességére” (John Macquarrie: Principles of
Christian Theology. London, 1966, SCM Press. 238. old.).
A
bűn nemcsak törvénytelen tettek elkövetését jelenti, hanem még a tudottan rossz
utáni vágyakozást és az arról való fantáziálgatást is (Mt 5:28).
Az
elmúlt 24 órában miről fantáziálgattunk? Szégyellnünk kellene, ha kitudódnának
a gondolataink? A válaszunk alapján vajon hová húz a szívünk? Lásd Róm 8:6!
_____________________________________________________________
Létezik
a bűnnek egy formája, amit „mulasztásnak” hívnak. Ez a kötelesség szándékos
figyelmen kívül hagyását, annak tudatos visszautasítását jelenti, amiről
tudjuk, hogy el kellene végezni.
Mt 23:23 és 25:45 verseiben Jézusnak
a mulasztás bűnére vonatkozó szavait találjuk. Olvassuk el ezeket
a verseket szövegkörnyezetükkel együtt! Mi következik ebből?
Máté
evangéliuma 25. fejezetében találjuk a talentumok
példázatát is (1428. versek). Mi történt a szolgával, aki elrejtette azt az
egy talentumot, amit kapott? Mi a jelentősége ennek az itt tárgyalt kérdés szempontjából?
_____________________________________________________________
Mindannyian
kaptunk bizonyos képességeket. Sáfárságunk része, hogy teljes mértékben
kamatoztassuk adottságainkat. Felelősséggel tartozunk Istennek azért, hogy
helyesen használtuk-e, amit nekünk adott. Emlékezzünk Péter apostol szavaira: „Kiki
amint kegyelmi ajándékot kapott, úgy sáfárkodjatok azzal egymásnak, mint Isten
sokféle kegyelmének jó sáfárai” (1Pt 4:10).
A mulasztás bűne,
gondolati bűnök – ki ne lenne vétkes ilyen téren? Gondoljunk a Jézusban nyerhető
megbocsátás ígéretére! Miért olyan sokatmondó ez a számunkra?
az "eredendő" bűn |
Május 5 |
Kedd |
A
teológusok gyakran különbséget tesznek az elkövetett bűnös tettek és a
velünk született bűnös természet között. Mindannyiunkat megrontott Ádám
bukása; mindannyian bűnösnek ítéltetünk, még mielőtt elkövettünk volna valamilyen
bűnt. A gyermekkeresztség széles körben elterjedt szokása ehhez a hithez kapcsolódik.
Sokan úgy gondolják ugyanis, hogy ha az újszülött meghal, mielőtt megkeresztelnék,
örökre elvész, hiszen bűnös, és ha valahogy nem tudják lerendezni a bűnösség
kérdését, kárhozatra jut.
Ennek
a gyakorlatnak, mármint a gyermekkeresztségnek, nincs szentírási alapja, mint
ahogy annak a gondolatnak sem, hogy a gyermek halálakor automatikusan elkárhozna.
Az viszont igaz, hogy Ádám és Éva „eredendő” bűne mindenre kiható következményekkel
járt, amelyek mindenkire hatással vannak. A bűn egy ember által jött a
világba, a bűn által pedig „a halál minden emberre elhatott” (Róm 5:12).
Hogyan
mutatja be Pál apostol az erőteljes bűnre való hajlamot, amivel születik minden
ember (Róm 8:7-8; 7:21-24)? Hogyan tapasztaltuk az
ilyen hajlamok valóságát a saját életünkben?
Voltak
olyan keresztények, akik kijelentették, hogy már eljutottak a tökéletesség
szintjére. Pedig aki azt állítja, hogy tökéletes, becsapja önmagát, és ellentmond
a Szentírás szavainak. Zsolt 14:3 versét idézve Pál
állítja: „nincsen csak egy igaz is” (Róm 3:10). János apostol
hasonlóan vélekedik: „Ha azt mondjuk, hogy nincsen bűn mibennünk,
magunkat csaljuk meg és igazság nincsen mibennünk” (1Jn 1:8).
„A megszentelődés nem egy pillanat, egy óra vagy egy nap
munkája, hanem folyamatos növekedés a kegyelemben. Ma még nem tudhatjuk,
milyen kemény összeütközésbe kerülünk holnap. Sátán él és dolgozik, ezért
naponta komolyan kell az Úrhoz kiáltanunk segítségért és erőért, hogy
ellenállhassunk neki. Ameddig Sátán uralkodik, szüntelenül le kell győznünk az
énünket, felül kell kerekednünk a szorongatásain, és nincs, ahol megállhatnánk.
Nincs olyan pont, ahova megérkezve azt mondhatnánk: már mindent elértünk”
(Ellen G. White megjegyzése: SDA Bible Commentary. 7. köt. 947. old.).
Tegyük fel, hogy „tökéletesen” tükrözzük Jézus jellemét. Miért volna szükségünk még úgy is a Megváltóra, akinek igazságossága az egyetlen, ami lehetővé teszi, hogy kárhoztatás nélkül (Róm 8:1) állhassunk Isten elé?
közösségi vagy egyéni bűn? |
Május 6 |
Szerda |
A
bűn megfertőzte a világot. Következményei láthatók a természetben, a háborúkban,
a rabszolgaság embertelenségében és a kizsákmányolás egyéb formáiban, mint
ahogy abban is, ahogy pusztítjuk a természet erőforrásait. A múlt és a jelen
világát az anyagiasság, önzés, igazságtalanság és erkölcsi romlás jellemzi.
Ezek a tények egy sor nehéz kérdést vetnek fel. Elsőként, terhel-e egyéni
felelősség az elkövetett közösségi bűnökért? Valamint elismerjük-e bűnrészességünket?
A következő szempontok segíthetnek e dilemma feloldásában.
1.
A nagy küzdelem hátterén vizsgáljuk a
világ közösségi bűneit. „A nemzetek felemelkedése és
bukása, ill. az emberi érdekek ütközése mögött az Isten és hűséges angyalai,
valamint Sátán és a bukott angyalok közötti láthatatlan küzdelem áll, ami
közvetlenül hat minden emberi cselekedetre” (Frank Holbrook: „A nagy küzdelem”
c. cikke, Handbook of Seventh-day Adventist Theology. szerk. Raoul
Dederen. Hagerstown, Maryland, 2000, Review and Herald® Publishing Association,
995. old.).
2.
Gondoljunk a bűn kifejezetten romboló
természetére! A bűn mindent el akar pusztítani, ami értéket képvisel. A bűn és
a halál rokon értelmű szavak, mindenhol ott vannak. Mivel erejük messze
meghaladja azt, amivel az ember képes megbirkózni, isteni beavatkozás nélkül
reménytelen lenne a világ helyzete.
3.
Vegyük figyelembe
azonban azt is, hogy mindannyian kifejtünk valamilyen hatást. Mind hozhatunk
kis döntéseket, amelyek, bármilyen kevéssel is, de idővel vagy erősítik, vagy
gyengítik a világon a gonoszságot. Fáradozhatunk a békéért és az igazságért.
Lehetünk könyörületesek. Csatlakozhatunk azokhoz, akik meg akarják óvni a
környezetet. Mit mondanak Préd 9:12; Lk 16:10 és Fil
4:8-9 versei? Hogyan segítenek e kérdést jobban megérteni?
Milyen könnyű
kétségbeesve széttárni a karunkat, és azt mondani: „A
problémák túl nagyok. Én ugyan mit tehetnék?” Hogyan hasson ránk Jézus példája,
a jó, amit tett, betegeket gyógyított és szegényeket vigasztalt (még ha ez az
akkori világ minden szegény és beteg emberéhez képest viszonylag keveseket
érintett is), hogy igyekezzünk jobbá tenni a világot?
a bűn problémájának egyetlen megoldása |
Május 7 |
Csütörtök |
A
bűn problémájára nincs könnyű vagy olcsó megoldás. Nem győzheti le emberi
elhatározás és kitartás. A bűn nagyobb nálunk. Ennélfogva
a megoldásnak felül kell múlnia a mi képességeinket. Az emberek nem látnak
tisztán a megváltás kérdését illetően. Sokan azt állítják, hogy több út is
vezet a mennybe. Bár az utak különbözőek – mondják –, mindegyiken ugyanoda jutunk.
De tévednek.
Mit
állít határozottan a Szentírás a megváltás felé vezető egyetlen útról? Jn 10:7; 14:6; ApCsel 4:12
_____________________________________________________________
Nem
tudjuk, ki lép majd be a mennyek országa kapuján. Hála Istennek, a döntés nem
a mi kezünkben van, hanem annál, akinek adatik az ítélet, aki maga a
megtestesült szeretet és igazságosság. Egyet azonban tudunk: aki örök életet kap,
csak azért kapja, mert Krisztus meghalt érte. Lesznek közöttük, akik soha nem
hallottak a Megváltóról, ám ez mit sem változtat azon, hogy Krisztus nevében
jutnak üdvösségre még akkor is, ha nevét sosem hallották.
Miért
csak Jézus menthette meg a bűnössé lett emberiséget? Fil 2:6-8;
Zsid 1:1-5; Jel 5:9-12
_____________________________________________________________
„Csak Isten Fia volt az egyetlen áldozat, aki
tökéletesen eleget tehetett Isten tökéletes törvénye kívánalmainak… [Ezt az áldozatot]
nem kérték Krisztustól. Volt hatalma az életét letenni, majd újra felvenni. Nem
kötelezték, hogy magára vállalja az engesztelés munkáját. Önkéntes áldozatot hozott.
Az Ő élete volt olyan értékes, hogy megmenthesse a bűnbe süllyedt embert. Isten
Fia, isteni valójában nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel. Ő
volt az egyetlen, aki [Isten létére] emberként járt a földön, aki emberként
mondhatta az embereknek: ’Ki vádolhat engem bűnnel közületek?’ Egy volt az
Atyával az ember teremtésekor; tökéletes isteni jelleme révén volt hatalma
engesztelést szerezni az ember bűnéért, majd felemelni és visszahelyezni
eredeti állapotába” (Ellen G. White: Lift Him Up. 24. old.).
Gondolkodjunk el azon, milyen rettenetes a bűn, hogy csak
Jézus halála szerezhetett engesztelést érte! A bűnnel vívott küzdelmünkben hogyan
segíthet, ha emlékezetünkben tartjuk ezt a fontos igazságot?
további tanulmányozásra: |
Május 8 |
Péntek |
Olvassuk
el Ellen G. White: Tapasztalatok, látomások, lelki ajándékok. Budapest,
A Magyarországi Bibliakövetők Felekezete. Gyarmati és
Bősz Nyomda. „Sátán bukása”, „Az ember bukása”, és „A
megváltás terve” c. fejezeteit, 114–122. old.! Ez a három rövid fejezet a bűn
eredetéről (a mennyben és a földön), valamint a megváltási terv első kinyilatkoztatásáról
szól.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1. Adventistaként tudjuk, hogy a világ
nem lesz jobb, sőt. Hogyan viszonyuljunk tehát a problémáihoz? Egy
vállrándítással lépjünk túl, hiszen „Isten megmondta, hogy minden rosszra fordul
majd, akkor ugyan mi mit tehetnénk?” Vagy annyira belebonyolódunk a világ
gondjainak orvosolásába, hogy elfelejtjük felhívni az emberek figyelmét az
egyetlen kiútra: Jézus Krisztusra, aki meghalt értünk, és majd visszatér? Hogyan
találhatjuk meg a helyes egyensúlyt?
2.
Vajon határozottabban kellene az
egyháznak elítélni a világban megnyilvánuló közösségi bűnt? Vagy ennek csekély
hatása lenne, és csak elvonná erőinket attól, hogy minden emberhez eljuttassuk
az evangéliumot? Ugyanakkor, ha hallgatunk ezekről a nagy horderejű kérdésekről,
mi lesz az erkölcsi hitelességünkkel?
3.
A bűn szörnyű következményei közül a
halál a legborzalmasabb. Emberként semmit nem tehetünk ellene. A bűn
pusztítására csak Isten természetfeletti közbeavatkozása jelenthet megoldást.
Mennyire kell igyekeznünk tehát, hogy Istentől kapott minden erőnkkel küzdjünk
a bűn ellen?
4.
Adventistaként hisszük: a bűn és a
gonoszság megértésének egész kérdése középpontjában a nagy küzdelem áll. Más
világok értelmes lényei figyelik, mi történik itt, és látják, hogy kezeli Isten
a bűnt és annak következményeit. Képzeljük el, hogy bűntelen lények vagyunk a
világegyetem másik részéből, és látjuk, mit okozott a bűn. Mit vennénk észre?
Mit gondolnánk? Milyen tanulságot vonnánk le abból, amit a földi emberek
átélnek? Képzeljük el, mennyire felfoghatatlanok és ésszerűtlenek lehetnek a
szemükben egyes tetteink!
ÖSSZEFOGLALÁS: A
bűn az élet minden területét megfertőzte. Szembesülnünk kell a valósággal,
hogy ez messze meghaladja a képességeinket; nem tudjuk megoldani. Isten
hatalmát és szeretetét azonban nem haladja meg. Határozottan lépett fel a bűnnel
szemben, és Fiában, Jézus Krisztusban megoldást talált.
EGYBEHANGZÓ IGAZSÁG
„…az Úr teremtette az egeket… Adjatok az Úr nevének dicsőséget”
(1Krón 16:26-29).
„Vannak, akik úgy gondolják, hogy a tudomány területén
csodálatos felfedezéseket tettek. Tanult emberek véleményét csalhatatlan állításként
idézik, és a tudományos levezetéseket cáfolhatatlan igazság gyanánt tanítják.
Ilyen mértékkel mérve hiányosnak mondják Isten Igéjét, amit a világtól elfáradt
utazó számára világosságul rendelt az Úr...
Isten megengedte, hogy a világosság özöne áradjon a világra a
tudományos felfedezések által. Amikor azonban előadásaikban és írásaikban
pusztán emberi szempontból közelítenek az önmagukat a tudomány embereinek
vallók e kérdésekhez, biztosan helytelen következtésre jutnak… A Teremtőt és alkotásait képtelenek megérteni, és mivel a
természeti törvényekkel nem tudnak mindenre magyarázatot találni, a bibliai
történelmet megbízhatatlannak tekintik. Aki kétségbe vonja az Ó- és az
Újszövetség feljegyzéseinek megbízhatóságát, a következő lépésben már Isten
létezését tagadja. Ha már teljesen eleresztette a horgonyt, semmi nem védi meg
attól, hogy a hitetlenség szikláira csapódjon. Mózes Isten Lelkének vezetése
alatt írt, és a helyes alapokon álló geológia soha nem fog olyan felfedezéseket
bejelenteni, amelyek nincsenek összhangban Mózes kijelentéseivel. Izráel
Szentjének hatalmát leszűkíti az a gondolat, amiben sokan megbotlanak, hogy
Isten nem akkor teremtette meg az anyagot, amikor a világot létrehozta.
Sokan azért kételkednek Isten létezésében, és azért tulajdonítanak végtelen erőt a természetnek, mert a tudományról alkotott hiányos ismereteikkel képtelenek felmérni a Teremtőt és alkotásait. Elveszítették az egyszerű hitet, gondolatban és lélekben messze eltávolodtak Istentől. Fontos, hogy megalapozott, szilárd hitünk legyen Isten szent Igéjének isteni eredetében. A Bibliát nem szabad alávetni az emberi tudományos gondolat próbájának, inkább a tudományt kell e tévedhetetlen mértékkel megpróbálni. A Biblia a természet világára vonatkozóan kijelent bizonyos tényeket, a tudományt az írott Igével lehet összehasonlítani, és ha mindkettőről helyes fogalmunk van, akkor bebizonyosodik, hogy összhangban állnak egymással. Az egyik nem mond ellent a másiknak. A természet világában és a kinyilatkoztatásban minden igazság összecseng” (Ellen G. White cikke a Signs of the Times c. folyóiratban, 1884. márc. 13.).