4. tanulmány − 2008
Április 18 - 24.Élet
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 2:7; Zsoltár 139:13-14; János 1:1-3; 3; 10:10; 2Korinthus
5:17; Filippi 2:1-5
„Én
azért jöttem, hogy életük legyen, sõt bőségben éljenek” (Jn
10:10, új prot. ford.).
Az
emberek napjainkban jóval tovább élnek – különösen a fejlett világban –, mint
az előző generációk. Természetesen, jó dolog hosszú ideig élni, de nem mindegy,
hogyan. Az orvosok néha hősies tettek egész sorát hajtják végre, hogy
mesterségesen életben tartsanak egy embert, még akkor is, ha annak az embernek
az életminősége jelentősen romlik, ami talán már egyáltalán nem is nevezhető
életnek.
Az
élet minősége nem csupán a fizikai jólét elfogadható szintjére vonatkozik,
ennél sokkal tágabb jelentése van. Mit kezdünk a nekünk adatott évekkel? Vane
célja az életünknek, harmóniában élünk-e másokkal? Mennyire kielégítő a
kapcsolatunk Teremtőnkkel, embertársainkkal? Fontos kérdések ezek mindazok
számára, akiknek az élet ajándéka megadatott.
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN: Az
élet ajándék, amit csak Isten adhat. Mi megkaptuk ezt az ajándékot. Mit jelent
számunkra? Hogyan éljük hát? Mivel ajándék, úgy illik, hogy vigyázzunk rá,
fizikailag és lelkileg is. Ugyanakkor Jézusba vetett hitünk révén a hívők
közösségébe kerülünk, és egy új család tagjaivá válunk, a mennyben és a földön
egyaránt – mindennek befolyásolnia kell jelen életünk minőségét.
az élet ajándéka |
Április 19 |
Vasárnap |
Hogyan
keletkezett az élet? Vannak, akik az Isten nélküli evolúciós folyamat eredményének
tartják az ember létezését. Mások azt állítják, Istennek is volt szerepe abban
a lassú, évmilliókig tartó folyamatban, amelyben egyszer csak megjelentek az
élet „egyszerű” formái, később pedig sokkal összetettebb organizmusok is kifejlődtek,
beleértve az embert. Ez az elmélet ugyanakkor több kérdést vet fel, mint
ahányra választ ad (emellett a Biblia épp az ellenkezőjét állítja annak, hogy
Isten az evolúciót használta volna az ember megteremtésére!). Az utóbbi években
azonban jó nevű tudósok meggyőzően azzal érveltek, hogy ez az elmélet mély
válságban van. Az evolúciós elmélet legmegrendíthetetlenebb támogatóinak is be
kell ismerniük, hogy az élet továbbra is épp olyan rejtély marad, mint volt.
Ugyanakkor
mi sem tudunk mindenre kielégítő választ adni, akik hisszük, hogy Isten a föld
és a világegyetem Teremtője. Azonban a teremtés elmélete sokkal, de sokkal
logikusabb és következetesebb, mint az a valószínűtlen elképzelés, miszerint az
élet csupán véletlen eredménye lenne.
Mit
mond az isteni kinyilatkoztatás az élet eredetéről? 1Móz 2:7;
Jn 1:1-3
Ami
általánosságban igaz az élet rejtélyére, az igaz minden egyes emberi életre
is. Noha sok tudományos ismeretünk van a fogantatásról és a növekedésről,
minden egyes szülő, aki karjában tartja újszülött gyermekét, ösztönösen tudja,
hogy az új élet: csoda. Alapvető keresztény hit, hogy az emberi élet rendkívül
különleges értelemben véve szent.
Milyen
szavakkal ír Dávid az emberi élet csodájáról és az emberi test tökéletes
megtervezettségéről? Zsolt 139:13-14
Egy
ismert ének szavaival szólva: Isten „az egész világot a kezében tartja”. Ez
éppúgy érvényes a világegyetemre és benne a bolygónkra, mint ahogy érvényes
személy szerint mindannyiunkra; mindenütt, mindenkire igaz, hogy Isten a kezében
tart minket. Fizikai létünket neki köszönhetjük – a születéstől a halálig.
Mi a jelentősége annak, hogy Isten a Teremtője minden
életnek, beleértve a magunkét is? Az élet eredetével kapcsolatos
állásfoglalásunk hogyan befolyásolja a véleményünket pl. a halálbüntetés, az
abortusz vagy az eutanázia kérdéseiről?
az élet fizikai oldala |
Április 20 |
Hétfő |
Az
életünket Teremtőnknek köszönhetjük, érthető tehát, hogy kötelességünk vigyázni
arra, amit ránk bízott. Bőséggel találunk rá bizonyítékot a Bibliában, hogy
Isten fontosnak tartja fizikai jólétünket. Isten újból és újból bemutatta
Izráel népéről való gondoskodását. Számos utasítást adott az egészséges táplálkozásra
és a higiéniára vonatkozóan. Mannát rendelt ki népének a pusztában; gondját
viselte Illésnek az éhínség idején.
Ez
az igazság még jobban megmutatkozott az Úr szolgálatában. Az evangéliumokat
felszínesen olvasva is kétségtelenül látjuk, hogy Jézus felfogása a vallásról
kifejezetten gyakorlatias volt.
Mivel adta Jézus tanújelét, hogy törődött a saját és a
körülötte élők egészségével? Vessünk egy pillantást a következő szövegekre!
Elemezzük, hogyan vonatkoznak ránk ma?
gyógyítás
(Márk 5) _____________________________________________
pihenés
(Mk 6:30-32) ___________________________________________
táplálkozás
(Mk 6:33-43, különösen a 34. vers) _______________________
szombat
(Lk 4:16) ______________________________________________
A
sáfárság körébe tartozik testünk egészségének megőrzése. Legyen szó anyagi javainkról, időnkről, képességeinkről vagy
egészségünkről – mindez Isten tulajdona, tőlünk pedig, mint hűséges sáfáraitól
elvárja, hogy viseljük gondját ajándékainak. Testi egészségünk megőrzésének
kérdése szoros kapcsolatban áll az emberre vonatkozó bibliai nézettel. Sok
keresztény úgy hiszi, hogy a halhatatlan lélek a halandó hús és vér testének „köntösében”
lakik. Ezzel szemben a Biblia az embert a test, a lélek és a szellem
szétválaszthatatlan egységeként festi le. Nem mondható tehát, hogy volna
lényünknek egy halhatatlan „része”, és a vallás csupán azt érintené. Hitünk
egész lényünkre hat.
A Biblia rámutat, hogy bizonyos dolgok emberi fogyasztásra nem alkalmasak (pl. 4Mózes 11), Isten országának lényege azonban nem szűkíthető le pusztán az evés és ivás kérdéseire (lásd Róm 14:17). Hogyan találhatjuk meg az egyensúlyt úgy étrendünkben, mint az egészséges életmód minden területén?
lelki élet |
Április 21 |
Kedd |
„Azért ha valaki a Krisztusban van, új teremtés
az; a régiek elmúltak, ímé újjá lett minden” (2Kor
5:17).
Hogyan értelmezhető a fenti szöveg? Hogyan válik az emberből „új
teremtés” Jézusban?
_____________________________________________________________
A
föld minden lakója, függetlenül attól, hogy tisztában van vele vagy sem, születésétől
fogva Istené. Tudjuk azt is, hogy a földi élet csak átmeneti. A bűn romlást és
halált hozott nemcsak az emberiségre, hanem a bolygó minden teremtményére.
Semmi nem mentesül a bűn okozta öldöklő pusztítástól. A jó hír viszont az, hogy
választhatunk: megelégszünk csak az evilági élettel, vagy elfogadjuk az örök
élet nagyszerű ajándékát.
Ahhoz,
hogy örök életet nyerjünk, meg kell térnünk. A Biblia számos hasonlatot
használ e döntő tapasztalat leírására. A legszemléletesebb ezek közül az újjászületés,
annak a fordulópontnak a képi ábrázolása, amikor az ember elfogadja az örök
élet ajándékát Krisztusban. Amikor ez megtörténik, az „óember” meghal, és „új
ember” születik.
A Biblia sehol nem írja le világosabban, milyen nagy szükség
van az újjászületésre, mint János evangéliuma 3. fejezetében. Olvassuk
el azt a részt (1
21.
vers), amikor Jézus találkozott Nikodémussal. Mit tudhatunk meg belõle
az újjászületés természetéről? Mi hogyan vélekedünk erről a kérdésről?
_____________________________________________________________
Jézus
követőjét, aki önnön érdekének érvényesítése helyett Istennek kötelezte el
magát, a növekedés jellemzi. Az újjászületett lelki embernek megfelelő szellemi
táplálékra van szüksége, és fokozatosan gyarapodnia kell. Péter apostol arra
bátorít, hogy növekedjünk „a kegyelemben és a mi Urunknak és megtartó Jézus
Krisztusunknak ismeretében” (2Pt 3:18).
Ha valaki megkérdezné tőlünk, hogy újjászülettünk-e, mit
válaszolnánk? Mit árulna el válaszunk Jézussal való kapcsolatunkról?
EMBERI KAPCSOLATOK |
Április 22 |
Szerda |
Az
ember természeténél fogva társas lény, még ha vannak is pillanatok, amikor
szeretünk egyedül lenni. Magány szükségeltetik például az imához és az elmélkedéshez
is. Némelyeknek több személyes térre és egyedüllétre van szüksége, mint
másoknak. Ugyanakkor tudjuk, hogy nem könnyű azoknak, akik sokat vannak
egyedül, akik nehezen barátkoznak, vagy akiknek sorozatosan nem sikerül
tartalmas kapcsolatokat kialakítani.
A
Biblia szerint az ember különféle társadalmi közösségek része, mint pl. család,
baráti társaság, nemzeti és lakóhelyi, ill. egyházi közösség. A Biblia úgy utal
Jézus Atyjára, mint aki az egész emberiség Atyja; ez azt jelenti, hogy
mindannyian testvérek vagyunk (ApCsel 17:26).
Kapcsolatokban élni – ez az emberi élet lényege. Amikor az Úr megteremtette
Ádámot, azonnal adott mellé egy társat is. A család intézményével Istennek az
emberi boldogság volt a célja. A Biblia ismételten aláhúzza az őszinte barátság
és a közösséghez való tartozás óriási áldásait.
Mi
a sikeres emberi kapcsolatok kulcsa? Mennyire mutatkoznak meg bennünk ezek az
elvek? Fil 2:1-5
_____________________________________________________________
Keresztény
életünk különböző arculatai keverednek Krisztus testében, az egyházban
való tagságunkban. A gyülekezet nemcsak azért van, hogy hasonló gondolkodású
emberek találkozzanak és élvezzék egymás társaságát, mégis sokak számára a
társadalmi élet legfőbb színterét jelenti. Való igaz, keresztény barátok nélkül
kevés példaképünk lehet, ha van egyáltalán. Ha kapcsolatot tartunk másokkal,
akik szintén Istent szolgálják, akik magukévá tették a bibliai elveket, ez
segítségünkre lehet, hogy hűségesek maradjunk és fejlődjünk keresztény
kapcsolatainkban. Viszont ha nincsenek barátaink a hívő közösségen kívül,
kevés lehetőségünk lesz a bizonyságtételre. Pedig a világ sok részén a
barátság-evangelizáció a gyülekezet növelésének legsikeresebb módja.
A felmérések tanúsága
szerint a legtöbb adventista hét éven belül gyakorlatilag elveszíti nem
adventista barátait. Vessünk egy pillantást saját életünkre! Mi is ebben a cipőben
járunk? Mi lehet ennek az oka? Miért éri meg időt és energiát fektetni a nem
adventistákkal, sőt, a nem keresztényekkel való barátságok ápolására?
az élet teljessége |
Április 23 |
Csütörtök |
Jn
10:10 verse szerint Jézus azért jött a földre, hogy
„teljes” (az angol fordítás alapján) életet adjon nekünk. Más bibliafordítások
„bőséges” életről beszélnek.
Íme
egy részleges lista a „teljes” élet fontos összetevőiről. Próbáljuk továbbiakkal
gyarapítani, és a Szentírással alátámasztani őket:
1)
Lehetőségekkel teli élet.
2)
Élet, aminek célja van.
3)
Belső békével jellemezhető élet.
4)
Élet, amiben szerepe van a
küldetésnek.
Keresztény
életünk fejlődésével mind jobban meggyőződünk arról, hogy Krisztus valóban
„teljes” életet kínál. Mégis gyakran nehéz elmagyarázni ezt azoknak, akik nem
bízzák magukat Jézusra. Számukra a keresztény élet inkább unalmasnak tűnik,
mindenféle megszorítással jár, amitől idegenkednek. A keresztények viszont már
megtanulták, hogy nem minden tapasztalat gazdagítja az életet! Sőt, számos dolog
inkább negatív előjelű, és így sokkal inkább a belső üresség érzetét kelti,
mintsem az élet teljességét adná.
Mi
az, ami nélkül jobb lenne az életünk? Miért?
_____________________________________________________________
A
„teljes élet” nem a jó egészség, vonzó külső, sikeres tanulmányok és jelentős
anyagi bevétel kombinációja. Noha a szoros, szeretettel teli kapcsolatok is
bizonyára részét képezik, még annál is többet jelent. A „teljes élet” értelmes
élet. Olyan élet, ami belső békét ad; az ilyen élet boldogsága elsődlegesen nem
a külső, anyagi körülményektől függ. Olyan élet ez, amely az Élet Forrásához
kapcsolódik, és ennélfogva örökkévaló.
Miért olyan jó hallgatni a „bőséges életről” szóló beszédet?
Mi a helyzet viszont azokkal, akik látszólag „teljes életet” élnek, de nem
ismerik Jézust, és a legkisebb érdeklődést sem mutatják iránta? Milyen magyarázatot
találunk erre a helyzetre, különös tekintettel arra, hogy sok keresztény
jelenleg is szörnyű szenvedéseken megy keresztül? Lásd 2Kor 4:18!
további tanulmányozásra: |
Április 24 |
Péntek |
Ellen
White Jézushoz vezető út című könyve Krisztus életére összpontosít. Ha e
heti tanulmányunk tükrében választanunk kellene belőle egy fejezetet, talán a
8. lenne a leginkább ideillő: „Növekedés Krisztusban” (50–56. old.). „A Krisztusban való élet a lelki nyugalom élete. Nem mindig
az elragadtatás érzülete, de legyen állandóan békés, bizalommal teli.
Reményetek nem önmagatokban, hanem Krisztusban van. Gyengeségeteket kiegészíti
az Ő ereje, tudatlanságotokat az Ő tökéletessége. Azért ne magatokra, hanem
Krisztusra tekintsetek! Foglalkozzanak gondolataitok az Ő szeretetével és
jellemének tökéletességével” (Ellen G. White: Jézushoz vezető út. 21.
kiad. Budapest, 2008, Advent Irodalmi Mûhely. 52–53. old.)!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Amikor valaki lebénul vagy súlyosan megbetegszik, gyakran felmerül a kérdés, van-e még
értelme az életének. Szabad-e az életminőséget elsősorban fizikailag
meghatározni, vagy vannak talán még lényegesebb, más szempontok is? Hogyan hat
az élet eredetéről való meggyőződésünk válaszunkra?
2. Sok ember életét mérgezi a halál
fenyegető réme. Végül is, ha előbbutóbb mind meghalunk, és minden velünk
kapcsolatos emlék feledésbe merül, mi értelme az
életnek? Hogyan válaszolt Jézus ilyen kérdésekre, cáfolva aggodalmainkat?
3. Mai világunkban milyen ideálok és
erkölcsi értékek kerültek előtérbe, amelyek megfosztanak a „teljes élet” lehetőségétől?
Hogyan válaszolhatunk mi, mint keresztények/adventisták erre a kihívásra?
4.
Hogy járulhat hozzá egészségügyi
üzenetünk az egészségesebb életmóddal kapcsolatos elveinkkel együtt a „bőséges
élet” ígéretéhez? Elképzelhető, hogy becsapjuk magunkat ezen a téren?
ÖSSZEFOGLALÁS: E
heti tanulmányunk a „teljes” vagy „bőséges” életre összpontosított, amelyet
Jézus Krisztusban találhatunk meg. Ennek érdekében felelősségteljesen kell
élnünk, vigyázva fizikai épségünkre. Lényeges a kapcsolatok szerepe is, mert
Isten közösségi életre tervezte az embert. Ami azonban a legfontosabb, hogy ez
Jézusban teljesen megújult, megváltozott, Isten kegyelmében növekedő életet
jelent.
TUDÓSOK A VILÁG RENDJÉRŐL
„A modern fizika szükségképpen Istenhez vezet.”
(Arthur
Eddington, asztrofizikus)
„Láthatjuk
Istent kis léptékben magunk körül a világban. Láthatjuk Őt nagy léptékben a világegyetemben. De a legfontosabb, hogy
láthatjuk Őt önmagunkon belül, az életünkre gyakorolt hatásában.”
(Jack
Lousma, űrhajós és repülőmérnök)
„A tudomány erősíti a vallásosságomat. Minél jobban
kapcsolódom a fizika
világához, annál inkább hiszek Isten valóságában.”
(Hubert Aleya, kémiaprofesszor a Princeton
Egyetemen)
„Ezeknek a kritériumoknak az alapján (vagyis, hogy e világ
koherens, termékeny, megérthető, megfelelő és értelmes), és a jelenkori
biológia világosságában, az Istenben való hit ésszerű.”
(Andrew Miller, molekuláris biológus, az
Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium vezetője)
(A tudomány felfedezi Istent. szerk.
Tasi István. Felsőörs, 2004,
Aeternitas Irodalmi Mûhely. 55–57. old.)