3. tanulmány − 2008
Április 11 - 17.Remény
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Lukács 21:25-26; 1Korinthus 15:20-26, 50-55; János 5:24; Jelenések 21
„Mindig
készen legyetek megfelelni mindenkinek, aki számot kér tőletek a bennetek levő
reménységről…” (1Pt 3:15).
A
felvilágosodás kora óta a pozitív gondolkodás jellemzi a nyugati világot, így
nem meglepő, hogy a XX. század is az optimizmus jegyében indult. Emberként
nemcsak arra véltük magunkat képesnek, hogy értelmünkkel felfedezzünk minden
igazságot, hanem úgy gondoltuk: erkölcsi tökéletességre is eljuthatunk. Új
találmányok, új közlekedési formák, az orvostudomány drámai fejlődése, új gépek
alkalmazása és a folyamatos erkölcsi fejlődés minden ember életét jobbá teszi.
De kevés okot hagyott az optimizmusra a két világháború, a holokauszt, a
hidegháború nukleáris fenyegetése és az egész világra kiterjedő terrorizmus állandó
veszélye, amihez társult az a felismerés, hogy elpusztítjuk a környezet világát
– amire pedig az emberiség fennmaradásához szükség van.
Mégis
van remény! Persze nem abban, amit látunk vagy
megtehetünk, hanem abban, amit Isten ígért Fiában, Jézusban.
A TANULMÁNYRÓL RÖVIDEN: Krisztus
követőiként még abban a világban is van remény számunkra, amely önmagában nem
kecsegtet semmi jóval. Ez azért lehetséges, mert a remény nem ránk épít, nem is
arra, amit e világ kínál, hanem kizárólag Jézusra és az Ő ígéreteire.
remény a világban |
Április 12 |
Vasárnap |
Az
élet megváltozott 2001. szeptember 11. után. Örökre bevésődött emlékezetünkbe
az a kép, ahogyan a két utasszállító repülőgép becsapódott a Világkereskedelmi
Központ ikertornyaiba. Mindannyian tudjuk, hogy ez bármikor megismétlődhet.
Nincs teljes védelem azoktól, akik hajlandóak egy felnőttekkel és gyermekekkel
teli repülőt bombaként használni, vagy nem félnek felrobbantani magukat egy
buszmegállóban vagy áruházban. Mindenütt ott a félelem, és tekintettel világunk
állapotára, ez a félelem érthető is.
Mire
mutatott rá Jézus a végidők sajátos ismertetőjeleként? Lk 21:25-26
________________________________________________________________
________________________________________________________________
„A bűn már szinte minden határt átlépett. Zűrzavar dúl a
világban, az emberekre hamarosan hatalmas rettegés szakad. Nagyon közel a vég.
Isten népének fel kell készülnie arra, ami megdöbbentő meglepetésként tör majd
a világra” (Ellen G. White: Child Guidance. 555. old.). Képzeljük csak
el, mit írna most Ellen White, a szeptember 11-én történtek után!
A
háborúk, a korrupció, a kapzsiság és a terror világában élünk. Tudjuk, hogy sok
kellemetlen dolog vár még ránk a jövőben – a világban, sőt az egyházban is. De
bármi is történjék, Jézus által van reménységünk. A nemzetek között nagy lehet
a szenvedés. Az emberek elalélhatnak a borzalomtól – „annak sejtésétől, ami
az egész földre vár” (Lk 21:26; új prot. ford.) –, de nem így lesznek, akik az Úrba vetették
bizalmukat. E szörnyűségek egyike sem érhet minket meglepetésként. A Biblia
minden lapja figyelmeztet, hogy fáradságos munkára, szenvedésre és bajokra
kell számítanunk Jézus visszatéréséig. Csak megerősíti bennünk Isten Szavának
igazságát, ha látjuk ezek teljesedését.
Olvassuk
el Lk 21:28 versét! Minek a reményét kínálja Jézus a
világ zűrzavara és félelmei közepette?
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Hiábavaló dolog abban reménykedni, amit a világ adhat. Miért
hajlunk mégis erre, noha mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy csak abban bízhatunk,
ami felette áll mindannak, ami ebből a világból való?
reménység - itt és most |
Április 13 |
Hétfő |
A
keresztény reménység egyrészt a jövőbe tekint: Krisztus visszatérésére, a feltámadásra,
az új ég és föld ígéretére, valamint az örökkévalóságon át
tartó együttlétre Istennel. Az üdvösség azonban már a jelenben is
valóság. Ez a reménység különböztet meg azoktól, akiknek nincs meg az a
bizonyosságuk, hogy az életnek van értelme, és Krisztusban az emberiségre örök
jövő vár. Pál apostol emlékeztet rá, hogy gyökeres változás következik be akkor,
ha elfogadjuk Jézust Urunknak. Krisztustól távol „reménység nélkül és Isten
nélkül” (Ef 2:12; új prot. ford.)
élünk a világban. Mihelyst azonban elfogadjuk Őt, már nem maradunk „távol” Istentől,
ellenkezőleg: „’közel’” kerülünk „a Krisztus vére által” (13.
vers).
Hogy
mutatta be Jézus azt a döntő változást, ami akkor következik be, ha meghalljuk
Jézus szavát, és hiszünk benne? Jn 5:24
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Milyen
élet vár ránk Jn 10:10 verse szerint? Mit jelent ez?
Hogyan tapasztalhatjuk az ígéret teljesedését?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
János
evangéliumának egyik kulcsszava az „élet”. Máté, Márk
és Lukács írásaiban az élet elsősorban az örök életre vonatkozik; „János
evangéliumában azonban az élet különösképpen a jelen valóságára összpontosít,
arra, mit tesz Jézus a benne hívőkért…
Két
kulcsa van a lehető legteljesebb életnek. Az első, hogy tudjuk, az élet forrása
egyedül Krisztus (Jn 14:6; 6:33-58; 1Jn 5:11-12). Ahol
Jézus ott van, ott élet van (Jn 11:25-26). Az élet
elnyerésének második kulcsa a hit (Jn 1:4, 12). A Jézussal
való folyamatos kapcsolat által lehet miénk az élet, ami Jézusban mindig jelen
van (Jn 3:16, 36)” (Jon Paulien: The Abundant Life
Bible Amplifier: John. Boise, Idaho, 1995, Pacific Press® Publishing
Association. 189. old.).
Hogyan tette jobbá Jézus
az életünket már most? Mivel rendelkezünk most, ami nem volt a miénk, mielőtt
megismertük Őt és az általa felkínál reménységet?
reménység a síron túl |
Április 14 |
Kedd |
Egyszer
valamennyien meghalunk (hacsak nem leszünk életben Krisztus visszatérésekor).
Mindannyian veszítettünk már el valakit a szeretteink közül. Naponta szembesülünk
a halál hátborzongató valóságával; találkozunk vele, ha elmegyünk egy temető
mellett, ha halottaskocsit látunk vagy a televízióban a híreket
hallgatjuk. A legrosszabb azonban, ha a legközelebbről érint, amikor egy
barátunktól vagy rokonunktól kell végső búcsút vennünk. A halál a főellenségünk,
de Isten legyőzi majd!
Mi
az igazság a halállal kapcsolatban? 1Kor 15:20-26,
50-55; 1Pt 1:3
A
feltámadás bizonyosságát illetően milyen két csoportra oszlik az emberiség?
1Thessz 4:14
Pál
apostol a feltámadásról szóló, jól ismert szakaszban (1Korinthus 15) kiemeli,
hogy a feltámadás reménysége alapvető része egész hittapasztalatunknak (12-19.
versek). Ha nincs feltámadás, hiábavaló a hitünk.
Természetesen
a feltámadás fizikai lefolyásának sok részét nem értjük. Egy dologban azonban
biztosak lehetünk: „feltámadásunk” nem függ testünk jelenlegi anyagának
megmaradásától. Teremtőnk hatalma őrzi meg egyéniségünket, és tesz újjá egy
pillanat alatt új (tökéletes) testben, amin soha nem kell majd plasztikai
sebésznek vagy öregedést késleltető tablettáknak javítani.
Fogalmunk
sincs, hogyan fogja végbevinni Isten ezt a csodát. Ő, aki képes volt megteremteni
az életet, biztosan rendelkezik azzal a hatalommal, hogy újjáteremtse a földet
és benépesítse azokkal, akiknek nevét az élet könyvébe írták. Hitünk nem értelmünkkel
vagy érzékszerveinkkel megerősíthető dolgokon alapszik, hiszen a feltámadás a
létezésnek abban a birodalmában történik, ahová a tudomány távolról sem juthat
el. Hitünknek az a tény képezi alapját, hogy Krisztus legyőzte a halált. Így a
hívő halála csak átmeneti „alvás”, amelyből örök életre ébred majd.
Még az örök életben reménykedve is iszonyodunk a haláltól,
félünk tőle, és amennyire csak lehet, igyekszünk menekülni előle. Ez természetes,
viszont a halál egyáltalán nem az. Hogyan erősíthetjük meg az örök élet
ígéretbe vetett bizalmunkat, hogy még jobban felülkerekedhessünk a haláltól
való félelmen már most?
örökkévaló remény |
Április 15 |
Szerda |
Hogyan
is érthetnék meg véges lények valaha, mi a végtelenség? Hogyan érthetnénk meg
mi, halandók – akik közül a legtöbben nem élünk 80 vagy 90 évnél tovább –,
hogy mit jelent halhatatlannak lenni és örökké élni? Az örök élet nem egyszerűen
a jelenlegi folytatása. Az sokkal inkább a „pokolhoz” hasonlítana, mintsem a
„mennyhez”. Az örök élet minőségileg egészen más. Halandóként meg kell
elégednünk egy pillantásnyival abból, amit a jövő tartogat számunkra: hiszen
jelenleg csak „tükör által homályosan” látunk és „rész szerint” való
ismerettel bírunk (1Kor 13:12).
Örök
életünk miben különbözik majd a jelenlegitől (1Kor 15:42-43,
52; Jelenések 21)? Miben fog hasonlítani hozzá?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Nagyon sok kérdés marad
válasz nélkül az örök élettel kapcsolatban, amire most biztosan nem kaphatunk
kimerítő feleletet. Viszont tanulságokat vonhatunk le Jézus feltámadásából.
Fontos megjegyeznünk, hogy a halálból feltámadt Krisztus ugyanaz volt, mint
aki néhány nappal korábban kereszthalált halt. „Megdicsőült” testben támadt
fel, amire nem vonatkoztak többé a természeti törvények úgy, ahogy a mi,
halandó testünkre vonatkoznak. Ugyanakkor továbbra is megtartotta a halála és
feltámadása előtti „emberi formáját”. Ugyanaz a személy maradt, megjelenéséről,
hangjáról, gesztusairól felismerhető. Ebből arra következtethetünk, hogy új,
„megdicsőült” testünkben minket is megismernek majd, akiket ebben az életben
ismertünk, és akik velünk együtt élvezik majd az új életet.
Már
most is kaphatunk egy kis ízelítőt az örök életből. Pál levelében olvassuk (Róm
8:10), hogy a Szentlélek betölti azt, aki Krisztushoz
fordul. A hívőt ennek következtében megérinti az örök élet, ami majd az
eljövendő világban válik teljes valósággá. A Szentlélek jelenléte tehát
megváltásunk biztosítéka (Ef 1:13-14).
Próbáljuk meg elképzelni,
milyen lesz az élet a mennyben, az új földön, új testben! Hagyjuk szárnyalni
képzeletünket; képzeljük el ezt az új életet annak alapján, amit a Bibliában
találunk! Mekkora bolondság volna eldobni mindezt olyasmiért, amit a földi lét
kínálhat!
krisztusban a reménységünk |
Április 16 |
Csütörtök |
Próféciák
hirdették Krisztus érkezését már jóval földre jövetele eljött, és az ígéretekhez
híven valóban el is jött. Számtalan ígéretet találunk arra is, hogy újra eljön.
Maga mondta: „ismét eljövök” (Jn 14:3). A
Biblia utolsó lapján megismétlődik ez az ígéret: „Bizony hamar eljövök” (Jel
22:20) – ez a keresztény hívők közös reménysége. „Várjuk
a mi boldog reménységünket, a mi nagy Istenünk és üdvözítőnk, Jézus Krisztus
dicsőségének megjelenését” (Tit 2:13, új prot. ford.).
Milyen
értelemben tekinthető a keresztény reménység csúcspontjának Jézus második
eljövetele (lásd Jel 22:7, 10-12, 20)? Miért olyan fontosak
ezek az ígéretek számunkra?
2Pt
3:8-9 verseiben az idő kérdésének említése hogyan
befolyásolja azt, ahogy a hamar szót értelmezzük a második adventtel
kapcsolatban?
Végső
megoldást a bűn problémájára és a bűn okozta szenvedésre ember
nem adhat, csak egyedül Krisztus. A mi reménységünk nem valamiféle emberi technológiában,
bölcs politikusokban vagy a szociális és erkölcsi fejlődésben van, amelyek képtelenek
megoldani a halál problémáját. Fontos ugyan tudnunk, milyen események,
jelenségek előzik meg, ill. kísérik az Úr eljövetelét, sokkal fontosabb azonban,
hogy biztosan tudjuk, kit várunk.
Urunk
hamarosan eljön. „Csak idő kérdése. Ezen a tényen senki sem változtathat.
Nincs az a zsarnok, aki elérhetné és kiragadhatná a világot a markából, mert
biztosan és örökre a Megfeszített kezében marad. Senki nem teheti meg nem történtté
a Golgotát, éppen úgy, mint ahogy a saját születését sem… A
kereszt óta abban az időben élünk, amit a Golgota győzelme tölt be, abban az időben,
amit ez a cél határozott meg. Tehát, akár tudatában vannak, akár nem, az
emberiség nem csupán egy távoli jövőben bekövetkező, remélt cél felé halad előre,
amely talán sosem válik valóra. Nem! Az emberiség diadalmasan halad afelé a cél felé, amelyet Jézus már elért” (Norman Gulley: Christ
Is Coming. Hagerstown, Maryland, 1998, Review and Herald® Publishing
Association. 540. old.).
A filozófus, Martin Heidegger mondta egyszer: „csak Isten
menthet meg minket”. Bármit is értett ezalatt, igaza
volt. Mi miben reménykedünk? A reménységünk azonban hamis, ha az igaz Istenen
kívül bármi másban bíznánk! Miért?
további tanulmányozásra: |
Április 17 |
Péntek |
Reményeink beteljesülésének
nagyszerű pillanatával kapcsolatban lásd Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest,
1986, H. N. Adventista Egyház. „A küzdelem véget ér”
c. fejezetét, 588–602. old.!
Igyekezzünk szívünkbe vésni
a következő szavakat: „A nagy küzdelem véget ért.
Nincs többé bűn, és nincsenek bűnösök. Az egész világegyetem megtisztult. A
végtelen nagy teremtettséget tökéletes harmónia és boldogság tölti be. Tőle,
aki mindent teremtett, árad az élet, a fény és az öröm a határtalan téren át.
Élők és élettelenek – a legparányibb atomtól a legnagyobb csillagig – tökéletes
szépségükkel és felhőtlen boldogságukkal hirdetik, hogy Isten a szeretet” (i.
m. 602. old.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Szombatiskolai osztályunkban
beszélgessünk arról, hogy lelki szemeinkkel milyennek látjuk az életet az új
földön! Vessük össze elképzeléseinket!
2.
Mit válaszolhatnánk azoknak, akik
szerint a keresztények az örök életbe vetett hitük miatt nem enyhítik eléggé
ennek az életnek a keserűségeit?
3.
Hogyan őrizhetjük meg reménységünket
még akkor is, amikor minden ellenünk látszik fordulni?
4.
Miként válhat valósággá a Krisztusba
vetett reménység, legalább részben már itt is? Hogyan kellene a reménységnek
megváltoztatnia életünket? Mivel mutathatjuk be, hogy Isten követése milyen
azonnali áldásokkal jár?
ÖSSZEFOGLALÁS: A
remény a keresztény élet igen fontos része. Reménységünk szilárdan gyökerezik
Krisztus kereszthalálában. Mivel Isten országa elvileg már most bennünk
lakozik, a keresztény reménységnek is van a jelenben létjogosultsága,
mindamellett, hogy teljes egészében csak a jövőben valósul meg. Tudjuk, hogy a
világ még magán viseli Sátán lázadásának következményeit, de biztosítva lett a
jó végeredmény: Urunk uralkodik, és örökkévaló birodalma hamarosan teljes dicsőségében
valósággá válik. Az a reménységünk, hogy örökké ennek az országnak a polgárai
leszünk.
PÁSKULYNÉ KOVÁCS ERZSÉBET:
OLYAN BOLDOG VAGYOK!
(részlet)
Nem
tömjénnel, mirhával, kinccsel:
A megváltott ember örömével
dicsérlek Téged, Krisztusom!
Szívem kitárom, itt vagyok!
Adni én semmit nem tudok
csak a hitem, a vágyam Tiéd:
de azt is kaptam valamiért:
Azért, mert úgy szerettél engemet.
Nem kell már búsan, félve menni
a bizonytalan vég felé,
tudok már hinni, lelkesedni
egy új Élet, új örömén!
(Páskulyné Kovács Erzsébet: Add ide a kezed! Budapest,
1983,
H. N. Adventista Egyház, 206. old.)