TANÍTÓI MELLÉKLET

14. tanulmány  −  2005 december 24 - 30.

Tanulmány Bibliaversek Tartalomjegyzék Összesítőlap Főoldal

KERESZTÉNY ÉLETMÓD

A tanulmány célja

  1. Fényt deríteni arra, hogyan kommunikál velünk Isten az Ige által.

  2. Rámutatni, hogy mi az ima által válaszolunk Istennek.

  3. Isten Szavát és az imát a bűn és a kísértés elleni hatékony fegyverként bemutatni.

A tanulmány vázlata

I. Isten Igéje (2Tim 3:16-17)

  1. Isten Igéje kinyilatkoztatja számunkra Krisztust, aki a mi üdvösségünk.

  2. Isten Igéje keresztény életünk mércéje.

  3. A Szentlélek belső munkájának köszönhetően érthetjük meg Isten Igéjét.

II. Az ima – Istennek adott válaszunk (Ef 6:18)

  1. A Biblia arra buzdít, hogy imádkozzunk és őrködjünk.

  2. Az ima lényeges a keresztény életében és a bűn feletti győzelem kivívásában.

  3. Ima által válaszolunk Isten Igéjére.

III. A Krisztusban meghatározott keresztény jellem (1Pt 1:15; 1Tim 4:12)

  1. Istennel és embertársainkkal való kapcsolatunk alapja Krisztus.

  2. Krisztusban ugyanazon testvériség tagjai vagyunk, ugyanazok az elfoglaltságaink és ugyanaz az örökségünk.

  3. Krisztusban szolgálati életet kell élnünk embertársaink iránt.

Összefoglalás

Naponta közösségben lévén Istennel az Ő Szava és az ima révén, képesekké válunk ellenállni a bűnnek és a kísértésnek. Az Atyával való kommunikáció e csatornáit kizárólag Krisztusban tarthatjuk nyitva, a Szentlélek bennünk való lakozása által. Krisztusban, közös örökségünk által, közösségben lévén egymással és egymás terheit viselvén egy valóban keresztény jellemet alakíthatunk ki.

Magyarázat

A keresztény életmód és a Sátán elleni diadal állandó kapcsolatot követel Istennel, aki rendelkezésünkre bocsátott egy olyan kommunikációs rendszert, amely által szüntelenül összeköttetésben lehetünk Vele és erőt kaphatunk Tőle. Rendelkezésünkre bocsátotta továbbá Igéjét, amely által szól hozzánk, valamint az imát, amely révén mi szólunk Őhozzá. Magatartásunkkal pedig bizonyságot teszünk Róla.

Az Efézusbeliekhez írt levél záró soraiban Pál buzdítja a híveket a Lélek által élni, ima lelkülettel és szeretetben.

I. A Léleknek kardja (Ef 6:17)

Pál apostol megemlíti a “Lélek kardját”, a keresztény arzenál hat fegyverneme közül az utolsót (13-17. versek). Míg az első öt természeténél fogva védekező nemű, ez utóbbi támadó jellegű, és Pál Isten Igéjével, a Bibliával azonosítja, amelynek eredete a Szentlélek (lásd 2Tim 3:16-17; 2Pt 1:21).

A Szentírás nemcsak hogy “bölcsekké tesz az üdvösségre” (2Tim 3:15), de maga az az eszköz, amely által Isten beszél hozzánk és kinyilatkoztatja akaratát. Isten szelíd hangját hallgatva, Isten embere eljuthat oda, hogy “tökéletes legyen, minden jó cselekedetre felkészített” (2Tim 3:17). Eme Ige által győzött Jézus Sátán felett a pusztai megkísértetéskor (Mt 4:4.7.10-11). “Milyen eszközökkel győzött Jézus a Sátánnal szembeni küzdelemben? – fogalmazza meg a kérdést Ellen G. White. – Isten Szavával. Csak az Ige által tudott ellenállni a kísértésnek. Meg van írva (Mt 4:4) – mondta. Minket pedig megajándékozott igen nagy és becses ígéretekkel, hogy azok által isteni természet részeseivé legyetek, kikerülvén a romlottságot, amely a kívánságban van e világon (2Pt 1:4). Isten Igéjének minden ígérete a mienk. Élnünk kell minden egyes Igéből, amely Isten szájából származik. Ha kísértés ostromol, ne tekintsünk a körülményekre vagy saját gyengeségünkre, hanem az Ige hatalmára! Annak minden ereje a tiéd! Szívembe rejtettem a te beszédedet, hogy ne vétkezzem ellened (Zsolt 119:11). Az emberek cselekedeteinél a te ajkad igéjével vigyáztam az erőszakosnak ösvényeire (Zsolt 17:4)” (Ellen G. White, Jézus élete, Advent, Budapest, 1989, 95).

Mindazonáltal szükséges egy pontosítás: a Szentírás egyszerű ismerete még nem teszi azt karddá a keresztény kezében. Ismernünk kell a Szentírás Alkotóját is, bíznunk kell Benne, és mindig meg kell hallanunk, amit mond nekünk. A léleknek, aki ily módon kapaszkodik bele a Bibliába, olyan élete lesz, amely ellen a pokol kapuinak semmilyen ereje nem lesz többé.

II. Az ima (Ef 6:18)

Az ima minden vallásban jelen van. A biblikus ima és az összes többi imaforma közti különbség abban áll, hogy míg az első válasz egy személyes, isteni ígéretre, addig az utóbbiak nem egyebek, mint egy személytelen hatalomhoz intézett kérések. Az előbbi egy párbeszéd része, míg az utóbbiak monológok, akárcsak a farizeusé a Lukács evangéliumában (Lk 18:11). Az ima beszélgetés Istennel, amelyben meghallgatod az Ő Szavát, és megerősödsz az Ő erejével. Nem kell mást tennünk, mint lemondanunk önmagunkról, teljesen az Isten hatalmára bíznunk magunkat és hallgatnunk az Ő Szavát. Ebből a hallgatásból fakad az erő, amelynek segítségével végigvihetjük küzdelmünket keresztény életutunkon.

Habár Pál nem említi az imát a keresztény lelki fegyverei közé, nem felejti el hangsúlyozni, hogy az említett hat “fegyvernem” közül egyik sem segíthet az ima nélkül. Jézus Gecsemáné-kerti imája a győzelmet biztosította számára a kereszten. A páncélzat felöltését az imának kell megelőznie, a küzdelem során pedig sértetlenül megőrzi a páncélzatot, képessé téve azt az ellenség erejének megsemmisítésére.

Pál apostol annyira fontosnak tartja az imát a keresztény életében és küzdelmeiben, hogy levele végén nem kevesebb, mint négy, imával kapcsolatos felhívást intéz olvasóihoz: szüntelenül imádkozzatok; Lélek által imádkozzatok; őrködjetek imában és imádkozzatok minden szentekért (Ef 6:18). Gyakran vagyunk mi is hajlamosak farizeusi módra imádkoznunk (Lk 18:11), azaz: csupán azért fohászkodunk, hogy mások lássák és hallják, vagy egyszerűen csak megszokásból. Pál mindezeket a motivációkat elveti. A hatékony imádság az önmegtagadásból fakad, telve van Lélekkel, közbenjár mások szükségeiért, és mindenekfelett ragaszkodik ahhoz, hogy legyen meg az Isten akarata; az imádkozó pedig hűséges követe Istennek, akár szabad, akár láncokban szenvedő (20. vers). Egyénileg és közösségileg megőrizni Istent életünk legelső prioritásának, és minden időben mindenütt összhangban lenni akaratával: ez Pál imára vonatkozó védőbeszédének lényege.

III. A szeretet (Ef 6:23-24)

Efézus 1:1-4 versei tartalmazzák a kegyelem, szeretet és békesség szavakat. A levél utolsó két versében újra találkozunk ezekkel. E három fogalom/szó közül a szeretet fejezi ki és summázza a leghívebben e levél témáját, azt, tudniillik, hogy minden hívő egy Krisztusban, és szeretetben kell élnie embertársaival.

Pál Tikhikus – “a szeretett atyafi és hív szolga” – révén küldi el levelét az Efézusbeliekhez (21. vers). Tikhikus hírt visz az efézusiaknak a bebörtönzött Pálról, valamint megbízatásként kapta az apostoltól a helyi hitközösség megvigasztalását.

Tikhikus rabszolga volt, míg Pál egykori farizeus. Kettejük közt társadalmi válaszfal. Pálnak Jézussal a damaszkuszi úton történt találkozása azonban ledöbbentette: Golgota keresztjénél az elválasztó fal le lett rombolva. Eme új felfedezés késztette az apostolt arra, hogy ne tekintse Tikhikust a népek közül valónak, hanem vele egyenrangúnak, “szeretett atyafinak és hív szolgának”. Az egyik státuszból a másikba való átmenet Isten titka – a kapcsolatok evangéliumának titka, a korlátlan szeretet evangéliumának titka. Mindazokra, akik elfogadják és élik ezt az evangéliumot, Pál apostol a szeretet, a kegyelem és a béke áldását mondja (Ef 6:23-24).

Személyes bizonyságtétel

Minden évkezdéskor milliók határozzák el, hogy változtatnak életükön. Egyesek célul tűzik ki, hogy leszoknak a dohányzásról, hogy lefogynak, többet fognak mozogni, több időt töltenek szeretteikkel, önkéntesként dolgozni fognak egy nemes cél érdekében stb. ... És a listát folytathatnánk.

Van azonban egy határozat, amely a lista élén áll: több időt tölteni Istennel. Ha már célul tűzted ezt ki magadnak, miért ne lépnél tovább? Hívj meg másokat is – akik igazán szükségét érzik megismerni Istent – csatlakozni hozzád.

A legjobb, ha az érdeklődők otthonában kezditek el a Biblia rendszeres tanulmányozását. Kezdjétek az Újtestamentummal, mivel a négy evangélium csodálatos bemutatása Isten szeretetének.

Egy másik mód különleges időt tölteni Istennel: a szombatiskolában és az istentiszteleteken való rendszeres részvétel. Ezek is kiváló alkalmak mások meghívására.

A bibliatanulmányok elmaradhatatlan tanulása, az Adventszemle rendszeres olvasása, valamint az így szerzett információk másokkal való megosztása, mind-mind alkalmas módszer kapcsolatba lépni mennyei Atyánkkal és részt venni a maradék egyház tevékenységeiben és áldásaiban.

És végül: a legrövidebb út kapcsolatba lépni Istennel, az ima, akár személyes, akár csoportos. Az őszinte és kitartó imádság megnyitja elménket és szívünket, és megengedi Istennek, hogy belépjen oda és örökre ott maradjon.

Bármikor szóba állhatunk Vele, mindegy hogy nappal van vagy éjjel. Bárhol imádkozhatunk, és semmi sincs, ami megszakíthatná vagy megzavarhatná a társalgásunkat. Egyetlen ima sem túl rövid, túl halk vagy túlontúl egyszerű ahhoz, hogy az Atya ne hallgatná meg és ne jegyezné fel azt a mennyei könyvekbe. Teljes bizalmunk lehet abban, hogy minden fohász válaszban részesül – akkor és olyan módon, amikor és ahogyan Isten ezt jónak látja.

Nos, eldöntötted, hogy szorosabb kapcsolatot alakítasz ki Istennel ez új év kezdetén. Ne feledkezz meg erről az ígéretről útközben, az év folyamán. Vállald, hogy Isten mellett mész, és életed minden napján kommunikálni fogsz Vele.

Alkalmazás

Az ösker-klubok összejövetelein megtanultunk ritmusra menetelni, vezetőnk parancsára. Ha a jobbraát parancsra az egyik gyermek balra fordulna, kisebb fajta káosz keletkeznék. Oszd meg csoportoddal egyik, a fegyelem és a rend szabályainak betartásával kapcsolatos tapasztalatodat. Isten Márk evangélista könyvében közölt parancsa – “Figyeljetek, vigyázzatok és imádkozzatok!” (Mk 13:33) – miként óv meg a zűrzavartól?

Elmélkedésre

  1. Az emberek képzeletdús elméletekre és rendhagyó felfedezésekre vágynak. Bizonyítékok erre a tévéreklámok és műsorok, amelyek mindenféle különleges, látványos eseményeket mutatnak be a nézőknek. Az emberek még a Bibliát is felhasználták olyan teóriák alátámasztására, amelyek végül fanatizmusba torkolltak. 2Tim 3:15-17 verseiben a Biblia úgy van bemutatva, mint üdvösséget nyújtó forrás (15. vers). Beszélgessetek arról, hogy miként kell viszonyulnunk Isten Igéjéhez. Melyik az a “jó cselekedet” (2Tim 3:17), amelyre Pál úgy tesz utalást, mint a Biblia tanulmányozásának egyik eredményére?

  2. Olvassátok el többször Ef 6:18 versét, s ha van rá mód, több fordításban is. Beszéljétek meg, mit jelent “minden időben”, “minden imádsággal és könyörgéssel” imádkozni. Mi történnék, ha szüntelenül imádkoznánk egymásért? Osszátok meg egymással a csoportban imatapasztalataitokat. Imádkozzatok együtt, közbenjárván Istennél a gyülekezetért és a közösség által végzett bizonyságtevésért.

Gyakorlati kérdések

  1. Egy mosószergyártó azt állítja, hogy termékei 99,99 százalékos hatékonyságúak. Dávid, a zsoltáríró, Isten Szavára – a bűntől való megtisztulás forrására – irányítja tekintetünket (Zsolt 119:9-11).

  2. Tölts időt Istennel, csendben. Olvass olyan bibliarészeket, amelyek Istenről beszélnek (lásd Ésa 40:21-31).

  3. Hogyan közeledünk Istenhez akkor, amikor elismerjük tévedéseinket, figyelembe véve azt is, hogy Isten képes és meg is akar újítani az ő képmása szerint?

  4. Kérd Őt személyesen, hogy tisztítsa meg életedet.

  5. Határozd el, hogy minden reggel találkozol Üdvözítőddel, hogy erejében és jelenlétében új életet élhess.