9. tanulmány − 2005 november 19 - 25.
ÚJ ÉLETET ÉLNI
A tanulmány célja
Hangsúlyozni, hogy a keresztény élet egy teljesen megújult élet, nem csupán a régi módosított változata.
Felhívni a figyelmet arra a szerepre, amelyet a Szentlélek e teljesen új életben betölt.
Megértetni, hogy Jézus a mi példaképünk a keresztény életben.
A tanulmány vázlata
I. Az ó- és az új élet (Ef 4:23-25)
A Jézus nélküli élet nem egyéb, mint a halál egyik szakasza.
Ahhoz, hogy új életünk legyen és teljesen új emberekké váljunk, szükséges egy aktív részvétel a részünkről ó-emberünk és ó-életünk halálában.
Kizárólag úgy lehet új életünk, ha elfogadjuk Jézus értünk hozott helyettes áldozatát.
II. Az élet a Szentlélekben (Ef 4:30)
Pál rámutat arra, hogy a Szentlélek az az eszköz, amely által Jézus új életet ad nekünk.
A Szentlélek egy személyes Lény, aki viselkedésünk és életmódunk függvényében elszomorodhat illetve örvendhet.
Isten iránti szeretetünk és Urunk irántunk tanúsított szeretetének ismerete arra kell hogy indítson bennünket, hogy feddhetetlen életet éljünk.
III. Utánozzuk Jézust! (Ef 4:32)
Az Isten akarata szerinti életre való törekvésünkben kizárólag Jézus lehet a példaképünk!
A legfontosabb dolog, amire Jézus utánzása végett szükségünk van, az a fajta szeretet, amely önmagát is kész feláldozni.
Istent utánozni annyi, mint jelleméről bizonyságot tenni az emberek előtt.
Összefoglalás
Az összes vallás és bölcselet, úgy tűnik, egyetért a következő dologban: nem vagyunk jól úgy, ahogy vagyunk. Változtatnunk kell állapotunkon. Egy másik közös nevező: képtelenek vagyunk változtatni állapotunkon. A kereszténység elismeri, hogy e változás hitelessége érdekében másokká kell válnunk, mint amik azelőtt voltunk! Jézus felajánlja a példát, az erőt és a motivációt új emberekké válnunk.
Magyarázat
Miután megmutatta, hogy a keresztény járásnak összhangban kell lennie a keresztény elhívatással, Pál apostol úgy mutatja be a keresztény életet, mint a régi élet gyökeres megváltozását. Ezt az átalakulást az ó levetkőzésével és az új felöltözésével szemlélteti.
I. Az új, megváltozott élet: “a régi élet szerint való ó-ember” levetkezése (Ef 4:17-23)
Amikor megparancsolja, hogy vetkezzük le az ó-embert és újuljunk meg a mi elménknek lelke szerint, Pál apostol nem egy elvont dologról szóló elméletet vázol fel, hanem a jellem és a személyiség gyakorlati megváltozását sürgeti. A régi ember a Sátán tulajdonában volt, míg a megújult immár egy másik Úré: a Jézusé, s e kettő abszolút ellentétben van egymással. A régi ember levetkezése a bűn iráni meghalást feltételezi, a megújulás pedig a feddhetetlenségben való keresztény életvitelt. “Krisztus ereje által férfiak és nők tépték szét bűnös szokásaik láncát. Lemondtak az önzésről. Az istentelen tisztelettudóvá, az iszákos józanná, az erkölcstelen tisztává lett. Lelkek, akik Sátán képmását viselték, átalakultak Isten képmására. Ez a változás a csodák csodája” (Ellen G. White, Az apostolok története, Advent, Budapest, 2001, 312).
Ez az átalakulás az ó-ember bűnös szokásainak elhagyását feltételezi: értelmetlen ábrándozás, büszkeség, a szív megkeményítéséből fakadó tudatlanság, Isten és az Ő Szava nélkül élt élet, tisztátalan gondolkodás és cselekedetek, kicsapongás, mohóság, nemi erkölcstelenség, csaló érzelmek (lásd Ef 4:17-19.22).
Az ilyen, irgalomra méltó élet oka az, hogy a régi ember “nem tanulta még meg a Krisztust”, és nem ismerte még meg a Jézusban lévő igazságot (Ef 4:20-21). Amikor az ember meghallja, elfogadja, majd pedig engedelmeskedik is a Jézusban levő igazságnak, emez átalakítja teljes életét.
II. A teljesen megújult élet: az új ember felöltözése (Ef 4:24-29)
Miután az ó-ember levetkezésére kérte az efézusi híveket, Pál az új ember felöltözését sürgeti. Ez már egy teljesen új lény, “mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben” (Ef 4:24). Figyeld meg az ó- és az új ember közti különbségeket, úgy, ahogy azok az Efézusbeliekhez írt levélben is szembeötlenek:
Az ó-ember
hiábavaló ábrándozások
Istentől idegen
tudatlan, sötét elme
tisztátalan és mohó
érzéketlen, megkövült szív
Az új ember
megújult elme
Isten képére újjáteremtett
Jézustól tanult
feddhetetlen és szent
őszinte és az igazsághoz hűséges
Az új ember felöltözése megköveteli az ó-emberről való teljes, végérvényes lemondást valamint a Krisztussal történő új kapcsolat kialakítását. A megújult életnek teljesen más az iránya. Pál négy példát említ erre: (1) A gondolatok, a beszéd és a cselekedetek hamisságát felcseréli az őszinteség és az igazság iránti hűség, az élet minden területén; az élet nyílttá és becsületessé válik, főként, hogy ugyanazon test tagjai vagyunk (lásd Ef 4:25). (2) Az új életben nincsen többé helye a haragnak, amely lebecsül és becsmérel másokat. A Biblia nem tagadja: valóban vannak helyzetek, amikor jogosultsága van a haragnak (a bűnt és jogtalanságot leleplező harag, mely helyreállítja az igazságot; lásd Jézus példáját – Mk 3:4-5). De még ezekben a szituációkban is a megigazítás kell hogy legyen a cél, nem pedig a bosszú. (3) A Jézusban megújult ember ápolja a becsületességet, és távol tartja magát minden tisztességtelen gyakorlattól. “Aki oroz vala, többé ne orozzon!” – mondja Pál. Nem szabad ellopnunk mások javait, jellemét, idejét, pénzét. Semmit se lopjunk el, hanem dolgozzunk szorgalmasan és becsületesen. Pál megújult embere a becsületességet alapvető erénynek tartja, vezérelvnek az emberekkel való kapcsolatban. (4) Az új ember csak igaz dolgokat mond, “amelyek hasznosak a szükséges építésre, hogy áldásos legyen a hallgatóknak” (Ef 4:29). Beszédében nincsen többé helye a pletykálkodásnak és becsmérlésnek (Jak 5:12). Íme, mit mondd erről az Úr szolgálólánya: “A beszéd legfontosabb követelménye az, hogy tiszta legyen, jósággal és igazsággal teljes: a belső kegyelem külső kifejezése” (Nevelés, EVS, 2001, 186, román kiadás, szerk. ford.).
III. Új élet új tulajdonban (Ef 4:30-32)
Az új élet nem csupán azért új, mert alapvetően különbözik a régitől, hanem azért is, mert – lévén hogy Jézus váltotta meg – immár a Szentlélek uralma alatt van. A Lélek e megújult élet fenntartója. Ő a Tanító, Vigasztaló, az Istenség harmadik Személye, aki által Jézus bennünk lakozik (Jn 14:16-26). Ezért annyira fontos, hogy a hívők “meg ne szomorítsák az Istennek ama Szentlelkét, aki által megpecsételtettek a teljes váltságnak napjára” (Ef 4:30).
Mivel szomoríthatjuk meg a Szentlelket? Az Efézusbeliekhez írt levél szerint azzal, hogy nem Isten gyermekeihez méltóan élünk (Ef 2:22); bűnös szenvedélyekkel fertőzzük testünket, a Szentlélek templomát; megbontjuk Isten egyházát (Ef 5:29-30); visszatérünk az ó-ember bűnös szokásaihoz, és megengedjük Sátánnak, hogy visszafoglalja helyét életünkben (lásd Ef 5:3-4).
Röviden: akkor szomorítjuk meg a Szentlelket, ha nem “elhívatásunkhoz híven járunk”, amelyben “elpecsételtettünk a teljes váltságnak napjára” (Ef 4:1.30).
Személyes bizonyságtétel
A Hetedik Napot Ünneplő Adventista Egyház az advent lelki tapasztalat három lényeges dimenzióját különbözteti meg: az élet minőségét, a lelki egységet és a lelki növekedést. Ezek azok a dolgok, amelyek vezetik egyházunk tagjait és segítik az evangélium hirdetése küldetésének teljesítésében. A tanítás, prédikálás és a fájdalmak enyhítése hatékony módszer az üdvösségre vágyó férfiak, nők, idősek és gyermekek megközelítésére.
A küldetésben való személyes részvételnek kell lennie minden egyháztag fő foglalatosságának. Egyeseknek közülünk a misszió jelentése szorosan összefügg a világ távoli országaiban végzett evangelizációval. Természetesen a külmissziónak is különleges figyelmet kell szentelnünk, viszont missziómunkát bárhol végezhetünk, közvetlen környezetünkben is: lakónegyedünkben, szomszédaink között, munkahelyünkön, vásárlás közben vagy bárhol másutt, bármilyen körülmények közepette.
Függetlenül attól, hogy a világ mely részén élünk, nem nehéz találnunk olyan személyeket, akiknek szükségük van az evangéliumi üzenetre, együttérzésre, támogatásra. A bárminemű visszaélések eltörlése – amely visszaélések akadályként szolgálnak a boldogság és a bizalom útjában – továbbra is nagy kihívás egyházunk vezetése számára (lásd: http://beingadventist.org/quality-of-life.html). A leggyakrabban azonban a gyülekezetek tagjai azok, akik személyesen, egyénekként a leggyorsabban és leghatékonyabban közbeléphetnének mindazok életében, akik effajta nehézségekkel küzdenek.
Önként felajánlod, hogy anyagi támogatást nyújtasz egy az otthontalanok számára működtetett központnak, pénzt folyósítasz különböző, a társadalmi túlkapások miatt hátrányos helyzetbe került személyek megsegítésére kidolgozott programoknak, ifjakat fogva tartó javító intézeteket látogatsz rendszeresen: mindezek mind járható és hatékony útjai a Sátán fogságában vergődő személyek magatartásának megváltoztatására.
Minden tag részt vállalhat az egyház küldetésében, történjék az a szomszédban, az utca másik felén, vagy az Egyenlítőn túl. Minden azon múlik, hogy egyszer elkezdjük végre! Utánozzuk Urunkat! Éljünk egy új életet!
Alkalmazás
Milyen az, amikor egy kisgyermek járni tanul? Nagyon kedves látványt nyújt a kis “emberpalánta”, nem igaz? A szülők és nagyszülők résen állnak, hogy fényképező- vagy video-filmezőgéppel megörökítsék az egyedi pillanatokat. Oszd meg csoporttársaiddal emlékeidet! Mennyei Atyánk hogyan tekint az új életben tett első lépéseinkre (Róm 6:4)? Hogyan bátorít és támogat minket Isten?
Elmélkedésre
Amikor Róma 1:26-31 verseit olvassuk, sokszor hálát érzünk amiatt, hogy nem ismerünk senki olyat, aki felkerülhetne a Pál listájára. Elemezd visszamenőleg életutadat. Mi a különbség a Krisztus ismerete előtti illetve a megtérés utáni időszak között? Az elmúlt év során hogyan engedted meg Istennek változtatni életeden, jellemeden?
A szabók és az ácsok vázlatokat és terveket használnak munkájuk során. Mi történnék, ha téves terv szerint dolgoznának, vagy ha a terveket félretéve a maguk elképzelése szerint vagy éppenséggel találomra végeznék el a munkát? Pál arra kér, ügyeljünk, milyen irányba haladunk az életben: “Ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata” (Róm 12:2). Miért szükséges egy ilyenszögű irányváltás? Hogyan mondanád ezt el egy olyan személynek, aki küzd a döntéssel: válassza-e Istent élete Urává?
Gyakorlati kérdés
“Amint meg van írva, hogy nincsen csak egy igaz is. Nincs, aki megértse, nincs, aki keresse az Istent” – mondja Pál apostol, a prófétákat idézve (Róm 3:10-11). Úgy hangzik ez, mint Sátán ellenünk megfogalmazott vádja. Olvassátok el együtt a csoportban 1Kor 2:9-16; Ef 4:17-32 és Fil 4:8-9 verseit, majd imában hívjátok meg a Szentlelket életetekbe, örökre!