„És adjad a pénzt mind azért, amit kíván a te lelked: ökrökért, juhokért, borért és vidámító italért, és mindenért, amit megáhít a te lelked, és egyél ott az Úrnak, a te Istenednek színe előtt, és örvendezzél te és a te házadnak népe." 5Móz. 14,26.
1. Sokaknak okoz gondot Istennek ez a rendelkezése, amit a fenti igében olvashatunk a tized felhasználásával kapcsolatban.
– Ez a rendelkezés ugyanis mintha teljesen ellentmondana annak, amit a tized felhasználásával kapcsolatban máshol határoz meg Isten.
– Malakiás prófétán keresztül egyenesen csalásnak, az Istennek szánt rész elvételének nevezi azt, ha valaki a tizedet a saját céljára használja fel. Mal. 3,7-12.
– Ez azonban csak addig jelent ellentmondást, amíg nem tudjuk azt, hogy Izráelben kétféle tizedet kellett elkülöníteni.
2.
Minden
izráelitának évenként „háromszor
jelenjék meg minden férfiad az Úr Isten színe előtt", természetesen a
családjával együtt. 2Móz. 23,17.
–
Amikor Jeruzsálembe mentek az Isten színe elé,
akkor az első tizedhez hasonlóan egy második tizedét is el kellett különíteni az
év terméséből, vagyis a jövedelmükből, és mindkettőt fel kellett vinni Jeruzsálembe.
–
A második tizedet azonban nem kellett átadni a
papoknak, hanem arra volt rendelve, hogy hosszabb út esetén az utazás kiadásait
legyen miből fedezni, illetve a Jeruzsálemben való tartózkodásuk ideje alatt legyen
miből éljenek. 5Móz. 14,22-27.
– Így biztosított Isten gazdasági alapot Izráel fiainak arra, hogy évente háromszor meg tudjanak jelenni az Úr színe előtt azon a helyen, amelyet Ő választott ki magának.
– Az akkori körülmények között az utazás, a szállás és a kosztolás biztosítása az egész család részére elég sokba került.
– Ha Isten nem vezeti be ezt az előtakarékossági rendszert, akkor sokaknak nem lett volna meg az anyagi lehetősége, hogy az egész családjával együtt ilyen költséges utazásra vállalkozzanak.
– Az Istentől való függés érzésének tudatosítására rendeltetett, ne tudjanak elfeledkezni arról, hogy minden javukat, termésüket, Isten adományaként kapták.
3. Mivel sokaknak nagy távolságról kellett Jeruzsálembe mennie, ezért előbb eladhatta a beszolgáltatásra szánt állatot, terményt, stb., és ezután az érte kapott pénzt kezelhette úgy, mint a tizedet, így adta át a templomban az Istennek szentelt részt, illetve ebből fedezhette a megélhetésének kiadásait. 5Móz. 14,24-25.
– Isten rendelkezése szerint az első tizedrész „az Úrnak legyen szentelve”, vagyis „szentség az az Úrnak” (3Móz. 27,30; 32.), ezt nem lehetett másra felhasználni.
–
A második tizedrészből viszont mindenfélét vásárolhattak
maguknak, amit csak megkívántak, amit csak „megáhít
néked a te lelked, és egyél ott az Úrnak, a te Istenednek színe előtt, és
örvendezzél te, és a te házadnak népe”. 26. vers
–
„Ezt a tizedet vagy pénzbeni megfelelőjét
két éven át arra a helyre kellett vinni, ahol a szentély állt. A hálaáldozatnak
Isten részére való bemutatása, valamint a meghatározott résznek a pap számára
történő felajánlása után a megmaradt részt az áldozatot hozónak megvendégelésre
kellett felhasználnia, amelyen részt vehettek a léviták, a jövevények, az árvák
és az özvegyek. Így gondoskodtak a hálaáldozatokról és a megvendégelésekről az
évenkénti ünnepeken, ezáltal a népet bevonták a papok és a léviták társaságába,
hogy Isten szolgálatában oktatást és bátorítást nyerjenek."
(PP. 494,1.)
– A tizedadást gyakorló ember és családja általában nem volt képes elfogyasztani és felélni az egész tizedet, ezért kénytelenek voltak annak egy részét jótékonyságra fordítani.
– Ezért az Úr előtti öröm lakomára meghívhatta a lévitát, a szegényeket, az árvákat és az özvegyeket is.
4. A második tizednek azonban volt még egy másik felhasználási módja is, ugyanis a két szombat-év közötti időszak minden harmadik és hatodik évében kizárólag jótékony célra kellett fordítani.
– Ezekben az években nem kellett felvinni Jeruzsálembe, hanem otthon kellett kitenni a kapu elé, a jövevény, az árva, és az özvegy részére, amit elfogyaszthattak ott, vagy elvihették magukkal az otthonukba.
–
„Minden harmadik évben azonban otthon
kellett a második tizedet a léviták és a szegények vendéglátására fordítani,
amint Mózes megparancsolta. "[...]
hogy egyenek a te kapuid között, és jóllakjanak"
(5Móz 26:12).
Ez a tized a jótékonyság és a vendégszeretet gyakorlásának alapját
képezte." (PP. 494,2.)
– Ezért ezt a részt a szegények tizedének is nevezték.
– Ez a rész azt tudatosította Izráel fiaiban, hogy az ember gazdagsága csak akkor jelent valóban áldást, ha másoknak is jut belőle, ha mások is részesülhetnek abból, annak öröméből.
– Ha valaki nem gondol a szükségben lévők megsegítésére, akkor a gazdagság élvezete nem ad állandó megelégedettséget, mert nincs rajta Isten áldása.
5. Az egyes történelmi korokban más-más szokások és törvények szabályozták a tized leadásának gyakorlatát.
– A mózesi időkben még a tábor közepén lévő sátortemplomhoz kellett elvinni a tizedet, később pedig a Jeruzsálemben lévő templomban kellett leadni az elsőt tizedet, illetve felhasználni a második tizedet.
6. A tized felhasználása tehát a következőképpen történt.
– Az első tized a föld-nélküli léviták és papok életfenntartását volt hívatott biztosítani, mert ők nem kaptak örökrészt amikor Kánaán szét lett osztva a törzsek között.
– A második tized, a tulajdonos része maradt, ezt kellett felvinni magával az Úr színe elé, és ott élhette fel azt a családjával együtt.
–
A harmadik és hatodik évben azonban a második
tizedet teljesen a lévitáknak és a különböző okok miatt szükséget szenvedő
szegényeknek kellett átadni.
5Móz.
14,28-29; 26,12.
–
Ezért
ezt az évet a „tized évének”, illetve
a „kitakarítás évének” is nevezték.
5Móz. 26,13.
7. A második tized felhasználásával kapcsolatban Isten különleges rendelkezéseket adott.
– Ha Jeruzsálembe vitték fel, akkor boldog, örömteli és vidám hangulatban kellett azt elfogyasztani és felélni, a megtapasztalt isteni áldásra emlékezve.
– „Egyél ott az Úrnak, a te Istenednek színe előtt, és örvendezzél te és a te házadnak népe." 5Móz. 14,26.
– „És örömöt találj mindabban a jóban, amelyet ád néked az Úr, a te Istened, és a te házadnépének". 5Móz. 26,11.
– Az a tény, hogy ezt a tizedet „az Úrnak, a te Istenednek színe előtt" kellett elfogyasztani, azt jelenti, hogy Isten színe előtt már megtisztultak a bemutatott áldozat által, vagy egyéb más módon. 5Móz. 14,23.
– Csak tisztán, azaz megtisztultan vihették ki még a kapujukhoz is: „nem pusztítottam belőle tisztátalanul". 5Móz. 26,14.
– Jelenti azonban azt is, hogy ezzel ismerték el azt, hogy egész évben mindent az Úrtól kaptak, Ő áldotta meg őket, ezért jöttek most is az Úr elé.
8. Izráel fiainak ezt a második tizedet is ugyanolyan elkülönítetten kellett kezelni, mint az első tizedet, vagyis „szent rész” volt ez is.
– Nem használhatták fel azt semmilyen más célra, csak arra, amire Isten rendelte azt.
–
Még
szorultságban sem, semmilyen rendkívüli esemény sem adott szabadságot és
feloldást az isteni rendelkezés alól.
5Móz. 26,14.
– Az a tény, hogy ez is „szent rész” volt, azt jelzi, hogy Isten ezt is magának igényelte népétől, de csak azért, hogy a szent helyen visszaadhassa az adakozónak, vagy rajta keresztül a szegényeknek.
– Ebből az isteni gondoskodásból következett, hogy amikor az Úr színe előtt töltött időre emlékeztek vissza, akkor mindig csak a jólét, a felszabadult boldogság juthatott az eszükbe.
9. A tized átadása egy különleges szertartás közben történt meg Izráelben.
–
„E mai napon az
Úr, a te Istened parancsolja néked, hogy e rendelések és végzések szerint
cselekedjél: tartsd meg azért és cselekedjed azokat teljes szívedből és teljes
lelkedből!" 5Móz.
26,16.
–
„Azt
kívántad ma kimondatni az Úrral, hogy Isteneddé lesz néked, hogy járhass az
ő útain, megtudhassad az ő rendeléseit, parancsolatait és végzéseit, és
engedhess az ő szavának;"
u.o:
17.
–
„Az
Úr pedig azt kívánja ma kimondatni veled, hogy az ő tulajdon népévé leszel,
amiképpen szólott néked, és minden ő parancsolatát megtartod,"
u.o: 18.
– A tized átadása tehát egy ünnepélyes szövetség megújítás volt Isten és a tizedet átadó személy között, ahhoz hasonlóan, mint nekünk az Úrvacsora.