Víz

A vizet, annak áldásait mindannyian ismerjük, és tudatában vagyunk annak a ténynek, hogy víz nélkül nincs élet. Nem véletlen, hogy a nyolc pillér egyike.

A kérdés, hogy mennyi víz szükséges a szervezet számára, mikor van rá szükség, és hogyan alkalmazzuk.

A víznek alapvető szerepe van egészségünk fenntartása szempontjából. Ugyanolyan fontos, mint a táplálék. Használjuk külsőleg és belsőleg. Sokkal inkább kívülről, mint belülről. Mennyi vizet fogyasztanak naponta? Legalább három-négy pohárral? Csak tiszta vizet. Kérem, tegyék fel a kezüket, akik igennel válaszolnak. Vagyis a hallgatóknak kevesebb, mint fele. Mi az oka? Van, akinek a válasza az, hogy nem szereti? Lehet. Mi az oka, hogy a legtöbb embernek nem okoz felfrissülést? Vagy úgy érzi.

Valaki azt mondja, nem érzünk szomjúságot, nem érezzük szükségét a vízivásnak. Mert megszoktuk az erősebb ízeket. Tudjuk, hogy a víznek nincs igazán íze. De nézzük, miért annyira fontos a víz!

Testünk nagy része, ötven-hetven százaléka víz. Sejtjeinket is nagyrészt víz alkotja. Izmaink hetvenöt százaléka víz. Agyunk hetvennyolcvanöt százaléka, csontjaink húsz százaléka, és ami a legérdekesebb, a vér kilencvenhárom százaléka víz!

Milyen következménye van a túl kevés víz fogyasztásának? Például besűrűsödik a vér, lelassul a vérkeringés. Nem jutnak el a létfontosságú tápanyagok a sejtjeinkhez. De testünknek minden funkcióhoz szüksége van vízre. Minden szövet, szerv és szervrendszer folyadékközegben működik. Gondoljunk csak a hallásra, a látásra, az emésztésre, a nyáltermelésre, a bélmozgásra. Ha kevés a folyadék, például a bélmozgás terén székrekedésünk lesz. Vagy nem tudnánk pislogni, ha nem volna a szemgolyónk körül folyadék. Ezek bonyolult dolgok, mégis, igen természetes, hogy a szervezetünkben jelen van a víz.

Víz nélkül nem tudnánk nyelni, beszélni, hiszen a nyál nagyon fontos, ami segíti ezt. De egy érdekes dolog, hogy gondolkodni sem tudnánk víz nélkül. A testünkben végbemenő több millió reakció mind-mind vizes oldatban zajlik. A víz segít a szervezetünknek abban, hogy megszabaduljunk a méreganyagoktól. Hányféle módon szabadulhatunk meg a méreganyagtól? Szedjük össze. Az izzadás, a verejtékezés révén a pórusokon keresztül távozik a méreg. A bőrt hívják harmadik vesének is. Sokkal nagyobb koncentrációban távozik a méreg a bőrünkön keresztül, mint például a vizeleten keresztül.

A vizeleten keresztül, a vesék munkája révén is méregtelenedünk, a széklettel is, a lehelettel. Ez nagyon fontos, hogy sokféle módon veszítünk vizet. Ezért megfelelő módon pótolni kell. Ez a vízmennyiség tehát, amit elfogyasztunk, segít abban, hogy átmosódjanak testünk szövetei, és felfrissüljenek a létfontosságú szervek.

Azt mindenki tudja, milyen módon használjuk külsőleg a vizet. Vagyis a testünket mossuk. Többek között azért, hogy a pórusokat szabaddá tegyük a szennyeződéstől, hogy szabadon lélegezzen, és eltávozzon a következő adat méreg. Miért nem természetes, hogy belülről is mosak-szunk? Ki az, aki kívülről Sprite-ot vagy kólát használ mosakodásra? Mi történik akkor? Ragadni fogunk! Elárulom, belülről ugyanez a helyzet! Az édes, szénsavas üdítőkkel mosakodunk belülről, ugyanúgy ragadni fogunk, mint kívül. Hiszen a méreganyagok odabent vannak. Ugyanígy ez a tisztulási folyamat nem lesz tökéletes.

Fontos, hogy ez a tisztulási folyamat belülről is megtörténjen, ne csak kívülről. A légzés során is távozik valamennyi vízmennyiség, a lehelettel. Sokféle módon veszítünk vizet, ezért legalább egyféle módon pótolnunk kell. A víz segítségével szabályozható legjobban a vérkeringésünk. Mint említettem, vérünk 93 százaléka víz. Akinek vérkeringési problémái vannak, máris segíthet, ha egy kicsivel több folyadékot fogyaszt.

A vérkeringés biztosítja a megfelelő oxigénellátást a sejtek számára. Fontos tápanyagokat szállít a megfelelő helyre.

A víz a megfelelő hőmérsékleten tartáshoz is elengedhetetlenül fontos. A legtöbb testfunkciónk bizonyos hőmérsékleti határokon belül képes optimálisan működni. Ha túlhevülünk, és nem kapunk elegendő mennyiségű vizet a kiegyenlítésre, komoly problémát okozhat. Ha valaki intenzív mozgást, kemény fizikai munkát végez, sokkal több folyadékot igényel. Azért, mert a szervezet jelzi a túlhevülést. Ilyenkor már nemcsak verejtékezünk, hanem kipirosodik a bőrünk is. Ez egészen az eszméletvesztésig fajulhat.

Fontos tudni, a kimerültséggel jelzi a szervezet, hogy valami probléma van. Ilyen módon a víz az egyetlen gyógyszer, ami segít. A különböző kémiai folyamatok, amik a testünkben zajlanak, különböző enzimek által szabályozódnak. Nagyon fontos, hogy mindegyik a megfelelő hőmérsékleti határon belül tudjon működni.

Érdekes kísérlet zajlott egyszer. A Mount Everest meghódításáról bizonyára mindenki hallott. Sir Edmond Hillary és csapata nevéhez fűződik ez a siker. Az ő titkuk is a víz volt. Vajon mennyi vizet fogyasztottak a hegycsúcs fagyos körülményei között? Két és fél, három litert, ahhoz, hogy sikerüljön a csúcsra jutni. Mert a hegymászás közben is rengeteg vizet lehet veszíteni, annak ellenére, hogy a hidegben az ember nem annyira kívánja a folyadékot, mint melegben.

Beszéltünk róla, hogy milyen folyamatok során veszítünk vizet. De ezt a vízmennyiséget nagyon fontos pótolni, főleg akkor, ha a szervezet lázas állapotban van. A legjobb lázcsillapító a víz. Ha valaki teste túlhevült, az optimális a homlok hűtése, hiszen ha az agy túlhevül, ez komoly veszélyekkel járhat. Ezért, ha hideg borogatást teszünk a homlokunkra, máris javítunk a helyzetünkön. Ezenkívül ott, ahol az erek a legközelebb futnak a felszínhez, vagyis a csuklóra, a bokára érdemes hideg vizes ruhát tenni. Ez igazából csak akkor szükséges, ha magas lázunk van. A láz amúgy barátunk. Ha nem hévül túl az agyunk, a láz semmiféle bajt nem okoz, mert egyfajta vészjelzése a szervezetnek, arra, hogy betolakodók, vírusok, baktériumok vannak a szervezetben. Ez a hőmérsékletemelkedés adja a szervezet számára a jelzést, hogy több falósejtre van szükség a véráramban. Amikor a lázat például gyógyszeresen levisszük, ezzel meggátoljuk ezt a fajta védekezést. Ha például az immunrendszerem kissé meggyengült (mert esetleg egy szelet süteményt ettem), mielőtt a probléma konkrét formát öltene, már érzem a bajt. Ilyenkor lázkeltő fürdőt szoktam venni. Tehát olyan forró vízbe ülök nyakig a kádban, amit csak el tudok viselni. Mert lázam még nincs, de ha mesterségesen lázat keltek, akkor ezek a falósejtek beindulnak. Elkezdenek küzdeni. A homlokot hűtve, sok folyadékot fogyasztva közben, tíz-tizenöt percen keresztül emelem ilyen módon a testhőmérsékletemet. Utána ágyba bújok, jól kiizzadok, és általában két-három ilyen kezelés után megszűnik a tünet.

Mik azok az alapelvek, amik a víz használatára vonatkoznak?

Mennyi vízmennyiségre van szükségünk?

Az előbb azt kérdeztem, ki az, aki három-négy pohárnyi vizet megiszik. Vegyünk egy kissé magasabb számot. Ki az, aki négy-öt pohárral is megiszik naponta? Hatpohárnyit? Hét pohárral? Nyolc pohárral, ami már két liternek felel meg? Esetleg valaki ennél is többet? Remek!

Az optimális mennyiség hat-nyolc pohár naponta. Mitől függ, mennyire van igazán szükség? A külső hőmérséklettől, a vízveszteségtől, például milyen intenzív fizikai munkát végeztünk. A testsúlytöbblettől is nagymértékben függ.

Fél liter vizet ébredés után, egyszerre célszerű meginni. Azt is írja a második tanács, hogy ébredés után igyunk meg egy-két pohár langyos vizet. Akinek például székrekedéses problémái vannak, nagyon hatásos.

Miért fontos ez? Mi halmozódik fel az éjszaka folyamán? A méreganyagok. Besűrűsödik a vérünk, ezért fontos az ébredés utáni vízpótlás.

Azért nem jó túl hideg vagy forró vizet inni, mert a hideg vagy forró víz lelassítja az emésztést, és a gyomor falára és a nyálkahártyára sincs jó hatással. Biztosan érezték már, amikor forró levessel vagy itallal megégették a szájukat. Ez kellemetlen.

Ne igyunk étkezés közben! A táplálkozással kapcsolatos téma megvitatásakor beszéltünk arról, miért nem jó folyadékot inni étkezés közben. Mert felhígulnak az enzimek, és leállítjuk, lelassítjuk az emésztés folyamatát. Étkezés előtt fél órával már ne igyunk, utána másfél-két órát várjunk. Ekkor már elhagyja a gyomrot a félig megemésztett tápanyag.

Beszéltünk a pórusok tisztán tartásáról. Naponta fürödjünk vagy zuhanyozzunk.

A víznek sok-sokjótékony hatása van. Növeli az energiánkat, a kitartásunkat. Gondoljunk a hegymászócsapatra. Segít a fertőzések leküzdésében, a legtöbb vírus és baktérium olyan kicsi, hogy a vesén keresztül vízzel kimosható. Ha elegendő folyadékot iszik valaki, azzal ezt segíti elő. Ha érezzük, hogy nem vagyunk jól, lehetőleg böjtöljünk, vagy egy könnyített étkezést iktassunk be, és sok-sok folyadékot, akár háromnégy liter vizet is igyunk! Ez remekül átmossa a vesénket.

Csökkenti a vesekő kialakulásának kockázatát. Ahol több a folyadék, a lerakódás jóval kevesebb. A hegyi patakok általában tiszták, de egy lefolyástalan tó ellaposodhat.

Serkenti az agyműködést, javítja a felfogóképességet. Hiszen az agyunknak is nyolcvan-nyolcvanöt százaléka víz. (Ha valakinek azt mondják, vízfejű, ne sértődjön meg, mert igaz.)

Segít a testsúlycsökkentésben. Egyrészt a méreganyagokat eltávolítja, másrészt azért, mert sokan félreértik a szomjúságérzetet, és ivás helyett esznek. Legközelebb, ha úgy érzik, éhesek, igyanak meg egy pohár vizet. Garantáltan elmúlik az éhségérzetük.

Enyhíti a feszültséget, hiszen élénkül a vérkeringés. Javítja a vérkeringést.

Ennyi érv talán már elég ahhoz, hogy több vizet igyunk.