Táplálkozás

Nem véletlen, hogy a nyolc alapelv első pontja a táplálkozás. Sokan vannak, akik ezzel foglalkoznak. Ez külön tudomány. Ám mégsem kell táplálkozástudósnak lenni, hogy az ember egészségesen étkezzen. Igazából nagyon egyszerű törvényei vannak ennek. Ha együttműködünk ezekkel, a szervezetünk minden gond nélkül el tudja végezni a feladatát.

Azok vagyunk, amit eszünk. Sokan mondják, hogy ez sértés a húsevőknek, de a káposzta sem kedvesebb hasonlat, ha úgy vesszük. De ez tényleg így van. Az ételből, az elfogyasztott tápanyagból épülnek fel a sejtjeink. Az eredeti étrend, ami az ember számára adatott, igazából tisztán növényi táplálkozás volt, gyümölcs, magvak, zöldségfélék. A mai tudomány nem tett mást, csak újra felfedezte azt az egyszerű igazságot, hogy a növényi étrend az optimális az ember számára.

A vegetáriánus étrenddel 97 százalékban megelőzhető a szívkoszorúér-elzáródás. Ez jó hír azoknak, akik szeretnének ilyen betegségből meggyógyulni, vagy szeretnék megelőzni azt. Nagyon fontos a testmozgás is a betegségek elkerülésére.

A legtöbb szívbetegségnek, a ráknak, az agyvérzésnek és a cukorbetegségnek étrendi vonatkozása van. Ezek gyökereit ott kell keresni, hogy mit eszünk. A leggyakoribb betegségek tehát étrendi eredetűek.

Vizsgálták azt, hogy megelőzni és kezelni lehet ezeket a betegségeket, ha az ember változtat az életmódján, az étrendjén, s kerüli a hús, a tej, a tojás és a sajt fogyasztását (ami nem alkalmas emberi táplálékul).

Egy kísérletet végeztek csimpánzokon, amelyekről tudjuk, hogy eredetileg kizárólag növényi étrenden voltak. Egy csoporton végezték a kutatást. Ezek az állatok magas zsírtartalmú ételeket kaptak, tehát húst, tejet, tojást, sajtot. Kilenc hónap múlva a szívartériáik 60 százalékban elzáródtak. A kísérlet érdekessége, hogy miután visszaállították őket az eredeti étrendjükre, huszonkét hónap múlva teljesen regenerálódtak az artériák. Azoknál, akiknél ilyen panaszok vannak, megvan minden remény, hogy meggyógyuljanak. Mi minden segítséget megadunk, hogy az étrendi, illetve életmódi változtatás zökkenőmentes legyen.

Sok ember azt mondja, hús nélkül nem lehet elegendő energiához jutni. Fizikai munkához nem elég a növényi étrend. Egy másik kísérletben húsz embert választott ki egy svéd kutatócsoport találomra. Három különböző étrenden megvizsgálták a teljesítményüket. Egy bizonyos idő után, a magas fehérje- és zsírtartalmú étrend mellett szobabicikli segítségével vizsgálták a csoport állóképességét. Addig kellett tekerniük, ameddig csak bírtak. A csoport először 54 percig bírta a terhelést. A következő időszakban vegyes étrenden voltak. A kísérlet során már 114 percre nőtt az állóképesség időtartama. Miután tisztán növényi étrendet kaptak, bizonyos idő után újra elvégezték a tesztet. 167 perc volt a teljesítményük! Tehát a háromszorosa! Azt javaslom, hogy aki fél, hogy nem bírja a fizikai munkát növényi étrenden, tegyen egy kísérletet, ahogy a csoport. És meglátják, nemhogy csökkenne a fizikai állóképességük, hanem jelentősen javulni fog.

A másik dolog a fehérjekérdés. Sokan aggódnak a fehérje miatt. Sajnos, nagyon sok fehérjét fogyasztunk, többet, mint kellene. Ez az oka annak, hogy rengeteg kalciumot veszít a szervezet, és majd a csontritkulásnál egy egész előadást szánunk ennek bemutatására. Tehát a csontritkulás közvetlen előidézője a túlzott fehérjebevitel, ami kalcium vesztéssé l jár.

Fontos dolog, hogy hiányzik az ételeinkből a rost. Mi tartalmaz rostot? A gabonafélék, a zöldségfélék, a gyümölcs, és még van egy, a hüvelyesek. Eddig senki nem beszélt tejről, húsról, tojásról, mivel ezek egyike sem tartalmaz egyáltalán rostot. Csakhogy a rostdús ételek között vannak olyanok, amikből mi, emberek vesszük ki a rostot, és fogyasztjuk őket finomított állapotban. Ilyen a fehér liszt, a fehér rizs, a finomított cukor és így tovább. Igazából a sok finomság okozza előbb-utóbb a vesztünket. Mert a rostra igenis nagy szükség van. Nem tudjuk megemészteni, és mégis elengedhetetlenül fontos. A megfelelő anyagcseréhez. A székrekedés problémájáról már esett szó. Igazából, annak, aki ilyen gonddal küzd, nem kell mást tennie, csak rostdús táplálékot fogyasztania. Barna kenyeret enni, gyümölcsöt, zöldséget enni (Veronika sok jó tanácsot fog adni ezek ízletes, gusztusos és egyszerű elkészítésével kapcsolatban, lesz ételbemutató is).

A hosszabb eltarthatóság és jobb íz érdekében, az ember, sajnos, még arra is képes, hogy életfontosságú anyagot vonjon ki az élelmiszerből. Az emésztés nagyon összetett folyamat. Már a szájban elkezdődik. Például a gabonafélékben levő keményítőt egy tiarin nevű enzim kezdi el már a nyálban lebontani. Ha nem rágjuk meg jól az ételt, ez félig emésztetlenül kerül a gyomorba, és ott utólag már nem tudja a szervezet ezt elvégezni. Ezért fontos az alapos rágás.

Továbbhalad az étel a tápcsatornán. Idő kell ahhoz is, amíg ott a szervezet elvégzi a munkáját. Sokat árthatunk ebben a folyamatban, ha például étkezés közben vizet iszunk. Ugyanis felhígulnak az emésztőnedveink. Ez olyan, mint amikor valami nem kellő töménységű, nem olyan hatékony, mint egyébként. Ugyanígy működik a gyomornedv is. Ezért fontos, hogy étkezés közben ne igyunk.

Ne legyen túl sok folyadék az ételeinkben.

Az emésztés egy több órán keresztül zajló folyamat. Ha beleavatkozunk, mondjuk, nassolunk két étkezés között, akkor ezt a folyamatot megszakítjuk. A szervezet kénytelen félbehagyni a munkát. Odafigyel arra az ételre, ami most érkezik. Ezért ez több órára meg tudja hosszabbítani, el tudja nyújtani az emésztést. És ez okozhat puffadást, kellemetlen közérzetet, fejfájást, gázok képződnek, savtúltengés lép fel, fáj a gyomrunk.
 

ehát fontos, hogy visszatérjünk az eredeti étrendhez, azokhoz az egyszerűen elkészített ételekhez, amiket Alkotónk kirendelt a számunkra. Gyümölcs, gabona, zöldség, olajosmagvak, hüvelyesek. Kerüljük a magas zsír- és cukortartalmú, finomított ételeket. Próbáljunk meg minél több rostot fogyasztani.

Az egészségtelen, károsító élvezeti cikkektől célszerű teljesen megszabadulni. Az alkohol szintén finomított szénhidrát tulajdonképpen. Rengeteg cukor van benne. A dohány, a kávé, drogok, gyógyszerek, a só, ami a mai ember számára az egyik legfontosabb fűszer, sajnos, pedig az ételeknek igazából só nélkül is remek íze van, csak az ízlelőbimbóinkat elkorcsosítottuk, ha szabad így mondanom. Igazából tízszer annyi sót fogyasztunk, mint amennyi szükséges.

A zsír rengeteg állati fehérjében, húsban, tejben, sajtban van. A napi kalória 35-40 százalékát zsírból fogyasztjuk el. És ez rengeteg. Igazából a sok zsír csak elhízást eredményez, de nem ad energiát.

Mik azok az ételek, amikre szükségünk van? Egy piramis segítségével tudom megmutatni önöknek. A legnagyobb százalékban zöldséget és gyümölcsöt célszerű ennünk, 54-54 százalékban. A gyümölcsöt és a zöldséget nem fogyasztjuk együtt, így jön ki ez a százalékos arány. Ehhez jönnek a gabonafélék, és végül a fehérjét, amit az olajosmagvak és hüvelyesek biztosítanak.

A rágás fontosságát ne felejtsük el. Már a szájban megkezdődik az emésztés. A két étkezés között öt-hat órának el kell telnie ahhoz, hogy az emésztés zavartalan legyen. Célszerű a nassolást kerülni. Az önuralmat már itt érdemes kipróbálni.

Körülbelül öt csésze szilárd anyagot képes befogadni egyszerre a gyomor. Ne együk túl magunkat. A vízfogyasztás szükséges, hat-nyolc pohár vízre szüksége van a szervezetünknek, csak éppen nem étkezés közben. Erre figyelni kell. Étkezés előtt legalább fél órával igyunk utoljára, és étkezés után legalább másfél-két óra teljen el, mire újra iszunk vizet. Ez elég ahhoz, hogy elinduljunk ezen az úton.